Menjeperra Dyehutymose,[1] Thutmose III[2] o Tutmosis III,[3] ye'l sestu faraón de la dinastía XVIII d'Exiptu; gobernó de c. 1479 a 1425 e.C., (1504 e.C. al 1450 e.C. -según la High Chronology-)[4][5] siendo unu de los monarques más importantes y poderosos de los trés mil años de civilización faraónica. Nel intre del so reináu, l'imperiu exipciu algamó la so máxima estensión territorial. Tamién ye conocíu como Thutmosis III, o Tutmés III, variantes del so nome helenizado. Gobernó colos títulos de tronu y nacencia de Menjeperra Dyehutymose.

Tutmosis III
faraón

1479 edC - 1425 edC
Hatshepsut - Amenofis II (es) Traducir
Vida
Nacimientu 1481 de edC
Nacionalidá Antiguu Exiptu
Muerte 1425 de edC (55/56 años)
Sepultura KV34 (es) Traducir
Familia
Padre Tutmosis II
Madre Iset
Casáu con Nebtu (es) Traducir
Satiah (es) Traducir
Nebsemi
Menhet, Menwi y Merti (es) Traducir
Meritra Hatshepsut
Fíos/es
Hermanos/es Neferura
Pueblu Dinastía XVIII d'Exiptu
Oficiu estadista
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Tutmosis III yera fíu del rei Tutmosis II y de una concubina real de nome Isis. Esta muyer nin siquier ostentaba'l títulu d'esposa secundaria, polo que les posibilidaes del príncipe de llegar a rei seríen nules de nun morrer el so padre ensin descendencia masculina de la Gran Esposa Real Hatshepsut.

La tradición real mientres la Dinastía XVIII, axustaba que la socesión sería privilexu del varón. Dichu príncipe tenía de ser frutu de la rellación del Faraón gobernante y la Gran Esposa Real, quién ostentaba'l cargu de Dadora d'Herederos y socesora de la mítica reina Ahmose-Nefertari.[6]

Tutmosis III foi coronáu, pero yera demasiáu nuevu p'asumir el gobiernu del estáu. Por ello, la reina viuda Hatshepsut (quien yera descendiente de reis y reines per dambes partes) encargar de la rexencia, alloñando definitivamente al visir Ineni, l'influyente cortesanu que quiciabes tuvo detrás del encumbramiento de Tutmosis II y Tutmosis III en desterciu de la reina.

 
Estatua oferente del faraón Thutmose III. Muséu d'El Cairu.

Esta gran muyer nun se conformó con ser rexente y nel segundu añu de reináu de Tutmosis III se autoproclamó faraón d'Exiptu sol nome de Maatkara Hatshepsut.

A la muerte de Hatshepsut, Tutmosis III foi por fin rei únicu d'Exiptu, ensin nenguna atadura. Podría pensase que foi él quien lliberó'l so cólera sobre la figura de la difunta reina, aniquilando la so memoria y usurpando los sos numberosos monumentos. Pero esta primer teoría ta siendo rebatida polos exiptólogos.

Apurren un nuevu responsable a la destrucción de la so memoria. El cleru d'Osiris, dios que paez nun ser abondo homenaxáu nel reináu de Hatshepsut. Nel so templu de Deir el-Bahari, la reina fíxose esculpir en forma osiriaca, incluyendo na so iconografía ciertos símbolos solares, que pudieron ofender a los sacerdotes d'Osiris.

Según esta tesis, fueron estos mesmos sacerdotes d'Osiris quien desencadenaron la destrucción de la memoria de la reina, que s'empecipió venti años dempués de la so muerte. El fechu d'esperar esti tiempu puede debese a que tenía qu'acabar el reináu de Tutmosis III y producise la muerte de Senenmut quien, de lo contrario, nun lo dexaren. Otru datu que se sofita nesta teoría ye que'l templu funerariu de Tutmosis III foi atopáu sobre una parte del de Hatshepsut, un allugamientu inverosímil pa daquién que quería alloñase de tolo que representaba la so tida-madrasca.

Una nueva teoría alrodiu de esta estraña correxencia ye que mientres la reina gobernaba Exiptu, el faraón Tutmosis III prefería la vida militar y espandir les fronteres del país más allá de lo que lo fixo'l so güelu Tutmosis I.

Familia editar

Tutmosis III tuvo siquier dos grandes esposes reales: Satiah y Hatshepsut Meritra (considerada la segunda fía de Hatshepsut, anque con munches duldes). Tamién se pensó que tuvo casáu con Neferura, la primoxénita y quiciabes fía única de Hatshepsut, pero esto nun ta comprobáu. Tuvo numberoses esposes secundaries, y delles d'elles dir en virtú d'aliances internacionales con príncipes sirios o cananeos. De los munchos fíos nacíos d'esti rei, destaquen Amenemhat (que tuviera con Satiah) y dos de Hatshepsut Meritra: Meritamón y Amenhotep II.

Nes inscripciones xeroglífiques del Aj-menu de Karnak (el Templu Mortuorio de Tutmosis III), dizse que Satiah yera la madre del mayor de los fíos del faraón. Esi neñu llamábase [?]-em-hat. Por desgracia la primer parte del nome perdióse, anque dellos autores propunxeron el nome de Amenemhat. Per otra parte, yá que el nome de la madre del neñu rinde cultu al dios Iah, la Lluna, y que'l nome del padre rinde cultu al dios Djehuty (o Thot), de marcáu calter llunar, resultaría muncho más pertinente que'l nome del fíu siguiera esa norma y fuera Thutemhat, y non Amenemhat.

El fíu mayor del rei [Amen/Thut]emhat foi nomáu “... como Supervisor del Ganáu”. Esta inscripción apaez na Sala del festival de Karnak, fechada nel añu 24 de Tutmosis III, en que la so dómina la Gran Esposa del rei yera Satiah.[7]

Política interior editar

Sicasí, el faraón tuvo qu'andar con procuru colos influyentes sacerdotes. Hatshepsut llograra, con grandes donaciones, que'l cleru d'Amón sofitara la so candidatura al tronu, y agora los sacerdotes yeren demasiáu poderosos. Tutmosis III encargar de contentalos ampliando los sos dominios, pero coles mesmes llindó la so influencia nomando sumos sacerdotes a amigos sos.

Política esterior editar

 
Baxorrelieve de Tutmosis III apoderando a los sos enemigos. Pilono del templu de Karnak.

Nos 34 años que Tutmosis III gobernó dafechu solo entamó numberoses campañes, tantu nel Próximu Oriente como en Nubia y emulando al so güelu, el gran Tutmosis I, realizó numberoses conquistes.

Cuando morrió Hatsepsut, Tutmosis III xubió definitivamente al tronu, empecipiándose un reináu que diba poner les bases auténtiques del Imperiu exipciu. Castigó a tolos homes de gobiernu qu'ayudaren al gobiernu anterior. Los dominios en Siria perdiérense mientres los reinaos anteriores, los príncipes sirios confederárense y yá nun se pagaben los tributos impuestos por Tutmosis I.

Na so campaña, el faraón Tutmosis III sitió a los confederaos y vencer en Megido. D'ellí Tutmosis III avanzó escontra El Líbanu y sometió gran númberu de ciudaes. Nomó como príncipes de les ciudaes vencíes a amigos de los exipcios y amás tomó como rehenes (garantía) a los fíos de los nuevos gobernadores. En tres expediciones consecutives consolidó'l poder exipcio nestes tierres. Na siguiente campaña conquistó Hamah, Homs y Alepo y ganó a los sos enemigos en Karkemish, colo que llegó al Éufrates. Nes últimes campañes sometió Xipre y la mariña de Cilicia. Los obeliscos de Karnak recuerden estos fechos. Nos últimos años del reináu, procuró entamar el poder exipcio en Nubia y llegó hasta más allá del tercer tabayón del Nilo. Morrió en 1450 y la so alcordanza nun se borrar nunca, pos llograra axuntar un Imperiu que s'estendía dende Napata, en Nubia, hasta'l Éufrates.[8]

Condució siquier 17 campañes militares a Palestina y Siria, y algamó el Éufrates. Sol so reináu Exiptu algamó la so máxima estensión, con dominios en Siria, Canaán, el Sinaí y toa Nubia, amás d'efectivos contactos comerciales colos reinos vecinos.

Seique la batalla más brillosa llibrada pol faraón fuera la batalla de Meguido (Meggido). Onde'l faraón y el so exércitu tuvieron que travesar un angostu escobiu, p'asina sorprender al entós príncipe de Kadesh, que esperaba l'ataque per otra zona más accesible y pola cual pensaba qu'atacaría'l faraón. Esta batalla ta rexistrada nos llamaos Añales del templu de Amon de Karnak.

Últimos años editar

Los dos últimos años de reináu de Tutmosis III compartir col so fíu, el mozu Amenhotep II, nuna correxencia na que-y adomó nel manexu del poder, anque de xuru de forma más cordial a la que tuvo Hatshepsut con él. Foi soterráu nel Valle de los Reis na tumba KV34, onde s'atopa la versión más completa de Llibru del Amduat, y el so momia foi una de les topaes nel escondederu de Deir el-Bahari, anque en mala traza de caltenimientu.

Construcciones editar

 
Obeliscu de Tutmosis III n'Istambul.

L'actividá constructora foi bien notable nesta dómina, na que la riqueza entraba a embute nel país del Nilo. Fueron construyíos, ampliaos y restauraos munchos templos n'Exiptu y Nubia.

Ordenó ampliar el templu d'Amón en Karnak, añadiendo un pasaxe llamáu aj-menu, dexando grabaes llargues inscripciones que tán ente les meyor calteníes, sopelexando les sos campañes militares y les donaciones que fizo al templu. Tamién mandó alzar siete grandes obeliscos en Karnak, que darréu fueron treslladaos a les ciudaes occidentales de Roma, Istambul, Londres y Nueva York.

Menciones editar

Ye mentáu na biografía de Ahmose Paennejeb (El Kab), y n'innumberables inscripciones en murios de templos, cercos y estatues, alzaos nel so honor per Exiptu y Nubia (Karnak, Abidos, Hieracómpolis, Nubt, Deir El-Bahari, Elefantina, Asuan, Sehel, Semna, Kumma, Tell Halfa, Gebel Barkal, Armant, Faras).

La so tumba editar

 
Pintures na tumba de Tutmosis III; reparar el esquematismo de les figures.

La tumba d'esti faraón foi afayada polos trabayadores de Victor Loret en 1898; en llimpiándola con cuidu, fíxose un planu d'ónde fuera atopáu cada oxetu. La tumba fuera robada na antigüedá; la momia del rei yá fuera atopada (en 1881) nel escondederu llamáu TT320.

Los oxetos atopaos na tumba atopábense bien deterioraos. Los lladrones de tumbes fueren pocu cuidadosos na so busca y el sarcófagu fuera estropiáu al retirar la tapa; les figures de madera atopáu na tumba fueren llanzaes con fuercia contra les parés p'arrinca-yos el doráu.

La tumba ye distinta a otres sepultures más tempranes del Valle de los Reis, tantu en tamañu como en decoración. Tien tres pasillos, un pozu (el primer pozu verdaderu en cualquier tumba del Valle de los Reis; el so posible usu nun tuvo de ser tanto'l repeler a los lladrones de tumbes sinón el contener los hinchentes), una antecámara decorada colos dioses del Amduat, y una cámara mortuoria decorada coles escenes del Amduat; les pilastres fueron decoraos cola Lletanía de Ra y amuesen al rei protexíu por Isis.

Per vegada primera apaez una decoración parietal qu'utiliza la enyelsadura y posterior pintura (les tumbes más tempranes teníen les escenes pintaes en bloques de caliar enllastraes nes parés; por casu, na tumba de Hatshepsut). Cuando se llimpió la tumba, viose que los dos habitaciones a la izquierda de la cámara sepulcral fueren desaposiaes del so conteníu orixinal; esto tamién pasara na tumba de Amenhotep II. Ye posible que la tumba de Tuthmosis III fuera usada mientres un tiempu polos sacerdotes de la XXI dinastía enantes ser abandonada.

La entrada a la tumba alcuéntrase enriba d'una paré predresa. Tres la terminación de la tumba, la escalera d'accesu foi cortada pa disuadir a los saquiadores. La antecámara sofitar en dos pilastres, y les parés apaecen pintaes cola llista de los 741 dioses del Amduat.

La cámara mortuoria presenta una inusual forma de cartuchu real y apaez decorada cola representación de tres registros del Amduat, desenvolviéndose les escenes d'una manera un tanto estraña, una y bones les figures apaecen dafechu esquematizadas o abocetadas; esto conduz al exiptólogu John Romer a pensar qu'esti espaciu foi pintáu a toa priesa tres la muerte de Tutmosis III, considerancia estraña dada la llarga duración del so reináu. En realidá, asonsaña'l tipu d'escritura y dibuxu de los papiros y esti interesáu estilu pictóricu va ser tamién emplegáu na tumba del so fíu y socesor Amenofis II.

Titulatura editar

Titulatura Xeroglíficu Treslliteración (trescripción) - traducción - (referencies)
Nome d'Horus:
G5
Y2
D40
N28G17R19t
O49
 
kȝ nḫt ḫˁ m wȝst (Kanajt Jaemuaset)
Toru victoriosu qu'apaez en Tebas
Nome de Nebty:
G16
V29M23M17M17X1
wȝḥ ns y t (Uahnesyt)
Quién establez realeza duradera
Nome d'Hor-Nub:
G8
D45
D21
Y1VN28G43Y1
Z2
ḏsr ḫˁ w (Dyeserjau)
De sacres apaiciones
Nome de Nesut-Bity:
 
 
N5Y5L1
 
mn ḫpr rˁ (Menjeperra)
Estable manifestación de Ra
(Llista Real de Abidos nᵘ70) y (Llista Real de Saqqara nᵘ51)
Nome de Sa-Ra:
 
 
G26F31F35L1
O34
 
dḥwt ms nfr ḫprs (Dyehutymose Neferjepers)
Niciáu por Dyehuty, de formosa manifestación

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Menjeperra Dyehutymose ye la trescripción del so nome de tronu y de nacencia, según les convenciones académiques.
  2. Thutmose III ye la trescripción del so nome de nacencia, más el númberu ordinal, bien utilizáu en testos académicos.
  3. Tutmosis III ye'l nome griegu dadu nos epítomes de Manetón al faraón Tutmosis IV, que por simplicidá y error asignar a esti faraón, anque nengún exipciu o griegu denominar asina. Ye'l nome común más utilizáu n'español en testos divulgativos.
    Nome del faraón según los epítomes de Manetón:
    Mefres (Flaviu Xosefu, Contra Apión)
    Mefres (Flaviu Xosefu, de Teófilu)
    Misafris (Julio Africanu, versión de Jorge Sincelo)
    Mifres (Eusebio de Cesarea, versión de Sincelo)
    Memfres (Eusebio de Cesarea, versión armenia)
    Otres grafíes del so nome: Aakhepeshkhuipedjet, Anakhtkhamuaset, Chaemuaset, Chaemwese, Dhout, Dhutmose, Dhutmosi, Djehutymes, Djeserkhau, Heruhornakhtu, Kanakhtkhaiemaat, Kanakhtmerira, Khaemuaset, Khaemuast, Khaemuse, Khaemwaset, Khaemweset, Khamouas, Khamus, Manahpiya, Menkheperre, Meriraqakhedjet, Nebkhepesh, Neferkheper, Neferkheperu, Nekhetkhepesh, Sekhamaatmeritaui, Tehutimes, Tetmosis, Thutmosi, Thutmosis, Tuthmosis, Tutmes, Tutmosi.
  4. Cronoloxía según von Beckerath, Shaw, Kitchen, Grimal, Málek, Arnold y Murnane.
  5. Acordies cola Low Chronology of Ancient Egypt, Tutmosis III reinó de 1479 e.C. a 1425 e.C. Esta foi la cronoloxía convencional d'Exiptu nos círculos académicos dende la década de 1960, anque en dellos círculos les antigües feches del 1504 e.C. al 1450 e.C. son preferíes pola High Chronology.
  6. Ciril Aldred: Akhenaten, King of Egytp. Cap. The XVIII Dinasty.
  7. Les muyeres na vida de Tutmosis III –Alexandre Herrero Pardo- (www.inicia.es)
  8. Exiptu (misr). Historia Antigua; Enciclopedia GER

Enllaces esternos editar


Predecesor:
Hatshepsut
Faraón
Dinastía XVIII
Socesor:
Amenofis II