Aeropuertu d'A Coruña

L'aeropuertu d'A Coruña (IATA: LCGOACI: LECO) [fr.: La Corugne] (oficialmente Aeropuertu d'A Coruña, d'antiguo conocíu como Aeropuertu de Alvedro), ye un aeropuertu español d'Aena que s'atopa asitiáu nel conceyu de Culleredo, estremeru col d'A Coruña y a 8 km del centru de la ciudá.

Aeropuertu d'A Coruña
aeropuertu y aeródromu de tráficu comercial
IATA: LCG • OACI: LECO
Llocalización
País España
Autonomía Galicia
Provincia provincia d'A Coruña
Conceyu Culleredo
Coordenaes 43°18′07″N 8°22′38″W / 43.3019°N 8.3772°O / 43.3019; -8.3772
Aeropuertu d'A Coruña alcuéntrase n'España
Aeropuertu d'A Coruña
Aeropuertu d'A Coruña
Aeropuertu d'A Coruña (España)
Aeropuertu d'A Coruña alcuéntrase en Galicia
Aeropuertu d'A Coruña
Aeropuertu d'A Coruña
Aeropuertu d'A Coruña (Galicia)
Altitú 101 m
Historia y usu
Xestión ENAIRE
Orixe del nome A Coruña
Aeropuertu
Ciudá a la que sirve A Coruña
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

Historia editar

El primer proyeutu del aeropuertu pa la ciudá d'A Coruña aprobar nel Conseyu de Ministros del 11 de setiembre de 1953 y declara la obra d'urxente realización. Si nun hai un proyeutu anterior a este ye en parte a les dificultaes orográficu y meteorolóxicu de la zona, y al impulsu dau a la construcción del Aeropuertu de Lavacolla en Santiago de Compostela que foi inauguráu nel añu 1935.

Esi primer proyeutu contempla la construcción d'un campu de vuelos nel pandu de Alvedro (Culleredo), que se considera suficiente pa la construcción d'un aeródromu tipu C. En posteriores proyeutos inclúyese la construcción d'una zona de estacionamiento y de una terminal de viaxeros.

Nel añu 1961 instálase una radiobaliza y los grupos electróxenos de la central llétrica, y en 1962 constrúyese l'edificiu terminal, realízase la señalización de la pista de vuelu y urbanízase l'área terminal. Mientres se realicen estes obres, la Diputación Provincial d'A Coruña encargar de la construcción de la carretera que va xunir l'aeropuertu con A Coruña y con Santiago, y la Direición de Proteición de Vuelu completa les instalaciones d'ayuda al navegación del aeropuertu. En 1963 constrúyese un edificiu de servicios.

Una vegada terminaes estes obres, en mayu de 1963 ábrese l'aeropuertu al tráficu aereu civil nacional. La inauguración tien llugar el 25 de mayu d'esi añu, día en que llega'l primer avión comercial dende Madrid. Esti primer vuelu operar la compañía Aviaco.

En 1964, y solo mientres un añu, opera la llinia Vigo-A Coruña-Santander-San Sebastián-Barcelona con aviones Convair 400. Nun ye hasta 1971 cuando se retoma esta llinia, cola mesma resultancia discretu. A finales de los 60 lleguen los primeru vuelos chárter, dende Suiza y Londres.

El 13 d'agostu de 1973 produzse l'accidente aereu del Vuelu 118 de Aviaco nel cercanu pueblu de Montrove, nel que muerren tolos pasaxeros y tripulantes, cuando l'avión intentaba l'aterrizaxe. Les causes del accidente fueron humanes, al baxase los pilotos de los mínimos d'aproximamientu nun día nel qu'había una trupa borrina nel momentu del fatal aterrizaxe.

 
Amosadores de facturación del Aeropuertu d'A Coruña.

A finales de los 70, en 1979, cola apertura d'una delegación d'aduana n'el mesmu aeropuertu, habilitar pa operaciones aduaneres de pasaxeros y mercancíes.

