El términu arte marxinal foi acuñáu pol críticu d'arte Roger Cardinal en 1972 treslladando al inglés el conceutu de Art Brut, que fuera concebíu pol artista francés Jean Dubuffet pa describir l'arte creáu fuera de les llendes de la cultura oficial. Ente que el términu de Dubuffet yera bastante específicu, pos el so interés dirixíase especialmente escontra les manifestaciones artístiques llevaes a cabu por pacientes d'hospitales psiquiátricos, el términu outsider art faíase estensivu a los artistes autodidactes o naïf, anque nunca fueren internaos nuna institución psiquiátrica.

Adolf Wölfli, 1910.

L'artista marxinal ye por tanto aquel que desenvuelve'l so llabor creativu ensin contautu dalgunu coles instituciones artístiques establecíes, respondiendo a una fuerte motivación intrínseca y faciendo usu frecuentemente de materiales y téuniques inéditos. Una gran parte del arte marxinal reflexa estaos mentales estremos, idiosincrasies particulares o ellaboraos mundos de fantasía. Dende l'añu 2000 el Premiu Européu EUWARD, que galardona a artistes mentalmente discapacitaos, vien aproviendo a esti tipu d'arte con un forum internacional.

El Art Brut ye un términu acuñáu en 1945 por Jean Dubuffet pa referise al arte creáu por xentes ayenes al mundu artísticu ensin una formación académica. Dubuffet empezó a axuntar una coleición d'esta clase d'obres y a sopelexar per mediu d'esposiciones y de publicaciones dempués de la segunda guerra mundial pa quitar a les obres el rótulu d'arte d'enfermos mentales.

Dubuffet afirmaba que toos llevamos un potencial creativu que les normes sociales actuales anulen. Esto reparar nes creaciones de persones que se caltienen al marxe de la sociedá, tales como: internos d'hospitales psiquiátricos, autodidactes, solitarios, inadautaos o vieyos. Dende 1945 Dubuffet recueye estes obres, fundando en 1948 la "Compagnie d´Art Brut" xunto a André Breton, Michel Tapié y otros. La coleición formada llega a les 5000 obres, que s'esponen per primer vegada en 1967 nel Muséu de les Artes Decoratives de París, instalándose definitivamente en 1976 nel Château de Beaulieu de Lausana. La coleición ta formada na so mayoría por obres d'enfermos psiquiátricos, xeneralmente esquizofrénicos; magar ello, Dubuffet refugó siempres la idea de "arte psiquiátrico" afirmando que "nun esiste un arte de los llocos". El art brut constitúi un aspeutu fundamental del primitivismu asumíu (anque se trate d'una espresión bien revaluada anguaño) asumíu a lo llargo de tol sieglu XX por ciertos artistes que permanecen al marxe de la modernidá.

Orixe editar

Dende mediaos del sieglu XX, espresiones como Art Brut y outsider art afalaron una distinción problemática ente l'arte realizáu por artistes profesionales y acreditaos y el fechu por persones «al marxe de la sociedá», en munchos casos enfermos mentales, delincuentes, visionarios, autodidactes y médiums, ente otros individuos presuntamente «excéntricos». L'interés pol arte marxinal, o outsider art, siguió de cerca la evolución de la psiquiatría y los esfuercios por entender los misterios de la mente humana a finales del sieglu XIX y empiezos del XX. Dientro de los círculos artísticos, artistes como Paul Klee y Pablo Picasso buscaron un arte bonal, non adulteráu pol saber, en contraste colo que pa ellos yera una tradición occidental descomanadamente sofisticada y centrada en sí mesma. El so interés creciente pol arte de los enfermos mentales coincidió colos redescubrimientos» del arte tribal, l'arte popular y los dibuxos infantiles. Los espresionistes dieron prioridá a la intuición y la espontaneidá sobre la razón y la conocencia, esplorando les fondures de la psique pa la creatividá autónoma. Les descripciones del arte marxinal tendieron a basase en factores sociolóxicos y psicolóxicos, y na diferencia fundamental de los artistes respectu d'una norma cultural dominante. Esi tipu de categorización ye cada vez más discordante cola sensibilidá posmoderna.

L'apaición de la noción de Art Brut inscribir de forma precisa na revolución artística de principios del sieglu XX. Marcáu dende'l sieglu XVI en que se constrúi'l mitu del “bon selvaxe”, l'interés pol primitivismu espandir por toa Europa escontra 1890 y alteria fondamente'l pensamientu intelectual y estético. Los artistes sienten la necesidá de lliberar de la tradición y busquen valores y referencies nuevos. Delacroix colar a Oriente en busca de xabacismu y refinamientu, Gauguin namorar de les rellumances de los mares del sur, Picasso apasionar por estrañes producciones tribales y Kandinsky maravíase ante la pureza de los grabaos populares.

 
"Estraición de la piedra de la llocura", El Bosco, 1475-1480

El exotismo, lo primitivo y el folclor favorecen, a distintos niveles, una torna a les fontes lliberadores. Dellos artistes empobinar escontra otros polos de alteridad, con virtúes rexeneradores: la creación infantil, l'arte espiritista y la producción de los asilos. Esti entusiasmu pola alteridad ocupa un llugar determinante na hestoria del Art Brut.

Arte y llocura editar

Posiblemente pueda falase de cierta asimilación ente otres nociones d'arte y llocura dende l'antigüedá, pero'l trezu d'estos dos conceutos va establecese fundamentalmente col romanticismu (finales del sieglu XVIII), cuando en rellación al racionalismu ilustráu apondérase la fascinación pola llocura como fonte d'inspiración artística. Col tiempu adquiriría un valor paradóxicu como sinónimu del xeniu creador, ya inclusive pasaría por ser piedra de toque de la orixinalidá artística. L'asociación ente enfermedá mental y arte, nun sentíu más estrictu, empieza a establecese a primeros del sieglu XIX col desarrollu de la psiquiatría como disciplina autónoma, col enfotu d'entender los múltiples misterios de la mente humana. Les postures de les vanguardies históriques, ponen una énfasis especial nos carreros dadaístes y surrealistes, corrientes que ven na llocura una vía privilexada escontra una creatividá llibre de torgues qu'impon la civilización burguesa.

Cualquier asociación del arte cola llocura ye por demás problemática, pos non cabo dulda de que l'accesu psicóticu pue ser una esperiencia absolutamente perturbadora y cansosa; amás, ye de tou puntu falsu que la llocura de por sí confiera talentu artístico. Lo que val la pena reparar ye que'l nexu metafóricu ente esos dos clases de «posesión», la condición psicótica y el trance creativu, foi tomáu bien en serio por munchos prauticantes del arte, según por críticos de les sos obres, y polo tanto ye un fechu cultural que nun se puede resalvar.

Carauterístiques editar

La entera concepción d'un Art Brut o arte marxinal fuelga, n'efeutu, sobre la premisa d'un individuu creador qu'opera en gran midida despreocupado (ya idealmente desinformado) de la mires de los demás. La interioridá ye, n'efeutu, la clave de la mentalidá del auténticu marxinal, que la so obra surde principalmente d'imaxinar y elucubrar. Saleando a golpe d'intuición, el creador espontaneo solo atiende al so aldu particular, y gazapa ensin pilotu nuna direición que prescinde alegremente de convencionalismos tales como les regles de la perspeutiva, la téunica correuta» o los materiales tradicionales. Asumiendo'l plenu control del proyeutu formativu, el suxetu creador orquesta los conteníos psíquicos del mesmu con arreglu a los sos diseños personales, desenvolviendo un repertoriu carauterísticu de motivos y elementos que pasen a ser los componentes d'una arquiteutura zarrada. Esa actividá autónomo y apasionao implica tamién un esfuerciu sosteníu d'auto-constitución y auto-consolidación, qu'equival a un esfuerciu d'autu-estabilización terapéutica. Ési ye'l sentíu nel que la obra d'arte afirma la so esistencia primero de too como abellugu, ciudadela defensiva, nial íntimu. Entá más, puede entrañar una acentuación cuasi autista de lo privao sobre lo comunicativo, de suerte que'l ocultamiento y los códigos secretos vengan ser marcadores añadíos d'un compromisu creativu intensu. Esi enfotu herméticu puede alimentar un llinguaxe acusadamente idiosincráticu, que faiga que toles obres d'un artista veanse como daqué d'una pieza, cuasi invariablemente reconocible como fechu por esa persona y constitutivu na so totalidá d'un mundu priváu o microcosmos personal. L'estudiosu de la estética Henri Focillon escribió (nel contestu d'un analís xeneral de la forma artística) que «les rellaciones formales qu'esisten dientro d'una obra y ente obres distintes componen un orde, una metáfora del universu». La carauterística inequívoca de los meyores artistes marxinales finca en estructurar un mundu alternativu integral, por dicir una cosmoloxía propia.

