Tres Principios del Pueblu

Los Tres Principios del Pueblu o la Doctrina San-min (chinu tradicional: 三民主義; chinu simplificáu: 三民主义; pinyin: Sān Mín Zhǔyì) ye una filosofía política desenvuelta por Sun Yat-sen como parte d'una filosofía que convertiría a China nuna nación próspera, poderosa y llibre. El legáu d'esta filosofía implementar na organización gubernamental de la República de China, qu'alministra anguaño les islles de Taiwán, Penghu, Kinmen y Matsu. Esta filosofía ye tamién considerada como la punta de llanza de la política de la República de China pol Kuomintang. Los principios tamién apaecen na primer llinia del Himnu Nacional de la República de China.

Sun Yat-sen promulgó los Trés Principios del Pueblu.

Los principios editar

  1. Nacionalismu (民族主義; Mínzú, "rellación o conexón del pueblu" o "gobiernu del pueblu"): Sun referir a la llibertá del dominiu imperialista. Pa llograr esti oxetivu China tien de desenvolver un "nacionalismu cívico", Zhonghua minzu, al contrariu d'un "nacionalismu étnico", pa llograr xunir les distintes etnies de China, compuesta principalmente polos cinco principales grupos: han, mongoles, tibetanos, manchúes y musulmanes, que la so harmonía ye simbolizada pola Bandera de Cinco Colores de la Primer República (1911 - 1928).
  2. Democracia (民權主義; Mínquán, "poder del pueblu" o "gobiernu pol pueblu"): Sun representar como un gobiernu constitucional occidental. Ta estremáu en dos conxuntos de "poderes": el poder de la política (政權; zhèngquán) que son los cuatro poderes del pueblu en qu'espresen los sos deseos políticos (eleición, remoción, iniciativa y referendu), representaos pola Asamblea Nacional de la República de China; y el poder del gobiernu (治權; zhìquán) que son los poderes d'alministración, constituyíos nun gobiernu de cinco órganos (cada unu de los cualos ye llamáu yuàn o "corte"), combinando la teoría constitucional occidental de la separación de poderes cola tradición alministrativa china: el Yuan Executivu, el Yuan Llexislativu y el Yuan Xudicial provienen del pensamientu de Montesquieu, ente que el Yuan de Control y el Yuan de Examinación provienen de la tradición china.
  3. Bienestar social (民生主義; Mínshēng, "bienestar del pueblu" o "gobiernu pal pueblu"): El conceutu puede ser interpretáu como'l bienestar social o a les midíes gubernamentales populistes ("pal pueblu"). Sun consideró una economía industrial y l'igualdá de les tierres pa los llabradores chinos. Nesti principiu Sun foi influyíu pol pensador estauxunidense Henry George (georgismo); el impuestu de valor de tierra en Taiwán ye un legáu d'esti principiu. Sun estremó'l sustentu en cuatro árees: comida, vestuariu, vivienda y tresporte.

Influencies editar

La ideoloxía de Sun foi influyida principalmente de les sos esperiencies n'Estaos Xuníos y contienen elementos del movimientu progresista estauxunidense y del pensamientu lliberal d'Abraham Lincoln. Sun basar de la frase del Discursu de Gettysburg "gobiernu del pueblu, pol pueblu y pal pueblu" como inspiración pa los Trés Principios. Tamién el principiu ta influyíu por ideoloxíes confucianistes.

Legáu editar

Los Trés Principios del Pueblu son la base de les ideoloxíes del Kuomintang baxu Chiang Kai-shek, del Partíu Comunista de China baxu Mao Zedong y del Gobiernu de Wang Jingwei. Tanto'l Kuomintang como'l Partíu Comunista Chinu tán acordies con el principiu de nacionalismu, pero difieren significativamente nel principiu de democracia y bienestar social, una y bones el primeru sofitar nel sistema socialdemocrático occidental y el postreru sofitar nel sistema marxista y comunista.

Hasta la década de 1980 esistió un fenómenu institucional onde munchos institutos d'educación cimera en Taiwán centrar nel "estudiu y desenvolvimientu" de los Trés Principios. Mientres la década de 1990 empezó a reorientase esta filosofía, siendo invocada en menor midida a partir d'entós. Anguaño los Trés Principios del Pueblu namái permanecen esplícitos como parte de la plataforma del Kuomintang y na Constitución de la República de China.

Ver tamién editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar

Bibliografía editar

  • Sun Yat-sen, traducíu por Pasquale d'Elia. The Triple Demism of Sun Yat-Sen. New York: AMS Press, Inc., 1974.