Adelia María Harilaos de Olmos

Adelia María Harilaos de Olmos (16 de xunu de 1865Buenos Aires – 15 de setiembre de 1949Buenos Aires) foi una filántropa y benefactora de la Ilesia católica y los probes, gracies a la so devoción y la cuantiosa fortuna en tierres heredada del so maríu -el gran comerciante y terrateniente Ambrosio Olmos- y que recibió los títulos nobiliarios pontificios de condesa pontificia y marquesa pontificia.

Adelia María Harilaos de Olmos
Vida
Nacimientu Buenos Aires16 de xunu de 1865
Nacionalidá Bandera d'Arxentina Arxentina
Muerte Buenos Aires15 de setiembre de 1949 (84 años)
Familia
Casada con Ambrosio Olmos (1902 – m. 1906)
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu filántropa
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Nacimientu editar

Adelia María Harilaos nació en Buenos Aires el 16 de xunu de 1865. Yera fía de don Horacio Harilaos, español, y de doña Carolina Senillosa Botet, perteneciente a una faneguera familia de terratenientes. Adelia María creció nesi llar acomodáu xunto a los sos trés hermanos, Horacio, Felipe y Raúl anque, al cabu d'un tiempu, la fortuna de la familia esmúcióse, pero non del tou.

Adelia María frecuentó con avezamientu la Conferencia Vicentina de les Fíes de María, de la que foi socia y collaboradora, desenvolviendo actividaes nos talleres de capacitación y escueles para probes de santa Filomena.

Matrimoniu y viudez editar

En 1895 Adelia María conoció a don Ambrosio Olmos, gran terrateniente cordobés, propietariu d'una enorme fortuna, que fuera gobernador de la so provincia pol Partíu Autonomista Nacional ente 1886 y 1888, prematuramente desaposiáu polos juaristas. Cuando Olmos establecióse definitivamente en Buenos Aires, conoció a la nueva y guapa Adelia, de quien quedó fondamente namoráu. Anque'l so amor nun foi correspondíu, cuntó cola alianza de la so futura suegra, interesada en casar a la so fía con un home de bona posición.

Mientres un viaxe a París, Ambrosio comprometer con Adelia María con quien se casó'l 2 de mayu de 1902. El matrimoniu y la suegra de Ambrosio, Carolina, vivieron en París hasta dempués del fallecimientu de Carolina'l 27 de febreru de 1904, en que decidió tornar a Arxentina mercando un palaciu sobre la esclusiva Avenida Alvear, en Buenos Aires.

En 1905 doña Adelia Maria empezó a esperimentar síntomes de llocura, que s'agravaron cuando al añu siguiente'l so home, Ambrosio Olmos, finó rápido'l 30 d'abril de 1906, nuna quinta que teníen n'Olivos, provincia de Buenos Aires, por cuenta de una enfermedá del estómagu[1] Adelia María Harilaos, vilba de Olmos, anque heredera del considerable patrimoniu del so maríu, foi declarada llocu, polo que'l so hermanu Horacio, foi albacea testamentariu y pasó a alministrar la que se consideraba una de les fortunes más importantes d'América del Sur.

Remataba 1906 cuando la familia Harilaos decidió recluyir a Adelia nun internáu de París. Sicasí, pocos meses dempués, ella recuperóse milagrosamente, fechu que-y dexó instalar se nun luxosu petit hotel y volver a la vida normal, recibiendo a les sos amistaes, allegando a conxustes, al teatru y a la ópera.

 
El cascu de la Estancia El Durazno, onde vivieron Ambrosio Olmos y la so esposa Adelia María Harilaos de Olmos; depués del fallecimientu de Olmos, foi la residencia rural favorita de la so vilba.

Beneficencia editar

De regresu a l'Arxentina en 1911, disponiendo yá de la gran fortuna heredada de Ambrosio Olmos, la moza viuda entamó un llabor beneméritu a favor de los probes y de la Ilesia Católica que cuasi nun tuvo comparanza nel país. Supo rellumar con lluz propio, y por cuenta de la so gran devoción católica, consagró'l restu de la so vida a obres de caridá y bien públicu, sofitando con toles sos posibilidaes materiales l'aición de la evanxelizadora de la Ilesia nel auxiliu de los probes y precisaos.

Coles mesmes esta inmensa obra relixosa complementar con una perimportante aición de beneficencia y social.

Resulta cuasi imposible numberar la enorme cantidá d'obres alzaes coles sos donaciones, la mayoría d'elles referíes a ilesias y templos católicos, obres de caridá, educatives y de salú, como orfelinatos, llares de vieyos, escueles y hospitales, que fueron llevantaos en munchos puntos d'Arxentina gracies al so llabor caritativu, a les que consagró los cuarenta y tres años en que sobrevivió al so maríu.

Ente les principales obres pías destáquense: la ilesia del Corazón Eucarísticu de Jesús, conocida como Les Esclaves y perteneciente a la Congregación de les Esclaves del Sagráu Corazón de Jesús, empecipiada en 1923, na cai Montevideo 1372, na ciudá de Buenos Aires; la ilesia de San Judas Tadeo, alzada na diócesis de La Plata en 1936, gracies al donativo de la cortil; la ilesia y santuariu de Nuesa Señora de la Medaya Milagrosa, en Parque Chacabuco de la ciudá de Buenos Aires, que foi construyida por cuenta de la so donación de $ 500.000 concretada en 1938; el Palacio Fernández Anchorena, de 5000 m² allugáu na Avenida Alvear 1605 (esquina Montevideo), na ciudá de Buenos Aires, que lo mercó a la familia Fernández de Anchorena y que lo donó nel so testamentu (1949) pa residencia del nunciu apostólicu y que ye anguaño sede de la nunciatura de la Santa Sede; de les 11.000 has. de la Estancia El Durazno o la Adelia María que recibiera n'heriedu del so maríu, donó a la Congregación Salesiana de Don Bosco 5000 has., nos cualos ellos establecieron l'actual Escuela Agrotécnica 'Ambrosio Olmos'; al decidir la empresa Ferrocarriles Argentinos al Pacíficu la construcción d'un nuevu ramal que pasaba pelos sos terrenes, la vilba donó-y los terrenes per onde pasaríen les víes ferriales y darréu la empresa mercólu 34.000 hectárees de la estancia Santa Catalina pa colonizar, dando nacencia al pueblu Adelia María, llamáu nel so honor, etcétera.

Marquesa Pontificia editar

Poles sos obres caritatives Adelia María Harilaos de Olmos foi honrada pola Santa Sede con importantes distinciones: Condesa del Estáu Pontificiu (1930); Marquesa Pontificia (1934)[2]Condecoración del Santu Sepulcru y Pro Iglesia et Pontífiz.

Llogró tamién otres importantes condecoraciones internacionales, como: Comendador de la Orde Nacional del Méritu (Paraguái); Comanda do Cruceiro do Sul (Brasil); Orde Nacional del Mërito (Chile), etcétera.

El Congresu Eucarísticu Internacional editar

 
Ilesia gótica na Estancia El Durazno

En 1934 Adelia María Harilaos, vilba de Olmos, foi una de les más actives organizadores del trentenu segundu Congresu Eucarísticu Internacional, realizáu en Buenos Aires, col auspicio de la Santa Sede y con asistencia de perimportantes personalidaes del cleru católicu mundial, ente les que se destacar el Cardenal Eugenio Pacelli, Secretariu d'Estáu del papa Pío XI y el so legáu a latere -depués consagráu papa como Pio XII. Afírmase que llegó a vender una estancia (presumiblemente “La Sofía”), pa collaborar cola realización del congresu eucarísticu, nel cual actuó, xunto a María Unzué de Alvear, como vicepresidente primer de la comisión executiva del mesmu.

El palaciu qu'alluga dende entamos de los años cincuenta a la Nunciatura Apostólica de la Santa Sede n'Arxentina, foi concebíu pol arquiteutu francés Edouard Le Monnier, quien llegó a l'Arxentina en 1896 depués de trabayar en Brasil y desempeñóse como diseñador y profesor. Inauguráu en 1909, l'edificiu allugáu na esquina de l'avenida Alvear y Montevideo fuera encargáu pola familia Fernández Anchorena, qu'apenes lo habitó pos vivía davezu en París. En 1922 el so dueños arrendar al presidente Marcelo T. de Alvear y la so esposa, la ex sopranu, Regina Pacini, tresformándose asina n'aristocrática residencia presidencial. Escontra fines de la década del venti, el palaciu foi mercáu por Adelia María Harilaos de Olmos, depués una de les principales patrocinadores y organizadores del XXXII Congresu Eucarísticu Internacional lleváu a cabu en Buenos Aires n'ochobre de 1934.