Dubuffet y Art Brut editar

"Claro qu'esti arte ta llocu ¿Qué arte nun ye llocu? Cuando nun ta llocu nun ye arte"
Dubuffet

Pa les idees académiques tradicionales de lo bello, Jean Dubuffet foi implacable nel so desdeñu. Rebelde inveterado, fustigó la idea de guapura por ser l'antítesis de too lo vital y estimulante. «la guapura ye pura secreción de la cultura como los cálculos ser del reñón», clama nel so opúsculo de 1968 sobre lo que califica de cultura afogadiza». La cultura oficial, sostién, establez condiciones tan ríxides d'apreciación y evaluación que cenciellamente afuega la invención y estigmatiza como carente de valor tou lo que non ente dientro de les sos escluyente llendes. Ye muncho más sanu, aportuna, prescindir del conceutu dictatorial de guapura, y nel so llugar falar d'arte como daqué «interesante, apasionante, capaz de solmenar l'espíritu». El pintor francés Jean Dubuffet empieza les sos prospecciones d'obres marxinales mientres el branu de 1945. El términu Art Brut imponer na so mente en xunetu d'esi añu, nel intre de los sos viaxes per Suiza y per Francia. Esta noción de Art Brut consiste na ausencia de formación artística, inorancia de toa tradición cultural, reinvención de les etapes del actu creador, ellaboración de la obra nel anonimatu y nel desarrollu autárquico de les producciones.

“Toi convencíu de que l'arte ye equí más vivu y apasionante que les manifestaciones del aburríu arte oficial catalogáu –anque seya de vanguardia-“
Dubuffet

El eclecticismu qu'amuesa Dubuffet a principios de la busca, manifiesta que la llinia” del Art Brut nun ta claramente definida na so mente. Más tarde, va terminar escluyendo del so programa'l conxuntu d'obres pertenecientes al arte primitivo, l'arte popular, l'arte naif y l'arte infantil. Asina mesmu, los autores que tuvieren una formación artística, que fueron integraos a les sos coleiciones nun primer momentu, van ser estremaos. Dubuffet va concentrar en creadores europeos y va empobinar les sos pesquises alredor de los alienados y los aisllaos sociales.

"El verdaderu arte siempres ta onde nun se-y espera. Ellí onde naide piensa nél nin pronuncia'l so nome. L'arte odia ser reconocíu y saludáu pol so nome. Escápase aína. L'arte ye un personaxe apasionadamente namoráu del incógnito. En cuanto daquién afayar, señalar col deu, entós escápase dexando nel so llugar un figurante gallardoniáu que lleva sobre los sos costazos una gran pancarta na que pon ARTE, que tol mundu rocía aína con champaña y que los conferenciantes pasien de ciudá en ciudá con un aru na ñariz. […]¡ El verdaderu señor Arte nun hai peligru de que cargue con una pancarta! Por ello naide reconocer".
Dubuffet

Dubuffet nun s'engañar hasta'l puntu de ver en toa producción d'asilu una espresión artística de valor. Nun ye la llocura lo que crea al artista, l'artista ser a pesar de la llocura. “El casu d'un verdaderu artista ye cuasi tan raru nos llocos como na xente normal”. Amás, Dubuffet ignora la llocura en materia d'espresión artística, afirmando que “nun hai arte de los llocos como nun hai arte de los dispépticos o de los enfermos de la rodía”. La definición de Art Brut nun s'enconta pos nel estáu mental del creador. Pal, toa espresión artística verdadera implica necesariamente fiebre, tensión y violencia; xaciar cola esviación y tien daqué de deliriu inspiráu”.

