Santa Coloma de Gramenet

conceyu de la provincia de Barcelona

Santa Coloma de Gramenet ([ˈsantə kuˈɫomə ðə ɣɾəməˈnɛt]), enantes llamada Gramenet de Besòs, ye una ciudá y conceyu asitiáu na provincia de Barcelona, Cataluña. Pertenez a la contorna del Barcelonés. Santa Coloma de Gramenet ye la séptima ciudá más poblada de la provincia de Barcelona, la novena de Cataluña y la cincuentena sesta d'España.

Santa Coloma de Gramenet
Alministración
País España
Autonomía Cataluña
ProvinciaBandera de Provincia de Barcelona provincia de Barcelona
Ámbitu funcional territorial Ámbitu Metropolitanu de Barcelona
Contorna Barcelonés (es) Traducir
Tipu d'entidá conceyu de Cataluña
Alcaldesa de Santa Coloma de Gramenet Núria Parlón
Nome oficial Santa Coloma de Gramenet (ca)[1]
Códigu postal 08920, 08921, 08922, 08923 y 08924
Xeografía
Coordenaes 41°27′14″N 2°12′40″E / 41.453888888889°N 2.2111111111111°E / 41.453888888889; 2.2111111111111
Santa Coloma de Gramenet alcuéntrase n'España
Santa Coloma de Gramenet
Santa Coloma de Gramenet
Santa Coloma de Gramenet (España)
Superficie 7 km²
Altitú 56 m[2]
Llenda con Barcelona, Badalona, Sant Adrià de Besòs y Montcada i Reixac
Demografía
Población 119 862 hab. (2023)
- 58 895 homes (2019)

- 60 320 muyeres (2019)
Porcentaxe 100% de Barcelonés (es) Traducir
100% de Ámbitu Metropolitanu de Barcelona
2.1% de provincia de Barcelona
1.55% de Cataluña
0.25% de España
Densidá 17 123,14 hab/km²
Viviendes 21 (1553)
Más información
Prefixu telefónicu 934
Estaya horaria UTC+01:00
Llocalidaes hermaniaes
gramenet.cat
Cambiar los datos en Wikidata

Xeografía editar

 
Oeste de Santa Coloma.
 
Ilesia mayor.

Santa Coloma de Gramenet asítiase al este del ríu Besós, ente la Serralada de Marina y el planu de Badalona.

Llenda al norte col conceyu de Montcada i Reixac, al sur col de Sant Adrià de Besòs, al este col de Badalona y al oeste col de Barcelona. Dende la plaza de la Vila de Santa Coloma hasta la plaza de Cataluña de Barcelona solo hai 9 km.

La topografía del conceyu ye bastante accidentada. Perpendicularmente al ríu Besós hai tres sierres urbanizaes total o parcialmente de norte a sur: la Sierra de San Mateo (que forma parte de la Sierra de Marina), la Sierra de les Mosques d'Garra (tamién llamada Montserrat dels Probes), y la Sierra d'en Mena. Estos trés sierres formen ente elles dos valles (onde escurríen d'antiguo los sos rieres): el valle de Carcereña (o valle Pallaresa) y el valle de Sistrells.

El puntu más altu del conceyu ye l'antiguu pobláu íberu Puig Castellar, con 303 m.

Historia editar

Diversos afayos arqueolóxicos de la dómina neolítica y eneolítica, afayaos dientro del términu de Santa Coloma de Gramenet, ponen de manifiestu la presencia d'agrupamientos humanos siquier dende l'añu 3500 e. C. Paez qu'ente los sieglos X y VI e. C. llegaron a la zona diverses migraciones del norte que confluyeron poco tiempu más tarde nel asentamientu de la tribu ibérica de los layetanos, establecida nel sieglu VI o V e. C. nel pobláu del Puig Castellar, nel estremu norte del actual conceyu. Ocupaben tola franxa costera dende Sitges hasta Blanes, y la so cultura sobrevivió hasta que'l fuerte impautu de la conquista romana (sieglu III e. C.) supunxo l'entamu de la so progresiva estinción. El pobláu del Puig Castellar foi abandonáu probablemente a principios del sieglu II e. C.

Apenes hai datos de la población en dómina romana y visigótica. Paez qu'había delles villes esvalixaes nel valle, cerca del Besós, bien influyíes peles ciudaes vecines: Baetulo (Badalona), activa hasta'l sieglu II d. C., y Barcino (Barcelona).

Dempués del relativu abandonu que supunxo la invasión sarracena, a partir del sieglu IX empecipióse la repoblación del sector. Los nuevos pobladores, veníos del norte, teníen de conocer la tradición del martiriu de Santa Coloma (Santa Columba de Sens, sacrificada polos romanos na Galia nel añu 274, cuando solamente tenía 17 años) y ye probable que-y dedicaren una ilesia prerrománica que foi destruyida por Almanzor en 985. Nel mesmu llugar edificóse un templu románicu, documentáu dende 1019, que subsistió como parroquial mientres más de siete siglos. Alredor d'esta ilesia empezó a formase'l primer nucleu urbanu, que coesistía con delles antigües masías. Esta hipótesis sobre l'orixe del topónimu "Coloma", defendida pol historiador local Joan Vilaseca Segalés, oldea cola sostenida por otres fontes según les cualos "Coloma" sería la resultancia de la evolución de la pallabra llatina "columbarium", nome que los romanos daben al llugar onde s'asitiaben les urnes colos restos encenraos de los cadabres. La sistemática cristianización de nomes "paganos" exercida pol poder de la Ilesia católica apurrió'l calificativu de Santa, tan común, per otra parte n'otros topónimos.

En 1966 viose sorprendíu pol encarcelamientu ensin fianza del que fuera'l so alcalde del 2 d'ochobre de 1959 a 11 de xunu de 1965, Víctor Jove Minguillón, acusáu de confechu por cobrar sobornos pola concesión de llicencies.[3]

En 2013 xunir a la Rede de Conceyos pola Tercer República, convirtiéndose nel conceyu más pobláu de la mesma hasta la incorporación de Parla en 2016. Tamién mientres anguaño fíxose un afayu d'agües termales soterrañes nel barriu del Fondu.

Llugares d'interés editar

El Conceyu y la Plaza de la Vila editar

La plaza de la Vila, cola so correspondiente urbanización, surde a finales del s. XIX nos terrenes de la sumida masía de Can Pascali.

El primer nucleu d'edificios, conocíu como Casa de la Villa o Conceyu Nuevu, data del añu 1886 y constaba de les dependencies del gobiernu municipal, xunto col xulgáu-prisión y una escuela.

Ilesia mayor de Santa Coloma editar

 
Ilesia mayor, dedicada a Santa Coloma, mártir del sieglu III d. C.

Esti templu dedicáu a Santa Coloma (mártir), foi construyíu ente'l 26 de mayu de 1912 cuando se punxo la primer piedra y el 5 de setiembre de 1915 cuando s'inauguró. Ye unu de los últimos edificios d'estilu neogóticu que se construyeron en Cataluña ente les postreres del sieglu XIX hasta los entamos del sieglu XX. Una nueva interpretación del góticu medieval fecha embargu con una bona dosis de llibertá.

Na fachada esterior contémplase un ventanal ojival en llugar del típicu rosetón con una vidrera que representa la Virxe de Montserrat. La torre-campanariu de planta octogonal que s'alcen mediu ye rematada por un pináculo cónicu de baldosa negra que tien reminiscencies de la Europa del Norte. Atopamos, al empar, dellos detalles del Modernismu catalán de la dómina como la ornamentación qu'arrodia la parte cimera del campanariu a base de unes almenes apuntiaes y unes cruces griegues. Una carauterística notable de tol conxuntu esterior ye suverticalidad que-y da un aire "trascendente".

L'interior lluz un artesonado que recuerda'l techu de la capiya de Santa Ágata de Barcelona. Ye un escalonamientu de vigues de madera que forma caxellos rectangulares. Nun falta tampoco la buelga del movimientu modernista, reflexáu na combinación de piedra artificial y el lladriyu vistu y na ornamentación que lleven los dos capiteles - unu inferior y otru superior - que sofiten a cada columna.

Arquiteutos y construcción

El templu foi proyeutáu y les sos obres, en parte, dirixíes por Francesc d'Assís Berenguer i Mestres, íntimu collaborador del xenial Gaudí con quien trabayó mientres venti y siete años. Como Berenguer nun tenía'l títulu d'arquiteutu, el proyeutu foi robláu por Miquel Pascual i Tintorer. Paez qu'esti asumió la direición de les obres cuando en Berenguer morría de secute en 1914, a los cuarenta y siete años. La construcción sufragar con un legáu de Mn. Jaume Gordi que yera fíu del pueblu y que morriera unos años antes.

Un retablu qu'había nel Altar Mayor foi destruyíu los primeros díes de la guerra civil de 1936-1939. Dempués de probar delles soluciones pa vistir la desnudez que dexara l'ausencia d'esti retablu, construyóse la mampara de cerámica que güei se contempla, obra de Ricardo Altés. Estrenar en 1990 con motivu del 75 aniversariu de la inauguración del templu.

 
Vidreres de la Ilesia Mayor
Los vitrales

Los ventanales de la parte cimera del ábside fueron provistos con siete vidreres. Hai que reparar los trés que nel centru, fechos pol dibuxante Pere Cánovas y el vidreru Francisco Queixalós qu'ufierten una rica diversidá de colores.

El del mediu representa Santa Colona (Patrona) colos sos distintivos llexendarios (la osa, el fueu y l'agua, el palombu y la Biblia).

El de la esquierda reproduz los signos históricos del pueblu colomense mientres el so llargu periodu rural (la Torre Pallaresa, la torre Balldovina, el Puig Castellar, "la Ilesia Vieya" y los productos agrícoles más típicos de los que vivía'l campesinado local) El de la derecha plasma los dos edificios más emblemáticos de la ciudá actual (el Conceyu y la ilesia de Santa Coloma).

Amás, el color azul que decora la parte inferior de los dos vitrales - "lo rural" y "lo urbano" - remembra'l ríu Besós presente en toles dómines.

La Imaxe de la patrona de la ciudá, Santa Coloma Mártir editar

A la derecha del Altar Mayor atópase la imaxe de la patrona de la ciudá, Santa Coloma Mártir, orixinal del sieglu XV. La so cara quedó estropiada por un fueu mientres xunetu de 1936 provocáu pol bandu republicanu y, darréu, foi reconstruyida con una fisonomía un pocu distintu a la que tenía primeramente.

 
Santa Coloma Mártir, Patrona de la ciudá.

La rectoría editar

 
Edificiu de la rectoría, allegante a la ilesia mayor de la población.

Xunto al templu ta la rectoría, d'un goticismu bien austeru, casi arqueologista, afatiada por un xuegu de ventanes aspillerada y, coles mesmes, por una cierta asimetría que-y dan, dientro de la so severidá, un llixeru aire d'estilu modernista.

Parroquia San José Oriol editar

L'actual ilesia de Sant Josep Oriol ocupa'l mesmu allugamientu de la primitiva ilesia románica del sieglu XI, sustituyida en 1761 por un nuevu templu barrocu, que foi destruyíu en 1936. Del edificiu actual, l'elementu más remarcable ye'l presbiteriu, decoráu pol artista Grau Garriga, y que ta presidíu por un atanante tapiz d'algodón en forma de corderu Esquix, que simboliza Xesucristo.

El pobláu ibéricu del Puig Castellar editar

El pobláu ibéricu allugar nel visu del Puig Castellar, de 303 m d'altitú. Trátase de los restos d'una aldega d'una tribu laietana, fundada nel sieglu VI e. C. y que perduró hasta los sieglos III e. C. o II e. C., xustamente cola llegada de los romanos nes tierres.

El pobláu yera de tamañu mediu, dedicáu básicamente a l'agricultura y la ganadería, anque muertes atopaes confirmen actividá comercial con civilizaciones estranxeres como la griega o la cartaxinesa. La estructura del pobláu ye elíptica, con trés calles llonxitudinales y una superficie d'unos 4000 m², lo que s'envaloraba unos trenta edificios y una población d'unos 200 habitantes. Pol so defensa y seguridá, el pobláu taba arrodiáu con una muralla.

El pobláu foi afayáu en 1902 por Ferran de Sagarra, que realizó les primeres escavaciones y afayos, vencíes al Institutu d'Estudios Catalanes. Los trabayos fueron siguíos per Serra-Ràfols y darréu pel centru escursionista Puig Castellar. Anguaño la mayoría de los oxetos descubiertos atopar nel Museo Torre Balldovina.

Pa recuperar el patrimoniu históricu, dende 2007 celébrase la Fiesta Íbera na ciudá. Ente les actividaes, destaquen les representaciones de la vida cotidiana de los íberos.

La Torre Pallaresa editar

 
Torre Pallaresa, masía fortificada del sieglu XVI na sierra de Marina.

La Torre Pallaresa ye unu de los edificios más representativos de la aquitectura catalana del sieglu XVI, declarada monumentu históricu-artísticu d'interés nacional en 1931. Asítiase pela rodiada de la ciudá, en plenu valle Carcereny.

Los historiadores daten los sos oríxenes alredor de l'alta Edá Media. Darréu, a finales del sieglu XIV, pasó de la familia Carcereny a manes de Jaume Pallarès (d'onde-y vien el nome). Sicasí, en 1520 la vilba de Pallarès vendió a los Cardona. Estos postreros tresformaron el vieyu casal dándo-y l'apariencia actual.

La estructura del edificiu ye d'una planta gótica con una galería de solana enriba y dos torres llaterales d'altor desigual coronaes tamién con una galería. La decoración del edificiu entemez elementos góticos con renacentistes (bustos, medallones, motivos florales, etc), onde destaca la portada principal y el patiu interior.

Can Roig i Torres editar

 
Conservatoriu Can Roig y Torres

Asitiada nel cascu antiguu, ye consideráu l'edificiu más emblemáticu de toles construcciones colomenses de principios de sieglu. Foi construyida ente 1910 y 1913 por iniciativa de Rafael Roig y Torres y ganó'l premiu del Conceyu y la Diputación de Barcelona. La estructura de la casa ye en forma de V y el centru llevanta una torre central más alta coronada con un pináculo. L'edificiu entemez elementos modernistes y novecentistas.

Mientres años tuvo diversos usos: hospital mientres la Guerra Civil Española, sede de la Falanxe, escuela y, una vegada adquirida pol consistoriu, sede de la Escuela Municipal de Música. En 2007 inaugurar nel sosuelu del edificiu'l nuevu Auditoriu de la ciudá.

Can Mariner editar

 
Masía de Can Mariner.

Can Mariner ye una masía llabradora del sieglu XVIII con agregos posteriores. El so nome provién del so propietariu del sieglu XIX, Francisco Salvatella, llamáu'l Marineru.

Ta formada por un cuerpu central de planta baxa y primer pisu y una torre de tres pisos, con ventanes distribuyíes de forma asimétrica.

Mas Fonollar editar

Esta masía foi construyida antes del sieglu XIV y yera el centru d'una heredá agrícola. El so nome provién de los sos amos del sieglu XIX, el Funullà o Fonollar. L'edificiu ye la típica masía catalana de planta baxa y pisu cimeru con teyáu de doble aguada.

La masía foi reformada en 1982 y tresformada nun Centru de Recursos pa Mozos. En 2005 sufrió una quema, colo que foi cerrada y vuelta reformar un añu más tarde.

Can Sisteré editar

Casal edificáu nel sieglu XIX como residencia de veranéu siguiendo la tipoloxía de torre residencial aisllada y arrodiada d'un xardín. Na actualidá ye un centru cultural.

Cortil Torribera editar

El conxuntu ta asitiáu nos terrenes de la masía de Torribera, asitiada nel valle Carcereny. En 1916, la Diputación de Barcelona adquirió estos terrenes pa construyir un sanatoriu mental, entá vixente. Viven 2000 persones aproximao.

El proyeutu foi lleváu a cabu polos arquiteutos Josep Maria Periques y Rafael Masó acordies colos valores novecentistes. Ta formáu por cinco pabellones aisllaos, la portería y la casa del direutor. El conxuntu ta escurríu como una ciudá xardín estructurado en función de la topografía del terrén. Darréu añadiéronse otros pabellones d'estilu dafechu distintos. Amás, anguaño tamién ye un campus universitariu con sede de la Universidá de Barcelona, de la Universidá Autónoma de Barcelona y de la UNED

Ilesia de Torribera editar

 
Ilesia de Torribera cola so pináculo.

Ye una capiya neorrománica, con un campanariu poligonal coronáu por un airosu pináculo.

La Torre Balldovina editar

Foi construyida ente los sieglos X y XI cola cuenta de vixilancia y proteición del territoriu. Apaez documentada nel añu 1020 como Turris Baldoví. Ente los sieglos XIII y XIV perdió'l calter militar y añader nueves dependencies de calter residencial y agrícola. Sicasí'l gran tresformamientu del edificiu llevar a cabu nel sieglu XVIII a manes de la familia Segarra. Convirtióse residencia noble de planta baxa y dos pisos, con una ala perpendicular d'estilu modernista añadida ente 1914 y 1918.

Colos primeros afayos de cerámica ibérica alcontraos nes fasteres del Puig Castellar en 1902, empecípiase la hestoria del actual Muséu. En 1986, el Conceyu destina la Torre Balldovina como sede del Muséu Municipal dedicáu a curiar y sopelexar el patrimoniu cultural y natural de la ciudá.

 
Torre Balldovina.

De les coleiciones que formen el fondu del Muséu con referencia a la hestoria de Santa Coloma, hai que destacar los materiales ibéricos procedentes del pobláu del Puig Castellar y del asentamientu de Can Calvet, según los materiales medievales de los xacimientos "Molí d'en Ribé" y del "Mas Fonollar", amás de los oxetos que son testimoniu de la vida agrícola de Santa Coloma rural.

Singularidá editar

La Torre Balldovina ye l'únicu edificiu románicu del Barcelonés Norte que se caltuvo íntegru hastra los nuesos díes.

Mientres el sieglu XV tol país viose afaráu por catástrofes naturales (epidemies, terremotos…), incursiones de la piratería turca y guerres interiores, que trastornaron tamién la vida pacífica de los llabradores colomenses y obligó-yos a satisfaer gravosos impuestos. Mientres la guerra civil de 1462-1472 qu'enfrentó'l rei Xuan II cola Xeneralidá, hubo cerca de la Torre Balldovina una batalla importante (26 de payares de 1471). Según la crónica, el príncipe Fernando, fíu de Xuan II, tenía presos na torre trenta caballeros. Pa lliberar, la Generalitat unvió 150 caballeros con 4.000 homes de pies, que fueron derrotaos severamente, preludiu de la capitulación definitiva que, un añu dempués, punxo fin a la guerra.

Ponte del Besòs editar

En 1913, empezar a construyir la ponte sobre'l Besòs, crucial pa la comunicación con Barcelona por San Andrés, y la nueva ilesia de Santa Coloma. La población siguió aumentando mientres la primer metá del sieglu XX, y llegóse a los 15.281 habitantes el 1950, que diez años dempués dobláronse. Mientres les décades de los años sesenta y setenta el procesu inmigratorio adquier proporciones esplosives y el censu pasa de los 32.000 a los 140.000 habitantes en namái venti años, la mayoría procedentes d'Andalucía y d'Estremadura. Esti fenómenu provoca l'apaición de los nuevos barrios partíos por tol conceyu, carauterizaos por un urbanismu caóticu, frutu de la especulación y l'improvisación. Cuando llega la democracia, empecípiase un periodu d'enderezadura y tresformamientu que dotó la ciudá de too tipu de servicios y ameyoró extraordinariamente les comunicaciones, sobremanera cola construcción de nueves pontes sobre'l Besòs y la llegada del Metro.

Ermita de Sant Climent editar

Ta asitiada na llomba de les Ermites, nel visu d'una llomba, na llende col términu de Montcada i Reixac. Puede aportase per un camín del Puig Castellar.

Tien planta rectangular, con cabecera semicircular, cubierta con bóveda de cañón revistida exteriormente d'azulexos. La puerta ye rectangular, con dintel de madera. Preside la fachada un campanariu d'espadaña fechu con lladriyos.

Ermita de Sant Onofre editar

La ermita de San Onofre, na Cordal Mariniegu dientro del términu de Santa Coloma de Gramenet, na Llomba de les Ermites. Puede llegase pel camín que sale del Coll de Vallensana o lo que pasa pol Coll de Puig Castellar, dende Santa Coloma de Gramenet. Tien planta rectangular, ábside rectu y cubierta con teyáu a dos agües. El portal ye adovelado, de puntu redondu. Hai una ventana de mediu puntu afatada na fachada y otra más senciella la cabecera.

Economía editar

El sector terciariu ye'l más presente na ciudá col 78,12% de les llicencies municipales, la gran mayoría dientro del sector del comerciu y la restauración. Santa Coloma tien un gran texíu comercial de más de 1000 comercios que pueden consultase al traviés de la páxina oficial de la http://www.acisantacoloma.cat/

Fiestes de la llocalidá editar

Fiestes Mayores editar

Santa Coloma de Gramenet tien dos fiestes mayores:

  • La Fiesta Mayor de Branu celebrar a principios de setiembre. Esta fiesta surdió nel sieglu XIX cuando Santa Coloma de Gramenet convertir en sitiu de veranéu.
  • La Fiesta Mayor d'Iviernu celebrar en dómina de Navidá, el 31 d'avientu ye'l día central de la festividá. Ye una festividá centrada na patrona, Santa Coloma.

Coles mesmes, la mayoría de barrios de la ciudá realicen les sos propies Fiestes Mayores.

Otres Fiestes Populares editar

Son aquelles que tán entamaes pol pueblu cola collaboración económica del consistoriu colomense o que cenciellamente se dan na ciudá.

Xineru ;Febreru *

Antroxu ;Marzu *

Día de la Muyer

Abril
  • Pregón, y procesiones de Selmana Santa (depende del añu camuda de mes)
  • Sant Jordi (día de San Jorge)
  • Día de la Tierra ;Mayo *

Boes festas Galegas

  • Fiesta Íbera (dependiendo del añu camuda de mes)
  • Romería de María Santísima de la Sierra (dependiendo del añu camuda de mes)
  • Feria de San Ponce
  • Aplec de la Sardana
Junio *

Romería de la Rosada hasta Montcada i Reixac.

  • Llegada de la Llapada del Canigó
  • Día Mundial del Mediu Ambiente ;Setiembre *

Diada Nacional de Cataluña

Ochobre *

Día del Pilar (qu'entama la Casa d'Aragón)

  • Día de la Hispanidá (Entamáu pola Casa Rexonal Estremeña)
  • Selmana Cultural Estremeña *

Guerra del Francés) (dependiendo del añu camuda de mes)

Payares
 
Preselbe que s'espón cada añu na Plaza de la Vila
  • Premiu Ciudad de Santa Coloma
  • Premios Climent Mur
  • Feria de Teatru Integrador
Diciembre *

Feria del Árbol

  • Muestra de Preselbes, Cantar de Villancicos.

Procesiones relixoses editar

  • N'ochobre ye la Procesión de La nuesa Señora María Santísima del Pilar, entamada pola Casa d'Aragón la Virxe del Pilar sale de la Casa d'Aragón direición a la Ilesia Mayor onde se celebra la Misa Baturra sobre les 13:00 nel so honor. Mientres la Procesión peles cais óyense los soníos de les bandurries, guitarres y castañueles acompañaos de les voces de toos nuesos socios al son de les xotes. Concluyida la Misa fai una ufrienda Floral a La nuesa Señora del Pilar y a La nuesa Patrona Santa Coloma Mártir. Ye una Procesión de gran asistencia yá sía por socios, amigos o curiosos. Acompáñalu musicalmente la Banda de Bombos y Tambores de la Casa d'Aragón
  • Procesión de María Santísima de Guadalupe entamada pola Casa Rexonal Estremeña en Santa Coloma de Gramenet . Esta procesión entama'l día 12 d'ochobre, día de la Hispanidá, una y bones la Virxe de Guadalupe ye la patrona. La Virxe de Guadalupe sale de la entidá que ta asitiada na cai San Ignacio,34. L'horariu de salida ye alredor de les 11:30 o 12. Esta procesión pasa por diversu cais de la ciudá hasta llegar a la Ilesia Mayor onde se realiza una misa típica estremeña, coles sos cantes y los sos preseos típicos de la tierra, que les toca y canta el coru de la entidá llamáu'l "Miajón de los Castuos". La talla de La nuesa Señora María Santísima de Guadalupe ye una talla pequeña pero con gran fervor ente los socios y paisanos que vienen de munches partes de Cataluña a esta misa.
  • Procesión del Corpus Christi faise'l Domingu siguíu del Día del Corpus Christi, les cais afatar con alfombres florales, mientres repican campanes abriendo pasu al Cuerpu del Santísimu ente la xente. Sale de la Parroquia de San Juan Bautista del barriu del Fondu sobre les 18:45 de la tarde acompañada de muyeres vistíes de mantiella blanca y con cirios y rematar sobre les 20:30 0 21:00 antes d'acabar la Procesión, suéltense palombos blancos. Ye la procesión del Corpus más llarga de tola provincia de Barcelona *

Procesión de la Pura y Llimpia Concepción de María, sale en víspores del día 8 d'avientu de la Parroquia de San Juan Bautista del Fondu, acompañada de los rezos y cantares tol barriu y ciudá, va acompañada de marches procesionales interpretaes per una Banda Musical, a la salida y a la entrada tócase-y l'Himnu Nacional.

Selmana Santa editar

Ficheru:Entrada en Xerusalén de Nuestro Padre Jesús.jpg
El nuesu Padre Jesús na so Entrada Triunfal en Xerusalén el Domingu de Ramos en Santa Coloma de Gramenet
Víspores
  • El vienres anterior al Vienres de Dolores, empiecen los Triduos na Ilesia Mayor.
  • El vieres celébrase'l primer día del triduu, empieza a les 20:30 de la tarde, el sábadu a les 20:00 el segundu día y el domingu a les 20:00 rematando col Besapies al Santísimu Cristu de la VeraCruz el tercer día.
Sábadu de Pasión celebra'l pregón de Selmana Santa, na Ilesia Mayor
Domingu de Ramos
  • Sale a la Cai la Procesión d'El nuesu Padre Jesús na so Sagrada Entrada Triunfal en Xerusalén al llombu d'una Pollina a les 11:30, siguida de la bendición de Palmes y Palmonos na puerta de la Ilesia Mayor. La Procesión continua hasta la Plaza del Reló (Barriu del Fondu) onde otra vegada bendirán Palmes y Palmonos, pero esta vegada a cargu del Párrocu de la Parroquia de San Juan Bautista. La Procesión acaba a les 15:00.
  • Nazarenos: la Procesión va acompañada de nazarenos vistíos con túnica blanca, botones coloraos, petrina colorada, antifaz blancu, capa colorada y Palmón
Xueves Santu [[Ficheru
MªStmª

de los Dolores.jpg|thumb|Mª Stmª de los Dolores na Nueche-Madruga' del Xueves Santu]]

  • La Procesión del Santísimu Cristu de la Vera Cruz, María Santísima de la Piedá y María Santísima de los Dolores.

Salida de la Cruz de Guía a les 22.00 de la Ilesia Mayor de Santa Coloma de Gramenet

  • Centuria Romana (Armáivos)
  • Mantielles: acompañen a la Procesión vistíes de negru con: una Peineta, tacones negros, vistíu per debaxo de les rodíes, mantiella llarga (más llarga que'l vistíu), medies negres, broche, medallón de la Cofradería y vela.
  • Nazarenos del Cristu : la Procesión va acompañada de nazarenos vistíos con túnica negra, botones coloraos, petrina colorada, antifaz negru, capa colorada y ciriu
  • Nazarenos de La nuesa Señora : la Procesión va acompañada de nazarenos vistíos con túnica blanca, botones azul claro, petrina azul claro, antifaz blancu, capa azul claru y ciriu
Vienres Santu *

El Vienres Santu a les 7:00 de mañana llevar a cabu l'Oficiu de Tiniebles y el Via Crucis pol barriu, ente que pela tarde realízase l'acción llitúrxica de la Pasión del Señor. * Los actos prosiguieron el sábadu cola Vixilia Procesional pa terminar el Domingu de Resurreición cola procesión del Alcuentru y la Misa Solemne de Gloria.

Domingu de Resurreición

La Procesión del Alcuentru suel salir a les 11:00 de la so Parroquia ( San Juan Bautista ) nel Barriu del Fondu. La salida ye acompañada poles notes del Himnu Español. La nuesa Señora sale vistida de llutu y baxa pela cai Massanet y El nuesu Señor xube la mesma cai hasta la Plaza del Reló onde dempués de que La nuesa Señora faiga reverencies al Cristu Van Atópase y la Virxe va perder el Llutu, van soltase palombos y la Banda va tocar el Himnu d'España. L'Alcuentru del Santísimu Cristu Resucitáu y el so Santísima Madre ye na Plaza del Reló nel mesmu Barriu a les 12:00.

Romeríes editar

 
Virxe de la Sierra Patrona de Cabra Córdoba
Romería de María Santísima de la Sierra Los

actos de la Romería empiecen el vienres pela nueche na cena de sociu distinguíu El sábadu pela mañana, l'Agrupación Musical Ntrª Sª de la Sierra realiza un pasacalles pela ciudá. Tamién un Festival de Bandes. El sábadu, a les 19:00, tien llugar la ufrienda floral a Ntrª Sª, la Virxe de la Sierra, na Ilesia Mayor.

 
Romería de la Virxe de la Sierra Patrona de Cabra Córdoba

A les 21:00 tien llugar la presentación de la Madrina de la Romería y de siguío el Pregón de la Romería. El domingu pela mañana, a les 7:30, l'A.M. Ntra Sª de la Sierra va espertar a la Ciudá cola Diana Floriada. A les 8:15 va realizase una plegaria na Ilesia Mayor ante los pies de La nuesa Señora. A les 8.30, xusto cuando l'Agrupación Musical toque la so última Diana frente les puertes de la Ilesia, va salir la Imaxe de María Santísima de la Sierra direición a San Jeronino. A les 11.00 tien prevista la so llegada al castiellu de Ca l'Alemany, onde se-y canta "la Salve". La llegada a San Jeronimo suel tar prevista a les 12.00. De siguío va realizase la MISA DE ROMEROS cantada pol Coru Romero de la Colonia Egabrense. Sigue la xornada'l FESTIVAL DE SEVILLANES

El regresu a la Ciudá empieza a les 18.00, cola despidida en San Jeronimo, y llegando a la Ciudá sobre les 20.30, que va ser cuando l'A.M. Ntra Sª de la Sierra reciba a la comitiva, pa siguir en procesión hasta la Ilesia Mayor. Al so pasu polos arcos de la C/Nápoles, l'A.M Ntra Sª de la Sierra toca la Marcha Real mientres los costaleros de La nuesa Señora dir baillando de siguío cantárase les Coples n'Honor a Ntra Escelsa Patrona, Himnu d'Andalucía y Els Segadors. A la llegada a la Ilesia Mayor sobre les 23:30 o 00:00 va realizase UN CASTIELLU DE FUEOS ARTIFICIALES, como broche final de la Romería.

Romería de la Rosada hasta Montcada i Reixac

Ígüense les carretes con teles y flores. Cuando escontra les 17 pónense de camín escontra la Ilesia Mayor p'asistir a la Misa de Romeros que se celebren xuntu toles hermandaes rocieras y devotos de Santa Coloma. Una vegada acabada la Misa de Romeros, empieza'l camín escontra la L'Aldea del Rocío. Caminar peles cais de la ciudá (el percorríu puede variar): Plaza Pío XII, calle Rafael Casanovas, Irlanda, Mossèn Cintu Verdaguer, Avda. Generalitat y Paseo Lorenzo Serra, hasta llegar a Can Zam, onde se fai la primer parada pa folgar un pocu y aprovechar pa cenar. A les 21:00 h. Les Hermandaes empiecen a caminar pel ríu (paralelu a la Carretera de la Roca), onde van dir faciendo les paraes necesaries hasta llegar a les Choperas onde pernoctan delles Hermandaes.

Distritos y barrios editar

La ciudá estremar en seis distritos y estos de la mesma estrémense nun total de 16 barrios.

Distritu 1

  • Centro *Can

Mariner

Distritu 2

  • Campusantu Vieyu *Llatín *Riera Alta.


Distritu 3

  • Can Franquesa
  • Can Calvet
  • La Guinardera
  • Les Oliveras
  • Singuerlín

Distritu 4

  • Río Norte *Río Sur.

Distritu 5

  • Llavaderos
  • Raval
  • Santa Rosa

Distritu 6

  • Fondu

Deportes editar

Santa Coloma ye conocida pol so altu nivel nel fútbol sala. El CatGas Santa Coloma ye'l principal club de la ciudá, participa na máxima división del país, la División d'Honor de la LNFS. Amás del so equipu profesional, el club tien unu de los meyores planteles d'España.

Tamién cabo destacar la Unión Deportiva Atléticu Gramenet que llevó'l nome de la ciudá dende los años 50 nel terrén del fútbol.

El baloncestu tamién ye un deporte con fuercia tradición. El momentu álgido d'esti deporte na ciudá foi nos años 80, cuando l'equipu conocíu como Llicor 43 Santa Coloma participó na lliga ACB.

Coles mesmes, Santa Coloma foi la sede de diverses actividaes rellacionaes col Jorkyball. Tamién cabo destacar a la CE Puig Castellar o la Santa Coloma Rugby Club en rugbi o'l Gramenet Hockey Patinos en ḥoquei sobre patinos.

Tresportes editar

Metro editar

El 22 d'avientu de 1983 llegó'l Metro de Barcelona cola apertura de la estación de Santa Coloma de la llinia 1.

En 1992, cola realización de los Xuegos Olímpicos de Barcelona entró en serviciu l'allongamientu ente la Estación de Santa Coloma y la Estación de Fondu de la llinia 1.

El 13 d'avientu de 2009, entró en serviciu'l ramal colomense de la llinia 9 del metro, colo que la ciudá tien seis nueves estaciones: Can Zam, Singuerlín, Església Major, Fondu —con tresbordu a la llinia 1—, Santa Rosa (inaugurada'l 19 de setiembre de 2011) y Can Peixauet. El final tener en La Sagrera.

Esta apertura significó la llegada de forma más rápida a delles zones de Barcelona, y averándose a Badalona gracies a que la L9 y la L10 comparten ramal. Amás esta llinia va facilitar nel futuru l'accesu al Aeropuertu de Barcelona y al tren d'alta velocidá que circula pola llinia d'alta velocidá Madrid-Zaragoza-Barcelona-Frontera francesa.

Autobuses editar

TUSGSAL y TMB ufierten distintos autobuses que xunen Santa Coloma de Gramenet con Badalona, Sant Adrià de Besòs, Barcelona y Montcada i Reixach. Tamién esisten conexones con autobuses de la empresa Sagalés a otres zones de la provincia.

Llista de llinies d'autobuses que circulen por Santa Coloma
Serviciu diurnu Tusgsal
B1 Santa Coloma (Metro Fondu) - Badalona (Metro Pep Ventura)
B2 Badalona (Canyadó) - Santa Coloma(Hospital Espíritu Santu)
B14 Santa Coloma (Can Franquesa) - Sant Adrià de Besòs (estación Cercaníes - TRAM)
B15 Santa Coloma (Oliveres) - Badalona (C.C. Montigalá)
B17 Santa Coloma (Rambla San Sebastián) - Badalona (Francesc Layret)
B18 Santa Coloma (P. de la Vila) - Montcada i Reixac (Pl. Lluís Companys)
B19 Barcelona (Hosp. Valle de Hebrón) - Santa Coloma - Badalona (Hosp. Can Ruti)
B20 Barcelona (Ronda de San Pedro) - Santa Coloma (Oliveras)
B23 Santa Coloma (Av. Italia, Metro Fondu) - Barcelona (Bon Pastor)
B24 Badalona (Hosp. Can Ruti) - Santa Coloma - Barcelona (Ronda de San Pedro)
B27 Badalona (Hosp. Can Ruti) - Santa Coloma (Oliveras)
B30 Santa Coloma (Av. Ramon Berenguer IV) - Tiana (La Virreina)
B31 Santa Coloma (Plaza de la Vila) - Badalona (Canyadó)
B80 Santa Coloma (Can Franquesa) - Badalona - Santa Coloma (Santolaya)
B81 Santa Coloma (La Bastida) - Santa Coloma (Hospital Espíritu Santu)
B83 Santa Coloma (Metro Fondu) - Santa Coloma (Av. Ramon Berenguer IV)
B84 Santa Coloma (Santa Rosa) - Santa Coloma (Campusantu)
Serviciu nocherniegu "NitBus"
N6 Roquetas - Pl. Cataluña - Santa Coloma (Oliveras)
N8 Sarriá - Pl. Cataluña - Santa Coloma (Can Franquesa)
N9 Pl. Portal de la Paz - Pl. Cataluña - Santa Coloma - Tiana
Serviciu diurnu TMB
42 Barcelona (Pl. Cataluña) - Santa Coloma (Cai Bruc)

Tranvíes editar

Ta aprobada pola ATM la estensión del Trambesós dende la estación Encants de San Adrián básicamente de forma paralela al ríu Besós sacante polos enllaces al Metro, xubiendo pol Parque Europa hasta Torribera

Rede Viaria editar

Santa Coloma de Gramenet ta comunicada con Barcelona por cuatro pontes sobre'l ríu Besós:

  • La ponte de Santa Coloma ye'l más antiguu y coneuta el Ps. Llorenç Serra col Ps. de Santa Coloma, en Barcelona *

La ponte del Molinet comunica la ciudá de Barcelona al traviés de la Cai Santander y Badalona, Santa Coloma y San Adrià de Besós.

  • La ponte de Can Zam, xune la B-20 (Ronda de Dalt) y el Nuedu de la Trinitad.
  • La ponte de Can Peixauet o del Potosí, qu'enllaza la Cai Potosí cola salida 30 (Santa Coloma|Bon pregueru) de la B-10 (Ronda mariniega).

Amás trescurre pela ciudá l'autovía B-20 (soterrada al so pasu) que va del Nus de la trinitat escontra Montigalà, Montgat y l'autopista C32 escontra la contorna d'El Maresme (Mataró), con dos salíes na ciudá.

Tamién trescurre pela ciudá la carretera llocal BV-5001 popularmente llamada la "Carretera de la Roca", va dende Sant Adrià de Besòs escontra la contorna d'El Vallès Oriental (Granollers).

Arquiteutura contemporánea editar

Nos últimos años, Santa Coloma de Gramenet camudó significativamente, al apostar pola integración de nuevos edificios públicos y privaos diseñaos por arquiteutos de prestíu. L'estudiu d'arquiteutura barcelonés Alonso & Balaguer Arquiteutos Asociaos, que collabora con Richard Rogers nel futuru centru comercial Arenes Plaza, ye autor del centru deportivu municipal "Duet Sports" que destaca pol so grafismu y coloríu, un bloque de viviendes de proteición oficial y del proyeutu de viviendes pa los afeutaos d'una esplosión de gas nel barriu del Fondu. Apocayá inauguráronse los nuevos xulgaos diseñaos pol estudiu BitSCP (Joan Tarrús y Jordi Bosch), visibles dende'l nuedu de la Trinidá, amás d'un complexu de viviendes, hotel y centru comercial de la mano los arquiteutos catalanes Robert y Esteve Terrades (Cosmocaixa), y el portugués Eduardo Souto de Moura, autor d'Estadiu Municipal de Braga, obra que-y mereció un FAD d'arquiteutura. L'estudiu Pich-Aguilera ta detrás d'un multiequipamiento qu'arrexunta l'anováu mercáu, una biblioteca y la primer guardería del barriu del Fondu de la ciudá colomense. Y, finalmente, Patxi Mangáu (arquiteutu navarru que ta trabayando nel Palaciu de Congresos de Palma de Mallorca) va ser autor tamién de delles edificaciones de viviendes de proteición oficial. Con tou esto actualízase notablemente la proyeición urbanística de la ciudá, porque se pon al altor d'otres munches ciudaes, con rascacielos y otros equipamientos modernizaos.

Ta estudiándose la instalación del trolebús biarticulado modelu Neoplan N6321 Electroliner pa enllazar Santa Coloma de Gramenet con San Martín de Provensals.

Ciudaes hermaniaes[4] editar

Hermanancies con Europa editar

Amás, participa na rede Columba, Hermanancia multillateral coles Santes Colomes.[5]

Hermanancies de cooperación editar

Política editar

Alcaldes editar

Llista d'Alcaldes de Santa Coloma de Gramenet dende 1979
Mandatu Nome del alcalde Partíu políticu
1979–1991 Luis Hernández Alcácer PSUC
1991–2002 Manuela de Madre PSC
2002-2009 Bartomeu Muñoz PSC
2009- Núria Parlón PSC

Distribución del Conceyu dende 1979 editar

Partíos políticos nel Conceyu de Santa Coloma de Gramenet

Partíu políticu Conceyales en 1979 Conceyales en 1983 Conceyales en 1987 Conceyales en 1991 Conceyales en 1995 Conceyales en 1999 Conceyales en 2003 Conceyales en 2007 Conceyales en 2011 Conceyales en 2015
PSC
11
12
12
13
12
18
16
17
12
14
Gent de Gramenet / Som Gramenet
-
-
-
-
-
-
-
-
2
6
C's
-
-
-
-
-
-
-
-
-
3
PSUC / ICV-EUiA
13
15
13
12
12
4
5
4
3
2
AP / PPC
-
0
0
0
2
3
4
4
5
2
ERC
-
0
-
0
0
0
0
0
0
0
CiU
2
0
2
2
1
2
2
2
2
0
PxC
-
-
-
-
-
-
-
-
3
0
CC-UCD
1
-
0
0
-
-
-
-
-
-

Operación Pretoria editar

  • El 27 d'ochobre de 2009 detienen al alcalde de la llocalidá, Bartomeu Muñoz i Calvet según l'autu del xuez Garzón polos siguientes presuntos delitos: 1, un posible delitu d'Asociación ilícita del artículu 515 del Códigu Penal; 2) d'un delitu de confechu del artículu 420 del Códigu Penal; 3) d'un delitu de fraude de subvenciones del art. 308 en rellación col art. 309, dambos del Códigu Penal; 4) de dos delitos de fraude y exacciones illegales del art. 436 del Códigu Penal; 5) d'un delitu de falsedá en documentu oficial y mercantil de los artículos 390 y 392 del Códigu Penal.

Xunto col conceyal d'urbanismu Manuel Dobarco acusáu polos siguientes presuntos delitos: 1) un posible delitu d'Asociación ilícita del artículu 515.1 del Códigu Penal; 2) d'un delitu de fraude de subvenciones del art. 308 en rellación col art. 309, dambos del Códigu Penal; 3) de dos delitos de fraude y exacciones illegales del art. 436 del Códigu Penal; 4) d'un delitu de falsedá en documentu oficial y mercantil de los artículos 390 y 392 del Códigu Penal.

Tamién ye deteníu Pascual Vela Les cueves, acusáu de los siguientes presuntos delitos: 1) de dos delitos de fraude y exacciones illegales del art. 436 del Códigu Penal 2) un delitu de encubrimiento del artículu 451 del Códigu Penal.

Nel marcu de la Operación Pretoria.[6] El dañu causáu a les arques públiques en Santa Coloma xube a 18.377.000 euros.[7]

Persones destacaes editar

Deportistes editar

Políticos editar

Cantantes editar

Dibuxantes y pintores editar

Escritores y poetes editar

Maria Teresa Colominas; escritora

Toreru editar

Otros editar

Referencies editar

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar