Asphodelus albus

especie de planta

El gamón o gamuetu (Asphodelus albus) ye una planta yerbácea perenne nativa de la rexón mediterránea.

Asphodelus albus
Clasificación científica
Reinu: Plantae
Subreinu: Tracheobionta
División: Magnoliophyta
Clas: Liliopsida
Subclas: Liliidae
Orde: Asparagales
Familia: Xanthorrhoeaceae
Subfamilia: Asphodeloideae
Xéneru: Asphodelus
Especie: Asphodelus albus
Mill.
Subespecies
Consultes
Royal Botanic Gardens, Kew Royal Botanic Gardens, Kew
World Flora Online World Flora online
[editar datos en Wikidata]
Vista del hábitat de Asphodelus albus en Torrecuadrada de los Valles.

Carauterístiques editar

A. albus puede algamar hasta 200 cm. d'altor, anque esto puede variar bien de según la disponibilidá d'agua. Tien un únicu tarmu rectu, sofitáu en raigaños tuberosas. Les fueyes nacen a partir de la base del tarmu; son llargues y acanalaes, de superficie cerúlea. Les flores apaecen ente mayu y agostu na so rexón nativa; son hermafrodites, actinomorfes, hexapétalas, y vanse xuntando a midida que xúbese pol tarmu, que raramente alcuéntrase ramificáu, hasta llegar al ápiz que tán en recímanos o más arrexuntaes. Los frutos son cápsules ovoides, allugaes al cabu de curtios pedúnculos, de color mariellu-verdosu que s'abrir en trés partes al maurecer.

Hábitat editar

 
asfodelo nel Xardín Botánicu Alpín La Jaysinia, (Francia).
 
Asphodelus albus

A. albus crez de forma montesa en praderíes y llanures soleyeres d'España, el sur de Francia y la mariña mediterránea hasta los Balcanes, ente'l nivel del mar y los 2.000 metros sobre'l nivel del mar. Prefier suelos alcalinos, y ye marcadamente termófila.

Cultura y usos editar

Na antigua Grecia, el asfódelo blancu acomuñar a la muerte y el tránsitu a los Campos Elíseos; yera frecuente la so presencia nes ceremonies aciages.

El rizoma y los tubérculos son tóxicos en crudu, non recomendables pol so conteníu d'asfodelina. La fermentadura de los mesmos produz alcohol.

Dientro de la Contorna d'Omaña (provincia de Lleón) utilizábense les fueyes de los gamones pa dar de comer a los gochos (gochos).

En Campu de Xibraltar, hasta los años sesenta'l raigañu usar pa tratar los fungos o empeines de la cara y estremidaes.

En Ubrique, un pueblu de la provincia de Cádiz, hai una fiesta tradicional, celebrada'l trés de mayu, na que'l tarmu de los gamones calecer en delles candeles y faise esplotar topetándolo contra les piedres.

Taxonomía editar

Asphodelus albus describióse por Philip Miller y espublizóse en Gard. Dict. ed. 8 3 1768.[1]

Etimoloxía

Asphodelus: nome xenéricu que remanez del griegu antiguu:[2] a = "non", sphodos = "cenices" y elos = valle: quier dicir "el valle que nun ye ceniza" (por causa del fueu). El nome ta acomuñáu al fechu de que los rizomas soterraños d'esta planta nun se ven bien afeutaos pol fueu, polo que la planta puede "alicar" tres una quema.

Amás, el nome puede tener orixe griegu, una y bones los asfodelos llantábense cerca de les tumbes, por que los muertos pudieren alimentase d'elles, como se fai referencia d'ello en munchos poemes. El nome derivaría de la pallabra griega ἀσφόδελος, que signigica cetru. En griegu la lleenda del asfodelo ye una de les más famoses de les plantes rellacionaes colos muertos y el mundu soterrañu. Homero describir como que cubre la gran pradería ( ἀσφόδελος λειμών ), el xoril de los muertos. Foi llantáu en tumbes , y con frecuencia rellacionar con Perséfone, qu'apaez coronada con una guirlanda de asfódelos. La so conexón xeneral cola muerte débese ensin dulda a los color abuxáu de les sos fueyes y les sos flores amarellentaes, que suxuren la escuridá del inframundu y la palidez de la muerte.

albus: epítetu llatín que significa "blancu".[3]

Sinonimia

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Asphodelus albus en Trópicos
  2. En Nomes Botánicos
  3. N'Epítetos Botánicos
  4. Error de cita: La etiqueta <ref> nun ye válida; nun se conseñó testu pa les referencies nomaes RJB

Bibliografía editar

  1. Bailey, L.H. & E. Z. Bailey. 1976. Hortus Third i–xiv, 1–1290. MacMillan, New York.

Enllaces esternos editar