Venustiano Carranza

Venustiano Carranza Garza (29 d'avientu de 1859Cuatro Ciénegas de Carranza (es) Traducir – 21 de mayu de 1920Tlaxcalantongo) foi un políticu, militar y empresariu mexicanu que participó na segunda etapa de la Revolución mexicana como Primer Xefe del Exércitu Constitucionalista,[3] tres l'asesinatu de Francisco Ignacio Madero,[4] derrocando al gobiernu del xeneral Victoriano Huerta. Foi l'encargáu del Poder Executivu dende'l 14 d'agostu de 1914[5] y presidente de Méxicu de manera constitucional de 1917 a 1920.

Venustiano Carranza
37. De Cuyper

1r mayu 1917 - 21 mayu 1920
Francisco Carvajal - Adolfo de la Huerta
ministru


Gobernador de Coahuila (es) Traducir

- Ignacio Alcocer
diputáu de Méxicu

Vida
Nacimientu Cuatro Ciénegas de Carranza (es) Traducir29 d'avientu de 1859
Nacionalidá Bandera de Méxicu Méxicu
Muerte Tlaxcalantongo21 de mayu de 1920[1] (60 años)
Causa de la muerte mancada por arma de fueu
Familia
Padre Jesús Carranza Neira
Hermanos/es Jesús Carranza Garza
Estudios
Llingües falaes castellanu[2]
Oficiu políticumilitar
Serviciu militar
Cuerpu militar Exércitu Mexicanu
Lluchó en Revolución mexicana
Creencies
Partíu políticu partido liberal constitucional (es) Traducir
IMDb nm1330201
Cambiar los datos en Wikidata

Orixe editar

 
Casa onde nació Carranza en 1859.

Venustiano Carranza nació na población de Cuatro Ciénegas, Coahuila, llugar que naquel momentu cuntaba con pocu mas de dos mil habitantes. El 19 de febreru de 1856, por decretu de Santiago Vidaurri l'estáu de Coahuila foi amestáu al estáu de Nuevo León polo que, para 1859 añu en que nació Carranza, Cuatro Ciénegas pertenecía a Nuevo León; darréu, el 26 de febreru de 1864, Benito Juárez decretó la separación de Coahuila de Nuevo León.[6]

Carranza foi miembru d'una reconocida familia de la rexón, siendo'l so padre'l coronel Jesús Carranza Neira, militar de la causa republicano y fervoso almirador de Benito Juárez, en que la so figura educó a los sos fíos; el coronel Carranza tamién foi en delles ocasiones presidente municipal de Cuatro Ciénegas, y xefe políticu de Monclova. Al finar, foi sustituyíu pol so fíu Venustiano na presidencia municipal.[7]

Política mientres el Porfiriato editar

Empecipió la so carrera política cuando foi electu presidente municipal de Cuatro Ciénegas, na dómina del gobernador José María Garza Galán, pero por cuenta de que les sos rellaciones con él yeren pésimes, arrenunció. Por tal motivu, cuando Garza Galán intentó reelixise, Carranza remontóse participando políticamente na so contra. Nun tomó armar pero convenció a Porfirio Díaz de que'l movimientu nun yera antiporfirista. Bernardo Reyes nun foi designáu mediador, y sofitó a Venustiano Carranza por que se reintegrara a la política. Foi según volvió a la presidencia municipal de Cuatro Ciénegas de 1894 a 1898. Amás, foi diputáu llocal al Congresu de Coahuila y diputáu y senador al Congresu de la Unión. En 1908, ocupó la gubernatura de Coahuila de manera interina. Creyóse que sería'l próximu gobernador, pero la so participación nel movimientu reyista tráxo-y oposición de Porfirio Díaz y de los Científicos. A pesar d'ello, presentó la so candidatura independiente al gobiernu del so estáu, siendo derrotáu por Jesús de Valle.

Maderismo editar

Nun principiu nun se comprometió con Francisco I. Madero, pos siguió cola esperanza de que dalgún día'l xeneral Bernardo Reyes, quien lo sofitara na so llucha contra Garza Galán, tornara al país a asoceder a Porfirio Díaz. Al ver qu'esto nun asocedía, y cercanes les eleiciones presidenciales, decidió xuntase al maderismo, exiliándose en San Antonio, Texas, y comprometiéndose a allegar al llamáu de les armes. Anque nun llegó a enfusar l'estáu como rebelde, foi designáu por Francisco I. Madero como gobernador de Coahuila. Depués nomar secretariu de Guerra y Marina nel so gabinete provisional de Ciudad Juárez, a pesar de ser un civil.

Foi ratificáu nel so cargu de gobernador de Coahuila, pal que poco dempués foi electu. Como gobernador del so estáu, entamó fuercies auxiliares que torgaron el pasu de los rebeldes orozquistas a Coahuila en 1912.

La Convención d'Aguascalientes editar

A esta xunta conocióse-y col nome de Convención d'Aguascalientes, que fuera convocada'l 1 d'ochobre de 1914 por Venustiano Carranza. Magar nun principiu los zapatistas nun fueron llamaos a la Convención, depués d'una misiva incorporar a les sesiones, y foi según complicáronse les aspiraciones polítiques de Carranza, una y bones villistas y zapatistas espunxeron los sos ideales na Convención y llograron convencer a carrancistas y obregonistas que llueu s'incorporaron a la nueva llexislatura y puxaron pol retiru de Carranza como primer xefe.

Nel so puntu dolce, el Plan de Ayala zapatista tenía prevista una xunta de los principales xefes revolucionarios de los distintos estaos (similar a la de la Convención), por qu'asina estos pudieren nomar a un presidente interín, al que se daría l'encargu de convocar a eleiciones d'un nuevu Congresu de la Unión, que de la mesma convocaría a eleiciones pa integrar los demás poderes del país.

Magar esta paez ser la propuesta más democrática, Carranza paecía nun tar acordies con esto. El so llamáu pa la conformanza de la Convención na Ciudá de Méxicu nun llevaba otra finalidá más que la de concentrar y entamar so'l so mandu toles fuercies revolucionaries qu'a lo llargo y anchu del país llevantárense n'armes, p'asina constituyise nel home predestinado a ocupar la Presidencia de la República y non, como asocedió, nuna especie de llexislatura que buscó da-y un nuevu camín de la República en víes de democratizar a la nación.

La Convención, que Carranza creyó lo legitimaría, desconocer como presidente, cesar del so cargu y nomó a Eulalio Gutiérrez Ortiz como Presidente provisional. Carranza, en llugar d'acatar les decisiones de la Xunta, declarar en rebelión y en xineru de 1915 partió a Veracruz col personal de la so alministración. Ende reorganizó'l so exércitu col sofitu de los xenerales Álvaro Obregón, Pablo González Garza, Cándido Aguilar, Salvador Alvarado, Jacinto B. Treviño, Francisco Coss, José de Jesús Madrigal Guzmán y otros. Amás, al igual que Francisco Villa, decretó la so propia Llei Agraria'l 6 de xineru de 1915 y expedió amestar al Plan de Guadalupe referentes al divorciu, conceyu llibre, independencia del Poder Xudicial, accidentes del Trabayu, suspensión de la Llotería Nacional, etc.

Inclusive ensin el consentimientu del presidente electu Thomas Woodrow Wilson, l'embaxador d'Estaos Xuníos sofitó con armes a Félix Díaz y a Huerta. P'abril de 1914 cola sida del desembarcu de marineros en Tampico sobre tierres onde nun se dexaben estranxeros, ocuparon Veracruz. La misión yera destituyir a Huerta, por ser illexítimu y sobremanera controlar l'ingresu d'armamentu. La llucha refundió 200 baxes mexicanes contra 19 estauxunidenses.[8]

Esisten telegrames unviaos por Carranza n'abril de 1917 que[9] con fecha del 27 d'abril de 1917. Expedíu en Ciudad Juárez y recibíu en Chihuahua, el pequeñu testu empieza cola frase “Bien urxente”, y de siguío un testu crípticu: “Tuvi delles 08.23.14.03.41 [...]”. Esti tipu de mensaxes cifraos fueron bien comunes mientres el procesu revolucionariu: toles fracciones en bracéu utilizar, pos si daquién interceptar podía entainar una movilización ya intervenir na so contra. La criptograma continua: “[...] abondo esti Estáu 48.55.25.11.15.77.69 [...]” y finalmente diz: “dexo dar esta información polo que tuviera aprovechala. Saludos. Pesqueira”. Roberto V. Pesqueira Morales foi axente revolucionariu en Washington y axente financieru del gobiernu de Méxicu en Nueva York ya inclusive llegó a diputáu de la federación.[10]

Magar se desconoz el conteníu de la telegrama, resulta bultable la repetición del númberu 48. Madero emplegó esi númberu en cartes personales pa falar precisamente d'Estaos Xuníos. Una hipótesis entá non comprobada establez que ye posiblemente una referencia al númberu d'estrelles na bandera norteamericana a principios del sieglu XX, que correspuenden a los sos estaos confederaos. Si esta hipótesis aplicar a Carranza, podría esplicase que dende finales de 1915, esiste correspondencia proveniente d'Estaos Xuníos que reconoz al xeneral mexicanu como presidente.[8]

El Congresu Constituyente de 1917 editar

 
Venustiano Carranza (Centru) en La Cañada, Querétaro, el 22 de xineru de 1916.

Cuando les fuercies convencionistas fueron ganaes, Carranza creyó conveniente consolidar en reformes constitucionales el so movimientu políticu, cuestión que yá comentara al referise sobre la necesidá de refaer la Constitución de 1857 dende un discursu que dio en Hermosillo el 24 de setiembre de 1913. La debilidá del zapatismo dexó que se tomara la ciudá de Méxicu, y foi ésti trunfu, el que-y traxo'l reconocencia oficial del gobiernu estauxunidense, n'ochobre de 1915.

El 14 de setiembre de 1916, Carranza anunció la necesidá de convocar a un congresu constituyente pa reformar la Constitución de 1857. En dicha convocatoria, axustóse que por cada 70 000 habitantes nomaría un diputáu, aproximao, pos dellos estaos apoderaos por fuercies villistas o zapatistas unviaron representaciones mínimes. Los requisitos de representación yeren los mesmos de la Constitución de 1857, solo que s'incluyía, el nun ayudar coles armes o desempeñando un emplegu públicu colos gobiernos o facciones contraries a la causa constitucionalista (escluyéndose asina l'ideal villista y zapatista). Dichu Congresu, foi una asamblea de políticos conformada principalmente por abogaos, profesores, inxenieros y militares de clase media. Solo la minoría tenía esperiencia parllamentaria, pos yá antes pertenecieren a una agrupación llamada “Bloque lliberal renovador”, qu'años tras habíen legitimado el réxime huertista perteneciendo a la XXVI Llexislatura.

 
Carranza na portada de les Hommes du Jour, Francia, 1916

Cuando Carranza propunxo'l so proyeutu de constitución, que, orixinalmente pretendió ser una reforma a la Constitución lliberal de 1857, los diputaos más progresistes refugaron el testu, ente que los del Bloque lliberal renovador tuvieron acordies con él. Pa la mayoría parllamentaria, nun espresaba los ideales polos qu'ellos (nin el pueblu) llucharen: la visión carrancista yera insuficiente en temes de suma importancia pa los diputaos revolucionarios, obreros, llabradores y militares que se solidarizaren en cierta forma con villistas y zapatistas mientres la Convención. Al conocer el proyeutu carrancista sobre la llibertá de trabayu, per una parte, y la propiedá territorial, pola otra, que fuera tomada de la de 1857, señalaron que les demandes obreres y llabradores nun taben siendo atendíes

Arriendes de esto, esixeron al Primer Xefe, respetárense ya incorporaren les disposiciones que depués seríen conocíes como derechos o garantíes sociales. Los constituyentes ortodoxos, xuristes y maestros en derechu, creíen desaparente la incorporación de los derechos de los trabayadores na llei suprema porque contraviene la téunica constitucional. Consideraben inoportunu qu'ésta falara de la duración de la xornada, salariu mínimu y del trabayu de les muyeres, pos según ellos tou eso yera llexislación secundaria. Pela so parte, a los llexisladores provenientes de les lluches obreres y llabradores nun los importo dichu argumentu y taben empeñaos en ver les sos demandes inscrites na llei suprema.

Por casu, con oxetu de faer efectiva la reforma agraria, la redaición orixinal del artículu 27 sostién la fracción de los llatifundios, el desenvolvimientu de la pequeña propiedá, la creación de nuevos centros de población agrícola coles tierres y agües que-yos sían indispensables, el fomentu de l'agricultura y la prevención de la destrucción de la naturaleza. L'ideal de propiedá escritu nel artículu 27 nos sos entamos nun s'afaía dafechu a los cánones d'un capitalismu clásicu nin a los del socialismu. Yera, en sí, un amiestu de dambos pensamientos, unu más tenue qu'otru. Del capitalismu caltenía la propiedá privada, pero al llindala a una estensión máxima rompía col arquetipu lliberal, que puxa pola non intromisión del Estáu nes rellaciones mercantiles ente los ciudadanos; del socialismu, coincidía nel impulsu de la propiedá coleutiva, tales como'l ejido y demás propiedaes nesti sentíu. Magar, tanto zapatistas como villistas nun podíen formar parte del Congresu, cola constitución manifiéstase la enorme influencia ideolóxica depués de la Convención.

 
Venustiano Carranza colos colores de la bandera de Méxicu

Independientemente el proyeutu que presentara Venustiano Carranza foi modificáu sustancialmente, y sicasí nun taba acordies colos cambeos fechos a la mesma, ésti tuvo qu'afaese a ideales de los sos antiguos enemigos irreconciliables qu'influyeren inclusive a los sos más cercanos allegaos, promulgando la Constitución el 5 de febreru de 1917. De magar, sería conocida como la Constitución de 1917, mesma qu'introdució dellos conceutos sociales bien avanzaos pal so dómina, como les rellaciones obreru-patronales, que quedaron afiguraes nel artículu 123 y les reformes educativo y agrario que quedaron afiguraes nos artículos 3 y 27, respeutivamente.

Presidencia editar

La fase gubernativa carrancista estremar en dos periodos, preconstitucional y constitucional, siendo La constitución de 1917 el “finxu” d'esti gobiernu. El primer periodu caracterizóse por que permanecíen n'armes los villistas y los zapatistas. Otru de los mayores problemes del añu 1916 foi diplomáticu y militar, yá que como represalia pola incursión de Francisco Villa al pueblu de Columbus, en Nuevu Méxicu, el gobiernu norteamericanu unvió tropes pa combatir al revolucionariu, que permanecieron en Méxicu, pocu menos d'un añu. Pa llevar a cabu la transición del procesu revolucionariu a la creación d'un Estáu posterior a la revolución, los grupos vencedores teníen de definir el so proyeutu de país, lo que fixeron precisamente, por aciu la Constitución de 1917. La nueva llei suprema tenía de ser ellaborada por diputaos de tol país, la participación d'ellos estableceríase pola cantidá d'habitantes de cada estáu y nun podíen ser escoyíos quien fueren enemigos del constitucionalismo, ente otros: huertistas, convencionistas, amás d'otros grupos antagonistes como reyistas y maderistes. Toes estes diferencies provocaron grandes problemes y discutinios mientres les sesiones. Asina mesmu, la llucha armada fuera fecha por xente rural y los diputaos qu'escoyeron el Méxicu futuru fueron escoyíos por xente urbano, lo cierto ye que les rexones que fueren más actives na llucha armada tuvieron menos representantes nel congresu constituyente. La nueva constitución afiguro diferencies con al respective de la Constitución de 1857 una y bones la primera foi apegada al lliberalismu y la segunda foi bien realista d'alcuerdu a les condiciones internacionales del so tiempu.

El 9 d'abril de 1917, convocó a eleiciones pa diputaos y senadores a la XXVII Llexislatura del Congresu de la Unión y pa presidente de la República. Postuláu pol Partíu Lliberal Constitucionalista, ganó les eleiciones y el 1 d'avientu de 1917 tomó posesión como presidente constitucional. Mientres el so gobiernu Carranza dar a la xera de pacificar el país, reorganizar l'alministración y los poderes, y faer valir la constitución que fuera promulgada.

Revolución d'Agua Prieta editar

En 1920 buscó imponer como presidente de la República a un civil, el Ing. Ignacio Bonillas, pos yá aquel día yera contrariu a la ideoloxía política amosada por Álvaro Obregón y atopábase desilusionáu pola actitú de Pablo González Garza. Dicha actitú, causó una revuelta encabezada por Álvaro Obregón, quien desconoció a Bonillas y sublevóse na so contra al amparu del Plan d'Agua Prieta y de Plutarco Elías Calles y Adolfo de la Huerta, per un sitiu, y González, pol otru.

Cuando dambos bandos llograron el sofitu de la mayor parte del exércitu, Carranza decidió treslladar la sede del gobiernu nacional al puertu de Veracruz, onde yá permaneciera mientres la guerra con Villa, d'esa forma saldría con tol so gabinete y les sos families, el so moblame non solo personal sinón de delles de les secretaríes del gobiernu, más pertrechos de guerra, y los fondos del Gobiernu Federal: grandes cantidaes de monedes de plata y oru, billetes y barres d'oru y plata qu'había na Tesorería.

El 20 de mayu de 1920 dexa la estación de Barcales, Puebla, al conocese que les víes fueren dinamitadas, internándose na Sierra Norte del Estáu de Puebla con munchos de los sos siguidores, incluyida una escolta de cadetes del Colexu Militar, nun intentu desesperáu por algamar el puertu de Veracruz.

Asina llegaría hasta'l pequeñu pueblu de Tlaxcalantongo, Puebla, onde sería asesináu mientres dormía nun jacal poles tropes del Xeneral Rodolfo Herrero, pola madrugada del 21 de mayu de 1920.

Foi soterráu nel Panteón Civil de Dolores na Ciudá de Méxicu, nel añu de 1942 los sos restos fueron depositaos nel Monumentu a la Revolución, onde permanecen hasta la fecha.

Museografía editar

 
Casa-Muséu, Ciudá de Méxicu

Na actualidá esisten dellos museos sobre'l ex-presidente Venustiano Carranza:

Sitiu onde vivió'l ex-presidente de 1919 -1920 cuando fuxe siguíu a la proclamación del Plan d'Agua PrietaVer equí.

  • El 25 de febreru en 1921 Muséu de la Revolución Venustiano Carranza en Veracruz, Veracruz.

Contién oxetos pertenecientes al Barón de Cuatro Ciénaga mientres la so estancia en Veracruz.

Alluga documentos y oxetos de los cinco coahuilenses que fueron Presidentes de Méxicu.

Sitiu onde nació Venustiano Carranza.

Muséu onde foi veláu por 3 díes y realizóse l'autopsia al presidente Venustiano Carranza. Ver equí

Ver tamién editar

Bibliografía editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Gran Enciclopedia Soviética (1969–1978). Sección, versículu o párrafu: Карранса Венустиано. Data de consulta: 27 setiembre 2015. Editorial: Большая Российская энциклопедия. Llingua de la obra o nome: rusu. Data d'espublización: 1969.
  2. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  3. Centro d'Estudios d'Historia de Méxicu CARSO (1913). Manuscritos del Lic. Federico González Garza.
  4. Francisco I. Madero. 
  5. «Periodu históricu 1910-1920». UNAM. Archiváu dende l'orixinal, el 28 de payares de 2015. Consultáu'l 12 de setiembre de 2010.Periodu históricu 1910-1920 (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).
  6. (1857) Constitución Política de 1857.
  7. Villarreal Lozano, 2014, p. 124.
  8. 8,0 8,1 (2006) Tesoro de papel - Documento del Centru d'Estudios d'Historia de Méxicu CONDUMEX en Mudeo Soumaya. Méxicu: Fundación Muséu Soumaya. ISBN 968779433x.
  9. Archivu del Centru d'Estudios d'Historia de Méxicu, CONDUMEX; fondu MXV –Miscelánea de noticies
  10. (2015) 50 años Centro d'Estudios d'Historia de Méxicu. Méxicu: Fundación Carlos Slim A. C.. ISBN 9786077805113.

Enllaces esternos editar


Predecesor:
Jesús de Valle
Gobernador de Coahuila
1911
Socesor:
Reginaldo Cepeda
Predecesor:
Reginaldo Cepeda
Gobernador de Coahuila
1911-1912
Socesor:
Eliseo Arredondo
Predecesor:
Eliseo Arredondo
Gobernador de Coahuila
1912
Socesor:
Emilio Salinas
Predecesor:
Emilio Salinas
Gobernador de Coahuila
1912
Socesor:
Alfredo Villarreal
Predecesor:
Alfredo Villarreal
Gobernador de Coahuila
1912-1913
Socesor:
Manuel M. Blázquez
Predecesor:
Francisco S. Carvajal
 
Presidente de Méxicu
(Presidencia paralela a los gobiernos interinos de la Convención)

1914-1917
Socesor:
Él mesmu
(como presidente constitucional)
Predecesor:
Él mesmu
(como encargáu del poder executivu de facto)
 
Presidente de Méxicu

1917-1920
Socesor:
Adolfo de la Huerta
Predecesor:
'
Presidente Municipal de Cuatrociénegas, Coahuila
1894-1898
Socesor:
'