El republicanismu ye una teoría política que propón y defende la república como'l modelo de gobiernu óptimo pa un Estáu. En sentíu estrictu, la república definir n'oposición a les otres formes clásiques de gobiernu: la monarquía y l'aristocracia, según a les sos respeutives corrupciones: el despotismu y la oligarquía. Por estensión, referir a un sistema políticu que protexe la llibertá y especialmente encóntase nel derechu, na llei como espresión de la voluntá soberana del pueblu y a la que nun puede sustraese nunca un gobiernu llexítimu. Escribióse enforma sobre qué tipos de valores y comportamientos tienen de tener los ciudadanos d'una república pal so desenvolvimientu y ésitu; suelse faer énfasis xeneralmente na participación ciudadana, valores cívicos y la so oposición a la corrupción.

La llibertá guiando al pueblu (Eugène Delacroix), alegoría republicana de la llibertá y la so eslogan Liberté, égalité, fraternité.

En principiu, la noción de república en cuanto forma de gobiernu nun ye en sí mesmu sinónimu de democracia, siquier nel sentíu dau al términu na Edá Contemporánea. Esistieron repúbliques autoritaries y despótiques. Magar sofitase nel principiu hereditariu pa la designación de la Xefatura del Estáu, una Monarquía pue ser considerada democrática na midida na que los miembros de los poderes llexislativu y executivu sían escoyíos direuta o indireutamente por voluntá popular.

El republicanismu na teoría política editar

 
El gorru frigio, usáu como símbolu del republicanismu dende'l sieglu XIX.

El términu republicanismu fai referencia a una corriente de pensamientu políticu surdida en delles municipalidaes italianes de la Edá Media[1] que confirió nuevu sentíu a les tradiciones ciudadanes griegues y romanes, animó gran parte de los alderiques políticos de la Inglaterra de los sieglos XVII y XVIII, influyó sobre los padres fundadores de la independencia d'Estaos Xuníos y, tres casi dos sieglos de discretu silenciu, llegó hasta los nuesos díes como soporte de los clásicos ideales del vivere llibero.[2] El republicanismu —na so dimensión doctrinal ayena a les formes de gobiernu y a la so contraposición cola monarquía— ye un programa d'investigación de les decisiones polítiques, non una receta trazada d'una vegada por toes.

Na concepción republicana de la política resulta crucial el conceutu de la virtú cívica. Esta noción, ellaborada dende Tucídides, Aristóteles y Cicerón hasta Maquiavelo, persiste nel republicanismu modernu, dende Milton, Rousseau y los padres de la Constitución norteamericana hasta güei. Ensin faese ilusiones sobre la virtú del home, entienden, aristotélicamente, que ye menester confiar nel ciudadanu mediu, trabayador y honráu, que fai posible la ciudá y la práutica política.

La tradición republicana nun ye contradictoria colos principios lliberales, sinón que los complementa y potencia por aciu una participación ciudadana efeutiva. [ensin referencies] Pa ello, ye precisu reforzar ciertos elementos, inda bien débiles, de les democracies representatives que predominen na actualidá: fomentar una cultura cívica más robusta, algamar una mayor igualdá social y entamar unes instituciones polítiques qu'aumenten la calidá de la participación, cuantimás ameyorando los mecanismos de deliberación a efeutos d'adoptar les decisiones polítiques más fayadices a los intereses de toos.[3]

El republicanismu como movimientu nes monarquíes contemporánees editar

Republicanismu n'España editar

 
Bandera de la II República pa usu civil (ensin escudu).

Tres dos experiencia atayaes (1873-1874 y 1931-1939), n'España esperimentar nos últimos años un anováu interés pol republicanismu, interés que s'afigura nuna cierta revitalización de los movimientos en favor de la reinstauración de la República como forma d'Estáu. Una muestra d'esti movimientu ye'l surdimientu de plataformes como Ciudadanos pola República o la creciente alusión al republicanismu per parte de partíos como Izquierda Xunida y partíos minoritarios, xeneralmente d'izquierdes, según per parte de partíos independentistes tales como Esquerra Republicana de Catalunya. Una encuesta realizada en 2007 apunta qu'un 69% de la población ta a favor de la continuidá de la monarquía frente a un 22% qu'opta pola república.[4] Otra encuesta de Sigma Dos de 2008 afirma qu'un 57,9% de la ciudadanía española amuésase indiferente nel momentu d'escoyer a favor de la monarquía o la república. Un 16,2% diz sentise republicanu, un 15,7% declárase monárquicu y un 7% afirma ser juancarlista.[5] N'avientu de 2013 Sigma Dos realizó una nueva encuesta y esta vegada'l porcentaxe de persones que sofitaben la monarquía como forma d'Estáu pa España baxó per primer vegada del 50%, quedándose en 49,9%, ente que el de los qu'abogaben por camudar el sistema xubió hasta un 43,3%.[6]

Republicanismu en Xapón editar

En Xapón ta viviéndose cierta puxanza del republicanismu pola mor de la crecedera del Partíu Comunista Xaponés, que siempres caltuvo una posición contraria a la monarquía nipona.[7] Tamién ye notable la llucha d'otros partíos minoritarios en Xapón. De toes formes, esti movimientu entá nun cuayó del tou na sociedá nipona, a diferencia de asoceder n'España, ya inclusive nel PCJ, qu'aceptaríen la figura del emperador si fuera simbólica.

Republicanismu n'Oriente Mediu y nel mundu musulmán editar

 
Países con constitución islámica.

N'Oriente Mediu, en concretu nos países que son una monarquía absoluta como Arabia Saudita, siempres hubo una opción republicana, anque esta opción presenta un perfil distintu al occidental. Nestos países, la república pola que s'aboga ta trescalada pol Islam y tien yá espresión n'Estaos como Irán.[8] Paradóxicamente, n'Irán esisten movimientos de base que cuestionen la república islámica pol so calter autocráticu y defenden, sicasí, un republicanismu de corte occidental. Nel restu del mundu musulmán, son los partíos musulmanes más estremistes los que lluchen por una república islámica, y los partíos menos radicales los qu'abogen por una república occidental. Nel casu d'Arabia Saudita, hai un resurdimientu del republicanismu occidental, que se vio influyíu pola puxanza del movimientu feminista nesti país, coincidiendo cola reclamación de derechos pa les muyeres. Magar la postura de les autoridaes saudines, la influencia occidental faise asina evidente.

Republicanismu na Mancomunidá de Naciones editar

Depués de llograr la so autonomía o independencia, delles de les antigües colonies del Imperiu británicu caltuviéronse como súbdites de la so corona. Per otru llau, dellos estaos que fueron Reinos de la Mancomunidá convirtiéronse depués en repúbliques, tales como Irlanda, India, Malta, Guyana, Fixi y Sudáfrica.

Republicanismu n'Australia editar

Apocayá aldericóse n'Australia sobre la validez de la so llealtá a la corona británica, teniendo llugar en 1999 un referendu que trataba la propuesta de convertise en república presidencialista. La proposición viose refugada por una mayoría simple (el 55% de votos en contra).[9] Sicasí, esti dilema vese tamién influyíu pol alderique nacional qu'hai en redol a la bandera australiana.[10]

Republicanismu nel Reinu Xuníu editar

 
Bandera propuesta pa la República Británica» usada pol Cartismo.

Nel Reinu Xuníu esistió ente 1649 y 1660 la única esperiencia republicana del país denomináu como Mancomunidá d'Inglaterra hasta la restauración de la monarquía de Carlos II.

Na política actual británica, nengunu de los trés partíos mayoritarios tien una política republicana. Sicasí, esisten miembros del parllamentu que tán a favor de l'abolición de la monarquía, pertenecientes de normal al partíu Llaborista.

La encuesta realizada por Ipsos MORI nel añu 2006 indica que'l 18% de los británicos tán a favor d'una república, col 72% qu'escueyen la monarquía y un 10% del que nun sabe o nun contesta.[11] N'otra encuesta efeutuada ente los llectores de los periódicos The Guardian y The Observer nel 2009, refléxase como midida radical l'abolición de la monarquía pa un 54% de los encuestaos, anque solo'l 3% ver como una prioridá.[12]

Republicanismu en Suecia editar

En Suecia, un importante promotor del republicanismu ye l'Asociación Republicana, qu'aboga pola abolición de la monarquía en Suecia.[ensin referencies]

Pensadores republicanos editar

Dellos personaxes de gran relevancia na historia d'esta corriente intelectual, académica y política fueron:

Filosofía editar

      

Política editar

Referencies editar

Notes editar

  1. Quentin Skinner (1995): Les ciudaes-república italianes, en John Dunn (dir.), Democracia. El viaxe inacabado, Tusquets, Barcelona, páxs. 70-82
  2. John G.A. Pocock (2002): El momentu maquiavélicu. El pensamientu políticu florentín y la tradición republicana atlántica, Tecnos. Madrid
  3. Juan Carlos Velasco (2006): Deliberación y calidá de la democracia, en Claves de razón práutica, nᵘ167, páxs. 36-43.
  4. ¿El Rei? Perbién, gracies en www.elpais.com
  5. mundu-que-hemos_15.html ‘Indiferentes’ ante la Corona o la República
  6. El sofitu a la Monarquía sigue cayendo pero crez la valoración del Príncipe Felipe
  7. Programa del Partíu Comunista Xaponés (en castellán)
  8. «Iranian Goverment Constitution, English Text».
  9. Reporte d'estadístiques del referendu de 1999.
  10. Ausflag. ¿Camudó de bandera?.
  11. «Poll - Monarchy Poll, April 2006».
  12. «[http://www.guardian.co.uk/politics/2009/jun/03/guardian-observer-political-reform-survey Readers give their verdict: first fix the eleutoral system |Politics |The Guardian]».

Bibliografía editar

  • Pettit, Philip (1999): Republicanismu. Una teoría sobre la llibertá y el gobiernu, Paidós, Barcelona.

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar