Villarcayo de Merindad de Castilla la Vieja

conceyu de la provincia de Burgos (España)

Villarcayo de Merindad de Castilla la Vieja ye un conceyu español asitiáu al norte de la provincia de Burgos, contorna de Las Merindades de Castiella, de la cual ye capital alministrativa, dientro de la comunidá autónoma de Castiella y Llión. El so capital ye la villa de Villarcayo, que s'atopa a una distancia de 75 km de la ciudá de Burgos, la capital provincial.

Villarcayo de Merindad de Castilla la Vieja
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Burgos
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcaldesa de Villarcayo de Merindad de Castilla la Vieja (es) Traducir María de las Mercedes Alzola Allende
Nome oficial Villarcayo de Merindad de Castilla la Vieja (es)[1]
Códigu postal 09550
Xeografía
Coordenaes 42°56′21″N 3°34′19″W / 42.939166666667°N 3.5719444444444°O / 42.939166666667; -3.5719444444444
Villarcayo de Merindad de Castilla la Vieja alcuéntrase n'España
Villarcayo de Merindad de Castilla la Vieja
Villarcayo de Merindad de Castilla la Vieja
Villarcayo de Merindad de Castilla la Vieja (España)
Superficie 150 km²
Altitú 599 m
Llenda con
Demografía
Población 4018 hab. (2023)
- 2098 homes (2019)

- 1999 muyeres (2019)
Porcentaxe 1.13% de provincia de Burgos
0.17% de Castiella y Lleón
0.01% de España
Densidá 26,79 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
villarcayo.org
Cambiar los datos en Wikidata

La villa ye travesada pel ríu Nela, y asítiase na zona oeste d'un ampliu valle.

Carauterizar por tener una elevada industrialización, gracies al so polígonu industrial, que foi ampliáu en 2012.

Alministración llocal editar

El conceyu crear por fusión de los conceyos de Villarcayo y de Merindad de Castilla la Vieja, el 26 de payares de 1974.[2] Darréu, el 27 de xunetu de 1979, segregóse del mesmu una parte del so términu municipal, que pasó al conceyu de Medina de Pomar.[3] El territoriu segregáu foi'l correspondiente a les entidaes llocales menores de Miñón y Villamezan.[4]

Entidaes llocales menores editar

El conceyu entiende trenta entidaes llocales menores:[5]

Endeldamientu del Conceyu de Villarcayo.

A 31 d'avientu de 2009 l'endeldamientu nel qu'incurrió'l conceyu de Villarcayo xube a 1 693 000 euros, según les cifres publicaes pol Ministeriu d'Economía y Facienda[6]

Situación xeográfica editar

El términu municipal ocupa'l centru de la contorna de Las Merindades, nel norte de la provincia de Burgos. Ye una zona llana, llindada al sur pel ríu Ebro y la sierra de la Tesla y al norte poles primeres estribaciones del Cordal Cantábricu. Ye travesáu pelos ríos Nela y Trema, caudalosos afluentes del Ebro.

Tresportes editar

La villa ta considerada'l principal nuedu de comunicaciones del norte de la provincia.

Carreteres editar

El conceyu ta conectáu per carretera con:

Pa coneutar les pedaníes del conceyu esiste una rede de caminos rurales y tamién de carreteres provinciales:

Circunvalación

En 2008, abrióse la variante sureste de la llocalidá, que dexa dir de Burgos a Medina de Pomar ensin entrar nel cascu urbanu de Villarcayo.

Inda s'atopa en proyeutu la necesaria variante esti norte, que dexe la circulación ente Burgos y Cantabria-Vizcaya ensin pasar pol cascu urbanu. Esta variante ta presupuestada en 4,6 millones d'euros, y ta a la espera de recibir financiamientu estatal y autonómicu.[7]

Autobuses interurbanos editar

 
La estación d'autobuses de Villarcayo coneuta'l conceyu diariamente con ciudaes como Burgos, Bilbao o Medina de Pomar, ente otres.

Anguaño, esiste un serviciu diariu d'autobuses escontra Burgos y Bilbao ufiertáu pola compañía ALSA-Continental Auto. El serviciu cunta un total de cuatro frecuencies diaries, que tamién xunen el conceyu con otros cercanos, como Medina de Pomar. Esti serviciu provién orixinalmente de la ruta que la empresa ANSA empecipió ente Bilbao y Villarcayo, con futuros servicios tamién a Medina, y que depués foi integrada en diverses compañíes hasta finalmente ser parte de ALSA.

Pa coneutar les pedaníes con Villarcayo esiste un serviciu de tresporte a la demanda ufiertáu pola Xunta de Castiella y Lleón.

El 21 de xunetu de 2008 entró en funcionamientu la estación d'autobuses de Villarcayo, asitiada na calle San Roque, nel complexu de la Residencia. Dicha estación foi inaugurada pol presidente de la Xunta de Castiella y Lleón, Juan Vicente Herrera, el 29 d'agostu de 2008.

Ferrocarril editar

Hasta'l so zarru en 1985 el conceyu cuntaba con una estación del ferrocarril Santander-Mediterraneu na pedanía d'Horna.

Atopar a pocos quilómetros de la estación de FEVE d'Espinosa de los Monteros, ufiertando servicios a Llión, Bilbao y otros conceyos del norte de Las Merindades.

Etimoloxía editar

Según dellos estudiosos el nome de Villarcayo podría venir del Villa d'Arcadio, antropónimu d'orixe hispanorromano.[8][9]

La primer constancia escrita d'esti llugar data del añu 959, nuna escritura de donación rexistrada nel Cartulariu de Cardeña fecha por Doña Fronilde, nuera de Fernán González a un monesteriu de Cigüenza de la ilesia de San Xuan: "et in Fonte Arcayo celia Sancti Joannis"[10]

Nel sieglu XI apaez nomáu'l llugar de Fonte Archayo nel cartulariu de San Salvador de Oña, nel documentu de donación del cenobiu polos condes Sancho García y Urraca.[11] L'actual denominación de la villa nun apaecería hasta setenta años dempués.

Historia editar

Nun se dispón d'información detallada referida a esta zona en concretu y a los sos habitantes en feches anteriores a la repoblación y la Reconquista, sacantes debío ser solar de tribus cántabres y autrigones romanizadas, y qu'antes d'afitase'l nome de "Castiella", conocíase como Bardulia, según refier la Crónica d'Alfonsu III: "Bardulia, que nunc appellatur Castella".

Tuvo De ser a mediaos del sieglu IX cuando los cristianos que fueren emburriaos al norte del Cordal Cantábricu cola invasión musulmana, empezaron salir de los sos abellugos septentrionales pa ocupar el valle del Ebro construyendo les fortificaciones que dieron nome a esta tierra. Aprovechando la debilidá del emiratu de Córdoba, el rei Ordoño encargó a Rodrigo de Castiella -quien terminaría per ser el primer conde castellanu- la espansión y repoblación del reinu ástur nes sos llendes orientales.[12][13]

En 1186, el llugar nun tenía de ser muncho más qu'una granxa o quinta, de la que tenemos noticia por un documentu de donación d'Alfonsu VIII al monesteriu de Quintanajuar que confirma la cesión de "les yerbes de la granxa de Villarcayo"[14]

Casi doscientos años más tarde, el Magüetu de les Behetrías señala a esti sitiu como de realengu, y de behetría de llinaxe amestada a Pedro Fernández de Velasco (la behetría de llinaxe suponía que'l pueblu podía escoyer al so señor, siempres que'l so orixe fora del llugar). Reconocíase amás, derechos solariegos de los monesterios de Ruseco y Oña, anque estos derechos escastar al gravar sobre llugares desiertos.

En 1560 establezse Villarcayo como'l centru alministrativu del merín y de les antigües 7 merindades Históricamente la Merindad de Castilla la Vieja formó parte de los siete antigües Merindades, rexíes po

Demografía editar

En 1843 pertenecía al partíu de Villarcayo y cuntaba con 268 habitantes.

Según datos del INE nel añu 2010 el conceyu cuntaba con una población de 4855 habitantes, 2576 homes y 2279 muyeres. El conceyu cunta con unos 800 habitantes d'orixe estranxeru. La colonia más numberosa ye la procedente de Bulgaria.

Demografía recién del nucleu principal editar

La llocalidá de Villarcayo cuntaba a 1 de xineru de 2010 con una población de 3.714 habitantes, 1.938 homes y 1.776 muyeres.

Gráfica d'evolución demográfica de Villarcayo (llocalidá) ente 2000 y 2010

     Población de derechu (2000-2010) según los censos de población del INE a 1 de xineru de cada añu.[15]

Economía editar

Villarcayo carauterizar por una economía diversificada, que dexó-y soportar meyor la crisis económica.

Sector primariu editar

 
Obres d'ampliación del polígonu industrial, que la so cuarta fase va entrar en funcionamientu escontra 2012.

Sector secundariu editar

La villa tien una elevada industrialización, en redol a sectores como'l agroalimentario o'l de los materiales constructivos.

Polígonu industrial Las Merindades

En 2012, atopar n'obres la cuarta fase d'ampliación del Polígonu Industrial de Las Merindades, asitiáu na zona sur de la llocalidá, xunto a la carretera de Burgos. Tien prevista'l so finalización pa finales d'añu. Va Constar de casi 340.225 m², l'equivalente a la superficie actual esistente de les anteriores fases.[16].


Sector terciariu editar

Villarcayo ye un conceyu receptor de turismu d'interior, yá que cunta con un ampliu patrimoniu monumental y paisaxísticu.

Llugares d'interés editar

Arquiteutura civil editar

Tola villa de Villarcayo foi declarada Bien d'Interés Cultural na categoría de Conxuntu Históricu el 19 de xunu de 2007.[17]

 
Plaza Mayor, al fondu, la Casa Consistorial.
Plaza Mayor y Casa Consistorial

Forma un conxuntu d'urbanismu rural típicu del norte de Castiella. Destaca l'edificiu qu'agospia la Casa Consistorial, construyíu en 1891. La plaza tamién cunta con una formosa fonte allumada construyida a principios del sieglu XX.

Torre del reló

Asitiada detrás del conceyu, nel edificiu del xulgáu, qu'ocupa les dependencies de l'antigua casa de xusticia y cárcel, de les que queden pocos restos: Un escudu coles armes reales d'España y la denomada Torre del Reló (sieglu XVI). L'añu 1997 fueron arriquecíes les sos parés, a iniciativa de l'Asociación Cultural Amigos de Villarcayo, colos escudos de los siete antigües merindades de Castilla la Vieja.

Cases blasonadas

Asitiaes na cai Santa Marina. Fálennos de la importancia de Villarcayo como llugar de residencia de les más llinaxudes families de Las Merindades. Na segunda Guerra Carlista foi amburáu'l pueblu y sumió parte de la muerte antigua de la villa. Les úniques cases que sobrevivieron son les cases de la familia Díez Isla y de la familia Danvila de los sieglos XVII y XVIII.

Residencia "Las Merindades"

Asitiada a la salida de Villarcayo pela carretera de Bilbao. Construyida nos años sesenta por una institución d'aforru vizcaino como residencia infantil en réxime d'internáu, la so propietaria na actualidá ye la Xunta de Castiella y Lleón, allugando nella un centru d'educación primaria, una residencia de vieyos, y un centru de salú y especialidaes médiques. Destaca l'amplitú de les sos zones verdes, auténticu xardín botánicu pola diversidá de la so arbolea. Cuenta amás con una orixinal capiya moderna, dedicada a Nuesa Señora de los Ánxeles, na que destaca una enorme vidrera que representa "La Creación".

Arquiteutura relixosa editar

 
Ermita de San Roque.
Ilesia de Santa Marina

Modernu edificiu construyíu en 1967[18] y diseñáu pol arquiteutu Don José Luis Gutiérrez Martínez. Concebida como una xigantesca tienda de campaña beduina'l so estilu podría definise como "góticu gaudeano”, pola gran influencia que na so concepción tienen les formes de Gaudí. D'especial mención ye la guapura y la bayura de les sos vidreres, realizaes pol artista zamoranu Luis Quico.

Ermita de San Roque

Asitiada a la salida de Villarcayo pela carretera de Bilbao. La ermita actual ye una reconstrucción realizada en 1784 sobre otra ermita anterior. El so altar dedicáu a San Roque foi construyíu nel sieglu XIX. Dende va dellos años una asociación encargar de la restauración y curiáu de la ermita.

Monesteriu de Santa María la Real de Vileña

Asitiáu a la salida de Villarcayo nun modernu edificiu xunto a la carretera de Medina de Pomar. Emplazado en Villarcayo dende 1970, nel so interior hai un muséu con una escelente coleición de sepulcros góticos: destaquen el de Doña Urraca, la fundadora del conventu, y los sepulcros de los Rojas en madera policromada. En imaginería relixosa sobresal la talla de Santa María de Vileña del sieglu XIV y el calvariu del sieglu XIV, y en pintura'l frescu de Xesucristo Resucitáu y los restos del antiguu artesonado. Asina mesmu, caltiénse una importante coleición de documentos.

Archivu Históricu de Las Merindades editar

La villa caltién l'archivu históricu más importante de la provincia dempués del de la capital. Nél caltiénse bona parte de la documentación de Las Merindades dende'l sieglu XVIII.[19]

Monumentos nes pedaníes editar

 
Portada de la ilesia católica de San Xuan Bautista de Bisjueces, estatues de los Xueces de Castiella.

El testimoniu de l'Alta Edá Media queda reflexáu nel eremitorio de "La Mosquita" en Incinillas, y en necrópolis como les de San Andrés, en Cigüenza, y Peña Horrero en Fresnéu, enclavada nun impresionante cuetu. La mayoría de les ilesies de la Merindad cunten con elementos románicos, destacando pol so interés artísticu les de Villacomparada de Rueda, Torme y Escañu. El Góticu y el Renacimientu tienen la so meyor representación nes ilesies de Bisjueces y La L'Aldea, según nel retablu de la ilesia de Horna. Salazar y Villanueva la Blanca conformen los conxuntos de mayor interés arquiteutónicu. La casa rural carauterística ye de planta cuadrada, con solanes, cubierta a cuatro agües y utiliza la piedra na so construcción. Esisten numberoses cases con blasones y otros elementos de l'arquiteutura culta. Nes sos llocalidaes destaquen los siguientes elementos:

  • La L'Aldea: ilesia de la Santa Cruz, fundamentalmente gótica anque con dalgún elementu románicu de transición. Nel esterior destaca la gran torre, d'aspeutu militar (sieglu XIV) asitiada a los pies de la ilesia, de carauterístiques úniques na contorna. Casa-torre de los Salazar y Zorrilla (sieglu XVI).
  • Bisjueces: equí señala la tradición el llugar onde los Xueces Laín Calvo y Nuño Rapa impartíen xusticia. Ilesia parroquial de San Juan, renacentista con pervalible pórticu del sieglu XVII, qu'acovez una elegante portada renacentista. En dambos llaos de la puerta atopen les estatues sedentes de los xueces.
  • Villalaín: ilesia parroquial de Santolaya del sieglu XVI. Palacio-torre de la familia Díez de la Isla, construcción del sieglu XIV, con arquería renacentista y escalera monumental. Ermita de Santa María del Torrenteru, orixinariamente románica reformada nos sieglos XV y XVI. Cuenta nel so interior con interesantes pintures murales de finales del sieglu XIV.
  • Horna: casa-fuerte de los López de Cartes (sieglu XVI), tesoreros de Las Merindades. Ilesia de San Andrés, de factura del sieglu XVI, con portada de la dómina. Nel so interior caltién un formosu retablu del Renacimientu (sieglu XVI) con magníficos relieves representando pasaxes de la Virxe y del Señor.
  • Cigüenza: ilesia parroquial de San Llorienzo del sieglu XVIII. Ermita de La nuesa Señora de la Tabla, s. XVIII. Necrópolis altomedieval de San Andrés con sepulcros antropomorfos escavaos en roca.
  • Escanduso: ilesia de San Andrés, con estructura románica, considerada como una de les más pequeñes del arte románico nel mundu.
  • Escañu: ilesia románica de San Salvador; destaca l'ábside con elementos decorativos d'interés. Caltiénse una inscripción en llatín con fecha de 1121.
  • Salazar: nucleu de gran interés históricu-artísticu que caltién numberoses cases blasonadas, d'escelente construcción, en dellos casos completes de sillería con zaguanes y escelentes escudos. Ilesia gótica de San Esteban que guarda un interesante cristu d'alabastru. Ermita de San Bartolomé, de construcción tardida, con dalgún elementu reaprovechado, como la celosía d'una ventana que puede ser mozárabe. Les Torres de los Salazar son los edificios fortificaos más simbólicos y consten de dos torres y cuerpu central, fueron llevantaes ente los sieglos XVI y XVIII. Les torres fueron la cortil d'esta familia, de gran protagonismu na hestoria de la contorna y nel desenvolvimientu de Castiella. Na parte trasera de la casa hai una formosa galería a manera de loxa renacentista.
  • Villanueva la Blanca: nucleu que caltién numberoses cases armeres, dalgunes de bones fachaes. La mayoría con arcos de mediu puntu na entrada y escudos o otros elementos formales góticos, barrocos y renacentistes. Ilesia de San Pedro, d'una nave del sieglu XVII, caltién un interesante altar d'esa fecha con pasaxes de la Pasión.
  • Torme: caltién delles cases armeres d'interés. Destaca casar-palaciu del sieglu XVI, perteneciente a la familia López de Salazar asitiada a la entrada del pueblu con esquisita decoración renacentista na fachada principal. Ilesia de San Martín: sieglu XII, con elementos románicos nel so ábside, nos capiteles y na portada. Ermita de los Mártires, a un quilómetru del pueblu a veres del Trema.
  • Fresnéu: na so contorna atópase emplazada la necrópolis altomedieval de Peña Horrero, de gran interés históricu. La Ilesia de San Pantaleón ye d'estilu góticu/renacentista y tien un gran tamañu.
  • Bocos: llugar del señoríu de los Medinilla. La ilesia de San Pedro caltién una senciella portada románica del sieglu XII, siendo'l restu del edificiu del sieglu XVI. Al pie de la ilesia la muralla y la portada con escudu del sieglu XVIII, restos del antiguu palaciu de los Medinilla.
  • Villacomparada de Rueda: ilesia románica-popular de San Martín del sieglu XII. Destaca l'ábside y la bóveda de cañón con arcos fajones. El conxuntu del edificiu ye bien harmoniosu. Palaciu de los Saravia de Rueda (sieglu XVI). Cases blasonadas, destacando una pequeña torre al fondu del pueblu, reconvertida en vivienda rural. Restos de necrópolis altomedievales.
  • Andino: torre-palacio de les Rueda (sieglu XV), derruido.
  • Barruelo: cases blasonadas ya ilesia de la Madalena, sieglos XV-XVI.
  • Barriosuso: ilesia de San Miguel, góticu popular.
  • Campu: ilesia románica popular del sieglu XII.
  • Casillas: ilesia de San Román. Góticu popular.
  • Verdes: ilesia de San Martín. Interesante conxuntu d'arquiteutura popular con numberosos elementos d'arquiteutura culta: blasones, ventanes apuntaes, dinteles llabraos, etc.
  • Incinillas: ilesia con restos románicos del sieglu XII.
  • Mozares: ilesia de San Román, barrocu popular, d'amenorgaes dimensiones.
  • Santa Cruz de Andino: torre de los Gómez de Porres ya iglesia siglo XVI-XVII con decoración heráldica nel so interior.
  • Villacanes: casona solariega.
  • Villanueva la Lastra: casa torre de Ribarcardo, construcción del sieglu XIV, una de les cases más antigües calteníes na contorna. Ilesia de l'Asunción de La nuesa Señora. Góticu popular.
  • Villarías: palaciu de los Arce. Interesante casa armera de grandes dimensiones.
 
Piscines naturales nel ríu Nela.

Parques y xardinos editar

Parque El Sotu

Asitiáu a escasos metros de la Plaza Mayor. Consta con amplies arbolees, onde apodera especialmente'l chopu y l'acacia. El ríu Nela baña tol parque y ta convertíu en piscines naturales onde amás del bañu, pueden practicase otros deportes náuticos en zones reservaes.

Fiestes populares editar

Dende l'añu 1571, la llocalidá tien el privilexu de celebrar mercáu selmanal tolos llunes. El llunes de Pascua y el día posterior al Corpus Christi Villarcayo celebra dos importantes feries. Les fiestes de la Merindad, celebraes na so mayoría mientres el periodu branizu, gocien de gran arribación de visitantes. En Villarcayo destaca la verbena de Les Guindes, el 17 de xunetu, qu'inclúi la degustación del típicu llicor de guindes, viéspora de Santa Marina, patrona de la villa; el 31 de xunetu, día de San Inaciu de Loyola, celébrase una xornada de confraternización colos visitantes. Les fiestes patronales de La nuesa Señora y San Roque, celebrar dende'l 14 hasta'l 18 d'agostu. Coles mesmes a finales del mes d'agostu tien llugar el tradicional concursu nacional hípicu de saltos. Les fiestes d'Antroxu esperimentaron una gran puxanza nos últimos años.

Los pueblos de la Merindad tamién celebren na dómina braniza les sos fiestes patronales que son bien allegaes.

Deportes y ociu editar

El conceyu dispón de numberoses instalaciones deportives. El complexu deportivu "El Sotu" cuenta con campos de fútbol, frontón, frontón cubiertu, pistes de tenis, cancha de baloncestu, pistes de futbito y bolera; Villarcayo tien amás polideportivu y piscines municipales. Nel ríu Nela puede esfrutase de piscines naturales. Na mayoría de los pueblos hai boleres de tres tablones. La redolada ye aparente pa la práutica de deportes estrechamente amestaos al mediu natural: senderismo, piragüismu, equitación, caza y pesca, esta última actividá practicable nel Nela y el Trema. Les carauterístiques físiques del conceyu dexen l'usu tantu de la bici de monte como de paséu. El complexu del parque d'El Sotu ye'l meyor llugar d'esparcimientu y de recréu pa los visitante y habitantes de la Villa. En distintos puntos esisten zones acondicionaes pal bañu y el recréu: Escanduso, Escañu, Tubilla, Cigüenza (el calce), Villarcayo (piscines, la presa y los franceses), Bocos, Torme (presa y cerca de Butrera), Mozares y Remolín. El campu de golf de Villarías amplia la ufierta deportiva del conceyu.

Amás, cunta'l conceyu con un equipu masculín de fútbol que xuega en primer división Rexonal (Grupu A), categoría aficionáu: Villarcayo Nela C.F. El campu de fútbol queda enclaváu nel centru del complexu deportivu "El Sotu", siendo por esto y pol so perfectu estáu de caltenimientu, unu de los meyores terrenales de xuegu de tola provincia de Burgos.

Cuenta con un circuitu municipal de motocross, deporte con gran aceptación nel pueblu.

El deporte principal de Villarcayo foi históricamente los Bolo tres tablones que se lleven practicando na rexón dende va dellos sieglos y fueron el divertimento principal del conceyu. Na Bolera Nela de Villarcayo, entá anguaño prauticar viviegamente ésti deporte y ye una de les boleres federaes que participa nos Campeonatos d'España d'ésta modalidá deportiva

Gastronomía editar

La gastronomía de la Merindad ye bien variada. Sobresalen especialmente los embutíos, como'l chorizu y la morciella que tanta fama dieron a Villarcayo (chorizu de Villarcayo). Otros productos que s'ellaboren nel conceyu son el quesu fresco, les pataques frites, la rosca (pan con chorizu) y la repostería. Tampoco se deben escaecer tolos derivaos del miel y de los lácteos que se envasan na villa. Les carnes polo xeneral destaquen pol so escelente calidá, y prueba d'ello ye la recién creación d'una marca calidable:
Carne de Las Merindades.

