Xeografía de Guyana

Guyana ye un país alcontráu en partir Nordeste de Suramérica y en parte del Caribe Suramericanu, llinda al norte col océanu Atlánticu, al este con Surinam, al oeste con Venezuela y al sur con Brasil. Con una estensión territorial d'aproximao 214,970 quilómetros cuadraos.Guyana ye un pocu más pequeña que Laos y un pocu más grande que Bielorrusia. El país ta asitiáu ente los paralelos 1 y 9 y ente los meridianos 56 y 62 al oeste. Guyana cunta con 430 quilómetros de mariña atlántica. El territoriu de Guyana entiende tres zones xeográfiques principales: el llanu costeru, la franxa de sable blancu y les tierres altes del interior Aproximao los trés cuartes partes del oeste del país son reclamaes per Venezuela, específicamente 159 542 km², lo que representa'l 74,21 % del territoriu, zona llamada por esta como Guayana Esequiba. El so otru vecín, Surinam, reclama pa sigo una parte del territoriu oriental al sureste del país específicamente unos 15 600 km² denomada Rexón de Tigri lo que representa anguaño'l 7,26 % del país...

Xeografía de Guyana
Llocalización
Continente América
Rexón América del Sur
Carauterístiques xeográfiques
Superficie 214.970 km²
  196.850 km² (tierra)
  18.120 km² (agua)
Llinia de costa 459 km
Puntos estremos
Puntu más baxu Océanu Atlánticu a 0m
Puntu más altu Monte Rorima a 2,835m

 
 • Plataforma continental 200 mn
 • Zona económica esclusiva 200 mn
 • Mar territorial 12 mn
[editar datos en Wikidata]

Topografía editar

Xeolóxicamente, el territoriu de Guyana asítiase sobre l'escudu guyanés, una formación predresa que data de la Era Paleozoica, cubierta dempués pol mar onde se depositaron delles roques sedimentaries, causando que na actualidá los restos d'esta formación sían namái pequeñes serranías. El territoriu de Guyana presenta un pequeñu enclín escontra'l mar, y práuticamente toles tierres superficiales fueron afeutaes pola formación de sedimentos d'ábanu.

El llanu costeru, qu'ocupa cerca del 5% del total del territoriu del país, ye onde s'asitia más del 90% de la población. El llanu estender con un anchu de cinco a seis quilómetros a lo llargo del ríu Courantyne nel este de la frontera con Venezuela al noroeste del país.

El llanu costeru ye una llanura aluvial que se compón en gran parte pola folla arrastráu escontra'l mar pol ríu Amazones, lleváu al norte poles corrientes oceániques, y depositáu nes mariñes guyanesas. Esta folla ye un llimu de gran fertilidá, que se sobrepon al sable y magre formáu pola erosión de la roca inferior y del fango lleváu pelos ríos de Guyana. Por cuenta de que gran parte del llanu costeru anubrir pola marea alta, dende'l sieglu XVI realizáronse esfuercios por drenar l'área y contener la marea.

Guyana nun tien una llinia de sablera bien definida o sableres arenoses. Conforme averar al océanu, la tierra pierde elevación hasta que forma diverses árees pantanoses. La llinia de vexetación próxima al mar ye una rexón de fueses pantanoses y bancos de sable. En Nueva Ámsterdam, estes fueses ampliar hasta casi 25 quilómetros. Los bancos de sable y el baxu nivel de l'agua son una torga importante al tráficu marítimu, y los navíos entrantes tienen de descargar parcialmente fora de la mariña pa poder algamar los muelles en Georgetown y Nueva Ámsterdam.

Una franxa de banzaos forma una barrera ente les llombes d'arena blanca del interior y ente les planicies costeres. Esos banzaos formáronse cuando s'evitó que l'agua fluyera escontra les planicies por aciu una serie de preses, que sirvieron como depósitu en periodu de seques.

