Motril

conceyu de la provincia de Granada (España)

Motril ye una ciudá y conceyu español asitiáu na parte central de la contorna de la Mariña Granadina, na provincia de Granada, na comunidá autónoma d'Andalucía. A veres del mar Mediterraneu, esti conceyu llenda colos de Salobreña, Vélez de Benaudalla, Lújar y Gualchos - Castell de Ferro. Otres llocalidaes próximes son Lobres y Caleta-La Guardia.

Motril
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Granada
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcaldesa de Motril (es) Traducir Luisa María García Chamorro
Nome oficial Motril (es)[1]
Nome llocal Motril (es)
Códigu postal 18600
Xeografía
Coordenaes 36°44′43″N 3°31′14″W / 36.745277777778°N 3.5205555555556°O / 36.745277777778; -3.5205555555556
Motril alcuéntrase n'España
Motril
Motril
Motril (España)
Superficie 109.77 km²
Altitú 45 m
Llenda con Salobreña, Vélez de Benaudalla, Lújar, Gualchos y Torrenueva Costa
Demografía
Población 58 939 hab. (2023)
- 28 522 homes (2019)

- 29 498 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Granada
0% de Andalucía
0.12% de España
Densidá 536,93 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Llocalidaes hermaniaes
motril.es
Cambiar los datos en Wikidata
Términu municipal de Motril al respective de la provincia de Granada.

El so términu municipal ye'l más meridional de tola provincia de Granada; el conceyu motrileño ta formáu polos nucleos de Motril —qu'ostenta la capitalidad comarcal de la Mariña Granadina [Mariña Tropical] —, El Varadero, Carchuna, Calahonda, Puntalón, Playa Granada, Las Ventillas, La Perla, La Garnatilla, Los Tablones y La Chucha. Cerca de Motril ta asitiada la desaguada del ríu Guadalfeo.

Historia editar

Historia antigua editar

A pesar de que los sos oríxenes permanecen entá ocultos, paez ser que foi un enclave feniciu. Esistió yá na dómina romana, anque nun puede afirmase que fuera una de les ciudaes de nome Murgis, mentaes na Bética por Pliniu'l Vieyu y Claudio Ptolomeo. De toes formes, la etimoloxía más probable ye murtetu “llugar de mirtos”, que la so evolución mozárabe paez que tuvo de ser: murtetu > mutretu > mutrit > mutril > Motril.[2]

Edá Media y Edá Moderna editar

Puede falase de Motril como una entidá de población concreta mientres el Reinu de Granada, al dexar los musulmanes amplies buelgues, como'l nome actual de la población deriváu pa dellos autores de Motril y p'otros de Metrel—, la gran cantidá de topónimos de la so vega, la acequia o la introducción del cultivu de la caña d'azucre del que yá esisten referencies nel sieglu X.

Al ser reconquistada polos exércitos cristianos en 1489, cuntaba con más de dos mil habitantes dedicaos a l'agricultura, la pesca y la producción de seda[3] y azucre, que motivaben un comerciu acaldía más floreciente. La villa ocupaba una estensión de 3,5 km² y el so nucleu principal taba arrodiáu d'una muralla.[4] Extramuros estendíense dos arrabaldes: arrabalde al-Majon y arrabalde al-Couruch y un barriu conocíu pol nome de Jandara.

Esistíen cuatro mezquites: alxima Alixara, alxima al-Coruch, alxima Mayor y alxima Arrabat. Los baños públicos musulmanes caltener hasta mediaos del sieglu XIX y la auxiluguia, sede del cadí hasta los primeros años del sieglu XX.

Pa la defensa de la villa, cuntaben, amás de les muralles, con una pequeña alcazaba asitiada nel cuetu de la Carquifa, que sirvió de residencia a la reina Aixa al-Horra mientres los últimos años del Reinu nazarí de Granada.

Sulevada contra los cristianos en 1490, apurrióse definitivamente nes capitulaciones de Granada en 1492. El sieglu XVI empezó con una nueva sulevación mudéxar tres la cual los Reis Católicos dieron una nueva capitulación (3 de setiembre de 1500) pola cual concedíen, ente otres coses, xurisdicción propia a Motril y dexáben-y tener el so propiu conceyu.

Sicasí, esta nueva capitulación nun consigue pacificar la zona y n'avientu de 1507 la mayoría de la población morisca sublévase, produciéndose la casi total despoblación de la villa y l'abandonu del cultivu de la caña y de la producción d'azucre.

Otru de los problemes colos que s'atopaben yera la defensa de los innumberables ataques berberiscos y turcos, motivu pol cual se reedificó la muralla p'arrodiar tol nucleu central de la población. Tenía dos puertes: la de Castell de Ferro y la de Granada y dos postigos, Beas y Toro.

Esto motivó qu'hasta la Ilesia Mayor de la Encarnación (monumentu más antiguu que se caltién de la ciudá) construyir a manera de fortaleza.

Na historia motrileña tamién cabo destacar la sulevación morisca de 1569, que remató en 1570 cola victoria cristiana y l'espulsión de los moriscos. Esto supunxo un enorme bache demográficu y una recesión na producción d'azucre, situación que remató cinco años más tarde cola repoblación de la villa con 400 cristianos vieyos.

Al rematar esti sieglu, construyéronse dos edificios relixosos: la Ilesia de La nuesa Señora de la Cabeza, patrona de Motril, y el Conventu de los Flaires Mínimos de la Victoria, del que namái se caltién na actualidá la Ilesia de la Victoria.

Nel sieglu XVII Motril foise recuperando demográfica y económicamente; asina a principios del sieglu cuntaba con 4300 habitantes y al rematar el mesmu llegaba a los 8000.

Na agricultura siguía predominando la caña, que darréu yera tresformada nes fábriques locales. D'éstes, quiciabes una de les más conocíes sía la Casa de la Palma. Trátase d'una edificación en lladriyu que foi bien modificada a lo llargo de los sieglos hasta convertila en casa solariega nel XIX. Na actualidá ye la sede del Muséu Preindustrial de la caña d'azucre, onde s'enseña cómo se realizaba esti cultivu y la so recueya, según tol procesu hasta llegar a llograr l'azucre.

Mientres esti sieglu Motril sufrió'l so más importante epidemia, qu'amenorgó la población ente 1500 y 2000 persones. Por cuenta d'ella, los motrileños llevantaron la Ermita de San Antonio na zona norte de la villa, nel camín que conducía a Granada.

En 1657 Felipe IV concedió a Motril el títulu de ciudá, dixebrando la so xurisdicción de Granada y facultándola pa utilizar dosel coles armes reales y de la ciudá.

Al empecipiase'l sieglu XVIII Motril ye estremada por Felipe V col títulu "Bien Noble y Lleal", que dende entós ostenta nel so escudu. En 1786 ye-y concedida por Carlos III la creación de la Real Sociedá Económica d'Amigos del País.

Pataura, una alquería de Motril allugada frente a Lobres, sufrió en numberoses ocasiones aveníes del ríu Guadalfeo, que provocaron qu'acabara despoblada. El 4 d'ochobre de 1751 el Guadalfeo afaró l'inxeniu real qu'había, en 1778 otru hinchente provoca daños en tol llugar y na ilesia, yá l'avenida de 1784 fai que Pataura quédese despoblada y, anguaño, permanez soterrada nel so antiguu allugamientu.[5]

Edá contemporánea editar

Tres el paréntesis de la Guerra de la Independencia, na que Motril foi ocupada poles tropes franceses, la ciudá resurde puxante a mediaos del sieglu al empecipiase una nueva espansión de la caña y de la industria azucrero.[6]

 
Vista xeneral de Motril.

Nel sieglu XIX Motril foi parte d'un acontecimientu singular, proclamóse Cantón Independiente dende'l 22 al 25 de xunetu de 1873. Los motivos fueron dellos, sobremanera el secular abandonu institucional a Motril y asina mesmu la falta de comunicación con Madrid. Los motrileños axuntar na plaza y obligaron al conceyu a dimitir y sofitar el movimientu cantonal de Granada. Fueron los capitanes del reximientu de voluntarios de Motril, Ruperto Vidaurreta de la Cámara y Francisco Trujillo Carmona[7] proclamaos "presidentes" d'esta efímera República de Motril qu'acabó'l 25 de xunetu una vegada restablecíu'l contautu con Madrid.[8]

En 1842 cuntaba con 2765 vecinos que sumaben 10.470 habitantes.[9]

En pocos años, debíu a la notable medría nel númberu de fábriques d'azucre, ponse a la cabeza de la industrialización de la provincia de Granada. Abrir al públicu'l paséu de más tradición na ciudá, Les Escampaes, a mediaos del sieglu XIX. A finales del mesmu la población llega a los 14.000 habitantes. Pero non yá nestos aspeutos destaca Motril sinón que tamién merez mención el desenvolvimientu cultural; asina a finales de sieglu dispón de dos teatros: el teatru Sexi y el teatru Calderón de la Barca, únicu que se caltién na actualidá. En 1908 empecípiense les obres del puertu y ameyórense les comunicaciones per carretera con Málaga, Almería y Granada.

En 2005, el Gobiernu español otorgar al Puertu de Motril la independencia de l'Autoridá Portuaria d'Almería, creándose asina l'Autoridá Portuaria de Motril y respondiendo a una reivindicación histórica de la ciudá.

Organización municipal editar

L'alministración política realízase al traviés d'un conceyu de xestión democrática que los sos componentes escoyer cada cuatro años por sufraxu universal dende les primeres eleiciones municipales tres la reinstauración de la democracia n'España, en 1979. El censu eleutoral ta compuestu polos residentes Mayoría d'edá mayores de 18 años empadronaos nel conceyu, yá sían de nacionalidá española o de cualquier país miembru de la Unión Europea. Según lo dispuesto en la Llei Orgánica del Réxime Eleutoral Xeneral, qu'establez el númberu de conceyales elegibles en función de la población del conceyu, la corporación municipal ta formada por 25 conceyales. La sede del Conceyu de Motril allugar na Plaza d'España de la ciudá.

Política municipal editar

Conceyu tradicionalmente d'izquierdes, foi gobernáu por alcaldes socialistes práuticamente mientres tol periodu democráticu. En 1979 celebráronse les primeres eleiciones democrátiques municipales tres la dictadura franquista, nes que s'alzó col trunfu'l Partíu del Trabayu d'Andalucía siendo escoyíu alcalde Enrique Cobo col sofitu del PSOE y el PCE. En 1983, Cobo y el restu de miembros del PTA integrar na candidatura del PSOE llogrando más del 70% de los votos. En 1987, asocéde-y nel cargu'l conceyal socialista Miguel López Barranco, que se caltién na alcaldía mientres dos mandatos.

En 1995, el PSOE pierde la mayoría absoluta y 4 conceyales de la mano de Luis Manuel Rubiales López, que ye investido col sofitu d'IX. Mentanto'l Partíu Popular local traviesa una fonda crisis interna que deriva na creación de la biforcada ADMI encabezada pol ex edil popular José Carlos López Pérez. Rubiales amplía sofitos nes eleiciones de 1999 y revalida l'alcaldía nun pactu con IX.

A partir del 2000 ábrese una enorme crisis interna[10] nel PSOE local qu'acaba col reemplazamiento de Rubiales por Pedro Álvarez na candidatura socialista de 2003. Álvarez llogra una pírrica victoria en 2003 y el PP arrampuña'l gobiernu municipal al PSOE tres un alcuerdu col BERRU-PDDC (independientes de Torrenueva y Carchuna-Calahonda) y el PA lideráu entós pol conocíu políticu local Antonio Escámez.

En 2004, el socialista Pedro Álvarez apuerta a l'alcaldía por aciu una moción de censura sofitada por IX, ADMI y un conceyal del BERRU. En 2007, el PP vence les eleiciones y Carlos Rojas proclámase alcalde col sofitu del PA. En 2011, produzse una dixebra nel PSOE (CA) encabezada por Rubiales y el PP de Rojas revalida l'alcaldía llogrando la mayoría absoluta. En 2012, Carlos Rojas arrenunciu a l'alcaldía de Motril pa ser vocera del PP nel Parllamentu autonómicu, siendo reemplazáu por Luisa García Chamorro, número dos del PP local y vicepresidenta de la Diputación provincial de Granada. Chamorro convertir na primer alcaldesa de la ciudá y caltiénse nel cargu mientres trés años.

Nes eleiciones municipales del 24 de mayu de 2015, el PP sufre un importante retrocesu eleutoral y la socialista Flor Almón proclámase alcaldesa en llegando a un alcuerdu de gobiernu col PA d'Escámez y el sofitu na invistidura d'IX.

Llista d'alcaldes dende les eleiciones democrátiques de 1979 editar

Mandatu !Alcalde, -esa Partíu
1979-1983 Enrique Cobo Fernández   PTE
1983-1987 Enrique Cobo Fernández   PSOE
1987-1991  

PSOE

1991-1995  

PSOE

1995-1999 Luis Manuel Rubiales López   PSOE
1999-2003 Luis Manuel Rubiales López   PSOE
2003-2007 Carlos Rojas García (hasta 2004)

Pedro Álvarez López

  PP

  PSOE

2007-2011 Carlos Rojas García   PP
2011-2015 Carlos Rojas García (hasta 2012)

Luisa María García Chamorro

  PP
2015- María Flor Almón Fernández   PSOE

Alcuerdos d'invistidura y/o coaliciones de gobiernu editar

Mandatu Partíos implicaos Conceyales
1979-1983 PTA-PSOE-PCE
15/21
1983-1987 PSOE
16/21
1987-1991 PSOE
11/21
1991-1995 PSOE
12/21
1995-1999 PSOE-IX
12/21
1999-2003 PSOE-IX
13/25
2003-2004

2004-2007 (Moción de censura)

PP-BERRU-PDDC-PA

PSOE-IX-BERRU-ADMI

13/25
2007-2011 PP-PA
14/25
2011-2015 PP (PA sofita la invistidura)
13/25
2015-2019 PSOE-PA (IX sofita la invistidura)
12/25

Xeografía editar

Asitiáu apoderando la vega del so nome, na que'l principal cultivu ye la chirimoya y el aguacate (tamién se produz mangu, guayaba, plátanu y otros frutos tropicales) según el cultivu en ivernaderu (el tomate y el pepinu) y la caña d'azucre (anque l'añu 2006 foi'l postreru nel que se dar# en la recueya y producción d'azucre, cerrando la única fábrica azucrera que quedaba n'España y nel restu d'Europa). Anque pueden atopase plantíos pa usu domésticu na Vega de Motril. Ye la salida al mar de la provincia de Granada. El so posición xeográfica convertir nun centru industrial y comercial (fabricación de papel). El Puertu de Motril ye, al empar, puertu comercial y de pesca. Teniendo tamién un puertu deportivu (Real Club Náuticu de Motril) como puertu de recréu.Nos últimos años el Puertu ta esperimentando una importante crecedera por cuenta de les sos llinies de comunicación col continente africanu.

Demografía editar

Evolución demográfica de Motril
1991 1996 2001 2004 2007 2012 2014 2015 2016
Población 46.500 50.316 51.298 55.078 58.501 61.171 60.870 60.777 60.368

El movimientu de población en Motril fluctúa en munchos periodos por cuenta de les dómines nes que'l monocultivu dexaba de ser rentable y l'emigración yera la primer consecuencia. En 1610 cúntense 4300 habitantes; en 1788 la cifra llega a 9000; en 1820 son 12.000; en 1848 cifrar en 15.000 y a finales de 1899 contabilícense 11.599 habitantes en Motril.[11]

Museos editar

Muséu Preindustrial de la Caña d'Azucre editar

Esti muséu ye l'únicu d'Europa qu'exhibe una bona muestra del patrimoniu preindustrial rellacionáu col azucre, tamién llamáu na zona como 'oru duce', pos supunxo una fonte de desenvolvimientu mientres dellos periodos históricos na contorna de la Mariña de Granada. Ta dientro de la Rede d'Espacios de Divulgación Científica y Téunica (RECTA).

Muséu de la Historia de Motril editar

La Casa Garcés, del sieglu XVII, alluga'l Muséu d'Historia de Motril (MHIMO), un llugar onde les distintes etapes de la ciudá costera son cuntaes cola ayuda de les nueves teunoloxíes. Personaxes históricos, como la madre de Boabdil, dan la bienvenida al visitante, antes d'enfusase nun interesante percorríu pol tiempu.

Muséu del Azucre Fábrica del Pilar editar

Puede visitase l'antiguu almacén del azucre, agora reconvertíu nuna sala d'esposiciones de grandes dimensiones, según un mirador de la ciudá. Rematada la primer fase d'un proyeutu nel que se va amosar el conxuntu de máquines de vapor que quedó nel so interior, tres el so zarru en 1984, tres cien años d'actividá.

Centru d'Arte José Hernández Quero editar

Alluga un muséu dedicáu al pintor granadín José Hernández Quero, amás d'otres esposiciones temporales. Atópase xunto al Mercáu Municipal.

Monumentos editar

Fábriques d'azucre editar

  • La nuesa Señora del Pilar.[12]
  • La nuesa Señora de l'Almudena.[13]
  • Azucrera de San Luis.[14]
  • La nuesa señora de Lourdes.[13]
  • La nuesa Señora de la Cabeza (Alcoholera).[15]
  • La nuesa Señora de les Congoxes (Fabriquilla).[16]
  • Azucrera de San Fernando (solo queda la chimenea).[16]
  • Inxeniu de San José, El Varadero (solo queda una nave).[17]

Edificios relixosos editar

  • Ilesia Mayor de la Encarnación.[18]

L'edificiu primixeniu foi construyíu ente 1510 y 1514 sobre'l llugar nel que se llevantara una antigua mezquita. Alonso Márquez construyó un sobriu templu d'estilu góticu-mudéxar. Nel sieglu XVII acometer por parte d'Ambrosio de Vico les obres d'ampliación qu'inclúin un cruceru clasicista. El cardenal motrileño Luis Belluga y Moncada impulsó la nueva Capiya de los Dolores nel añu 1729, que foi destruyida na Guerra Civil Española. Tres esti periodu bélicu, reconstruyóse, volviendo más al estilu sobriu del proyeutu de Vico.

 
Santuariu de La nuesa Señora de la Cabeza, en Motril.
  • Santuariu de La nuesa Señora de la Cabeza.[19]

Tamién conocíu como "El Cuetu de la Virxe". Nesti montículo llevantábase un castiellu árabe, qu'exercía de residencia de Cefi Fátima Horra, madre de Boabdil, últimu rei nazarí de Granada. Tres el so valtamientu per parte de los Reis Católicos en 1499, construyóse una ermita, onde se dio cultu mientres un sieglu a la Virxe de la Cabeza. De 1615 a 1630, siguió-y un conventu de franciscanos. En 1641, conságrase'l templu a la Virxe de la Cabeza, que foi nomada patrona de Motril en 1635. En 1711 declárase como Real Santuariu de La nuesa Señora de la Cabeza de Motril. Foi destruyíu en parte na Guerra Civil y reconstruyío, intentando respetar la so antigua estructura. El retablu y el camarín fueron trazaos y realizaos pol escultor Manuel González Ligero. El so interior, l'esterior (símbolu de Motril) y la redolada, conviérten-y en visita obligada pa cualesquier visitante.

  • Ilesia de la Divina Pastora (Capuchinos).[20]

Nun antiguu conventu de la orde relixosa de Capuchinos, álzase un templu d'estilu sobriu, construyíu en 1656, nel que destaquen el camarín ya imaxe de la Virxe de la Pastora, que gocia de gran devoción ente los motrileños.

  • Santuariu de La nuesa Señora de la Victoria.[21]

El conventu orixinariu construyir en 1580, pero foi destruyíu na Guerra Civil de 1936. Reconstruyir en 1957. Na actualidá, ye propiedá privada de la orde de los Agustinos Recoletos. D'estilu prebarroco, influyíu en gran midida pola tradición mudéxar.

  • Ermita de la Virxe del Carmen.[22]

Foi construyida en 1583 como l'antigua ermita de San Roque sobre un puexu, tumba coleutiva de 500 víctimes de la peste. Anguaño ye un atopadizu templu, d'estilu barrocu, con una llamativa cruz de piedra na so plaza. Esta postrera ye tumularia comendadora de toles víctimes de les epidemies de los sieglos XVI y XVII. Ye na llocalidá, la única borneada (embolada nos remates), de xuru qu'a imitación de les granadines de San Miguel, la Rauda o la del barriu xitanu.

  • Ilesia del Conventu de les Nazarenes.[23]

Forma parte d'un conventu fundáu en 1717, anque la ilesia volvió llevantase en 1830, que ye la que perduró hasta los nuesos díes. La de Jesús del Gran Poder, que s'atopa nel so interior, ye una de les imáxenes más veneraes en Motril.

  • Ermita de La nuesa Señora de les Congoxes.[24]

Anque sobria nel esterior, cuenta con una fonda decoración barroca nel interior. Atópase na zona norte de la ciudá.

  • Ermita de San Antonio de Padua.[25]

D'estilu barrocu, foi construyida nel sieglu XVII y declarada patrón de Motril pola epidemia de peste de 1679. Ta asitiada na zona norte de la llocalidá.

  • Ermita de San Nicolás.[26]

Esta pequeña ermita ta dedicada a la advocación de San Nicolás de Bari. Foi construyida a finales del sieglu XVIII y foi rehabilitada apocayá. Ta asitiada nel norte del conceyu.

  • Ermita del Señor de Junes.[26]

De pequeñes dimensiones, alluga la imaxe del Nazarenu, que dende'l sieglu XIX tien una especial significación na relixosidá de los motrileños.

Edificios civiles editar

  • Conceyu de Motril

Caltuvo'l so cuerpu central, por ser el más antiguu y tener unes carauterístiques arquiteutóniques, tanto esteriores como interiores, merecedores de caltenimientu. Sieglos XIX y XX.

  • Teatru Calderón de la Barca

Tien el calter de Bien d'Interés Monumental. Interiormente, tien forma de concha. Sieglos XIX y XX.

  • Casa Condesa de Torre-Isabel

El primitivu edificiu construyir nel postreru terciu del sieglu XVII, anque se modificar a finales del sieglu XIX y rehabilitáu nel añu 2000 pol Conceyu de Motril pa sede del Área Municipal de Cultura y Patrimoniu y p'esposiciones temporales. L'edificiu ye d'estilu neoclásicu. Cuenta con trés plantes d'alzada, con gran simetría. La última planta ta constituyida por una galería d'arcos de mediu puntu con ménsulas na clave, tipoloxía que se repite asiduamente nes cases nobiliaries de Motril. Dientro, l'edificiu vertébrase en redol a un gran patiu cuadráu de lluces con columnes toscanes de color acoloratáu, que s'alcen sobre plintos de mármol negro. L'accesu a la planta principal realízase al traviés d'una monumental escalera en mármol blanco. Úsase tamién pa esposiciones temporales.

  • Casa de Los Bates

Edificación singular del sieglu XIX, construyida nuna llomba. Destaca'l Xardín del Generalife del sieglu XVIII y el Xardín d'Iviernu del sieglu XIX.

  • Antiguu Hospital de Santa Ana

Forma conxuntu cola ilesia de la Divina Pastora. Sieglos XIX y XX.

  • Mercáu municipal San Agustín

Edificiu d'estructura bien clara, senciella y funcional. Desenvolver en dos plantes, con escalera central que sirve d'exa de simetría a los dos cuerpos de patios que dixebren usos.

  • Pasaje bóveda de callar Fornu Nuevu

Conexón piatonal con Señor de Junes. Catalogar pola so singularidá constructiva por aciu bóveda sofitada nes construcciones residenciales llaterales. Sieglu XIX.

Elementos arquiteutónicos editar

Acueductu del sieglu XVIII, que formaba parte d'una antigua acequia.

Turismu editar

Sableres editar

Sablera de Poniente editar

Carauterístiques naturales de la sablera: Llargor: 2.231 metros. Anchor medio: 120 metros. Superficie: 268.000 m². Composición de la superficie: Grava y bolos. Condiciones de bañu: Agües seles con aguaxe mediu.

Carauterístiques d'usu de la sablera: Grau d'urbanización: Urbana. Capacidá máxima y óptima: 58.240, 35.050 persones. Grau d'ocupación: Mediu-altu.

Equipamientu de la sablera: Aparcamientu, agospiamientu, equipu de vixilancia y salvamentu, paséu marítimu, autobús, camping, señalización de peligru, teléfonos, arriendos náuticos, chiringos, Policía Llocal, duches, lavapiés, aseos, vestuarios, sombriella, hamaques, puestu Cruz Roja, llimpieza de sableres, papeleres, dos puntos accesibles, puntu d'información turística, pasareles, fontes, zona de barbacoa (previa autorización), panel de señalización informativa.

Sablera estensa d'ambiente familiar, cuenta con un llargu paséu marítimu (Paséu de Balduino, n'alcordanza del Rei belga fináu en Motril) con carril bici, ye llugar de munches actividaes y conciertos al campu. La sablera ta apinada de chiringos y pubs de moda que la han convertíu n'unu de los puntos d'alcuentru más importantes pa los más nuevos. Esta sablera ye, ensin dulda, la más zaragatera de toles de Motril. Ye la más poblada d'apartamentos y dispón de toa clase de servicios: hoteles, restoranes, cafeteríes, supermercaos, una zona d'equipamientu deportivu y dos camping abiertos tol añu. Ye la sablera más cercana al centru de Motril, apenes la dixebren 2 quilómetros, un percorríu que puede faese andando por dos paseos. Na zona hai un hotel de cuatro estrelles y otru de dos.

Esfruta del distintivu “Q calidable Turística” dau pol ICTE.

Playa Granada editar

Carauterístiques naturales de la sablera: Llargor: 1.367 metros. Anchor medio: 20 metros. Superficie: 31.000 m². Composición de la superficie: Bolos. Condiciones de bañu: Agües seles.

Carauterístiques d'usu de la sablera: Grau d'urbanización: En proceso urbanización. Capacidá máxima y óptima: 4.950, 2.975 persones. Grau d'ocupación: Mediu-baxu.

Equipamientu de la sablera: Aparcamientu, agospiamientu, equipu de vixilancia y salvamentu, paséu marítimu, autobús, camping, señalización de peligru, teléfonos, arriendos náuticos, chiringos, Policía Llocal, duches, lavapiés, aseos, sombriella, hamaques, llimpieza de sableres, papeleres, dos puntos accesibles, puntu d'información turística, pasareles, fontes, panel de señalización informativa y puntu pa la práutica de deportes acuáticos.

Esta sablera foi hai yá munchos años escoyida polos Reis de Bélxica pa les sos vacaciones en "Villa Astrida". Esta zona ye anguaño l'enfoque del desenvolvimientu turísticu en Motril cola construcción de viviendes de luxu alredor del campu de golf. Na zona, hai un hotel de cuatro estrelles. Tamién esiste una alta ufierta n'arriendu d'apartamentos turísticos de temporada.

Esfruta del distintivu “Q calidable Turística” dau pol ICTE. Playa Granada tamién cunten cola Bandera Azul que da la Unión Europea.

Sablera de la Xoya editar

Carauterístiques naturales de la sablera: Llargor: 220 metros. Anchor medio: 20 metros. Superficie: 5.000 m². Composición de la superficie: Arena media y grava. Condiciones de bañu: Agües seles.

Carauterístiques d'usu de la sablera: Grau d'urbanización: Rústica. Capacidá máxima y óptima: 800, 450 persones. Grau d'ocupación: Baxu, sablera nudista y de fondio.

Equipamientu de la sablera: Accesu a cuerpu dende N-340, pasáu Torrenueva Costa. Llimpieza de sableres, papeleres. A 7 quilómetros de Motril, ente'l cabu de Sacratif y el peñón de Jolúcar, estiéndese una socesión de cales de distintos tamaños que reciben en xunto el nome de Sablera de la Xoya. Tán destinaes al nudismu.

Sablera de Carchuna editar

 
Puesta de sol dende la sablera de Carchuna.

Carauterístiques naturales de la sablera: Llargor: 3.814 metros. Anchor medio: 60 metros. Superficie: 214.000 m². Composición de la superficie: Sable gris media y grava. Condiciones de bañu: Agües seles.

Carauterístiques d'usu de la sablera: Grau d'urbanización: Urbanizada. Capacidá máxima y óptima: 43.225, 26.010 persones. Grau d'ocupación: so-mediu.

Equipamientu de la sablera: Aparcamientu, agospiamientu, equipu de vixilancia, teléfonos, arriendos náuticos, autobús, camping, señalización de peligru, duches, sombrielles, hamaques, restoranes, Policía Llocal, llimpieza de sableres, papeleres, chiringos, puestu Cruz Roja.

Son casi 4 quilómetros de sablera que s'estiende dende'l Faru de Sacratif hasta una torre inclinada conocida como'l Farillo. Actividaes: pesca, windsurf, kitesurf. Accesu dende N-340. Cuenta con urbanizaciones residenciales, camping, hotel y chiringos. Dispón d'un castiellu allugáu en cantu del mar, que n'otres dómines sirvió d'edificiu militar pa protexer la zona de los ataques berberiscos.

Esfruta del distintivu “Q calidable Turística” dau pol ICTE. La Sablera de Carchuna tamién cunten cola Bandera Azul que da la Unión Europea.

Sablera de Calahonda editar

Carauterístiques naturales de la sablera: Anchor medio: 55 metros. Llargor: 1.375 metros. Superficie: 74.000 m². Composición de la superficie: Grava. Condiciones de bañu: Agües seles.

Carauterístiques d'usu de la sablera: Grau d'urbanización: Urbana. Capacidá máxima y óptima: 14.850, 8.940 persones. Grau d'ocupación: Alto.

Equipamientu de la sablera: Aparcamientu, agospiamientu, equipu de vixilancia, paséu marítimu, restoranes, señalización de peligru, teléfonos, arriendos náuticos, chiringos, Policía Llocal, duches, sombrielles, hamaques, puestu Cruz Roja, llimpieza de sableres, papeleres.

Calahonda ye un pequeñu anexu asitiáu a 13 quilómetros de Motril, xunto al mar. Actividaes: Pesca de caña y submarina, y submarinismu. Tien hoteles y numberoses urbanizaciones de xalés y apartamentos. Dispón servicios, como paséu marítimu, aparcamientu, hoteles o restoranes.

Esfruta del distintivu “Q calidable Turística” dau pol ICTE. La Sablera de Calahonda tamién cunta cola Bandera Azul que da la Unión Europea.

Clima editar

La Mariña de Granada, con 320 díes de sol garantizaos al añu, tien una microclima subtropical, influyíu pola proteición de la Sierra de Lújar al norte, que frena los vientos fríos de Sierra Nevada, y el mar templáu d'Alborán, asitiáu al sur, que funciona como regulador térmicu. La temperatura medio añal bazcuya ente los 17 y los 18 graos: Ente que los branos son templaos, rondando ente los 25 y 30 graos, los iviernos trescurren templaos, con 12 o 13 graos.

Tocantes a les precipitaciones, los meses de Julio y Agostu suelen ser bien secos, ente que los meses d'Avientu y Xineru les precipitaciones ronden los 40 mm. Suelen ser frecuentes les agües enchentes.

Fiestes editar

Fiestes relixoses:

 
Cruces de mayu en Motril.
  • 13 de xineru: votu de la Ciudá en conmemoración del terremotu que lu afaró esti día nel añu 1804.[28]
  • Selmana Santa: dende'l Domingu de Ramos al Domingu de Resurreición, salen en procesión un total de 13 cofraderíes.
  • 2 de mayu: Fiesta de les Cruces.
  • Fiestes del anexu de Puntalón n'honor a San Isidro Llabrador.
  • 13 de xunu: Romería de San Antonio.
  • Primer fin de selmana de xunetu: Fiestes del Pueblo Anexu de Carchuna n'honor a la Virxe de los Llanos.
  • 16 de xunetu: fiesta de la Virxe del Carmen, nel Puertu.
  • Últimu fin de selmana de xunetu: Fiestes del Pueblo Anexu de La Garnatilla, n'honor a San Cecilio.
  • Fin de selmana anterior a la feria d'agostu de Motril: Fiestes del Pueblo Anexu de Calahonda, n'honor a la Virxe del Carmen y San Joaquín.
  • Selmana en redol al 15 d'agostu, fiestes n'honor de La nuesa Señora de la Cabeza, patrona de la Ciudá.
  • Últimu fin de selmana d'agostu: Fiestes del Pueblo Anexu de Santa Adela.
  • Primer fin de selmana de setiembre: Fiestes del Pueblo Anexu de Los Tablones, n'honor a San Antonio de Padua.
  • Segundu domingu d'ochobre: fiestes n'honor a la Virxe de les Congoxes, nel barriu del mesmu nome.
  • Tercer domingu d'ochobre: fiestes n'honor de la Divina Pastora, nel barriu de Capuchinos.
  • ponte d'Andalucía, celébrense los antroxos con distintos eventos

Acontecimientos d'interés:

  • La Taramela: La bodega Ron Montero entama un pasacalles que remembra l'antigua tradición de La Taramela, una fiesta que celebraba'l tresporte en pollín de les últimes cañes d'azucre a los trapiches. Esta fiesta, que coincide cola Feria de Motril n'agostu, remembra lo más auténtico de la tierra granadina: el golor a caña quemada, el flamencu, les cares tisnaes, los pollinos afataos con flores tresportando la caña… Mientres el pasacalles, los follargos (trabayadores que veníen de fora de Motril a realizar les xeres de recoyida de la caña), los monderos (que les llimpiaben), y los tacheros (que trabayaben nos inxenios), xunto colos pollinos y los carros tradicionales afataos con adelfas, representen los trés fases poles que pasa la caña dende la so recoyida nos cañaverales hasta la ellaboración de la melaza.[ensin referencies]

Gastronomía editar

Los productos típicos son:

  • Pulpu secu de Motril: el secretu ta nel tiempu d'ensugáu na "percha".
  • Torta real - postre d'orixe árabe de la que la familia Videras[29] guarda la so receta dende 1840.
  • Tarta de San Marcos
  • Les migues - feches de farina de sémola que se suel comer en díes lluviosos.
  • Los espetos de sardina - son sardines enartaes con una cañavera y que se preparar davezu na sablera.
  • Les "espichás" frites con ayos - boquerón ensugáu al sol, saláu y tostáu; acompañar d'ayos y güevos fritos.
  • La esguila de Motril - gambes asemeyaes a carabineros conocíes a nivel nacional pol so sabor.
  • Choto al ajillo cabañil - guisu tradicional de choto que se suel faer nes celebraciones.
  • Cazuela de San Xuan - duce de calabaza y especies que se preparar nos díes qu'anteceden a la nueche de San Xuan.
  • Lleche rizao - xeláu del que la familia Perandrés guarda la so receta dende va años.
  • La bébora más famoso, esclusiva na contorna, ye'l ron Pálidu de Montero.[30]
  • Pucheru de Selmana Santa - a base de garbanzos, pataques, bacaláu y perexil.
  • Dende 2013 ellabórase la Cerveza Vega, cerveza artesano local ellaborada con azucre de caña.

Deportes editar

Motrileños célebres editar

Hermanancies editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. María Victoria Fernández. «Topónimo y xentilicios de Granada». Consultáu'l 2014.
  3. MEDINA VILCHEZ, Gabriel. "Los pataureños, prósperos productores de seda", en Motril Información, Motril, 11-17 d'agostu de 2006, pp.13
  4. MEDINA VILCHEZ, Gabriel. "La verdadera historia de les muralles de Motril", en Motril Información, Motril, 21-27 de xunetu de 2006, pp.19
  5. MEDINA VILCHEZ, Gabriel. "Pataura, la Pompeya motrileña", en República de Motril, Non.20, 27 d'avientu de 2009, pp.2-6
  6. MEDINA VILCHEZ, Gabriel. "Producción de la Caña d'Azucre en Motril", en República de Motril, Non.20, 27 d'avientu de 2009,pp.6
  7. MEDINA VILCHEZ, Gabriel. " Motril `República Independiente´ mientres 3 díes", en Motril Información, Motril, 10-16 de febreru de 2006, pp.10
  8. MEDINA VILCHEZ, Gabriel. "República de Motril, del 22 al 25 de xunetu de 1873", en Motril Información, Motril, 24-30 de xunu de 2005, pp.11
  9. Censu de 1842. "Datos de 1842 según el Diccionariu Madoz
  10. Ideal. «Una familia a cara perru. Ideal». Consultáu'l 26 de xunetu de 2016.
  11. MEDINA VÍLCHEZ, Gabriel. "Los habitantes de Motril", en República de Motril, Non.18, 11 d'avientu de 2009, pp.1
  12. DOMÍNGUEZ GARCÍA, Manuel. "Patrimoniu Industrial de Motril". Cuadiernos de Patrimoniu Históricu-Artísticu de Motril, Non.15. Motril, 2002, pp.4-6; MEDINA VÍLCHEZ, Gabriel. "Fábrica del Pilar", en República de Motril, Non.6, 6 de setiembre de 2009, pp.1-2
  13. 13,0 13,1 DOMÍNGUEZ GARCÍA, Manuel. "Patrimoniu Industrial de Motril". Cuadiernos de Patrimoniu Históricu-Artísticu de Motril, Non.15. Motril, 2002, pp.10
  14. DOMÍNGUEZ GARCÍA, Manuel. "Patrimoniu Industrial de Motril". Cuadiernos de Patrimoniu Históricu-Artísticu de Motril, Non.15. Motril, 2002, pp.7
  15. DOMÍNGUEZ GARCÍA, Manuel. "Patrimoniu Industrial de Motril". Cuadiernos de Patrimoniu Históricu-Artísticu de Motril, Non.15. Motril, 2002, pp.8
  16. 16,0 16,1 DOMÍNGUEZ GARCÍA, Manuel. "Patrimoniu Industrial de Motril". Cuadiernos de Patrimoniu Históricu-Artísticu de Motril, Non.15. Motril, 2002, pp.9
  17. DOMÍNGUEZ GARCÍA, Manuel. "Patrimoniu Industrial de Motril". Cuadiernos de Patrimoniu Históricu-Artísticu de Motril, Non.15. Motril, 2002, pp.11
  18. DOMÍNGUEZ GARCÍA, Manuel. "La Ilesia Mayor". Cuadiernos de Patrimoniu Históricu-Artísticu de Motril, Non.4. Motril, 1998
  19. DOMÍNGUEZ GARCÍA, Manuel. "El Cuetu de la Virxe de la Cabeza". Cuadiernos de Patrimoniu Históricu-Artísticu de Motril, Non.1. Motril, 1997
  20. DOMÍNGUEZ GARCÍA, Manuel. "La Ilesia de Capuchinos". Cuadiernos de Patrimoniu Históricu-Artísticu de Motril, Non.13. Motril, 2002
  21. DOMÍNGUEZ GARCÍA, Manuel. "La Ilesia de la Victoria". Cuadiernos de Patrimoniu Históricu-Artísticu de Motril, Non.7. Motril, 1999
  22. DOMÍNGUEZ GARCÍA, Manuel. "La Ilesia del Carmen". Cuadiernos de Patrimoniu Históricu-Artísticu de Motril, Non.8. Motril, 2001
  23. DOMÍNGUEZ GARCÍA, Manuel. "Ermites y otros edificios relixosos". Cuadiernos de Patrimoniu Históricu-Artísticu de Motril, Non.14. Motril, 2002, pp.7-10
  24. DOMÍNGUEZ GARCÍA, Manuel. "Ermites y otros edificios relixosos". Cuadiernos de Patrimoniu Históricu-Artísticu de Motril, Non.14. Motril, 2002, pp.5-7
  25. DOMÍNGUEZ GARCÍA, Manuel. "Ermites y otros edificios relixosos". Cuadiernos de Patrimoniu Históricu-Artísticu de Motril, Non.14. Motril, 2002, pp.3-5
  26. 26,0 26,1 DOMÍNGUEZ GARCÍA, Manuel. "Ermites y otros edificios relixosos". Cuadiernos de Patrimoniu Históricu-Artísticu de Motril, Non.14. Motril, 2002, pp.10
  27. MEDINA VÍLCHEZ, Gabriel. "El Candelón", en República de Motril, Non.3, 27 d'agostu de 2009, pp.2
  28. MEDINA VILCHEZ, Gabriel. "Vienres 13 de xineru, 202 años dempués del gran temblón", en Motril Información, Motril, 13-19 de xineru de 2006, pp.12
  29. Historia de la Torta Real de Motril [1]
  30. MEDINA VILCHEZ, Gabriel. "Ron Pálidu de Motril, la ambrosía del Trópicu", en Motril Información, Motril, 28 abril-4 de mayu de 2006, pp.13
  31. MEDINA VILCHEZ, Gabriel. "Luis Antonio de Belluga y Moncada, motrileño", en Motril Información, Motril, 2-8 d'avientu de 2005, pp.13
  32. ¿Qué yeren, señorites toreres o toreros?, artículu en EuropaSur
  33. MEDINA VILCHEZ, Gabriel. "José García de León y Pizarro, l'economista motrileño", en Motril Información, Motril, 4-10 de febreru de 2005, pp.14-15
  34. MEDINA VILCHEZ, Gabriel. "Miguel Agustín Álvarez Cortés, un santu del sieglu XVIII", en Motril Información, Motril, 8-14 d'abril de 2005, pp.12-13
  35. MEDINA VILCHEZ, Gabriel. "El primer historiador de Motril", en Motril Información, Motril, 27 xineru-2 de febreru de 2006, pp.10
  36. LUPÁÑEZ, José. "El modernismu ilustráu de Javier de Burgos", en Siete nomes de la Cultura Motrileña, Motril, 1996, pp.15-49
  37. MEDINA VILCHEZ, Gabriel. "Rodríguez Martín, alias Juan Ortiz del Barcu, natural de Motril", en Motril Información, Motril, 2-8 de xunu de 2006, pp.11
  38. MEDINA VILCHEZ, Gabriel. "Manuel Pérez Díaz, violinista motrileño internacional", en Motril Información, Motril, 5-11 d'agostu de 2005, pp.12
  39. AYUDAR RODRÍGUEZ, Antonio. Motrileños Pernomaos, Motril,1986, pp.127-137
  40. MEDINA VILCHEZ, Gabriel. "La llotería del Neñu esiste gracies a una motrileña", en Motril Información, Motril, 16-22 d'avientu de 2005, pp.13
  41. MEDINA VILCHEZ, Gabriel. "La historia de la Duquesa Méndiga´de Motril", en Motril Información, Motril, 22-28 d'avientu de 2006, pp.13
  42. MEDINA VILCHEZ, Gabriel. "Ramón García de León y Pizarro, marqués de Casa-Pizarro", en Motril Información, Motril, 12-18 d'agostu de 2005, pp.11
  43. MEDINA VÍLCHEZ, Gabriel. "Los Roda", en República de Motril, Non.1, 23 d'agostu de 2009, pp.1-2
  44. MEDINA VILCHEZ, Gabriel. "El motrileño que `hizo las Américas´ y marcó su nombre con letras de oro", en Motril Información, Motril, 19-26 de payares de 2004, pp.14-15
  45. AYUDAR RODRÍGUEZ, Antonio. Motrileños Pernomaos, Motril,1986, pp.161-167
  46. MEDINA VÍLCHEZ, Gabriel. "La esposa de Juan d'Ariza y Palombar", en República de Motril, Non.10, 2 d'ochobre de 2009, pp.2
  47. MEDINA VILCHEZ, Gabriel. "Juan de Cárcamo y Vargas, un motrileño con muncha historia", en Motril Información, Motril, 28 xunetu-3 d'agostu de 2006, pp.13
  48. AYUDAR RODRÍGUEZ, Antonio. Motrileños Pernomaos, Motril,1986, pp.61-66; MEDINA VÍLCHEZ, Gabriel. "Los Emilios Díaz Moreu", en República de Motril, Non.3, 27 d'agostu de 2009, pp.1-2
  49. ESTEVA GARCÍA DE VIEDMA, Gerardo. "Gaspar Esteva Ravassa, semblanza d'un poeta lliberal", en Siete nomes de la Cultura Motrileña, Motril, 1996, pp.53-71
  50. MEDINA VILCHEZ, Gabriel. "Carlos Moreu Gisbert, un gran y desconocíu pintor motrileño", en Motril Información, Motril, 15-21 de setiembre de 2006, pp.13
  51. AYUDAR RODRÍGUEZ, Antonio. Motrileños Pernomaos, Motril,1986, pp.67-72
  52. MEDINA VILCHEZ, Gabriel. "Un motrileño que aportó a el Fiscal de l'Audiencia de Manila", en Motril Información, Motril, 7-13 de xineru de 2005, pp.14-15
  53. TORRIJOS, José María. "El modernismu ilustráu de Javier de Burgos", en Siete nomes de la Cultura Motrileña, Motril, 1996, pp.133-198
  54. «Morrió'l que fuera alcalde de Motril Juan Antonio Escribano Castiella». Consultáu'l 2009.
  55. «Muerre Fulgencio Spa, visionariu local» (9 de mayu de 2016). Consultáu'l 8 de xunetu de 2016.
  56. Asociación Granadina d'Amistá cola RASD (2010). «Llista d'hermanancies de conceyos granadinos con dairas saḥarianes». Archiváu dende l'orixinal, el 23 de xunetu de 2011.
  57. dipgra.es (9 de xunetu de 2013). «Motril hermanióse col conceyu búlgaru de Smoljan pa compartir estratexes d'aforru enerxéticu dientro del proyeutu Green Twinning».

Enllaces esternos editar

  • MEDINA VÍLCHEZ, GaVriel. República de Motril. Cronoloxía histórica de Motril. Motril,2012. 3039 pp.
El conteníu d'esti artículu incorpora material d'una entrada de Granadapedia, publicada en castellanu so la llicencia GFDL.