El bolivarianismu ye una corriente de pensamientu políticu teóricamente basáu na vida y obra de Simón Bolívar, que se convirtió colos años nuna cuestión de cultu con mayor o menor sofitu nos países bolivarianos (Bolivia, Colombia, Perú, Ecuador, Panamá y Venezuela). El Bolivarianismu, como ideoloxía, foi desenvueltu y promovíu por partíos que se proclamaron d'izquierda marxista llatinoamericanos arrexuntaos nel Foru de São Paulo[1] y xune el patriotismu hispanoamericanu,[2][3] el republicanismu cívicu-humanista y el socialismu en contraste cola Doctrina Monroe de 1823.[4] Sicasí, esti últimu enclín ideolóxicu ye pocu probable nel contestu históricu, una y bones el pensamientu de Bolívar y los sos allegaos averábase más a l'acumuladura de les riqueces nel senu de families y terratenientes .[5] Anguaño dellos líderes políticos, grupos comuñales y movimientos sociales basen los sos propios proyeutos n'interpretaciones de los ideales de Bolívar. Vease, por casu, l'empecipiáu pol ex-presidente de Venezuela Hugo Chávez, y qu'inspiró asina a dellos líderes llatinoamericanos como'l presidente d'Ecuador, Rafael Correa y el presidente de Bolivia, Evo Morales, quien se basen nes idees de Simón Bolívar y que s'enmarquen nel denomináu socialismu, surdíu arriendes de la revolución bolivariana en Venezuela.

Oríxenes editar

L'historiador alemán Michael Zeuske identifica a José Antonio Páez como unu de los primeros militares qu'usa y rinde el cultu a Bolívar de manera clara. Hasta empiezos de la década de los cuarenta del sieglu XIX parte del congresu venezolanu negárase a rindir cultu a Bolívar. Páez y los sos partidarios llograron finalmente n'abril de 1842 que s'aprobara por decretu la glorificación de Simón Bolívar. Páez tamién promovió la exhumación del cadabre de Bolívar dende Santa Marta y el so entierru con gran pómpara en Caraques.[6] Páez quería tamién reemplazar el nome de Caraques pol de Ciudad Bolívar, pero nun consiguió sofitu pa esa idea. La ciudá d'Angostura sí se declararía Ciudad Bolívar en 1846.

L'historiador Manuel Caballero tamién identifica l'entamu del cultu a Bolívar col treslláu de los restos de Bolívar de Santa Marta a Caraques, pero ve'l pasu definitivu a un cultu permanente'l 1883, cuando'l presidentte Guzmán Blanco ordena la celebración del Centenariu de la nacencia de Bolívar.

Ideoloxía editar

La ideoloxía bolivariana surde y busca imponese en plenu sieglu XXI tratando de sostenese nos escritos de Simón Bolívar. Pero'l so orixe ye más bien un colax de los principios revolucionarios de Jean-Jacques Rousseau y Karl Marx, según la opinión y les interpretaciones de Hugo Chávez. Ye en Venezuela onde esta ideoloxía cristaliza.[¿cuándo?] Nacida ellí en 1999 y hasta'l día de güei, foi promovida polos chavistas por tol continente.[ensin referencies] Los escritos de Simón Bolívar mientres la llucha pola independencia d'España son bien importantes pa consolidar la base intelectual del proyeutu "bolivariano". Ente les fontes más influyentes tán el documentu de la Carta de Xamaica, el Discursu de Angostura y el Manifiestu de Cartaxena. Esti idealismu busca resaltar "el derechu a la educación pública gratuita y obligatoria", y evitar la intromisión de "países estranxeros al ideal bolivariano" nes naciones americanes bolivarianas, según "la dominación económica de les potencies europees o de cualquier país que nun comparta l'ideal bolivariano". Propón tamién la integración enerxética, económica y política de los países de Llatinoamérica.[7][8]

Bolivianismu: antecedente del latinoamericanismu editar

Bolívar llegó a la conclusión de que p'algamar la independencia definitiva de l'América española, tenía de crease una república grande y fuerte que pudiera desafiar les pretensiones de cualquier potencia imperial y garantizar la so propia independencia, esti proyeutu taba inspiráu na idea mirandina d'una unión continental que tomara dende'l territoriu de la Nueva España hasta'l sur de Chile, la idea de Colombia como un país que tenía de faese realidá. Amás debíase de trabayar pola integración de los pueblos recién lliberaos del imperiu español, acordies cola frase de Bolívar: «una sola ten de ser la patria de tolos americanos». Amás, «si xunimos tou nuna mesma masa de nación, al pasu qu'escastamos el fomentu de los disturbios, consolidamos más nueses fuercies y facilitamos la mutua cooperación de los pueblos a sostener la so causa natural. Estremaos vamos ser más débiles, menos respetaos polos enemigos y los neutrales. La unión so un solu gobiernu supremu va faer mayores nueses fuercies y va faenos terribles a toos».[9] El bolivarianismu defende la postura del antimperialismu y el anticolonialismu, na so dómina, provenientes de les potencies d'Europa Occidental (Gran Bretaña, Francia y España), güei esa postura ye reivindicada pola Alianza Bolivariana pa los Pueblos de La nuesa América.

Crítiques al conceutu de bolivarianismu editar

El mesmu Bolívar, en carta a Santander, fechada'l 21 de febreru de 1826 escríbelu: "[...] El mio exemplu puede sirvir de daqué a la mio patria mesma pos la moderación del primer xefe va suplir ente los postreros y la mio vida va ser la so regla. El pueblu va adorame y yo voi ser l'arca de la so alianza[...].[10]

Diversos autores consideren el bolivarianismu como parte d'un cultu a la personalidá motiváu por fines políticos que poco teníen que ver coles idees de Bolívar. Caballero considera que'l bolivarianismu pudo desenvolvese primero de too por un fondu desconocimientu de la hestoria. Na so obra '¿Por qué nun soi un bolivariano?' Caballero analiza los

[...] elementos del cultu bolivariano que entroncan con mayor facilidá na "relixón política" fascista...so la dominación d'un home que se pretende'l Profeta del Dios únicu de la relixón oficial del país que dalguna vegada llamóse República de Venezuela y güei "República Bolivariana".[11]

Caballero fai referencia a cómo yá'l movimientu fascista italianu usara la figura de Bolívar. Asina, el ministru Giuseppe Bottai escribe que "la Italia fascista acolumbra en Simón Bolívar un temperamentu n'estremu cercanu a la nuesa sensibilidá política. Bolívar non yá ye un Llibertador, sinón tamién y sobremanera un home d'armes, un condottiero. El fascismu honra nél quién supo caltener apartáu del Nuevu Mundu'l gafíu influxu xacobín y materialista".

Pa Caballero y otros historiadores, Bolívar ye un personaxe complexu que foi evolucionando dende'l Congresu de Angostura, onde entá se ve un amiestu de lliberalismu con conservadorismu hasta'l momentu en que crea la Constitución Boliviana y finalmente el momentu en que Bolívar se declara Llibertador-Presidente en 1828.[12] A la fin de la so vida, Bolívar convertiríase nun fondu conservador.

Otros críticos al "Bolivarianismu", argumenten que la llarga dictadura de 11 años de Simón Bolívar sobre la Gran Colombia, nun produció cambeos sustanciales o bien significativos a favor de los pueblos d'esta república, nin tampoco heredó un gran progresu material o prosperidá a los países socesores a esta unión que fundó Bolívar.[13]


Persones y grupos declaraos bolivarianos editar

Fora de Venezuela esisten entidaes que se declaren bolivarianos, ente ellos los presidentes de Bolivia Evo Morales ,[14] de Cuba Raúl Castro, d'Ecuador Rafael Correa[15] y de Nicaragua Daniel Ortega.[16] Les organizaciones polítiques identificaes como bolivarianas arrexuntar nel Congresu Bolivariano de los Pueblos, iniciativa impulsada per Venezuela p'arrexuntar a los partidarios de la revolución bolivariana a nivel continental.[17]

En Colombia, los ideales del bolivarianismu fueron reinterpretados escontra'l socialismu por sectores del Polu Democráticu Alternativu y dellos miembros de la izquierda del Partíu Lliberal Colombianu como Piedad Córdoba.[18] Grupos guerrilleros como les Fuercies Armaes Revolucionaries de Colombia (FARC), o'l Exércitu de Lliberación Nacional (ELN), declárense bolivarianos.

La Sociedá Bolivariana de Venezuela editar

Por Decretu Presidencial del Xeneral Eleazar López Contreras presidente de Venezuela, el 23 de marzu de 1938 créase la Sociedá Bolivariana de Venezuela. Dende entós la Institución caracterizóse pol estudiu y espardimientu del pensamientu de Simón Bolívar y trabaya pola formación d'una conciencia coleutiva del ideal bolivariano.

Del 28 de xunetu al 7 d'agostu de 1938, axuntar en Caraques el Congresu Bolivariano so la presidencia de Vicente Lecuna, dictó los estatutos de l'acabante crear sociedá ya instauró la so sede al llau de la Casa Natal del Llibertador.

Ésta yera la segunda creación, pos la primera correspondió al prócer Rafael Urdaneta, quien fundó'l 28 d'ochobre de 1842 la Gran Sociedá Bolivariana de Caraques. El términu bolivariano nun s'usaba inda y foi aceptáu pola Real Academia Española en 1927.

Dende'l mesmu momentu de la so creación, la Sociedá Bolivariana de Venezuela vieno sesionando y trabayando n'espublizar el pensamientu bolivariano al traviés d'obres importantes como la edición de los Escritos del Llibertador, la más completa escoyeta de la obra de Bolívar; la creación del Institutu d'Estudios Bolivarianos y de la Fundación Rafael Urdaneta al igual que l'espardimientu de la obra bolivariana ente los mozos al traviés de les Sociedaes Bolivarianas Estudiantiles que funcionen en distintos planes educativos de Venezuela.

Ver tamién editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar