Trifolium repens

especie de planta

El trébole blancu[1] (Trifolium repens) ye una especie de trébole nativa d'Europa, norte d'África, y Asia occidental. Ye cosmopolita, al apaecer en distintes ambientes dientro del clima templáu húmedu. Ye bien importante como forrajera.

Trifolium repens
trébole blancu
Estáu de caltenimientu
Non amenazáu
Clasificación científica
Reinu: Plantae
División: Magnoliophyta
Clas: Magnoliopsida
Orde: Fabales
Familia: Fabaceae
Subfamilia: Faboideae
Tribu: Trifolieae
Xéneru: Trifolium
Especie: Trifolium repens
L.
Consultes
Royal Botanic Gardens, Kew Royal Botanic Gardens, Kew
World Flora Online World Flora online
[editar datos en Wikidata]
Inflorescencia de trébole blancu.
Ilustración
Campu de trebol
Ilustración
Detalle de la flor
Ilustración
Nel so hábitat

Descripción editar

Trátase d'una especie herbal perenne. De porte rastreru, algama un altor de 10 cm. El so vezu estolonífero fai d'ella una lleguminosa d'escelente adautación al llendo en zones templaes de tol mundu. Arrobinar por estolones y granes.

El sistema radical ye ramificáu nel so raigañu principal, amás presenta raigaños adventicias de calter estolonífero.

Les fueyes son peciolaes y trifoliadas; los sos foliolos son ovales, con una mancha blanca, y ensin nenguna vellosidá (tampoco en pecíolos nin tarmos). Los estolones atópense abrazaos por estípules membranoses de les fueyes.

Les inflorescencies son glomérulos s de 1.5 a 2 cm d'anchu, conteniendo de 50 a 100 flores blanques o blancu-rosaes. Estos atopen sobre un pedúnculu de 7 cm. Les flores son de tipu papilionáceu o papilionoides.

Los frutos contienen trés o cuatro granes en forma de corazón, por demás pequeñes y de color variable del mariellu al marrón acoloratao.

La grana tien forma arrondada con un bárabu que coincide cola posición de la futura radícula. La cubierta seminal forma una gruesa capa suberizada alredor de la grana. Presenta filo: repulgu correspondiente al antiguu puntu de gabita a la paré del ovariu.

Usos y cultivu editar

El trébole blancu ye esixente en lluz y sensible a la seca, probablemente polos sos raigaños superficiales, lo qu'obliga a cultivala baxu riego en branos secos.

Sicasí, puede vegetar nos suelos probes, ácidos o arenosos, precisando fuertes abonaos fosfóricos, al igual que casi tolos tréboles. Ye pocu tolerante al salín. Desenvuelve nos sos raigaños nódulos formaos por bacteries nitrificantes del xéneru Rhizobium. En fayadices condiciones de temperatura, mugor y suelu, les bacteries afiten importantes cantidaes de nitróxenu de l'atmósfera.

Fenoloxía editar

Trébole blancu con cuatro fueyes

La crecedera del trébole blancu empieza pol desenvolvimientu de la corona, d'una raigañu pivotante y hasta diez estolones primarios, que nacen de les yemes axilares de les fueyes de la corona. Los estolones suelen adoptar forma radial sobre la superficie del suelu. Darréu, los nuedos d'estos estolones desenvuelven nuevos raigaños adventicias, fueyes y yemes axilares. L'apaición de estolones secundarios, causa cierta debilidá nos primarios, por emigración de les sustancies de reserva escontra dichos estolones fíos, hasta'l puntu de que, finalmente, lo primarios muerren y el sistema secundariu independizar de la planta orixinal. Esti comportamientu facilita la sobrevivencia de les plantes por multiplicación vexetativa, al asegurar el desenvolvimientu y la crecedera socesiva de nuevos estolones y collos, la emerxencia de nuevos individuos. La crecedera de los estolones, ye aproximao de 2 dm/añu. Una vegada que les condiciones ambientales (fundamentalmente fotoperíodo y vernalización previa) favorecen el procesu de floriamientu, les yemes axilares anicien cabezueles florales. D'esta forma, la producción de inflorescencies facer en desterciu de la de los nuevos estolones y, poro, la crecedera de la planta amenórgase. Tamién se movilicen reserves escontra les flores pa formar les granes.

Condiciones óptimas editar

La temperatura óptima pa la crecedera ye de 24 °C. Tanto pel branu como pel hibiernu, amenórgase enforma la crecedera (a partir de 35 °C y per debaxo de 7 °C, presenta una escasa crecedera). Desenvuélvese meyor en climes húmedos con precipitaciones bien partíes mientres tolos meses. El pH óptimo de suelu pa la fixación de nitróxenu ye de 6.5. Pa desenvolver el floriamientu con ésitu, precisen obligatoriamente baxes temperatures ivernices (vernalización)

Interés forrajero editar

El trébole blancu ye llargamente utilizáu en producción de forraxe. El so principal usu ye'l llendo a diente en amiestu con gramínees, a les cualos suministra amás grandes cantidaes de nitróxenu fitu nos sos nódulos radicales.

Cada rebrote producir a partir de la yema terminal de los estolones y de les yemes allugaes nes axiles de les fueyes. Esti procesu, resultancia del vezu estolonífero de la planta, asocede dempués de cada llendo o corte. L'apatayo del animal favorez la reproducción vexetativa de la planta. El rebrote supón una movilización de les reserves de la planta, menguando tres la defoliación y recuperándose darréu gracies a la rápida proliferación de fueyes horizontales de los nuevos estolones, lo que-y dexa algamar una alta eficiencia fotosintética con una área foliar amenorgada. Esta elevada capacidá de recuperación deber a que'l llendo nun esanicia les árees de crecedera.


Destaca'l so gran calidá alimenticia pal ganáu, en términos de proteína y minerales, según la so capacidá pa autoabastecerse de nitróxenu y tamién de vencelo al mediu (y por tanto a les especies coles que conviva nel terrén).

Anque'l conteníu alimenticio ye eleváu, como cultivu puru apenes se sema por constituyir un forraxe daqué desequilibráu y por peligru de meteorismo pa los rumiantes. Ye por ello que se suel emplegar entemecíu con gramínees. A pesar d'ello, el trébole blancu presenta una alta digestibilidad; presentando los valores más altos pel hibiernu y primavera, tornando amodo mientres el branu.

Per otra parte, el trébole blancu oldea con otres especies pratenses en que nun tener órganos específicos pa l'acumuladura de reserves. Esti comportamientu, dende'l puntu de vista de la producción ye positivu, yá que la so crecedera algama rápido volúmenes altos de forraxe. Esto dexa a les plantes cubrir les sos necesidaes metabóliques nun plazu bien curtiu, ensin tener qu'esperar, como en trébole violeta o l'alfalfa, a movilizaciones de les reserves dende'l sistema radicular. D'esta manera la recuperación tres el llendo ye por demás rápida dexando una gran frecuencia d'aprovechamientos.

Agronomía y manexu editar

Según distintos datos d'ensayos en cultivu puru na zona Norte d'España y en Galicia, les producciones bazcuyen ente 9 y 12 t/hai de materia seco, cifres llograes so corte y ensin llendo, lo cual nun ye la situación más real d'usu d'esti trébole.

Sicasí, en condiciones de praderíes de riego en Centru y Sur d'España, les producciones bazcuyen ente 10 y 15 t/hai de materia seco, según asociaciones o amiestos de trébole blancu con gramínees (festuca y dáctilo), correspodiéndole al trébole de normal hasta casi'l 70% de dicha producción, según los datos de distintos ensayos del INIA y de l'Axencia de Desenvolvimientu Ganaderu.

En rexones del Norte d'España (Galicia y Cantábricu), correspondientes a climes templaos y húmedos, n'asociación con ray-grass perenne, la producción de trébole blancu raramente supera'l 25-30% de la producción total de la pradería, lo cual cífrase ente 10-13% de materia seco total.

Esta situación tan distinta, xustifícase porque los tréboles precisen pal so óptimo crecedera grandes intensidaes de lluz, ente que les gramínees, anque tamién crecen meyor a plena lluz, tán más afeches a condiciones de solombra, de cuenta qu'en climes mediterráneos, la bayura de lluz conduz a la dominancia de lleguminoses sobre gramínees en praderíes de llendo frecuente. Sicasí nos díes centrales de branu, con temperatures medies cimeres a 30 °C, sufre nestes rexones una cierta parada vexetativa, efectuando floriamientos continuos y con escasa productividá. Hai que tener en cuenta que na dómina favorable de máximu llume de primavera la rápida crecedera en condiciones de cultivu puru puede llegar a producir graves problemes de meteorismos en rumiantes en llendo.

Tocantes a la persistencia del trébole blancu, ta asegurada pol procesu de formación y guañadura de estolones y amás, inclusive en praderíes bien llendaes, una cierta proporción de les inflorescencies produz granes, de les cualos casi un 80% son dures y permanecen nel suelu como reserva pa situaciones de seca o sobrepastoreo, nes que pueden granar y llegar a sustituyir a les plantes perdíes.

La sema realízase na seronda, cuando'l clima ye tempranu, y en primavera o branu cuando'l clima ye fríu.

El establecimientu del trébole blancu suel ser más lentu que'l de les gramínees que pueden acompaña-y na pradería, bien especialmente del ray-grass, qu'en suelos fértiles puede face-y una fuerte competencia inicial.

N'amiestos con festuca y/o dactilo, de más lentu establecimientu, la competencia nun ye tan fuerte y l'implantación ye más fácil.

La dosis de llantadera n'amiestu con gramínees bazcuya ente 0.5-3 kg/hai. La dosi menor cuando nun se quiera una fuerte dominancia del trébole sobre les gramínees, les dosis mayores cuando quier amontase la proporción de lleguminosa, y por tanto de proteina, na pradería. Sémase o bien con semadora de pratenses o a volio, nesti casu aconséyase pasar un rulu estriáu pa llograr un bon contautu de la grana col suelu. la llantadera a volio puede faese con una abonadora centrífuga primeramente cubicada pa esta grana.

Tocantes a la fondura de llantadera, la grana debe d'asitiase na superficie o en fondura, pero ensin superarar los 5 mm.

Variedaes editar

Esisten tres grupos de variedaes de trébole blancu:

1) Variedaes de fueya pequeña o nanes: tamién llamaes variedaes selvaxes, por ser na so mayoría ecotipos, nativos o bonales de distintes rexones del mundu. Dellos exemplos son Aberystwyth S-184 y Kent.

2) Variedaes de fueya común o entemedies: Bien utilizaes pa praderíes de llendo de media y llarga duración:

- Grassland Huia: considerada n'España como la lleguminosa más granible para llendo n'árees de más de 650 mm d'agua y de non más de tres selmanes de seca pel branu. Ye dura y persiste, inclusive con llendo continuu ya intensu. El so óptimo de temperatura son 24 °C, pero tien escasa producción iverniza.

- Luisiana: más temprana y de meyor producción iverniza que'l Huia, en condiciones d'iviernos templaos. Soporta tamién la seca braniza.

- S100: persistente y bien granible, de comportamientu similar a Huia.

- Otres variedaes importantes son: Kersey, Barbiean, Cultura, Pertina, Wikla, Grasslands 4700, Victoria Irrigation y Mika.

3) Variedaes de fueyes grandes: tienen porte más eleváu, estolones más gruesos y fueyes ya inflorescencies más grandes. Son altamente granibles en condiciones de bon suministru de mugor, pero aguanten peor el llendo intensu y continuu de los grupos anteriores. La so persistencia ye tamién deficiente. Nesti grupu atópense:

- Ladín: tratar de la variedá más importante d'esti grupu. Tien fueyes grandes, pero con una rellación fueyes/tallo inferior a otres variedaes, lo qu'anicia una menor digestibilidad, dada la inferior calidá de los tarmos en rellación a les fueyes. Ye bien esixente en mugor y abondo sensible al salín del suelu. La so crecedera en branos templaos en regadío ye cimeru a cualquier variedá de los otros grupos. Ente les variedaes comerciales destaca Ladín California.

- Haifa: similar en tamañu a Ladín, pero de porte más rastreru y con más estolones, de forma que'l so aspeutu ye trupu. Tien mayor resistencia a la seca que les variedaes anterior y meyor crecedera iverniza.

- Otres variedaes: Blanca(bien granible, capaz de competir col Ray- Grass y resistente a ruques); Regal (semitardía), Tamar (precoz), Sabeda (susceptible a podrigueru del raigañu), Retor (resistente a podrigueru del raigañu), y Milkanova (tamién resistente)


El consumu per parte del ganáu español de grana de trébole blancu bazcuya alredor de 130.000 kg/añu, correspondiendo más de la metá a la variedá Grassland Huia.

Otros usos editar

N'humanos ye indigestible crudu, pero cocíes 5-10 min faise digestible [2]. Les flores seques y les sos granes constitúin una nutritiva farina pa entemecer con otros alimentos. Y l'agua del fervinchu bien bonu como saludable té.

Xardinería y paisaxismu

El trébole blancu tamién s'emplega nos amiestos pa cesped, dando cobertoria a suelos probes, onde otres especies presenten dificultaes pa desenvolvese. Anque se considera como una yerba non deseable cuando se trata de caltener un verde puramente formáu por gramínees, como asocede en verdes deportivos y en campos de golf.

Taxonomía editar

Trifolium repens describióse por Carolus Linnaeus y espublizóse en Species Plantarum 2: 767. 1753.[2]

Etimoloxía

Trifolium: nome xenéricu que deriva de tri = (trés) y -folium = (fueya), polo que podría traducise como "tres fueyes".

repens: epítetu llatín que significa "rastreru".[3]

Sinonimia
  • Lotodes repens Kuntze
  • Trifolium limonium Phil.
  • Trifolium stipitatum Clos
subsp. macrorrhizum (Boiss.) Ponert
  • Trifolium macrorrhizum Boiss.
var. nevadense (Boiss.) C.Viciosu *

Trifolium nevadense Boiss.

var. orbelicum (Velen.) Fritsch
  • Trifolium orbelicum Velen.
var. orphanideum (Boiss.) Boiss.
  • Trifolium orphanideum Boiss.
subsp. prostratum Nyman
  • Trifolium biasolettii Steud. & Hochst.
  • Trifolium occidentale Coombe
var. repens L
  • Amoria repens (L.) C.Presl[4]

Nome común editar

Esta especie ye conocida nel dominiu llingüísticu asturlleonés col nome común trébole blancu[1].

Ver tamién editar

Referencies editar

Bibliografía editar

  1. Muslera Pardo, E., Ratera García, C, Praderíes y forraxes,Mundi Prensa Libro S.A., 1984
  2. Uva, Richard H., Joseph C. Neal y Joseph M. Ditomaso, Maleces del Nordeste, (Ithaca, NY: Cornell University Press, 1997), Pp. 236-237.
  3. Lee Allen Peterson, Plantes comestibles, (New York City: Houghton Mifflin Company, 1977), P. 56.

Enllaces esternos editar