La xerarquía ye una estructura que s'establez n'orde al so criteriu de subordinación ente persones, animales, valores y dignidaes. Tal criteriu puede ser superioridá, inferioridá, anterioridá, posterioridá, etc; esto ye, cualquier cualidá categórica de gradación axente que caracterice la so interdependencia. Tien un usu frecuente nes clasificaciones mitolóxiques y teolóxiques; y aplícase a tou tipu d'ámbitos (físicos, morales, empresariales, etc.). Cuando esiste una xerarquía dizse, por estensión, qu'hai una organización xerárquica.[1] Como conceutu infraestructural, define la manera de formación ente los diversos rangos atribuyibles a un determináu sistema nel que cada elementu tea supeditáu gradualmente al elementu darréu previu. Un exemplu clásicu ye la xerarquía d'un programa la cual establezse ente pasos n'orde al so ordinograma.

Exemplos d'usu son la xerarquía de la Ilesia, la xerarquía militar, la xerarquía de tripulación, la xerarquía burocrática (escalafón), la xerarquía de valores, la xerarquía corporativa, etc.

Etimoloxía editar

La pallabra española «xerarquía» vien de la llatina hierarquia, y esta de la griega ἱεραρχία (hierarchía), de ἱεράρχης (hierárchēs). Fai referencia al clérigu encargáu de presidir los ritos sagraos (ἱερεύς hiereús —‘sacerdote', del raigañu ἱερός hierós, ‘sagráu'—, y ἀρχή archē —‘primer llugar', ‘gobiernu', 'mandu'—).

El Diccionario de la lengua española define tres acepciones del términu: ‘gradación de persones, valores o dignidaes'; ‘xerarca' y ‘orde ente los diversos coros de los ánxeles'.[2] Pa «xerarca» recueye dos acepciones: ‘superior na xerarquía eclesiástica' y ‘persona que tien elevada categoría nuna organización, una empresa, etc.'[3]

Xerarquíes sagraes editar

Nel contestu del cristianismu, utilizar con dos significaos distintos: la xerarquía anxélica (l'orde ente los coros de los ánxeles, descritu en distintos pasaxes bíblicos); y la xerarquía eclesiástica (l'orde que s'establez nes instancies eclesiástiques ente los sos distintos graos —papa, arzobispos, obispos, canónigos, arciprestes, párrocos, otros sacerdotes, seglares—).

Xerarquía social editar

Nuna sociedá basada nuna cadena de mandu, la xerarquía social constrúyese, en bon midida, a partir de rellaciones clientelares que se traducen a nivel políticu. Munches cultures tradicionales propies de la sociedá preindustrial carauterizar por xerarquíes práuticamente inamovibles. El conceutu de revolución implica'l cambéu sópitu de les xerarquíes y les estructures social y políticu, y un exemplu d'ello fueron les revoluciones burgueses o revoluciones lliberales que se producieron a finales del sieglu XVIII y na primer metá del sieglu XIX. La sociedad de clases mesma de la sociedá industrial reprodució nueves formes de xerarquía social, y fixo surdir nueves fuercies que la desafiaben (movimientu obreru). La sociedá posindustrial que se ta construyendo a partir de la segunda metá del sieglu XX presenta formes d'organización en rede que la so naturaleza ta en gran midida entá por determinar, según el llugar que la xerarquización social va tener nella.

La esistencia de cultures primitives igualitaries, ensin xerarquíes o con xerarquíes non estables constatóse tantu nel pasáu como na actualidá en sociedaes cazadores-pañadores. Pero en munches ocasiones los intentos de describir una sociedá idílica que respuenda a esi tópicu son en sí mesmos una muestra de prexuiciu cultural: el mitu del bon xavaz.[ensin referencies] Una sociedá nun va ser más o menos igualitaria o pacífica por ser "xavaz". Ello depende del sistema socioeconómico que predomine en dicha sociedá y de les condiciones de la so redolada.[ensin referencies] Por casu, los Shuar amuesen comportamientos bien violentos y son xerárquicos. Los San, sicasí, son predominantemente pacíficos ya igualitarios.[ensin referencies]

Enllaces esternos editar

Plantía:RAI

Referencies editar