Cádiar

conceyu de la provincia de Granada (España)

Cádiar ye una llocalidá y conceyu español asitiáu na parte centro/sur de l'Alpujarra Granadina, na provincia de Granada, comunidá autónoma d'Andalucía. Llenda colos conceyos de Lobras, Bérchules, Alpujarra de la Sierra, Ugíjar, Murtas y Albondón. Otres llocalidaes cercanes son Tímar, Golco y Alcútar.

Cádiar
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Granada
Tipu d'entidá conceyu d'Andalucía
Alcalde de Cádiar José Javier Martín Cañizares
Nome oficial Cádiar (es)[1]
Códigu postal
Xeografía
Coordenaes 36°56′46″N 3°10′49″W / 36.946111111111°N 3.1802777777778°O / 36.946111111111; -3.1802777777778
Cádiar alcuéntrase n'España
Cádiar
Cádiar
Cádiar (España)
Superficie 47 km²
Altitú 919 m
Llenda con Alpujarra de la Sierra, Albondón, Lobras, Bérchules, Ugíjar y Murtas
Demografía
Población 1539 hab. (2023)
- 766 homes (2019)

- 687 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Granada
0% de Andalucía
0% de España
Densidá 32,74 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
cadiar.es
Cambiar los datos en Wikidata
Términu municipal de Cádiar al respeutive de la provincia de Granada.

El conceyu cadiense entiende los nucleos de población de Cádiar, Yátor, Narila y La Rambla del Bancu.

Xeografía editar

Asítiase nun valle, pol qu'escurre'l ríu Guadalfeo, ente Sierra Nevada y la Contraviesa. Considerada pol hispanista Gerald Brenan como'l "embelicu de la Alpujarra" ,[2] Cádiar gocia d'una posición estratéxica siendo'l nuedu central de comunicaciones de la contorna alpujarreña.

La zona del conceyu asitiada na sierra de la Contraviesa, forma parte del Sitiu Históricu de la Alpujarra.

Historia editar

L'área poblacional forma parte del Sitiu Históricu de la Alpujarra Media y La Taha, que xunto col estremeru Conxuntu Históricu del Ribayu del Poqueira, conforma'l conxuntu de patrimoniu históricu protexíu más grande de toa Europa.

La hestoria de Cádiar va pareya a la del restu de pueblos de l'Alpujarra, contorna que, pola so aislamientu xeográficu, desenvolvió dende siempres una cultura propio y estremao, que tuvo'l so momentu de máxima rellumanza nel periodu nazarí, cuando toa La Alpujarra yera un importante emporiu agrícola especializáu na producción de seda.

 
Senderu nel conceyu de Cádiar.

Cádiar foi históricamente un llugar de confluencia de los distintos caminos que s'enfusaben por tola contorna alpujarreña. Nun tiempu llamóse-y "al-Basit" que la so traducción ye "la llanura" pola so situación nun llugar llanu, d'este mesmu términu proceden topónimos actuales como Albacete. Pero la so denominación foi variando nel tiempu, hasta l'afitamientu de la denominación actual. Les primeres noticies que se tienen daten del sieglu XII, cuando'l célebre xeógrafu granadín al-Idrisi señaló la esistencia d'un castiellu en Cádiar, al que d'antiguo se -y llamó "Hisn al-Qadir" («castiellu del xuez») en dómina Andalusí. Hai arabistes que consideren la evolución del so nome pol usu que los mesmos mudéxares y moriscos faíen d'Al-Qadír (dende la rebeldía) escontra'l términu "al-Qádr" (" decretu"), en rellación con "laylat al-qádr" traducida como "nueche del decretu". Mientres los periodos de dómina musulmana tenía una mezquita mayor, dellos campusantos, rábites y siquier tres barrios estremaos poles sos respeutives muralles. Nel periodu nazarí perteneció a la estensa tahá de Juviles xunto con otros dieciséis aldegues.

Tres la Reconquista de Granada en 1492 polos Reis Católicos, la población viose adulces sometida a una represión creciente mientres los años posteriores, orquestados pola corona de Castiella y la Ilesia romana al traviés de la Santa Inquisición ("Inquisición romana").[3] Acoso que llegó a convertise intolerable nel reináu de Felipe II cola promulgación de la Pragmática Sanción de 1567 (o "Pragmática Antimorisca").[4] Esti edictu tuvo les sos consecuencies y en 1568 un descendiente de la nobleza morisca, de nome cristianu Hernando o Fernando de Válor y Córdoba y de nome musulmán Muhammad ibn Umayya. El nome d'Abén Humeya ye la versión hispanizada del nome árabe Ibn Umayya, que significa "Fíu de Umayya" faciendo alusión a un antepasáu de los Omeyes. Foi coronáu nel camín que, de Cádiar, dirixe a la so población vecina Narila y encabezó la Rebelión de les Alpujarras (1568-1570), anque morrió asesináu polos mesmos sulevaos a los pocos meses d'empecipiase la guerra. La concesión del títulu de villa a Cádiar — favoreció'l llevantamientu n'armes contra'l rei Felipe II sieglu XVI, provocando una revuelta xeneral ente los moriscos de tol Reinu de Granada, convirtiéndose Cádiar n'escenariu de gran parte de los acontecimientos asocedíos mientres la Sulevación de los Moriscos de 1568.

Los musulmanes seríen definitivamente espulsaos a otres provincies Castellanes y en menor númberu a África en 1609. Quedó una minoría morisca amiga de la Corona y contraria a les revueltes y otros escondíos nos montes. Dalgunos volvieron darréu estes tierres, yá non como moriscos. Yeren pobladores qu'asumieren definitivamente'l cristianismu, escaecíu'l finalmente prohibíu dialeutu nazarí del árabe que se falaba en tol Reinu de Granada, asumíu l'idioma castellanu, teníen nomes cristianos y yá nun practicaben les costumes musulmanes. Pero esto darréu a la repoblación planiada per Castiella, con llabradores procedentes de Xaén, Cádiz, Galicia y Castiella.

Demografía editar

La población del conceyu atópase distribuyida de la siguiente forma:

Unidá poblacional Hab.
Cádiar 1.380
Narila 111

40

Yátor 121
TOTAL 1.652

Representación gráfica de la evolución demográfica de Cádiar nel Sieglu XX (detalle en decenios Azul Claru) y del primer deceniu del Sieglu XXI (detalle añal - Azul Escuro):

Gráfica d'evolución demográfica de Cádiar ente 1900 y 2010
Datos según el nomenclátor publicáu pol INE.[5]

Política municipal editar

L'alministración política del conceyu realízase al traviés d'un Conceyu de xestión democrática que los sos componentes escoyer cada cuatro años por sufraxu universal. El censu eleutoral ta compuestu por tolos residentes empadronaos en Cádiar mayores de 18 años y nacionales d'España. Según lo dispuesto na Llei del Réxime Eleutoral Xeneral, qu'establez el númberu de conceyales elegibles en función de la población del conceyu, la Corporación Municipal de Cádiar ta formada por 9 conceyales.

Los resultaos en Cádiar de les postreres eleiciones municipales, celebraes en mayu de 2015, son:

Eleiciones Municipales - Cádiar (2015)

Partíu políticu Votos %Válidos Conceyales
Partíu Popular (PP)
619
55,67%
5
Partíu Socialista Obreru Español d'Andalucía (PSOE-A)
484
43,53%
4

Cultura editar

 
Torre de la Ilesia de Santa Ana, en Cádiar.

Fiestes editar

El 5 de xineru tien llugar la cabalgata de los Reis Magos, que destaca pola so peculiaridá y tamañu. Los Reis Magos van a caballu acompañaos d'un gran séquitu compuestu ente otros de antorcheros con antorches de fueu, llanceres, guerreros y paxes. Parten regalos por toles cases y ufierten una agua de carambelos a quien los acompañen percorriendo tol pueblu.

El 2 de febreru celébrase'l día de la Candelaria. Realízase una procesión con veles alredor de la Ilesia de Santa Ana. Esa nueche, a los neños nacíos nel añu anterior, pónense-yos los estadales. Tamién esa mesma nueche, y hasta a otru día, ye tradición dir a la ermita a tocar el campanillo p'anunciar la llegada de San Blas. El campanillo nun dexa de ser tocáu hasta que San Blas llega a la so ermita. El 3 de febreru festéxase'l día del patrón de Cádiar; pela tarde se procesiona al santu hasta la so ermita percorriendo tola llocalidá, siendo recibíu a la so llegada pol retocar del campanillo y fueos artificiales.

El sábadu más cercanu al 25 d'abril celebra'l día de San Marcos. Nun ye una fiesta relixosa, sinón que ye un día de xunta con amigos y familiares nos distintos campos de Cádiar nos que se bebe, cómese, cántase y báillase.

El fin de selmana más cercanu al 9 d'ochobre tien llugar la Real Feria del Ganáu de Cádiar n'honor al Santu Cristu de la Salú y a la Virxe de la Esperanza. Nos sos oríxenes yera principalmente una feria ganadera; na actualidá, como antaño, un día de la feria, na vega del pueblu xunto al ríu Guadalfeo espónense animales y realícense tratos de compra y venta. Los sos oríxenes daten del sieglu XVIII.

Mientres tolos díes de la feria na Fonte del Vinu asitiada na plaza de la Ilesia— sírvese vinu del terrén gratis a tolos visitantes. El primer día de feria homenaxar a los mayores del pueblu con una comida y diverses actuaciones pa amenizar l'eventu. Toles nueches ufiértase una velada musical na carpa municipal allugada con entrada llibre y gran variedá d'estilos musicales. La comisión de fiestes entama una paellada cola qu'estima a vecinos, entidaes y asistentes la so collaboración amenizada por diversu actuaciones.

Hai de solliñar que nos años 1988 y 2012 celebrar en Cádiar el Festival de Música Tradicional de la Alpujarra.

Bodegues editar

Na Sierra de la Contraviesa abonden les bodegues onde s'ellaboren dende'l tradicional clarete, llamáu vinu mariña, a vinos tintos calidable de gran reconocencia, según vinos blancos ellaboraos a partir de la variedá d'uva vigiriega tradicional de la Alpujarra.[ensin referencies]

Una de les bodegues más importantes ye:

El Cortixu Ribayu Escuru foi construyíu a finales del sieglu XIX en siendo treslladáu dende un allugamientu anterior cercana al ribayu que crucia les tierres del cortixu. Yera un gran cortixu pa la dómina y la zona, con más de 100 hectárees de terrén nun llugar onde predomina'l minifundiu y una espectacular bodega que percorría tol baxu de la casa, con unos 400 metros cuadraos y una capacidá de más de 100.000 llitros. Una bodega que probablemente se construyó pa camudar l'aldu d'una zona tradicionalmente dedicada a la destilación pero que desgraciadamente vió atayáu'l so proyeutu, namás nacer, pola temprana llegada de la filoxera.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Gerarld Brenan (1957). Al Sur de Granada. Espaebook, capítulu 3. páx. 106
  3. Kamen, Henry (2011) [1999]. La Inquisición Española. Una revisión histórica (3ª edición). Barcelona: Crítica. ISBN 978-84-9892-198-4.
  4. Caro Baroja, Julio (2000) [1976]. Los moriscos del Reinu de Granada. Ensayu d'historia social (5ª edición). Madrid: Itsmo. ISBN 84-7090-076-5.
  5. ine.es (1 de xineru de 2011). «INEbase / Nomenclátor. Rellación d'unidaes poblacionales» (castellanu).

Enllaces esternos editar


Noroeste: Bérchules Norte: Bérchules y Alpujarra de la Sierra Nordeste: Alpujarra de la Sierra
Oeste: Lobras   Este: Ugíjar y Murtas
Suroeste: Lobras, Albondón y Murtas Sur: Murtas Sureste: Murtas
El conteníu d'esti artículu incorpora material d'una entrada de Granadapedia, publicada en castellanu so la llicencia GFDL.