El llar y la compañía Art Brut editar

Inauguráu en 1947 nos suétanos de la galería René Drouin, en París, el llar del Art Brut presenta, les figures real y principescu dibuxaes por Aloïse, los xiles tallaos de Juva y los baxu relieves esculpíos en corchu por Gironella. Les esposiciones del llar va tener un puntu de subversión. Un añu más tarde funda la Compañía del Art Brut xunto con André Breton, Jean Paulhan, Charles Ratton, Henri-Pierre Roché, Michel Tapié y Edmond Bonsel. Dempués de 10 meses nos suétanos de la galería, sofitáu por un grupu d'amigos collaboradores, el llar ye tresferíu a un edificiu non menos singular: un pequeñu pabellón emprestáu pol editor Gastón Gallimard, asitiáu nel corazón de París. Ellos establecen una política d'astención tocantes a toa operación comercial, el calter non codalosu constitúi una regla esencial según los fundadores. En 1949, la compañía entama una gran esposición de Art Brut, na galería René Drouin, en París. Dubuffet utiliza esta esposición y la publicidá que trai pa llevar a cabu una ofensiva contra les instituciones: nel catálogu, robla un testu panfletario, que tien valor de manifiestu, “El Art Brut preferíu a les artes culturales”. Asemeya'l Art Brut a la contra-cultura, al contra-poder.

 
Ciclu de L'Hourloupe "Monument au fantôme" 1983, Interfirst Plaza, Houston, Texas (U.S.A.)

En 1951 va escribir a Pierre Matisse “Dexo'l Art Brut n'espera; nun quiero siguir embaíu nesta empresa como la he tao anguaño pasáu; namái quiero ocupame de la mio pintura, y otra manera somorguiame nuna bona tranquilidá apacible”. D'esta miente, va abandonar el so llabor de coleicionista, y va centrase na so actividá artística. Nesta dómina va viaxar a Nueva York convidáu pol pintor americanu Alfonso Ossioro quien-y propón a Dubuffet instalar la so coleición na so luxosa residencia, onde esta coleición va vivir un exiliu new-yorquino de diez años. En 1962 va esponer la so coleición na galería Daniel Cordier y Michel Warren… y dempués de la esposición les obres van ser repatriaes a Francia, siguiendo la voluntá del artista. D'esta forma en 1962, la compañía del Art Brut renaz en París, retomando les prospecciones que llevó a cabu na dómina de la primer compañía, estableciendo la so sede nun palacete que'l mesmu artista adquier en París. Venceyando esti periodu con un añu clave na actividá artística del artista, va escoyer una orientación radicalmente nueva, que va dar pasu al ciclu de “L'Hourloupe” al traviés del que va desenvolver un trabayu de dimensiones pictóriques, esculturales y monumentales.

Como nos tiempos de la primer compañía, el coleicionista decide guardar estes producciones sol signu de la confidencialidad, pa calteneles de toa corrupción. Anque la visita al establecimientu sigue tando vetada al gran públicu, la entrada ye dexada previa cita a les persones qu'amuesen un real interés por esti tipu de creaciones. Dubuffet califica intencionadamente el llugar de “llaboratoriu d'estudios y d'investigaciones”. Nesta torna, atopar con nueves dificultaes pa siguir ampliando la so coleición debíes a la creación de talleres onde se práutica l'arte-terapia, onde l'oxetivu qu'escuerren ye, conducir al enfermu de vuelta a les convenciones comúnmente almitíes y ye pos una aición que s'exerz en sentíu contrariu a la producción de Art Brut. A pesar del so iñerizu poles instituciones museístiques, en 1967, Dubuffet consiente n'esponer les producciones poles que siente'l mayor respetu nel muséu de les Artes Decoratives, en París, onde presenta una seleición de los cinco mil pieces de la coleición, executaes por unos doscientos artistes. Con esta esposición la so intención nun ye buscar la consagración d'estos trabayos, sinón la de crear discutiniu. Dubuffet considera esa esposición como la so misión más bella y el so atentáu más bellu.

“Collection de L'Art Brut” editar

En 1976 va ser inaugurada la “Collection de L'Art Brut” na ciudá de Lausana, Suiza. Al traviés d'esti fechu l'artista va vese somorguiáu nes sos propies contradicciones, anque va ser una escoyeta d'obres so la idea d'anti-muséu. La instalación de la mesma na ciudá suiza paez-y a Dubuffet una xusta torna a les fontes: non yá empezaron en Suiza les sos pesquises en 1945, sinón que dellos creadores importantes son d'orixe Helvéticu o vivieron nel país: Wölfli, Müller, Aloïse, el Prisioneru de Bâle, Jules Doudin, los pacientes del Dr. Ladame, ente otros. Amás Suiza inspíra-y enfotu: “Paez […] reinar en Suiza más que n'otra parte una disposición pa encetar producciones d'arte desprovistu de patentes, con tol frescor de la mirada, faciendo intervenir menos que n'otres partes, les incidencies de notoriedá de los autores, del prestíu y de la competición. [...] El condicionamientu cultural ye ellí, paez ser, un pocu menos apremiante que n'otres naciones y el xuiciu personal más respetáu”. Nesta coleición los autores de Art Brut estremar de los artistes consagraos: denominar como “autores” o “persones” y les sos creaciones calificar de “llabores” o “trabayos”. Esti vocabulariu desmarcar de la terminoloxía institucional que pon de relieve a los maestros” y les sos obres maestres”. Dubuffet escueyi intencionadamente una semántica de la disidencia. Autodidactes, el creadores son definíos como “persones estranxeres a la cultura y que nun recibieron d'ella nenguna información nin influyencia”. La so inorancia de la escena artística ye, según ellos, altamente benéfica, yá que lleva a cada unu d'ellos a inventar totalmente el conxuntu del so procedimientu creador.

Esposiciones editar

En 1900 l'hospital londinense de Bethlm va montar la primer esposición d'arte psicótico de la que se tien constancia, esposición que se repite nel mesmu centru en 1913 y que tien llugar darréu dempués d'otra esposición celebrada tamién en Londres sol títulu de Postimpresionistas, onde s'amuesen obres d'autores como van Gogh, Matisse o Picasso, lo que da llugar a ciertu discutiniu nos medios conservadores, yá que van aprovechar la coincidencia pa faer risión l'arte moderno.

En 1911, en Munich, el grupu espresionista Der Blaue Reiter va esponer xunto a les sos obres trabayos realizaos por enfermos mentales.

En 1919, Max Ernst interesar pola producción de los enfermos mentales decidiéndose a enfusase pelos espacios asitiaos nes llendes de la llocura, lo que lu lleva a publicar Bulletin D, un catálogu d'una esposición entamada con Baargeld en Colonia que contién obres sos entemecíes con obres d'enfermos mentales y d'analfabetos según “objects trouvés”.

Tamién cabo destacar la esposición celebrada nel Geberwe museum de Bale en 1929 y nel Muséu d'Arte y Historia de Xinebra en 1930. O les entamaes nel cursu de distintos congresos, una d'elles, titulada Esposición sobre plástica sicopatolóxica, que tien llugar en Madrid en 1935.

 
Entartete Kunst, Alemaña, 1937

Hai que citar la socatrada polos nacional-socialistes n'Alemaña en 1937, Entartete Kunst («Arte dexeneráu»), que presentaba obres d'artistes conocíos, como Paul Klee, Oscar Kokoschka y Wassily Kandinsky, xunto a otres d'enfermos mentales tomada de la Coleición Prinzhorn de Heidelberg. La intención yera desacreditar a la vanguardia llamando l'atención sobre les sos semeyances col arte de los llocos».

En 1946 y 1950, nel marcu del primer congresu mundial de psiquiatría, pueden visitase nel hospital de Sainte-Anne, en París unes muestres qu'axunten más de mil quinientes obres provenientes de coleiciones y talleres de diecisiete países. Exemplos más recién fueron en 1972, la documenta 5 de Kassel, onde s'esibió a Wölfli al llau de Georg Baselitz, Joseph Beuys y A. R. Penck y documenta 6 en 1977 con Nam June Paik y Wolf Vostell.[1]En 1980, “Paris-Paris 1937-1957” nel Centru Pompidou de París En 1992 Parallel Visions: Modern Artists and Outsider Art nel Los Angeles Country Museum of Art y el Muséu Nacional Centru d'Arte Reina Sofia de Madrid. O la Fundación la Caixa de Madrid nel 2006 con Mundos interiores al descubiertu”.

Coleiciones editar

Dende empiezos de sieglu XIX, nun contestu de reforma de les instituciones médiques qu'ente otres coses propón la creación d'asilos públicos pa llocos, dellos alienistas poner a coleccionar estes muestres de xeniu nun principiu a cencielles como pieces estrañes, interesaes, que dende mediaos d'esi mesmu sieglu, col desarrollu de la psiquiatría como disciplina autónoma, convertir en preseos clínicos pal diagnósticu estableciendo correllaciones ente ciertos calteres formal y estilísticu de la obra de los enfermos y les distintes formes d'enfermedá mental. Les primeres coleiciones facer médicos adscritos a clíniques psiquiátriques, y concentráronse n'obres de pacientes, por una doble razón. Consideraos como mediu de diagnósticu, los dibuxos de pacientes psiquiátricos yeren, pa dellos médicos, una ruta d'accesu a les actividaes de l'alma humana más direuta que nada de lo que pudieren manifestar verbalmente. Los dibuxos d'enfermos mentales presentaben amás ciertes carauterístiques comunes que los faíen útiles como parte de la «topografía» necesaria pa establecer una sintomatoloxía de la enfermedá mental que resultara efectiva y d'aplicación xeneral. El principiu subxacente yera que, magar les pautes de comportamientu podíen diferir enforma, les mentes yeren iguales no fundamental. El primer autor que se refier a les obres de los enfermos como verdaderu arte ye Pinel Benjamin Rush, fundador de la primer coleición d'arte psiquiátrico del mundu, fechada en 1812, cuando empieza a coleccionar trabayos realizaos por enfermos del hospital de Filadelfia onde trabaya. Escontra 1890 el médicu y criminólogo italianu Lombroso empecipia una coleición de trabayos artísticu d'enfermos mentales qu'entiende tanto dibuxos como pintures y muebles, y pa la qu'abre un espaciu espositivu que puede visitase anguaño nel Muséu d'Antropoloxía de Turín.

El primer muséu dedicáu a esti tipu d'arte foi inauguráu en 1905 pol médicu xefe de la clínica de Villejuif en Francia, Auguste Marie, pal que trabayaba Paul Meunier. Amás, Marie publicó un artículu con numberoses ilustraciones nuna revista divulgativa por cuenta de la apertura de la so “Musée de la folie”.

 
Art Brut Center Guggin, Viena

L'hospital universitariu de Heidelberg tien un depósitu d'obres d'arte d'enfermos mentales qu'apaez mentáu per primer vegada en 1906, empecipiándolo Emil Kraepelin na so etapa como direutor de la clínica, ente 1890 y 1903. En 1919 fai la so entrada'l siguiente eslabón d'esta cadena de alienistas con moliciones artístiques, Hans Prinzhorn, psiquiatra, historiador del arte y filósofu alemán, que por orde de Kart Wilmanns, dende 1918 direutor del Hospital de Heidelberg, axunta les pintures de los llocos del centru nuna coleición pa tresformala nun muséu d'arte patolóxico”. El so interés poles obres d'arte de los enfermos mentales taba muncho más determináu polo que nelles había d'artísticu precisamente, que d'enfermizu. El fechu ye que Prizhorn namái permaneció dos años na clínica de Heidelberg, pero en tan curtiu espaciu de tiempu llogró espandir notablemente y sistematizar la coleición representativa de material visual que tenía la universidá. Lo que ye más importante, pudo completar el trabayu de fondu pal libreo qu'inda güei se considera seminal pal estudiu del arte de los alienados, Bildnerei der Geisteskraken, que per primer vegada espublizóse como publicación académica en 1922.

L'atmósfera de los talleres d'arte-terapia va provocar una devaluación artística xeneralizada (que Dubuffet va criticar) en cuanto al arte allunao, pos la intervención de los terapeutas nos procesos de creación coarta la llibertá artística del autor, neutraliza la espontaneidá, el compromisu personal y l'espíritu contestatario. Pero más allá d'esta apreciación, van abrise ensame de centros dedicaos al estudiu, esposición y creación d'esti tipu d'arte, llegando a crear grandes coleiciones. Nesti terrén atopamos el “Centre de recherche et de diffusion sur l'art en marge” en Bruxeles, proveniente del Art & marges; el Créahm (Créativité et Handicap Mentale) en Liexa, que güei cunta con filiales en ciudaes como Bruxeles, Friburgu y Provence, amás del muséu MAD (Musée de art différencié). El “Centre de la Pommeraie” en Bélxica; el centru del hospital San Giacomo en Verona o'l Creative Growth Art Center de Callifornia, onde atopamos los yá famosos casos de Dwight Mackintosh y Judith Scott. Tamién podemos citar el famosu Art Brut Centre Gugging en Viena.

Artistes marxinales famosos editar

 
Interior de la Catedral de Justo Gallego.
 
Weltachse mit Haase, de August Natterer, 1919.

Pintores Art brut editar

Enllaces esternos editar

Bibliografía editar

  • Lucienne Peiry (ed.), "Collection de l'Art Brut, Lausanne", Skira Flammarion 2012.
  • Roger Cardinal, Outsider Art, London, 1972.
  • Roger Cardinal, Art Brut. In: Dictionary of Art, Vol. 2, London, 1996, p. 515-516.
  • Turhan Demirel, "Outsider Bilderwelten", Bettina Peters Verlag, 2006, ISBN 3-939691-44-5
  • Jean Dubuffet: L'Art brut préféré aux arts culturels [1949](=engl in: Art brut. Madness and Marginalia, special issue of Art & Text, Non. 27, 1987, p. 31-33).
  • Hal Foster, Blinded Insight: On the Modernist Reception of the Art of The Mentally Ill. In: October, Non. 97, Summer 2001, páxs. 3-30.
  • Deborah Klochko and John Turner, eds., Create and Be Recognized: Photography on the Edge, San Francisco: Chronicle Books, 2004.
  • John M. MacGregor, The Discovery of the Art of the Insane. Princeton, Oxford, 1989.
  • John Maizels, Raw Creation art and beyond, Phaidon Press Limited, Londres, 1996.
  • Lucienne Peiry, Art brut: The Origins of Outsider Art, París: Flammarion, 2001.
  • Lyle Rexer, How to Look at Outsider Art, New York:Abrams, 2005.
  • Colin Rhodes, Outsider Art, spontaneous Alternatives, London, 2000.
  • Michel Thévoz, Art brut, New York, 1975.
  • Maurice Tuchman and Carol Eliel, eds. Parallel Visions. Modern Artists and Outsider Art. Exhb. cat. Los Angeles County Museum of Art, Los Angeles, 1992.
  • Allen S. Weiss, Shattered Forms, Art Brut, Phantasms, Modernism, State University of New York, Albany, 1992.
  • Self Taught Artists of the 20th Century: An American Anthology San Francisco: Chronicle Books, 1998
  • Collection de l'Art Brut, "Art Brut: xeniu y deliriu", Catálogu sala d'esposiciones kubo, kutxa, 2006.
  • Angel Cagigas, "Arte allunao", ediciones del llunar, 2011.
  • Obra Social Fundación "la Caixa", "Mundos interiores al descubiertu", Catálogu, 2006.

Referencies editar

  1. Beuys Brock Vostell. Aktion Demonstration Partizipation 1949-1983. ZKM - Zentrum für Kunst und Medientechnologie, Hatje Cantz, Karlsruhe, 2014, ISBN 978-3-7757-3864-4.