Abarruntando'l futuru destín de la propiedá, el cardenal Eugenio Pacelli, futuru papa Pío XII, agospiar na residencia de Harilaos de Olmos, quien pola magnitú de les donaciones y la significación de les obres realizaes facer merecedora (al pie de María Unzué de Alvear) del títulu de marquesa pontificia, distinción a la que poques muyeres arxentines pudieron aportar. Darréu, dexaría esa casona como mandáu a la Santa Sede.

Fallecimientu editar

El 15 de setiembre de 1949, a los ochenta y cuatro años d'edá, dexaba d'esistir Adelia María Harilaos de Olmos en Buenos Aires, pernomada benefactora de la ilesia católica y de los probes. Nel so testamentu declaraba beneficiaria de los sos bienes a la Ilesia Católica na so mayor parte, llogrando los sos hermanos y parientes cercanos namái la quinta parte de los mesmos. La totalidá de los bienes testamentarios fueron evaluaos en cuarenta millones de pesos nacionales, una considerable fortuna p'aquellos años.

Los sos restos mortales xunto a los del so maríu, fuelguen nel templu y casa de les Hermanes Esclaves del Sagráu Corazón de Jesús, de la ciudá de Buenos Aires. Entós daquella, el presidente Juan Domingo Perón, revocara los permisos de soterrar n'ilesies. Adelia María, antes de morrer, convidara a la esposa de Perón, Evita, a quien-y regaló una xoya y convencer por que pudiera consiguir el permisu por ser marquesa pontificia.

Semblanza editar

Adelia María Harilaos de Olmos "...foi la figura social y relixosa más importante de principios de sieglu pasáu, pol caudal de la so fortuna, pola importancia del so poder nos círculos rellacionaos cola Ilesia, y pola fastuosidad de la vida que llevó. Dientro de la so obra benéfica figuren barrios pa obreros, colexos, ilesies, asilos, hospitales, lo que fala de la magnitú del so legáu social que seique nun tien comparanza a nivel nacional".[3]

Bibliografía editar

  • José Oscar Frigerio, Ambrosio Olmos (1840-1906). El so tiempu, el so gobiernu, la so obra, Seminariu d'Investigación pa Llicenciatura, Direutor: Dr. Carlos Luque Colombres, Escuela d'Historia, Facultá de Filosofía y Humanidaes, Universidá Nacional de Córdoba, inéditu, Córdoba, 1978.
  • José Oscar Frigerio, Una contribución a la historia cordobesa. El casu del gobernador Ambrosio Olmos, Historia, Nᵘ57, Bs. As., marzu-mayu de 1995.
  • Carlos Mayol Laferrere, Estudios de la infraestructura agropecuaria y esplotación de la Estancia El Durazno 1906-1915: Estancia El Durazno, Río Cuarto, Córdoba, Xunta Provincial d'Historia, Córdoba, 2008.
  • Jimena Saenz, 1934: la Olimpiada de la Eucaristía, Tou ye Historia, Nᵘ 42, Buenos Aires, ochobre de 1970
  • Diariu La Razón, Buenos Aires, 27 de setiembre de 1949, Dexó $ 40.000.000 la Sra. A.M. Harilaos de Olmos con importante legáu.

Referencies editar

  1. ¿Sería úlcera o cáncer? La súbita muerte de Ambrosio Olmos por momentos paez sospechosa...
  2. Susana Bianchi, La conformanza de la Ilesia Católica como actor políticu-social [1]
  3. D'Aiola Criado, Walter, La benefactora arxentina más grande pa la Ilesia, en pallabres d'un bolivarense benefactora arxentina-mas-grande-pa-la ilesia-en-pallabres-de-un-bolivarense_a11755

Enllaces esternos editar