Villavaquerín

conceyu de la provincia de Valladolid (España)

Villavaquerín ye un conceyu d'España, na provincia de Valladolid, comunidá autónoma de Castiella y Llión. Tien una superficie de 44,96 km² con una población de 202 habitantes y una densidá de 4,49 hab/km². Atopar nel valle del regueru Jaramiel. conocióse-y tradicionalmente como Villavaquerín de Cerrato por pertenecer a la contorna castellana d'El Cerrato, a nivel provincial encuadrar na contorna de Pandoriales del Esgueva, formada principalmente pela parte vallisoletana de la contorna natural del Cerrato.

Villavaquerín
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Valladolid
Partíu xudicial Valladolid
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Villavaquerín Diego Recio Curiel
Nome oficial Villavaquerín (es)[1]
Códigu postal 47329
Xeografía
Coordenaes 41°39′47″N 4°27′44″W / 41.663055555556°N 4.4622222222222°O / 41.663055555556; -4.4622222222222
Villavaquerín alcuéntrase n'España
Villavaquerín
Villavaquerín
Villavaquerín (España)
Superficie 45 km²
Altitú 769 m
Llenda con
Demografía
Población 152 hab. (2023)
- 91 homes (2019)

- 68 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.03% de provincia de Valladolid
0.01% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 3,38 hab/km²
Cambiar los datos en Wikidata

Símbolos editar

 
Escudu de Villavaquerín

L'escudu heráldicu y la bandera que representen al conceyu fueron aprobaos oficialmente la 14 de xunetu de 2000. L'escudu se blasona de la siguiente manera:

«Escudu mediu partíu y cortáu 1ᵘ De gules,castiellu d'oru mazonado de sable y esclariáu d'azur. 2ᵘ D'oru, toru de sable. 3ᵘ Enclaváu, llenzu de muralla de plata, mazonada de sable, con puerta de gules. Al timbre corona real zarrada.»

La descripción testual de la bandera ye la siguiente:

«Bandera rectangular de proporciones 2:3, formada por dos franxes verticales iguales enclavaes, blanca con toru negru al estil y colorada a la batiente.»

Xeografía editar

Allugamientu La llocalidá ta asitiada a una altitú de 769 msnm.[3][4]
Noroeste: Villanueva de los Infantes Norte: Piña de Esgueva Nordeste: Castrillo-Tejeriego
Oeste: Olmos de Esgueva   Este: Castrillo-Tejeriego
Suroeste: Villabáñez Sur: Sardón de Duero Sureste: Olivares de Duero

Historia editar

Prehistoria editar

La proximidá al valle del Duero ente otros factores, según la llocalización de xacimientos con evidencies paleolítiques nel términu municipal de Villavaquerín demuestren qu'en dichu pueblo l'home vivió dende la prehistoria como asina lo atestigüen los afayos con evidencies paleolítiques na paraxa de «Los Altillos».[5]

Edá Antigua editar

En dómina celtibérica ye bien probable que yá tuviera ocupáu'l términu d'esta villa polos vacceos. Dichu doblamiento va siguir mientres l'Imperiu Romanu.

Edá Media editar

 
Paisaxe típico de Villavaquerín.

En tiempos de los godos, ye bien probable que tuviera pobláu esti términu al igual que los términos colindantes de Villabánez, Castrillo-Tejeriego y Piña de Esgueva.

Nel sieglu VIII mientres la invasión árabe-bereber estos campos quedaríen semidesiertos. Mientres el postreru terciu del sieglu IX les huestes cristianes del rei Don Alfonsu III “El Magno” ocuparon tolos territorios asitiaos al norte del ríu Duero. A esti respectu hai que señalar que l'incipiente Condáu de Castiella, rexíu por Nuño Núñez (Munio Muñiz) estender hasta la cuenca del Arlanza, teniendo en vanguardia como complementu, la fortificación del Esgueva. Amando Represa, inspirándose nel estudiu de Pérez de Urbel, asitia naquellos tiempos l'orixe de munchos de los pueblos de la contorna asitiaos tantu nel valle del Esgueva como nel del Jaramiel, ente los que s'atopen tanto Villavaquerín como La Sinova, dientro del progresivu avanzar de les distintes llinies de la Reconquista.[6]

A fines del sieglu IX y principios del X sería fortificada la villa de Villavaquerín construyéndose un castiellu con pasadizo soterrañu, na parte alta de la villa (quiciabes onde ta l'actual ilesia de Santa Cecilia) y arrodiándose tol cascu antiguu del pueblu con fuerte muralla con puertes almenadas una de les cualos taba al oriente y llamábase la puerta de Suso, la última muerte de diches muralles yera'l famosu arcu desapaecíu va años[ensin referencies] y que da nome a una cai y a una parte del pueblu.

El primer documentu históricu que menta a Uilla Bacrin (Villavaquerín) remontar al añu 1095, en que la so fecha, el conde Don Pedro Ansúrez y la so esposa la condesa Doña Eylo donaron trés solares, nesti pueblu, a favor de la ilesia de Santa María la Mayor, de l'abadía de Valladolid, dichos solares pertenecieren enantes y respeutivamente a los abás don Vela y don Cristóbal y a Domingo Reviélez.

En 1110 l'abá Don Salto, de l'abadía vallisoletana, fixo cesión a los vecinos de Uilla Uakrin (Villavaquerín) d'una pesquera y cinco molinos nel ríu Duero, nel llugar denomináu San Sebastián.

En 1345 los llugares de Villa Vacrín y 'Signoua, pertenecíen, no eclesiástico, al Arciprestalgu de Cevico de la Torre, Arcedianáu de Cerrato y Diócesis de Palencia. Daquella Villavaquerín tenía les ilesies parroquiales de San Salvador y Santa Lucía, que los sos templos seique fueren románicos, 'La Sinova tenía la ilesia parroquial de Santa Marina.

En 1352, Villavaquerín de Cerrato y La Sinova pertenecíen no civil, a la Merindad del Infantazgo de Valladolid. El señoríu de Villavaquerín pertenecía la metá, a la ilesia de Santa María la Mayor de l'Abadía de Valladolid y la otra metá yera solariego del Juan Martínez de Leyva, de Doña Juana, muyer de Juan Rodríguez de Sandoval y de los fíos de Juan Ruíz de Gaona. La Sinova yera llugar abadengo y pertenecía al monesteriu de Santu Domingu de Silos.

Edá Moderna editar

A empiezos del sieglu XVI paez ser que yá s'había despoblado el llugar de «La Sinova»;[7] a esti respectu constátase un aumentu de la población del pueblu vecín Castrillo- Tejeriego pol despoblamientu de «La Sinova». La Sinova y Villavaquerín fueron vendíes a Juan Velázquez de Cuellar,[8] contable mayor de los Reis Católicos, al ser los Velázquez de Cuéllar señores de Villavaquerín y La Sinova dende la primer década del sieglu XVI el destín a partir d'entós de dambos llugares y hasta'l día de güei siempres tuvo xuníu formando La Sinova parte del conceyu de Villavaquerín.

Mientres el reináu de Don Carlos I (1504-1558) esti monarca concedió privilexu a los hijosdalgo de Villavaquerín, por que pudieren ocupar cargos conceyiles. Nel sieglu XVI foi edificada l'actual ilesia parroquial de Santa Cecilia y en 1588 foi construyida la Ermita de La nuesa Señora del Prau. Nel primer cuartu del sieglu XVII yera señor d'esta villa Francisco Gómez de Sandoval, duque de Lerma. En 1646 esta villa cuntaba con 34 vecinos.

En 1752 Villavaquerín yera villa de señoríu del Partíu de Portillo na provincia de Valladolid. Pertenecía a Antonio Velázquez de Velasco de la Torre y Gasca, vecín de Burgos. La so población yera de 81 vecinos y había 83 cases habitables y un palaciu arruináu del señor d'esta villa.

Edá Contemporánea editar

Mientres la Guerra de la Independencia (1808- 1814), la villa tuvo qu'ayenar munchos terrenes conceyiles, pa sufragar les escesives contribuciones, gastos y requisas causaos poles tropes franceses, particularmente pola guarnición de Tudela de Duero, que les sos exacciones nun podía soportar el vecinderu.

En 1827 «Sinova» (La Sinova) yera cotu redondu del Partíu de Portillo na Provincia de Valladolid y Obispáu de Palencia, con alcalde ordinariu, en 1828 Villabaquerín yera villa secular del Partíu de Portillo na provincia de Valladolid y Obispáu de Palencia con alcalde Ordinariu.

Villavaquerín nel sieglu XIX nel Diccionariu Madoz describir de la siguiente manera:

Villavaquerín: v. con conceyu na provincia, audiencia terr. y ciudá g. de Valladolid (4 leg.), partíu xudicial de Valoría la Bona (3),dioc de Palencia(7j. SIT. na fondura del valle de Jaramiel, próxima á la so desaguada; el so CLIMA ye tostó, y húmedu, y les enfermedaes mas comunes, pleuresíes y fiebres intermitentes tien 76 CASES; la consistorial con cárcel; escuela d'instrucción primaria, dotada con 1,100 reales; ilesia parr. (Sta. Cecilia) sirvida por un cura y un sacristán confina el TÉBM. colos de Olmos, Villanueva, Pina de Esgueva, Olivares y Villabañez; dientro d'él atopen delles fontes de medianes agües, y dos ermites, el Stu. Cristu y San Juan el TERRÉN bañáu pol regueru Jaramiel, ye de mediana calidá entiende un monte de carbayu, abondo pobláu, CAMINOS los locales en mala traza, CUERRES recibir y espacha en Tudela de Duero, PROD. ceberes, pataques, llegumes, lleñes de combustible y bones camperes colos que se caltién ganáu lanar y mular; hai caza de llebres, coneyos y perdices, IND. l'agrícola.COMERCIU esportacion de la demasía de frutos, ganáu y llana, é importación de los art. que falten, POBL. 75 v y c, 278 almes CAP. PROD. 546,310 reales IMP. 50,600.

Nes últimes décades del sieglu XIX realizáronse importantes obres con fondos municipales nel pueblu como la trayida d'agües cola construcción d'una fonte, bebederu y llavaderu públicos (pilones) en 1883, la construcción de la Casa Consistorial con Escuela en 1889 y el campusantu en 1890.[9]

En 1930 esti conceyu taba formáu pola villa de Villavaquerín de Cerrato, el caserío de La Sinova y otros edificios tremaos. La so población de derechu yera de 740 habitantes y había 186 edificios y 150 albergues.

En 1955, esta villa dexó de pertenecer a la perantigua Diócesis palentina pasando a integrar la Archidiócesis de Valladolid. En 1961 la casa consistorial de Villavaquerín sufrió una grave quema dexándola mientres décades en ruines, na década de los 90 rehabilitóse; y foi reinaugurada en 1998.

Demografía editar

El conceyu, que tien una superficie de 45,11 km²,[10] cuenta según el padrón municipal pa 2017 del INE con 173 habitantes y una densidá de 3,84 hab./km².

Gráfica d'evolución demográfica de Villavaquerín ente 1842 y 2017

     Población de derechu (1842-1897, sacante 1857 y 1860 que ye población de fechu) según los censos de población del sieglu XIX.[11]      Población de derechu (1900-1991) o población residente (2001) según los censos de población del INE.[11]      Población según el padrón municipal de 2011[12] y de 2017 del INE.

Patrimoniu editar

  • Ilesia de Santa Cecilia

Edificiu góticu, construyíu en piedra de sillería nel sieglu XVI, con posteriores reformes barroques nel sieglu XVII. Tien tres naves separaes por pilastres con arcos de mediu puntu, la nave central cubrir con bóveda d'aresta con yeserías del sieglu XVII, al igual que les llaterales, mientres el cruceru y la capiya mayor lleven bóvedes de crucería estrellada. Coru alto a los pies, aportar al templu por una portada nel llau del evanxeliu n'arcu de mediu puntu. La torre, a los pies, ta construyida en piedra de sillería con dos cuerpos y estilu herreriano.

  • Ermita de La nuesa Señora del Prau

Edificiu construyíu en piedra de sillería y mampostería en 1588. Tien una sola nave cubierta con par y nudiellu. Aportar al templu por una portada nel llau de la epístola, n'arcu de mediu puntu.

Festividaes editar

  • 8 de setiembre: festividá de La nuesa Señora del Prau con procesión de la imaxe de la virxe dende la ermita hasta la ilesia parroquial.

Dientro de la celebración d'estes fiestes patronales tien gran importancia pola so gran tradición la procesión de San Casiano, tratar d'una procesión tan xenuina de Villavaquerín como orixinal onde un vecín amarutáu ye sacáu n'andes ante'l bullicio de los asistenes a la procesión.

  • 22 de payares: festividá de Santa Cecilia.
  • 15 de mayu: festividá de San Isidro Llabrador con procesión y comida d'hermandá, esta fiesta amuesa'l calter netamente agrícola del pueblu y l'importancia que tienen na so vida los sos llabradores.

Intereses editar

Nel branu de 1996 en Villavaquerín rodóse parte de la película Los Aguarones del direutor Antonio Giménez-Rico, basada na novela homónima de [[Miguel

Delibes]], gran parte de los vecinos del pueblu participaron como extras, los

escenarios del pueblu qu'apaecen en dicha película son tantu l'interior como la entrada de la ilesia parroquial de Santa Cecilia y la contorna de la ermita de La nuesa Señora del Prau.

La finca de La Sinova ye una finca agrícola asitiada nel términu municipal de Villavaquerín conocida por ser llugar frecuente de caza del escritor Miguel Delibes, n'obres sos como Diariu d'un cazador o en Aventures, venturas y desventures d'un cazador a rabu méntase esta finca como llugar frecuentáu nes sos xornaes de caza.

Les rutes de Delibes editar

Tantu Villavaquerín como la finca de la Sinova formen parte de dos percorríos turísticos de la [[Diputación Provincial de Valladolid]] conocíos como les “Rutes de Delibes” [13]onde pueden percorrese los distintos llugares reflexaos nes obres de Miguel Delibes como “Diariu d'un cazador” o “La mio vida al campu”.

Personaxes pernomaos editar

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. 2,0 2,1 Xunta de Castiella y Lleón (ed.): «ALCUERDO de 14 de xunetu de 2000, de l'aprobación d'Escudu Heráldicu y Bandera d'esti conceyu.» (pdf). Boletín Oficial de Castiella y Lleón nᵘ162 (22 d'agostu de 2000).
  3. Axencia Estatal de Meteorología (ed.): «Datos d'altitú pa Villavaquerín na páxina de previsión meteorolóxica de AEMET provenientes del Nomenclátor xeográficu de conceyos y entidaes de población del Institutu Xeográficu Nacional».
  4. Axencia Estatal de Meteorología (ed.): «Interpretación: Predicción por conceyos». Archiváu dende l'orixinal, el 18 de marzu de 2014.
  5. Sánchez Yustos, Policarpo; Díez Martín, Fernando.Historia de les investigaciones paleolítiques na provincia de Valladolid, el casu Mucientes
  6. El valle del Esgueva en Dueroesgueva consultáu'l 4 d'abril de 2012
  7. Páxina web de Castrillo Tejeriego consultáu'l 4 d'abril de 2012
  8. Diago Hidalgo, Máximu. El Contable Mayor Juan Velázquez de Cuéllar: ascensu y cayida d'un influyente cortesanu na Castiella d'empiezos del sieglu XVI. En: Cuadiernos d'historia d'España. vol. 83. 2009. Consultáu'l 5 d'abril de 2012
  9. Ortega y Rubio, Juan (1895). Los pueblos de la provincia de Valladolid. Valladolid: Imprenta del Hospiciu Provincial. páx. 224
  10. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Población, superficie y densidá por conceyos - Valladolid». Archiváu dende l'orixinal, el 2 d'ochobre de 2013.
  11. 11,0 11,1 Institutu Nacional d'Estadística (España) (ed.): «Alteraciones de los conceyos nos Censos de Población dende 1842 - Villavaquerín».
  12. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Cifres oficiales de población resultantes de la revisión del Padrón municipal a 1 de xineru de 2011».
  13. http://www.provinciadevalladolid.com/es/naturaleza-aire-libre/rutas-delibes

Bibliografía editar

Vallejo del Bustu, Manuel (1978). El Cerrato castellanu. Excma. Diputación Provincial de Palencia. ISBN 84-505-6347-X. páxs. 445-451.

Represa, Armando (1991). Valladolid y les sos contornes. Ámbitu. ISBN 84-86770-49-1. páxs. 47-54.

Escapa, Ernesto (2009). Tierra d'horizontes: viaxando pola provincia de Valladolid. Patronatu Provincial de Turismu de Valladolid.

Cubero Garrote, José (dir. y coord.) (2006). Valladolid: tolos pueblos de la provincia. Proyeuto Ánfora. ISBN 84-609-9810-X

Enllaces esternos editar