Nos años 1989 y 1990 amplíense les cabeceres sur y norte respeutivamente, y procédese al xiru d'un grau y doce minutos na direición de la pista de vuelu. Instálase, amás, un sistema PAPI d'ayuda visual al aterrizaxe y un sistema ILS d'ayuda instrumental. El 28 d'abril de 1990 vuelve abrir al tráficu aereu y el 11 de mayu retómense los vuelos regulares con Madrid y Barcelona cola compañía aérea Aviaco.

En 1994 yá yeren 259.000 los pasaxeros que volaben nun añu gracies al Aeropuertu de La Coruña, y esa crecedera ye'l qu'aconseyó la construcción del nuevu edificiu terminal, la so urbanización y l'ampliación del área de estacionamiento d'aeronaves. Estes nueves instalaciones inauguráronse'l 19 d'avientu de 1995.

Instaláronse pasareles y, en 2001 entró en serviciu l'edificiu terminal de carga. Anguaño l'aeropuertu cunta con una única pista (21-03) con un llargor de 1.940 metros y una capacidá de 12 movimientos per hora. El 22 de marzu de 2011, Aena axudicó a la UTE: Azvi S.A., Pontes y Calzaes Infraestructures S.L.U. y Ciser Obres y Servicios S. L. l'ampliación de la pista hasta los 2.482 metros [ensin referencies] lo que va facer# posible el despegue y aterrizaxe d'aeronaves tipo A-320 a plena carga.

En marzu del 2009 acabar de construyir l'aparcamientu provisional de vehículos, mientres duraren les obres de remodelación del aparcamientu principal. Taba conectáu cola terminal por un serviciu d'autobús gratuitu. Anguaño esta infraestructura atopar n'abandonu.[1] En payares de 2010 estes obres conclúin y l'aparcamientu principal cuenta agora con 1800 places nel so allugamientu orixinal, frente a la Terminal. Estes obres costaron unos 34 millones d'euros.[2][3] Tamién se tán llevando a cabu obres p'ampliar la terminal y pa unos nuevos accesos per carretera, y a día de güei cunta con una nueva sala de negocios VIP.

En 2011 la pista 04 del aeropuertu coruñés camudó a ser la pista 03, al igual que la 22 pasó a ser la 21.

El 25 de xunu de 2015 la pista amplióse 400 metros hasta los 2.340 metros asfaltaos, cuntando con una plataforma de viraje adicional.[4][5]

Infraestructures editar

 
Vista de la plataforma d'aeronaves civiles del Aeropuertu de La Coruña. Vemos un A319 d'EasyJet, un A320 d'Iberia, un B737-800 d'Air Europa y un G550 de TAG España.

L'Aeropuertu de La Coruña cuenta con una pista asfaltada na so totalidá de 2.340 metros con orientación 035º/215º, siendo resultáu les pistes 03 y 21. Esta última cabecera cunta con ayudes instrumentales VOR-DME, NDB y ILS CAT I, ente que la pista 03 magar la insistencia per parte de les aereollinies de que s'instale un VOR [ensin referencies] al nun ser posible l'usu d'un ILS pola proximidá d'un monte d'alta elevación que dexa tres de si'l puntu de decisión, la cabecera nun cunta con nenguna ayuda instrumental, de cuenta que los aproximamientos a dicha pista son dafechu visuales. El 25 de xunu de 2015 la pista quedó ampliada en 400 metros hasta los 2.340 metros asfaltaos, dexando la operatividad d'aviones del tipu Airbus A320 a carga completa,[6] o modelos de mayores dimensiones utilizaos en vuelos tresoceánicos con cierta penalización de carga, como los Airbus A330 o los Boeing 777[ensin referencies]. L'aeropuertu tenía, hasta l'ampliación de pista la segunda más pequeña de los aeropuertos españoles peninsulares dempués de la pista del aeropuertu de San Sebastián.

