El Muriu de Berlín (n'alemán: Berliner Mauer) foi un muriu de seguridá que formó parte de la frontera interalemana dende'l 13 d'agostu de 1961 hasta'l 9 de payares de 1989 que dixebró la zona de la ciudá berlinesa encuadrada nel espaciu económicu de la República Federal d'Alemaña (RFA), Berlín Oeste, de la capital de la RDA ente esos años.[1] Ye'l símbolu más conocíu de la Guerra fría y de la división d'Alemaña.[2] Esti muriu yera denomináu na República Democrática Alemana (RDA) como Muriu de Proteición Antifascista (Antifaschistischer Schutzwall)[3][4] y per parte de los medios de comunicación y parte de la opinión pública occidental como «muriu de la vergüenza» (Schandmauer),[3][5]

Muriu de Berlín
Berliner Mauer (de)
fortificación fronteriza (es) Traducir, edificiu desapaecíu, atraición turística, línea defensiva (es) Traducir y barrera de separación (es) Traducir
Llocalización
PaísBandera d'Alemaña Alemaña
Sede (es) TraducirBandera de Berlín Berlín
Coordenaes 52°30′16″N 13°26′28″E / 52.5044°N 13.4411°E / 52.5044; 13.4411
Muriu de Berlín alcuéntrase n'Alemaña
Muriu de Berlín
Muriu de Berlín
Muriu de Berlín (Alemaña)
Muriu de Berlín alcuéntrase en Berlín
Muriu de Berlín
Muriu de Berlín
Muriu de Berlín (Berlín)
Historia y usu
Construction of the Berlin Wall (en) Traducir 13 agostu 1961
Caída del muro de Berlín (es) Traducir 9 payares 1989
Comisariu República Democrática Alemana
Arquiteutura
Materiales Formigón armao
Altor 3,6 m
Llargor 155 km
Costu 100 000 000 M
Patrimoniu
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

El Bloque del Este apoderáu polos soviéticos sostenía que'l muriu foi llevantáu pa protexer a la so población d'elementos fascistes que conspiraben pa evitar la voluntá popular de construyir un Estáu socialista n'Alemaña del Este. Na práutica, el muriu sirvió pa torgar la emigración masiva que marcó a l'Alemaña del Este y al bloque comunista tres la creación de los dos Alemanias.

Un muriu de 45 quilómetros estremaba la ciudá de Berlín en dos, ente qu'otros 115 quilómetros arrodiaben la so parte oeste aisllándola de la RDA. Esto ye, el Muriu constituyía la frontera estatal ente la RDA y l'enclave de Berlín Oeste. Foi unu de los símbolos más conocíos de la Guerra Fría y de la separación d'Alemaña.[6]

Desconozse'l númberu exactu de persones que finaron al intentar trespasar la frontera al traviés del muriu. La Fiscalía de Berlín considera que'l saldu foi de más de 200 persones, incluyendo 33 que finaron de resultes de la detonación de mines. Pela so parte el Centru d'Estudios Históricos de Potsdam estima en 125 la cifra total de muertos na zona del muriu.[7]

Historia editar

Antecedentes editar

 
Zones d'ocupación de l'Alemaña de la Posguerra.

En 1949 los trés zones occidentales d'ocupación convertir na República Federal d'Alemaña (RFA) y empezaron en dambos llaos los trabayos de reconstrucción y proteición de les fronteres. Por aciu la formación de los dos Estaos llevar a cabu la separación política. Ente la RDA y la RFA esplegar por primer vegada policías y los soldaos fronterizos y más tarde construyéronse barreres. Berlín estremar en cuatro sectores desmilitarizados sacante les fuercies armaes de Francia, de Gran Bretaña, de la Unión de Repúbliques Socialistes Soviétiques y de los Estaos Xuníos d'América nes sos zones respeutives, ya independientes de dambos Estaos alemanes, anque na práutica esta considerancia tenía poca importancia. Berlín Occidental asemeyar en munchos aspeutos a un estáu federáu de la RFA, cuntando, por casu, con representantes nel Parllamentu (Bundestag). Berlín Oriental foi declaráu capital de la RDA (Hauptstadt der DDR) como lo foi Berlín antes de la guerra.

Cola intensificación de la Guerra Fría, que tres l'embargu de productos d'alta teunoloxía contra'l Bloque del Este tornar nuna guerra diplomática y l'amenaza militar permanente, reforzáronse les fronteres. Les fronteres pasaríen col tiempu de ser una separación ente les dos partes alemanes, a ser parte de la frontera ente la Comunidá Económica Europea (antecesora de la Xunión Europea) y el Conseyu d'Ayuda Mutua Económica (COMECON), ente la OTAN y los miembros del Pactu de Varsovia, y tamién ente les dos ideoloxíes polítiques y los dos bloques económicu-culturales que s'enfrentaben na Guerra Fría.[8]

 
Situación del Muriu de Berlín trazada sobre una fotografía tomada dende un satélite.

Dende la fundación de la RDA amontóse la emigración en direición a la RFA. A partir de 1952, les fronteres interiores ente la RDA y la RFA protexer con valles y vixilantes: creóse una zona de 5 km a la que namái podía entrase con un permisu especial pa residentes. Cerca de la frontera había otros 500 metros de zona prohibida y na mesma frontera una barrera de 10 metros.

Magar ello, permanecía abierta la frontera ente Berlín Este y Berlín Oeste, malo de controlar. Ente 1949 y 1961, unos trés millones de persones abandonaron la RDA dende Berlín Oriental.[9] Solo nos dos primeres selmanes d'agostu de 1961 emigraron 47 533 persones. Amás, pa munchos polacos y checos, Berlín Occidental convertir na puerta escontra occidente. De cutiu tratábase de mozos bien formaos, lo que constituyía una amenaza a la economía de la RDA y, n'última instancia, a la población de los países respeutivos. Unos 50 000 trabayadores de Berlín Oriental trabayaben y vivíen en Berlín Oeste, pero aprovechar de les condiciones financieres favorables de Berlín Este, siendo conocíos como Grenzgänger.

El 4 d'agostu de 1961 foi decretáu pola maxistratura de Berlín Este que los Grenzgänger fueren rexistraos y pagaren l'arriendu en marcos de la RFA. Yá antes de la construcción del muriu, la Policía Popular (Volkspolizei) de Berlín Oriental controlaba les cais y los medios de tresporte que llevaben a la parte oeste a los llamaos fuxitivos de la República sospechosu y contrabandista». Amás, munchos berlineses occidentales y orientales que trabayaben en Berlín occidental mercaben nel mercáu negru —con una ventaxosa tasa d'intercambiu pal Marcu d'Alemaña del Este d'aproximao 1:4— los baratos alimentos básicos y los pocos bienes de consumu de luxu de Berlín Este. La economía planiada del sistema del llau oriental foi, arriendes d'ello, debilitada d'esta forma. El muriu tenía de sirvir a los gobernantes del Bloque del Este como una forma de detener el fuximientu de los trabayadores y llabradores socialistes por aciu l'aislamientu.

Construcción del muriu editar

 
Una señora saluda dende'l sector Oeste a los sos conocíos del sector Esti tres tres hores d'espera (1961).
 
Trabayadores de la RDA construyendo'l muriu (20 de payares de 1961).
 
Kennedy y Adenauer nel Checkpoint Charlie del Muriu de Berlín, 26 de xunu de 1963.
 
Seición del muriu, 1977.

El plan de la construcción del Muriu de Berlín foi un secretu d'Estáu de l'alministración de la RDA. El muriu foi alzáu a instancies del Partíu Socialista Unificáu d'Alemaña —los trabayos llevar a cabu so la direición y la vixilancia de la Volkspolizei y de soldaos del Exércitu Popular Nacional— contra les declaraciones del presidente del Conseyu d'Estáu (Staatsratsvorsitzender) Walter Ulbricht, quien, nuna conferencia de prensa internacional que se celebró en Berlín Oriental el 15 de xunu de 1961, contestara a una entruga de la periodista Annamarie Doherr:

Entiendo la so entruga como qu'hai homes n'Alemaña del Oeste que deseyaríen que movilizáramos a los trabayadores de la construcción de la capital de la RDA p'alzar un muriu. Nun conozo la esistencia de tales motivaciones, pos los obreros de la construcción de la capital empleguen toles sos fuercies principalmente na construcción de cases. ¡Naide tien la intención d'alzar un muriu![10]
Ich verstehe Ihre Frage so, dass ye in Westdeutschland Menschen gibt, die wünschen, dass wir die Bauarbeiter der Hauptstadt der DDR dazu mobilisieren, eine Mauer aufzurichten. Mir ist nicht bekannt, dass eine solche Absicht besteht. Die Bauarbeiter unserer Hauptstadt beschäftigen sich hauptsächlich mit Wohnungsbau, und ihre Arbeitskraft wird dafür voll eingesetzt. Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten.

Ulbricht foi, d'esa forma, el primeru n'emplegar el conceutu «muriu», dos meses primero que se construyera.

Ello ye que los aliaos occidentales fueron informaos del acordonamiento de Berlín Oeste polos miembros del plan Midíes drástiques», pero fueron sorprendíos pol calendariu y l'amplitú de les barreres. L'accesu direutu a Berlín Oeste nun se cortó, nin foi atayáu con fuercies militares. El Serviciu Secretu de la RFA (Bundesnachrichtendienst – BND) yá disponía d'información similar dende mediaos de xunetu. Tres la visita de Ulbricht a Khrushchov mientres les xuntes de los países miembros del Pactu de Varsovia del 3 al 5 d'agostu, el BND informó:

Les informaciones disponibles amuesen que'l réxime de Pankow trata de llograr el beneplácito de Moscú pa poner a valir midíes rigoroses de bloquéu. En particular el bloquéu de la frontera de Berlín cola interrupción del tráficu de metros y tranvíes ente Berlín Este y Berlín Oeste (...) Queda por resolver si Ulbricht va ser capaz de llograr un alcuerdu tal con Moscú.

El 11 d'agostu, la Cámara Popular (Parllamentu de la RDA – Volkskammer) aprobó los resultaos del Conseyu de Moscú y autorizó al Conseyu de Ministros a entamar les midíes correspondientes. El Conseyu de Ministros de la RDA decidió'l 12 d'agostu emplegar a les fuercies armaes pa ocupar la frontera de Berlín Oeste y construyir el muriu.

El sábadu 12 d'agostu, el BND recibió la siguiente información: «El 11 d'agostu de 1961 tuvo llugar una conferencia ente'l Secretariu del Partíu Comunista y otros altos funcionarios del partíu. Declaróse: (...) la situación de la constante medría del fluxu de refuxaos fai necesariu'l acordonamiento de los sectores oeste de Berlín y de la Zona Soviética d'Ocupación Militar (Sowjetische Besatzungszone – SBZ) nos próximos díes —nun s'especificó un día exactu— y non dientro de dos selmanes, como taba entamáu».

Na nueche del 12 al 13 d'agostu de 1961, ensin previu avisu, construyóse'l muriu enteru, quedando'l 13 d'agostu ensin construyir una pequeña parte, fuertemente xixilada pola policía socialista. Empezaron a sellar los accesos a Berlín Oeste soldaos del Exércitu Popular Nacional, 5000 miembros de la policía fronteriza alemana (precursora de les Tropes Fronterices, o Grenztruppen), 5000 miembros de la Policía Popular y 4500 miembros de les brigaes. Tropes soviétiques apostar pa un eventual combate na frontera aliada. Tolos medios de tresporte que comunicaben dambos llaos de Berlín fueron deteníos. Sicasí, les llinies del ferrocarril eleváu (S-Bahn) y soterrañu (O-Bahn) de Berlín Occidental que circulaben so Berlín Este siguieron funcionando, anque ensin detenese nes estaciones orientales, que quedaron como estaciones pantasma. Namái una de les llinies afeutaes de la estación (cai) Friedrichstraßy permaneció en serviciu, anque baxu estrictos controles.

 
Puntu d'entrada del S-Bahn del Berlin occidental al Berlin oriental cerca del muriu de Berlin en Liesenstr./Gartenstr. 1980

Erich Honecker, como secretariu del Comité Central, foi responsable de la planificación y realización del muriu en nome de la direición del SEI. Hasta setiembre de 1961 desertaron 85 homes de les fuercies de vixilancia (Grenztruppen), amás de 400 civiles en 216 escapaes. D'esa audacia resulta significativa la famosa fotografía del nuevu policía de fronteres Conrad Schumann saltando sobre les alambraes de la cai Bernauerstraßy.[11]

El gobiernu de la RDA alegó que yera un muriu de proteición antifascista» que'l so oxetivu yera evitar les agresiones occidentales, y que la construcción del muriu yera consecuencia de la política d'Alemaña Federal y los sos socios de la Organización del Tratáu del Atlánticu Norte (OTAN). Dicíen dende l'Alemaña Oriental que nengún muriu fuera necesariu si Berlín Occidental nun fuera un escayu na banda de la RDA», como lo definiera'l so alcalde Willy Brandt, nel sentíu de que yera un exclave d'otru Estáu enserto nel corazón d'Alemaña Oriental. Esta visión yera compartida pelos demás países del Pactu de Varsovia, que víen la rivalidá ente dambes Alemanias como un reflexu de la rivalidá ente los dos grandes pactos militares de la dómina. Sía comoquier, les autoridaes de la RDA tamién reconocíen qu'ente los oxetivos del muriu taba evitar la emigración masiva o «fuga de celebros».

La versión de les autoridaes de la RFA y la visión xeneralizada nel mundu capitalista o Occidente foi qu'esta xustificación nun sirvía más que pa matizar el que yera, según ellos, l'únicu propósitu: torgar que los ciudadanos de la RDA entraren en Berlín Occidental y, poro, n'Alemaña Federal.

Los alemanes orientales nun controlaben tol tráficu ente'l Berlín Occidental y l'Alemaña Federal y, nesti sentíu, argumentóse que les defenses del muriu taben diseñaes pa funcionar dende l'interior de l'Alemaña Oriental; les mines de fragmentación SM-70 montaes nel muriu españaben al intentar esguilalo dende l'interior, les defenses contra vehículos taben asitiaes nel llau d'Alemaña Oriental y el muriu de cuarta xeneración taba fechu de seiciones de formigón armáu cola base más llarga nel interior de la RDA.

Reaición d'Alemaña Occidental editar

 
Puerta de Brandeburgu, 1987, vista dende'l llau occidental. Nel cartelu: 'Atención: Ta abandonando Berlin Occidental.'

El canciller de la RFA, Konrad Adenauer, pidió esi día pela radio sele y prudencia a la población y declaró les midíes que los aliaos tomaríen. Nes primeres dos selmanes tres la construcción del muriu visitó Berlín Oeste, solo l'alcalde Willy Brandt protestó con enerxía, anque a la fin nun pudo faer nada contra l'amurallamientu. Los Länder del oeste fundaron esi añu en Salzgitter un centru de documentación xudicial sobre les violaciones a los derechos humanos perpetaes pola RDA. El 16 d'agostu de 1961, Willy Brandt convocó una manifestación qu'axuntó a 300.000 berlineses occidentales xunto al Conceyu de Schöneberg.

Reaición de los aliaos editar

La reaición occidental ante la construcción del muriu foi lenta: pasaron 20 hores hasta l'apaición de les fuercies militares na frontera; 40 hores hasta que se comunicaron col comandante soviéticu de Berlín; 72 hores hasta que protestaron ante la diplomacia de Moscú. Cada vez hubo más rumores de que los soviéticos aseguraren a los aliaos occidentales que nun amenaciaríen los sos derechos. La esperiencia del bloquéu amosara a los aliaos que Berlín Oeste taría amenazada, asina que la construcción del muriu foi una confirmación material del statu quo, que se encimentó, nel sentíu lliteral de la pallabra. La Xunión Soviética abandonó'l so pidimientu de que Berlín Oeste tuviera «llibre» de tropes aliaes, que formulara nel Ultimátum de Khrushchov de 1958.

Reaiciones internacionales en 1963:

  • «Una solución pocu elegante, anque mil veces preferible a la guerra». John F. Kennedy, presidente de los Estaos Xuníos.
  • «Alemaña del Este detién el fluxu de refuxaos y atrinchérase tres un gruesu telón d'aceru. Nun se trata de nada illegal». Harold Macmillan, primer ministru británicu.

Kennedy afirmó que Berlín yera un Estáu llibre» y unvió unes brigaes de refuerzu de 1500 homes a Berlín Oeste. El dirixente de la RDA Walter Ulbricht determinó inclusive'l control per parte de les Policías Fronteriza y Popular sobre'l oficiales y policías aliaos, lo que produció un fuerte refugosobremanera per parte de los estauxunidenses.[12] A la fin, el comandante de les tropes soviétiques en Berlín tuvo d'intervenir colos funcionarios de la RDA p'aselar la situación.

El 27 d'ochobre de 1961 producióse una confrontación direuto y peligroso ente tropes soviétiques y estauxunidenses nel Checkpoint Charlie de la Friedrichstraßy, formando diez carro de combate de cada bandu xunto a la llinia fronteriza. A otru día, dambes unidaes de carros de combate fueron retiraes. Los dos bandos tarrecíen que'l conflictu de Berlín acabara nuna guerra atómica.

Dos países editar

 
Nixon nel Muriu de Berlín.
 
Cruces aciages simbóliques n'honor de los muertos nel muriu. Semeya de xineru de 1990.

Dende'l 1º de xunu de 1962, non podía entrase na RDA dende Berlín Oeste. Tres llargues negociaciones, un alcuerdu de 1963 dexó que más de cien mil berlineses del oeste visitaren a los sos parientes del llau este mientres la festividá de fin d'añu.

De primeres de la década de 1970, Willy Brandt y Erich Honecker entamaron una política d'aproximamientu ente la RFA y la RDA pa relaxar la frontera ente dambos llaos de la ciudá. La RDA alcordó simplificar los trámites necesarios pa los permisos de viaxe, cuantimás pa la población improductiva» que cobraba pensiones, y dexó a los ciudadanos de la parte oeste visites básiques a les rexones colindantes cola frontera. Como preciu pa relaxar más les fronteres, la RDA esixó que se-y considerara un Estáu soberanu, según la estradición de los sos ciudadanos residentes na RFA. Estes esixencies, contraries a la constitución de la RFA, fueron refugaes de forma categórica.

La RDA denominaba al muriu, según a les fronteres que la dixebraben de la RFA, «Murios de proteición antifascista» que protexíen a la RDA contra «la inmigración, la infiltración, l'espionaxe, el sabotaxe, el contrabandu, les ventes y l'agresión de los occidentales».

Los años del muriu editar

El muriu midía más de 120 km. La construcción inicial foi ameyorada en forma regular. El Muriu de la cuarta xeneración», qu'empezó a construyise en 1975, yera de formigón armáu, tenía un altor de 3,6 m y taba formáu por 45 000 seiciones independientes de 1,5 m de llargor. El so costo foi de 16 155 000 marcos de l'Alemaña Oriental. Amás, la frontera taba protexida por una valla de tela metálico, cables d'alarma, trincheres pa evitar el pasu de vehículos, una cerca d'alambre d'escayos, más de 300 torres de vixilancia y trenta búnkers.

 
La cayida del muriu de Berlín
 
Célebre mural, iconu de la cayida del muriu.

De primeres, namái había un pasu pa los alemanes orientales na Friedrichstraßy; les potencies occidentales teníen dos puntos de control: en Helmstedt, na frontera ente Alemaña Oriental y la parte principal d'Alemaña Federal, y Dreilinden, na frontera sur de Berlín Oriental.

A los puntos de control diéronse-yos nomes fonéticos: Alfa (Helmstedt), Bravo (Dreilinden) y Charlie (Friedrichstraßy).

Contabilizáronse unes 5000 fugues a Occidente; 192 persones morrieron por disparu al intentar crucialo y otres 200 resultaron mancaes; 57 fugaron al traviés d'un túnel de 145 metros caváu polos occidentales, nos díes 3, 4 y 5 d'ochobre de 1964.

L'intentu fallíu más destacáu foi'l de Peter Fechter, quien intentó crucialo xunto con Helmut Kulbeik, quien sí lo llogró. Fechter foi tirotiáu y amorrentó sangráu a la vista de los medios occidentales el 17 d'agostu de 1962. Esiste la teoría de que la lletra del cantar «Llibre» ta inspirada na historia de Peter Fechter,[13]pero nun hai constancia de que Nino Bravo o los sos compositores tuvieren intenciones polítiques al grabala.

La cayida del Muriu de Berlín editar

El Muriu de Berlín cayó na nueche del xueves 9 al vienres 10 de payares de 1989, 28 años dempués de la so construcción. L'apertura del muriu, conocida n'Alemaña col nome de die Wende (El cambéu), foi consecuencia de les esixencies de llibertá de circulación na ex RDA y los fuximientos constantes escontra les embaxaes de capitales de países del Pactu de Praga y Varsovia y pela frontera ente Hungría y Austria, qu'impunxo menos restricciones dende'l 23 d'agostu. En setiembre, más de 13 000 alemanes orientales emigraron escontra Hungría. Poco dempués empezaron manifestaciones masives en contra del gobiernu de l'Alemaña Oriental. El líder de la RDA, Erich Honecker, arrenunció'l 18 d'ochobre de 1989, siendo reemplazáu díes más tarde por Egon Krenz.

Tres el 6 de payares fixo públicu'l proyeutu d'una nueva llexislación pa viaxar, que recibió dures crítiques, y el gobiernu checoslovacu protestó per víes diplomátiques pol aumentu de la emigración dende la RDA al traviés de Checoslovaquia. El SEI decidió, el 7 de payares, regular los viaxes al esterior, facilitándolos. El 9 de payares promulgóse un plan que dexaba llograr pases pa viaxes de visita. Ellaboróse un modelu nel Conseyu de Ministros, que se decidió esi mesmu día antes de les 18:00 y que tenía de ser publicáu y espublizáu en forma de circular a les 4:00 del día siguiente poles axencies de noticies, anque hubo una oxeción al procedimientu per parte del Ministeriu de Xusticia. En paralelu, el modelu del Ministeriu foi estudiáu y aprobáu nel Comité Central.[14]

 
Muro de Berlín (16 de payares de 1989).
 
El muriu de Berlín
 
Porción del Muriu de Berlín, en parte destruyida, vista dende'l llau occidental, con un guardia fronterizu y la Puerta de Brandeburgu al fondu, payares de 1989.

El miembru del Politburó del SEI Günter Schabowski anunció nuna conferencia de prensa, retresmitida en direutu pola televisión d'Alemaña Oriental, que toles restricciones fueren retiraes y, creyendo que podríen pasar ensin nengún trámite al otru llau, decenes de miles de persones fueron de momentu al muriu, onde los guardias fronterizos nun s'atrevieron a disparar y a la fin abrieron los puntos d'accesu. Schabowski acabó la conferencia de prensa a les 18:53. Atopábense sobre'l podiu xunto a Schabowski los miembros del Comité central del SEI Helga Labs, Gerhard Beil y Manfred Banschak. La cuestión unviar a les actes de la conferencia de prensa.

El corresponsal de l'axencia italiana ANSA, Riccardo Ehrman, preguntó sobre'l derechu de viaxe.[15] N'abril de 2009, Ehrman declaró qu'antes recibiera una llamada telefónica na que se-y dicía que fixera una entruga sobre la llei de viaxes:[16]

Señor Schabowski, ¿cree usté que foi un error introducir la Llei de Viaxes va unos díes?

Referir a una llei de permisos de viaxe bien confusa que provocara un éxodu de miles d'alemanes al traviés de les fronteres de Checoslovaquia y Hungría. Schabowski sacó unos papeles del bolsu y repitió que, pa evitar más llíos, los ciudadanos de la RDA podríen dir al Oeste, esta vegada ensin pasaporte nin visáu: namái amosando'l carné d'identidá o un documentu asemeyáu. Schabowski lleó un proyeutu de llei del conseyu de ministros que tenía delantre a les 18:57:

Los viaxes privaos al estranxeru pueden autorizase ensin la presentación d'un xustificante; motivu de viaxe o llugar de residencia. Les autorizaciones van ser emitíes ensin demoranza. Espublizóse una circular a esti respectu. Los departamentos de la Policía Popular responsables de los visaos y del rexistru de la casa fueron instruyíos p'autorizar ensin retrasu los permisos permanentes de viaxe, ensin que les condiciones anguaño a valir tengan de cumplise. Los viaxes de duración permanente pueden faese en tou puestu fronterizu cola RFA.

A la entruga del periodista Riccardo Ehrman (díxose que la formuló'l reporteru Peter Brinkmann):

Wann tritt das in Kraft? (¿Cuándo entra a valir?)

Schabowski hojeó les sos notes y contestó:

«Ab sofort» («De momentu»).[17]

Schabowski cometió un error, nun lleó la segunda páxina del documentu, na que s'establecía que la midida tenía efeutu dende a otru día.[18]

Gracies a los anuncios de les radios y televisiones de la RFA y Berlín Oeste sol títulu «¡El Muriu ta abiertu!», munchos miles de berlineses del Este presentáronse nos puestos de control y esixeron pasar al otru llau. Nin les tropes de control de fronteres nin los funcionarios del ministeriu encargaos de regulales taben informaos. Ensin una orde, so la presión de la xente, el puntu de control de Bornholmerstraßy abrióse a les 23:00, siguíu d'otros puntos de camín, tantu en Berlín como na frontera cola RFA. Munchu telespectadores poner en camín. Con too y con eso, el verdaderu ábanu tuvo llugar a la mañana siguiente. Munchos dormieron tola nueche p'asistir a l'apertura de la frontera'l 10 de payares.

Los ciudadanos de la RDA fueron recibíos con entusiasmu pola población del Oeste. La mayoría de los chigres cercanos al muriu daben cerveza gratis y los desconocíos abrazar ente sigo. Na euforia d'esa nueche, munchos occidentales esguilaron el muriu. Cuando se conoció la noticia de l'apertura, atayóse la sesión vespertina del Bundestag en Bonn y los diputaos entonaron en forma bonal el Himnu d'Alemaña.

Artistes editar

El 9 de payares, los ciudadanos berlineses empezaron a baltar el muriu con tolos medios a la so disposición (picos, martiellos, etc.). El virtuosu del violoncelo Mstislav Rostropóvich, qu'había debíu exiliase al Oeste, foi al pie del muriu a animar a los que lo baltaben, escena d'una célebre fotografía.

Mientres el procesu de destrucción, l'artista alemán Bodo Sperling promovió la idea de salvar un cachu de muriu col fin de crear una galería d'arte urbano al campu. Delles asociaciones d'artistes de dambos llaos sofitaron la idea y consiguieron los permisos pa fundar la East Side Gallery sobre una seición de 1316 metros na cai Mühlenstraßy, a veres del ríu Spree. Más de 100 artistes de tol mundu fueron convidaos a pintar murales rindiendo homenaxe a la llibertá.

El 21 de xunetu de 1990 realizar na Potsdamer Platz The Wall Live (El muriu en vivu), promovíu por Roger Waters y cola participación d'estrelles de rock, como Van Morrison, Scorpions, Ute Lemper, Marianne Faithfull, The Band, Cyndi Lauper y Bryan Adams, pa sofitar a la fundación Memorial Fund For Disaster Relief creada pa desaniciar los impautos de cualquier guerra o desastre natural sobremanera n'Europa.

L'historiador marxista británicu Eric Hobsbawm, nel so llibru de 1994 Historia, diz que'l sieglu XX foi «curtiu» (frente a la llongura» XIX), habiendo estáu enmarcáu ente l'españíu de la Primer Guerra Mundial y la desintegración de la Xunión Soviética, fechu esti postreru que yá fuera primeramente antemanáu de dalguna manera pola cayida del muriu de Berlín de payares de 1989.

L'artista alemán Wolf Vostell creó ente 1989 y 1992 un ciclu d'obres col títulu La Cayida del Muriu de Berlín.[19]

Estructura de les instalaciones nes fronteres editar

 
Ampliación del muriu en Bernauer Straßy (1980).
 
Estructura del Muriu de Berlín.

El Muriu de Berlín foi completáu mientres la fortificación refecha de les fronteres de la RFA y —en menor proporción— d'otres fronteres occidentales de los países del Pactu de Varsovia, faciendo bultable'l llamáu Telón d'aceru. Como'l restu de les fronteres, el Muriu de Berlín taba provistu d'un sistema bien completu d'alambre d'espín, fosos, barreres antitanque, percorríos para patrulles y torres de vixilancia. A principios de la década de 1980 emplegárense cerca de mil perros policía. Esti sistema foi estendíu nes décades siguientes. Particularmente, les cases cercanes al muriu baleráronse dempués del amurallamientu. Esti procesu siguió hasta'l 28 de xineru de 1985, día nel que se baltó la Ilesia de la Reconciliación en Bernauerstrasse. D'esta forma formó una franxa allumada na trupa y escura ciudá de Berlín.

Según el Ministeriu de Seguridá Nacional, na primavera de 1989 el muriu taba formáu por:

  • 41,91 km de muriu d'un altor de 3,60 m.
  • 58,95 km de muriu prefabricáu d'un altor de 3,40 m.
  • 68,42 km d'alambre d'espín con un altor de 2,90 m.
  • 161 km de cais allumaes.
  • 113,85 km de valles.
  • 186 torres de vixilancia.
  • 31 puestos de control.

De la frontera de 156,4 km de Berlín Oeste, 43,7 km colindaban con Berlín Este y 112,7 km con Bezirk Potsdam. 64 km del percorríu taben n'árees edificaes, 32 km en zones montiegues, 37,95 n'escampleros y 37,95 km en ríos y llagos.

Les tropes fronterices d'Alemaña del Este teníen órdenes de torgar por tolos medios el fuximientu de cualesquier qu'intentara cruciar el muriu, incluyíu l'usu d'armes de fueu, entá a cuenta de la vida de los fuxitivos. Nel Muriu de Berlín, les órdenes de disparar diéronse numberoses vegaes; el númberu de muertes supera la media de les producíes nes fronteres de la RDA. En festividaes importantes o visites d'Estáu, la orde de disparar a los fuxitivos atayábase temporalmente pa evitar les crítiques de la prensa occidental. En Berlín Oeste, la policía y les fuercies militares aliaes reparaben les actuaciones na frontera oriental y rexistrábense les más graves.

 
Señal d'avisu de zona fronteriza.

Construcción de les instalaciones fronterices editar

Nel estáu final de construcción, a finales de la década de 1980, les instalaciones fronterices consistíen en:

  • Un muriu de formigón de 2,5 a 3,6 m d'altor.[20]
  • Una alarma que detectaba'l contautu col suelu.
  • Una barrera de contautu de tela metálico más alta qu'un home, con un tendíu d'alambre d'escayos y una alarma de contautu.
  • Hasta la so apertura nel añu 1989 hubo amás, en delles partes, percorríos con perros policía (pastor alemán que podíen correr llibremente, anque suxetos a una guía de cuerda), barreres antivehículo y antitanque (corcuspín checu), que la so desmantelación costaría darréu miles de millones de marcos al Estáu.
  • Un camín (allumáu de nueche) pal accesu a los puestos de guardia y la circulación de patrullar militares.
  • Torres de vixilancia (302 en 1989) forníes con proyeutores de busca, que xixilaben los puestos fronterizos de día, y con un refuerzu de soldaos mientres la nueche.
  • Pistes de control, siempres escarificadas, que sirvíen pa recoyer les buelgues de los fuxitivos, y que nun teníen de ser triaes polos soldaos.
  • Barreres de separación suplementaries, que superaben l'altor d'un home, y al traviés de les cualos podía vese n'oblicuu.
  • El muriu puramente dichu, de 3,75 m d'altor, con un llau en Berlín Occidental.
  • Dellos metros de territoriu pertenecientes a la RDA.

L'anchor total de les barreres fronterices variaba ente 30 y 500 m (en Potsdamer Platz). Al contrariu que nes fronteres interiores cola RFA, nun se dispunxeron campu de mines nin pistoles automátiques (anque polo xeneral esto nun se conocía na RDA).

 
Cruciando escontra Berlín Oeste en 1989.

Los detalles de les instalaciones, diseñaes poles tropes fronterices como zones d'aición, taben baxu secretu militar y yeren, por tanto, desconocíes polos ciudadanos de la RDA. Les tropes fronterices teníen de guardar silenciu. Como nunca sabíen si atopar con un axente de la Stasi, siempres guardaben silenciu. Cualesquier que s'interesaba poles instalaciones fronterices arriesgábase, siquier, a ser arrestáu y unviáu a los puestos de policía pa un control d'identidá. La resultancia podía ser una condena en prisión por planificación de fuximientu. Taba prohibíu visitar la zona darréu anterior a la frontera ensin una autorización especial.

Ver tamién editar

Filmografía editar

Referencies editar

  1. «44 aniversario construcción del Muriu de Berlín». Deutsche Welle 13.08.2005. Consultáu'l 19 de payares de 2007.
  2. ABC. La historia del Muriu de Berlín, n'ocho preguntes. ABC.es. https://www.abc.es/archivo/20141109/abci-historia-muriu-berlin-entrugues-201411072038_2.html. Consultáu'l 18 de xineru de 2017. 
  3. 3,0 3,1 Efe (11 d'agostu de 2011). «muriu-de-proteccion-antifascista-la frontera-que-traigo-que-la-poblacion-berlinesa.html El "Muriu de Proteición Antifascista", la frontera que traxo que la población berlinesa espertara un domingu espantada ya indefensa». La Vanguardia. https://www.lavanguardia.com/internacional/20110810/54198558311/el muriu-de-proteccion-antifascista-la frontera-que-traigo-que-la-poblacion-berlinesa.html. 
  4. AFP (11 d'agostu de 1986). «¿Vergüenza o proteición antifascista?». El País.
  5. «Rusia reinstaura zona d'influencia y EE.XX. constrúi «muriu de la vergüenza»». Deutsche Welle 30.12.2005. Consultáu'l 14 d'avientu de 2007.
  6. «Berlín recupera 35 cachos del Muro». Deutsche Welle 20.07.2005. Consultáu'l 19 de payares de 2007.
  7. «El Muriu de Berlín, un asuntu del presente». Deutsche Welle 09.11.2006. Consultáu'l 14 d'avientu de 2007.
  8. «División d'Alemaña mientres la Guerra Fría (1945-1989)». Deutsche Welle 19.01.2007. Consultáu'l 14 d'avientu de 2007.
  9. «A Divisão da Alemanha ─ de 1945 a 1989» (portugués). Deutsche Welle 27.04.2005. Archiváu dende l'orixinal, el 26 de payares de 2015. Consultáu'l 14 d'avientu de 2007.
  10. «1961: Construção do Muro de Berlim» (portugués). Deutsche Welle 13.08.2006. Consultáu'l 14 d'avientu de 2007.
  11. «Hora da opção» (portugués). Deutsche Welle 20.07.2005. Archiváu dende l'orixinal, el 26 de payares de 2015. Consultáu'l 14 d'avientu de 2007.
  12. «"Sem muriu a Alemanha Oriental não teria sobrevivíu"» (portugués). Deutsche Welle 06.11.2003. Consultáu'l 14 d'avientu de 2007.
  13. «historia-de-la-cancion-Llibre-de-Nino-Bravo.html Nino Bravo – Llibre» (21 de setiembre de 2011). Consultáu'l 15 de setiembre de 2013.
  14. Chronik der Mauer: 9. November 1989
  15. «El periodista que baltó'l Muriu con una entruga.» El Mundo.
  16. «Ein mysteriöser SEI-Anruf beschleunigte dean Mauerfall.» (N'alemán.)
  17. «9 de payares: Alemaña cavilga». Deutsche Welle 10.11.2004. Consultáu'l 14 d'avientu de 2007.
  18. nueche abiertu-muriu-20091108.html «Esta nueche abrí'l Muriu.» El Correo.
  19. Wolf Vostell. La Cayida del Muriu de Berlín. Muséu Vostell Malpartida, 2000, ISBN 84-7671-583-8
  20. (n'inglés) Basic Facts of the Berlin Wall Consultáu'l 4 d'abril de 2013.
  21. The Boy and the Ball and the Hole in the Wall. IMDb

Enllaces esternos editar