Los ungulaos (Ungulata) son un clau de mamíferos placentarios que se sofiten y caminen col estremu de los deos, o baxa d'un animal que faía. Típicamente tán revistíos d'una pezuña como na cabra.

Ungulados
Rangu temporal: Paleocenu - Reciente 65 Ma-0 Ma
Posible rexistru del Cretácicu Superior
Clasificación científica
Reinu: Animalia
Filu: Chordata
Clas: Mammalia
Infraclas: Placentalia
Superorde: Laurasiatheria
(ensin clasif.): Ungulata
Consultes
[editar datos en Wikidata]

Trátase d'un grupu de mamíferos bien diversu qu'esiste na actualidá y que se-yos pue atopar en tol mundu de forma natural, sacantes en L'Antártida, y Oceanía, onde fueron introducíos. Los ungulaos vienen de placentarios relativamente pocu especializaos, qu'amosaben los primeros signos d'especialización escontra formes omnívores o inclusive herbívores: los condilartros del paleocenu. Los condilartros de la mesma, baxaben d'ancestros insectívoros. Reparóse que la sobreabundancia d'ungulaos puede afectar de manera importante a la biodiversidá de los ecosistemes nos qu'habiten.

Ente los ungulaos estinguíos, destácase'l grupu numberosu de los meridiungulados. Los últimos afayos fósiles y xenéticos indiquen que los cetáceos baxen d'antepasaos ungulaos terrestres, y tendríen de ser consideraos como baltes.[1] A partir d'analises moleculares, los cetáceos paecen baxar d'animales artiodáctilos non especificaos, y non de mesoniquios como suxuríen los estudiosos de fósiles hasta l'afayu del xéneru Pakicetus, que confirma los estudios moleculares.

La clasificación tradicional d'ungulaos tamién incluyía a los proboscideos (elefantes, mamuts), tubulidentaus (gochos formigueros), sirenios (manatís) y hiracoideos (damanes), pero los estudios xenéticu y molecular concluyeron que taben emparentaos colos afrosorícidos y macroscelídeos formando'l superorde Afrotheria. ​Colo cual ungulata queda llindáu a los artiodáctilos y perisodáctilos pertenecientes a Laurasiatheria.

Tamién mientres un tiempu consideróse que los perisodáctilos taben más emparentaos coles fieres y quirópteros que colos artiodáctilos, esto convertiría a ungulata nun taxón totalmente obsoletu, sicasí nuevos estudios xenéticos más recién demostraron que si tán estrechamente emparentaos y que'l grupu compuestu por perisodáctilos, fieres y quirópteros nun yera monofiléticu, los estudios concluyeron que les fieres y ungulaos formen un clau Ferungulata, esti postreru como hermanu de los quirópteros.

Taxonomía editar

Filoxenia editar

Ungulata


Condylarthra



Paraxonia


Mesonychia



Artiodactyla (Cetartiodactyla)



Mesaxonia


Dinocerata




Perissodactyla


Meridiungulata


Pyrotheria




Xenungulata



Notoungulata



Litopterna



Astrapotheria









Referencies editar

  1. (2007) The Evolution of Artiodactyls. The Johns Hopkins Universty Press.