The Apartment (n'España, L'apartamentu; n'Arxentina y en Méxicu, Pisu de solteru) ye una película d'Estaos Xuníos de 1960 producida y empobinada por Billy Wilder, con Jack Lemmon y Shirley MacLaine nos papeles principales. Ganó cinco Oscar: al meyor direutor, al meyor montaxe, a la meyor película, a la meyor direición d'arte y al meyor guión orixinal, pero nin Jack Lemmon nin Shirley McLaine, ganaron el Oscar, solo fueron nomaos. El filme ta calteníu nel archivu de la Biblioteca del Congresu de los Estaos Xuníos.

The Apartment
Datos
Títulu orixinal The Apartment (en) y Ungkarlslyan (sv)
Xéneru comedia romántica, cine dramáticu y cine navideño (es) Traducir
País d'orixe Estaos Xuníos
Estrenu 1960
16 setiembre 1960 (Alemaña)
16 xineru 1961 (Suecia)
15 xunu 1960 (Nueva York, San Francisco, Estaos Xuníos)
Idioma orixinal inglés
Duración 125 min
Llugar de la narración Nueva York
Rodaxe Nueva York
Color en blancu y negru
Ficha téunica
Direición Billy Wilder[4]
Producción Billy Wilder
Guión Billy Wilder
I. A. L. Diamond
Música Adolph Deutsch
Fotografía Joseph LaShelle
Edición Daniel Mandell
Diseñador de producción Alexandre Trauner (es) Traducir
Repartu Jack Lemmon[5], Shirley MacLaine[5], Fred MacMurray[5], Ray Walston[5], David Lewis[6], Edie Adams[6], Jack Kruschen[6], Joan Shawlee[6], Naomi Stevens[6], Johnny Seven[6], Joyce Jameson[6], David White[6], Paul Picerni[7], Hal Smith[7] y Hope Holiday
Ver llista completa
Compañíes
Productora Mirisch Company (es) Traducir
Distribuidora United Artists y Netflix
Costu 3 000 000 $
Recaldación 18 600 000 $ (Estaos Xuníos)
24 600 000 $ (mundial)
Premios y nominaciones
Premios
Nominaciones
Calificaciones
CNC tolos públicos[10]
FSK FSK 16 (es) Traducir
Medierådet Prohibited for children under 16 (en) Traducir[11]
Enllaces esternos
Ficha n'IMDb
Ficha en FilmAffinity
Cambiar los datos en Wikidata

La hestoria que se cunta inspirar en parte nel guión qu'escribiera Noël Coward pa la película de 1945 Curtiu alcuentru, que yera una ampliación de la so obra de teatru nun solu actu Still Life, de 1936. Esta foi la sesta película de Wilder dempués de "Some Like It Hot", paecida a la so predecesora, un ésitu comercial y de crítica, que produció ganancies en taquilla de 25 millones de dólares. Esta película foi la base del musical de Broadway "Promises, Promises" (Promeses, Promeses), col llibru de Neil Simon y música de Burt Bacharach y Hal David.

Argumentu editar

Calvin Clifford (C. C.) "Bud" Baxter (Jack Lemmon) ye un solitariu oficinista d'una aseguradora con sede nun rascacielos de Nueva York. Cola idea de xubir na compañía, Bud dexa que cuatro de los sos xefes usen por veces el so apartamentu nel Upper West Side pa les sos cites extramaritales, tan ruidoses que los sos vecinos asumen que ye Bud quien trai a casa mujer distintos toles nueches.

Los cuatro directivos (Ray Walston, David Lewis, Willard Waterman, and David White) llamar Buddy pa faelo sentir especial, y escriben informes espectaculares sobre Bud, qu'espera un ascensu del so xefe de personal, Jeff D. Sheldrake (Fred MacMurray). Sheldrake llama a Bud a la so oficina, pero diz-y que pescudó'l porqué de los sos informes tan entusiastes, asina que lo xubirá a cambéu del usu esclusivu del apartamentu. Aportuna n'empezar a utilizalo esa mesma nueche, y como compensación poles molesties regala a Buddy dos entraes pal musical de Broadway The Music Man.

Al salir del trabayu, Bud atopar con Fran Kubelik (Shirley MacLaine), una ascensorista a la que saluda a diariu, y convidar a dir al teatru con él. Queden n'atopase nel teatru dempués de qu'ella tome una copa con un amigu. L'home en cuestión ye Sheldrake, que la convence de que va divorciase de la so muyer pa tar con ella. Dambos van al apartamentu de Bud mientres ésti espera afaráu na puerta del teatru.

Delles selmanes más tarde, metanes l'alloriada fiesta de Navidá de la empresa, la señorita Olsen, secretaria de Sheldrake, (Edie Adams), diz-y a Fran qu'ella ye la postrera d'una serie de muyeres, incluyida la mesma Olsen, emplegaes de la empresa a les que Sheldrake sedució cola promesa de divorciase de la so esposa. Esa tarde, nel apartamentu de Bud, Fran alderica con Sheldrake, enoxada consigo mesma por creer les sos mentires. Sheldrake asegúralu que ta namoráu d'ella, pero cuando llega la nueche él vuelve a la so casa cola so familia.

Mentanto, Bud afayó la situación ente Sheldrake y Fran. Estrozáu, entabla contautu con una muyer nun chigre y llevar a la so casa. Cuando entren nel apartamentu, atopa a Fran na so cama, vistida pero inconsciente por una sobredosis de pastillas. Pide ayuda al so vecín, el Dr. Dreyfuss, p'alicar a Fran ensin tener qu'avisar a les autoridaes, y fai-y creer qu'él y Fran son amigues qu'aldericaren por daqué tan risible qu'él non lo tomó en serio, y por eso taba con otra muyer mientres ella intentaba suicidase. Esto nun resulta sorprendente pal Dr. Dreyfuss nin pa la so esposa, que consideren a Bud un playboy muyeriegu, a xulgar pol incesante ruiu que vien de el so apartamentu a toes hores. Fran pasa un par de díes recuperándose nel apartamentu, mientres Bud entretener y procura distrayela de cualquier pensamientu morboso a base d'inacabables partíes de gin rummy.

Por cuenta de la so ausencia, Karl Matuschka (Johnny Seven), el cuñáu de Fran, presentar na oficina buscándola, pero nin ella nin Bud tán ellí; sicasí, unu de los executivos usuarios del apartamentu atopara a Fran na cama'l día anterior cuando se pasó pellí esperando poder utilizalo, y comentar con otros colegues. Resentíos con Bud porque agora nun-yos dexa usar l'apartamentu, da-y al cuñáu la direición onde puede atopar a Fran. Bud ye de nuevu quien sufre les consecuencies, y Karl cute un par de vegaes a Bud na cara. Fran besa a Bud, estimada porque ésti nun afayó ante Karl el so affair con Sheldrake, y Bud, entendiendo qu'ella s'esmolez por él, diz-y que los golpes nun-y dolieron nada.

Sheldrake premia a Bud con otru ascensu, y despide a la señorita Olsen por haber espuestu ante Fran el so historial de conquistes. Sicasí, la secretaria véngase cuntándo-ylo a la so muyer, que darréu lo echa de casa. Sheldrake treslladóse a una habitación nel so ximnasiu, y decide qu'agora puede siguir alantre na so rellación con Fran en vista de la so recuperada soltería. Cuando Sheldrake píde-y a Bud la llave del so apartamentu pal día de Nuechevieya, Bud negar y abandona el trabayu. Sheldrake cuntar a Fran na fiesta d'Añu Nuevu a la qu'asisten dambos, y Fran por fin dase cuenta de que Bud ye quien realmente l'ama. Fran abandona a Sheldrake metanes la fiesta y cuerre escontra l'apartamentu de Bud. Cuando ta llegando a la puerta, oi un ruiu fuerte, asemeyáu a un disparu. Tarreciendo que Bud háyase disparáu, Fran aporrea la puerta y llapada a berros: ¡Mr. Baxter!. Bud abre la puerta mientres sostién una botella de xampán recién abierta, y fai pasar a Fran al apartamentu. Ellí atrópense caxes preparaes pa una mudanza a otru trabayu n'otra ciudá, pero Fran diz-y que por fin ye llibre, y siéntase al so llau con una baraxa de cartes. Mientres corten el mazu de mano otra partida de gin rummy, Bud diz-y que l'ama, que ta locamente namoráu, a lo qu'ella respuende, apurriéndo-y la baraxa con una sorrisa radiante: “Nun diga más y xuegue”.

Repartu editar

Estilu editar

Billy Wilder faía un cine de téunica senciella y argumentu complicáu. Al dicir complicáu unu referir a un argumentu con grandes detalles, ambiciones o pruyimientos. La película nárrase práuticamente entera con un narrador omnisciente, que nun toma partíu en nengún momentu, sacante la primer escena, na que la voz de Jack Lemmon preséntanos el so personaxe, la so vida y el so pequeñu problema.

Otros premios editar

 
The Apartment
ta caltenida
nel archivu de la
Biblioteca del Congresu

Referencies editar

  1. Afirmao en: Lexikon des internationalen Films. Llingua de la obra o nome: alemán. Editorial: Zweitausendeins.
  2. Identificador IMDb: tt0053604.
  3. «Internet Movie Database» (inglés). Consultáu'l 5 xunu 2022.
  4. URL de la referencia: http://www.imdb.com/title/tt0053604/. Data de consulta: 13 abril 2016.
  5. 5,0 5,1 5,2 5,3 URL de la referencia: http://www.allocine.fr/film/fichefilm_gen_cfilm=2252.html. Data de consulta: 13 abril 2016.
  6. 6,0 6,1 6,2 6,3 6,4 6,5 6,6 6,7 URL de la referencia: http://www.imdb.com/title/tt0053604/fullcredits. Data de consulta: 13 abril 2016.
  7. 7,0 7,1 Afirmao en: ČSFD. Llingua de la obra o nome: checu. Data d'espublización: 2001.
  8. «Box Office Mueyo» (inglés). Consultáu'l 5 xunu 2022.
  9. «The Numbers» (inglés). Consultáu'l 5 xunu 2022.
  10. URL de la referencia: https://www.cnc.fr/professionnels/visas-et-classification/23550.
  11. Afirmao en: Filmografía Nacional Danesa.

Enllaces esternos editar