Casa de Medina Sidonia

La Casa de Medina Sidonia ye una casa nobiliaria española orixinaria de la corona de Castiella, que'l so nome provién del ducáu de Medina Sidonia, títulu nobiliariu hereditariu que Xuan II de Castiella dio a Juan Alonso Pérez de Guzmán, III conde de Borrina, el 17 de febreru de 1445, como premiu polos sos servicios a la corona. El ducáu de Medina Sidonia ye'l ducáu hereditariu más antiguu del reinu d'España.

Casa de Medina Sidonia
casa noble (es) Traducir
Fundador/a Guzmán el Bonu y Juan Alonso Pérez de Guzmán y Suárez de Figueroa (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata
Castiellu de Tarifa, dende'l cual, según la lleenda, Guzmán el Bonu llanzó un cuchiellu por que mataren con él al so propiu fíu primero que vencer al chantaxe que-y faíen los sitiadores. Acontecimientu trascendente na hestoria de la casa que marcó la so lema, Praeferre Patriam Liberis Parentem Decet (Un padre tien d'anteponer la patria a los fíos).[1]
Vista de Sanlúcar de Barrameda, señoríu primixeniu y capital de los estaos de la Casa de Medina Sidonia.
Escudo del llinaxe Guzmán, Ilesia Mayor Parroquial de Ntra. Sra. de la O de Sanlúcar de Barrameda.
Monesteriu de San Isidoro del Campo en Santiponce, panteón de Guzmán el Bonu y la so esposa María Alfonso Coronel.
Muralles de la villa de Borrina, capital del Condáu de Borrina condao homónimu, títulu qu'ostenta l'herederu al ducáu de Medina Sidonia.
Palaciu Ducal de Medina Sidonia, casa solariega del llinaxe en Sanlúcar de Barrameda.
Vista de Medina-Sidonia, conceyu que da nome a la casa nobiliaria.
Castiellu de Santiago en Sanlúcar.
Escudos de los Pérez de Guzmán y de la Casa de Mendoza, nel Castiellu de Santiago de Sanlúcar de Barrameda.
Vista interior del Palaciu de Medina Sidonia en Sanlúcar.
Rexa del Palaciu de Sanlúcar, proveniente del desapaecíu Palaciu de Sevilla.[2]
Mapa del Reinu de Sevilla (1750-54), según les Respuestes Xenerales del Catastru d'Ensenada. En verde los estaos de la Casa de Medina Sidonia en dichu reino. Sanlúcar de Barrameda yá fuera incorporada a la Corona.
Señoríos xurisdiccionales de la Casa de Medina Sidonia nel Reinu de Granada, en verde.
Portada del compás d'entrada de la Ilesia de Santu Domingu, en Sanlúcar, panteón de los IX Condes de Borrina.
Escudu de los Pérez de Guzmán orlado colos castiellos y lleones de la familia real, cola qu'había entroncado.
Interior de la Ilesia de la Mercé, panteón de los VIII Duques de Medina Sidonia.
Luisa de Guzmán, reina consorte y rexente de Portugal.
Gaspar Pérez de Guzmán y Sandoval, IX duque de Medina Sidonia.
Escudu de la Casa de Medina Sidonia, en callar Palaciu, Huelva, antigua residencia de los Condes de Borrina casáu.

El fundador de la casa de Medina Sidonia foi Guzmán el Bonu, pos él foi quien punxo les bases sobre les cualos asitiaríase la mesma. Los sos descendientes fueron atropando posesiones y títulos qu'amontaron el poder del llinaxe, que recibió la llombarada definitiva en 1445 cola concesión del ducáu de Medina Sidonia, al que se concedió en 1520 Grandor d'España orixinaria. Amás la casa axunta y axuntó otros títulos, como'l señoríu de Sanlúcar, el condáu de Borrina, el marquesáu de Xibraltar, el marquesáu de Cazaza y el marquesáu de Valverde.

La casa de Medina Sidonia tuvo dende los sos oríxenes en manes de la familia Pérez de Guzmán, comúnmente conocíos como los Guzmanes, hasta qu'en 1779 pasó a los Álvarez de Toledo, cuando a la muerte ensin descendencia de Pedro de Alcántara Pérez de Guzmán y Pacheco, XIV duque de Medina Sidonia, heredar el so primu José Álvarez de Toledo y Gonzaga, XI marqués de Villafranca del Bierzo, quien tamién morrió ensin descendencia, pasando la varonía de la casa al so hermanu Francisco de Borja Álvarez de Toledo y Gonzaga. Leoncio Alonso González de Gregorio y Álvarez de Toledo ye l'actual duque de Medina Sidonia, siendo la vigésimosegunda persona que llevó dichu títulu.

Historia editar

Guzmán el Bonu, fundador de la casa y I Señor de Sanlúcar editar

Alonso Pérez de Guzmán, cognominado "el Bonu", foi'l fundador de la Casa de Medina Sidonia, pos, anque nunca ostentó'l títulu de Duque de Medina Sidonia, foi él quien punxo les bases sobre les cualos asitiaríase a lo llargo de los sieglos dicha casa nobiliaria. La so vida pública trescurrió ente 1276 y 1309. Como militar intervieno nes lluches internes del Marruecos meriní. Tres les incursiones norteafricanas na Baxa Andalucía de 1275, medió na tregua establecida ente'l sultán meriní Yusuf y Alfonsu X el Sabiu en 1276.

A finales de 1281 o empiezos de 1282, intervieno nel pactu ente'l citáu Yusuf y Alfonsu X, en virtú del cual el sultán meriní ayudaría al monarca castellanu frente al remontáu infante don Sancho. En 1282, el Rei Sabiu premió los servicios de Guzmán cola villa d'Alcalá Sidonia, güei Alcalá de los Gazules, que-y camudaría esi mesmu añu pol Donadío de Monteagudo (güei cortixu nel términu municipal de Sanlúcar de Barrameda). Amás el rei casólu con María Alfonso Coronel, una rica muyer qu'apurriría al matrimoniu una perimportante dote, compuesta por cases na collación (feligresía) de San Miguel en Sevilla, olivares de Torrijos (güei facienda en Valencina de la Concepción), olivares de La Robaína (en Pilas), la villa de Bollullos, les aceñas (molinos de farina) qu'había nel ríu Guadalete xunto a Xerez de la Frontera, el pagu de viña de La Ina (güei barriada rural en Xerez de la Frontera) y el pagu de viña d'El Barroso (güei cortixu en Xerez de la Frontera).

Col accesu al tronu de Sancho IV, Guzmán coló de nuevu al sultanatu meriní de Fez, faciendo una gran fortuna cola qu'ampliaría les sos propiedaes. Mercó más olivares nel Aljarafe, más cases en Sevilla, La Algaba, Alaraz, El Vado de les Estaques (en Alcalá del Río), Santiponce, la villa d'Ayamonte y Lepe, La Redondela, la metá de la villa (güei ciudá) d'El Puerto de Santa María, la devesa de Vilaraña (n'El Puerto de Santa María), el Donadío de Ventosilla (güei cortixu asitiáu ente Sanlúcar y Xerez) y el Donadío de Alixar (güei Alijar, cortixu ente Sanlúcar y Xerez).

Darréu, en 1294, el mesmu Sancho IV recurrió a Guzmán pa la defensa de Tarifa, plaza amenazada pol infante don Juan, tíu del monarca, cola ayuda de los meriníes y nazaritas. Ellí asocedió la célebre defensa heroica de Tarifa, cola muerte del inocente fíu de Guzmán convertida en lleenda. Tres la xesta de Tarifa, Sancho IV prometiólu verbalmente'l Señoríu de Sanlúcar, en que'l so términu incluyir los llugares y poblaos de Sanlúcar de Barrameda, Rota, Chipiona y Trebujena. Sicasí, nun foi él sinón el so fíu Fernandu IV quien fixo efectiva dicha mercé en 1297. Col tiempu, Sanlúcar convertir na principal cortil de la casa. En 1299 recibió la mercé de l'almadraba de Conil y en 1303 la almadraba de Chiclana, que les sos respeutives aldegues pobló. En 1307 recibió'l Señoríu de Vejer de la Frontera, en cuenta de Zafra y Falconera, n'Estremadura. Coles mesmes recibió'l señoríu de Marchena y una retención sobre les rentes de Medina-Sidonia.

A la muerte de Guzmán el Bonu na Sierra de Gaucín, lluchando na frontera col Reinu de Granada, les dimensiones de los sos señoríos y propiedaes na alfoz sevillana del Aljarafe, l'área fronteriza onubense, el Baxu Guadalquivir y l'área del Guadalete, convertíen a la Casa de Guzmán nel llinaxe más importante de l'alta nobleza n'Andalucía mientres la Baxa Edá Media.

Sicasí, la casa perdió parte de les sos propiedaes orixinales por cuenta de les dotes matrimoniales y al testamentu de María Alfonso Coronel dau en 1330. Per estes víes, la so fía Isabel Pérez de Guzmán, casada con Fernán Ponce de León, apurrió a la futura Casa d'Arcos el señoríu de Marchena, la retención sobre les rentes de Medina-Sidonia, les villes de Rota y Chipiona y, según paez, la metá de Ayamonte. De la mesma, otra fía del matrimoniu, Leonor Pérez de Guzmán, casada en 1306 con Luis de la Cerda, mandó a la futura Casa de Medinaceli El Puerto de Santa María xunto con Villafranca, el Alijar y otres heredaes.[3][4]

Condáu de Borrina editar

En 1369, el rei Enrique II de Castiella dio a Juan Alfonso Pérez de Guzmán, IV Señor de Sanlúcar, el Condáu de Borrina pola so fidelidá na Primer Guerra Civil Castellana qu'aquel caltuviera col so hermanascu Pedru I el Cruel. Amás el rei casóse con una de les sos fíes illexítimes, entroncando la casa cola Familia Enríquez, poro, cola Casa de Trastámara, incorporando al so escudu una orla colos castiellos y los lleones propios de la casa real castellanu-lleonesa. Foi'l primer condáu con xurisdicción territorial que s'dio a un noble ayenu a la familia real.

El Condáu toma'l so nome de la villa onubense de Borrina, ya incluyía la villa de Borrina y les sos aldegues, a saber: Trigueros y Beas, Rociana, Villarrasa, Lucena, Bonares, Calañas, Facanías (güei Valverde del Camino), la alquería de Juan Pérez (güei na Puebla de Guzmán), Paymogo y El Portechuelo, Peña Alhaje y el Campu de Andévalo.

Tou ello dio a la casa un nuevu gran impulsu, a lo que se xunió la institución d'un mayoralgu per parte del conde en 1371, colos bienes raigaños y xurisdiccionales qu'heredara xunto colos apurríos en dote pola so muyer.[3][5]

Ducáu de Medina Sidonia editar

En 1440, Xuan II camudó a Juan Alfonso Pérez de Guzmán, III Conde de Borrina, el señoríu de La Algaba, Alaraz y El Vado de les Estaques por Medina-Sidonia. En 1444, dichu conde recuperó pal mayoralgu de la casa Ayamonte, Lepe y La Redondela, llugares que fueren esgazaos del mesmu en 1396. Coles mesmes, mientres la crisis que Xuan II tuvo colos Infantes d'Aragón, ente 1441 y 1444, el III conde sofitó al monarca faciendo que'l reinu de Sevilla caltuviérase mayoritariamente al so favor, serviciu pol que foi compensáu en 1445 cola concesión del Ducáu de Medina Sidonia. El otorgamiento d'esti títulu supunxo que la dignidá de Conde de Borrina quedara acomuñada al primoxénitu del duque, destináu a asocede-y na xefatura de la casa, nuna suerte de "principáu" internu.

En 1457, el I duque, casáu con María de la Cerda, de la Casa de Medinaceli, estableció mayoralgu, con permisu del rei, a favor del so fíu bastardu Enrique, pos nun tenía descendientes llexítimos cola so esposa. Estes circunstancies xeneraríen en casar dos llargos pleitos. El primeru caltener cola casa de Medinaceli que reclamaba la devolución de la villa d'Huelva, yá que María de la Cerda haber apurríu al matrimoniu en dote, pero morriera ensin tener fíos col duque. La devolución nun se llevó a cabu y por ello, en redol a 1466, surdió una llarga confrontación ente dambes cases que nun remataría hasta 1509. El segundu pleitu dar con Teresa de Guzmán, Condesa d'Alba de Liste y hermana del I duque, qu'a pesar de ser compensada primeramente con Garrovillas y Alconétar, argumentaba la bastardía del fíu del duque pa reclamar la metá de Lepe y Ayamonte en 1462; llugares que fueren recuperaos pal mayoralgu de la casa en 1444 y que s'esgazaren del mesmu nuevamente en 1454, pa dotar a otra Teresa, fía del I duque. Tres un llargu periodu de reclamación, el pleitu de Ayamonte solucionar en 1510.

La inestabilidá provocada pola guerra civil ente Enrique IV de Castiella y el so mediohermanu Alfonso, foi aprovechada pola casa p'ampliar los sos dominios anexonando Xibraltar y Jimena. Xibraltar, que fuera conquistáu a los granadinos en 1462, pasó a la casa en 1467 por mercé d'Alfonso, que reinaba como Alfonsu XII, lo que nun foi óbice por que'l so contrincante Enrique IV revalidara dicha mercé en 1469 cuando recuperó totalmente el gobiernu. El curiosu de Xibraltar moraba, ente otros munchos aspeutos, en que taba dotáu con una llibranza añal sobre les rentes reales d'aproximao 1.500.000 maravedinos, pa los gastos militares de alcaidía, avituallamiento y guarnición, que s'enllargaría hasta la definitiva conquista del Reinu de Granada. En 1488 los Reis Católicos concedieron al duque'l Marquesáu de Xibraltar, pero a la so muerte en 1492 intentaron recuperalo pa la corona ensin ésitu, quedando l'asuntu en suspensu hasta 1501, en que se produció la so devolución definitiva. Pela so parte, Jimena, que fuera conquistada a los nazaritas granadinos en 1456, foi arrampuñada al Duque de Alburquerque en 1468, lo que xeneró un llargu pleitu que concluyó a principios del sieglu XVI, pagando la casa 6.000.000 de maravedinos como compensación pola villa. Mientres esta dómina la casa fixo préstamos monetarios a la Corona pa la Guerra de Granada y emprestó servicios militares nes campañes d'Alhama, Málaga y la Vega de Granada, ente otres.

A finales de 1494 o principios de 1495, l'III duque emprestó'l so sofitu al adelantado Alonso Fernández de Lugo, quien conquistó definitivamente Tenerife, lo que lu traxo a casar inxenios azucreros y bienes raíz nes Canaries. En 1497 partió de Sanlúcar una armada comandada por Pedro de Estopiñán, qu'ocupó Melilla, nel reinu de Tlemecén cerca de la frontera col reinu de Fez. Los reis nomaron al duque gobernador y teniente de Melilla y fixeron una llibranza sobre les sos rentes de 4.400.000 maravedinos pa los gastos militares del llugar. Melilla yera una plaza avanzada que sirviría de sofitu al comerciu que dende Sanlúcar caltener con Magreb, que, anque taba prohibíu por motivos relixosos, yera pa la facienda ducal más importante que'l calteníu coles Indies. En 1498 los reis concedieron en señoríu Gaucín, Benarrabá, Algatocín, Benamaoya[6] y Benhamahabu,[7] toos ellos llugares de la Serranía de Ronda. En 1503 aprobóse un nuevu mayoralgu de la casa ya incluyéronse nél Huelva, Jimena, San Juan del Puerto, el dozavo de Palos, Olivares y Villafranca.

En 1504, la muerte d'Isabel la Católica y la subsiguiente xubida al tronu de Castiella de la so fía Xuana y del so maríu Felipe, que s'atopaben en Flandes, supunxo un vacíu de poder qu'alicó les mires de la nobleza de recuperar el poder perdío mientres el reináu de la reina. En 1505 el III duque Juan llanzar a ufiertar el so sofitu a Juana y Felipe, frente a la "amenaza" del padre de la reina Fernando'l Católicu, por aciu embaxada que partió de Sanlúcar a Flandes. En respuesta, ellos nomáronlu "Llugarteniente real y capitán xeneral de los reinos de Granada, Córdoba, Xaén, los Algarves, Alxecires, con tola Andalucía" y, según un documentu, "y de Murcia"; cargu que nunca aportó a exercíu. La casa siguía implacable na ampliación de los sos dominios. En 1506, l'alcaide ducal de Melilla, Gonzalo Mariño de Ribera, conquistó Cazaza y el duque recibió de los nuevos reis el marquesáu homónimu. Amás, según los cronistes de la casa del quinientos (Medina y Barrantes), cuando los reis llegaron a Castiella, dieron al duque nueva mercé de Xibraltar, pero esto nun ta demostráu documentalmente.

Lo cierto ye qu'Isabel la Católica había dexáu dispuestu nel so testamentu que Xibraltar non s'ayenar más, lo cual nun foi óbice por qu'en 1506, tres la inesperada muerte de Felipe'l Formosu, el duque intentara recuperalo poles armes aprovechando'l nuevu vacíu de poder, pos Fernando'l Católicu atópase en Nápoles, d'onde tardaría un añu en tornar a Castiella. A mediaos de 1506 produciéronse les alteraciones de Córdoba contra l'inquisidor Lucero, que provocaron la inmediata represión per parte del rei n'agostu y destierru del remontáu Marqués de Priego mientres cinco años. El III duque, pela so parte, procedió al asediu de Xibraltar, frente al cual foi'l so fíu Enrique de 9 o 10 años. El sitiu duró dos meses, pero la ciudá aguantó y el duque llevantó'l cercu a finales d'ochobre. En payares de 1506, los nobles andaluces, al igual que los meseteños, fixeron pleitu pol cual formaron una lliga o confederación destinada a defender los sos intereses n'Andalucía contra los del rexente entrante. Esta lliga taba formada por el mesmu Duque de Medina Sidonia, el Marqués de Priego Pedro Fernández de Córdoba, el Conde de Cabra, l'Arzobispu de Sevilla Diego de Deza y II el Conde d'Urueña[8] Juan Tellez Girón. El duque fixo dos intentonas sobre Xerez que fracasaron y un segundu asediu de Xibraltar, en mayu de 1507, que tampoco tuvieron ésitu. En xunetu de 1507, el duque tornó a Sevilla onde morrió inesperadamente de peste, asocediéndo-y como IV duque'l so fíu Enrique, menor d'edá. El IV duque quedó baxu tutelar de la so madrasca Leonor Pérez de Guzmán y Zúñiga, el so cuñáu Pedro Girón, Per Afán de Ribera, Juan de Barahona y Antón Rodríguez Lucero.

A partir d'entós la casa pasó por una serie de vicisitúes causaes fundamentalmente poles aliances familiares contraíes, los pleitos territoriales rimaes de resolución y l'inestabilidá política pola que travesaba la nobleza andaluza ante la vuelta del Rei Católicu. El III duque alcordara con Juan Téllez Girón, II Conde de Urueña, un doble casoriu ente guzmanes y girones: Mencía Pérez de Guzmán casó con Pedro Girón, III Conde de Ureña, y el futuru duque Enrique casaría con María Téllez Girón, tamién conocida como María d'Archidona, cuando algamaren la edá fayadiza. Col regresu del Rei Católicu a Castiella a mediaos de 1507 pa faese cargu de la rexencia, la nobleza castellana quedó al puntu sometida de nuevu al poder real. Sicasí, l'andaluza nun la fadría hasta mediaos de 1508. La entrada na familia de Pedro Girón, tutor del IV duque, que yera débil y menor d'edá, supunxo dende'l principiu un enfrentamientu con Fernando'l Católicu. El monarca aragonés tenía cuenta de casar a la so nieta Ana d'Aragón, fía d'Alfonso d'Aragón y d'Estrada Arzobispu de Zaragoza, col duque Enrique. Pedro Girón, contrariu a esi matrimoniu, mintió al rei diciéndo-y que'l duque y la so hermana María de Archidona yá taben casaos. El monarca, ensin saber que Girón mentía, manifestó'l so disgustu por esi enllaz, que nun tuviera'l consentimientu real. Girón, con astucia, bastiar a llevar a los dos neños a Medina-Sidonia onde los casó de callao.

El rei, dende Sevilla, solicitó a Pedro Girón les fortaleces de Sanlúcar, Vejer y Huelva, quien lu respondió que tratara l'asuntu direutamente col duque, que yá taba casáu y yera señor de los sos estaos. Tal conducta foi considerada una rebeldía pol rei. Pedro Girón foi desterráu a Portugal, llevándose con él al duque neñu como garantía. El rei dio en tomar toles villes y fortaleces del estáu del duque. Borrina, por órdenes daes por Girón antes de partir al exiliu, punxo resistencia al rei, polo que la villa sufrió l'asaltu de les tropes reales, lo que provocó en payares de 1508 una masacre popular recordada pola so crudeza. Tres ello, el rei nun suprimió los estaos ducales, sinón que nomó gobernador del mesmu al Arzobispu de Sevilla Diego de Deza, a Per Afán de Ribera y al doctor Lillo; la supresión del señoríu haber enfrentáu a tol estamentu nobiliariu. El secuestru per parte del rei de los estaos de la casa dexaba a los sos miembros nuna difícil situación económica. Sicasí, el rei autorizó que los gobernadores del señoríu llibraren la cantidá de dineru abondo pal relleno del testamentu del duque Juan y el resolución de los pleitos territoriales, abonando 10.000.000 de maravedinos a la Casa de Medinaceli en compensación per Huelva en 1509, y pagando 34.000.000 al Conde d'Alba de Liste por Ayamonte y Lepe en 1510.

La casa y el rei acabaron congraciándose, y en 1512 llegó'l perdón regio. Tanto'l IV Duque como Pedro Girón tornaron de Portugal. A la so vuelta acataron al rei na corte y establecieron la so residencia en Osuna, onde'l duque morrió en xineru de 1513, ensin fíos y dexando a la so hermana Mencía de Guzmán (coles mesmes esposa de Pedro Girón) como heredera universal. Como ye natural, el testamentu foi impugnáu y Alonso, el llexítimu herederu, pidió ayuda al rei, quien lu casó en 1513 cola so nieta Ana d'Aragón por poderes, una y bones dambos yeren menores d'edá. Na minoría d'Alonso, la duquesa viuda Leonor gobernó los estaos de la casa hasta la so muerte en 1515. A finales d'esi añu celebró la boda ente Alonso y Ana en Plasencia. Alonso sería consideráu "mentecatu ya impotente" y en 1518, Carlos I aceptó trespasar el títulu al so hermanu Juan Alonso, casándolo cola so cuñada tres la pertinente anulación del matrimoniu anterior. El nuevu duque sirvió al Emperador na Guerra de les Comunidaes de Castiella, calteniendo fiel el reinu de Sevilla y mandando al mandu de les tropes andaluces al so hermanu Pedro, I Duque d'Olivares, cuando la rindición de María de Padilla en Toledo. Precisamente esti Pedro de Guzmán inaugura la Casa d'Olivares, una de les cañes menores de la casa, que va tener enforma protagonismu na historia d'España na figura del Conde-Duque d'Olivares.[3][9][10][11][12]

Capitanía Xeneral del Mar Océanu y Mariñes d'Andalucía editar

En 1581 el VII Duque foi investido caballeru de la Orde del Toisón d'Oru y nomáu Capitán Xeneral de Lombardía. El VII, el VIII y l'IX duque ostentaron la Capitanía Xeneral del Mar Océanu y Mariñes d'Andalucía.[13]

Revuelta n'Andalucía. La Decadencia editar

La decadencia de la casa empezó tres la Combalechadura independentista n'Andalucía (1641), supuestamente dirixida pol IX duque, anque posiblemente fuera una conxura contra él orquestada pol Conde-duque d'Olivares, miembru d'una caña menor de la casa. De resultes l'IX duque perdió'l Señoríu de Sanlúcar en 1645, foi desterráu y la Capitanía Xeneral de la Mar Océana pasó a la Casa de Medinaceli.[14]

De los Pérez de Guzmán a los Álvarez de Toledo: Les cases incorporaes editar

 
Escudu de los González de Gregorio, apellíu del actual titular de la Casa.

En 1779 la xefatura de la casa pasó a la Casa de Villafranca del Bierzo, cuando a la muerte ensin descendencia de Pedro de Alcántara Pérez de Guzmán y Pacheco, XIV Duque de Medina Sidonia, heredar el so sobrín segundu José Álvarez de Toledo y Gonzaga, XI Marqués de Villafranca, quien tamién morrió ensin descendencia, pasando la varonía de la casa al so hermanu Francisco de Borja Álvarez de Toledo y Gonzaga.[15][16][17][18] Con ello incorporáronse coles mesmes les cases de los Vélez, Paternò y Martorell.

Fundación Casa Medina Sidonia editar

Anguaño la xefatura de la casa ostentar Leoncio Alonso González de Gregorio Álvarez de Toledo. La XXI duquesa Luisa Isabel Álvarez de Toledo y Maura catalogó'l Archivo de la Casa[19][20] y creó en redol a él la Fundación Casa Medina Sidonia nel palaciu ducal de Sanlúcar de Barrameda.[21] Tres la so muerte en 2008 la presidencia de la fundación pasó de forma vitalicia a Liliane Dahlmann,[22] anque los sos fíos demanden que la fundación seya reformulada, por cuenta de que los bienes que la so madre donó en vida a la mesma, al ser la mayor parte de tol so patrimoniu, tienen de ser amenorgaos pa satisfaer los derechos llegales de los herederos (pagar les llexítimes a los herederos nes proporciones qu'establez el Códigu Civil n'España), ensin acabamientu de los intereses del Estáu y de la declaración de Bien d'Interés Cultural (cola consiguiente indivisibilidad), qu'afecta al heriedu de la XXI duquesa.[23]

Otros miembros editar

Otros miembros de la casa tuvieron un papel destacáu na hestoria, casu del Conde-Duque d'Olivares, valíu del Felipe IV d'España y de Luisa de Guzmán, reina consorte y rexente de Portugal. Coles mesmes na familia hubo dos Patriarques de les Indies, Alonso Pérez de Guzmán, fíu del VII duque, y Antonio Pérez de Guzmán, nietu del VIII duque. Per otru llau, esisten personaxes históricos que compartieron apellíu colos guzmanes andaluces pero que'l so parentescu nun ta probáu, como Santu Domingu de Guzmán, al que se considera patrón de la casa, Pedro Núñez de Guzmán, citáu unes vegaes como Adelantado mayor de Castiella, otres d'Andalucía, y supuestu padre de Guzmán el Bonu, según Leonor de Guzmán, amigu d'Alfonsu XI de Castiella.

Rellación con otres cases nobiliaries editar

A lo llargo de la so historia, los miembros de la Casa de Medina Sidonia han entroncado con numberosos llinaxes y cases nobiliaries, ente elles la Casa de Medinaceli, la Casa d'Arcos, la familia Enríquez (parientes d'Enrique II de Castiella), la Casa de Alcalá, la Casa de Ayamonte, la Casa d'Osuna, la Casa de Braganza, Casa de Zúñiga, Casa d'Aragón, la Casa del Infantado, la Casa de Lerma...

Los duques de Medina-Sidonia tienen ascendencia Real, por cuenta de que, ente otres munches llinies, María Antónia Gonzaga y Caraciolo, madre del XVI duque de Medina-Sidonia, Francisco de Borja Álvarez de Toledo y Gonzaga, baxaba, al traviés de la Casa d'Este, de Catalina Micaela (15671597), casada con Carlos Manuel I, fía de Felipe II..

Ascendencia Real editar

Plantía:Familytree/start Plantía:Familytree {{familytree | | | | | |!| |-} Plantía:Familytree Plantía:Familytree Plantía:Familytree Plantía:Familytree Plantía:Familytree Plantía:Familytree Plantía:Familytree Plantía:Familytree Plantía:Familytree Plantía:Familytree Plantía:Familytree Plantía:Familytree Plantía:Familytree Plantía:Familytree Plantía:Familytree Plantía:Familytree Plantía:Familytree Plantía:Familytree Plantía:Familytree Plantía:Familytree Plantía:Familytree Plantía:Familytree Plantía:Familytree Plantía:Familytree Plantía:Familytree Plantía:Familytree Plantía:Familytree {{familytree | | | | | | |-} Plantía:Familytree/end

Economía de la casa editar

La economía de la casa basábase fundamentalmente na agricultura, la ganadería, la pesca y el comerciu. Cultivaba nes sos tierres del Aljarafe, del baxu Guadalquivir, de la Campu de Xerez y de l'alfoz de Medina-Sidonia, la tríada mediterránea (trigu, olivo y viña) y los cultivos hortícolas. Esplotaba dende'l puntu de vista de la ganadería bovina les grandes deveses del Condáu de Borrina y del Andévalo. Tenía les almadrabas d'atún de Barbate, Conil y Chiclana, les salines y l'Almona de Sanlúcar. Comerciaba dende'l puertu de Sanlúcar col norte d'Europa, norte d'África y les Indies, esportando atún, vinu, grana, aceite, xabón... y beneficiándose de les importaciones y del conxuntu del tráficu comercial de dichu puertu, por aciu la casa de contratación ducal y el cobru del almojarifazgo del puertu de Sanlúcar per parte de l'aduana ducal.[3]

Mecenalgu artísticu y presencia nes artes editar

La casa exerció un importante mecenalgu artísticu. Exemplu d'ello, nel planu arquiteutónicu, son el Palaciu de Medina Sidonia en Sanlúcar de Barrameda,[24] el Palaciu de los Condes n'Huelva capital, el Palaciu de Medina Sidonia en Sevilla (derruido)[2] el Monesteriu de San Isidoro del Campo en Santiponce, el Monesteriu de Dominiques de Madre de Dios en Sanlúcar, el Conventu de Santu Domingu de Sanlúcar, el Santuariu de La nuesa Señora de la Caridá Coronada en Sanlúcar, el Conventu de La Mercé en Sanlúcar, el castiellu de Santiago, el castiellu de Borrina, Trigueros y Barbate, la chanca de Zahara de los Atunes y un llargu etcétera. Tocantes a pintura y escultura, destaquen les obres encargaes a Francisco Juanete y Francisco de la Gándara. De la mesma les obres de platería de Luis Sánchez y Jacques de Uparque, y los fíos d'esti postreru Juan y Pedro.[25] Nel marcu literatio, la xesta de Tarifa de Guzmán el Bonu foi oxetu de numberoses obres, ente elles la escrita por Tomás de Iriarte. Atribuyíu a Cervantes, el Sonetu a la entrada del duque de Medina en Cádiz, ta dedicáu al VII duque. Góngora dedicó'l so Fábula de Polifemo y Galatea al Conde de Borrina.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Antonio Romero-Doráu. "casa_de_Medina_Sidonia Praeferre patriam liberis parentem decet: el lema senequiano de la casa de Medina Sidonia". El Rincón malillo. Anuariu del Centru d'Estudios de la Mariña Noroeste de Cádiz. Nᵘ4. Sanlúcar de Barrameda. 2014. ISSN 2173-870X. Páxs. 44-47.
  2. 2,0 2,1 CRUZ ISIDORO, Fernando (Universidá de Sevilla). "El palaciu sevillanu de los guzmanes según dos planos de mediaos del sieglu XVIII." En Llaboratoriu d'Arte nᵘ19. 2007. Páx. 247-262.
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 GALÁN PARRA, Isabel. "El llinaxe y los estaos señoriales de los duques de Medina Sidonia a empiezos del sieglu XVI", en Na España medieval, nᵘ11. Universidá Complutense, Madrid. 1988. ISSN 0214-3038. Pp. 45-78
  4. ÁLVAREZ DE TOLEDO Y MAURA, Isabel.. «"Guzmán el Bonu, el fundador"». Web de la Fundación Casa de Medina Sidonia. Archiváu dende l'orixinal, el 10 de marzu de 2009. Consultáu'l 31 d'avientu de 2008.
  5. ÁLVAREZ DE TOLEDO Y MAURA, Isabel. «"II Señor de Sanlúcar y Condes de Borrina"». Web de la Fundación Casa de Medina Sidonia. Archiváu dende l'orixinal, el 10 de marzu de 2009. Consultáu'l 31 d'avientu de 2008.
  6. Tamién llamáu "Benamaya"
  7. Tamién llamáu "Benamahabú", población ente Algatocín y Benalauría, güei despoblada.
  8. Güei, Conde de Ureña
  9. ÁLVAREZ DE TOLEDO Y MAURA, Isabel.. «"El I Duque de Medina Sidonia"». Web de la Fundación Casa de Medina Sidonia. Archiváu dende l'orixinal, el 13 d'agostu de 2009. Consultáu'l 31 d'avientu de 2008.
  10. ÁLVAREZ DE TOLEDO Y MAURA, Isabel. «"Los pleitos de Juan y el II Duque"». Web de la Fundación Casa de Medina Sidonia. Consultáu'l 31 d'avientu de 2008.
  11. ÁLVAREZ DE TOLEDO Y MAURA, Isabel. «"Del III al V Duque de Medina Sidonia"». Web de la Fundación Casa de Medina Sidonia. Consultáu'l 31 d'avientu de 2008.
  12. ÁLVAREZ DE TOLEDO Y MAURA, Isabel. «"Juan Alonso, VI Duque, Ana y el so pleitu"». Web de la Fundación Casa de Medina Sidonia. Consultáu'l 31 d'avientu de 2008.
  13. ÁLVAREZ DE TOLEDO Y MAURA, Isabel. «"VII y VIII Duques. Cap. Mar Océanu"». Web de la Fundación Casa de Medina Sidonia. Archiváu dende l'orixinal, el 16 de xunu de 2011. Consultáu'l 31 d'avientu de 2008.
  14. ÁLVAREZ DE TOLEDO Y MAURA, Isabel. «"IX a XIV Duques. L'Exiliu"». Web de la Fundación Casa de Medina Sidonia. Archiváu dende l'orixinal, el 13 d'abril de 2011. Consultáu'l 2 de xunu de 2008.
  15. ÁLVAREZ DE TOLEDO, Isabel.. «"La unión de les cases (S XVIII a XX)"». Web de la Fundación Casa de Medina Sidonia. Archiváu dende l'orixinal, el 16 de xunu de 2011. Consultáu'l 31 d'avientu de 2008.
  16. ÁLVAREZ DE TOLEDO, Isabel.. «"Osorio - Toledo de Villafranca del Bierzo"». Web de la Fundación Casa de Medina Sidonia. Consultáu'l 31 d'avientu de 2008.
  17. ÁLVAREZ DE TOLEDO, Isabel.. «"Casa Fajardo: Marqueses de Los Vélez"». Web de la Fundación Casa de Medina Sidonia. Consultáu'l 31 d'avientu de 2008.
  18. ÁLVAREZ DE TOLEDO, Isabel.. «"Moncada, Aragón, Requesens, Romana"». Web de la Fundación Casa de Medina Sidonia. Consultáu'l 31 d'avientu de 2008.
  19. ÁLVAREZ DE TOLEDO Y MAURA, Isabel. «L'Archivu de la Casa de Medina Sidonia». Web de la Fundación Casa de Medina Sidonia. Consultáu'l 31 d'avientu de 2008.
  20. ÁLVAREZ DE TOLEDO, Isabel. «La configuración del Archivu». Web de la Fundación Casa de Medina Sidonia. Archiváu dende l'orixinal, el 3 de marzu de 2009. Consultáu'l 31 d'avientu de 2008.
  21. ÁLVAREZ DE TOLEDO Y MAURA, Isabel. «Estatuto de la Fundación Casa de Medina Sidonia». Web de la Fundación Casa de Medina Sidonia. Consultáu'l 31 d'avientu de 2008.
  22. hai-que-confundir-el valor-con-el dineru-eso-ye-de-necios "Nun hai que confundir el valor col dineru. Eso ye de necios"
  23. GONZÁLEZ DE GREGORIO ÁLVAREZ DE TOLEDO, Leoncio-Alonso. "El patrimoniu Medina Sidonia." El País, 12 de mayu de 2010.
  24. ÁLVAREZ DE TOLEDO, Isabel. «El Palaciu de Medina-Sidonia en Sanlúcar de Barrameda». Web de la Fundación Casa de Medina Sidonia. Consultáu'l 31 d'avientu de 2008.
  25. CRUZ ISIDORO, Fernando. “Luis Sánchez y Jacques de Uparque, plateros de la Casa ducal de Medina Sidonia”. Llaboratoriu d'Arte nᵘ10. Sevilla. Universidá. 1997. Pp. 413-430.

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar