Villanueva de Gómez

conceyu de la provincia d'Ávila (España)


Villanueva de Gómez ye una llocalidá y conceyu español perteneciente a la provincia d'Ávila, na comunidá autónoma de Castiella y Llión. La llocalidá allúgase a una altitú de 890 msnm[2][3] a 26 quilómetros al norte de la capital provincial. Atópase na contorna de La Moraña, cerca del ríu Adaja, qu'a agües enriba tamién pasa pola capital. La población ye de 140 habitantes (INE 2016).

Villanueva de Gómez
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia d'Ávila
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Villanueva de Gómez (es) Traducir Emilio Martin de Juan
Nome oficial Villanueva de Gómez (es)[1]
Códigu postal 05164
Xeografía
Coordenaes 40°53′02″N 4°42′55″W / 40.883888888889°N 4.7152777777778°O / 40.883888888889; -4.7152777777778
Villanueva de Gómez alcuéntrase n'España
Villanueva de Gómez
Villanueva de Gómez
Villanueva de Gómez (España)
Superficie 21 km²
Altitú 890 m
Llenda con Pajares de Adaja, Blascosancho, Vega de Santa María, Hernansancho y San Pascual
Demografía
Población 115 hab. (2023)
- 65 homes (2019)

- 50 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.07% de provincia d'Ávila
0% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 5,48 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
villanuevadegomez.es
Cambiar los datos en Wikidata

Símbolos editar

 
Escudu de Villanueva de Gómez

Les descripciones del escudu heráldicu y la bandera que representen al conceyu fueron aprobaes oficialmente'l 3 d'abril de 2008 y son les siguientes:

«Escudu de forma española. De sinople, brazu armáu d'oru remanando espada alta de plata, encamáu de escusón apuntáu coles armes del llinaxe Dávila de San Román y Villanueva (d'oru, seis roeles d'azur puestos dos, dos y dos). Xefe d'azur, cargáu de tisories de plata acompañaes de dos peses d'oru. Al timbre, corona real d'España.»
«Bandera de dimensiones 2:3, tercia al estil. Nel centru de la batiente verde (o sinople), escudu apuntáu del llinaxe Dávila (de mariellu o oru, seis roeles d'azul o azur puestos dos, dos y dos), encoláu d'espada abatida de blancu o plata. Al estil d'azul o azur o tisories de blancu (o plata), acompañaes de dos peses de telar de mariellu (o oru), puestes en palu».

Xeografía editar

El términu municipal consta de 21 km², y atópase nuna elevación d'ente 860 a 940 metros d'altitú sobre'l nivel del mar. El clima ye mediterraneu continentalizado (Csb en clasificación climática de Köppen) con iviernos fríos (mínimes de -12Cº) y branos curtios y templaos-templaos (máximes 32Cº), les precipitaciones establécense en redol a los 500 mm añales, con precipitaciones más abondoses na seronda y primavera y marcáu déficit branizu.

Noroeste: San Pascual Norte: San Pascual Nordeste: Pajares de Adaja
Oeste: San Pascual   Este: Blascosancho
Suroeste: Hernansancho Sur: Hernansancho Sureste: Blascosancho

Los usos del suelu en 2005 son los siguientes:

 
Villanueva de Gómez, restos de la Ilesia de Santa María la Mayor.
 
El ríu Adaja al so pasu por Villanueva de Gómez, paraxa La Requexada.

Historia editar

Prehistoria y historia antigua editar

Los asentamientos nesta zona tuvieron d'establecese dende'l sestu o séptimu mileniu antes de Cristu. En redol al primer mileniu antes de Cristu empezar a desenvolver una interesante cultura Vetona en redol la zona de la que Villanueva tuvo que tar direutamente influyida dada la proximidá col mayor xacimientu Vetón, el llamáu Capo de les Cogotas que falta direutamente unos 15 quilómetros de la población y conserva y representa lo meyor d'esa cultura prerromana.

En diverses fontes indícase la posible presencia d'un asentamientu romanu no que güei ye la llocalidá, magar nun s'atopó arqueológicamente l'asentamientu, si apaecieron restos como un bustu del dios romanu Esculapio, de cultu domésticu a la salú, tratándose d'un modelu helenísticu reproducíu nel sieglu II[5]

Historia medieval, moderna y contemporánea editar

Reconquistar castellana fixo so estes tierres ente l'añu 950 y 1050. Tierra enclavada nes extremaduras castellanes de reconquistar, la so repoblación vieno per mediu de rioxanos, gallegos, vascos y castellanos del norte, siendo la contorna de la Moraña Oriental mayoritariamente repoblada por castellanos del norte y rioxanos.

Les extremaduras castellanes fueron ocupaes por homes llibres con unes cotes d'independencia y propiedá extraordinariamente avanzaes con al respective de los habitantes d'otres partes d'Europa, realizándose vasallaxes en munchos casos puramente formales a señores (nobles), eclesiásticos o la realeza.

Reconquistar de la ciudá de Toledo, antigua capital visigótica, nel añu 1085 y l'encargu a Raimundo de Borgoña per parte de Rei de Castiella de la repoblación d'área abulense, terminen de consolidar les poblaciones, y les articulaciones de villes y aldegues nes tierres allugaes nel territoriu históricu abulense ente Olmedo y el Sistema Central nel so cara sur hasta cerca de Talavera de la Reina. (Territoriu históricu d'Ávila)

 
Escudu d'Armes de Villanueva de Gómez aprobáu por corporación llocal en xineru de 2009.

Nel casu de Villanueva de Gómez y la so zona d'influencia establez un señoríu (escasos per otra parte nel norte d'Ávila) en redol a Gómez Dávila, familiar del Obispu d'Ávila. Dotar a la llocalidá'l estatus de Villa, y establezse el mayoralgu del señoríu'l 29 de marzu de 1294, colo cual la denominación Villanueva de Gómez cumple anguaño los 715 años d'antigüedá, con anteriordad desconozse la denominación que pudo tener la llocalidá.

Alredor d'esi tiempu constrúi la ilesia de Santa María la Mayor, de la cual güei solo caltener una parte d'ella, n'estilu góticu. La construcción de la ilesia tuvo de durar alredor de dos sieglos, nel so empiezu tuvo de cuntar con un bonu financiamientu por cuenta de que cunta dende l'altar con una sólida estructura de piedra en granitu (les canteres más cercanes atopar a 15 quilómetros). Más tarde los sillares van entemecíu la piedra con lladriyu, y finalmente la torre, dempués d'un derrumbe de la estructura orixinal nel sieglu XVIII, facer n'espadaña dafechu de lladriyu. Prevese una última construcción del sieglu XVIII como sacristía con lladriyu y escayoles internos xuntada al altar pela parte esterna.

Supónse la construcción, güei totalmente sumida, d'un palaciu señorial, del cual solo queden testimonios orales ensin posibilidá de constatación arqueolóxica direuta. De manera indireuta puede deducise la so esistencia por cuenta de una suerte de galeríes socavadas so la ilesia que cubren la direición Oeste-Esti, lo cual induz a afitar la so antigua esistencia nel Este de la población.

Villanueva de Gómez cuntó hasta mediaos del sieglu XX con una caña comercial bien activa dedicada a diversos aspeutos de servicios, según actividaes de producción venceyaos a les actividaes agru-ganaderes tales como: filaos, cardaos, tratamientu de resines, comerciu de ceberes, madereros, destilados de llicores, producción de vinos etc., hai testimonios dende censos de sieglos XVI y XVIII d'estes y otres cañes d'actividá.

La carretera principal de Villacastín a Vigo pasó pola llocalidá xenerando muncha actividá comercial y de visitantes. A mediaos del sieglu XX camudaron los trazaos y movióse escontra la vecina llocalidá de Hernansancho faciendo una carretera ente Sanchidrian y S. Pedro del Regueru pa conexón de l'A-6 cola N-501 en direición a Salamanca.

Aspeutos culturales y mediu natural editar

Por Villanueva de Gómez pasa los caminos de Santiago de Llevante y del Sureste. Esti importante elementu d'enllaz cultural nun cunta con infraestructures de sofitu reseñables na llocalidá.[6]

La llocalidá cunta con unes de 900 Hectárees de monte y arboláu, siendo una de les zones na contorna con mayor densidá de monte. Cuenta con una población relativamente estable d'Águila Imperial que se reproduz nel términu municipal.

Celebra les sos fiestes la Octava del Corpus, y la patrona ye la Virxe de los Dolores.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Axencia Estatal de Meteorología (ed.): «Datos d'altitú pa Villanueva de Gómez na páxina de previsión meteorolóxica de AEMET provenientes del Nomenclátor xeográficu de conceyos y entidaes de población del Institutu Xeográficu Nacional».
  3. Axencia Estatal de Meteorología (ed.): «Interpretación: Predicción por conceyos». Archiváu dende l'orixinal, el 18 de marzu de 2014.
  4. 4,0 4,1 «ALCUERDO del Plenu del Conceyu de Villanueva de Gómez, de 3 d'abril de 2008, relativu al escudu y bandera municipal d'esti Conceyu.» (castellanu). Boletín Oficial de Castiella y Lleón nᵘ8. Xunta de Castiella y Lleón (14 de xineru de 2009). Consultáu'l 1 de xunu de 2013.
  5. Mariné, María (coordinadora) Hestoria d'Ávila, Tomu I. Prehistoria y Historia Antigua 1995, páx. 328
  6. apellíos=DE LA PLAZA BORES www.villamieldetoledo.com/pdf/HISTORIA/guia_camín_manolo_árgoma.pdf.

Enllaces esternos editar