La franxa de sable blancu xaz al sur de la zona costera. Esta estiéndese ente 150 y 250 quilómetros a lo llargo y consiste en llombes baxes de sable blancu con salientes predreses. Los sables blancos soporten un trupu sistema montiegu. Esta zona arenosa nun ye cultivable y si los árboles son baltaos el terrén se erosiona rápida y gravemente. Gran parte de les reserves de Guyana de bauxita, oru y diamantes atopar nesta rexón.

Les rexones arbolaes más estenses de Guyana atópase nes tierres altes. Una serie de pandos, llombes y sabanes estender de la franxa de sable a les fronteres meridionales del país. Los montes Pakaraima apoderen la parte oeste de les rexones montascoses del interior. Nesta rexón atopen dalgunes de les más antigües roques sedimentaries del hemisferiu occidental. El monte Rorima, na frontera con Venezuela, ye parte del cordal Pakaraima y, a 2,835 metros sobre'l nivel del mar, ye'l puntu más eleváu de Guyana. Retirada escontra'l sur alcuéntrase la pandu Kaieteur, una área llano y predreso d'aproximao 600 metros d'elevación. Los montes Kanuky a más de mil metros d'altor y los baxos montes Acarai, tán asitiaes al sur, na frontera con Brasil.

Gran parte de les zones elevaes del interior son pradera. La estensión más grande de praderíes en toa Guyana ye la sabana Rupunini, que toma cerca de 15.000 quilómetros cuadraos al sur de Guyana. Esta sabana, amás, estiéndese de lloñe nel interior de Venezuela y Brasil. La parte norte y sur de Guyana atópense dixebraes pelos montes Kanuku. Les yerbes ralas de la sabana namái son aprovechables para llendo, sicasí, grupos indíxenes cultiven delles árees a lo llargo del ríu Rupununi y nes faldes de los montes Kanuku.

Hidroloxía editar

 
Tabayones Kaieteur.

Guyana ye un país con gran riqueza hidrolóxica. Numberosos ríos flúin al océanu Atlánticu, xeneralmente en direición escontra'l norte. Ciertu númberu de ríos al poniente del país, sicasí, flúin en direición al ésti dientro de la cuenca del ríu Esequibo desaguando nel pandu Kaieteur. El ríu Esequibo ye'l más importante del país, que cuerre de la frontera con Brasil, nel sur, a lo llargo del delta occidental de Georgetown. Los ríos al este de Guyana crucien la zona costera, faciendo difícil la travesía de la rexón esti a la rexón oeste del país, sicasí dexen un accesu llindáu escontra l'interior. Dalgunes de les cayíes d'agua son espectaculares, por casu, les tabayones Kaieteur nel ríu Potaro, a 226 metros d'altor, que ye más de cuatro veces l'altor de les tabayones del Niágara.

Na mayor parte de Guyana el drenaxe natural ye probe y la corriente de los ríos ye casi inactiva, por cuenta de que'l gradiente mediu de los mayores ríos ye solamente un metro per cada cinco quilómetros. Banzaos y árees d'hinchente periódicu atópase en toles rexones, salvo les montascoses, polo que toles tierres riquen una estensa rede de drenaxes antes de ser aptes pal usu agrícola. Por casu, los plantíos d'azucre, tienen en permediu, en quilómetros cuadraos, seis de canales de regación, setenta quilómetros de drenaxes llargos, y ochenta de drenaxes curtios. Eses canales ocupen en permediu cerca de d'una novena parte de los plantíos. Dalgunes de les propiedaes agrícoles más estenses tienen más de 550 quilómetros de canales; Guyana en total tien más de 8,000 quilómetros. Inclusive Georgetown que s'atopa debaxo del nivel del mar, depende en gran midida de diques pa protexese del ríu Demerara y del océanu Altantico

Clima editar

 
Vista satelital de Guyana.

