Arriu

(Redirixío dende Arrio)

Arriu[5] (década de de 250Cirenaica – 336Constantinopla) foi un presbíteru d'Alexandría (Exiptu), probablemente d'orixe libiu, fundador de la doctrina cristiana conocida como arrianismu.

Arriu
Vida
Nacimientu Cirenaicadécada de de 250[1]
Nacionalidá Antigua Roma
Muerte Constantinopla[2]336[3] (76/86 años)
Estudios
Llingües falaes griegu antiguu[4]
Oficiu asceta, teólogu, presbíterupredicador
Llugares de trabayu Alexandría
Creencies
Relixón arrianismu
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Discípulo de Luciano de Antioquía, enfrentar al so obispu proclamando que Dios (el Padre) creara de la nada al Logos (el so Fíu); que «hubo un tiempu en que'l Fíu nun esistía», y que por tanto'l Fíu yera una creación de Dios y nun yera Dios mesmu.

La so doctrina conozse como arrianismu, anque yá esistía enantes d'Arriu; por casu, nes obres de Pablo de Samosata. En Tertulianu alcuéntrase la creencia análoga a la d'Arriu de que'l Fíu de Dios nun esistía enantes de ser niciáu. En Justino Mártir atópense sentencies subordinacionistas similares a les d'Arriu, al igual que n'Oríxenes.

La defensa del arrianismu foi asumida por diversos líderes eclesiásticus, ente los que se destacar Eusebio de Nicomedia, quien llegó a alministrar el bautismu nel so llechu de muerte al emperador Constantín I el Grande.[6][7]

Sicasí, l'arrianismu foi condergáu como herexía pol Conciliu de Nicea nel añu 325. Nesti sínodu d'obispos trunfó la doctrina de la consustancialidad (homoousios, la mesma sustancia) del Padre y del Fíu. De los 318 obispos, 18 permanecieron primeramente firmes nes sos creencies arrianes, pero les presiones fueron amenorgando'l númberu hasta que nun quedaron más que dos: Eusebio de Nicomedia y Teognio de Nicea, que nun aceptaron la imposición del Credo Niceno. Finalmente Arriu y los sos siguidores Teonas y Secundo fueron escomulgaos. L'emperador Constantín I decretó amás el destierru d'Arriu y de los dos obispu arrianos (Eusebio y Teognio) a Iliria, amás de decretar que los escritos arrianos fueren quemaos y quien los despintaren fueren condergaos a muerte.[8]

Pero año más tarde Constantino anidió la so postura escontra al arrianismu y un concilio posteriores restauró la corriente como doctrina llexítima al interior de la Ilesia. Asina asocedió nel concilio de Tiro y Xerusalén (años 335-336), que a posteriori nun foi incluyida nes llistes oficiales de concilios, según asocedió colos concilios previos a Nicea qu'encetaron la tema de los donatianos. Como resultáu de les xuntes de Tiro y Xerusalén, l'emperador terminó desterrando esta vegada al obispu anti-arrianu Atanasio d'Alexandría, quien foi acusáu d'usar les unviaes de granu que salía d'Exiptu a Constantinopla como chantaxe pa resolver un discutiniu sobre teoloxía especulativa.[9]

La condena definitiva a los arrianos llegó nel Primer Conciliu de Constantinopla (381).

Darréu l'arrianismu pervivió ente los godos y otros pueblos xermánicos. Arriu yera un predicador popular y dicíase que los sos sermones yeren cantaos y repitíos pola xente del pueblu. La so obra principal foi Θαλια (llit. Talía), güei sumida, al igual que'l restu de los sos llibros, que fueron quemaos y proscritos, anque fragmentos de los sos testos perduraron parafrasiaos nes obres de los sos detractores y gracies a ellos el so pensamientu púdose reconstruyir hasta ciertu puntu.

Arriu morrió n'estrañes circunstancies (posiblemente envelenáu) en 336, na viéspora del día en que diba ser readmitido na comunión de la Ilesia.

Obra editar

Conócense fragmentos de la so obra Talía, poles cites feches pol so principal adversariu Atanasio d'Alexandría:

Les lindezas aborrecibles y llenes de impiedad que resonen na Talia, d'Arriu, son d'esti tipu: Dios nun foi Padre dende siempres, sinón qu'hubo un tiempu en que Dios taba solu ya inda nun yera Padre; más palantre aportó a Padre. El Fíu nun esistía dende siempres, pos toles coses fueron feches de la nada, y tou foi creáu y fechu: el mesmu Verbu de Dios foi fechu de la nada y había un tiempu en que nun esistía. Nun esistía primero que fuera fechu, y él mesmu tuvo empiezu na so creación. Porque, según Arriu, namái esistía Dios, y nun esistíen inda nin el Verbu nin la Sabiduría. Depués, cuando quixo creanos a nós, fixo entós a daquién a quien llamó Verbu, Sabiduría y Fíu, con cuenta de creanos a nós per mediu d'él. Y diz qu'esisten dos sabiduríes: una la cualidá propia de Dios, y la otra el Fíu, que foi fecha por aquella sabiduría, y que namái en cuantes que participa d'ella llámase Sabiduría y Verbu. Según él, la Sabiduría esiste pola sabiduría, por voluntá del Dios sabiu. Coles mesmes diz qu'en Dios se da otru Logos fuera del Fíu, y que por participar d'él el Fíu llámase él mesmu Verbu y Fíu por gracia. Ye opción particular d'esta herexía, manifestada n'otros de los sos escritos, qu'esisten munches virtúes, de les cualos una ye por naturaleza propia de Dios y eterna; pero Cristu nun ye la verdadera virtú de Dios, sinón qu'él ye tamién una de les llamaes virtúes,ente les que se cunten la llagosta y el guxanu, anque nun ye una simple virtú, sinón que se la llapada grande. Pero hai otres munches asemeyaes al Fíu, y David referir a elles nel salmu llamándo-y «Señor de les virtúes» (Sal 23, 10). El mesmu Verbu ye por naturaleza, como toles coses, camudable, y pola so propia voluntá permanez bonu mientres quier: pero cuando quier, puede camudar la so eleición. lo mesmo que nós, pos ye de naturaleza camudable. Precisamente por eso, según Arriu, previendo Dios que diba permanecer nel bien, diolu de mano aquella gloria que depués había de consiguir siendo home pola so virtú. D'esta suerte Dios fixo al Verbu nun momentu dau tal como correspondía a les sos obres, que Dios previera de mano. Coles mesmes atrevióse a dicir que'l Verbu nun ye Dios verdaderu, pos anque se-y llame Dios, nun lo ye en sentíu propiu, sinón por participación, como tolos demás... Toles coses son estrañes y desemeyaes a Dios por naturaleza, y asina tamién el Verbu ye estrañu y desemeyáu en tou con al respective de la esencia y a les propiedaes del Padre, pos pertenez a les coses niciaes, siendo una d'elles.
Atanasio,Orationes contra Arrianos I,5-6)

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar

Referencies editar

  1. «History of the Arians».
  2. URL de la referencia: http://link.springer.com/content/pdf/10.1007%2F1-4020-2238-7_7.pdf.
  3. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Identificador GND: 118645781. Data de consulta: 14 agostu 2015. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  4. «idRef» (francés). Agencia Bibliográfica de Enseñanza Superior. Consultáu'l 4 marzu 2020.
  5. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: arrianismu
  6. Curtia historia de Roma. Miguel Ángel Novillo López. Ediciones Nowtilus S.L., 2012
  7. Historia universal de la Ilesia Católica, 4. René François Rohrbacher. Casa editorial de San Francisco de Sales, 1902.
  8. Y. Backhouse & Y.C. Tyler. Historia De La Ilesia Primitiva. Editorial Clie, España, 2004. p. 363.
  9. Y. Backhouse & Y.C. Tyler. Historia De La Ilesia Primitiva. Editorial Clie, España, 2004. p. 365-366.

Enllaces esternos editar