Montesquieu

cronista y pensador políticu francés

Charles Louis de Secondat, Señor de la Brède y Barón de Montesquieu (18 de xineru de 1689Château de la Brède – 10 de febreru de 1755París), foi un cronista y pensador políticu francés, que la so obra desenvolver nel contestu del movimientu intelectual y cultural conocíu como la Ilustración.

Montesquieu
4. Sillón 2 de la Academia Francesa (es) Traducir

5 xineru 1728 - 10 febreru 1755
Louis de Sacy - Jean-Baptiste Vivien de Châteaubrun
xuez

Vida
Nacimientu Château de la Brède[1]18 de xineru de 1689[2]
Nacionalidá Bandera de Francia Reinu de Francia
Llingua materna francés
Muerte París[1]10 de febreru de 1755[2] (66 años)
Sepultura Ilesia de Saint-Suplice
Familia
Casáu con Jeanne de Lartigue
Fíos/es Jean Baptiste de Secondat
Estudios
Estudios escuela de Oratoria católica de Juilly (es) Traducir
Lycée Saint-Louis (es) Traducir
Llingües falaes francés[3]
Oficiu filósofu, escritor, novelista, sociólogu, abogáu, xuez, enciclopedista, historiador, políticuxurista
Trabayos destacaos El espíritu de las leyes (es) Traducir
Premios
Miembru de Academia Francesa[4]
Academia Prusiana de les Ciencies
Royal Society
Académie de Stanislas (en) Traducir
Xéneru artísticu novela epistolar (es) Traducir
ensayu
Creencies
Relixón catolicismu
Cambiar los datos en Wikidata

Foi unu de los filósofos y ensayistes ilustraos más relevantes, cuantimás pola articulación de la teoría de la separación de poderes:

En cada Estáu hai tres clases de poderes: Pol llexislativu, el príncipe o'l maxistráu fai les lleis pa ciertu tiempu o pa siempres, y corrixe o deroga les que tán feches. Pol executivu, fai la paz o la guerra, unvia o recibe embaxadores, establez la seguridá y previén les invasiones y pol xudicial, castiga los crímenes o decide les guerres de los particulares.

Esta separación dar por descontada nos alderiques modernos sobre los gobiernos y foi introducida en munches constituciones en tol mundu.

El so pensamientu tien de ser enmarcáu dientro del espíritu críticu de la Ilustración francesa, patente en traces como la tolerancia relixosa, l'aspiración de llibertá y el so conceutu de la felicidá nel sentíu cívicu, magar se va desmarcar d'otros autores de la dómina pola so busca d'una conocencia más concreta y empíricu n'oposición a l'astracción y métodu deductivu dominantes. Podemos dicir que como difusor de la Constitución inglesa y teóricu de la separación de poderes alcuéntrase bien cercanu al pensamientu de Locke, en cuantes que como autor de les Cartes perses podría asitiase próximu a Saint-Simon. Sicasí, el pensamientu del señor de La Brède ye complexu y tien esa personalidá propia que-y convierte n'unu de los pensadores más influyentes nel senu de la historia de les doctrines polítiques.

Biografía editar

 
Château de la Brède, llugar de nacencia de Montesquieu.
 
Lettres familieres a divers amis d'Italie, 1767

Nació'l 18 de xineru de 1689 nel Château de la Brède, a pocos quilómetros de Burdeos, Francia. Fíu de Jacques de Secondat y Marie-Francoise de Pesnel, la so familia pertenecía a la llamada nobleza de toga. La so madre, Marie Françoise de Pesnel morrió cuando Charles de Secondat tenía siete años d'edá, yera la heredera d'una importante fortuna qu'apurrió'l baronazgo de La Brède a la familia Secondat. Nesi mesmu añu, el parllamentu inglés, al traviés de Bill of Rights impon definitivamente una monarquía constitucional n'Inglaterra, ente qu'en Francia el llargu reináu de Lluis XIV paez asegurar el poder absoluto del rei, magar la crisis y el descontentu que se manifiesta a la so muerte en 1715 a los 66 años.

Estudió na Escuela católica de Juilly y la carrera de Derechu siguiendo la tradición familiar, primero na Universidá de Burdeos y más tarde en París, entrando en contautu colos intelectuales de la capital francesa. En 1714, tres la muerte del padre, vuelve a La Brède onde ingresa como conseyeru nel Parllamentu de Burdeos. Pasa a vivir so la proteición del so tíu, el barón de Montesquieu. En 1715 contrái matrimoniu con Jeanne Lartigue, una protestante que-y apurre una importante dote cuando'l cuntaba con 26 años. Al añu siguiente, herieda una fortuna pola mor del fallecimientu del so tíu, como tamién el títulu de barón de Montesquieu y Président à Mortier nel Parllamentu de Burdeos (1716-1727).

Pa esta dómina, Inglaterra habíase autu proclamáu una monarquía constitucional por cuenta de la so Revolución Gloriosa (1688-1689), y xuniérase con Escocia na Unión de 1707 pa formar el Reinu de Gran Bretaña. En 1715 fina Lluis XIV que reinara por enforma tiempu y ye asocedíu por Lluis XV que cuntaba con 5 años d'edá. Estos tresformamientos nacionales causaron un gran impautu en Montesquieu; él referiráse a les mesmes en forma repitida nos sos escritos.

Al poco tiempu, recibe reconocencia lliteraria pola publicación de la so obra Lettres persanes (Cartes perses, 1721), una sátira basada na correspondecia imaxinaria ente un visitante persa de paséu por París, que fai notar los absurdos de la sociedá contemporánea. Depués publica Considérations sur cáuses-yos de la grandeur des Romains et de leur décadence (Considerancies sobre les causes del grandor y decadencia de los romanos, 1734), considerada por dellos estudiosos como una transición ente Les cartes perses a la so obra maestra. De l'Esprit des Loix (L'espíritu de les lleis) foi orixinalmente publicada en forma anónima en 1748 y rápido alzóse a una posición de gran influencia. En Francia, tuvo una receición fría tantu de los que sofitaben como los que taben en contra del réxime. La Ilesia católica prohibió l'Esprit  —xunto con munchos de los escritos de Montesquieu— en 1751 ya incluyir nel Index Librorum Prohibitorum. Recibió los mayores aponderamientos del restu d'Europa, especialmente de Gran Bretaña.

Montesquieu tamién yera teníu n'alta estima nes colonies britániques n'América como un campeón de la llibertá británica (anque non de la independencia Norteamericana). L'estudiosu de la política Donald Lutz afayó que Montesquieu yera la persona más comúnmente citada en temes de gobiernu y política na América británica colonial pre-revolucionaria, siendo citáu polos fundadores norteamericanos más que nenguna otra fonte con esceición de la Biblia.[5] Depués de la Revolución estauxunidense, les obres de Montesquieu siguieron exerciendo una poderosa influencia en munchos de los pensadores y fundadores de los Estaos Xuníos, particularmente James Madison de Virxinia, unu de los padres de la Constitución. La filosofía de Montesquieu nel sentíu que «tien d'establecese un gobiernu de forma tal que nengún home tenga mieu d'otru» fueron un recordatoriu pa Madison y otros qu'un cimientu llibre y estable pal so nuevu gobiernu nacional riquía de poderes separaos claramente definíos y banciaos.

Mientres esa dómina y como miembru de l'Academia de Ciencies de Burdeos, va presentar dellos estudios sobre les glándules suprarrenales, la gravedá y l'ecu. La so función de maxistráu abúrrelu, polo que termina vendiendo'l cargu y dedicándose a viaxar per Europa reparando costumes ya instituciones de los distintos países, pasa por Austria y Hungría, permanez un añu n'Italia y 18 meses n'Inglaterra enantes de tornar a Francia. Amás de trabayar en delles obres adicionales sobre sociedá y política.

Sufre d'un severu amenorgamientu de la so vista, al momentu del so fallecimientu'l 10 de febreru de 1755 en París a la edá de 66 años, ta dafechu ciegu. El so cuerpu alcuéntrase soterráu na Ilesia de Saint-Sulpice en París.

Filosofía de la historia editar

La filosofía de la historia de Montesquieu embrive'l papel de los individuos y los eventos. Presenta'l so puntu de vista en Considérations sur cáuses-yos de la grandeur des Romains et de leur décadence que cada eventu históricu foi inspiráu por un eventu, movimientu, cuantimás. «Si una causa en particular, tal como la resultancia accidental d'una batalla, arruinó a un estáu, entós esistió una causa xeneral que foi la que determinó la cayida de dichu estáu de resultes d'una sola batalla».[6]

Montesquieu ejemplificaba esti principiu con situaciones de la historia de Roma. Al analizar la transición de la República al Imperiu, Montesquieu suxuría que si César y Pompeyo nun trabayaren pa usurpar el gobiernu de la República, otros homes haber fechu. La causa nun foi l'ambición de César o Pompeyo, sinón l'ambición del home.

Visión política y legáu editar

Montesquieu desenvolvió les idees de John Locke alrodiu de la división de poder. Na so obra L'espíritu de les lleis manifiesta almiración poles instituciones polítiques ingleses y afirmó que la llei ye lo más importante del Estáu.

Les Cartes Perses publicar en 1721, con 32 años, y el so ésitu ye fulminante na sociedá francesa na dómina de la rexencia de Lluis XV de Francia. Ingresa na Academia Francesa en 1727 y treslládase a Inglaterra en 1729 siendo escoyíu miembru de la Royal Society. Los sos trés años n'Inglaterra resulten cruciales pal so desenvolvimientu intelectual.

En 1734 publicó les Considerancies sobre les causes del grandor y decadencia de los romanos. Pero la so obra maxistral foi L'espíritu de les lleis, que publicó en Xinebra en 1748, dempués de catorce años de trabayu. Esta obra sufrió dures crítiques, sobremanera polos xansenistes y los xesuites. A estos ataques Montesquieu retrucó, en 1750, con una defensa d'esta obra, lo que nun evitó que, más tarde, fora censurada por Roma en 1751. Los últimos años de la so vida, Montesquieu dedicar a viaxar de París a Burdeos y a terminar dalguna de les sos obres empezaes.[7]

Dos son fundamentalmente los puntos en que los distintos autores aportunen al señalar l'aportación orixinal de Montesquieu al estudiu científicu de les sociedaes humanes:

  • Montesquieu acomete la xera científica de describir la realidá social según un métodu analíticu y «positivu» que nun se detién na pura descripción empirista de fechos, sinón qu'intenta entamar la multiplicidá de datos de la realidá social nun amenorgáu númberu de tipos.
  • Dar una respuesta sociolóxica» a l'aparente diversidá de los fechos sociales, sol supuestu de qu'esiste un orde o causalidá d'estos fechos susceptible d'una interpretación racional.

Considérase unu de los precursores del lliberalismu y foi quien ellaboró la teoría de la separación de poderes.

Obres editar

 
Portada de La defensa de «L'espíritu de les lleis».

Ediciones n'español editar

  • Cartes persianes, trad. de Xosé Marchena, Cádiz, Llibrería de Ortal y Cía., 1821 (tomo I y II). (Esta traducción del Ablaya Marchena reeditóse mientres tol sieglu XX. Ye la que se sigue reproduciendo, con prólogu de Carlos Pujol, en Barcelona, Planeta).
    • Trad. de Emma Lázare Rodríguez, La Coruña, Laiovento, 2011.
  • El Templu de Venus en Gnido, trad. llibre de J. R. C., Barcelona, Imp. d'Oliva, 1835.
  • Considerancies sobre les causes del grandor y decadencia de los romanos, trad. de Xuan de Dios Gil Lara, Madrid, Imp. de García, 1821.
  • Del espíritu de les lleis, trad. de Xuan López de Peñalver, Madrid, Imp. de Villalpando, 1820 (tomo I, II, III y IV).
    • Trad. llibre de M. V. M., Madrid, 1821 (ed. facs. en Valladolid, Lex Nova, 2008).
    • Trad. de Narciso Buenaventura Selva, Madrid, Imp. de Don Marcos Bonu, 1845 (tomos I y II).
    • Trad. de Clemente Fernández Elías, Madrid, Imp. Maroto y Fíos-Imp. Pedru Núñez, 1879-1880, 2 vols.
    • Trad. de Siro García del Mazo, Madrid, Victoriano Suárez, 1906 (tomo I y II).
    • Trad. de Mercedes Blázquez y Pedru Vega, Introducción d'Enrique Tierno Galván, Madrid, Alianza, 2003.
  • Arsaces y Ardasira, trad. de F. P., Barcelona, Imp. de J. F. Piferrer, 1835.
  • Ensayo sobre'l gustu, trad. y prólogu de Manuel Granell, Buenos Aires, Espasa-Calpe, 1948.
    • Trad. de Ariel Dilón, Buenos Aires, Llibros del Malvís, 2006.
    • Ed. de Pedru Aullón de Haro, con correición de la trad. de M. Granell, Madrid, Casimiro, 2014.

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: autoridaes BNF. Identificador BnF: 119166485. Data de consulta: 19 mayu 2021. Autor: Biblioteca Nacional de Francia. Llingua de la obra o nome: francés.
  2. 2,0 2,1 Afirmao en: SNAC. Identificador SNAC Ark: w6v7052z. Apaez como: Montesquieu. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  3. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  4. «academie-francaise.fr» (francés). Consultáu'l 8 xunetu 2020.
  5. «The Relative Influence of European Writers on Late Eighteenth-Century American Political Thought», American Political Science Review 78,1(March, 1984), 189-197.
  6. Montesquieu, Considerations on the Causes of the Greatness of the Romans and their Torne, The Free Press, http://www.constitution.org/cm/ccgrd_l.htm, consultáu'l 13 de xunu de 2010 
  7. Portal Planeta Sedna. El Barón de Montesquieu. El Sieglu de Les Lluces. Charles-Louis de Secondat: Biografía y la so Filosofía.

Bibliografía editar

  • Pangle, Thomas, Montesquieu's Philosophy of Liberalism (Chicago: 1989 rpt.; 1973).
  • Person, James Jr., ed. «Montesquieu» (excerpts from chap. 8) in Literature Criticism from 1400 to 1800, (Gale Publishing: 1988), vol. 7, pp. 350–52.
  • Shackleton, Robert. Montesquieu; a Critical Biography. (Oxford: Clarendon Press of Oxford University Press, 1961).
  • Shklar, Judith. Montesquieu (Oxford Past Masters series). (Oxford and New York, Oxford University Press, 1989).
  • Schaub, Diana J. Erotic Liberalism: Women and Revolution in Montesquieu's 'Persian Letters'. (Lanham, MD: Rowman & Littlefield, 1995).
  • Spurlin, Paul M. Montesquieu in America, 1760-1801 (Baton Rouge: Luisiana State University Press, 1941; reprint, New York: Octagon Books, 1961).
  • Althusser, Louis. Montesquieu: la politique et L´histoire (Presses Universitaires de France, Paris, 1959)

Enllaces esternos editar

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.