Condáu de Castiella

El Condáu de Castiella foi una área xeográfica que formaba parte del Reinu d'Asturies y del Reinu de Lleón hasta que tomó forma d'un estáu autónomu (en 932 d.C.) qu'un sieglu dempués pasó a ser el Reinu de Castiella (en 1065).[1]

Condáu d'Álava
Reinu de Pamplona
Condáu de Castiella
(hasta 1065)
Reinu de Castiella
estáu desapaecíu
Alministración
Capital Burgos
Xeografía
Cambiar los datos en Wikidata

Foi repobláu por persones procedentes de diversos pueblos (lleoneses, godos, ástures, vasconos, cántabros, mozárabes...). Residentes nun primer momentu en Vizcaya, los movimientos de los vasconos escontra l'oeste (que fuxíen del hostigamiento de los francos) obligaron a los autrigonos y a los bárdulos a movese escontra l'oeste, a un llugar tradicionalmente llamáu dende entós Bardulia y conocíu enantes como Autrigonia. Dende ellí dirixiéronse progresivamente escontra'l sur, ocupando los territorios que depués formaron parte del Reinu de Castiella.

Bardulia y preludiu a Castiella editar

El nome de Bardulia designó distintos territorios. Estrabón alcontraba a los bárdulos ocupando l'actual Guipúzcoa con parte d'Álava y Navarra. Nel sieglu V, Hidacio presenta a los hérulos escalando les mariñes de Cantabria y Bardulia. Pero nel sieglu VIII Bardulia ye referida nuna crónica como de movese escontra'l norte de la provincia de Burgos y sur de Cantabria. La causa d'esti desplazamientu puede ser el poblamientu y conquista del actual País Vascu polos vasconos mientres el sieglu VI, mientres la zona nun taba sometida polos visigodos.[ensin referencies]

 
Torre medieval de los Velasco en Lezana de Mena.

A finales del sieglu VI los visigodos del reinu de Toledo, so la direición centralizadora de Leovigildo, dieron per terminada la independencia qu'hasta esi momentu caltuviera nel terciu norte de la provincia Tarraconense el Senáu titular de Cantabria con sede n'Amaya, y qu'incluyía nel so conventu xurídicu a tolos pagos y conceyos que llegaben hasta Araceli (el modernu Araquil), pero non la parte oriental del territoriu de los antiguos Várdulos y el so urbe portuaria tardientu-romana de Oeasso (Irún), qu'había quedáu encuadrada dende faía más de dos sieglos por Diocleciano dientro del conventu xurídicu de la más cercana Pamplona, razón pola cual, los vecinos del territoriu vascón circunscrito yá fueren a efeutos llegales averaos na Vardulia.

Pero ye arriendes de la cayida del imperiu y tres tomar baxu asaltu del rei Euricu de Tolosa, de la mayor parte de la Tarraconense en 473 –nun movimientu en pinza al traviés de dambos estremos del Pirinéu, nel que'l dux Guterico tomó Pamplona, Calahorra y Zaragoza–, en que los abusos consecuentes del exércitu d'ocupación visigodu sobre la calzada romana entá en serviciu y que xunía dambes provincies del reinu de Tolosa al so pasu per tierres vascones, que fixeron que'l númberu de refuxaos en tierres menos accesibles, como les de los sos pagos várdulos, enchiera y fixéra-yos pidir abellugu llegal nos territorios hispanorromanos axacentes hasta entós correspondientes dientro de la vecina Cantabria, hasta que'l gobiernu llexítimu d'ésta tamién cayó cien años dempués.

 
Macizu de Peña Amaya, Ducáu de Cantabria.

Mientres el cuasi sieglu y mediu de dominiu visigodu, la provincia de Cantabria quedó igualmente reconocida pero axudicada al mandu militar y civil d'un duque godu, con sede na mesma capital cántabra-romana d'Amaya y dellos condes al cargu de les civitates o cabeces de contornes más amplies. Sicasí, paez ser qu'en delles contornes, la so autoridá entá nun foi totalmente aceptada, al igual que pasaría dempués colos duques y príncipes d'Asturies, y los reis visigodos de Toledo tuvieron qu'emprestar el so sofitu cola hueste real a los duques pa caltener la zona sometida. Tiempu dempués, a la cayida del reinu de Tolosa, y l'emburrie de los Francos Merovinxos sobre los Pirineos, Pamplona camudaría de manes delles vegaes y los reis de Toledo viéronse obligaos a crear otra guarnición de frontera más al oeste, en tierres de Vitoria, lo que dexaba ver la llende oriental del poder efeutivu de los duques de Cantabria, dexando yá como zona derelicta o a apostar la de más allá del Valle de la Burunda, enantes de la so xurisdicción y d'importancia estratéxica pal accesu a Pamplona o de vasconos escontra Vardulia. Efeutivamente, les sedes episcopales d'esa parte de l'antigua Cantabria, según les de Pamplona yá nun se presentaben a los sínodos de Toledo, nin reconocíen al obispu de Toledo como'l so Primáu.

La creación o aceptación per parte de los monarques Merovinxos de l'autoridá de duques vascos o Patricios romanu-aquitanos nes zones colindantes de l'antigua Vardulia-Cantabria, fai abarruntar del algame de la so autoridá ya influencia dientro de la Vardulia o Cantabria oriental. Sía que non, l'estratu arqueolóxicu d'esos dos sieglos inciertos demuestren que la influencia cultural y material sobre los anteriores territorios orientales del conventu tarraconense de Cantabria, ducáu visigodu dempués, pasaron a ser dominantes non yá por vasconos del Pirinéu o tierres del Ebro navarres, sinón por otres de más allá d'Aquitania.

A la cayida del reinu Visigodu de Toledo, los invasores magrebinos pasaron a tomar posesión de los dominios militares en ducaos o places fuertes de condes visigodos, bien pola fuercia o baxu trataos d'aceptación d'autoridad pero tributaria, como los que fixeron na zona de Murcia-Villena el duque Teudomir, o más cercana, Ebro embaxo, el conde hispanu-godu Casius de la Rioja y los sos fíos los Banu Qasi, o los condes de Estella y Olite, como munchos otros en Galicia y otros puntos. Nun asocedió lo mesmo en Cantabria, que'l so duque opunxo resistencia y tuvo qu'abellugase xunto a la población de les contornes cántabres llanes del pandu, de forma esvalixada polos sos dominios más recónditos, quedando la plaza fuerte y capital d'Amaya esfarrapada. L'exércitu magrebín dexó guarniciones a lo llargo de la calzada que xunía los Ebro cola principal capital militar andalusí del Pandu en Astorga, colo que les zones estremeres tamién sufrieron abondo despoblación al tar los vecinos menos espuestos a lleves y otros abusos d'ocupación militar tres el cordal, anque'l conventu xurídicu/ducáu d'Asturies tramontanu llegó a tar ocupáu, y Gallaecia-Galicia xunto a Lleón-Astorga (Asturies lleonesa) entá tuvieron ocupaes unes décades más.

Nun se sabe esautamente si'l supuestu espathario real de Toledo y fíu del anterior duque de Astúrica, Fávila, Don Pelayo atopábase abellugáu nel territoriu del vecín ducáu de Cantabria –qu'entendía la zona oriental de la posterior provincia d'Asturies– ufiertando al duque Pedro refuerzos na defensa del posible asaltu al so ducáu per parte del caudiellu beréber Munuza, o para dende ellí empecipiar la recuperación del dominiu d'Asturies. Lo que sí resultó de too ello foi, la eleición por otros nobles visigodos galaicos y ástures entá so ocupación, a alzar a don Pelayo si non a la corona real de Toledo sí a ser el so rexente, al igual que los nobles ostrogodos fixeren con Teya n'Italia, y a les fuercies islámiques a abandonar les sos guarniciones avanzaes sobre'l cordal vulnerables a un bloquéu loxísticu y replegase al pie d'ella nel Pandu.

 
Cartularios de Valpuesta.

La zona oriental del Pandu, na darréu llamada 'Castella-Vetula' tamién corrió la mesma situación, anque sufriendo la ocupación militar mientres más tiempu que'l Pandu occidental lleonesa y Galicia yá llibres tres l'abandonu de les tropes de guarnición beréberes, que se remontaron al gobiernu árabe y embarcaron de vuelta al so país, tamién en rebelión escontra'l 740. Les zones montascoses allegantes, fora del algame de los Andalusíes entá aparcaos nel Altu Ebro, recibieron gran cantidá de refuxaos non solo de les contornes llanes de l'anterior Cantabria sinón tamién de zones colindantes al sur del Ebro. A esti periodu pertenecen la cantidá de cenobios cristianos y reutilización de cueves otra vegada como habitación humana, nes fachaes del cordal que delaten la superpoblación d'estos valles angostu y poco fértiles pa la producción d'alimentos tan numberosos como les ceberes y otros que sosteníen de secanu. L'obispáu d'Auca y les sos diócesis tuvieron qu'abellugase en Valpuesta y dientro de los altos valles estremeros de La Losa, Mena, Trasmiera y de Ayala fuera del algame fácil de les guarniciones del Altu Ebro, yá sol control de los Banu Qasi de la Rioja a partir de la instauración del Emiratu, y aliaos a los condes de la marca franca del Pirinéu occidental. Estos cuntaríen con un poder efeutivo d'algame, y recursos d'una zona más rica dende'l Pisuerga hasta Caspe, que llegó a incluyir a toles urbes del Ebro y hasta Pamplona y Toledo n'ocasiones, anque fueron menguando en dominiu y algame coles fortunes d'éstos so la potestá cimera de Córdoba. Siendo lluchaos nel altu Ebro unu a unu nuna reñida meyora y retrocesu por más d'un sieglu, valle a valle y fortaleza a fortaleza contra los condes cristianos locales tres del cordal, hasta la segunda década del sieglu X en que la poder de los del Ebro sumiría por completu, y los sos socesores entá cuntando col sofitu de Córdoba, recibiríen yá'l xaque mate definitivu cola conquista de la Rioja gracies a la participación conxunta de respaldu real doble ente Navarra y Lleón a los condes del Altu Ebro. Lo que yá dexaría la reunificación de los condaos castellanos si non n'unu solu, sí so la hexemonía política de pactos o llazos feudales colos condes de Lara más al sur del Ebro y nes nueves fronteres sobre'l Duero, y éstos cada vez más engardíos con llazos familiares y políticos cambiantes a caballu ente los de les dos cases reales de Navarra y Lleón, de los que nun sobreviviríen siendo esaniciaos so la dinastía Jimena nel primer terciu del sieglu XI, cuando yá'l condáu semiautónomo pasaría a ser eleváu llegalmente a la soberanía de reinu. Sía comoquier, mientres los dos primeros sieglos tres la cayida del poder visigodu en Hispania y la instauración de la nueva autoridá d'Andalusíes nella, o'l so mayor parte, l'autoridá real que los duques de Cantabria –yá príncipes d'Asturies– empezó y siguiría teniendo problemes pa ser reconocida no xurídico y oficial nel sector oriental de l'antigua Cantabria o Vardulia en tola so estensión –y lo que darréu se llamaría impropiamente Bardulia– , como yá veníen abasnando los mesmos reis de Toledo, problema que s'agravaría col tiempu y llegaríen a reconocer hasta los condes locales, castellanos y vecinos.

Alfonso I d'Asturies y el so hermanu Fruela fixeron dos expedición pol sector oriental del reinu. Anque les campañes fueron de saquéu y destrucción, paez qu'intentaron caltener les fértiles tierres de les márxenes del Ebro y en cuanto el primer emir Omeya, Abderramán I llogró pacificar el so emiratu, unvió los sos exércitos al mandu de Badr escontra la marca oriental del reinu asturianu en 767. Dende La Rioxa, Badr remontó'l ríu Ebro afarando la zona, y depués se ensañó cola llanada alavesa. Na so retirada fortificó los puntos estratéxicos col fin de caltener el control de la calzada romana que derrompía los territoriu.

Si ayundes aguantaron les avanzadures repobladores asturianes, la dura campaña del 791 terminó per afogar esos intentos de repoblación de la zona.

Primeres repoblaciones (791-850) editar

Primer etapa (791-822) editar

 
Castiella dientro del reinu d'Asturies, sieglu IX.

Aprovechando los momentos de debilidá del emiratu de Córdoba, van travesar la Cordal Cantábricu dende les tierres de Cantabria y Vizcaya persones que van realizar presures de terrenes, van restaurar ilesies y van recuperar molinos. Estos movimientos migratorios nun son patrocinaos polos reis asturianos, sinón por abás y families de poder. Son delles les aceifes musulmanes que van tener que soportar y poco l'ayuda que pueden recibir dende l'alloñada capital asturiana.

Esistieron tres nucleos iniciales de repoblación: el Valle de Mena dende Taranco, Valpuesta y el nucleu occidental. Amás d'estos, en 814 los foramontanos, un nome qu'indica que procedian d'un llugar asitiáu fora de los montes, posiblemente del valle del Ebro, salen de Malacoria y van escontra Castiella (según los Añales castellanos). Esta noticia fai qu'anguaño non se tea seguro del percorríu exactu d'esta migración, esistiendo delles hipótesis. El periodista Víctor de la Serna, estudiosu de la tema, publicó en 1956 el so llibru La ruta de los foramontanos recibiendo'l Premiu Nacional de Lliteratura.

Va haber importantes corrientes migratories escontra tierres incultes pa llograr nueves tierres de cultivu, y asina desaniciar la falta d'alimentos debida a la superpoblación y a les males condiciones climátiques. De toes formes, entá nun esiste un sistema defensivu entamáu y capaz de faer frente a les aceifas cordobeses. Va Ser más palantre cuando los reis asturianos esmolecer de defender afechiscamente la zona.

Namái cuando los cordobeses tienen problemes internos ye cuando esisten movimientos repoblatorios, asocediéndose aiciones militares ente 791 y 822. A pesar d'estes continues aceifes, los dos nucleos del valle de Mena y Valpuesta nun paecen sufrir los sos efeutos, al contrariu qu'Álava, Castiella (entendiendo Castiella como la zona d'Espinosa de los Monteros y Sotoscueva) y la zona en redol a Miranda de Ebro.

Segunda etapa (822-842) editar

En morriendo al-Hakam I, el so socesor 'Abd al-Rahman II hai de faer frente a ensame de rebeliones internes. Aun así, viendo la progresiva meyora asturiana pela zona del Ebro, realizó una primer incursión el branu del 822. 'Abd al-Karim invade les tierres d'Álava, escalándoles. En recibiendo promesa de sumisión per parte de castellanos y alaveses, 'Abd al-Karim volvió a Córdoba llevando en garantía numberosos rehenes.

Esta tarrecible espedición afectó cuasi namái a la rexón d'Álava. Y en payares d'esi mesmu añu, va haber nueves repoblaciones na zona de Valdegovia.

Nel norte de Palencia la repoblación nun se detien. Un conde magnate, llamáu Munio Núñez, foi dirixendo a los foramontanos escontra la zona de Campoo. El fueru de Brañosera, concedíu por dichu conde y la so esposa Argilo el 13 d'ochobre de 824, ye posiblemente'l primeru n'Europa.

Nel añu 825 dos exércitos cordobeses dirixir de nuevu escontra la parte oriental del reinu asturianu, atacando al empar Álava y Castiella. Va Haber otra razzia más nel 826 sobre'l valle de Mena y los territorios estremeros del valle de Losa y Espinosa de los Monteros. Dempués hubo unos años de paz hasta que nel 830, un fíu de 'Abd al-Rahman enfusa hasta Sotoscueva, tomando'l castiellu d'Al-Garat. Una violenta insurrección en Toledo va suspender mientres cuasi diez años les aceifas sobre'l reinu asturianu.

Sigue habiendo presuras y la repoblación nun se detien. Y tres la tregua forzosa del 830, un nuevu impulsu de repoblación alcontrar tres los montes del cordal Cantábricu. Per otra parte, pue que tres les espediciones anteriores, los asturianos dieren cuenta de la importancia que tien l'escobiu de Pancorvo como pasu estratéxicu y van intentar caltenelo so les sos manes.

Nel 837 Abderramán II entra en Toledo encalorando la so rebelión. Poco dempués tres ejércitos emponer escontra'l reinu d'Asturies. El primeru ataca Galicia, el segundu dirixir escontra Lleón y el terceru vuelve cutir Álava y Castiella. Nesta espedición conquístase una fortaleza, que probablemente seya Pancorvo. Pancorvo ye la llave de Castiella y Álava y d'equí p'arriba este va convertir el puntu dende'l cual vanse a entamar toles operaciones de saquéu per parte de los cordobeses. Va Haber qu'esperar hasta los años alredor del 870 por que Pancorvo vuelva tar en manes asturianes.

Y con esta importante plaza sol so poder, Abderramán II entama una aceifa nel 838. Esta espedición taba comandada por Ubaid Allah ben al-Balesi, remontó'l ríu Ebro, pasó pela zona de Villarcayo y afaró la rexón de Sotoscueva "consiguiendo una gran victoria".

Ensin fuelgu pa los habitantes d'Álava, el 839 Musa ibn Musa, el xefe de la importante cla de los Banu Qasi que gobernaben el valle del Ebro en redol a Tudela y Zaragoza, enfusa n'Álava y escalar.

Poco dempués, nel 842 muerri Alfonso II tres un llargu reináu nel qu'espandiera'l so reinu faciendo frente na midida de les sos posibilidaes al el so poderosu vecín suriegu.

El reináu de Ramiro I (842-850) editar

Mientres el reináu d'Alfonso II, Ramiro I d'Asturies (fíu de Bermudo I), foi nomáu gobernador de Galicia probablemente escontra'l 830, ante la falta de descendencia propia d'Alfonso II.

 
Ilesia de San Xuan Bautista de Bisjueces, estatues de los Xueces de Castiella.

Ramiro y la so primer esposa Urraca fueron padres d'Ordoño I d'Asturies, y atopábase en Bardulia pa contraer nuevu matrimoniu con Paterna, fía d'un noble castellanu, cuando asocedió la muerte d'Alfonso II. Nesti momentu Ramiro tenía yá cincuenta años. Tando entá en Castiella conoció tamién el encumbramiento del conde palatín Nepociano, casáu con una hermana d'Alfonso II, como rei. Ante esti fechu, Ramiro torna apresuradamente a Galicia, onde tien gran cantidá de partidarios, axunta un exércitu en Lugo y marcha escontra Asturies.

Produzse un enfrentamientu ente dos tales faiciones ente Cangues d'Onís y Tinéu. Poco dempués, Nepociano ye abandonáu polos suyos y tien que fuxir escontra Uviéu. Pero los condes Escipión y Sonna algámenlu cerca de Pravia y llévenlu en presencia de Ramiro I. El castigu pa Nepociano consistió en saca-y los güeyos y el so posterior confinamientu nun monesteriu. Nel branu d'este mesmu añu Ramiro ye coronáu rei n'Uviéu a la manera gótica, dando vía llibre a la socesión hereditaria, abandonándose la eleición. D'él va partir la llinia dinástica que va perdurar mientres dellos sieglos.

Nesta llucha, Ramiro foi sofitáu polos magnates gallegos, mientres Nepociano ye sosteníu polos mandatarios ástures, cántabros, castellanos (a pesar de que Ramiro taba casáu con una castellana) y vasconos. La coronación de Ramiro I como rei nun acabó coles conxures palaciegues y l'enfrentamientu de los distintos enclinos que yá empezaben a apuntase nel reinu asturianu.

Ramiro I ye denomináu el de Varar de Xusticia, porque fixo sumir a los bandíos d'Asturies, sacó los güeyos a los lladrones que prindaba y unviaba a la foguera a los adivinos y magos. Amás, mientres el so curtiu reináu tuvo que faer frente a delles rebeliones palaciegues. Los enemigos esternos tamién ataquen.

Los dos primeros xueces llexendarios, Nuño Rapa y Laín Calvo, fueron nomaos nel añu 842 y según la tradición, cróniques y obres lliteraries posteriores (como'l Poema de Fernán González) fueron antepasaos direutos de Fernán González (nel casu de Rapa) y del Cid Campeador (nel de Calvo). Tal parentescu ta sofitáu namái en documentos lliterarios y nun tien aval históricu ciertu.

Et los Castellanos que vivian nos montes de Castiella, faciales bien grave de yr à Leon porque yera bien llongu, è el camín yera llongu, è avian de yr pelos montes, è quando allà llegagan asoverviavan los Lleoneses, è por esta raçon ordenaron dos omes bonos ente si los quales fueron estos Muño Rasuella, è Laín Calvo, è estos qu'avinieren los pleytos porque non oviesen de yr à Leon, qu'ellos non podian poner Jueçes ensin mandáu del Rei de Leon. Et esi Muñyo Rasuella yera natural de Catalueña, è Laín Calvo de Burgos, è usaron asina hasta'l tiempu del Conde Ferrant Gonçalvez que foi nietu de Nuño Rasuella
Tit. Por qual raçon los fijosdalgo de Castiella tomaron el fueru d'Albedríu.

Nel 843, el fíu de Abderramán II, al-Mutarrif vuelve con una espedición contra'l norte peninsular. Pero la resultancia nun tuvo de valir la pena y nun volverá haber aiciones importantes hasta'l 846.

Nel 844 lleguen per primer vegada los viquingos a les mariñes españoles. Primero desembarcaron cerca del actual San Sebastián y enfusáronse nel naciente reinu navarru prindando al so rei Íñigo Aresta de Pamplona. Dempués realizaron un intentu de desembarcu fallíu frente a Xixón y diríxense escontra la Torre de Hércules (Brigantium), cerca de La Coruña. Mientres taben escalando La Coruña y Betanzos, fueron sorprendíos por un exércitu asturianu y tuvieron que retirase cola escuadra maltrecha y gran cantidá de muertos.

Les coses tampoco taben fáciles pal emir cordobés: a les rebeliones del gobernador de Zaragoza, hai que suma-y les incursiones normandes y la rebelión mozárabe en redol a Toledo al mandu de San Eulogio y Álvaro (850).

Ante los problemes internos cordobeses, Ramiro aprovecha p'ampliar les llendes del so reinu llegando a Lleón, antiguu campamentu romanu, que paecía una bona base pa entamar una nueva zona de repoblamientu. Pero 'Abd al-Rahman II, esmolecíu por esta meyora asturianu, unvió al so fíu Muhámmad al mandu d'una espedición que tomó Lleón (846). Los asturianos fuxeron espavoríos, incapaces de faer frente a les máquines de guerra cordobeses. Muhámmad ambura Lleón y abre grandes fiendes nes muralles, retirándose dempués. Lleón quedó erma hasta dellos años dempués.

Ramiro morrió en 850 nel palaciu del Naranco, siendo soterráu n'Uviéu, nel panteón de los reis qu'alzara Alfonso II, xunto cola so esposa Paterna. Mientres el curtiu y tumultuoso reináu de Ramiro I edifíquense les más notables construcciones del prerrománicu asturianu: la ilesia de Samiguel de Lliño y el palaciu de Santa María del Naranco. Amás, cuatro siglos dempués, l'arzobispu Rodrigo fadría al rei Ramiro I protagonista d'una famosa ya irreal batalla, la batalla de Clavijo.

Los años del reináu de Ramiro I suponen un parón de la repoblación per tierres de Castiella. Nun ambiente de desorde y continues rebeliones, apaecen nes lleendes los Xueces de Castiella. Los sos nomes son Nuño Rapa o Rasuella y Laín Calvo ya impartiríen xusticia ente los castellanos sofitándose nes costumes y que les sos sentencies denominábense fazañes, ensin tener en cuenta'l Liber Iudiciorum, d'heriedu visigoda, que se respetaba nel restu del reinu asturianu. Posiblemente fueron dos, por que cuando unu d'ellos viaxara a la corte ástur, otru quedara nel condáu pa caltener la xusticia.

Rodrigo, el primer Conde de Castiella (850-873) editar

Rodrigo sol reináu de Ordoño I (850-866) editar

El nuevu rei Ordoño va a delegar el gobiernu de los sos territorios fronterizos a xentes de la familia real, quien van tener gran llibertá d'aición en cuenta de la so fidelidá: el so hermanu Gatón va ser conde del Bierzo y el so hermanu o cuñáu Rodrigo, conde de Castiella. La llegada d'Ordoño I al tronu nel 850 coincide con una nueva rebelión del xefe de los Banu Qasi, Musa II, que controlaba'l valle del Ebro ente La Rioxa y Zaragoza. Musa ibn Musa taba aliáu col so hermanascu Íñigo Aresta de Pamplona y buscaba la creación d'un reinu independiente de Córdoba. Escontra'l 852 tropes asturianes y gascones enfrentar a los vasconos y a los Banu Qasi na primera batalla de Albelda, siendo vencedores estos postreros. Musa II facer col control de cuasi la totalidá de l'actual La Rioxa.

Mentanto Abd al-Rahman II muerri (852) y el so fíu Mohámed I ye nomáu emir. Nun primer momentu'l so reináu foi sele pero en nomando visir a Hashim ben 'Abd al-Aziz, el descontentu estender ente mozárabes y muladíes. Y ye Toledo onde mayor foi la resistencia al poder del emir. Los mozárabes, dirixíos por Eugenio, depunxeron al gobernador musulmán y conquisten la fortaleza de Calatrava, pidiendo ayuda militar a Ordoño I. Ésti unvió al conde Gatón del Bierzo, ganando a los cordobeses en Andújar (853), anque nel 854 les tropes asturianes fueron ganaes na batalla de Guadalacete, al suroeste de Toledo. Sicasí, la sulevación reproducir nel 858,[2] siendo axusticiáu Eulogio al añu siguiente. Darréu van surdir más sulevaciones en al-Ándalus.

Nel 859 los viquingos lleguen a Pamplona y secuestren al nuevu rei García Íñiguez de Pamplona. Namái en pagando un costosu rescate'l rei vuelve a Pamplona, pero a partir d'entós la vieya alianza ente les Aresta y los Banu Qasi rompióse y García I va ser aliáu del reinu d'Asturies.

Por cuenta de los problemes internos de cordobeses y al cambéu d'actitú de los navarros, l'únicu enemigu de Ordoño I foi'l caudiellu de los Banu Qasí, Musa ibn Musa (Musa II), quien se titulaba tercer rei d'España. En continua rebelión contra Córdoba, trata d'asegurar el valle del Ebro al so pasu per La Rioxa. Nel 855 va realizar una dura razzia contra Álava y al-Qilá y tres ella esmolezse de restaurar y fortalecer la guarnición militar d'Albelda. Viendo l'amenaza qu'esta fortaleza supón sobre los dominios orientales del reinu asturianu, Ordoño I y los navarros llancen una ofensiva contra Albelda. Tres una dura llucha, Ordoño toma la fortaleza y afarar. Esta batalla va dar llugar nel sieglu XII a la llexendaria Batalla de Clavijo.

Musa Ibn Musa va siguir engarrando contra navarros y cordobeses hasta la so muerte nel 862. Mentanto'l so fíu Lupp o Lope ben Musa, gobernador de Toledo, va declarase vasallu de Ordoño I.

La situación ye aparente pa impulsar la espansión del reinu asturianu escontra'l sur. El fenómenu de la repoblación ye sofitáu y fomentáu pol rei, quiciabes pa dar solución al problema deriváu del acoyimientu d'importantes grupos de mozárabes acoyíos nel so reinu tres les rebeliones en Toledo y otres poblaciones d'al-Ándalus.

El condáu de Castiella escontra'l 860 estender escontra'l sur pola Merindad de Sotoscueva, Espinosa de los Monteros, Bricia, Valdivielso, Mena, La Losa, Valdegovía y el Valle de Tobalina, y llegando pel este siguiendo'l ríu Ebro hasta Puentelarrá y pel oeste hasta Brañosera y Aguilar de Campoo. Los sos dominios nun incluyíen el Condáu d'Álava, esto ye, l'obispáu de Veleia (Uelegia Alabense), nun entraba dientro de la xurisdicción de Rodrigo.

 
Santillana del Mar.

El conde va ser l'encargáu de recaldar los impuestos, cobrar les multes ya impartir xusticia nos sos territorios. Nos primeros años del so gobiernu volver# a entamar la repoblación de nuevos territorios so l'aición d'eclesiásticos y señores pero a partir del 860 el mesmu conde va actuar y va repoblar Amaya (860). Dichos señores y eclesiásticos son: l'abá Paulo, l'abá Rodanio, Sona y Munina, Fernando Núñez de Castrosiero y la so muyer Gutina, y los obispos Severo y Ariolfo.

La espansión del condáu de Castiella escontra'l sur y l'este produzse aprovechando la debilidá del emiratu de Córdoba y ye executada a instancies del rei Ordoño I pol conde Rodrigo. Na frontera rioxana van conquistase diverses fortaleces y ciudaes: Haro, Cerezo de Río Tirón, Castil de Carrias y Grañón. Y fúndanse nueves fortaleces (Frías, Lantarón).

Pero'l finxu más conocíu del conde Rodrigo ye la repoblación d'Amaya nel 860, lo que lleva a adelantrar la llinia de fortaleces hasta Úrbel del Castillo, Castil de Peones, Moradillo de Sedano, Oca y Cerasio (Cerezo de Ruco Tirón).

Envalentonados cola nueva espansión, los asturianos ataquen inclusive posiciones de los cordobeses. Asina, Ordoño I escala Coria mientres el conde Rodrigo pasa'l puertu de Somosierra y escala y afara la nueva fortaleza de Talamanca del Jarama (863), prindando al gobernador Murzuk y a la so muyer Balkaria, a los que pondría en llibertá pocu dempués. Muhámmad I nun duldar en responder y esi mesmu añu'l so fíu 'Abd al-Rahmán y el xeneral 'Abd al-Málik ben Abbás entren n'Álava y Castiella. Rodrigo trata de corta-yos la retirada nel escobiu de Pancorvo. Pero los cordobeses dan cuenta de la maniobra y tomen la cuenca del ríu Oja pa retirase. La espedición debió de ser aciar pa castellanos y alaveses.

Nuevamente ataquen los cordobeses nel 865, esta vegada centrándose sobremanera en Castiella (Batalla de La Morcuera). Ibn Alanthir refiernos una nueva incursión nel 866, y de nuevu'l príncipe 'Abd al-Rahmán dirixe l'exércitu contra Álava y Castiella, llegando hasta la ciudá de Mano, probablemente'l valle de Mena, d'onde volvió ensin grandes botinos pero ensin sufrir perdes.

Nel 866 muerri Ordoño I de gota designando socesor al so fíu Alfonso, que dende diba dellos años yera gobernador de Galicia.

Rodrigo sol reináu d'Alfonso III (866-873) editar

Contestu históricu editar

Alfonso III yá taba acomuñáu al tronu del so padre dende'l 864 a la edá de dieciséis años, y gobernaba Galicia dende'l 862. Cuando muerre Ordoño, Alfonso atópase en Santiago de Compostela. Pero llueu'l conde de Lugo Fruela Bermúdez sublevóse, algama Uviéu y ye proclamáu rei, obligando a Alfonso a fuxir escontra tierres castellanes y alaveses p'acoyese sol conde Rodrigo.

Mentanto Rodrigo ta refugando la incursión cordobesa del 866. Tres esta acometida, Rodrigo y otros nobles propónense entronizar a Alfonso n'Uviéu. Rápido Rodrigo prepara al so exércitu y diríxese escontra Asturies pa espulsar a Fruela.

Alfonso III foi coronáu'l 25 d'avientu de 866 y ye la primer vegada en que los castellanos afiten a un rei n'Uviéu. De xuru, Rodrigo va tener agora una gran influyencia sobre'l nuevu rei. Rodrigo permaneció dalgún tiempu na corte uvieína pero a principios del 867 tuvo de tornar a Castiella, a tiempu pa enfrentase a dos nueves dificultaes.

Los cordobeses vuelven enfusar n'Álava y Castiella nel 867. Esta vegada tán dirixíos por otru fíu del emir Muhámmad I, al-Hakam, quien llega hasta Djernik (Herrenchun?), ciudá qu'asalten y escalen, pa depués pasar pol valle de Mena, Espinosa de los Monteros y Bricia hasta llegar a la parte de Reinosa, onde tenía d'atopase'l conde Rodrigo tornando dende Uviéu. al-Hakam torna a Córdoba ensin intentar combates naquella zona. Esta va ser la última aición musulmana hasta años dempués debíu al recrudecimiento de los sos problemes internos.

Per otra parte, aprovechando los problemes socesorios, un magnate o conde llamáu Eglyón o Elyón sulevar n'Álava. Rodrigo foi l'encargáu d'encalorar la rebelión que paeció acabase (867 o 868) ensin nin siquier sacar la espada. Este pudo ser el motivu pol cual d'equí p'arriba el conde Rodrigo va estender los sos dominios tamién sobre Álava. Anque'l so nome sigue ensin apaecer nos documentos roblaos nos dominios del obispáu de Valpuesta, sí apaez nun documentu de donación d'Obarenes (870) y nuna carta del monesteriu alavés de San Millán de Salcedo (18 d'abril de 873), nel valle de Cuartango xunto col señor Sarracín Muñoz, que pudiera ser el llugarteniente de Rodrigo en tierres alaveses.

 
Ermita de San Pedro de Tejada.

Los ataques cordobeses paran a partir del 867. Alfonso III, consideráu como'l verdaderu ideólogu de Reconquistar, el qu'impulsó la idea d'una restauración del antiguu reinu visigodu, sigue les meyores empezaes pol so padre. Mientres pel oeste'l conde Vímara Pérez llega a Porto (868), na frontera oriental l'oxetivu ye faese con una serie de fortaleces que torga la espansión del reinu asturianu. Ente anguaño y el 873, cuando muerre'l conde Rodrigo, los castellanos paecen faese cola fortaleza de Pancorvo y los alaveses cola de Cellorigo. Aun así, los cordobeses van siguir calteniendo mientres años otres importantes places como Ibrillos, Grañón y Carazo.

Les últimes apaiciones documentales del conde Rodrigo son les siguientes, dataes nel 873: la donación que Oveco y Gontroda faen al monesteriu de San Mamés de Obarenes, y otra carta, na que los monxos de San Pedro de Tejada faen obediencia al abá Acisclo, qu'asocedía al fundador, l'abá Rodanio.

Esisten actes dataes nos años 863, 864, 869 y 871 nes que'l nome del conde de Castiella ye Diego Rodríguez Porcelos, el fíu de Rodrigo. De normal supónse qu'estes cartes, anque auténtiques, tán antedatadas, siquier con seguridá los dos primeres, yá que falen del rei Alfonso, que nun empezar a reinar hasta'l 866. La muerte de Rodrigo asocedió'l 4 d'ochobre de 873.

Estensión del condáu de Castiella en 873 editar

El condáu de Castiella esperimenta una gran espansión mientres el gobiernu del conde Rodrigo, que se dirixe escontra'l sur hasta llegar a Amaya (860) y a cuenta de los cordobeses per La Rioxa. Amás, a partir de la sulevación del conde alavés Eglyón, Álava incorporar al condáu de Castiella, anque por curtiu tiempu.

 
Montes de Oca.

Fortaleces musulmanes yeren Pancorvo, Cellorigo, Cerezo de Río Tirón, Castil de Carrias, Briones, Grañón y Ibrillos. Bien importante yera la situación de Pancorvo, que torgaba la meyora castellana escontra les tierres de los Montes de Oca (Burgos), antigua sede episcopal visigoda de la Diócesis d'Oca. Frente a estes fortaleces surden les fortificaciones de Lantarón y Términu.

Ye agora cuando los alaveses conquisten Cellorigo y pue que Buradón, y los castellanos Pancorvo y les places cercanes. D'esta forma arrampuñar a los cordobeses les llaves d'entrada a Álava y Castiella, pero qu'entá caltienen Grañón y Ibrillos.

Una nueva llinia de fortaleces surdió pa protexer estos nuevos territorios, col fin de contener d'una vegada les constantes acometíes cordobeses por esti lladral del reinu asturlleonés.

A última hora, el conde Rodrigo actúa como garante de la realeza asturiana na conflictiva marca oriental. Aprovechando los momentos de debilidá del emiratu cordobés, reorganiza la llinia fronteriza y espande les fronteres del condáu hasta Amaya y los montes Obarenes. Tres les dures razzias primero de Musà ben Musà y depués de Muhámmad I consigue asegurar la frontera rioxana. Amás convirtióse nun poder fáctico del reinu en llogrando la imposición del rei Alfonso III n'Uviéu y acabar cola revuelta alavesa encabezada por Eglyón. El condáu de Castiella apaez yá perfectamente configuráu como un territoriu estremáu tantu de Lleón como d'Álava y con una mirada puesta na so espansión escontra'l Duero y escontra La Rioxa.

Diego Rodríguez Porcelos (873 – h. 885) editar

El Condáu de Castiella so Diego Rodríguez editar

El primer conde de Castiella, Rodrigo, morrió en 873. Na Crónica Albeldense dízsenos qu'en tiempos d'Alfonso III yera conde de Castiella Diego Rodríguez Porcelos, fíu de Rodrigo, siendo'l primer casu nel que'l títulu de conde ye hereditariu nel reinu d'Asturies y asina paez confirmalo cuando nuna carta del cartulariu del San Millán de la Cogolla firma como Diego, conde de Castiella pola gracia de Dios. Quiciabes se deba a la delda qu'Alfonso III contraxera col so padre cuando ésti ayudólu a recuperar el tronu asturianu.

Esisten delles cartes nos que'l nome del conde de Castiella ye Diego y non el so padre. Según Frai Justo Pérez de Urbel, les cartes son auténtiques, pero tán antedatadas. De toes formes, la mayor parte de la escasa documentación que se refier a Diego lleven feches que paecen imprecises.

Contestu históricu editar

Alfonso III va realizar un terrible llabor espansivu del so reinu, avanzando escontra al sur en tolos frentes y ayudando a cuantos rebeldes andalusíes oponer al dominiu cordobés. Pero tamién va tratar de fortalecer la so autoridá real, coartando la llibertá d'aición de los sos condes lo cual va provocar ensame de sulevaciones ente los magnates del reinu.

El periodu de gobiernu de Diego Rodríguez ta marcáu por trés acontecimientos: el definitivu afianzamientu de la frontera nel valle del Ebro en collaboración col conde d'Álava, Vela Jiménez; la creación d'una nueva llinia defensiva más al sur, siguiendo'l cursu del ríu Arlanzón; y la restauración de l'antigua sede episcopal d'Oca.

Afianzamientu de la frontera nel valle del Ebro editar

Ye cuasi imposible siguir con precisión la evolución de la frontera oriental del reinu asturianu. El valle del Ebro rioxanu fuera la entrada natural de la mayor parte de les razzias musulmanes contra Álava y Castiella y taba jalonado de fortaleces como Pancorvo, Cellorigo, Ibrillos, Grañón, etc.

 
Vista del cume onde s'atopa Cellorigo.

En dómina de Rodrigo, y tres la victoriosa campaña contra Albelda (859), fortaleza de Musà II, los asturianos tuvieron de faese col control d'ensame de fortaleces na zona como Cerezo de Río Tirón, Castil de Carrias, Ibrillos y Grañón. Sicasí, esta derrota del poder de los Banu Qasí y la muerte de Musà II (862) tamién foi aprovechada por Muhámmad I pa controlar d'una vegada estes tierres. Por eso unvió socesives aceifas a esta zona. La primera foi nel 863, de la que Ibn Idhari diz que fueron derrotaos diecinueve condes, anque nun paez que tuviera beneficios territoriales. La siguiente foi nel 865, resultó más contundente y llegó hasta Salinas de Añana, acabando con una victoria cordobesa na Batalla de La Morcuera (ente Foncea y Bugedo, cerca de Miranda de Ebro) qu'obligó a replegase a castellanos y cordobeses, y pue que traduxérase na perda de delles de les fortaleces enantes conquistaes, en concretu de Cerezo Río Tirón, Ibrillos y Grañón. Muhámmad I aprovechó esta debilidá pa unviar nueves acometíes nel 866 y 867.

Dende esti momentu va haber un parón nes acometíes cordobeses pos Muhámmad I hai d'encarar número rebeliones internes. Quiciabes la más interesante dende'l nuesu puntu de vista ye la protagonizada polos fíos de Musà II. Dende'l 871 van sulevase contra'l poder central, Ismael ben Qasí en Zaragoza, Fortún ben Qasí en Tudela y un sobrín d'esti postreru, Muhámmad ben Lope, en Borja y Rueda. Alfonso III va emprestar el so sofitu a toos ellos. A partir del 873, Muhámmad va realizar delles acometíes sobre estos nucleos rebalbos.

 
Escobiu de Pancorbo.

Pero viendo que l'alianza yera fuerte, trató d'acometer contra los dos enemigos al empar. Nel 882 empecipió una campaña contra los Banu Qasi. Ismael y Fortún aguantaron pero Muhammad ben Lope rindióse y acompañó al príncipe escontra la marca oriental del reinu asturianu. Remontando'l Ebro dirixiéronse primero contra Cellorigo defendida por Vela Jiménez, qu'aguantó l'ataque na batalla de Cellorigo; unos díes dempués avanzaron sobre Pancorbo, defendida por Diego Rodríguez Porcelos, que tamién aguantó. Viendo que la entrada polos Montes Obarenes yera imposible, dirixir escontra una zona recién ocupada polos castellanos: les nueves fortaleces a veres del ríu Arlanzón, qu'entá nun taben abondo entamaes. Munio Núñez, encargáu de la defensa de Castrogeriz tien qu'abandonala.

Dende esti momentu, los únicos ataques que van sufrir Álava y la primitiva Castiella van ser los empobinaos pol Banu Qasi Muhámmad ben Lope. Tres la traición realizada a Alfonso III, Muhámmad ben Lope volvió remontase contra Córdoba, ganó a los sos parientes y fíxose col control d'un estensu territoriu que tomaba Toledo, Valtierra, Zaragoza, Tudela y Villamayor de Monjardín, cerca d'Estella. Alaveses y castellanos realizaron una incursión sobre los sos territorios nel 883 que foi respondida darréu con un provechosos ataque sobre Álava y Castiella. Sicasí, volvió pidir l'ayuda asturiana nel 884 pero foi-y negada. Esi mesmu añu foi ganáu por Muhámmad I.

A empiezos del gobiernu de Diego Rodríguez había dos asities castellanes que yá seríen inamovibles: Pancorbo en manes castellanes y Cellorigo en manes alaveses. Per parte musulmana Ibrillos y Grañón van ser los dos places más importantes y nun van ser conquistaes hasta entamu del sieglu X. El restu de fortaleces tuvieron de camudar de manes n'ensame d'ocasiones, pero ye plausible que los castellanos adulces fueren afitándose en delles d'elles como Cerezo de Río Tirón y Castil de Carrias. Asina dexa siquier ser inducíu de l'actividá repobladora que se va a llevar a cabu na zona d'Oca.

Restauración de la sede episcopal d'Oca editar

Oca ye l'antigua Auca Patricia, sede episcopal yá en dómina visigoda. Ye posible que nesta zona siempres quedaren poblaciones y fortificaciones anque non entamaes pol reinu asturianu, como San Miguel de Pedroso. Sicasí ye agora cuando empieza a ser parte del reinu asturianu gracies al llabor del conde Diego Rodríguez Porcelos.

La repoblación definitiva paez que se fixo ente los años 873 y 880. La sede aucense ta en plenu funcionamientu mientres el gobiernu del conde Diego y amás vese favorecida por numberoses donaciones del conde. Pue que esta actitú deber a que nos dominios del obispáu de Valpuesta nun se vea reconocida la so autoridá, como lo confirmen dos documentos unu del 875, nel que'l presbíteru Eméritu dona diversos bienes al monesteriu de San Cosme y San Damián; y otru fecháu escontra'l 884 nel cual el presbíteru Sisnando apurre posesiones al monesteriu de Santu Medero y Celedonio de Taranco.

La llinia fronteriza del Arlanzón editar

La espansión sigue escontra'l sur y llega a veres del ríu Arlanzón. Los Añales Castellanos dannos la fecha del 882 pa la repoblación d'Ubierna y Burgos per parte del conde Diego Rodríguez. Y esi mesmu añu tuvo de soceder la repoblación de Castrogeriz, l'antiguu Castrum Sigerici visigodu. Sicasí'l mesmu 882 los cordobeses afararon esta nueva zona de fortaleces y siquier obligó a Nuño Núñez, encargáu de la defensa de Castrogeriz, a abandonar la fortaleza. Pero ye seguro que nel 884 estes places yá taben los abondo entamaes.

Paez probable que Diego Rodríguez fuera tamién el fundador d'una nueva villa cercana a Castrogeriz, Villadiego, qu'apaez nos documentos dende empiezos del sieglu X.

Polo tanto la nueva frontera va tener fortaleces de sonadía como Castrogeriz, Ubierna y Burgos, pero seguru qu'otres munches se llevantaron nesta dómina. Frai Justo Pérez de Urbel cita les siguientes: Castrillo de Riopisuerga, Castrogeriz, Torres de Villasandino, Castrillo Mota de Judíos, Castrillo de Murcia, Torres de Hornillos del Camino, Castrillo de Tardajos, Castrillo de Muñó, Burgos, Celada de la Torre, Castrillo de Arlanzón, Castrillo de la Vega, Castrillo del Val, Castrillo de Verrocue, Torrepadre, Pampliega y Torre de Doña Imblo.

L'escuru final del conde Diego editar

Nun esiste una fecha clara sobre la muerte de Diego Rodríguez. Paez ser que morrió executáu y asesináu. Ello ye qu'en 885 producióse la rebelión contra Alfonso III del conde Hermenegildo Pérez, fíu de Pedro Theón. Tantu Pedro Theón como Rodrigo fueron homes del mayor enfotu pal rei y los sos fíos siguieron siendo condes. Ye probable que Diego sofitara esta revuelta y corriera la mesma suerte que los demás nobles: Hermenegildo Pérez, Hanno... y fuera executáu. De xuru fuera soterráu en Cornuta (Cornudilla, Burgos) o na ilesia de San Felices d'Oca.

La Crónica najerense conseña la muerte del conde Diego en Cornudilla el 31 de xineru de 885.

Vela Jiménez, conde d'Álava (h. 870–d.883) editar

Tres la sulevación de los alaveses al mandu de Eglyón en redol a los años 867 o 868, Rodrigo facer col control de les tierres alaveses. Paez que parte d'estos dominios pasaron tamién a manes del so socesor Diego. Asina nos lo demuestra un documentu fecháu nel 871, que paez antedatado, nel cual una familia procedente de Lleón, a que'l so frente atopar Arroncio donen al abá Pedro del monesteriu de San Vicente de Aosta numberoses posesiones en Aosta (Acosta-Akozta, VI), Zativa (Záitegui, VI), Foze de Arganzone (La Puebla de Arganzón, BU), Zestave (Zestafe, VI), Olleros (Ollerías, VI), Letonnu (Letona, VI), Foronda (Foronda, VI) y Ganna (Gauna, VI). Ye probable que los dominios de Diego na zona tomaren una zona delimitada pol ríu Zadorra dende la so nacencia na sierra de Gorbea hasta la so desaguada, incluyendo les importantes fortaleces de Divina y Mendoza.

Sicasí, el restu de les tierres d'Álava yá nun van pasar a manes de Diego Rodríguez Porcelos. Otru personaxe va apaecer como conde d'estos territorios, Vela Jiménez. Ta fora de dulda qu'estes tierres yeren de soberanía asturiana como lo confirma un diploma de Jaca del 867 que diz: "Reinando'l rei Carlos en Francia, Alfonso, fíu de Ordoño, na Galia Comata y García Íñiguez en Pamplona". Alfonso III va tener una política d'acercamientu col reinu pamplonés, antaño enemigu y aliáu colos Banu Qasi. va casase con Jimena, posiblemente fía del rei Garcia Íñiguez de Pamplona y hermana del rei Fortún Garcés.

La resultancia ye qu'en redol al 870 apaez un nuevu conde alavés, Vela Jiménez quien s'ocuparía de la defensa d'Álava dende la so fortaleza de Cellorigo, gobernando'l territoriu a les órdenes d'Alfonso III, pero siendo parte de la familia reinante en Pamplona.

Los diversos condes castellanos (h. 885 – 931) editar

Los últimos años del reináu d'Alfonso III (885 – 910) editar

L'últimu periodu del reináu d'Alfonso III tuvo marcáu por trés fechos. El primeru ye la firma d'una tregua con Córdoba colo que los únicos ataques esternos van ser per parte de los Banu Qasí. Per otra parte, la meyora escontra'l sur paez detenese, de xuru pa dar en la so organización territorial y defensivo. Y los sos últimos años van venir marcaos pola inestabilidá provocada por delles rebeliones inclusive de los sos fíos.

L'únicu enemigu esternu activu mientres los años finales del reináu d'Alfonso III foi'l formáu pola familia Banu Qasí. Muhámmad ben Lope, gobernador de Toledo y antiguu aliáu d'Alfonso III. Ésti atacó nel 883 a los sos parientes de Zaragoza y Tudela, ganando a dambos y creando de nuevu una amenaza pa la parte oriental del reinu d'Asturies.

Los condes d'Álava (Vela Jiménez) y Castiella (Diego Rodríguez) van tratar de contener la so meyora escalando les posesiones de los Banu Qasí nel actual territoriu de La Rioxa. Muhámmad ben Lope va contestar esi mesmu añu escalando de nuevu Álava y Castiella.

Tres dos aceifas cordobeses nos años 882 y 883 a cargu del fíu del emir Muhámmad I, al-Mundir, nel 884 róblase una tregua ente Córdoba y Uviéu. Mentanto Castiella y Álava tienen que siguir soportando les acometíes de Muhámmad ben Lope (886). Esti Banu Qasí morrió nel 898, en batalla col conde barcelonés Wifredo I, el Velloso, quien foi mancáu de muerte. Muhámmad dexa como herederu a Lope ben Muhámmad. Alfonso III, n'entrando na fortaleza de Grañón nel añu 899, sitió a Lope en Tarazona (900) pero ésti refugar matándo-y 300 homes.

Toledo siguía siendo otru focu de baturiciu tantu pal emiratu omeya como pal reinu asturianu. Nel 903, Lope ben Muhámmad punxo como gobernador de Toledo al so pariente Isa ben Musà, pero foi asesináu nel 906 pol toledanu Lope ben Tarbisha, col sofitu d'Alfonso III (907). Mentanto Lope ben Muhámmad nun cesaba nes sos correríes y atacó y conquistó el castiellu de Bayes, cerca de Miranda de Ebro (904). Sicasí, la estrecha unión ente los monarques asturianos y navarros fixo posible el fin de los Banu Qasí. Lope ben Muhámmad morrió en 907 mientres atacaba Pamplona.

L'añu 885 ta marcáu pola rebelión de Hermenegildo Pérez, fíu del conde Pedro Theón, en Galicia según Sarracino Gatónez, fíu del conde Gatón, repoblador de Astorga. Amás esi mesmu añu paez que morrió'l conde de Castiella, Diego Rodríguez. Ye probable qu'esta rebelión de los fíos d'aquellos condes que fueren parte de los confidentes del rei deber a intentos del monarca d'atayar cualquier deséu d'independencia o de tener más poder del que taba dispuestu a vencer.

A estes tensiones colos magnates del reinu vieno sumase la decisión real de partir el reinu d'Asturies ente los sos fíos, tal que se faía en dellos estaos europeos. A Ordoño, Galicia; a Fruela, el nucleu primitivu d'Asturies; y a García, el primoxénitu, les tierres foramontanas de Lleón y Castiella. La primer muestra de descontentu ante esta manera de proceder foi la revuelta del conde palatín Adamnino, quien foi axusticiáu xunto a los sos fíos. Poco dempués, nel 909 remontaríase'l conde d'Amaya, Nuño Núñez, y esta rebelión veríase sofitada polos fíos d'Alfonso III y la so esposa. Alfonso III foi obligáu a abdicar y retiróse al pueblu asturianu de Bortes o Boiges, l'actual Puelles. Entá pudo pelegrinar a Santiago y llanzar, col permisu del so fíu García, una nueva salida contra los musulmanes. Morrió en Zamora en 910.

Castiella ente 885 y 910 editar

 
Condáu de Castiella dientro del nuevu reinu de Lleón l'añu 910.

Tres la escura desapaición del conde Diego Rodríguez, probablemente en 885, nengunu del so fonduxe volverá ocupar una dignidá condal. Ente 885 y 897 namái s'atopen dos documentos referentes a la zona del condáu de Castiella. Nengún alude a la esistencia d'un conde pero sí a la del rei Alfonso. Ye posible qu'Alfonso III nun quixera dar la oportunidá a nengún magnate de tomar el poder na rexón más alloñada del centru de poder asturianu que pudiera llevar a dalgún intentu secesionista. Puede ser tamién que más tarde viera que yera indispensable delegar el gobiernu d'aquella problemática zona en daquién del so enfotu. ¿Cómo conciliar dambes posiciones?: dando poder de gobernar sobre Castiella non a un únicu conde sinón a dellos.

El nome de Munio Núñez apaez per primer vegada amestáu a la fortificación de Castrogeriz (882). El so gobiernu tenía d'estendese nun principiu na zona que mediaba ente Brañosera al norte, pasando peles importantes fortaleces d'Amaya y Castrogeriz hasta'l ríu Esgueva. La so fía, llamada Munniadonna o Nuña, casóse col primoxénitu d'Alfonso III, García. D'esta forma xunir cola familia más poderosa del momentu en Castiella, una y bones Munio Núñez apaez como conde de Castiella. Tres la rebelión del conde palatín Adamnino, Alfonso abarruntó de les intrigues del so primoxénitu y dende Carrión coló escontra Zamora, onde prindó a García y unviar al castiellu asturianu de Gonzón. Ye entós cuando'l conde Munio Núñez remontar contra Alfonso III. Y amás los sos fíos nun-y sofitaron y obligar a abdicar (909). García convertir nel rei de los dominios castellanos.

Gonzalo Fernández ye nomáu per primer vegada nel 899 como conde de Burgos, y llueu fai de Lara la so base, estendiendo'l so gobiernu dende la zona d'Espinosa y Esguilada hasta'l ríu Arlanza. Antes de la independencia de Castiella, va tener que faer frente a la guarnición musulmana de Carazo.

Gonzalo Téllez ye nomáu en 897 como conde de Lantarón, tomando los sos dominios dende'l ríu Nervión hasta la sierra de la Demanda coles fortificaciones de Lantarón, Pancorvo y Cerezo. Dende los sos dominios asegura la frontera oriental contra les aceifas sobremanera de la familia Banu Qasí. Nel 899, Alfonso III recupera la importante plaza rioxana de Grañón, pero tres la derrota de Valdejunquera tien que ser abandonada. Unos años dempués, nel 904, Alfonso III asedia de nuevu Grañón ensin ésitu, ante l'acometida de Lope ben Muhámmad, anque llogra ocupar y destruyir otra plaza fuerte musulmana, Ibrillos. Nun va ser hasta'l 913 cuando Grañón apaeza yá como fortaleza del reinu de Lleón.

Estos trés condes van ser los protagonistes del movimientu espansivu escontra'l sur más importante, van avanzar hasta llegar a la ribera del ríu Duero.

Reináu de García I de Lleón (910–914) editar

Alfonso III estremó les sos posesiones ente los sos fíos, mandando al primoxénitu, García, Lleón y les tierres foramontanas (ente les que s'inclúi Castiella); a Ordoño, Galicia (y Portugal qu'entós daquella yera territoriu gallegu); y a Fruela, Asturies.

Con García torna l'impulsu espansivu que va tener dos frentes nel ámbitu castellanu. Per una parte, algama'l ríu Duero nel añu 912 y acomete tamién pela zona rioxana, puntu de converxencia de los intereses lleoneses, navarros y musulmanes.

Precisamente en tomando diverses fortaleces rioxanes, y a la so vuelta a Zamora, atopó la so muerte, en marzu del 914. Muertu ensin descendencia asocedió-y el so hermanu Ordoño.

Ye lóxicu pensar que'l conde Munio Núñez, que d'equí p'arriba vemos na corte lleonesa al llau del rei García, influyera na decisión d'espandir les tierres del reinu hasta algamar el ríu Duero na so parte oriental. Munio Núñez yá nun vuelve figurar dende'l 909 como conde de Castiella, sinón namái d'Amaya, la so cortil, el llugar dende onde entamara la repoblación de Castrogeriz.

Agora son dos los magnates importantes sobre'l terrén: Gonzalo Fernández, dende'l so centru de Lara, titúlase conde de Castiella y de Burgos; Gonzalo Téllez, dende les sos fortaleces orientales, faise llamar conde de Lantarón y Cerezo. Y esta situación ye cuando les diverses cróniques fáense ecu de que "nel añu 912 poblaron los condes Nuño Núñez, Roa; Gonzalo Téllez, Osma; y Gonzalo Fernández, Aza, Clunia y San Esteban, xunto al ríu Duero".

Confórmase asina otra frontera a lo llargo d'un ríu. Fai cuasi daqué más de cien años, empezar a fortificar la ribera del Ebro, y nun sieglu pásase socesivamente de norte a sur pol Arlanzón, l'Arlanza, l'Esgueva y llégase al Duero. van revitalizase antigües ciudaes como Roa (l'antigua Rauda arévaca y romana), Clunia y Osma (Uxama).

Llueu se va configurar una nueva llinia fronteriza de la qu'entá queden muertes tanto arqueolóxicos como toponímicos. Asina, la nueva frontera va dir d'oeste a a este: Peñafiel, Curiel de Duero, Roa, Berlangas de Roa, Castrillo de la Vega, Gumiel de Hizán, Aranda de Duero, Torre de Salce, Caleruega, Vadocondes, Alcozar, Langa, Torres de Guisando, San Esteban de Gormaz, Peñaranda, Abolmondar, Abolazaba, Berlanga de Duero, Gormaz, y Osma.

García volvió dar un nuevu impulsu a la frontera rioxana sofitándose nel conde de Lantarón y Cerezo, Gonzalo Téllez y nel conde Fernando Díaz, sito en Lantarón, fíu del otrora fundador de Burgos, Diego Rodríguez. Aprovechando que nel 912 morriera l'emir 'Abd A el·lah y el so socesor 'Abd al-Rahmán III dedicar a acabar colos innumberables focos de rebelión, García I va allegar a la so frontera oriental nel 913. Y dende equí va avanzar per La Rioxa conquistando Nájera y Calahorra y sitiando Arnedo, qu'aguantó. Sicasí, les tropes lleoneses retiráronse, quiciabes por una grave enfermedá de García. Poco dempués, en marzu del 914, García I muerre en Zamora. Les meyores per La Rioxa apenes fueron aprovechaos.

Reinaos de Ordoño II (914–924) y Fruela II d'Asturies y Lleón (924–925) editar

Tres la muerte de García I, el so hermanu Ordoño II, qu'hasta esi momentu reinara en Galicia, ye coronáu en Lleón en 914. Reagrupando de nuevu los reinos gallego y lleonés ente que n'Asturies, sigui gobernando'l so hermanu Fruela II. Estableció definitivamente la capital na ciudá de Lleón

La so primer aición foi una incursión contra Mérida (914), na que llogró un importante botín y tributos. Mentanto, l'emir Abd al-Rahman III va pacificando los sos territorios, tomando Sevilla (913) y acosando a Omar ben Hafsun en Alxecires y Bobastro (914). La instauración d'una llinia fronteriza nel ríu Duero ye vista como una amenaza per parte de los cordobeses, y por ello va unviar delles incursiones: en 916 (esitosa) y en 917. Na postrera los castellanos causaron grandes baxes, aprovechando de les disensiones surdíes ente andalusíes y bereberes. Cuando llegaron los refuerzos lleoneses, los andalusíes retiráronse y los bereberes fueron derrotaos.

El reináu de Ordoño II ta marcáu por una estrecha alianza col rei navarru Sancho Garcés I. Esta estrecha collaboración fai posible la conquista definitiva de La Rioxa (923-924), asegurando para siempres el lladral oriental del reinu lleonés, anque a cuenta de dexar la soberanía al reinu navarru.

Ordoño II muerre en 924 nel camín de Zamora a Lleón, y el so hermanu Fruela II ye nomáu socesor, colo que tolos territorios d'Alfonso III vuelven tar de nuevu xuníos. Mientres el so reináu d'apenes catorce meses nun realizó nenguna aición de relevancia, salvu emprestar ayuda a Sancho Garcés I ante l'acometida cordobesa del 924, anque nun pudo evitase la derrota navarru-lleonesa y la destrucción de Pamplona.

Fruela II muerre en 925 por cuenta de la llepra, empecipiándose una sangrienta guerra ente los fíos de Ordoño II (Alfonso, Sancho y Ramiro) y el fíu de Fruela, Alfonso Froilaz pola disputa del tronu.

La conquista definitiva de La Rioxa (924) editar

La frontera oriental del reinu lleonés siempres tuvo en peligru. El ríu Ebro yera'l llugar más fayadizu pol qu'enfusar en Castiella pa realizar saqueos y asina foi puestu en práutica tantu polos emires cordobeses como los Banu Qasi.

 
Cenotafiu de San Millán.

Lope ben Muhammad yera unu de los miembros d'esta familia, que tenía un poder considerable na zona rioxana. En 904 Lope ben Muhammad conquista la fortaleza de Bayes, cercana a Miranda de Ebro, y obligaba a castellanos y alaveses a llevantar el cercu de los castiellos de Buradón y Grañón. En 908 Lope encabeza una operación contra Pamplona pero muerre nel intre de la mesma. El so hermanu 'Abd Allah instalar en Tudela y sigue la so política de hostigamiento a navarros y lleoneses: nel 911 vuelve ganar a Sancho Garcés I. Por eso nel 913 lleoneses y navarros deciden xunir les sos fuercies y asina llogren conquistar numberoses fortaleces rioxanes llegando hasta Calahorra. Sicasí retiráronse al poco y 'Abd Allah recuperó les posiciones perdíes cuasi ensin esfuerciu (914).

La conquista de La Rioxa y de Nájera yera crucial pa caltener la estabilidá de dambos reinos. De nuevu nel 918 van atacar les posiciones musulmanes en Nájera, Tudela, Valtierra, Arnedo y Viguera, pero ensin poder consolidar nenguna posición.

Como reaición, en 920 los exércitos cordobeses emponer escontra la frontera del Duero. Los castellanos, ante les poques fuercies disponibles (el gruesu del exércitu lleonés topábase axuntáu col navarru p'atacar de nuevu La Rioxa), trata d'axustar colos cordobeses por qu'esvien el so ataque. Anque nun principiu paez que consiguen el so oxetivu, finalmente 'Abd al-Rahman III cai sobre Osma, destrúi la fortaleza de San Esteban y afara Alcubilla y Clunia. Dempués diríxese escontra Tudela que ta siendo asediada por lleoneses y navarros. Y en dalgún puntu cercanu a Muez, nel valle del Junquera, derrota a dambos exércitos na llamada batalla de Valdejunquera. Pue que esta derrota y la posible inaición de los castellanos fuera la causante de qu'esi mesmu añu Ordoño II mande encarcelar a los cuatro condes castellanos: Nuño Fernández, Fernando Ansúrez, Rodrigo Díaz Abolmondar Albu y el so fíu Diego Rodríguez.

En 921 Ordoño II esquitar d'esta derrota atacando la zona de Sigüenza. Pero en 923 la unión de les fuercies lleoneses y navarres van consiguir la total dominación de La Rioxa. Sancho de Navarra va tomar Viguera mientres Ordoño conquista Nájera. Dende esti momentu La Rioxa va ser parte integrante del reinu de Pamplona, que d'equí p'arriba se llamará reinu de Pamplona y Nájera, pa resaltar la importancia de la conquista. Nájera va disponer amás de palacios reales y nella va morar un delegáu del rei navarru. En cuenta de l'ayuda lleonesa, Navarra va reconocer la primacía del reinu de Lleón.

Anque en 924 los cordobeses traten de remediar esta conquista y lleguen inclusive a amburar Pamplona, namái van llograr someter Calahorra. El restu de La Rioxa va quedar en manes pamploneses. La Rioxa va ser repoblada con navarros, alaveses y castellanos, que se van xunir a los mozárabes, muladíes y xudíos qu'ellí habitaben.

Los nuevos condes castellanos editar

Pocu dempués de la xubida al tronu de Ordoño II vamos asistir a un reemplazu de los antiguos condes castellanos.

Gonzalo Fernández apaez como conde en Burgos y como conde de Castiella. Paez ser que dempués pasa a la corte lleonesa, onde figura nuna asamblea de magnates y nobles antes de la derrota de Valdejunquera (920). Frai Justo Pérez de Urbel supón que dempués colaría a la corte navarra, onde, ente los años 924 y 930, apaez un Gundisalvus comes, nome pocu frecuente nos documentos navarros.

Gonzalo Téllez y la so muyer faen una donación al monesteriu de San Pedro de Cardeña el 25 de febreru de 915 anque yá nun figura como conde, anque la razón pueda ser la naturaleza familiar de la transaición.

Los nuevos nomes qu'apaecen nos documentos son:

Amás tenemos el llamáu Episodiu de Tebular (920) nel cual el rei Ordoño manda encarcelar a los condes de Castiella que según esti sucesu son cuatro: Fernando Ansúrez, Nuño Fernández, Abolmondar Albu y el so fíu Diego.

D'estos dos últimos Frai Justo Pérez de Urbel suponer descendientes de Diego Rodríguez Porcelos, qu'actúen na zona de Burgos. Pa Pérez de Urbel, el nome de Abolmondar Albu sería Rodrigo Díaz, fíu de Diego Rodríguez Porcelos. Asina nel 924 esiste un documentu nel qu'un tal Rodrigo Díaz funda'l monesteriu de San Juan de Tabladillo ente Silos y Covarrubias, roblando ente otros Diego Roderiz, que sería los so fíu.

Al añu siguiente paez que Ordoño II vuelve faer cambeos ente los gobernantes de la so marca oriental:

  • Nuño Fernández, posible hermanu del antiguu conde Gonzalo Fernández, que va apaecer como conde de Castiella.
  • Fernando Ansúrez paez quedase na corte lleonesa.
  • Álvaro Herraméliz apaez agora como conde n'Álava.
  • Abolmondar Albu apaez xunto a Ordoño en La Rioxa nel 923, y el so fíu Diego Rodríguez nel 924.

Les causes del enfrentamientu ente los condes castellanos y el rei lleonés que llevaron al Episodiu de Tebular de xuru se deban a dos causes: la primera a que la política de collaboración colos pamploneses y l'arrenunciu al territoriu rioxanu topeta coles ambiciones de los condes castellanu y alavés que mientres años defendieron la frontera oriental del reinu lleonés; la segunda ye que l'esfuerciu lleváu a cabu en La Rioxa debilitó les defenses nel ríu Duero, por onde los cordobeses enfusaron delles vegaes de forma victoriosa: 916, 920 frente a San Esteban y 918 con Badr ben Ahmed frente a Mituniya (¿Monzón de Campos?).

Reináu d'Alfonso IV (925-931) editar

 
Beatu de Llébana. Códiz de San Andrés Regueru (copia del sieglu XIII). Allumáu con oru y plata nel monesteriu de San Pedro de Cardeña.

La muerte de Fruela II dio pasu a una guerra civil ente distintos pretendientes al tronu lleonés. Per una parte atópense los fíos de Fruela II: Alfonso, Ramiro y Ordoño; y por otra los fíos de Ordoño II: Alfonso, Sancho y Ramiro. Nun principiu los partidarios d'Alfonso Froilaz el Gorrumbu, aclámenlu como rei en Lleón. Pero Alfonso Ordóñez pide ayuda al so suegru Sancho Garcés I de Navarra, y con esta ayuda y el sofitu de los nobles de Galicia y el condáu de Portugal, refundió a Alfonso Froilaz del tronu lleonés. El rei destronáu abellugar n'Asturies onde caltuvo'l so poder regio.

Alfonso IV Ordóñez foi coronáu en Lleón en 926. Los sos hermanos Sancho y Ramiro recibieron el gobiernu de Galicia y Portugal respeutivamente. Sancho morrió ensin descendencia en 929, colo que dambos reinos quedaben de nuevu xuníos.

Na primavera del 930 morrió la so esposa, Onneca (o Íñiga) Sánchez, y Alfonso IV decidió abdicar del so tronu ya ingresar nel monesteriu lleonés de Sahagún. Llamó al so hermanu Ramiro y ante los nobles y obispos aconceyaos en Zamora, venció-y el tronu lleonés. Sicasí a empiezos del 931, y ensin sabese a ciencia cierta les causes, Alfonso IV abandonó'l monesteriu y dirixióse a Lleón, volviendo proclamase rei. Ramiro II, que taba en Zamora, abarganó Lleón y rindir, fixo presu a Alfonso IV en redol a agostu del 931 y zarrar con grilletes nun cuartón.

Aprovechando esti sucesu, Alfonso Froilaz y los sos hermanos Ordoño y Ramiro atacaron a Ramiro II dende les sos posesiones n'Asturies. Pero de nuevu Ramiro II venció a los sos contrincantes faciéndo-yos esta vegada prisioneros, fueron conducíos a Lleón y zarraos xunto con Alfonso IV de Lleón. Acabó asina la guerra civil lleonesa qu'había lastrado al reinu dende la muerte de Fruela II. Poco dempués toos ellos fueron condergaos a ser cegaos, y darréu fueron treslladaos al monesteriu de Santuyano y Santa Basilisa de Ruiforco (Ruiforco de Torío), onde permanecieron zarraos hasta que finaron.

Mientres la guerra pol tronu lleonés ente los Froilaz y los Ordóñez, esta foi la situación na marca oriental del reinu. El conde d'Álava y Lantarón, Álvaro Herraméliz, reconoz a Alfonso IV pos ta casáu con una hermana de la so muyer, del fonduxe real navarra.

El conde Nuño Fernández tamién lu reconoz, pero ye la última vegada qu'apaez na documentación. Pue que la so postura mientres la guerra nun fuera bien clara y por eso debió de cayer en desgracia. N'otru documentu que se refier a la parte de l'actual Cantabria apaez el so nome y reconoz como rei a Alfonso Froilaz.

El poder en Castiella va pasar a Fernando Ansúrez, del llinaxe asitiáu d'antiguu na zona d'Oca. Ente marzu de 926 y 929 nun hai documentación que nos dexe conocer la fecha exacta na que Fernando Ansúrez faise cargu del condáu. Esisten documentos onde se reconoz a Fernando Ansúrez como conde de Castiella. Dambos refiérense a donaciones feches al monesteriu de San Pedro de Cardeña. El so nome nun va apaecer más y va ser sustituyíu por Gutier Núñez.

Na zona al sur del ríu Arlanzón paez que nun s'estiende l'autoridá del conde. Nesta zona respetaría l'autoridá de la familia del antiguu conde Gonzalo Fernández, con sede en Lara. Pero la situación volvió complicase col enfrentamientu nos hermanos Alfonso IV y Ramiro II. Nun principiu, el conde alavés, Álvaro Herraméliz, y el nuevu conde de Burgos, Gutier Núñez, van ser fieles a Alfonso IV. Pero'l trunfu final del rei Ramiro II significó'l fin de poder de dambos condes y l'ascensu d'un nuevu dirixente qu'a la llarga va ser el verdaderu conformador de Castiella como unidá política ya histórica, Fernán González.

Fernán González y l'autonomía del Condáu de Castiella (931-970) editar

Oríxenes de Fernán González editar

Fernán González encarnó tolos valores que se-y atribúin al bon castellán: trabayador, con honor, combativu a favor de la fe católica ya independiente. Dende'l sieglu XIII hubo una tradición nacionalista y relixosa que consideró a Fernán González como l'héroe defensor de Castiella, y teniendo como puntu central de la unidá na fe católica. Esta tradición va empezar col Poema de Fernán González.

 
Fernán González.

La importancia d'esti conde na hestoria castellana ye innegable. La so actuación política nel reinu de Lleón va dar llugar a que Castiella debilite los venceyos feudales col reinu lleonés nun grau que nun algamar nengún otru de los territorios que tamién lo intentaron: condáu de Saldaña, condáu de Portugal y los condes de Galicia. A la fin del so gobiernu, Castiella actúa llibremente na so política esterior, anque ensin dexar d'otorgar cierta preeminencia a Lleón, yá puede considerase autónomu de facto. Otres interpretaciones históriques consideren esti puntu l'empiezu del so independencia, pero siempres tuvo amestáu políticamente al Reinu de Lleón y al de Navarra, hasta la so constitución formal como reinu en 1065 a la muerte de Fernandu I de Lleón.

De los oríxenes de Fernán González esisten delles noticies nes cróniques, dalgunes d'elles contradictories ente sigo, y la mayoría, agregos imaxinarios. Toles cróniques posteriores a la dómina de Fernán González traten de emparentarlo primeru con unu de los míticos Xueces de Castiella, Nuño Rapa; y dempués cola primer familia condal, la empecipiada pol conde Rodrigo.

Pueden dase dos genealogía. La primera, más completa y emparentándole colos reis de Lleón, un Xuez de Castiella y la primer familia condal. Esta xenealoxía nunca va poder ser probada pos nun esisten documentos que lu acrediten y básase en noticies bien posteriores a la dómina y en camientos más o menos sólidos de los historiadores.

La segunda xenealoxía va ser más curtia pero más segura. N'analizando la documentación esistente puede concluyise como ciertu que Gonzalo Fernández yera'l so padre y que Munio Núñez de Castrogeriz y Munio Núñez de Brañosera fueron antepasaos sos pos dambos confirmaron el Fueru de Brañosera y cuando lo fai Fernán González referir a que'l so padre y güelos facer. Per otra parte, asumiendo que'l fíu toma'l cognomen del padre, Gonzalo Fernández tuvo que tener un padre llamáu Fernando, que podría ser Fernando Núñez de Castrosiero.

Tou paez apuntar a que nació nel castiellu de Lara, y ellí tuvo de pasar los sos primeros años. Esiste una lleenda sobre la so crianza en La Montaña, na actual Cantabria.

Fernán González, conde de Lara (c. 929 – c. 931) editar

Los años que trescurren ente la muerte de Fruela II (925) y l'ascensu definitivu al poder de Ramiro II (931) tán presidíos pol reináu d'Alfonso IV de Lleón Ordóñez, el Monxu, que empezó con una guerra civil contra Alfonso Froilaz y acabó con otru conflictu con Ramiro II. Faigamos agora una repasada de los distintos magnates con atribuciones condales qu'apoderen el territoriu castellanu nesta dómina.

 
Covarrubias.

