Villanueva de Algaidas

conceyu de la provincia de Málaga (España)

Villanueva de Algaidas ye una ciudá y conceyu español de la provincia de Málaga, na comunidá autónoma d'Andalucía. Asítiase nel nordeste de la provincia, na contorna de Nororma y dientro de partíu xudicial d'Archidona.

Villanueva de Algaidas
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Málaga
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Villanueva de Algaidas (es) Traducir José Cabrera Díaz
Nome oficial Villanueva de Algaidas (es)[1]
Códigu postal 29310
Xeografía
Coordenaes 37°10′59″N 4°27′00″W / 37.1831°N 4.45°O / 37.1831; -4.45
Villanueva de Algaidas alcuéntrase n'España
Villanueva de Algaidas
Villanueva de Algaidas
Villanueva de Algaidas (España)
Superficie 75 km²
Altitú 536 m
Llenda con Iznájar, Archidona, Antequera, Villanueva de Tapia, Cuevas Bajas y Cuevas de San Marcos
Demografía
Población 4113 hab. (2023)
- 2143 homes (2019)

- 2033 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.24% de provincia de Málaga
0% de Andalucía
0.01% de España
Densidá 54,84 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
villanuevadealgaidas.es
Cambiar los datos en Wikidata

El so términu municipal ocupa una superficie de 75 km². La so población, según datos de 2009, ye de 4.560 habitantes.

Xeografía editar

El nucleu urbanu de Villanueva Algaidas asítiase xunto al cuetu Villeta siendo la so cota más baxa de 510 msnm y la más alta 580 msnm.

Los trés cuartes partes del conceyu de Villanueva de Algaidas tienen margues y margocalizas. Al sur del conceyu asítiense dos sierres con cierta entidá: la Sierra d'Arques, nel sur más occidental, y la Sierra de Pedroso, nel sur más oriental. La primera formada por dolomíes y caliares blanques pel so estremu norte, ente que na so aguada atopamos caliares grises con xiles y margocalizas. La sierra del Pedroso ye uniforme formada a base de caliares blanques. D'esta miente, puede dicise qu'esti territoriu ta apoderáu por un relieve xeneralmente nidiu nel qu'abonden les llombes y pequeños cuetos, solo nel so cantu sur apaecen relieves daqué más abruptos, correspondientes a la Sierra d'Arques (948 m.) y la Sierra de Pedroso (1.024 m.).

La mayor parte del suelu del conceyu favorecíu por causes físiques ensin riesgu de xelaes constantes y l'adaptabilidá al terrén llanu y sobremanera onduláu, favorecen el cultivu de la olivar con 81,7 % del total de los terrenes cultivaos. Apaecen amás por tola zona y cada vez adquier mayores proporciones los cultivos de trigu, cebada, garbanzu, fabones, xirasol y anís.

Situación editar

El so estremu oriental llenda cola Provincia de Córdoba. La llocalidá esfruta de bones comunicaciones, a 11 km. de l'A-45 Málaga-Córdoba, y a otros 10 de l'A-92. L'allugamientu del conceyu correspuende práuticamente al centru d'Andalucía, entá ye más que Antequera.

Noroeste: Antequera Norte: Cuevas Bajas y Cuevas de San Marcos Nordeste: Loja
Oeste: Antequera   Este: Villanueva de Tapia
Suroeste Archidona Sur: Archidona Sureste: Villanueva de Tapia

Clima editar

El so clima carauterizar por un iviernu fríu, llegándose a algamar los 7º baxo cero. Los branos calorosos, rondando los 40º, y una seca braniza bastante acentuada como carauterística xeneral de tola contorna, nun llegando a recoyese más de 30 l/m² nel periodu branizu, nin siquier sumando los meses de xunu a setiembre lleguen a recoyese la cantidá antes significada. La temperatura medio va bazcuyar los 16 ⁰C, rexístrense aproximao unes 2700 hores de sol al añu, y de precipitaciones unos 625 l/m².

Demografía editar

Na población de Villanueva de Algaidas, al igual que la mayoría de conceyos de la contorna acentúa una amenorgamientu na tasa de la natalidá con ciertu enclín al avieyamientu de la población.