L'aeropuertu cunta con una terminal inaugurada en 1996, que cunta con una cafetería, tiendes y, poques gracies, la zona de facturación y embaque, con 4 puertes (gates) en total.

L'aparcamientu del aeropuertu terminó les sos obres d'ampliación en payares de 2010, lo qu'implica un aumentu considerable de places pa vehículos, cuasi 2000, distribuyíes en cuatro niveles (unu a nivel de suelu y trés plantes soterrañes). Mientres duraron les obres d'ampliación, atopar en serviciu l'aparcamientu públicu provisional P3, asitiáu na rotonda d'accesu a les instalaciones aeroportuarias, a unos setecientos metros de la terminal y conectáu con ésta al traviés d'un bus danzadera, qu'emprestaba serviciu gratuitu de manera continua mientres tol horariu de vuelos.

Otros de los servicios colos que cunta l'aeropuertu son un pequeñu parque de bomberos, un autobús pa mover a los pasaxeros hasta los aviones qu'haya en pista y una estación turística pa vuelos n'avioneta pela ciudá de La Coruña.

Comunicaciones editar

Anguaño puede aportase al aeropuertu dende la N-550, carretera que xune les llocalidaes de La Coruña y Tui, a unos 7 quilómetros del centru de la ciudá. L'aeropuertu ta tamién conectáu a l'autovía AC-14, que xune la Tercer Ronda de La Coruña cola autovía A-6 (autovía del Noroeste, Madrid-La Coruña) por aciu un ramal d'enllaz de 2 km de llargor. Ta previstu coneutar l'autopista AP-9 (La Coruña-Portugal) al altor de la estación de serviciu d'O Burgo, cola cabecera 21 del aeropuertu.

Cuenta con conexón d'autobús interurbanu colos conceyos de La Coruña y Culleredo (llinia ASC-4051), con una frecuencia de media hora de llunes a vienres, y una hora los sábados y domingos. Realiza paraes, ente otres, frente a la estación d'autobuses y de ferrocarril de La Coruña, dambes asitiaes a unos 9 km de distancia del aeropuertu.

Tocantes a conexones ferroviaries, a 2 km de les instalaciones aeroportuarias atópase la estación d'O Burgo-Santiago con conexones con Ferrol, Lugo, Betanzos y Monforte de Lemos, ente otres llocalidaes.

Aereollinies y destinos editar

Aereollinies editar

 
Un Airbus A319 d'EasyJet alliniando pista 03 pa desapegar de Alvedro

Na actualidá operen 4 aereollinies nel aeropuertu d'A Coruña:

Aereollinies regulares:

Aereollinies low-cost:

Aereollinies de aerotaxi:

Escuela de pilotos/trabayos aéreos:

 
Airbus A321 d'Iberia nel Aeropuertu de La Coruña.

Destinos editar

Na actualidá esisten los siguientes vuelos dende l'Aeropuertu d'A Coruña:[7]

Destinos del Aeropuertu d'A Coruña
Aereollinia !Destín Avión
Air Europa Madrid Barajas-Adolfo Suárez Embraer 195, Boeing 737-800
Iberia Madrid Barajas-Adolfo Suárez Airbus A319, A320, A321
Volotea Bilbao B717
Vueling Barcelona'l Prat Airbus A320-200
Gran Canaria Airbus A320-200
Londres-Heathrow Airbus A320-200
Palma de Mallorca Airbus A320-200
Sevilla Airbus A320-200
Malaga Airbus A320-200
Tenerife-Sur Airbus A320-200
Vueling Valencia Airbus A320-200
Bilbao Airbus A320-200

  Coles mesmes, opérense vuelos de calter estacional. Na actualidá ye'l segundu aeropuertu de Galicia (hai 3 aeropuertos en Galicia) por tráficu de pasaxeros y movimientu d'aeronaves y el segundu tamién en tresporte de mercancíes.[ensin referencies] Ye amás base de los helicópteros de la Sociedá de Salvamentu y Seguridá Marítima (Sasemar) y del Serviciu Aereu de la Guardia Civil en Galicia, amás de la flota de AFN (dedicada a la enseñanza de pilotos y tripulantes de cabina) según dalguna aeronave privada. Nel so momentu, cuando la Brigada Aerotransportable taba destinada n'A Coruña, yera importante'l movimientu d'aviones de tresporte de la Fuercia Aérea nesti Aeropuertu, anque se sigue utilizando por aviones de la Marina pa exercicios colos buques de la base naval de Ferrol, A Coruña. Va un añu y mediu empezó l'ampliación de la pista en 400 metros, por que puedan aterrizar aviones de tamañu cimeru a los Airbus A320 series, Boeing B-737 o MD-80 qu'aterricen anguaño, o que siquier, facer con mayor marxe de seguridá. Los aviones más grandes qu'aterizaron nesti aeropuertu fueron un Boeing 777-200 col equipu italianu Juventus de Turín y un Airbus A310 cola espedición del Tranbzosport turcu, en Lliga de Campeones. Tamién, foi axudicada l'ampliación de la terminal de pasaxeros de mano en setiembre de 2012, lo que va poder dar serviciu a 2,5 millones de pasaxeros, frente al 1,3 millones actuales. La nueva terminal va doblar la superficie actual, pasando de 9000 metros cuadraos a 18000.Va Cuntar con 12 puertes d'embarque, 4 d'elles con pasarela (finger), frente a les 6 puertes actuales, de les cualos solo 2 tienen finger. Ta previstu que les obres tantu de la terminal como de la pista rematen n'abril de 2014. Rematóse un enllaz cola Autovía del Noroeste Madrid - A Coruña y esta próximu a faese otru col centru d'A Coruña al traviés de la IIIª Ronda, tando previstu nel futuru otru cola AP-9 A Coruña - Tui.

Ex-operadores editar

 
Un MD-83 de Spanair colos colores de l'alianza Star Alliance a puntu d'aparcase nun finger del aeropuertu coruñés.

Dende la innaguración del aeropuertu hasta l'actualidá fueron diverses les aereollinies qu'operaron nel aeródromu, teniendo una llista de les antigües operadores, que por un motivu o por otru hanse coláu:

Tráficu editar

Númberu de pasaxeros per añu (AENA)
1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008
259.000 295.286 359.854 412.325 452.367 492.611 589.000 654.064 532.236 549.850 586.218 852.043 1.014.500 1.266.804 1.174.970
+14.58% +9.71% +8.9% +19.57% +11.05% -18.62 +5.07 +6.61% +45.53% +19.07% +24.87% -7,2%
2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 08-2018
1.068.823 1.101.208 1.012.800 845.452 839.837 988.834 1.025.688 1.063.291 1.141.242 811.162
-9.05% +3.03% -8.03% -16,52% -0.66% +17,7% +3,7% +3,7% +7,3% +7,7%

Medioambiente editar

 
Avioneta suiza na plataforma d'aviación xeneral del aeropuertu de La Coruña.

El 20 de xunu de 2001 l'aeropuertu recibió la certificación ISO 14001 pola implantación del sistema de xestión medioambiental, convirtiéndose nel tercer aeropuertu español en tener esa certificación. El sistema de xestión medioambiental quier prevenir la contaminación xenerada poles actividaes, productos y servicios del aeropuertu. Tien otros oxetivos, como l'estudiu y promoción de toles midíes necesaries pa embrivir otros impautos xeneraos por axentes esternos. Les polítiques medioambientales comunicar a emplegaos, contratistes y concesionarios del aeropuertu pa la so concienciación al traviés de programes de sensibilización y formación medioambiental.

Ver tamién editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar