Biblioteca del Atenéu Obreru de Xixón

La Biblioteca del Atenéu Obreru de Xixón foi una institución pionera nel espardimientu de la cultura popular por aciu la llectura pol so calter de Biblioteca Circulante pal préstamu de llibros y pola so orientación lliberal y reformista, enfocada a espublizar el rexeneracionismu cultural en Xixón y n'Asturies. La biblioteca fundar en 1904, dexó de funcionar en 1937, a la fin de la Guerra Civil, y una parte importante de los sos fondos caltener na Biblioteca Pública Xovellanos de Xixón.

Obreros nel Atenéu de Xixón

Historia editar

Como toa institución cultural, l'Atenéu Obreru de Xixón, fundáu en 1881 por un coleutivu de profesionales republicanos, tenía una biblioteca fixa con 3.000 volumes, fundamentalmente téunicos ya instructivos. Por iniciativa d'un grupu de socios, reconvertir en 1904 en Biblioteca Popular Circulante y empobinóse al préstamu de llibros a los sos socios y families, un planteamientu innovador de les biblioteques anglosaxones que foi clave pa impulsar la llectura ente les clases populares. Trátase de faer posible un nuevu tipu de llectura, individual, personal, casera, abierta a nuevos públicos (sobremanera, muyeres y neños) y direutamente rellacionada cola esistencia d'espacios específicos nes viviendes y cola llegada de la lluz llétrico. Na circular fundacional de 1904, la direutiva ufiertaba los llibros “… pa poder lleelos a casa en mediu del mayor aselu… y p'allantase na llectura de les obres escrites polos nuesos meyores novelistes contemporáneos”, ente los que s'incluyíen los clásicos (Dante, Cervantes), los ilustraos (Rousseau, Voltaire), los novelistes europeos y españoles del XIX (V. Hugo, Y. Zola, L. Tolstoi, Amicis, P. Galdós, B. Ibáñez, J. Valera, J. M. Pereda) y una llarga nómina de teóricos del movimientu obreru (Fourier, Reclus, Marx, Proudhon, Bakunin, Kropotkin). Funcionaba autónomamente, con fondos propios (0,25 pts. de cuota nos sos empiezos) y apiguró a los sectores auténticamente comenenciudos pola llectura, pos surdió con 50 asociaos (obreros cualificaos ya intelectuales) y llegó a tener cuasi dos mil socios cotizantes.

 
Amosador de préstamu de la Biblioteca del Atenéu Obreru de Xixón

A partir de 1918 l'Atenéu y la Biblioteca fueron dirixíos por un coleutivu d'intelectuales locales venceyaos al Partíu Reformista de Melquíades Álvarez y al periódicu El Noroeste, órganu del reformismu asturianu (Antonio Ortega, Fernando García Vela , José Díaz Fernández, Julián Ayesta, J. M. Gutiérrez Barreal) que desenvolvieron un detalláu programa d'actividaes culturales con sofitos económicos del empresariáu local, cuantimás del filántropu noruegu Magnus Blikstad. Pa espublizar entá más el so llabor, el Atenéu y de la Biblioteca Circulante cuntaron con delles publicaciones como La Revista del Atenéu (cinco époques),[1] El Boletín del Grupu Esperantista[2] y El Boletín de la Biblioteca Circulante del Atenéu Obreru de Xixón,[3] esta postrera una publicación modélica destinada a empobinar el gustu llector de los socios. El periodu álgido del funcionamientu de la entidá foi ente 1928 y 1932 con miles de socios, conferencies, clases y grupos autónomos de cultura y deporte, yá que a partir de 1933 sufrió les consecuencies de la fuerte polarización política ciudadana que desaguó na Revolución de 1934, causa de dos cierres del Atenéu, y na Guerra Civil, un periodu tamién conflictivu pol enfrentamientu de la institución col conceyu revolucionariu. La finalización del conflictu armáu n'Asturies en 1937 significó'l zarru definitivu del Atenéu xixonés y de la so Biblioteca, que los sos fondos fueron parcialmente expoliados.

 
Biblioteca Circulante del Atenéu Obreru de Xixón

Llibros, llectores y llectures editar

En 1935 los fondos disponibles superaben los 15.000 volumes (2.500 de la Biblioteca Fixa y 12.500 de la Circulante, incluyíes la Seición Estranxera y la Seición Asturiana) y podría dicise que taben representaos tolos campos del saber, anque con una mayoría de la lliteratura qu'incluyía tolos xéneros y tolos autores. El númberu de socios algamó los sos máximos en 1930 con 1.870 cotizantes, de los que 150 yeren muyeres y 150 infantiles que pagaben una cuota inferior. Los préstamos de llibros fueron de 21.510 en 1923 y alzáronse hasta 56.584 en 1930, con una media de 30,25 llectures per sociu, que s'espliquen pola costume de que'l sociu varón sacaba llibros pal restu de los miembros de la familia. Los gustos dominantes ente los llectores denotan una gran continuidá y reiteración nes llectures pos yá en 1911 los preferíos yeren los narradores naturalistes Benito Pérez Galdós, Vicente Blasco Ibáñez y Armando Palacio Valdés, que venti años dempués siguen siendo los más escritores más solicitaos. Nun segundu nivel de demandes figuraben los escritores de la Xeneración del 98 (Pío Baroja, Valle Inclán, Unamuno) y collos los costumistes españoles (Pedro Antonio de Alarcón, José María Pereda, Emilia Pardo Bazán, Concha Espina, Juan Valera). Al mesmu nivel que los dos coleutivos anteriores apaecen los grandes narradores eróticos de la dómina (Felipe Trigu, Eduardo Zamacois, Alberto Insúa, Pedro Mata Domínguez, Rafael López de Haro, José Francés), escritores con una fuerte demanda per parte del públicu femenín. Hai que reseñar tamién l'interés llector pola lliteratura francesa (Victor Hugo, Emilio Zola, Alexandre Dumas, Balzac), pola rusa (Lev Tolstói, Dostoievski), polos grandes de l'aventura xuvenil (Emilio Salgari, Jules Verne, Curwood) y por delles firmes de les nueves xeneraciones lliteraries (Oscar Wilde, H. G. Wells o Ilyá Ehrenburg).

Referencies editar

  1. Hubo dos intentos fallíos d'editar una publicación ente 1895-1899 y un tercer intentu en 1904, añu nel que surdió la Revista del Atenéu Casín Obreru de Xixón, Dómina 3ª, nᵘ 44 (1 de payares de 1904), 8 páxs.; nᵘ 45 (1 d'avientu de 1904), 8 páxs. y Númberu Estraordinariu (25 de febreru de 1906), 16 páxs. Na cuarta dómina de la Revista del Atenéu Casín Obreru de Xixón (4ª Dómina) publicáronse 43 númberos mensuales (ente'l 1º de mayu de 1913 y el 1º de payares de 1916) so la direición d'Alfredo con un grupu de collaboradores: Ezequiel de Castro, redactor-xefe, Enrique Miranda To (profesor del Instituto Xovellanos y secretariu de la Xunta Local d'Estensión Universitaria), Eleuterio Quintanilla (líder anarquista, direutor de la escuela Neutra Graduada y profesor de Francés del Atenéu), Fernando García Vela (filósofu, periodista y escritor, que nesi momentu yera presidente de la Biblioteca Circulante), Avelino Blanco, Emeterio Espartero y Antonio Ortega (profesor, periodista y escritor). En 1932 vio la lluz el primer y únicu númberu de la Revista del Atenéu de Xixón, nᵘ 1 (xunu de 1932), una ambiciosa iniciativa con artículos d'Américo Castro, poemes d'Ovidio Gondi, un manuscritu de Barriobero y comentarios bibliográficos al cargu de los lliteratos Vega Pico y Álvarez Piñer.
  2. Boletín del Grupu Esperantista del Atenéu Obreru de Xixón. nᵘ 1 d'ochobre de 1930 a nᵘ 10 d'ochobre-payares de 1931.
  3. Boletín de la Biblioteca Circulante del Atenéu Obreru de Xixón. nᵘ 1 d'abril de 1933 a nᵘ 17 de marzu de 1936.

Bibliografía editar

  • Guereña, J. L. (2005). Sociabilidá, cultura y educación n'Asturies so la Restauración. Uviéu: RIDEA.
  • Mato Díaz A. (1991). La llectura popular n'Asturies (1869-1936). Uviéu: Pentalfa.
  • Mato Díaz A. (2004). Les Biblioteques populares n'Asturies: a la cultura pola llectura (1896-1936). Uviéu: Conseyería de Cultura.
  • Mato Díaz A. (2006). L'Atenéu Obreru de Xixón (1881-1937). Xixón: Trea

Enllaces esternos editar