Neoclasicismu

(Redirixío dende Neoclásicu)

El términu Neoclasicismu (del griegu -νέος neos, el llatín classicus y el sufixu griegu -ισμός -ismos) surdió nel sieglu XVIII pa denominar de forma negativa al movimientu estéticu que venía reflexar nes artes, los principios intelectuales de la Ilustración, que dende mediaos del sieglu XVIII veníen produciéndose na filosofía, y que consecuentemente tresmitiérense a tolos ámbitos de la cultura. Sicasí, coincidiendo cola decadencia de Napoleón Bonaparte, el Neoclasicismu foi perdiendo adeptos en favor del Romanticismu.

Neoclasicismu
movimientu artísticu, estilu y estilu artísticu
Más información
Basáu en Clasicismu
Neoclasicismu romanticismu
Cambiar los datos en Wikidata
El xuramentu de los Horacios, obra de Jacques-Louis David.

Oríxenes editar

Col deséu de recuperar les buelgues del pasáu poner en marcha expedición pa conocer les obres antigües nos sos llugares d'orixe. La qu'en 1750 entamó dende Francia l'arquiteutu Jérôme Charles Bellicard, dio llugar a la publicación en 1754 de les Observations sur les antiquités de la ville d'Herculaneum,[1] una referencia imprescindible pa la formación de los artistes neoclásicos franceses. N'Inglaterra la Society of Dilettanti (Sociedá de Amateurs) subvencionó campañes arqueolóxiques pa conocer les ruines griegues y romanes. D'estes espediciones nacieron llibros como: -y Antichitá di Ercolano (1757-1792) ellaborada publicación financiada pol rei de Nápoles (depués Carlos III d'España), que sirvieron de fonte d'inspiración pa los artistes d'esta dómina actual, a pesar de la so escasa divulgación.

Tamién hai que valorar el papel que desempeñó Roma como llugar de cita pa viaxeros y artistes de toa Europa ya inclusive d'América. Na ciudá visitaben les ruines, intercambiábense idees y cada unu diba adquiriendo un bagaxe cultural que llevaría de vuelta a la so tierra d'orixe. Ellí surdió en 1690 la llamada Academia de la Arcadia o Arcades de Roma,[2] que coles sos numberoses sucursales o coloniae por toa Italia y el so apueste pol equilibriu de los modelos clásicos y la claridá y la cencellez impulsó la estética neoclásica.

La villa romana convertir nun centru de pelegrinaxe onde viaxeros, críticos, artistes y eruditos allegaben col enfotu de ilustrase na so arquiteutura clásica. Ente ellos taba'l prusianu Joachim Winckelmann (1717-1768), un entusiasta almirador de la cultura griega y un detractor del rococó francés; la so obra Historia del Arte na Antigüedá (1764) ye una sistematización de les conocencies artístiques dende l'antigüedá a los romanos.

En Roma tamién trabayaba Giovanni Battista Piranesi (1720-1778); nos sos grabaos, como Antichitá romana (1756) o Les cárceles inventaes (1745-1760), y tresmite una visión distinta de les ruines con imáxenes nes que les proporciones desusaes y los contrastes de lluces y solombres busquen impresionar al espectador.

El trabayu ta cargáu de simbolismu: la figura nel centru representa la verdá arrodiada por una lluz brillosa (el símbolu central del llume). Otros dos figures a la derecha, la razón y la filosofía, tán resgando'l velu que cubre verdá.

La Ilustración representaba'l deséu de los filósofos de la dómina de la Razón (filosofía) por racionalizar tolos aspeutos de la vida y del saber humanos. Vinu a sustituyir el papel de la relixón (como organizadora de la esistencia del home) por una ética llaica que va ordenar dende entós les rellaciones humanes y va llevar a un conceutu científicu de la verdá.

Desenvolvimientu editar

Arquiteutura editar

 
Cenotafiu para Isaac Newton.
 
Puerta de Brandeburgu.
 
Fachada de la Catedral de Pamplona.
 
Representación de l'Acrópolis d'Atenes. Obra del arquiteutu y pintor Leo von Klenze (detalle).

L'arquiteutura pue ser analizada como una caña de les artes social y moral. La Enciclopedia atribuyó-y la capacidá d'influyir nel pensamientu y n'les costumes de los homes. Abonden asina les construcciones que pueden contribuyir a ameyorar la vida humana como hospitales, biblioteques, museos, teatros, parques, etc., pensaes con calter monumental. Esta nueva orientación fizo que se refugara la última arquiteutura barroca y volviérense los güeyos escontra'l pasáu a la busca d'un modelu arquiteutónicu de validez universal. Nacen movimientos de crítica que defenden la necesidá de la funcionalidad y la supresión del ornatu nos edificios. Francesco Milizia (1725-1798) en Principi di Architettura Civile (1781) estendió dende Italia les concepciones rigoristas a toa Europa. Mientres, en Francia, l'ablaya Marc-Antoine Laugier (1713-1769) defende nes sos obres Essai sur l'Architecture (1752) y Observations sur l'Architecture (1765) la necesidá de crear un edificiu nel cual toles sos partes tuvieren una función esencial y práctico y nel que los órdenes arquiteutónicos fueren elementos constructivos y non yá decorativos, tou ello pa faer una arquiteutura verdadera: la construyida con lóxica.

Tolos arquiteutos parten d'unos supuestos comunes como son la racionalidá nes construcciones y la vuelta al pasáu. Los modelos de los edificios de Grecia y Roma ya inclusive d'Exiptu y Asia Menor convertir en referentes que toos empleguen anque dende puntos de vista distintos.

Los modelos greco-romanos dieron llugar a una arquiteutura monumental que reproduz frecuentemente'l templu clásicu pa da-y un nuevu sentíu na sociedá civil. El perfil de los Propileos d'Atenes sirvió-y al alemán Carl Gotthard Langhans pa configurar el so Puerta de Brandeburgu en Berlín (1789 a 1791),[3] un tipu bien repitíu como atestigua la entrada al Downing College de Cambridge (1806) obra del inglés William Wilkins o la posterior Gliptoteca de Múnich de Leo von Klenze.[4]

Tamién l'inglés James Stuart (1713-1788), un arquiteutu arqueólogu al que se llamó l'Ateniense, nel so monumentu a Lisícrates en Staffordshire, reprodució'l monumentu corágico de Lisícrates n'Atenes. Los hermanos Adam estendieron por toa Inglaterra un modelu decorativu pa interiores con temes sacaes de l'arqueoloxía; una de les sos obres más representatives ye Osterley Park, con una notable estancia etrusca y un clásicu hall d'entrada (1775-80).

Italia prefirió recrear los sos modelos antiguos yá bien avanzáu'l sieglu XVIII y nos empiezos del sieglu XIX. El modelu del Panteón de Agripa en Roma repitir nun gran númberu de templos, como'l de la Gran Madre de Dio en Turín y San Francisco de Paula en Nápoles, dambos terminaos en 1831, que reproducen el pórticu octástilo y el volume cilíndrico del Panteón.

Otros arquiteutos, los llamaos utópicos, revolucionarios o visionarios, plantegaron edificios basaos nes formes xeométriques. Nun despreciaron l'heriedu del pasáu clásicu y, anque respetaron les normes de simetría y la monumentalidad, los sos edificios son dacuando la resultancia de la combinación caprichosa de les formes xeométriques. Étienne-Louis Boullée (1728-1799) y Claude-Nicolas Ledoux (1736-1806) encabezaron esta postura; ente la gran cantidá de proyeutos non construyíos merez la pena mentar el Cenotafiu pa Isaac Newton concebíu por Boullée como una esfera, representación del modelu ideal, llevantada sobre una base circular qu'había d'acovecer el sarcófagu del científicu. Ledoux dexó edificios construyíos, ente ellos una parte de la utópica ciudá industrial de les Salinas de Arc-et-Senans, de planta circular nel Francu Condáu o'l conxuntu de la Villette en París.

Ente unu y otros grupos apaez una tercer categoría, l'arquiteutura pintoresca, a partir de la creación de xardinos ingleses nel sieglu XVIII, ordenaos de forma natural lloñe del geometrismo del xardín francés. Nesta arquiteutura valórase la combinación de la naturaleza colo arquitectónico, la inclusión nel paisaxe natural d'edificios que sonsañen les construcciones chines, indies o medievales. Esti xuegu de formes caprichoses y l'aprovechamientu de la lluz busquen amenar sensaciones nel espectador. Horace Walpole (1717-1797) construyó en Londres (Inglaterra), Strawberry Hill (1753-1756) una fantasía gótica de la que'l so autor dixo que lu inspirara pa escribir una novela gótica, una espresión del efeutu inspirador de l'arquiteutura. Tamién William Chambers (1723-1796) creó un conxuntu pintorescu nos Xardinos de Kew (Londres) (1757-1763) cola inclusión d'una pagoda china que reflexaba la so conocencia de les arquitectures orientales.

Escultura editar

 
Psique alicada pol besu del amor d'Antonio Canova.
  • Tamién na escultura neoclásica pesó l'alcordanza del pasáu, bien presente si consideramos el gran númberu de pieces que les escavaciones diben sacando a la lluz, amás de les coleiciones que s'habíen alloriáu formando a lo llargo de los sieglos.

Les escultures neoclásiques realizar na mayoría de los casos en mármol blancu, ensin policromar, yá que asina se pensaba que yeren les escultures antigües, predominando nelles la noble cencellez y la sele guapura que Winckelmann atopara na estatuaria griega. Nesti mesmu sentíu fueren les teoríes de Gotthold Ephraim Lessing (1729-1781) que nel so llibru Laocoonte, o de les llendes de la pintura y de la poesía (1766) tratara d'afitar una llei estética de calter universal que pudiera emponer a los artistes; les sos concepciones sobre la moderación nes espresiones y nel afiguráu de los sentimientos son regles que va adoptar el modelu neoclásicu.

Asina, los escultores de fines del sieglu XVIII y empiezos del XIX, van crear obres nes que va prevalecer una cencellez y una pureza de llinies que los estremará del gustu curvilliniu del Barrocu. En toos ellos el desnudu tien una notable presencia, como deséu d'arrodiar les obres d'una cierta intemporalidad. Los modelos griegos y romanos, les temes tomaes de la mitoloxía clásica y les alegoríes sobre les virtúes cíviques enllenaron los relieves de los edificios, los frontones de los pórticos y los monumentos, como arco de trunfu o columnes conmemorativas.

El semeya tamién ocupó un importante llugar na escultura neoclásica; Antonio Canova (1757-1822) representó a Napoleón como Marte (1810, Milán) y a la so hermana Paulina como Venus Victrix (1807, Roma) tomando asina los modelos de los dioses clásicos. Sicasí otros prefirieron una semeya idealizada pero al tiempu realista que captara'l sentimientu del retratáu, como Jean-Antoine Houdon (1741-1828) col so Voltaire vieyu (Muséu del Hermitage) o'l bellu bustu de la emperatriz Josefina (1806, castiellu de Malmaison) de Joseph Chinard (1756-1813).

Antonio Canova (1757-1822) y Bertel Thorvaldsen (1770-1844) resumen los distintos enclinos de la escultura neoclásica. Mientres Canova llega al Clasicismu dende una formación barroca y configura un estilu de gran cencellez racional, el danés Thorvaldsen siguió más direutamente les teoríes de Winckelmann hasta consiguir un estilu voluntariamente distante y fríu que debe enforma a la estatuaria griega. El so Jasón o Marte y el Amor reflexen esa fidelidá al modelu griegu.

Pintura editar

 
La fonte, obra de Ingres.

Los pintores, ente los que destacó Jacques-Louis David (1748-1825), reproducieron los principales fechos de la revolución y aponderaron los mitos romanos, a los que s'identificó colos valores de la revolución.

La claridá estructural y el predominiu del dibuxu sobre'l color son dalgunes de les principales carauterístiques formales de la pintura neoclásica. Obres como'l Xuramentu de los Horacios, por casu, plantegen un espaciu precisu nel que los personaxes asitiar nun primer planu. Jean-Auguste-Dominique Ingres (1780-1867) anque nun foi un pintor neoclásicu, tien obres —como La fonte— que representen esti movimientu artísticu.

Música editar

Según la musicoloxía actual, el términu "música clásica" refierse namái a la llamada música del Clasicismu (1750-1827) aprox., coincidente col periodu neoclásicu), inspirada nos cánones estéticos grecorromanos d'equilibriu na forma y moderación na dinámica y la harmonía.

Comúnmente llámase "música clásica" al tipu de música que se contrapone a la música popular y a la folclórica. Esto puede comprobase nos medios de comunicación, nes revistes de divulgación musical y los folletos qu'acompañen a los CD de música académica. Pa definir esi tipu de música que se rellaciona colos estudios en conservatorios y universidaes, los musicólogos prefieren el términu "música académica" o "música culta".

Como los antiguos griegos y romanos nun pudieron inventar maneres de caltener la música (por aciu soportes gráficos como partitures o soportes sonoros como grabadores), el Neoclasicismu de los sieglos XVIII y XIX como resurdimientu de les artes clásiques grecorromanes (arquiteutura, escultura, pintura) nun algamar a la música. Sía comoquier los músicos de fines del sieglu XVIII, influyíos ensin dulda pol arte y l'ideoloxía de la dómina, trataron de xenerar un estilu de música inspiráu nos cánones estéticos grecorromanos:

  • Notable maestría de la forma, *

Moderación nel usu de los artificios téunicos (nel barrocu'l contrapuntu y la harmonía llegaren a un puntu que'l públicu consideraba estravagante), * Suma reserva na espresión emocional.

Dempués de la Primer Guerra Mundial dellos compositores (como Igor Stravinski y Paul Hindemith) realizaron composiciones onde se notaba una torna a los cánones del Clasicismu de la escuela de Viena (de Haydn y Mozart), anque con una harmonía muncho más disonante y rítmiques irregulares. Esi movimientu musical denominóse "música neoclásica".

Lliteratura editar

La Ilustración foi un movimientu intelectual que provocó que'l sieglu XVIII fuera conocíu como'l «Sieglu de les Lluces». El cultu a la razón promovíu polos filósofos ilustraos traxo un refugu del dogma relixosu, que foi consideráu orixe de la intolerancia, y una concepción de Dios que pasaba de rexir el mundu por aciu les lleis naturales a sumir en concepciones atees del universu. Los ilustraos promovieron la investigación de la naturaleza, el desenvolvimientu científicu-téunicu, la educación y l'espardimientu xeneral de too tipu de conocencies; fueron los tiempos de L'Encyclopédie. L'arte fíxose asina más accesible y con menos pretensiones, y la lliteratura dirixir a un públicu más ampliu, plantegándose como un preséu social. L'aumentu del númberu de llectores, especialmente ente la burguesía, plantega la figura del escritor como un profesional, y l'escritura como la so fonte principal o secundaria de sustentu.[5]

Francia foi la primera en reaccionar contra les formes barroques, y los trés grandes ilustraos, Voltaire, Montesquieu y Rousseau cuntar ente los sos principales esponentes. Tamién destacaron Pierre Bayle, Denis Diderot, Georges Louis Leclerc y Pierre de Marivaux. Nel Reinu Xuníu tuvo una gran cantidá de adeptos la novela d'aventures, destacando Daniel Defoe, Jonathan Swift, Samuel Richardson y Henry Fielding, xunto a los poetes John Dryden y Alexander Pope.[6]

De la novela pasar al ensayu como xéneru divulgador d'idees por excelencia. La lliteratura neoclásica realizó una crítica de los costumes, incidiendo na importancia de la educación, el papel de la muyer y los placeres de la vida.[7] Destacaron n'España'l flaire benedictín Benito Jerónimo Feijoo, Gaspar Melchor de Xovellanos y José Cadalso.

Cobró importancia la fábula, rellatos o poesíes de normal ejemplificadas con animales, onde s'esponen enseñances morales. La fábula carauterizar por ser una composición de calter didácticu, pola crítica de vicios y costumes personales o de la sociedá, y pola recurrencia a la prosopopeya o personificación. Ye'l subxéneru que más s'afixo a les preceptives neoclásiques: una composición senciella na que la naturaleza intervién, y qu'enseña prestando. Destacaron los fabulistes Félix María de Samaniego y Tomás de Iriarte n'España, y el francés Jean de la Fontaine.[8]

N'España, hubo una continuidá barroca na poesía, con autores como Diego de Torres y Villarroel, que consideraba a Quevedo el so maestru; Gabriel Álvarez de Toledo y Eugenio Gerardo Llobu. La segunda metá del sieglu XVII amosaba yá una poesía neoclásica, apoderada pola so almiración pola ciencia y les temes filosófiques, o centrada en temes anacreónticos y bucólicos, y marcada n'ocasiones pol fabulismo. Destacaron Nicolás Fernández de Moratín, autor de Arte de les putes, prohibida pola Inquisición, que pudo inspirar los Caprichos de Goya; Juan Meléndez Valdés y José Cadalso, de la escuela salmantina; los fabulistes Iriarte y Samaniego en Madrid; na escuela sevillana destacaron José Marchena, Félix José Reinoso, José María Blanco-White y Alberto Llista.[9]

Diose tamién una fuerte influencia barroca nel teatru español, especialmente mientres la primer metá del sieglu XVIII, con autores como Antonio de Zamora o José de Cañizares. El teatru n'España tuvo cambeos como la prohibición oficial de representar autos sacramentales, el remanecimientu del gustu popular pol sainete y la transición de los antiguos corral a los teatros, como locales fayadizos a la nueva concepción del teatru. A finales del primer terciu de sieglu los dramaturgos españoles empiecen a siguir los modelos franceses, como Boileau y Racine, anovando les estétiques aristotéliques y horacianas. La obra de teatru tien de ser creíble, cumplir coles unidaes d'aición, d'espaciu y de tiempu, y tener un enfoque didáctico y moral. Destacaron na traxedia Nicolás Fernández de Moratín, José Cadalso, Ignacio López de Ayala y Vicente García de la Huerta; nel más popular xéneru del sainete, destacaron Antonio de Zamora, el prolíficu Ramón de la Cruz y Ignacio González del Castillo. Destacó especialmente la figura de Leandro Fernández de Moratín, creador de lo que se dio en llamar «comedia moratiniana» (La comedia nueva o El café, El sí de las niñas), en que faía risión los vicios y costumes de la dómina, usando'l teatru como vehículu pa moralizar les costumes. Siguidores d'esta llinia son tamién Manuel Bretón de los Herreros y Ventura de la Vega.[10]

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Bellicard, Jérôme Charles (1754). Observations sur les antiquités de la ville d'Herculaneum (en Francés). Paris, C. A. Jombert. Consultáu'l 29 d'agostu de 2017.
  2. ARCADIA Accademia Letteraria Italiana. «L'Arcadia tra innovazione y tradizione». Consultáu'l 29 d'agostu de 2017.
  3. «1791: Abertura do Portão de Brandemburgo» (portugués). Deutsche Welle (6 d'agostu de 2007). Consultáu'l 24 de xineru de 2008.
  4. «Munich» (inglés). Deutsche Welle (29 de marzu de 2005). Archiváu dende l'orixinal, el 29 de payares de 2015. Consultáu'l 24 de xineru de 2008.
  5. Andrés Amorós. Antoloxía comentada de la lliteratura española: hestoria y testos: sieglu XVIII, páxs. 37-41.
  6. Correa Pérez, Alicia y Arturo Orozco Torre. Lliteratura Universal, p. 223.
  7. Arriaga González Anabel. Lliteratura 1, p. 37.
  8. Rosa Mendoza Valencia. La lliteratura universal y yo, p. 202.
  9. José Antonio Pinel Martínez Manual de lliteratura española, "La poesía nel Sieglu de les Lluces", páxs. 75-83.
  10. José Antonio Pinel Martínez Manual de lliteratura española, "El teatru nel sieglu XVIII", páxs. 277-286.

Enllaces esternos editar