La población distribuyir en dellos nucleos: La Atalaya, La Parrilla, El Albaicin y Zamarru. La barriada de Zamarru ye un conxuntu de cortixos rurales. El so principal carauterística ye l'ausencia d'un nucleu de viviendes. Ente los cortixos hai grandes hectárees d'olivar, neses hectárees cultívase especialmente oliva hojiblanca, anque hai sectores que tán cultivaos con olivares manzanillos.

Gráfica d'evolución demográfica de Villanueva de Algaidas ente 1900 y
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia

Topónimu editar

L'orixe del nome de la nueva villa de les Algaidas ye un vocablu árabe que significa monte, pa dellos arabistes tupiu, trupu, y p'otros monte verde o allegre. El topónimu traducíu correutamente sería Villanueva de los Montes.

Historia editar

Villanueva de Algaidas tien el so orixe na fundación del Conventu de La nuesa Señora de la Consolación de les Algaidas, autorizada en 1566 por Pedro Téllez-Girón y de la Cueva, primer duque de Osuna, en favor de la Congregación de los Padres Recoletos de San Franciscu d'Asís. Alredor del conventu surdiríen pequeños nucleos de población (Albaicín, Talaya, Ribayu de l'Agua, Rincona, Parrilla y Zamarru) que dieron llugar al conceyu de Villanueva de Algaidas al segregase estos nucleos del conceyu d'Archidona el 26 d'agostu de 1843.

Sicasí, esisten muertes d'asentamientos na zona muncho más antiguos.

Prehistoria editar

La Necrópolis d'Alcaide, asitiada nes llendes del conceyu d'Antequera a unos 3 km. de la llocalidá, data del periodu Calcolíticu. Constitúin un total de dieciocho baltes artificiales con corredor y escavaes en roca. Los corredores suelen ser simples o compuestos por dellos tramu. La mayoría de les cámares funeraries que se topen nestes tumbes son circulares o elíptiques y tienen cubierta abovedada onde hai enterramientos secundarios. Los enterramientos son inhumaciones de calter coleutivu anque esisten enterramientos individuales que corresponderíen a los líderes de les tribus.

Los estudios nes dotes atopaes fechen la necrópolis dientro de les llendes cronolóxiques del Cobre Plenu y el Bronce Pleno. Per otru llau nel Cuetu de la Villeta, yá dientro de la llocalidá, esiste la presencia d'un taller líticu que s'encuadra cronológicamente ente'l Calcolíticu y la Edá del Bronce. Nél hanse atopáu restos de cerámica, lascas y xil de bien bona calidá y coloración.

Dómina Romana editar

Al traviés de los restos de «Tegulae», cerámica romana topada na paraxa de la Villeta, constátase tamién la presencia d'un asentamientu romanu. Na Barriada de La Talaya atopóse un herma dionisiaco de dómina bajomedieval al baltar una de les viviendes.

Edá Media editar

Xunto al conventu atopen los restos más interesantes de la población. Trátase d'un conxuntu mozárabe compuestu por trés dependencies escavaes na roca, destinaes a usos relixosos y ocupaes polos ermitaños y anacoretas citaos nes Cróniques Franciscanes que dan cuenta de la fundación del Conventu. El conxuntu data del sieglu IX o X según la mayoría de los historiadores, en dómina de rellumanza d'Omar ibn Hafsún. Pela redolada d'estes construcciones atopa'l Ponte del Regueru Bebezón, que presumiblemente conectaba los nucleos de la Talaya y la Rincona, dichu ponte data de la dómina bajomedieval y foi construyíu polos mesmos ermitaños.

Edá Moderna editar

El so principal mediu de vida moraba nos montes qu'arredolaben la redolada y col que surtíen de madera a la Marina castellana, amás del aprovechamientu de l'abiyota. La cercanía d'aquellos inmensos montes convierte a los monxos franciscanos n'espertos nel tratamientu de los males de los árboles, principalmente encines, que crecíen atarraquitaos. El cuidu y esplotación de los montes yera la principal y más codalosa xera de los paisanos. Nel añu 1628, según les cróniques, apeligró la riqueza forestal por causa de un viérbene que se cebar nos árboles d'abiyota. Allegar a los servicios de los franciscanos, que dieron la fórmula pa lluchar contra'l mal como n'otres ocasiones asocediera. El remediu, siguíu d'un esconxuru, non erradicó la enfermedá. Unos años más tarde reproducióse, recurriéndose entós a les bones artes d'otru franciscanu, fray Juan de Castro, que se topaba nun conventu de Motril, a quien-y ufiertaron una bona llimosna y pagar "la cabalgadura".

La intervención de fray Juan foi decisiva, erradicando la plaga. El vieyu monte foi dexando claros nos que surdieron los siete nucleos que darréu se ayuntarían formando lo que güei se conoz por Villanueva de Algaidas. Estos nucleos yeren los de La Rincona, La Talaya, Zamarru, Albaicín, Ribayu de l'Agua, Solana y la Parrilla.

Adulces foi aumentando'l númberu de viviendes que, col tiempu, diben dar llugar a un nuevu conceyu. Sicasí les nueves cases nun se fixeron alredor d'onde teníen la so residencia los Padres Recoletos, sinón na paraxa allugada más arriba, onde güei s'asitia'l pueblu. Con rellación al Partíu de Algaidas, cabo dicir que, en carta del duque de Osuna empobinada a la villa d'Archidona en 27 de xineru de 1761, ordenóse que se-y mandaren dos nomes pa escoyer el qu'había de ser rexidor d'aquella barriada, una y bones esti cargu yera necesariu por haber naquel partíu más de doscientos moradores. En cabildru 3 de febreru de 1761 fueron propuestos Francisco Aguilera y Fernando Guerrero, que resultó ser escoyíu.

Edá Contemporánea editar

En 1825 fueron espulsaos los monxos del conventu y el 1 de xunetu de 1826, l'obispu Fr. Manuel Martínez Ferro, relixosu mercedario, robló la creación de la nueva parroquia, desmembrándola de la de Archidona y dándo-y por see la ilesia conventual de La nuesa Señora de la Consolación de les Algaidas.

Nel Llibru d'Actes Capitulares de Archidona hai una certificación de la Comisión conferida pola Excma. Diputación Provincial pa la separación y señalamientu de términu de la población de Algaidas, de fecha 26 d'agostu de 1843. Na certificación consta que na mañana de dichu día, nuna de les sales del escastáu conventu de San Francisco, parroquia de la Consolación entós daquella, axuntáronse les comisiones nomaes polos dos conceyos, juntamente col alcalde d'Antequera, con oxetu d'alcordar l'esllinde de dambos pueblos.

Con fecha del 29 del anterior mes diz la Excelentísima Diputación Provincial lo qu'a la lletra copio:En sesión de 4 de los corrientes tuvo a bien esta Diputación Provincial resolver qu'en vista de que l'alcaldía de Algaidas axunta toles circunstancies p'alministrase por sigo quede desafiada pa tolos efeutos llegales de la villa de Archidona y constituyendo el so Conceyu con arreglu a les lleis proceda según estes en tolos distintos ramos de la so alministración del nuevu Conceyu pase a les Algaidas comisionado pola Diputación l'Alcalde Constitucional de la ciudá d'Antequera, que debe reasumir nel actu la xurisdicción municipal y dar nes dilixencies eleutorales con arreglu a la llei permaneciendo naquel pueblu hasta apurrir dicha xurisdicción al Conceyu dando parte per certificáu d'habelo asina realizáu dea en faer el señalamientu del términu alcabalatorio, el de los terrazgos de mesmos que por dicha emancipación pertenéza-y y el señalamientu de los cupos que por contribuciones direutes y de provinciales que tenga de satisfaer pola riqueza qu'entienda'l términu señaláu y númberu de los sos vecinos y con oxetu de que de nenguna manera se entorpezcan les operaciones del señor Alcalde comisionado dirixir a usté la Diputación esperando van tener a bien expedir los sos órdenes terminante a los Alcaldes y Conceyu de Archidona faciéndo-yos saber esta determinación y previniéndo-yos déan-y el mayor enteru cumplimientu na parte que-yos pertenez emprestando a dichu señor l'auxiliu que-yos pida nin en sentíu dalgunu entemecer a alteriar la marcha que n'usu de les atribuciones conferíes el referíu señor pola Diputación con arreglu a la llei tien d'adoptar. Tamién va ser conveniente que coles mesmes prevenga usté'l miembru de xusticia de les Algaidas apurra ensin retruque la xurisdicción al espresáu señor Alcalde Constitucional d'Antequera nel momentu de ser para ello riquíu y que esta resolución participar usté a les autoridaes de la provincia y al señor xuez del partíu pa los efeutos qu'haya llugar.Lo que treslláu a usté pa la so conocencia y el del so Conceyu y por que tenga'l debíu cumplimientu lo que preceptúa por felicidá Excelentísima Diputación, debiendo usté comunicar les oportunes órdenes al Alcalde de l'aldega de les Algaidas pal efeutu. Dios guarde a usté munchos años, en Málaga 1 de xunu de 1843.

.

Nel sieglu XIX edita'l Diccionario geográfico-estadístico-histórico de España y sus posesiones de Ultramar pol Ministru Pascual Madoz. Nél dizse de Villanueva de Algaidas, lo siguiente:

Villa con conceyu na provincia y diócesis de Málaga (10 leg.), partíu xudicial de Archidona (2), audiencia territorial y capitanía xeneral de Granada (13). Situación, nun cuetu llamáu la Rincona , onde-y combaten xeneralmente los vientos del Este; el clima ye fríu, y les enfermedaes más comunes tercianas (Enfermedá propia del mediu, según acertada definición de Fernand Braudel, les tercianas taben estrechamente venceyaes a la vida cotidiana del campesinado. D'ende que los sos efeutos, al ser bien conocíos y esperaos, asumir ensin grandes perturbaciones con un amiestu de fatalismo y resignación)

Tien 80 Cases tremaes, siendo casi toes elles cabanos ensin más comodidá que la precisa pa vivir; un conventu que foi de relixosos de San Francisco, en que la so ilesia atopar güei la parroquia col títulu de Ntra. Sra. de la Consolación: ye aneja de la parroquia de Archidona, y ta sirvida por un cura párrocu; tien una ermita, (Ntra. Sra. del Socorru, sit. nel partíu rural de la Parrilla; campusantu al norte de la villa, en paraxa bien ventilado, y una nacencia que llamen de Texer, de que les sos bones y abondoses agües surtir el vecinderu. Confina el Términu. N: Cuevas de San Marcos; Y: Villanueva de Tapia; S: Archidona y Antequera, y O: Benamejí. Nél atópense esvalixaos los partíos rurales denominaos la Rincona, la Talaya, Solana, Albaicín, Zamarru, Parrilla, Pedroso y Ribayu de l'Agua, que son los que constitúin la población que se describe. El Terrén, ye de secanu y de mala calidá, tando casi tou él poblada d'encines y carbes de la mesma especie ; bañar un regueru tituláu Gurriana, que naz nel sitiu de la Bebezón y desagua nel ríu Genil. Los Caminos son locales y medianos, y la Correspondencia recibir d'Antequera per mediu de baligero (valijero)

Produz: trigu, cebada, fabones, garbanzos y hortolices; ganáu lanar, y caza de perdices y coneyos. Industria, l'agrícola y 2 molinos fariñeros en decadencia. Pobl.: 844 vec., 2,162 almes. El Presupuestu Municipal xube a 12,000 rs. que se cubrir col fondu de propios y por repartida ente los vecinos. Esti pueblu ye villa con conceyu de nueva creación; por consiguiente'l so Cap. Prod., Imp. y Contr. tópase incluyíu nel artículu de Archidona, a que la so población correspondía enantes como aldega o barriu, col nome de les Algaidas.

El 22 de mayu de 1861, siendo alcalde Francisco Sancho Romero, el Conceyu estudia la conveniencia y necesidá d'establecer nesta villa una feria real» pa evitar que los llabradores tuvieren que faer salíes a otros puntos «a mercar bichos o a vendelos, habiendo como hai sitiu arremente», escoyendo pa ello los díes 2, 3 y 4 d'agostu. Col tiempu la feria treslladar a principios de setiembre hasta que darréu retomó la fecha inicial del so establecimientu.

Amás del Conventu de Franciscanos «hubo nes Algaidas les ermites de la Talaya, el Albaicín y la Parrilla, siendo los sos titulares San Juan Bautista, La nuesa Señora del Socorru y la Virxe del Rosario».

Monumentos y llugares d'interés editar

  • Xacimientu de la Villeta: detectóse la presencia d'un taller líticu encuadráu nuna secuencia cultural del Calcolítico-Bronce. Los sos restos materiales vienen representaos por una serie de nucleos, lascas, etc., según una gran proporción de restos de talla, tou ello en xil de bona calidá y coloración variada procedente d'otru llugar. A lo cimero del Cuetu de la Villeta, apoderando tola zona circundante, allúguense una serie d'estructures muraes, formaes por materiales de piedra arenisca de medianu y pequeñu tamañu, ensin trabayar y xuníes a secu. Toes elles paecen circunvalar el visu y son visibles un par de cortiles. Los fragmentos abondosos de cerámica iguada a mano, ensin restos de decoración, pueden ser indicadores d'un pequeñu recintu fortificáu de dómina contemporánea a les Cueves del Alcaide. Les abondoses muertes arqueolóxiques atopaos fáennos pensar na implantación d'un nucleu poblacional bien acusáu nun espaciu ricu en recursos hidráulicos, mui cerca del regueru Burriana, y agrícoles, que fixeron d'ésti un escelente llugar pal allugamientu d'un hábitat que, dende la dómina prehistórica, viénose calteniendo hasta los nuesos díes.
  • Los siguientes restos arqueolóxicos documentaos treslládennos yá a la dómina romana, siendo numberosos los llugares onde s'allugaríen estos primitivos pobladores: Talaya, Zamarru, les canteres de les Peñes, riberes de los regueros, etc. Merez la pena destacar un herma dionisíaco atopáu al realizar la baltadera d'una casa asitiada nel barriu de la Talaya y que poles sos cualidaes artístiques tuvo de pertenecer a dalgún taller provincial de dómina bajoimperial.
  • Ilesia Rupestre: a 1 km de Villanueva de Algaidas pela carretera llocal que la xune con Cuevas Bajas, atópase la ilesia rupestre, llabrada na so totalidá en roca arenisca, datada ente los sieglos IX-X y perteneciente al grupu de les ilesies eremíticas rurales. Formen el conxuntu dos cuévanos independientes ente sigo y bien desiguales nel so tamañu. La mayor ye la ilesia puramente dicha, que consta de tres naves, y la menor ye un buecu d'unos 11 metros cuadraos. La nave mayor de la ilesia tien planta rectangular empobinada al este, presenta una bóveda de cañón bien simple y un ábside pocu fondu. Nos sos llaos norte y sur abren dos talos vanos que dan accesu a les otres dos naves y l'entrada principal del conxuntu ta nel llau oeste. La cara esta forma la cabecera, que ye una paré predresa, presentando un retranqueo nel centru pa formar l'ábside, que'l so alzáu ye un arcu de mediu puntu sobre jambas. Nel llau oeste abra un vanu de 4,8 m. que ye la entrada principal al conxuntu y zarrada por obra de fábrica con una pequeña puerta d'entrada. La dependencia llateral sur (o nave llateral derecha,)tien una sola entrada por nacer central, la so planta ye trapezoidal y la so superficie ye d'unos 7m². Pudiera sirvir como bautisteriu, yá que n'unu de los sos estremos hai una piscina llabrada na roca con una canal de desaguadoriu y una entrada d'agua, que podría corresponder a una pila bautismal.Nel otru estremu hai un poyete escaváu na arenisca. La nave esquierda paez sirvió probablemente de Sacristía, o que foi una especie d'antepar. El cuévanu menor, tamién de planta rectangular, presenta dos baldíos nos sos partes norte y oeste que lu comuniquen col esterior. El so funcionalidad podría consistir en ser una zona d'habitación que poles sos amenorgaes dimensiones allugaría a bien poques persones, una celda eremítica.
  • Ponte del Regueru Bebezón: Pa comunicar los dos nucleos de población esistentes na Talaya y na parte de la ilesia rupestre, que taben dixebraos pol regueru de la Bebezón, que más embaxo pasa a denominase de Burriana, construyir en dómina bajomedieval una ponte. Los cimientos son gruesos sillares de piedra localunidos con morteru, y presenta un arcu central de mediu puntu y otros dos más pequeños a los llaos.
  • Conventu de Recoletos de San Franciscu d'Asís: tituláu de La nuesa Señora de la Consolación de les Algaidas, foi fundáu pol primera Duque de Osuna, don Pedro Téllez Girón, nel añu 1566, dotándolo d'un "asitiáu diariu de pan". El día 30 de payares del citáu añu, foi concedida la licenciapara la fundación pol entós Obispu de la Diócesis de Málaga don Francisco Blanco y Salcedo. Xunto al Conventu atopamos unu de los restos más interesantes de la población. Trátase d'un conxuntu mozárabe compuestu por trés dependencies escavaes na roca, destinaes a usos relixosos y ocupaes polos ermitaños y anacoretas citaos nes Cróniques Franciscanes que dan cuenta de la fundación del Conventu. El conxuntu data del s.IX o X según la mayoría de los historiadores. Pela redolada d'estes construcciones atopa'l Ponte del Regueru de la Bebezón, que presumiblemente conectaba los nucleos de la Talaya y la Rincona, dichu ponte data de la dómina bajomedieval y foi construyíu polos mesmos ermitaños.
  • Plaza escultor Miguel Berrocal: nel centru de la villa asítiase la Plaza Berrocal, dedicada al escultor Miguel Ortiz Berrocal (1933-2006) y en que'l so centru allugar la obra "Toreru" donada pol artista universal nacíu nesta llocalidá.

Política y alministración editar

L'alministración política de la ciudá realízase al traviés d'un Conceyu de xestión democrática que los sos componentes escoyer cada cuatro años por sufraxu universal. El censu eleutoral ta compuestu por tolos residentes empadronaos en Villanueva de Algaidas mayores de 18 años y nacionales d'España y de los restantes estaos miembros de la Xunión Europea. Según lo dispuesto na Llei del Réxime Eleutoral Xeneral,[2] qu'establez el númberu de conceyales elegibles en función de la población del conceyu, la Corporación Municipal de Villanueva de Algaidas ta formada por 11 conceyales.

Les primeres eleiciones municipales tres la restauración de la democracia n'España fueron ganaes pol Partíu Socialista Obreru Español d'Andalucía (PSOE-A), partíu que dende entós s'alternó nel poder con Izquierda Xunida Los Verdes-Convocatoria por Andalucía (IULV-CA). Na llexislatura vixente (2007-2011), IULV-CA tien 6 conceyales frente a los 5 que tien el PSOE-A.[3]

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Diego Molina Cabrera PSOE-A
1983-1987 Diego Molina Cabrera PSOE-A
1987-1991 Diego Molina Cabrera PSOE-A
1991-1995 Diego Molina Cabrera PSOE-A
1995-1999 José Cabrera Díaz IULV-CA
1999-2003 Antonio José Arjona Romero
José A. Briginal Mármol
n/d
2003-2007 José Cabrera Díaz IULV-CA
2007-2011 José Cabrera Díaz IULV-CA
2011-2015 José Cabrera Díaz IULV-CA
2015-2019 Juan Antonio Cívico Llamas PSOE-A
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Economía editar

El regadíu cinxir puramente a güertes y frutales, alcontraos sobremanera ente franxes. La más grande nel estremu este, na llende con Villanueva de Tapia, onde les güertes son de considerables estensiones y siguen el cursu del ríu Genil. La segunda zona xunto a la llende d'Archidona siguiendo'l regueru de la Moheda. D'últimes pela redolada del pueblu con pequeñes dimensiones y dedicaes namái y puramente al consumu familiar.

El viñéu, anque foi un cultivu bien estendíu, ye testimonial la so presencia nel conceyu, alcontráu xunto al pueblu y en parceles bien pequeñes, el so frutu utilizar pal llogru de vinu, siendo la variedá de la Pedro Ximénez.

D'últimes l'araxal asitiar na redoma de los nucleos de población y de normal son parceles de cultivos abandonaes que favorecieron la nacencia del carba.

Cultura editar

Fiestes populares editar

  • Antroxu: Celebrar en febreru en distintes cortiles del pueblu en diversos díes, con premiu p'amarutar más orixinales. Amás disponemos de cuatro murgues: "Los Llantáivos","Los Pelanisperos", "La Revolución" y "Los Gominolos", que canten chirigotas rellacionaes col pueblu.
  • 15 de mayu : romería de San Isidro na barriada La Talaya.
  • 25 d'abril: San Marcos, fiestes n'honor del "rei de los charcos" na que ye costume salir a comer al campu.
  • 25 de xunetu : Santiago Apóstol na barriada del Albaicin.
  • Primer fin de selmana d'agostu: Feria d'agostu, que dura 4 díes, empezando col día del neñu, el sábadu'l día del caballu onde atopamos con espectáculos con caballos y cintes a caballu, y terminando el primer domingu d'agostu.
  • 8 de setiembre : fiestes n'honor de la Virxe del Socorru na barriada de la Parrilla *Selmana santa:

el xueves santu salen na procesión tres pasos: la Virxe de los Dolores acompañada cola banda del pueblu,la Cruz de guia que ye apurrida namái por muyeres y el Cristu Crucificáu.La procesión que cunta con más enraigono ye la Soledá, que sale'l vienres Santu, xunto col santu Sepulcru. El sepulcru ye lleváu dende casar hermandá vacíu,hasta la puerta de la ilesia, sacándose al yeciente p'asitialo nel sepulcru, tou esto fai de manera silenciosa. La guapura d'esti pasu deber a que se realiza en completa escuridá, son apagaes toles lluces del pueblu, y solo ye allumáu poles veles que lleva la xente del pueblu.

Folclor editar

Fandangus de Algaidas; conocíu tamién como Fandangu de Zamarru o Fandangu de riba, esti baille tien una antigüedá d'ente trés y cuatro siglos. Baillar nes llamaes "Fiestes de Paliyos", que rexuntaben a los habitantes de los tremaos de la zona. Tanto'l baille como'l cante y la música tienen carauterístiques propies que lo estremen de malagueñes y verdiales.

Gastronomía editar

Son típicos el salmorejo, ajoblanco,la famosa porra crúa, el rellenu d'antroxu, fechu a base de pan arralláu, güevu xamón y carne de gochu y pavu. El almuerzu molineru ye una especialidá d'esta zona: zusmiu de naranxa, café y rebanadas de pan catetu con aceite d'oliva, productos toos del terrén. En repostería son bien apreciaos el piñonate, los güesos de santos y los borrachuelos.La repostería que se produz nes distintes confiteríes de la llocalidá.

Asociaciones editar

El conceyu cunta con numberoses asociaciones.[3]

  • Amigos del canariu.
  • Coru "Tierra Mio".
  • Asociación folclórica cultural "Azahar", *

Asociación de muyeres "III Mileniu"

  • Agrupación "Aires de la Rincona".
  • Asociación folclórica "Nuevos Raigaños".
  • Agrupación musical Nuesa Señora de la Consolación.
  • Asociación Pensionistes y Xubilaos La nuesa Señora de la Consolación.
  • Asociación "Vive la vida"
  • Cáritas.
  • Grupu de teatru Algaidas.
  • Peña Barcelonista.
  • Peña Madridista.
  • Asociación de comerciantes y empresarios.
  • Asociación de cazadores "San Isidro"
  • Coto "Rebollo".
  • Asociación Vecinos del Albaicín.
  • Asociación de vecinos "Los Llanos"
  • Asociación d'Amigos del Podenco.
  • Agrupación de vecinos de La Parrilla.
  • Aficionaos al baille de salón y Grupu deportivu Edumar.
  • Asociación Sienda de la Vida.
  • Asociación sociocultural Bda de La Talaya.
  • Asociación "Más que baille"
  • AMPA Tabor del IES Doña Salvadora Muñóz.
  • Algaidas Club Deportivo.
  • AMPA Algaidas Colexu Públicu.
  • Asociación Xuvenil Atrompicones.
  • Amigos del caballu.
  • Asociación de vecinos Zamarru - El Albaicín.
  • Aficionaos a los bailles de sevillanes.
  • Asociación Amigos del Antroxu de Villanueva de Algaidas "Carnavalgaidas"

Personaxes pernomaos editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. B.O.E. (ed.): «Ley Orgánica 5/1985, de 19 de xunu, del Réxime Eleutoral Xeneral». Consultáu'l 16 de xineru de 2009.
  3. 3,0 3,1 SOPDE (ed.): «[http://www.webmalaga.com/organismos/municipios/ficha.asp?cod=10&mun=29095 Conceyu de Villanueva de Algaidas]». Consultáu'l 8 de marzu de 2010.

Enllaces esternos editar