Tresjuncos

conceyu de la provincia de Cuenca (España)

Tresjuncos ye un conceyu español de la provincia de Cuenca, na comunidá autónoma de Castiella-La Mancha. Tien un área de 70,29 km² con una población de 343 habitantes (INE 2015) y una densidá de 4,81 hab/km².

Tresjuncos
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Provincia provincia de Cuenca
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Tresjuncos Domingo Porras Moya
Nome oficial Tresjuncos (es)[1]
Códigu postal 16422
Xeografía
Coordenaes 39°42′05″N 2°45′21″W / 39.7014°N 2.7558°O / 39.7014; -2.7558
Tresjuncos alcuéntrase n'España
Tresjuncos
Tresjuncos
Tresjuncos (España)
Superficie 70.29 km²
Altitú 800 m
Demografía
Población 270 hab. (2023)
- 155 homes (2019)

- 138 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Cuenca
0.01% de Castiella-La Mancha
0% de España
Densidá 3,84 hab/km²
tresjuncos.es
Cambiar los datos en Wikidata

Xeografía editar

Tresjuncos ye un pueblu perteneciente a la provincia de Cuenca, asitiáu nel suroeste de la mesma, les sos coordenaes GPS al centru del pueblu son: 39.700493, -2.754969, atópase estremeru con otres llocalidaes, al norte atópase Puebla de Almenara, anque atiesta con Villarejo de Fuentes, una y bones el términu municipal d'esti interponse, pel sur atiesta con Osa de la Vega, pel este atiesta con Fuentelespino de Haro, y al oeste con Hontanaya, tamién a 18 quilómetros direición sur ta asitiáu Belmonte, al cual conduznos la carretera rexonal CM-3011 y 42 quilómetros al sur de Tarancón, al cual conduznos en sentíu opuestu de la carretera indicada, incorporándonos a l'Autovía de Valencia (A-3) en Villarrubio o Saelices. Por Saelices y Carrascosa, atopar a 104 quilómetros de la capital conquense y per l'Autovía A-3 a tan solo 120 quilómetros de la capital d'España. Hai de solliñar que Tresjuncos ye un pueblu del qu'enforma de la so población emigró a Barcelona d'onde s'atopa a 600 quilómetros y tamién a Valencia d'onde s'atopa a 300 quilómetros aproximao.

Demografía editar

Evolución demográfica
1991 1996 2001 2004 2008 2013 2015 2016
600 546 488 445 425 346 343 332

Historia editar

Na vega alta del Toconar atopáronse restos de ferramientes neolítiques y cerámiques campaniformes de tipu "artesa". El cuetu sobre'l cual asitia ta habitáu siquier dende la Edá del Bronce. Allugáu nes llendes de la Carpetania, xunto a Celtiberia, foi apoderáu polos romanos mientres les campañes de Gracco (179 e. C. ) So la influencia de Segóbriga vivió una etapa de relativa prosperidá, mientres la cual bien probablemente alzar los principales monumentos civiles del conceyu (pontes sobre'l Toconar y La Pilastra). Foi pasu obligáu escontra Segóbriga dende l'importante complexu mineru de Lapis specularis de los actuales conceyos d'Osa y Belmonte. La esperanza de vida en dómina romana apenes superaba los 30 años, atopándose la mayor parte de la población en condiciones de servidume o semiesclavitud.

Nel so términu esistió una importante villa romana (gran esplotación agru-pecuaria) na cual apaecieron suntuosos mosaicos, descubietos a mediaos del sieglu XIX, expoliados y treslladaos a residencies particulares pertenecientes a la oligarquía rural de la dómina. Mientres la edá media, la basílica de dicha villa foi centru de cultu cristianu, so la advocación de San Benitu. L'abadía de Tresjuncos taba formada por más de 11 pueblos o curatos, estendiéndose dende San Blas de Albornoz (en Villarejo de Fuentes)hasta Las Mesas, y ente'l so funciones incluyíense aquelles rellacionaes col desenvolvimientu y puesta en marcha de nuevos cultivos.

La población de Tresjuncos caltener hasta la ocupación musulmana, abrir entós un paréntesis históricu. El Cuetu de La Talaya sirvió de puestu de vixilancia y llugar de xunta pa los cristianos de la contorna (mozárabes), mientres el dominiu árabe. Reconquistáu con Alarcón a finales del sieglu XII foi aldega d'esta villa hasta ser incorporáu nel sieglu XV al Marquesáu de Villena, moviéndose la so xurisdicción a Belmonte. L'infante Don Juan Manuel, políticu, guerreru y escritor, fixo referencia a Tresjuncos nel so Llibru de la Caza, siendo'l so regueru Toconar llugar ideal pa cazar les garces con ferre.

La Guerra Civil castellana qu'enfrentó a la nobleza, encabezada por Juan Pacheco, marqués de Villena, cola reina Isabel, tuvo repercusiones en Tresjuncos, en que la so plaza fueron axusticiaos dos partidarios de la Beltranexa, que supuestamente asesinaren a dos partidarios de la reina vecinos de Villaescusa. La guerra frenó descomanadamente'l desenvolvimientu de la contorna, pos supunxo una sangría de recursos humanos y económicos.

Tres les capitulaciones del marqués, numberosos vecinos de les aldegues de Belmonte, como lo yeren Tresjuncos, Hontanaya, Osa, Monreal y Los Hinojosos del marquesáu, incorporar a la conquista del reinu nazarí de Granada. Tán investigándose los posibles oríxenes tresjunqueños de Diego García de Hinestrosa, personaxe amestáu al marqués, que pasó a ser contino de la reina Isabel, primer rexidor de Málaga, y personaxe clave nes negociaciones con Portugal.

El 5 de mayu de 1635, mientres el reináu de Felipe IV, foi-y concedíu'l privilexu de villa, llogrando asina la independiente de Belmonte.

A finales del sieglu XVIII más del 70 % del términu yeren montes de carrasca, carbayu (gallugar), y pinu piñonero. Namái se cultivaba la vega y les tierres riberanes de dellos regueros. Nesta mesma dómina, amás de ceberes, vide y olivo, semábense a esgaya alazor, garbanzos, almortas (pedretes) y azafrán. Predominaben les mules, anque había inda gües pa la llabranza. El ganáu yera predominantemente ovín. Había más de 250 truébanos. Foi patrona de la villa, la Virxe de la Talaya, hasta'l postreru terciu del sieglu XIX La guerra d'independencia contra los franceses punxo fin a la fiesta y la romería.

Tresjuncos vio nacer al bandoleru "Urbanu", y al so célebre fíu Pepe San Nicolás, que punxeron en xaque a la mesma reina Sabela II a quien finalmente rindieron pleitesía. Por que camudara la so condición de bandoleru, la reina Sabela II arrendó-y les finques de El Molinucu en La Almarcha y Villa Paz en Saelices (Cuenca).

Sieglu XX editar

A principios del sieglu XX un vecín de Tresjuncos moteyáu'l "Cepa", sumió, dando llugar a unu de los errores más dramáticos de la hestoria xudicial española, conocíu como'l "Crime de Cuenca".

La Guerra Civil nun produció víctimes civiles en Tresjuncos, anque sí militares en dellos frentes (Brunete, Teruel, etc.). La población caltener na retaguardia y goció de relativa paz. El patrimoniu artísticu de la parroquia sufrió graves y irreparables daños. Mientres el franquismu, a pesar de les llimitaciones de too tipu, Tresjuncos tuvo una dómina dorada; la humilde guapura de la so arquiteutura recibió gallardones. El fotógrafu local Domingo Sánchez, "Llunes", inmortalizó munchos eventos de la llocalidá, convirtiéndose dalgunes de les sos semeyes en verdaderos mitos locales.

A partir de los años 1960, la población sufrió un rápidu descensu. En pocos años, más de la metá de la población emigró a la mariña industrial, especialmente a Cataluña, concretamente a la contorna del Baix Llobregat.

Alministración editar

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Luis Saavedra Villaescusa PSOE
1983-1987 Luis Saavedra Villaescusa Independiente
1987-1991 Eloy Sánchez Grimaldos CDS
1991-1995 Quinciano Sánchez Moya PP
1995-1999 José Antonio Vara Grimaldos PP
1999-2003 Maria Isabel García Pavu PSOE
2003-2007 Domicio Moya Vara (2003/05)
Ángel Moral López (2005/07)
Unión por Tresjuncos (UPT)
PP
2007-2011 Faustino De La Torre Mora (2007/Abril 2010)
Jorge González Melero (Abril 2010)
PSOE
(Independiente)
2011-2015 Domingo Porres Moya (2011/13)
María Isabel Ramírez Sánchez (2013/2015)
Unión por Tresjuncos (UPT)
PP
2015-2019 Domicio Moya Vara (2015/Xunu 2017)
Esperanza Fernández Monreal (Xunu 2017)
Unión por Tresjuncos (UPT)
PSOE
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Monumentos editar

Atopamos con

  • La Pilastra
  • El Pozu de Liceras
  • El Pozu Lairón. Ye unu de los 100 topónimos Airón alcontraos hasta la fecha n'España. Topar a mediu quilómetru de la población. Ye un pozu d'agua duce que nunca s'escosa, d'unos seis metros de fondura. Tien un brocal d'arenisca. El so nome arrinca probablemente del neolíticu y ta rellacionáu col dios Airón.
  • El pozu de Triana
  • El Pocillu
  • La Ermita de la Talaya (ruines siglo XII y XIII)
  • Ilesia de Santu Domingu de Silos (sieglos XVI y XVIII)

Fiestes llocales editar

A lo llargo del añu asoceden trés fiestes.

  • La primera ye la fiesta del Cristu del Pozu, el Primer Domingu de Mayu.
  • La segunda ye la fiesta de la Virxe de la Talaya: Últimu Sábadu de Mayu. Esta Virxe foi mientres sieglos y hasta la usurpación francesa, l'auténtica patrona de la villa. Rescatada del olvidu nos años 90, pasó, a un tercer planu nel orde de devoción de los habitantes de Tresjuncos.
  • D'últimes atopamos les fiestes más destacables, les Fiestes patronales: 7 Agostu (San Cayetano). Fiestes n'honor a Laura Arias, vecina predilecta del conceyu

Costumes editar

  • El Xueves Lardero (del llatín "lardum": tocín) da empiezu a la Cuaresma, d'ende'l so nome: consistía en faer fame caminando para dempués dase un atracón de carne, chorizos, tocín, etc, antes del periodu de privación. En tou Xueves Lardero que s'aprecie nun pueden faltar les "fueyuques" (llamaes "tortas" n'otros llares manchegos) para merendar, que dalgunos acompañaben con chocolate. Preciede o s'acomuñar col Antroxu, fiesta que tamién se rellaciona colos escesos previos a la Cuaresma.
  • Anque nun paez remontase muncho más allá de mediaos del sieglu XIX, La danza ye unu de los principales valores etnográficos de Tresjuncos. Sobria, pero non carente de vistosidá; arruda y agraria, pero al empar refinada y pulcra. Bailles como L'Aráu, Les Cintes, Jotas, etc, resumen el ser y el sentir del espíritu castellanu-manchegu.
  • Los Mayos, tien un orixe remotu y escuenden una celebración pagana. Son carauterísticos de rexones del interior nes que la primavera llega tarde. Representen el cultu a la primavera; a la fertilidá y fecundidá de los campos y les muyeres tresjunqueñas. Son un cantar a la guapura natural y a la esplosión de la vida.
  • Les Lluminaries o tamién "Iluminarias" (términu aceptáu pola RAE, pero que la so definición nun correspuende al 100% col significáu d'esti actu), son fogueres d'iviernu que simbolicen el fin del ciclu agrariu y l'empiezu del nuevu ciclu de la cebera. Signifiquen la renovación, la eliminación de la refugaya, la pureza. Pa la Purísima el que nun semara la cebera, yá taba a puntu de terminar.
  • La Matanza nun difier enforma de les modalidaes descrites pal restu d'España. Tan solo dicir que d'antiguo, en delles cases, el gorrino se chuscarraba quemando árgomes. Los perniles d'antaño yeren adobaos con pimentón, curaos na cámara (iviernu) y calteníos en cueva (branu).

Economía editar

Nel pueblu hai un llixeru desenvolvimientu de la Caza sobremanera de tipu menor de perdices, coneyos, llebres, y en menor midida, falpayares, tórtolas, palombos torcaces y gorriones. Anque yá ye muncho menos presente tamién se desenvuelve la caza mayor con dalgún qu'otru xabalín. Especial relevancia tienen les aves esteparias: avutarda, sisón, chorlito (algaraván), calandria, chirlero, cogujadas, aguilucho cenizo, peñerina, etc.

Respeuto la Flora destaquen la carrasca, marayu, aladierno, espín, enebro, romeru, árgoma, romerina, espartu, tomillu, espliegu, salvia y meruxes. Dalgún carbayu (caxigal), xazmín, efedra y sabina. Les antaño estenses y frondosas olmedas sumieron; queden dellos chopos.

Deporte editar

Les instalaciones deportives son aceptables, y son habituales en cualquier pueblu de la contorna: circuitu de moto-cross, piscina, polideportivu. Caminos en bon estáu pa bicicleta de monte mui cerca, en Osa de la Vega.

Intereses editar

En 1910, xunto con otros llugares de la zona (principalmente Osa de la Vega) asocedieron los fechos del llamáu El crimen de Cuenca na que Pilar Miró llevar al cine en 1979.

Contorna editar

De la Contorna destaquen: Belmonte (Castillo, Colexata y Palaciu del Infante D. J. Manuel), Villaescusa de Haro (Capiya de l'Asunción, Conventu, Palacio Ramírez), Osa de la Vega (Mines romanes en Les Horadás), Puebla de Almenara (Castillo de Puebla de Almenara), Saelices (ruines romanes de Segóbriga), Almonacid del Marquesáu(La Endiablada), Llaguna del Finxu y Montalbo (iviernu), Uclés (Monesteriu de la Orde de Santiago, Castillo, Fonte).

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.

Enllaces esternos editar

Ver tamién editar

Pepe San Nicolás Osa de la Vega