Atopándose na llinia del ecuador, Guyana tien un clima tropical y temperatures que nun varien enforma alredor del añu. L'añu tien, polo xeneral, dos estaciones d'agua, d'avientu a principios de febreru y de finales d'abril a mediaos d'agostu. Sicasí, la temperatura nunca ye peligrosamente alta, la combinación de calor y mugor puede paecer dacuando insoportable. La rexón entera ta so la influencia de les corrientes airoses del nordés, y mientres el mediu día y la tarde, los orales del mar brinden frescura a la mariña. Guyana atopar al sur de les trayectories de los furacanes del Caribe y nun se supo que dalgún cutiera al país.

La temperatura en Georgetown ye siempres constante, con un permediu de temperatura que va, de la más alta de 32 °C y de la más baxa de 24 °C nel mes de xunetu que ye'l más calorosu, y con un permediu de 29 °C a 23 °C en febreru, que ye'l más fríu. La temperatura más alto rexistrada na capital foi de 37,2 °C y la más baxa de 16,6 °C. El permediu de mugor ye del 70% en tol añu. Llugares al interior, lloñe de la influencia reguladora del océanu, rexistren variaciones llevemente más amplies a lo llargo del día, y rexistráronse temperatures de 12 °C na nueche. El mugor nel interior del país ye un pocu más baxa, con un permediu del 60%.

Les precipitaciones son más fuertes nel nordeste y más llixeres nel sureste ya interior. El permediu d'agua na mariña cercana a Venezuela ye de 250 centímetros cúbicos, en Nueva Ámsterdam, la rexón más oriental, ye de 200cm³ y na parte más meridional, la Sabana Rupununi, el permediu d'agua ye de 150cm³. Árees al nordeste de los montes que capten les corrientes d'aire, tienen un permediu de 350cm³ de precipitación añal. Anque a lo llargo del añu preséntense agües, cerca del 50% del total nel añu lleguen na estación d'agües de branu, que s'estiende de mayu a finales de xunetu a lo llargo de la mariña, y d'abril hasta setiembre no más alloñao de les tierres interiores. Les zones costeres tienen una segunda temporada d'agües de Payares hasta xineru. Les agües xeneralmente cayen por aciu fuertes bastiazos pela tarde o nubes llétriques. Los díes nublos son raros; la mayoría de los díes gocien de cuatro a ocho hores de sol dende la mañana hasta na tarde.

Vexetación editar

 
Vexetación de Guyana.

Guyana cuenta con aproximao 8.000 especies de plantes, la metá d'elles reinales.

La mariña de Guyana atópase ocupáu por diversu variedaes de mangle, que dexen protexer a los cultivos de la erosión. Tantu na mariña como nes sabanes esisten pequeñes zones esvalixaes de palmes cocoteras y plantes herbales. La rexón más estendida de vexetación ye la selva, que cunta con diverses plantes, como les del xéneru Eperua, según la mora xigante (Mora escelsa), árboles del xéneru Ocotea, y plantes de la familia manilkara, orquídees y lianas trepadores. Lo anterior dexa que se tenga una gran riqueza de recursos forestales, tantu pa la estracción de goma, como pa la ebanistería, según pal llogru de diversos frutos tropicales. Los seres humanos introducieron el cultivu del maíz, la caña d'azucre, la yuca y diverses clases de pimientos.

Fauna editar

En Guyana atópase una gran diversidá de fauna mamífera, la más grande en rellación cola so estensión territorial, en total conócense 1.168 especies de vertebraos nel país.

En selves y zones pantanoses atópense armadillos, capibares, perezosos, xaguares, tapires y ocelotes, amás de diverses especies de monos, venados y osos formigueros.

Guyana cunta con una gran variedá d'aves coloridas del trópicu ente les que tán el tinamou, el gallín de la roca, el páxaru campana, el corocoro y diverses especies de colibríes y guacamayos. En tol país pueden atopase el kiskadí o gorrión de la Guyana, halcón y garces. Nos ríos pueden atopase pirañes y caimanes que apuerten a una plaga nos estuarios, y amás, cuenta con una gran diversidá de culiebres tropicales como la boa y anaconda. Los inseutos representen un conxuntu abondosu, siendo carauterísticos formigues, llagostes, termites, mosques y mosquitos.

Bibliografía editar


Referencies editar

Enllaces esternos editar