Personaxes pernomaos editar

Parroquia editar

Ilesia parroquial católica de Santa Marina Virxe y Mártir, nel Arciprestalgu de Merindades de Castilla la Vieja, diócesis de Burgos.[20] Entiende les siguientes llocalidaes: Andino, Horna de Villarcayo, Quintanilla Socigüenza y Santa Cruz d'Andino,

Política editar

Históricamente, Villarcayo de Merindad de Castilla la Vieja foi un feudu del Partíu Popular, yá que, sacante les eleiciones xenerales de 1977 y 1979, según nes primeres eleiciones municipales democrátiques (1979), nes cualos UCD foi la fuercia más votada nel conceyu, el PP ganó tolos comicios celebraos hasta la fecha: municipales, autonómicos, xenerales y europeos. Nes últimes eleiciones llocales, celebraes el 24 de mayu de 2015, una política de pactos dio l'alcaldía al partíu Ciudadanos, lo cual rompió cola hexemonía del PP nel conceyu. Votaron 2.559 persones, el 75,53% del censu eleutoral. El día 10 de Xineru de 2017, una moción de censura consensuada ente'l PP y IMC (hasta setiembre de 2016 nel gobiernu con C's) derrocó a Miguel de Lucio, resultando escoyíu alcalde Adrián Serna, de la plataforma Iniciativa Merindades de Castiella.

Eleiciones municipales, 24 de mayu de 2015
Partíu Votos % Conceyales
PP 865 34,42 % 4
IMC 661 26,30 % 3
C's 617 24,55 % 3
PSOE 261 10,39 % 1
Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Eugenio Sainz González   UCD
1983-1987 Roberto Varona Ordoño   AP
1987-1991 Roberto Varona Ordoño   PP
1991-1995 Eugenio Sainz González (1991-1993)
Mercedes Alzola Allende (1993-1995)
  PP
1995-1999 Mercedes Alzola Allende   PP
1999-2003 Mercedes Alzola Allende   PP
2003-2007 Mercedes Alzola Allende   PP
2007-2011 Mercedes Alzola Allende   PP
2011-2015 Mercedes Alzola Allende   PP
2015-2019 Miguel de Lucio Delgado (2015-2017)
Adrián Serna del Pozo Partíu_10 =   C's
IMC
n/d
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Infraestructures editar

Gas natural editar

Distribución de gas natural enriáu nos términos municipales de Villarcayo de Merindad de Castilla la Vieja y Medina de Pomar por aciu tubería en polietileno d'alta densidá soterrada. La rede tien el so entamu nun centru d'almacenamientu de gas natural llicuao de 100 m.3, asitiáu en Villarcayo. D'esta rede principal deriven dos ramales, unu d'ellos diríxese escontra l'oeste pela carretera llocal de Villarcayo a Medina de Pomar, pasando al sur de Villacomparada de Rueda hasta'l nucleu urbanu de Villarcayo; l'otru ramal dirixir escontra'l sureste, pasando pol nucleu urbanu de Villanueva la Lastra, hasta llegar a la carretera CL-628, pola qu'escurre de forma paralela escontra l'este hasta'l nucleu urbanu de Medina de Pomar. Dende'l nucleu urbanu de Villarcayo va distribuyir en DN 160 a les urbanizaciones de «Villahermosa» y «Campu d'Aviación» y de éstos de la mesma, parten les redes secundaries. El llargor total prevista de 29.951 metros[3].

Mediu ambiente editar

El 13 % del so términu (1990.99 Hectárees) queda afeutáu pola ZEPA Sierra de la Tesla-Valdivielso, asitiada al sur del conceyu, onde destaquen les siguientes especies: Utre Leonado (Gyps fulvus); Aguilucho Pálidu (Circus cyaneus); Alimoche (Neophron percnopterus) y Chova Piquirroja (Pyrrhocorax pyrrhocorax).

La estación de tratamientu d'agües ta allugada en Cigüenza, y toma agua del manantial Gazapillos y del ríu Nela en periodos branizos. La estación depuradora municipal, que lleva en óptimo funcionamientu dende 1991, construyir de manera esperimental basándose en tratamientos blandos (sol, temperatura, vientu...) ensin aditivos químicos. Tanto la potabilizadora como la depuradora d'agües atópense certificaes según les normes UNE-EN-ISO 9001 y 14001, calidable y Ambiente

Urbanismu editar

Conveniu Urbanísticu pal cambéu del vial de nueva apertura na zona sureste de Villarcayo, n'interseición cola cai Nuño Rapa, xunto al Hotel Plati.[4]

Conveniu Urbanísticu pa desenvolver les determinaciones del Polígonu UR 19 C-X (Monte Castellanos), según la so xestión ya instrumentación.[5]

Conveniu Urbanísticu suscritu con casi la totalidá de los propietarios afeutaos poles obres de la cai de Nueva Apertura, tamién denomada Ronda Sureste, pa la cesión gratuita per parte de los propietarios de la porción de terrenes que se ve afeutada pola execución de les obres de vial perimetral Sureste, qu'acepten la segregación de la so finca espuesta nel Plan Especial.[6]

Conveniu Urbanísticu de Xestión pa la sustitución del Colector Xeneral d'Agües Residuales y Pluviales y la so execución a cuenta de la promotora Promociones Urraki, S.A. [7]

Ver tamién editar


Notes editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Decretu 3252/1974, de 14 de payares, pol que s'aprueba la fusión de los Conceyos de Merindad de Castilla la Vieja y Villarcayo (Burgos).
  3. * Ministeriu d'Alministraciones Públiques. «Variaciones de los conceyos d'España dende 1842». Archiváu dende l'orixinal, el 28 de xunu de 2012.
  4. «Real Decretu 1814/1979, de 8 de xunu, pol que s'aprueba la segregación de les entidaes llocales menores de Miñón y Villamezan, pertenecientes al Conceyu de Villarcayo de Merindad de Castilla la Vieja, y el so agregamientu al de Medina de Pomar (Burgos).».
  5. «Xunta de Castiella y Lleón - Rellación d'entidaes llocales menores». Consultáu'l 2009.
  6. Informe de delda llocal de 2009 del Ministeriu d'Economía y Facienda: >«Informe de delda llocal de 2009». Ministeriu d'Economía y Facienda. Consultáu'l 13 de febreru de 2011.
  7. «El Conceyu aspira a acabar la variante con sofitu del Plan Reindus». Diario de Burgos.
  8. García Gallo de Diego, Alfonso (1941). «Notes sobre la repartida de tierres ente visigodos y romanos». Hispania: Revista española d'historia (4). ISSN 0018-2141. 
  9. Sánchez Albornoz, Claudio (1966). Despoblación y repoblación del Valle del Duero. Universidá de Buenos Aires, Institutu d'Historia d'España, páx. 311.
  10. Martínez Díez, Gonzalo (2005). El condáu de Castiella, 711-1038. Marcial Pons, páx. 421. ISBN 8495379945, 9788495379948.
  11. Zabalza Duque, Manuel (1995). «Les últimes versiones apaecíes sobre la fundación del monesteriu de Oña». Boletín de la Institución Fernán González (0211-8998). 
  12. Martínez Díaz, Gonzalo (2005). El condáu de Castiella, 711-1038: la historia frente a la leyenda,. Marcial Pons, páx. 147 y sig. ISBN 8495379945, 9788495379948.
  13. Teófilo López Mata , Xeografía del Condáu de Castiella a la muerte de Fernán González, CSIC Madrid, 1957
  14. García Sáinz de Baranda, Julián (1967). «Cartulariu del monesteriu de Santa María de Ruseco: (Conclusión)». Boletín de la Institución Fernán González (168). ISSN 0211-8998. 
  15. INEbase / Nomenclátor. Rellación d'unidaes poblacionales.
  16. «La urbanización de la cuarta fase del polígonu va tar llista na seronda». Diario de Burgos.
  17. Ministeriu de Cultura. Patrimoniu Históricu.
  18. Descripción detallada del edificiu, [1]
  19. «mirada-al pasáu manuscritu-de-les-merindades Una mirada al pasáu manuscritu de Las Merindades». El Correo de Burgos.
  20. Guía Diocesana[2]

Bibliografía editar

  • MONREAL JIMENO, Luis Alberto. Eremitorios rupestres altomedievales. Bilbao: Universidá de Deusto, 1989
  • LÓPEZ COLORÁU, Manuel. Villarcayo. Capital de la Contorna Merindades. Imprenta García, Villarcayo, 2008

Enllaces esternos editar