Nuño Fernández ostenta'l títulu de conde de Castiella y de Burgos dende'l 921. Ye bien difícil conocer la so posición nel conflictu ente Alfonso Ordóñez (Alfonso IV) y Alfonso Froilaz. Sicasí ye esta la so última apaición na zona.

Fernando Núñez yá tuviera dignidá condal nel reináu de Ordoño II cuando apaez como conde en Castiella. Vuelve apaecer con Alfonso IV como conde en Castiella nel 929 quiciabes sustituyendo a Nuño Fernández. Nun se vuelve tener noticia d'él dende esta fecha en Castiella coincidiendo colos sucesos del arrenunciu al tronu d'Alfonso IV y el so posterior arrepentimientu y conflictu con Ramiro II.

Álvaro Herraméliz apodera'l condáu d'Álava, siendo nomáu per primer vegada en 923 y dende esta base paez qu'apoderó'l condáu de Lantarón y el de Cerezo. Paez que sofitó a Alfonso IV, pos taba casáu con una hermana de la muyer del rei, frente a Ramiro II pos dende'l 931 yá nun se vuelven tener noticies d'él en Castiella.

Gutier Núñez apaez como conde en Burgos nel difícil añu del 931, en plenu enfrentamientu ente Alfonso IV y Ramiro II. Diz Pérez de Urbel qu'esti magnate debía de ser un importante conde gallegu hermanu de Goto, vilba del so hermanu'l rei Sancho y que pudo ser nomáu conde p'asegurar la fidelidá d'esta importante familia. Si ye asina, la cayida d'Alfonso IV tamién provocó la suya. Años dempués, nel 935, paez que recuperó l'enfotu real pos apaez en Lleón confirmando una donación real a la sede episcopal lleonesa.

De lo esplicao enantes puede deducise qu'ante'l conflictu n'Alfonso IV y Ramiro II, los condes de Castiella y Álava, Gutier Núñez y Álvaro Herraméliz, apuesten por Alfonso. Paez inclusive qu'esti rei tuvo na zona de Castiella mientres la guerra. Esto esplica que dambos dexen de disponer de los sos cargos col trunfu definitivu de Ramiro II.

La primer dignidá de Fernán González foi conde de Lara. La presencia de la familia del conde de Castiella nesi momentu, Fernando Ansúrez, paez reconocer del dominiu d'estos territorios al sur del ríu Arlanzón a Fernán González. Suponemos que les rellaciones ente dambos son pel momento cordiales anque nel futuru la so familia y la de Ansúrez van ser rivales.

Fernán González, Conde de Castiella y Álava (c. 931 - 944) editar

Primeres apaiciones documentales editar

Los primeros testimonios documentales sobre'l mandatu de Fernán González como conde de Castiella producir en 932. En dos d'ellos queda confirmáu que na persona de Fernán González vuelven xunise la gobernación de tolos territorios castellanos, Lantarón, Cerezo, Burgos... y amás el condáu d'Álava. Atopamos por tanto con que n'apenes un añu, el señor de Lara convertir nel gobernador de tola marca oriental del reinu de Lleón, ensin nengún tipu de contrapesu en dichu territoriu y col enfotu plenu del rei. Ye posible qu'esta maniobra regia deber a los cambeos que se taben produciendo más al sur, onde dende'l 929 Abderramán III proclamárase califa.

En dichu documentu puede lleese: "Primu anno regni sui Ranimiri principis in Legione; Fredenandus comes in Castella et in Alapa". Xunto con otra carta del Monesteriu de San Millán de la Cogolla, tamién del 932, que diz que'l noble alavés Sarracín Gutiérrez colos sos hermanos viende al abá ente otres coses una tierra en Salinas de Añana "allegante a otra que ye propiedá del nuesu señor, el conde Fredelando".

Rellaciones matrimoniales ente Lleón, Castiella y Navarra editar

El reinu de Navarra tien nesta dómina un protagonista na persona de la reina Toa, segunda esposa de Sancho Garcés I, rexente del reinu por cuenta de la minoría d'edá del so fíu García Sánchez I. La situación del so pequeñu reinu obligó-y a tratar de buscar aliances matrimoniales col restu de les entidaes polítiques que lu arrodiaben.

Los sos primeros movimientos fueron empuestos a fortalecer la so alianza col reinu de Lleón y asegurar cierta preeminencia nel condáu d'Álava.

La so fía Onneca o Íñiga casóse col rei lleonés Alfonso IV roblando asina una estrecha alianza ente dambos reinos.

La so fía Sancha casóse col rei Ordoño II nel 924 poco primero de morrer. Dempués xunióse col acabante nomar conde d'Álava, Álvaro Herraméliz, que tres la guerra civil del 931 foi desaposiáu de los sos dominios y probablemente tamién morrió. Un nuevu matrimoniu xunió a Sancha con Fernán González quiciabes nel 932, yá que nuna carta de donación al monesteriu de San Pedro de Cardeña del 13 d'agostu de 935 apaecen el conde y la so esposa xunto colos sos dos fíos Gundisalvo Fredinandiz y Sancius Fredinandiz.

Otra fía llamada Velasquita casóse col conde d'Álava, Munio Vélaz en 924 o 925. Esti conde paez que morrió pocu dempués y foi asocedíu por Álvaro Herraméliz. Siguiendo les indicaciones maternes volvió casase con Galindo, fíu del conde Bernardo de Ribagorza; y entá tuvo un tercer maríu, Fortún Galíndez, que foi gobernador de Nájera ente 928 y 973.

L'ascensu de Ramiro II al tronu lleonés supunxo un golpe a esta política matrimonial navarra pos para Toa representó que los sos dos xenros, Alfonso IV y Álvaro Herraméliz yeren desbancados del poder. Sicasí supo de nuevu texer la rede y llogró qu'otra fía, Urraca, casóse con Ramiro II, una vegada qu'ésti arrenunció al so matrimoniu cola gallega Adosinda Gutiérrez por ser pariente so. El matrimoniu tamién se debió contraer en redol al 932, siendo la primer apaición documental de la nueva reina nel 934.

Tres tou esti manexu políticu tenemos una estrecha alianza ente lleoneses y navarros amás d'una enorme influencia de la reina Tou sobre los asuntos del reinu de Lleón yá que'l so rei y unu de los sos condes más poderosos, el castellán, son xenros sos.

Contestu históricu: Ramiro II y el califa 'Abd al-Rahmán III editar

N'agostu del 932 'Abd al-Rahmán III llogró acabar con tolos movimientos de rebeldía que dende fines del sieglu pasáu estendiérense por tou al-Ándalus. Foi la siempres rebalba ciudá de Toledo la postrera en cayer a pesar de los sofitos que siempres recibieren dende'l reinu de Lleón.

Una vegada restablecíu l'orde na Marca Media, 'Abd al-Rahmán vuelve los sos mires escontra l'oxetivu de la frontera del Duero que dende'l 912 yera la posición más meridional del reinu de Lleón cola esceición de la zona portuguesa, onde taba daqué más al sur, nel ríu Mondego.

Na primavera del 933, dende la importante base de Medinaceli un exércitu cordobés amenació Osma y San Esteban de Gormaz. L'aición conxunta del conde castellanu y el rei lleonés llogró parar esti envite qu'anunció l'entamu d'un periodu de continuos ataques contra esta posición estratéxica que nun va acabar hasta'l sieglu XI. Quiciabes como respuesta a esti ataque, Ramiro entamó una razzia contra la fortaleza de Maŷrit (Madrid) a la que tamién allegó Fernán González. La ciudá foi tomada según el so castiellu, mandáu edificar en tiempos del emir Muhámmad I. Sicasí en llogrando'l botín correspondiente abandonóse la posición que llueu foi retomada polos cordobeses poniendo al frente al cordobés Áhmad ben 'Abd A el·lah ben Yahya al-Laythi.

El conflictu volver# a entamar al añu siguiente. Los cordobeses vuelven acesmar Osma, esta vegada con mayor fortuna, pos les tropes lleoneses y castellanes abellugar nes fortaleces. En dexando un cuerpu del exércitu cerca d'Osma, 'Abd al-Rahmán III prosigue per tierres de Soria escontra'l norte coles mires d'atacar el reinu navarru. Llegando a Pamplona, se entablaron negociaciones cola reina Toa quien se declaró xunto col so fíu García vasallos del califa. Una vegada consiguida esta sumisión, los exércitos cordobeses dirixir por La Rioxa p'atacar Álava y depués enfusase hasta Burgos, que foi dafechu destruyida. Según cúntennos los Añales Castellanos, na so retirada paez que fueron hostigados poles tropes lleoneses al so pasu por Osma causándo-yos una derrota, que seya que non nun debió de ser de gran importancia.

Otra incursión cordobesa nel 936, esta vegada al traviés de Somosierra, acabó cola muerte del gobernador de Madrid antes citáu. Mentanto la familia dominante na Marca Cimera d'al-Ándalus entamaba una rebelión contra Córdoba que consiguió'l sofitu de Ramiro II. Tres la cayida de los Banu Qasí, los Tuchibíes yeren los dominadores de la zona. Nel 937 el gobernador de Zaragoza y xefe de la familia, Abu Yahya ben Muhammad, pidió tropes auxiliares a Lleón que-y fueron concedíes. De xacíu, 'Abd al-Rahmán tardó pocu n'atacar a los rebeldes. Primero foi asediada Calatayud, gobernada por Mutarrif quien morrió mientres el asedió. El so hermanu Hakam apurrió la ciudá y los castellanos y alaveses ellí concentraos fueron pasaos a cuchiellu. Poco dempués el restu de ciudaes rebalbes claudicaron incluyendo Zaragoza. Abu Yahya foi perdonáu por 'Abd al-Rahmán y siguió al mandu de la rexón.

La batalla de Simancas (939) editar

'Abd al-Rahman III ye un gobernante indiscutido n'al-Ándalus. El so únicu enemigu ta nos reinos de Lleón y Navarra, y nos condaos aragoneses y catalanes. Ante esto, el califa va llanzar la campaña del poder supremu, según fontes árabes. Un fuerte exércitu parte de Córdoba escontra Medinaceli nos empiezos del branu del 939, ente que l'alianza de lleoneses, castellanos y navarros concentrar na frontera del Duero. Cuando se faíen los preparativos produció un eclís total de sol, que tuvo d'impresionar a dambos bandos.

L'exércitu musulmán avanzó siguiendo'l cursu del Duero hasta llegar a la fortaleza de Simancas, onde instaló un campamentu esperando l'entamu del enfrentamientu con Ramiro II, les sos tropes y les de castellanos y navarros ellí aconceyaes. El 6 d'agostu de 939 se entabló una primer batalla que duró dellos díes y acabó nuna importante derrota cordobesa, en parte poles rocees de los xenerales ante'l mandu d'un esclavu, obligando a los musulmanes a retirase con grandes perdes. L'alianza nortiza escorrió al exércitu musulmán y volvió enfrentase con él, esta vegada nun llugar que suel ser identificáu como Alhándega, el 21 d'agostu de 939. Foi una batalla de gran trescendencia pola magnitú de la derrota cordobesa, que va dexar al reinu de Lleón volver a entamar el so llabor de reorganización más allá de ríu Duero.

Escurrir históricu tres la batalla de Simancas (940-944) editar

 
Estremadura castellana.

A pesar de la derrota cordobesa en Simancas prosiguen les aceifas contra'l reinu lleonés nel 940. Como respuesta a les mesmes los castellanos realizaron una incursión na primavera d'esi añu contra Talamanca que nun foi afortunada pos les fontes árabes falen de la victoria del gobernador Mutarrif ben Din al-Dun y de una aceifa pel branu del mesmu Mutarrif contra Clunia y Peñafiel.

Sicasí empezaron una serie de conversaciones p'apautar una tregua ente Lleón y Córdoba que se robló finalmente n'agostu del 941. Nesta tregua, por aciu de Ramiro II, tamién s'incluyó al reinu navarru. De resultes lliberóse a Muhammad ibn Hashim al-Tuyibi, en manes lleoneses dende la batalla de Simancas. Pero la duración de la paz foi efímera pos en setiembre d'esi mesmu añu'l rei navarru García atacó diverses fortificaciones de la zona de Huesca (Labata, Labiba, Sen y Men). Y en la primavera del 942 Ramiro II decide ayudar al so cuñáu García unviando a Fernán González a combatir contra al-Tuyibi en Tudela. Dicha espedición foi ganada, y como represalia hubo una nueva aceifa cordobesa contra Castiella esi mesmu añu.

En xunetu del 942 los húngaros afararon diverses places cordobeses del nordés peninsular como Lleida y Barbastro.

Les repoblaciones más allá del ríu Duero editar

La victoria de Simancas supunxo un nuevu impulsu na reorganización del territoriu más allá del ríu Duero. Pel oeste repuéblase'l valle del ríu Tormes con xentes de Lleón, destacando nel enfotu l'obispu Oveco, con nucleos como Salamanca, Ledesma, Baños de Ledesma, Peñausende, Alhándega, etc. Na parte central ye posible que s'avanzara hasta Íscar y Olmedo. Y pel este van ser dos los protagonistes d'esta avanzadura: Ansur Fernández y Fernán González.

El primeru, que poco dempués va apaecer col títulu de conde de Monzón, paez que foi'l primeru n'asitiase en Peñafiel para dempués siguir hasta Cuéllar. El segundu llegó hasta Sepúlveda.

Sepúlveda o Septempública ta asitiada nel cuetu de Somosierra sobre los focetes del ríu Duratón y el ríu Caslilla, de bonu defensa, convirtiéndose en punta de llanza, una avanzadura meridional pa protexer asina les zones de Sacramenia y Montejo. El conde concedió a la villa un fueru p'atraer asina a pobladores. Dichu fueru foi sancionáu polos sos socesores. El testu más antiguu calteníu d'esti fueru data de 1076. Por desgracia, esta primer repoblación foi de curtia duración, pos les acometíes de Almanzor van ser desastroses y van torgar l'afitamientu d'esti movimientu escontra'l sur. Ye difícil determinar el momentu exactu de la repoblación de Peñafiel y quién la realizó, anque puede suponese qu'en redol a 943 la zona foi repoblada por Ansur Fernández, conde Monzón, y nun va ser hasta los tiempos del conde Sancho García cuando la zona pase al Condáu de Castiella.

Igual o más difícil ye determinar les circunstancies de la repoblación de Cuéllar, asitiada na zona llende d'aición de dambos condes anque ye atribuyible con mayor seguridá a los condes de Monzón. Esta primer repoblación, al igual que la de Sepúlveda, acabó mientres les aceifas d'Almanzor.

Assur Fernández, conde de Castiella y Álava (c. 944-c.945) editar

El Condáu de Saldaña y Carrión editar

Esti territoriu asitiáu al norte de l'actual provincia palentina constituyóse'l condáu de Saldaña y Carrión en dómina de Ramiro II, siendo Diego Muñoz el so primer conde.

 
Condáu de Monzón, Saldaña y Carrión.

Diego Muñoz yera fíu de Munio y Gulatruda, quien apaecen nuna carta del 2 de mayu de 925 vendiendo tierres a San Martín de Llébana (depués Santu Toribio). En carta de tiempos d'Alfonso IV apaez Gulatruda yá viuda mercando al so cuñáu Silu delles tierres de Llébana y Asturies de Santillana, y nel documentu apaecen como testigos los sos fíos Diego Muñoz, Dedegoncia, Vistrili y Baudili. Esta familia paez que se emparentó colos condes de Llébana.

Diego Muñoz foi un aliáu incondicional de Fernán González nes sos rebeliones contra los reis de Lleón, quiciabes pa sirvir a los sos propios intereses d'atropar más tierres en desterciu del condáu instituyíu al sur de les sos tierres, el condáu de Monzón, de la familia de los Ansúrez.

El condáu de Monzón editar

La zona d'actuación d'esti condáu entraba en conflictu primeru colos dominios de Fernán González quien tamién intenta actuar na zona de Peñafiel y Sacramenia; y tamién col conde Diego Muñoz de Saldaña, que ve frenáu la so espansión escontra'l sur.

Assur Fernández ye agora'l xefe de la familia Ansúrez. Apaez nel 941 nuna sentencia d'un tribunal presidíu por Fernán González, pero dempués yá va permanecer xunto al rei Ramiro II y a ésti va sofitar contra la rebelión de los condes de Castiella y Saldaña.

La primer rebelión de Fernán González (943/944) editar

Tres la batalla de Simancas, Fernán González prosigue'l so llabor y apaez en dellos documentos confirmando donaciones.

A partir d'esti momentu los documentos callen el so nome. Ye este un episodiu bastante escuru del que lo único que tenemos son les noticies que nos dan la Crónica de Sampiro o la Crónica najerense. Si siguimos los documentos de la dómina atopamos con que, efeutivamente, esisten una serie de diplomes nos que Fernán González yá nun apaez como conde de Castiella.

De too esto lo único que puede deducise ensin recurrir a esplicaciones pocu encontaes ye que tres la rebelión de Fernán González y la so captura'l rei Ramiro II noma a Ansur Fernández como nuevu conde y unvia al infante Sancho pa reafitar la so soberanía en tierres castellanes permaneciendo ellí siquier hasta l'añu 950. En permaneciendo alredor d'un añu en prisión, Diego Muñoz y Fernán González recuperen les sos dignidaes condales.

Fernán González y los últimos años de Ramiro II (945-951) editar

Una vegada resueltu l'enfrentamientu ente'l rei de Lleón y los condes de Castiella y Saldaña, Ramiro II tien qu'enfrentase de nuevu a l'actividá militar de 'Abd al-Rahmán III. El califa decide reforzar la organización militar de la Marca Media, con capital en Toledo, pa hostigar d'una forma más efeutiva a los reinos castellanos y en concretu al condáu de Castiella. Nel 946 reedifica la ciudá de Medinaceli y convertir na nueva capital de la Marca Media.

Dende esi momentu son munches les aceifas llanzaes contra'l reinu de Lleón. Una del branu del 947 dirixida pol gobernador de Toledo paez qu'afectó a les zones de repoblación al sur del Duero de los condes de Monzón y de Castiella. Nun paez que Ramiro II respondiera a estes acometíes. Esto ye por cuenta de qu'en redol a los años 948 y 949 tuvo que faer frente a otra revuelta, esta vegada de dellos condes gallegos. Ye nel añu 950, cuando, según Sampiro, atacó Talavera na que sería la so última fazaña militar. Nesi mesmu añu, tando n'Uviéu, careció gravemente. De tornó a Lleón y abdicó del tronu'l 5 de xineru del 951. Morrió pocu dempués, con seguridad antes del 8 de xunu acordies coles cróniques árabes. L'infante Sancho permanez entá en Burgos, siendo del 1-II-947 l'últimu documentu robláu por él.

El llabor del conde ye toralmente normal hasta la muerte de rei lleonés. Hasta esti momentu nada vemos de la supuesta independencia del condáu de Castiella respeuto al reinu de Lleón. Les rellaciones ente rei y conde son siempres de subordinación de Fernán González a Ramiro II. La rebelión protagonizada por él yera daqué común na dómina, como vemos nel casu de los condes gallegos.

Fernán González y Ordoño III (951-956) editar

Ramiro II tuvo dos matrimonios. El primeru foi con Adosinda, fía del conde gallegu Gutier Osoriz, que foi refugada en 931. Frutu d'esta unión el rei tuvo dos fíos: Bermudo, que finó ensin descendencia en 941, y Ordoño, nacíu en 925 y casáu con Urraca Fernández, fía de Fernán González. Casar en segundes nupcias con Urraca Sánchez, fía de Sancho Garcés I y Toa Aznárez. D'esta unión nacieron Sancho (futuru rei de Lleón), Elvira, Teresa, que foi esposa de García Sánchez I de Pamplona, y Velasquita.

Tres l'abdicación de Ramiro II, el so fíu Ordoño III foi nomáu rei de Lleón ensin aparente oposición. Dende esi momentu'l so hermanu Sancho nun apaez na documentación lleonesa y paez qu'emigró al llau del so tíu García I Sánchez, rei de Navarra, y de la so güela Toa.

Dende los entamos del so reináu tuvo que faer frente a nueves acometíes de 'Abd al-Rahman III.

En 954 Ordoño III tuvo que faer frente a un intentu del so hermanu Sancho de destrona-y y apoderase del tronu lleonés. Nesti oxetivu foi sofitáu pol so tíu García, rei de Pamplona, y por Fernán González. Cada unu d'ellos avanzó escontra Lleón col so propiu exércitu. Ordoño III defender con ésitu y los rebeldes tuvieron que tornar a los sos territorios. Tres esti fechu, Fernán González volvió al serviciu de Ordoño III, ensin qu'hubiera más problemes ente ellos hasta'l fin del reináu de Ordoño.

Pa esplicar el comportamientu de Fernán González en contra del so xenru remanáronse delles hipótesis fundaes nuna adición del obispu Pelayo d'Uviéu qu'afirma que Ordoño III refugaría a la so esposa Urraca Fernández pa casase con una muyer llamada Elvira o Teresa, que sería madre de Bermudo II de Lleón. Sicasí, anguaño dellos investigadores punxeron en dulda esti refugo y aseguren que Bermudo II ye fíu d'Ordoño III y Urraca Fernández.

En 955 atacóse la fortaleza castellana de San Esteban de Gormaz y vencióse a los castellanos pero nun se consiguió'l dominiu de la fortaleza. Mentanto, Ordoño III tenía que someter una rebelión de los condes gallegos, que foi encalorada rápido, y depués empecipió una razzia contra Lisboa. Nesti momentu empecipien conversación de paz roblaes en 955 en cuenta de que munches places fronterices fueren apurríes a los musulmanes o, siquier, esmantelaes. En 956 Ordoño solicitó la inclusión na tregua del conde Fernán González, tal que cunta Ibn Jaldún.

Ordoño III morrió d'enfermedá en 956 y foi soterráu en Lleón. Anque cuntaba con un fíu, Bermudo, el so hermanu Sancho aprovechó la oportunidá p'asumir de forma pacífica'l tronu lleonés, con sofitu de los navarros y del conde de Castiella.

El conde García Fernández (970-995) editar

García Fernández yera conocíu como "el de les Manes Blanques". Vivió ente los años 938 y 995, y el so mandatu estender ente'l 970 y el 995. Fíu del conde Fernán González, recibió un condáu de Castiella nun momentu de rellumanza, con una paz precaria con Al-Ándalus que se caltuvo hasta'l 974. Nesi añu García Fernández atacó Daza, incursionando hasta Sigüenza. Al añu siguiente intentó fallidamente asaltar San Esteban de Gormaz nuna alianza con navarros y lleoneses, anque lo consiguiríen en 978, llegando hasta Atienza. Casóse con Ava de Ribagorza, fía de Ramón II, conde de Ribagorza. Xunto a Galib, gobernador de Medinaceli, y l'infante Ramiro de Navarra, fueron ganaos na fortaleza de San Vicente, morriendo tanto Galib como l'infante Ramiro. Nel añu 981, nuna nueva coalición de navarros, lleoneses y castellanos, García Fernández sería ganáu en La Rueda, perdiendo posiciones y abandonando Sepúlveda y Atienza. Na Guerra Civil lleonesa, García Fernández tomó partíu por Bermudo II de Lleón, qu'acabaría venciendo. Abd Allah, fíu d'Almanzor, vivió abellugáu mientres aproximao un añu na corte castellana. Tres la entrega de Abdalá al so padre, foi axusticiáu por Sad. En 994, el so fíu Sancho García entamó una revuelta en contra del so padre, ayudáu pola mayor parte de la nobleza y la so madre. Aprovechando la situación, Almanzor atacó Castiella y nuna batalla ente Langa y Alcozar cayó mancáu y foi prindáu y lleváu a Córdoba, morriendo dos meses dempués nesi mesmu añu.

Castiella so Sancho III de Pamplona (1028-1035) editar

 
Castiella baxu dominiu navarru.

Castiella so Fernandu I de Lleón (1035-1065) editar

Ver tamién editar

Referencies editar

Bibliografía editar

  • Álvarez de Eulate, José María. Historia económica del condáu de Castiella. Valladolid, 1994
  • Martínez Diez, Gonzalo (2005). El Condáu de Castiella (711-1038): la historia frente a la leyenda, 2 tomo. ISBN 84-9718-275-8.
  • Pastor Díaz de Garayo, Ernesto. Castiella nel tránsitu de l'Antigüedá al Feudalismu: poblamientu, poder políticu y estructura social: del Arlanza al Duero (sieglos VII-XI). Valladolid, 1996
  • Pérez de Urbel, Justo (1945). Historia del Condáu de Castiella. Madrid: Conseyu Cimeru d'Investigaciones Científiques.
  • Pérez de Urbel, Justo (1969). El Condáu de Castiella. Los 300 años en que se fixo Castiella. Madrid: Sieglu Ilustráu.

Enllaces esternos editar

  • Primeros Añales de Castiella.
  • Historia del condáu de Castiella: http://www.condadodecastilla.es. Sitio web dedicáu a la hestoria de la Castiella condal y d'onde se tomó la mayoría de la información d'esti artículu.