Carlos Manuel de Céspedes y del Castillo

Carlos Manuel Perfecto del Carmen de Céspedes y López del Castillo (18 d'abril de 1819Bayamo – 27 de febreru de 1874Sierra Maestra (es) Traducir), más conocíu como Carlos Manuel de Céspedes, foi un líder independentista cubanu. Quien empecipio la Guerra de los Diez Años al llevantase n'armes contra'l gobiernu español el 10 d'ochobre de 1868, y dando conocer el so plan de llucha col Manifiestu del 10 d'Ochobre Manifiestu de la Xunta Revolucionaria de la Islla de Cuba, concediéndo-yos la llibertá a les sos esclavos y convidándo-yos a xunise a la llucha anticolonialista. Foi mayor xeneral del Exércitu Llibertador de Cuba y primer presidente de la República de Cuba n'Armes. Destituyíu como presidente en 1873 instalar en San Llorienzo, la Sierra Maestra onde, en 1874, cai en desigual combate contra les tropes españoles.

Carlos Manuel de Céspedes y del Castillo
Presidente de Cuba (es) Traducir

1869 - 1873 - Salvador Cisneros Betancourt
Vida
Nacimientu Bayamo[1]18 d'abril de 1819[2]
Nacionalidá España
Llingua materna castellanu
Muerte Sierra Maestra (es) Traducir27 de febreru de 1874[3] (54 años)
Sepultura Cementerio de Santa Ifigenia (es) Traducir
Familia
Casáu con valor desconocíu (1839 – 1868)
Ana de Quesada y Loynaz (1869 – valor desconocíu)
Pareyes Candelaria Acosta Fontaigne (es) Traducir
Fíos/es Carlos Manuel de Céspedes y Quesada
Hermanos/es Francisco Javier de Céspedes
Familia
Estudios
Estudios Universidá de L'Habana bachiller (es) Traducir : Drechu civil
Universidá de Barcelona llicenciatura : derechu
Universidá de Barcelona doctoráu : derechu
Llingües falaes inglés
francés
italianu
llatín
griegu
castellanu
Oficiu políticu, compositor, abogáumilitar
Serviciu militar
Cuerpu militar Exércitu Llibertador Cubanu
Graduación mayor general (es) Traducir
Lluchó en Guerra de los Diez Años
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Vida temprana editar

Nacíu'l 18 d'abril de 1819 en Bayamo, antigua provincia d'Oriente —actual Granma—. Fíu de Jesús María Céspedes y Luque, tamién nacíu n'Oriente y de Francisca de Borja López del Castillo y Ramírez d'Aguilar, nacida en Puertu Príncipe, actual ciudá de Camagüey. Tuvo como hermanos a Pedro, Francisco, Javier y Francisca de Borja «Borjita» y méntase a Ladislao o Manuel Hilario como'l posible hermanu perdíu nel tiempu.

Crióse nel campu y mientres la so mocedá recibió clases de Gramática y Llatín colos flaires del Conventu d'El nuesu Seráficu Padre, en Bayamo, quien lo acoyeron como discípulu. Darréu, nel Conventu de Santu Domingu, llevó cursos de Lóxica y Ética. Pasó d'ellí a L'Habana, onde foi aceptáu como alumnu del Real y Conciliar Colexu Seminariu de San Carlos y San Ambrosio. Darréu na Real y Pontificia Universidá de L'Habana llogró'l grau de bachiller en Derechu Civil, el 22 de marzu de 1838.

 
Ruines de La Demajagua.

Primer matrimoniu editar

Carlos Manuel contrái nupcias en 1839 col so doble prima hermana, María del Carmen Céspedes y del Castillo. Tien con ella trés fíos de nombre María del Carmen, Carlos Manuel y Oscar. Toos ellos d'apellíos Céspedes y Céspedes. Una vegada qu'enviudó 1868 de María del Carmen estableció una rellación amorosa cola nueva Candelaria Acosta Fontaigne.[4]

Doctor en derechu editar

El 3 de xineru de 1840, naz el so primer fíu varón. Nesi mesmu añu, parte camín d'Europa y llogra la so llicenciatura en Derechu na Universidá de Barcelona y darréu el doctoráu.

Exiliu n'Europa editar

En 1843 participa na insurrección del Xeneral Juan Prim, polo que sale d'ellí como exiliáu políticu camín de Francia. Percorrió dempués Inglaterra, Suiza, Turquía, Grecia, Alemaña y Italia antes de tornar a Cuba en 1844, polo qu'apoderaba y espresábase correutamente en dellos idiomes, como'l inglés, francés y l'italianu. Conocía y remanaba dende pequeñu'l llatín y el griegu.

En 1844 abre en Bayamo un bufete y escribe poemes y un folletu nel que fai la defensa de Cuba. Secretamente empecipia'l so planes independentistes. Fixo la traducción al español de dellos cantares de la Eneida que nunca publicó y escribe tamién la comedia Los dos Dianes.

En 1845 Francisco Vicente Aguilera yera prominente propietariu de tres ingenio azucreros mecanizados, na zona de Manzanillo. L'inxeniu de Pedro Figueredo y «La Demajagua», inxeniu de Carlos Manuel de Céspedes, tamién taben en Manzanillo.

El problema de los esclavos negros yera enforma mayor n'Occidente, nes cercaníes de L'Habana, onde s'abusaba por demás d'ellos, ente que na zona d'Oriente empezar a sustituyir, en parte, la fuercia humano qu'apurríen los esclavos, pola fuercia llograda al traviés del vapor y les tresmisiones mecániques.

En 1847 naz el so segundu fíu, a quién dio'l nome de Oscar. La so fía María del Carmen morrió bien pequeña.

«La Bayamesa» —el primer cantar amorosu cubana que recueye la hestoria— foi interpretada per primer vegada —según dizse— el 27 de marzu de 1848. La lletra foi compuesta por José Fornaris, la música ye de Carlos Manuel de Céspedes y Francisco Castillo Moreno. «La Bayamesa» foi tomada polos traidores a España, que camudáron-y la lletra y fixeron d'ella un cantar combativu en contra de la nación en que nacieren y cola qu'espolletaren.

En 1852 participó na rebelión de Les Poces ya ingresa a la cárcel al ser deteníu pola so actitú política contraria a España. Tuvo de compañeros de celda al so tíu Lucas del Castillo y al poeta José Fornaris y Céspedes. N'otros dos causes vuelve triar la prisión, onde continua componiendo poemes y faciendo traducciones. Esto asocede mientres el primer y segundu periodu del capitán xeneral de Cuba, el xeneral Gutiérrez de la Concha.

Esti abogáu y terrateniente bayamés amaba la música, la poesía; practicaba esgrima, equitación, axedrez, y como conspiraba na sociedá de recréu y na loxa masónica de la so ciudá natal ye desterráu dos veces.

Dende 1856, destaca como abogáu y home de negocios na ciudá de Manzanillo, llugar al cual treslládase la so residencia.

En 1866 la producción lliteraria de Céspedes foi abondosu y variada. El 7 d'avientu, en Guáimaro, escribe'l poema tituláu La Conchita, del cual tiense una copia del manuscritu.

En 1867, pola suma de 81 00081 000 dólares merca l'Inxeniu de La Demajagua en Manzanillo. N'agostu axuntar na acabante fundar loxa masónica de Bayamo, denominada Estrella Tropical Nᵘ 19, Francisco Vicente Aguilera y Francisco Macio Osorio. Aguilera ye nomáu venerable maestru, pero en realidá preside un comité insurreccional. La siguiente xunta foi na Casa de Pedro Perucho Figueredo. Ellí mesmu, Figueredo sentar al pianu y compunxo la música del Himnu Nacional de Cuba. Intégrase'l Comité de Bayamo y ausculta Holguín, Santiago, Camagüey y Les Villes. Céspedes encabeza la combalechadura en Manzanillo.

1868 editar

En xineru de 1868 muerre de tisis la primer esposa de Céspedes, María del Carmen.

Céspedes funda n'abril la Loxa de 'Good Faith' en Manzanillo y conviértese en gran maestru. El 3 d'agostu alcuérdase la primer xunta intermunicipal, polos comités de Camagüey, Holguín, Tunes, Jiguaní, Manzanillo y Bayamo, representaes por Salvador Cisneros Betancourt, Belisario Álvarez, Vicente García González, Francisco María Rubalcava, Félix Figueredo, Donato Mármol, Carlos Manuel de Céspedes, Jaime Santiesteban, Isaías Masó, Vicente Aguilera y Macio Osorio. Céspedes y Isaías Masó representaben a Manzanillo y Vicente Aguilera a Bayamo.

Por esta dómina abarrúntase l'entamu d'una rellación amorosa ente Carlos Manuel y Candelaria Acosta Fontaigne, nueva mestiza que yera fía de la so Mayoral en La Demajagua, Juan Acosta. Candelaria, a quien Carlos Manuel llamaba Cambula, fíxose célebre por iguar la bandera enarboliada'l mesmu día de la insurrección. D'esta unión nacieron dos fíos reconocíos por Carlos Manuel, Carmita y más tarde Carlos Manuel.

El Comité de Bayamo afita'l 24 d'avientu como fecha d'entamu de la rebelión. Céspedes, provecíu, adelantra la fecha al 14 d'ochobre, pero la combalechadura ye afayada pol capitán xeneral Valmaseda. El 7 d'ochobre recibir telegrama cifráu en Bayamo, ordenando detener a Céspedes. El telegrafista Nicolás de la Rosa, previén a Céspedes al traviés d'un sobrín d'ésti llamáu Ismael Céspedes, fíu del so hermanu Francisco Javier.

El 8 d'ochobre, Céspedes convoca a los traidores a la nación española, a la que toos pertenecíen. Empiecen a axuntase nel Inxeniu de La Demajagua de la so propiedá. La Demajagua atopar al este de Manzanillo. Nel inxeniu redacta y alderica el Manifiestu del 10 d'Ochobre Manifiestu de la Xunta Revolucionaria de la Islla de Cuba qu'habría de dar a conocer a otru día. El mesmu ye conocíu por ser el Plan de la Llucha de la Guerra de los Diez Años y por contener los oxetivos de la mesma.

El 10 d'ochobre, nel so inxeniu azucreru La Demajagua, alzar n'armes, y al berru de «¡Viva Cuba Llibre!», llamáu Berru de Yara, proclamó la independencia de Cuba y dio la llibertá a los sos esclavos. Encabeza la Insurrección, dando entamu a la Guerra de los Diez Años, al mandu de 147 homes y adulces va creciendo'l númberu de partidarios que lo siguen, llegando a tener cerca de 17 00017 000 homes.

El 18 d'ochobre, xunto con Aguilera y Marcano tomen la Ciudá de Bayamo. Perucho Figueredo parte volantes cola lletra del Himnu Nacional Cubanu y pal 20 d'ochobre interpretar en Bayamo, per primer vegada na hestoria.

El 20 d'ochobre toma Bayamo y crea un gobiernu qu'ayuda a los probes.

Carlos Manuel Céspedes ye lleváu nesi día y baxu paliu a la Ilesia parroquial, onde se-y asigna'l títulu de capitán xeneral de la Cuba Llibre y dirixe un emocionáu discursu, declarando la llibertá de tolos esclavos insurrectos.

Llueu enfrenta a la oposición de Camagüey, que nun-y perdona adelantrar el llevantamientu y axudicase el cargu de Capitán Xeneral. Esti grupu encabezáu por Salvador Cisneros Betancourt, decidió mentanto retrasar el so sofitu a la insurrección, lo cual dexó a los españoles preparar con más comodidá la recuperación de Bayamo.

Céspedes y los sos xenerales Donato Mármol y Modesto Díaz, entamaron la defensa de Bayamo coles mires de torgar que los españoles cruciaren el ríu Acordáu, pero Mármol impetuosu da la orde a les sos tropes de cruciar el ríu y sorprender a Valmaseda, l'enemigu trata de recuperar la villa pero falla, los bayameses quemar primero qu'apurrila, y dando un rodiu'l españoles recuperen Bayamo.

1869 editar

Bayamo ye'l símbolu de la rebeldía Cubana y los sos habitantes antes de dexar la so rindición a les tropes de Valmaseda, amburen toles sos cases y converten la ciudá en xigantesca antorcha'l 12 de xineru de 1869. Por azares del destín, la casa que foi de la familia Céspedes y na cual nació'l Llibertador, permaneció de pies y ye un Muséu anguaño.

Dulce, el nuevu capitán xeneral español, crea'l Conseyu Alministrativu de Bienes Embargaos y confisca toles propiedaes de los insurrectos. Ante les diferencies de los xefes rebalbos, fundamentalmente los de Camagüey, el 10 d'abril de 1869, nel pueblu de Guáimaro, proclámase la Constitución del mesmu nome que ye redactada por Ignacio Agramonte y Antonio Zambrana. Aprobada por toos naz ellí la República de Cuba n'Armes y les discrepancies polítiques ente los líderes de Camagüey, Bayamo y Manzanillo queden atayaes. Na Asamblea de Guáimaro, Céspedes ye escoyíu como'l primer presidente de la República de Cuba n'Armes y sigue combatiendo. La esclavitú queda abolida. Salvador Cisneros Betancourt preside la Cámara de Representantes y Manuel de Quesada y Loynaz ye nomáu xefe del exércitu. La Cámara tien facultaes pa destituyir al presidente y al xefe militar.

Céspedes naguaba la Independencia total y absoluto de Cuba, ente que Cisneros Betancourt inclinar pola anexón norteamericana. El gobiernu n'armes, establez el so asentamientu en Guáimaro, pero nun tarden los españoles en desallugalo de dichu llugar.

El 4 de payares, Carlos Manuel de Céspedes contrái segundes nupcias con Ana de Quesada y Loynaz, hermana de Manuel de Quesada y Loynaz.

1870 editar

El gobiernu n'armes, errante, treslladar a Berrocal, Sábanu y Magaramba. La Cámara de Representantes oxeta les actitúes de Manuel de Quesada y destituyir. Céspedes pretende que-y acepten l'arrenunciu en cuenta de destituyilo, pero ye-y negada, entós decide unvialo a Nueva York en misión oficial.

Ye fechu prisioneru'l so fíu Oscar poles tropes españoles. El xeneral Caballero de Rodas únvia-y el mensaxe a Céspedes que dexaría en llibertá al so fíu si arrenunciaba a siguir la llucha pola Independencia. Céspedes respuende: «Díga-y al xeneral Caballero de Rodas que Oscar nun ye'l mio únicu fíu: soi'l padre de tolos cubanos que morrieron pola Revolución». El 3 de xunu Oscar yera fusiláu, por esa razón los cubanos llamen a día de güei a Césped «Padre de la Patria».

Tando en Magaramba, el poeta Juan Clemente Zenea, que viaxaba con salvoconducto español, engaña a Céspedes y ésti recibir na creencia de que ye un emisariu rebalbu, ganándose'l so enfotu al pasu de los díes. El 13 d'avientu, acompañada por Zenea, Ana de Quesada empecipia'l so viaxe camín de Nueva York, pero ye detenida xunto con Zenea, polos españoles. Tres múltiples peripecies y vexames, finalmente Ana de Quesada ye dexada llibre. Llega a Nueva York y vive cola so madre y les sos hermanes Caridá y Conchita. Tiempu dempués Ana afaya que ta embarazada.

1871 editar

En febreru Césped llamentar de que Manuel de Quesada nun tornara a Cuba encabezando una espedición y comentar a la so esposa per carta.

En xunetu desembarca Rafael de Quesada, hermanu d'Ana, con una pequeña espedición y Céspedes recibe les primeres cartes d'Ana dende Nueva York. Ana coménta-y n'el so cartes de les divisiones ya intrigues ente los grupos cubanos representaos por Aldama y Manuel de Quesada, exiliaos en Nueva York y pallo Céspedes unvia a Nueva York al xeneral Vicente Aguilera y al so compadre Ramón Céspedes y Barrero, como negociadores. Céspedes recibe carta de Manuel de Quesada sincerándose y el primeru comenta con Ana que la meyor forma de faelo, sería qu'aportara a Cuba con una gran espedición.

El conflictu que tuvo Manuel Quesada y Loynaz con Céspedes foi que'l primeru deseyaba remanase como xefe militar, pero ensin obedecer órdenes del Gobiernu n'Armes que taba formáu pola Cámara de Representantes y el presidente. Céspedes únvialu a Ana una carta escrita per mediu de Cambula, amante del primeru antes de casase y píde-y que seya arrogante y entienda que la única rellación que los xune ye la «hijita» que tuvo con ella y que él ama. Céspedes enterar por carta qu'Ana quedó embarazada antes de partir y n'agostu tien jimaguas (ximielgos) que lleven el nome de Carlos Manuel y Gloria Dolores, dambos d'apellíos Céspedes y de Quesada.

Carlos Manuel de Céspedes anúncialu a Ana la captura de tola familia del so hermanu Pedro Céspedes polos españoles y que la familia del so hermanu Javier llogró escapar pero perdiéndolo tou. Tamién diz que la familia Milanés foi robada y asaltada. Céspedes píde-y a los so esposa Ana que permaneza viviendo al llau de la so madre en Nueva York, que nun trate tornar a Cuba, pos nun ye llugar pa una muyer decente, nesos momentos de la tarrecible guerra que vivíen. N'agostu comenta a la so esposa per carta: «Carlitos, Javier, Pedro y la demás familia anden por Oriente, el primeru ta en Manzanillo». Referir a los sos dos hermanos Pedro y Javier y al so fíu Carlos Manuel Céspedes y Céspedes, del so anterior matrimoniu.

Per parte de la familia Quesada, José Ignacio, hermanu de la so esposa Ana, siempres foi la so más fiel y más lleal acompañante. Con Manuel Quesada nun llevaba bona rellación, pero con Rafael Quesada la rellación foi meyor, pos encabezó delles espediciones. Otros dos hermanes d'Ana de Quesada, Caridá y Concepción, taben xunto cola so madre en Nueva York. En Cuba permanecía inda la hermana de Carlos Manuel, Francisca de Borja.

N'ochobre comenta la so visita a la casa de Cambula, pa ver al so «hijita», quiciabes per última vegada, pos-y encamentaren que Cambula pola so seguridá tenía de colar al estranxeru.

1872 editar

Al llegar Manuel Betancourt y Betancourt con una pequeña espedición, el campamentu enllenar de gayola y Máximo Gómez, Calixto García y l'ensame glayaben «¡A Occidente! Vamos a Occidente!». El Xeneral Gómez clamiába-y a Céspedes «¡Que seya yo, Señor Presidente! ¡Yo, pa mi!».

Cayida de Agramonte editar

Les aiciones militares del mayor xeneral Ignacio Agramonte en Güe, Curaná, Lázaro y Cocal del Olimpo, abrir pasu pa burllar la llinia defensiva de Júcaro a Morón y llevar la rebelión armada al traviés de Les Villes hasta l'estremu occidental de la Isla, suponía una gran victoria y la reconocencia mundial d'una República n'Armes, unificada por un mesmu ideal. Nun quixo'l destín que fuera Agramonte quien realizara esta fazaña, pos una bala enemiga, el 11 de mayu de 1873 nel potreru de Jimaguayú baltar y pierde la vida.

Nel mes de xunetu escríbe-y una llarga carta en son de quexa a la so «hermanita» Caridá —hermana d'Ana— que vive en Nueva York. El 6 de xunetu, una espedición comandada por Rafael de Quesada desembarca na Isla, pero al rompese los botes nun pudo desembarcar más qu'una parte del cargamentu.

Presidente depuestu editar

Pola desunión ente los cubanos, Céspedes ye depuestu. En rellación cola so salida de la Presidencia de la República de Cuba n'Armes, que tuvo llugar el 28 d'ochobre de 1873, ocupando'l so llugar Salvador Cisneros Betancourt, Marqués de Santa Lucía, diz:

Tocantes a la mio deposición fixi lo que tenía de faer. Inmolé ante l'altar de la mio Patria nel templu de la llei. Por mi nun se va arramar sangre en Cuba. La mio conciencia ta bien sele y espera el fallu de la Hestoria. Y pongamos equí puntu final a la política.
Carlos Manuel de Césped

Nel mes d'avientu, escribía lo siguiente:

Ayeri dexáronme en llibertá y quedo en Cambute. Dicen que me darán pasaporte y asina puedes faer lo que creas más acertáu sobre esti particular, conforme a lo qu'enriba te digo; pero avisándome antes con especificación, lo mesmo qu'a Mariano.
Carlos Manuel de Césped

Muerte editar

El salvoconducto enxamás llegó y vese obligáu a internase nun sitiu entrevesgáu en plena Sierra Maestra a un llugar denomináu San Llorienzo, onde permanez acompañáu solamente pol so fíu mayor Carlos Manuel, y onde enseña a lleer y escribir a los neños.

El 27 de febreru de 1874, el so fíu taba fuera del campamentu, Carlos Manuel de Céspedes ye sorprendíu en San Llorienzo, por una columna de soldaos españoles del batallón de San Quintín, posiblemente conducíos hasta ellí pola denuncia de dalgún informante.

Abandonáu a la so suerte pola Cámara de Representantes y ensin escolta dalguna, práuticamente ciegu, intenta defendese, pos nun dexa que'l so enemigos prindar vivu, y yá mancáu de muerte, espeñar por un ribayu.

Manifiestu del Diez d'Ochobre editar

Ellaboró'l Manifiestu del 10 d'Ochobre que daba a conocer los oxetivos y les causes poles que los antiguos criollos, agora convertíos en cubanos, disponer a defender de forma esforcia'l territoriu en que vivíen y que yá empiecen a llamar Patria y nación.

Nesti documentu plantegar ente otros aspeutos:

... Naide ignora qu'España gobierna a la Islla de Cuba con un brazu de fierro ensangrecíu... que teniéndola privada de toa llibertá política, civil y relixosa, los sos desgraciaos fíos vense espulsaos del so suelu a remotos climes o executaos ensin formación de procesu por comisiones militares en plena paz... tener privada del derechu de xunta como nun seya so la presidencia d'un xefe militar, nun puede pidir remediu a los sos males ensin que la trate como rebelde y nun se-y concede otru recursu que callar y obedecer...
Manifiestu del 10 d'Ochobre.

Principales combates editar

Dirixe les tropes cubanes cuando'l 11 d'ochobre produzse'l combate de Yara, primer combate y primer derrota de lo que sería los futuru Exércitu Llibertador. Pronunció una frase célebre al conocer que namái quedaben doce homes: «Doce homes basten p'algamar la independencia de Cuba...».

Participa y dirixe xunto a otros traidores tomar de Bayamo, el 20 d'ochobre d'esi mesmu añu y vése-y xunto a Pedro Figueredo nel actu onde per primer vegada entónase l'Himnu Nacional de Cuba.

Destitución y muerte editar

Representante a l'Asamblea de Guáimaro pola antigua provincia d'Oriente, defendió, en contra del criteriu d'Ignacio Agramonte y otros, la necesidá d'un gobiernu empobináu polos militares ensin el pesu de civiles que torgaren el desenvolvimientu rápidu d'aiciones militares. Pol so llabor nesta asamblea en redol a la busca de la unidá, foi nomáu Presidente de la República n'Armes. El so mandatu estender dende 1869 hasta'l 27 d'ochobre de 1873 en que la Cámara de Representantes destituyir. L'actu xurídicu asocede nel pobláu de Bijagual de Jiguaní, según narra Eusebio Leal Spengler: «en presencia d'un fuerte contingente de tropes mambisas y d'altos mandos militares de la Revolución».

Mientres meses ve analayándose-y xunto a la impedimenta, pos el Gobiernu niéga-y l'autorización p'abandonar el séquitu del gobiernu y colar al estranxeru. El so oxetivu: siguir ayudando a la revolución. Finalmente al dexa-y abandonar la sede del gobiernu, solo, quitáu de la escolta que pol altu cargu desempeñáu correspondía-y, retirar a San Llorienzo, llugar entrevesgáu onde funciona una especie d'hospital mambí. El 27 de febreru de 1874 cai combatiendo contra una tropa española que la afaya y trata de prindalo.

La so destitución, xunto a la muerte d'Ignacio Agramonte un añu antes, abonó'l camín por que floriaren la indisciplina, el caudillismo y el rexonalismu que tanto-y costar al pueblu cubanu nesa guerra.

Los sos restos atópense soterraos nel Campusantu de Santa Ifigenia de la ciudá de Santiago de Cuba.

Céspedes y l'Axedrez editar

Carlos Manuel de Céspedes tuvo una fuerte rellación col Axedrez na so vida, más allá de la simple práutica del deporte. Estos son dalgunos de los fechos más relevantes:

  • Céspedes xugó al axedrez hasta nel día del so fallecimientu.

El Padre de la Patria xugaba axedrez frecuentemente, col so ayudante Fernando Figueredo Socarrás. Les pieces y el tableru solía llevales, al traviés de la manigua oriental, nun pollín de carga llamáu Masón. Pero cada vez que sonaben disparos l'animal corría axorizáu, anque siempres tornaba al campamentu mambí, al renacer l'aselu.

La última vegada qu'esto asocedió foi prindáu poles fuercies españoles, que, darréu, devolvieron a Céspedes los oxetos que tresportaba'l pollín Masón, pero retuvieron les pieces y el tableru, alegando que l'axedrez podría sirvir a los mambises pa entamar táctiques de guerra.

Ver tamién editar

Bibliografía editar

  • (1991) Historia de Cuba, 9º Grau. L'Habana: Editorial Pueblu y Educación.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Gran Enciclopedia Soviética (1969–1978). Sección, versículu o párrafu: Сеспедес Карлос Мануэль. Data de consulta: 28 setiembre 2015. Editorial: Большая Российская энциклопедия. Llingua de la obra o nome: rusu. Data d'espublización: 1969.
  2. Afirmao en: SNAC. Identificador SNAC Ark: w67x9tb4. Apaez como: Carlos Manuel de Céspedes. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  3. Afirmao en: Encyclopædia Britannica Online. Identificador Encyclopædia Britannica Online: biography/Carlos-Manuel-de-Cespedes. Apaez como: Carlos Manuel de Cespedes. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  4. «Candelaria Acosta - CubaMilitar» (castellanu). Consultáu'l 2 de marzu de 2018.

Enllaces esternos editar