Pa la intervención d'Estaos Xuníos d'América de 1983 na isla caribeña homónima, vease Invasión de Granada.

La guerra de Granada foi'l conxuntu de campañes militares que tuvieron llugar ente 1482 y 1491, entamaes pola reina Sabela I de Castiella y el so maríu'l rei Fernando II d'Aragón nel interior del reinu nazarí de Granada, que remataron cola Capitulaciones de Granada del rei Boabdil, quien bazcuyara ente l'alianza, el doble xuegu, la contemporización y l'enfrentamientu abiertu con dambos bandos y que tuvo como consecuencies la integración na Corona de Castiella del últimu reinu musulmán de la península ibérica rematándose'l procesu históricu de la Reconquista que los reinos cristianos empezaren nel sieglu VIII y pol cual el papa Alexandru VI reconoció a Isabel y Fernando col títulu de Reis Católicos en 1496.

Guerra de Granada
Parte de Conquista Cristiana de la Península Ibérica
Fecha 1482 (Gregorianu) → 2 xineru 1492
Llugar Sureste de la península ibérica,
(Reinu de Granada y tierres fronterices)
Resultáu Victoria decisiva de los Reis Católicos.
Cambeos territoriales El Reinu nazarí de Granada ye anexonáu a la Corona de Castiella
Belixerantes
Corones de Castiella y Aragón
Órdenes Militares
Cruciaos europeos
Reinu de Granada (oficialista)
Zegríes
Gomeres

Reinu de Granada (Boabdil)
Abencerrajes
Comandantes
Fernando II d'Aragón
Sabela I de Castiella
Diego de Merlo
Marqués de Cádiz
Conde de Cabra
Duque de Medina Sidonia
Íñigo López de Mendoza
Alonso de Cárdenas
Rodrigo Téllez Girón
Diego López Pacheco
Gonzalo Fernández de Córdoba
Hernán Pérez del Pulgar
Andrés Cabrera
Pedro Enríquez
Francisco Ramírez
Duque d'Alba de Tormes
Muley Hacén
El Zagal
Cid Hiaya

Boabdil
Aixa
Fuercies en combate
82 000 combatientes
200 cañones[1]
100 buques de guerra[1]
Baxes
100 000 muertos o esclavizados
[editar datos en Wikidata]

Los diez años de guerra nun fueron un esfuerciu continuu: solía marcar un ritmu estacional de campañes empecipiaes en primavera y deteníes nel iviernu.

Amás, el conflictu tuvo suxetu a numberoses vicisitúes béliques y civiles. Nel bandu cristianu foi decisiva la capacidá d'integración nuna misión común qu'entamó principalmente la Corona de Castiella sofitada pola nobleza castellana y l'imprescindible impulsu del cleru so l'autoridá de la emerxente Monarquía Católica. La participación de la Corona d'Aragón foi de menor importancia: amás de la presencia del propiu rei Fernando, consistió na collaboración naval, l'aportación d'espertos artilleros y l'emprestu financieru. Nel bandu musulmán fueron notables los enfrentamientos internos que favorecieron l'ésitu de los sos contrarios.

La protocolaria entrega de les llaves de la ciudá y la fortaleza-palaciu de l'Alhambra, el 2 de xineru de 1492 sigue conmemorándose tolos años nesa fecha con un tremolar de banderes dende'l Conceyu de la Ciudá de Granada.

Significáu editar

 
Esti mapa correspuende a la situación de los cinco reinos peninsulares a empiezos del sieglu XIV. El territoriu del Reinu de Granada en 1482 yera llixeramente más amenorgáu, sobremanera nel so estremu occidental, venciendo la zona del Estrechu (zona de la "G" de les lletres de "GRANADA") y Antequera (zona sobre la primera "A").

Modernidá editar

La Guerra de Granada, a pesar de caltener munches traces de la Edá Media, foi una de les primeres guerres de la Edá Moderna, pol armamentu y táctiques emplegaes (más que batalles en campu abierto, fueron decisivos los asedios resueltos con artillería, y les maquiavéliques maniobres polítiques, anque nun faltaron exemplos d'heroísmu caballerescu, tamién propios de la dómina). Significó una etapa entemedia clave na evolución bélica d'Occidente ente la Guerra de los Cien Años y les Guerres d'Italia.[3] Tamién yera moderna la condición del exércitu vencedor, al que, a pesar del so heteroxénea composición, o precisamente por ella (allegaron tou tipu de fuercies, dende les tradicionales, axuntaes polos nobles, los conceyos, les órdenes militares, los señoríos eclesiásticos; hasta otres como l'apocayá entamada Santa Hermandá y auténticos mercenarios profesionales provenientes de toa Europa[4] incluyendo un grupu d'arqueros ingleses empobinaos por Lord Scale[5]) suelse considerar como un precoz exemplu d'exércitu modernu, permanente y profesional (pa la historiografía más tradicionalista, con traces d'exércitu nacional, probablemente con abusu del términu), nun momentu en que se taben definiendo les monarquíes autoritaries que van conformar los estaos-nación d'Europa Occidental.

España, en trance de formar la so unidá territorial, foi unu de los principales exemplos tres el matrimoniu de los Reis Católicos (1469) y la so victoria na Guerra de Socesión Castellana (1479).

La Guerra de Granada foi utilizada p'acomuñar al Reinu de Castiella y al Reinu d'Aragón nun proyeutu común, ufiertando a l'aristocracia una actividá coles mesmes codalosa pa ella y preséu a la monarquía, que puede ser exhibida coles mesmes como empresa relixosa en conformidá cola nueva forma d'identidá social más combativa: l'espíritu del cristianu vieyu.[6]

El fin de Reconquistar y l'empiezu del Imperiu editar

La Guerra de Granada, al ser la última posibilidá d'espansión territorial de los reinos cristianos frente a los musulmanes na península ibérica significó'l fin de la Reconquista, procesu históricu de llarga duración qu'empezara nel sieglu VIII.

La "Reconquista" ye un términu ideolóxicu dotáu d'una carga semántica pocu neutral, y tien d'entendese nos sos xustos términos: nun significara una continuidá d'hostilidaes en tol periodu; y ello ye que dende la crisis del sieglu XIV detuviérase (contabilizáronse 85 años de paz por 25 de guerra nel periodu 1350-1460), conformándose'l Reinu de Castiella, l'únicu con frontera frente a los musulmanes, col control del estrechu de Xibraltar y el caltenimientu del Reinu de Granada como un estáu vasallu y tributariu en que la so política interior intervenir n'ocasiones. En momentos de debilidá castellana, asocedía al contrariu, que los nazaríes exercíen les sos propies iniciatives, suspendiendo los pagos, amburando y escalando llocalidaes (dalgunes tan alloñaes como Villarrobledo) o recuperando dalgún pequeñu territoriu (Cieza y Carrillo en 1477),[7] dacuando en connivencia con dalguna de les faiciones qu'estremaben Castiella (les disputes ente'l Marqués de Cádiz y el Duque de Medina Sidonia llevaron a esti postreru a aliase colos granadinos, qu'arrampuñaron el castiellu de Cardela al primeru cola so ayuda).[8] La permeabilidá de la frontera en dambes direiciones tamién produció la esistencia de categoríes sociales mistes: los elches, o cristianos (munches vegaes ex-cautivos) que se convertíen al Islam y los tornadizos que yeren la categoría inversa.[9] Transitaben ensin nengún problema pel territoriu fronterizu los ejeas, intermediarios dotaos de salvoconductos qu'axustaben los rescates de prisioneros.[10]

 
Territoriu del reinu nazarí mientres el sieglu XV. En verde claru, los territorios conquistaos polos reinos cristianos dende'l sieglu XIII inclúin Ceuta, na mariña d'África.

Anque nun faltaron operaciones militares más importantes, fueron puntuales y llindaes n'estensión, como la toma d'Antequera (1410), que sirvió fundamentalmente pa prestigiar a Fernando I d'Aragón de Trastámara, qu'añadió'l nome de la ciudá conquistada al so, como los xenerales romanos, siéndo-y bien útil pa la so eleición como rei d'Aragón nel compromisu de Caspe (1412); o la batalla de La Higueruela (1431), nel reináu Xuan II de Castiella, que tamién nesti casu foi oxetu d'un aparatu propagandísticu desproporcionáu en beneficiu del valíu Álvaro de Luna.

La construcción d'un estáu modernu, nel conceutu que de tal cosa teníen los Reis Católicos, nun yera compatible col caltenimientu d'esa singularidá na Europa cristiana, qu'amás quitaba llibertá de movimientos a Castiella y torgaba la esplotación fayadiza d'una gran cantidá de tierres a lo llargo d'una estensa ya insegura frontera.[11]

La noticia de la Toma de Granada foi celebrada con festexos en toa Europa: en Roma celebróse una procesión d'aición de gracies del colexu cardenaliciu; en Nápoles representáronse drames alegóricos de Jacopo Sannazaro, nos que Mahoma fuxía del lleón castellanu; na Catedral de San Pablo de Londres, Enrique VII d'Inglaterra fixo lleer una emponderadora proclama:[12]

Esti fechu acaba de ser peracabáu gracies a la valentía y a la devoción de Fernando ya Isabel, soberanos d'España que, pa la so eterna honra, recuperaron el grande y ricu reinu de Granada y tomáu a los infieles la poderosa capital mora, de la cual los musulmanes yeren dueños dende diba sieglos.

L'enfrentamientu ente Cristianismu y Islam dotaba al conflictu d'una traza inequívocamente relixosu, que la implicación brengosa del cleru encargar de remarcar, incluyendo la concesión pol papáu de la Bulda de Cruzada. Terminada la guerra, Isabel y Fernando recibieron el títulu de Católicos (1496) pol papa valencianu Alexandru VI, de la familia Borgia, nuna reconocencia del ascensu d'España como potencia europea homologable, no que tampoco yera ayena la política de "máximu relixosu" de los Reis, que produxera la espulsión de los xudíos en 1492, pocu dempués de tomar de Granada. La presión sobre los conversos, al traviés de l'acabante instaurar Inquisición española, taba siendo particularmente dura dende'l primer autu de fe (Sevilla, 1481). Por si esto fuera pocu, el Papáu tamién-yos concedió'l Nuevu Mundu descubiertu y por afayar (de nuevu nesi mesmu añu) en cuenta de la so evanxelización, tou ello nel conxuntu de documentos conocíu como Buldes Alexandrines. Les referencies a la recuperación de Xerusalén nun dexaron de tar presentes como un horizonte retóricu.[9]

Dende una perspeutiva más amplia, nel otru estremu del mar Mediterraneu taba formándose el xigantescu Imperiu otomanu, musulmán, que tomara la cristiana Constantinopla en 1453 y aumentaba los sos dominios nos Balcanes y el Próximu Oriente, llegando inclusive a ocupar temporalmente'l puertu italianu d'Otranto en 1480. Sicasí, los granadinos tuvieron d'enfrentase solos a los cristianos, yá que los sos posibles aliaos, los sultanes de Fez, de Tremecén o d'Exiptu nun s'implicaron na guerra.[13]

Como procesu históricu, la meyora territorial español nun se detuvo con tomar de Granada y siguió de fechu mientres el sieglu siguiente, al siguir esistiendo les fuercies sociales qu'alimentaben esa necesidá espansiva. Esa espansión pudo trate nel esterior que, xunto a los azares dinásticos qu'axuntaron diversos territorios europeos, formó'l Imperiu español: la simultánea conquista de les Islles Canaries y la posterior Conquista d'América (afayada'l 12 d'ochobre de 1492, na espedición prevista nes Capitulaciones de Santa Fe roblaes por Colón y los Reis frente a la Granada asediada); de tomar puntual de places del norte d'África; amás de la conquista del cristianu reinu de Navarra en 1512.

L'exércitu editar

 
Bandera utilizada pola infantería de los Reis Católicos.
Mientres la marcha fixo baltar los campos y retó a combate al enemigu. La medrana a les revueltes intestinas de los granadinos obligó al rei Albuhacén a refuga-y, nun presentando nunca les sos batalles ante les nueses y llindándose a esconder ente les olivares ensame de peones y a asitiar xunto a los emboscados, venaes a allegar a la escaramuza, dellos caballeros sueltos, qu'en revueltu pelotón asonsañaben caminar a la ventura; tou con cuenta de cayer sobre los nuesos, si nel so enfotu d'engarrar acometíen incautamente a los moros na so marcha. Aldovinó D. Fernando'l ardid, y dio orde a los soldaos de nun empeñar combate a les escondidielles.

Depués, a midida que díbense averando a Granada, curiaba más de la seguridá de los reales; nun dexaba a homes d'armes nin a peones romper l'orde de les batalles, nin a los destinaos a baltar de los campos que salieren ensin fuerte escolta; a tou aprovió con maduru conseyu pa evitar un escalabru como l'asocedíu l'añu anterior xunto a Loja. A exemplu del Rei, los Grandes y l'exércitu enteru reparaben la más estricta disciplina, diendo a l'aguada col debíu procuru, evitando con patrullar les sorpreses del enemigu, procediendo, a lo último en tou cual cumplía a un exércitu perfectamente disciplináu. Namái foi torga pa siguir provocando a combate al ensame enemigu, la insuficiencia de la cebera, porque, fora de les mieses, tolos demás alimentos arralecíen, y nun pudieren los soldaos esperecer tiempu ensin quexase la falta de cebera

Alonso de Palencia, Guerra de Granada, llibru III (1483)

Foi esperimentada nes Guerres de Granada una nueva formación militar mista d'artillería y infantería dotada d'armamentu combináu (piques, espingardes, más tarde arcabuces...), con usu menor de la caballería que nes guerres medievales, y con soldaos mercenarios sometíos a una disciplina distinta a la del códigu d'honor del vasallaxe feudal, y ensin escaecer contingentes non combatientes, n'ocasiones perabondosos: hasta 30.000 "obreros" en 1483, encargaos de recoyer o quemar colleches (les famoses baltes pa debilitar la economía enemiga) y realizar otres xeres con valor tácticu y estratéxicu.[14]

Esta innovadora unidá militar foi conocida darréu como tercios. A los pocos años utilizar con ésitu nes Guerres d'Italia al mandu d'un militar esperimentáu nes campañes andaluces: Gonzalo Fernández de Córdoba o'l Gran Capitán.

Sía comoquier, anque s'aportunó nello abondosamente pola historiografía, nun convien esaxerar el precedente: les entrenaes tropes de choque castellanes de les Guerres de Granada siguíen siendo esencialmente la caballería real y señorial, y les milicies a cuerpu, na so mayor parte yeren de reclutamiento conceyil, en gran parte non combatiente, y el so rendimientu foi mediocre.[11]

Pa Ladero Quesada foi la última hueste medieval de Castiella, claramente distintu de los cuerpos profesionales del sieglu siguiente. Lo que sí puede considerase una clara muestra de la forma moderna de faer la guerra ye'l volume de medios emplegaos: hasta 10.000 caballeros y 50.000 infantes, y más de 200 pieces d'artillería construyíu en Écija con ayuda de téunicos franceses y bretones.[15] Los artilleros pasaron de ser cuatro en 1479 a 75 en 1482 y 91 en 1485, munchos de los cualos vienen de Aragón, Borgoña o Bretaña. La cantidá d'animales de tiru y carga tamién se cuntaba por decenes de miles (hasta 80.000 mules requisadas nun añu).[16]

La guerra foi casi dafechu terrestre. Anque hubo una considerable presencia naval de buques castellanos (del Atlánticu andaluz, vascos y d'otros puertos cantábricos) y aragoneses, nun pasaron de realizar una eficaz función de bloquéu, vixilancia y corsu, enzancando la rellación de los granadinos colos sos posibles aliaos del otru llau del Estrechu, que tampoco demostraron enforma interés por intervenir.[17]

Tocantes a los costos financieros, fueron inmensos. Ladero Quesada aventura una cifra de mil millones de maravedinos pa la Corona y otru tantu pa los demás axentes qu'intervinieron. Consiguióse recaldar, amás de los ingresos ordinarios (siempres en maravedinos): 650 millones cola Bulda de Cruzada, 160 millones con subsidios o décimes del cleru (davezu exentu) y 50 millones de les xuderíes y comunidaes mudéxares. Namái los esclavos vendíos tres tomar de Málaga significaron más de 56 millones. Siendo insuficientes, recurrir al creitu tantu en Castiella (de forma obligatoria a conceyos, a la Mesta, a les colonies de mercaderes estranxeros y a dellos nobles) como fora d'ella (16 millones en Valencia) y l'emisión de juros con un interés ente'l 7 y el 10%.[18]

Protagonistes editar

Los cristianos editar

 
Los Reis Católicos conquistadores de Granada.

Mientres la Guerra de Granada la direición de la conquista correspondió a la monarquía. Sabela I de Castiella nun dexaba de tar presente en llugares non demasiáu seguros (allegó a dellos asedios, ya inclusive tuvo presente nel campamentu real mientres una tarrecible quema). La famosa promesa de nun camudase de camisa hasta nun tomar la ciudá (que quiciabes nun fuera Granada, sinón Baza) ye un mitu d'imposible verificación, que tamién se rellacionó col zarru de los baños moros, por cuestiones morales.[19] La implicación personal de Fernando foi constante.

Tamién correspondió a la nobleza un papel protagonista, ensin minusvalorar la presencia fundamental del cleru (como la del confesor real, Hernando de Talavera) y la más escura de les clases medies (como la del secretariu real Fernando de Zafra).[20]

Los caballeros castellanos editar

Ciertes families de l'aristocracia castellana destacaron pola so participación nestes guerres, anque al contrariu que nes anteriores Guerres civiles castellanes, nesti casu sometíes a una fuerte autoridá real.

Descolló la familia de Mendoza na persona d'Íñigo López de Mendoza y Quiñones, I marqués de Mondéjar y II conde de Tendilla, conocíu como El Gran Tendilla, que recibió'l cargu hereditariu d'Alcaide de la Alhambra y los de Capitán Xeneral y Virréi de Granada.

La frontera, al empiezu de la guerra, quedó militarmente al cargu de trés altos nobles: Alonso de Cárdenas, maestre de la Orde de Santiago, nel oeste, con base en Écija; Pedro Manrique III de Lara, I duque de Nájera, nel norte, con base en Xaén; y Pedro Fajardo y Chacón, adelantado de Murcia, con base en Lorca.[21]

El yá nomáu Gonzalo Fernández de Córdoba algamó un protagonismu especial y un futuru muncho más importante que'l que paecía acutar la so posición de nacencia, que magar yera na alta nobleza (la casa d'Aguilar y Córdoba) nun yera más qu'un fíu segundón. La capacidá de movilidá social ascendente nun yera imposible, pero taben bien delimitadas les formes d'aportar a ella: Gonzalo foi un exemplu de cómo yera necesaria una bona combinación de trubiecu, bona suerte, capacidá y esfuerciu personal pa destacar naquella aturbolinada ocasión. La so ocasión llegó de resultes de la so especial habilidá pa contautar colos musulmanes, especialmente col rei Boabdil que-y consideraba amigu personal desque ésti tuvo presu nel castiellu de Lopera. En demostrando'l so inxeniu y capacidá militar y organizativa, llogró la alcaidía d'una fortaleza importante (Íllora) y los sos bonos oficios fueron trascendentales nel fin de la guerra.[22]

Tamién se producieron ennoblecimientos de soldaos de valor destacáu, la última oportunidá de tal ascensu social, tantu por acabase'l territoriu peninsular a reconquistar como pola mutación fundamental que se taba produciendo nel conceutu mesmu de la guerra y de la función militar de la nobleza.

 
Hernán Pérez del Pulgar, l'alcaide de les Fazañes de la Guerra de Granada.
 
Tumba del Doncel de Sigüenza.

Tocantes a la consecución de gloria individual, puede citase a Hernán Pérez del Pulgar, l'alcaide de les Fazañes, que terminó lluciendo nel so escudu once castiellos poles places tomaes (destacando Málaga y Baza) y unu más por un temerariu golpe de mano nocherniegu en que clavó a les puertes de la Mezquita Mayor de Granada un Ave María y amburó l'Alcaicería (1490).

Si la busca de la fama póstuma yera unu de los principios que más animaba al home del Renacimientu, tamién lo consiguieron los menos afortunaos Martín Vázquez de Arce, el Doncel de Sigüenza y Juan de Padilla, el Doncel de Fresdeval, cola so tempranes muertes en batalla y les sos estraordinaries tumbes, respeutivamente, na Catedral de Sigüenza y el monesteriu de Fresdelval.

Nel Privilexu rodáu d'Asientu y Capitulación pa la entrega de la ciudá de Granada, de 30 d'avientu de 1491, figuren un total de 48 confirmantes: los más altos nobles llaicos y eclesiásticos que tomaron parte na guerra de Granada hasta la so rindición.[23]

Los sultanes nazaríes editar

 
El sultán Boabdil, foi l'últimu rei nazarí de Granada.

La guerra tuvo enforma que ver col fechu de que, coles mesmes que los reinos cristianos habíense pacificado y reorganizáu, el reinu de Granada enfrentar a la crisis dinástica de los postreros sultanes nazaríes (davezu referíos como "reis" nes fontes cristianes), concretada pola llucha de poder ente estos trés personaxes emparentaos (ente paréntesis indiquen el so periodos de gobiernu efectivu):

Cid Hiaya el-Nayyar (o Sidi Yahya), primu de Boabdil y cuñáu d'El Zagal, qu'actuaba como virréi o walí n'Almería, Guadix y Baza, yera partidariu de l'alianza colos castellanos, y terminó per apurrir Baza y bautizase col nome de Pedro de Granada (1489), empecipiando la poderosa familia de los Granada Venegas.

Amás de los enfrentamientos dientro de la familia real, l'aristocracia granadina presentaba otres divisiones, como la rivalidá qu'adquirió tintes llexendarios ente la familia de los zegríes (fronterizos o defensores de la frontera) y la de los abencerrajes (Banu Sarray, esto ye, fíos del talabartero). Tamién se rexistraron enfrentamientos ente los Alamines, los Venegas y los Abencerrajes en 1412. Estos postreros sulevar en Málaga en 1473 y fueron duramente reprimíos por Muley Hacén (incluyendo, según la lleenda, una matanza a traición nun salón de la Alhambra). Munchos fuxeron a Castiella.[24]

== Desenvolvimientu estremaron cuatro etapes na guerra de Granada.

Primer etapa de 1482 a 1487 editar

Una primer etapa desenvolver na conquista de la parte occidental del reinu (actual provincia de Málaga, Loja y la Vega de Granada), anque les conquistes territoriales fixéronse esperar hasta 1485, tres unos primeros años d'improvisación.[25]

 
Zahara de la Sierra, na actual provincia de Cádiz.

Hasta entós, les tregües ente Castiella y Granada anovárense regularmente (en 1475, 1476 y 1478). Sicasí, los incidentes fronterizos nun yeren estraños, y l'inestabilidá del reinu musulmán emburrió a una aición pocu meditada: a finales del añu 1481, como represalia por hostigamientos puntuales de parte cristiana, los musulmanes tomaron Zahara. Eso dio una escusa plausible pa una operación de más valumbu'l 28 de febreru de 1482: tomar d'Alhama, al cargu de Rodrigo Ponce de León y Núñez, II marqués de Cádiz, autorizáu por Diego de Merlo, representante real en Sevilla. Enrique Pérez de Guzmán y Fonseca, II duque de Medina Sidonia, aristócrata enemigu del de Cádiz (nun exemplu de sumisión a les órdenes reales y coordinación nun proyeutu común) allegó a reforzar les posiciones recién ganaes. N'abril foi'l mesmu Fernando'l que llegó a Alhama. Esta plaza foi oxetu d'una especial atención mientres el restu de la guerra, y confiada como un honor a personaxes importantes (dende 1483 al conde de Tendilla).[26] Magar caltener una plaza avanzao y aisllao yera un disparate dende'l puntu de vista estratéxicu, fixéronse tolos esfuercios necesarios pa caltenela abastecida y relevaes dacuando les tropes de la so guarnición, funcionando como unu de los elementos propagandísticos movilizadores de la guerra.[11] Nun ye estrañu que delles pieces del romanceru, destacadamente el Romance de la perda de Alhama, escoyendo esti episodiu exercieren a esa función:[27]

 
Techu de la Sala de los Abencerrajes de l'Alhambra, onde cunta la lleenda que fueron asesinaos por orde del sultán trenta y seis caballeros principales de la familia Banu Sarray o abencerrajes.

Paseábase el rei moru pela ciudá de Granada,
dende la puerta d'Elvira hasta la de Vivarambla


-¡Ai de la mio Alhama!
Cartes fuéron-y veníes
que Alhama yera ganada.
Les cartes echó nel fueu, y al
mensaxeru matara.
-¡Ai del mio Alhama!
Descabalga d'una mula y
nun caballu acaballa, pol
Zacatín enriba xubíu haber
al Alhambra.
...
-Habéis de saber, amigos, una nueva desdichada:

que cristianos de braveza yá nos
ganaron Alhama.
-¡Ai del mio Alhama!
Ellí faló un alfaquí, de barba crecida y
cana:
-Bien se te emplega, bon rei, bon
rei, bien se te emplegara -¡Ai de la mio
Alhama!
-Matasti los Bencerrajes, que yeren
la flor de Granada;
coyisti los tornadizos
de Córdoba la nomada.
-¡Ai del mio Alhama!
Por eso mereces, rei, una pena bien
doblada:
que te pierdas tu y el reinu, y equí piérdase Granada.

.


 
L'alcazaba de Málaga, fortaleza musulmana nel monte Gibralfaro, sobre l'antiguu teatru romanu.

Les siguientes operaciones significaron un fracasu pa los cristianos: nel fallíu ataque a Loja (xunetu de 1482) morrió'l maestre de la Orde de Calatrava, Rodrigo Téllez Girón, y na primavera siguiente tampoco se consiguió tomar Málaga nin Vélez Málaga, cayendo prisioneros importantes nobles, como Juan de Silva, III conde de Cifuentes.[28]

N'abril de 1483, metanes les disensiones internes, y col fin d'adquirir prestíu, Boabdil intentó ensin ésitu tomar Lucena con 700 caballeros y 9000 soldaos, pero foi ganáu pol conde de Cabra, cayendo prisioneru. El destín del Rei Chicu foi aldericáu nun conseyu celebráu en Córdoba. El marqués de Cádiz yera consciente de les implicaciones na política interior granadina.

Porque los moros tienen poca fe colos sos reis, y les an tan pocu acatamientu, que llixeramente los fazen y desfacen tando llibres; mayormente tando presos, según qu'en diversos tienpos lo avemos vistu, y agora veemos na prisión deste. La qual sabida, depués los más que estauan al so obidiençia tornaron a la del rei'l so padre, y priuaron al fixu del nonbre de rei que -y avían dau.

Los Reis Católicos entamaron una xugada que demostró ser decisiva: lliberar tres asegurase la so alianza, incluyendo'l pagu de tributos. Dende Almería, fixo la guerra al so padre'l sultán Muley Hacén.[28] Al poco tiempu (na seronda), Zahara, la plaza qu'aniciara'l conflictu, volvió a manes cristianes.[28] Tamién tuvo importancia tomar de Tájara mientres una vasta espedición de suministru a Alhama y de balta de la vega granadina empobinada por el mesmu Fernando. La so situación frente a Loja facer clave na fase siguiente.[30]

La rensía contra Boabdil repunxo al so padre nel tronu de Granada y valió-y una fatwa o condena por un tribunal compuestu de los más prestixosos cadíes, muftíes, imanes y profesores el 17 d'ochobre de 1483, qu'a pesar de citar pergraves consecuencies encontaes nel Corán, tamién dexó prudentemente un marxe pa la reconciliación:

D'esto dixo l'Unviáu de Alá - Alá bendicir y salve - «Nun ye otra cosa que la muerte», polo que significa: destrucción de los musulmanes, enguizamientu al enemigu a extirpar de raigañu la grana de los creyentes y violar les sos coses más sagraes, tou lo cual ta declaráu ilícitu nel Llibru de Alá, na sunna del so Unviáu - Alá bendicir y salve -, y na opinión unánime de los ulemas, aparte otros peligros evidentes, yá que sofitase nos infieles y pidi-yos ayuda cai con toa evidencia so l'amenaza contenida nes pallabres de Alá Peraltu: «¡Oh, creyentes! Nun toméis por amigos a los xudíos y a los cristianos, porque unos son amigos de los otros. Aquel d'ente vós que los tome por amigos va convertir n'unu d'ellos. Alá nun ye guía de la xente inxusto». Y en estes otres pallabres: «Aquel de vós que lo facer, estremar del camín llanu».

Haber emprestáu xuramentu de fidelidá al príncipe prisioneru ye obstinarse nos errores y fechos ilícitos a que nos referimos y aportunar nos crímenes y maldaes que yá perpetaron. Tou aquel que-yos dea amparu o los ayudar de pallabra o d'obra, empresta ayuda a la rebeldía contra Alá Peraltu y ponse en contra de la sunna del so Profeta. Y tou aquel que se complaza no que faen, o deseye la so victoria, tien el deséu de remontase contra Alá na tierra de Alá cola más grave de les rebeldíes. Esta ye la cualificación en tantu persistan en tal conducta.

Agora bien, si vuelven a Alá y arrenuncien a la disensión y a la rebeldía en que s'atopen, los musulmanes tienen el deber d'aceptalos, porque Alá Peraltu diz: «Quien dempués de cometer inxusticia vuelve a Alá y se enmienda, tamién Alá volver a él». A Alá pidimos por que nos inspire'l rectu camín que tenemos de siguir, llíbrenos de la maldá de les nueses almes y afite con bien nuesa concordia. Él, que puede faelo, válganos nello.

Autores de la fatwa[31]
 
Castiellu de Benzalema, en Baza.

Puntu d'inflexón: 1485 editar

Si hasta entós, los dos primeros años de la guerra de Granada fueren non bien distintos a la forma medieval de la guerra, d'equí p'arriba, l'ataque cristianu adquirió una intensidá y continuidá que demostraben la voluntá de suprimir definitivamente la esistencia independiente del Reinu de Granada.[11] A partir d'entós y socesivamente, cayeron Ronda (mayu de 1485), Marbella (ensin combatir), Loja (mayu de 1486, con un usu decisivu de l'artillería pesao), gran parte de la Vega de Granada (fortaleces d'Íllora, Moclín, Montefrío y Colomera), y na mariña Vélez Málaga y la mesma Málaga (19 d'agostu de 1487). Esta plaza yera especialmente significativa por ser el principal puertu y pol amenorgamientu a esclavitú de la mayoría de les sos 8000 habitantes (los que nun axuntaron un rescate de 20 dobles) y de los 3000 gomeres de la so guarnición, de procedencia norteafricana, dirixíos por Hamet el Zegrí.[32]

Nel aspeutu interior de la política granadina, les lluches intestinas yeren non menos violentes ya inclusive más decisives pa la suerte final de la guerra. En 1485 el Zagal paecía ganar a los sos parientes, destronando al so hermanu Muley Hacén (que morrió pocu dempués) y espulsando al so sobrín de les zones qu'ocupaba. Boabdil viose forzáu a recuperar la imaxe de guerreru islámicu con una nueva ofensiva contra los cristianos, anque nel intre d'esta volvió cayer prisioneru de Castiella. Sicasí, el fechu nun-y foi desfavorable, yá que foi escusa abonda pa sellar un nuevu tratu colos Reis Católicos, poniéndose al mandu de un exércitu cristianu-musulmán que tomó Granada pa Boabdil en 1487. Quedaba para el Zagal bona parte del restu del territoriu, incluyendo ciudaes asediadas, como Baza.[33]

 
Castiellu de Lanjarón, nes Alpujarras.

Segunda fase, de 1488 a 1490 editar

Esta fase de la guerra de Granada consistió na conquista de la parte oriental del reinu (actual provincia d'Almería) y el restu del territoriu, sacante la capital.

Les campañes militares viéronse frenaes en 1488 de resultes de dellos factores: una epidemia de peste por toa Andalucía, la convocatoria de Cortes d'Aragón nos reinos de la Corona d'Aragón, que riquía l'atención de Fernando y el cansanciu propiu de los años trescurríos de guerra.[34] Tamién esistieron razones de política esterior, pos la cuestión socesoria de Bretaña, qu'arreyaba al Reinu de Navarra, apurría una oportunidá que nun podía esbardiase. Anque la campaña empobinada contra'l rei de Francia foi un fracasu militar, la xugada supunxo un ésitu diplomáticu y apurrió la base de la futura invasión de Navarra ya inclusive de l'alianza con Maximiliano I d'Habsburgu, al que sofitaron nuna coxuntura apurada.[35]

Treslladada la base d'operaciones a Murcia, produciéronse unes primeres conquistes relativamente sencielles (Vera, Vélez Blanco y Vélez Rubio). Sicasí, llocalidaes meyor defendíes, como Baza y Almería, aguantáronse firmemente, no que significó la campaña más dura de tola guerra (1489).[36] Tomar de Baza, asediada de xunu a avientu de 1489, llevó en poco tiempu a la capitulación d'Almería, Guadix, Almuñécar y Salobreña, mientres el Zagal rindir a los Reis Católicos, pasando al so serviciu dende'l so señoríu d'Andarax.[13] Granada quedaba totalmente aisllada. Más tarde (1491) retirar a África, onde'l sultán de Fez, por suxerencia del so sobrín Boabdil, encarceló-y y cegó.

 
La rindición de Granada, por Francisco Pradilla, unu de los especialistes na pintura d'historia mesma de la segunda metá del sieglu XIX.

Tercer fase, de 1490 a 1492 editar

Na última fase de la guerra de Granada les operaciones llindar al asediu de la ciudá, dirixíu dende'l campamentu-ciudá de Santa Fe. Con más intrigues qu'acontecimientos militares, los Reis Católicos esixeron a Boabdil la entrega de la ciudá en cumplimientu de les sos tantes vegaes anovaos pactos.

El desenllaz retrasóse non tantu por resistencia de Boabdil, sinón pola so falta de control internu efectivu, que los cristianos tampoco deseyaben erosionar por demás. Les últimes negociaciones secretes incluyeron el respetu a la relixón islámica de los que decidieren quedase, la posibilidá d'emigrar, una exención fiscal por trés años y un perdón xeneral polos delitos cometíos mientres la guerra. Axustáronse tres documento ente los emisarios de los Reis Católicos, Gonzalo Fernández de Córdoba y el secretariu real Fernando de Zafra y l'emisariu de Boabdil, Abul Kasim (el Muleh o'l Malih).[37]

El de Zafra, portador de la propuesta definitiva de los Reis de Castiella, retrasábase aquel día nel interior de la plaza. Cayera yá la nueche, y nel cuartel de los Reis el so tardanza infundía barruntos... Hernando de Zafra, qu'allá tardienta, créese morriéren-y o presu... al quarto de la mormeyera, con ánimu enhiesto, ensin que nengún peligru apasionára-y, salió [Gonzalo de Córdoba] del real, furtiándose de guardar; antes de la lluz primera llegó a la Alhambra, onde topó col Rei y los Alfaquíes Corrud y Pequeni y al Alcaide Muley y secretariu Fernando de Zafra. Aldericábense entá les garantíes y certidumbre que los Reis daben a Boabdil pol so dominiu de les Alpujarras. Y el recién llegáu foi quien atayó'l discutiniu que ponía fin a tratar: El debdo y tierres, señor alcayde, va durar quanto durara la so señoría nel serviciu de les sos alteces
Hernán Pérez del Pulgar, citáu y glosáu por Luis María Lojendio[38]

El 25 de payares de 1491 fueron roblaes les Capitulaciones de Granada, que concedieron amás un plazu de dos meses pa la rindición. Nun hubo necesidá d'escosalo, porque los rumores espublizaos ente'l pueblu granadín de apautar causaron balasmes, encaloraos tantu polos cristianos como polos fieles a Boabdil, qu'acabó per apurrir Granada'l 2 de xineru de 1492.[13]

El destín de los mudéxares convertíos en moriscos editar

 
Grabáu de la novela Los Monfíes de les Alpujarras (1859) de Manuel Fernández y González qu'amuesa al rei Boabdil xunto a la so madre contemplando Granada tres la derrota.

Boabdil empezó retirándose a les tierres alpujarreñas que-y garantizaben los Reis, pero finalmente (payares de 1493, tres una fuerte indemnización),[39] optó por cruciar l'Estrechu, como la mayor parte de la élite andalusí. Otros, como la familia Abén Humeya, convertir al cristianismu y fueron compensaos col caltenimientu ya inclusive la medría de la so estatus social (señoríu de Válor). Sicasí, les conversiones fueron bien minoritaries ente la población musulmana, que quedó sometida al dominiu cristianu —categoría social que mientres la Edá Media veníen recibiendo'l nome de mudéxares—. Dicha población taba constituyida fundamentalmente por llabradores sometíos a un duru réxime señorial, agora con señores cristianos. Calcular en casi mil el númberu de mercées, que nesti casu yeren tresferencies de propiedá a grandes señores, militares destacaos o clérigos importantes, ya inclusive musulmanes aliaos. Dalgunes van ser inclusive devoluciones parciales de tierres confiscadas mientres la guerra, como la Por cuenta de Fernando Enríquez Pequeñí (conversu que'l so nome árabe yera Mohamed el Pequeñí), rexidor de Granada, de parte de la facienda del so xenru Mohamed Alhaje Yuçef, muertu nel combate de Andarax cuando lluchaba contra les tropes reales.[40] Na práctica totalidá yeren señoríos de pequeñes dimensiones, cola esceición del marquesáu del Cenete, que se va formar cola concesión fecha al Cardenal Mendoza. Puede dicise que dende antes d'acabar la conquista ta diseñándose una colonización, planiada en bona parte por Fernando de Zafra, non exenta de contradicciones.[41]

Si equí hanse de cumplir toles mercés, nin si ye menester que se pueble de cristianos nin menos de moros. Nun entiendan les vueses alteces qu'esto se puede faer tou xuntu, conplir coles mercés y poblar los pueblos
Fernando de Zafra

La población mudéxar pasó en poco tiempu de ser tratada con una inicial política d'apandamientu, como correspondía a les condiciones de la capitulación, dirixida no relixoso por frai Hernando de Talavera, confesor de la reina y primer arzobispu de la ciudá; a otra de mayor firmeza a partir de la visita del nuevu confesor, el cardenal Cisneros (1499). Como resultancia, llógrase una medría de les conversiones, pero tamién un motín nel Albaicín (arrabalde granadín que pasara a ser el guetu islámicu de la ciudá, mientres l'antigua medina pasaba a ser remocicada y ocupada por repobladores cristianos)[42] y una sulevación nes Alpujarras. Tales desordes fueron consideraos como una rotura de les condiciones de la capitulación pela parte islámica, colo que, llibres de toa cortapisa, los reis emitieron la Pragmática de 11 de febreru de 1502, qu'obligaba al bautismu o al exiliu de los musulmanes.[43] Na práctica los bautismos fueron masivos, con una coerción pocu disimulada. Más qu'un remediu, anicióse un problema d'integración, incluyendo la rebelión de les Alpujarras (1568-1571, considerada una nueva Guerra de Granada), la so dispersión polos territorios castellanos del interior (siendo sustituyíos por colonu cristianos vieyos, en perxuiciu d'una agricultura tradicional extraordinariamente afecha a una redolada natural bien delicáu) y, col tiempu, el so espulsión (1609), xunto colos moriscos de la Corona d'Aragón.

Visiones lliteraries editar

La guerra y conquista de Granada dio tema a numberoses composiciones lliteraries n'español y otros idiomes. Foi asuntu d'una gran parte del Romanceru nuevu, cuantimás de los llamaos romances fronterizos y noticieros ya inspiró amás la maurofilia de los romances moriscos, la novela morisca y non pocos poemes heroicos y comedies de moros y cristianos.[44] Coles mesmes hubo un importante ecu européu; baste mentar Almahide ou l'esclave reine (1660) o a John Dryden y el so The Conquest of Granada ("La conquista de Granada", 1670); más d'un sieglu dempués apaez la obra de Jean Pierre Claris de Florian Gonzalve de Cordoue ou la Conquête de Granada (1791), qu'influyiría nel romanticismu posterior mientres casi mediu sieglu n'obres asemeyaes del restu d'Europa.[45] En EE. XX., por casu, cabo mentar a Washington Irving y el so A cronicle of conquest of Granada xunto a los sos Cuentos de la Alhambra y a William H. Prescott y el so The History of the Reign of Ferdinand and Isabella, the Catholic (1837).

Referencies editar

Notes editar

  1. 1,0 1,1 Clodfelter, Micheal McFarland: Warfare and Armed Conflicts: A Statistical Encyclopedia of Casualty and Other Figures, 1492-2015, 4th ed (n'inglés). ISBN 978-0786474707.
  2. VV. AA., Isabel la Católica na Real Academia de la Historia, Real Academia de la Historia, 2004. ISBN 9788495983541. Cfr. pal lema o llamátigu páx. 73.
  3. William Prescott, op. cit., citáu nun resume editorial (n'inglés)[1]
  4. Nomes de participantes estranxeros na guerra, según Eloy Benito Ruano (Xente del sieglu XV)[2]
  5. Joseph Pérez op cit, páx. 248
  6. Joseph Pérez op. cit., páx. 239
  7. Luis Suárez Fernández (1989)Los Reis Católicos. El Tiempu de la Guerra de Granada, páx. 77. Madrid, Rialp ISBN 84-239-5027-1
  8. Antoni Simón Tarrés, op. cit., páx. 48
  9. 9,0 9,1 Joseph Pérez op. cit., páx. 242
  10. Rachel Arié, op. cit., que cita como fonte a J. García Antón, «Cautiverios, truecos y rescates na frontera ente Lorca y Vera nos últimos tiempos nazaríes», Homenaxe al profesor Juan Torres Fontes, Murcia, 1987, páx. 549. N'otros pasaxes utiliza como fonte a Ibn al-Jatib, El mio‘yár al-ijtiyár fí dikr al-ma‘ahid wa-l-diyár, en Musáhadat Lisán al-dín b. al-Jatíb fí bilád al-Magrib wa-l-Andalus, ed. por A.H. al-‘Abbadi, Alexandría, 1958
  11. 11,0 11,1 11,2 11,3 Antonio Domínguez Ortiz, op. cit., páx. 40.
  12. Citada por Antoni Simón Tarrés, op. cit., páx. 48
  13. 13,0 13,1 13,2 Antoni Simón Tarrés, op. cit., páx. 56
  14. Joseph Pérez op. cit., páx. 248
  15. Cifres de Miguel Ángel Ladero Quesada, citaes por tolos autores: Antonio Domínguez Ortiz, op. cit. páx. 41, Antoni Simón Tarrés, op. cit., páx. 48-49
  16. Joseph Pérez op. cit., páx. 249
  17. Antoni Simón Tarrés, op. cit., páx. 49
  18. Antoni Simón Tarrés, op. cit., páx. 49 y 50
  19. Carlos Seco Serrano, La imaxe d'Isabel la Católica, ABC, domingu 12 d'ochobre de 2003, accesible en0216.pdf Atribuyir más bien a otra Isabel, Isabel Clara Eugenia, gobernadora de los Países Baxos, de la que se cunta lo mesmo, esta vegada sobre Oostende.
  20. Joseph Pérez, op. cit., páx.254
  21. Antoni Simón Tarrés, op. cit., páx. 51
  22. Luis María de Lojendio (1973)Gonzalo de Córdoba Madrid, Espasa Calpe ISBN 84-239-5027-1
  23. Esto ye, la escritura de les Capitulaciones daes nel Real de la Vega de Granada el 25 de payares de 1491 ente los Reis Católicos y los alcaides Yusuf ibn Comixa y Abu-Casim al Muley en nome de Boabdil rei de Granada. Nesta guerra participaron los duques y grandes de Castiella, col so pendón y xente de guerra. Dempués de los Reis Católicos, que dean el privilexu, suscribir el notariu mayor de Castiella y los notarios mayores de los reinos de Toledo, Lleón y Andalucía, qu'actúen como testigos y fedatarios. Y numbérase a los siguientes confirmantes: 1. Juan, príncipe, primoxénitu herederu de los reinos de Castiella, Lleón, Aragón,... 2. Pedro González de Mendoza, cardenal d'España, primáu d'España 3. Infante Enrique d'Aragón, primu del rei y de la reina 4. Alfonso d'Aragón, duque de Villahermosa, sobrín del rei 5. Álvaro de Zúñiga, duque de Béxar, conde de Bañares, xusticia mayor de la casa del rei y de la reina 6. Pedro Fernández de Velasco, condestable de Castiella, camareru mayor del rei y de la reina 7. Diego Sarmiento, conde de Salinas, repostero mayor del rei y de la reina 8. Juan Téllez-Girón, conde de Ureña, notariu mayor de Castiella 9. Pedro Enríquez, adelantado mayor d'Andalucía, tíu del rei 10. Gutierre de Cárdenas, comendador mayor de la Orde de Santiago 11. Juan Chacón, adelantado del reinu de Murcia, contable mayor del rei y de la reina 12. Rodrigo de Ulloa, contable mayor del rei y de la reina 13. Fadrique Enríquez, almirante mayor de Castiella, conde de Melgar y de Rueda, primu del rei 14. Enrique de Guzmán, duque de Medina Sidonia, conde de Borrina, primu del rei y de la reina 15. Luis de la Cerda, duque de Medinaceli, conde de Santa María del Puertu, primu del rei y de la reina 16. Diego López de Mendoza, duque del Infantado, marqués de Santillana 17. Fadrique de Toledo, duque d'Alba, conde de Piedrahita 18. Pedro Manrique, duque de Nájera, conde de Treviño 19. Beltrán de la Cueva, duque de Alburquerque, conde de Ledesma, mayordomu de la casa del rei y de la reina 20. Rodrigo Ponce de León, duque de Cádiz, conde d'Arcos 21. Pedro Álvarez Osorio, marqués de Astorga 22. Andrés Cabrera, marqués de Moya 23. Garcí Fernández Manrique, I marqués d'Aguilar 24. Rodrigo Alonso Pimentel, conde de Benavente 25. Diego Fernández de Córdoba, II conde de Cabra, vizconde de Iznájar, mariscal de Castiella 26. Bernardino de Mendoza, conde de Coruña 27. Bernardino de Quiñones, II conde de Luna 28. Diego López Pacheco, II marqués de Villena 29. Juan Manrique, II conde de Castañeda 30. Diego Hurtado de Mendoza, arzobispu de Sevilla 31. Alfonso de Fonseca, arzobispu de Santiago 32. Alonso de Cárdenas, maestre de la Orde de Caballería de Santiago 33. La Orde de Caballería de Calatrava de que'l rei y la reina son alministradores perpetuos 34. Juan de Zúñiga, maestre de la Orde de Caballería d'Alcántara 35. Álvaro de Zúñiga, prior de la Orde de San Juan 36. al 48 los obispos de Burgos, Palencia, Ávila, Coria, Córdoba, Lleón Uviéu, Astorga, Segovia, Zamora, Mondoñedo, Llugo y Ourense.
    L'orixinal obra nel Archivu de los Duques de Frías (depositáu na SNAH), so la signatura CP. 285, D. 18. La so imaxe dixital puede trate nel Pares.
  24. Esta rivalidá foi utilizada pa ambientar una de les primeres noveles históriques o hestories noveladas, la de Ginés Pérez de Hita (1595) Historia de los bandos de los zegríes y abencerrajes, caballeros moros de Granada, de les civiles guerres qu'hubo nella... hasta que'l rei don Fernando'l quintu ganar, Zaragoza; que tuvo una segunda parte dedicada a la rebelión y espulsión de los moriscos. Ta nel orixe del denomináu romance moriscu, revitalización del Romanceru vieyu mientres el sieglu XVII.
  25. Hai fontes que consideren una primer fase de 1482 a 1485 y otra de 1485 a 1487. Joseph Pérez, op cit páx. 250
  26. Joseph Pérez, op cit páx. 242-243
  27. Romancero Viejo, en cervantesvirtual
  28. 28,0 28,1 28,2 Joseph Pérez, op. cit. páx. 245
  29. Citáu en musulmanesandaluces.org
  30. Jiménez, Miguel (1995) El poblamientu na tierra de Loja a fines de la Edá Media, en Arqueoloxía y territoriu medieval, Nº 2 páxs. 63-82
  31. el muftí Abú 'Abd Alláh al-Mawwáq, el cadí mayor Abú `abd Alláh Muhammad ibn al-Azraq, el muftí Abú 1-Hasan `Ali ibn Dáwúd, el muftí Abú `Abd Alláh Muhammad al-Yá'dála, el imam Abú `Abd Alláh Muhammad al-Fajjár, el shayj y háÿÿ Abú 1-Hasan 'Ali a1-Qalasádi, el shayj Abú Hámid ibn al-Hasan, el cadí Abú `Abd Alláh Muhammad ibn Sarhúna, el imam Abú `Abd Alláh Muhammad al-Masaddáli, el imam Abú Muhammad `Abd Alláh al-Zulayyi, el imam Abú `Abd Alláh Muhammad al-Haddám, el profesosr y háÿÿ Abú Yá'far Ahmad ibn `Abd al-Yalil, el profesor Abú `Abd Alláh Muhammad ibn Fath, el cadí Abu `Abd Alláh Muhammad ibn `Abd al-Barr, el profesor Abú Yá'far Ahmad al-Baqanni
    La fatwa foi llargamente sopelexada na dómina, pero nun se recueye en fontes cristianes, anque se disponía de delles copies manuscrites na dómina en que foi recoyida pol reputáu xurista islámicu de finales del sieglu XV y empiezos del XVI Abu 1-‘Abbás Ahmad ibn Yahyá al-Wansharîsî: Kitáb almi'yâr wa al-mugrib wa-l- ÿâmi' al-mu'rib ‘an fatâwá ahl Ifriqiya wa-1-Andalus wa-1-Magrib, davezu conocida como al-El mio'yâr.[3]
  32. Antoni Simón Tarrés, op. cit., páx. 52
  33. Joseph Pérez op. cit., páx. 245
  34. Antoni Simón Tarrés, op. cit., páx. 54
  35. Carlos de Miguel Mora, op. cit. págs. 3 y 4
  36. Joseph Pérez op cit, páx. 251
  37. Lojendio, op. cit., páx. 90
  38. Lojendio, op. cit., páx. 90: el testu qu'él cita ye Curtiu parte, páx. 577 de la edición de Rodríguez Villa (Cróniques)
  39. Joseph Pérez, páx. 263
  40. Ladero Quesada (1993); testu reproducíu en [4]
  41. Cifres de Ladero Quesada y testu de Zafra, dambos citaos por Joseph Pérez, páx. 258
  42. Joseph Pérez, pg. 262
  43. Joseph Pérez, pg. 179
  44. http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/el moru-de-granada-en-la lliteratura-del sieglu-xv-al-xix/html/c9y7a9fa-35ff-11y1-b1fb-00163ebf5y63_57.html
  45. Miguel Ángel Ladero Quesada, Granada, hestoria d'un país islámicu. Madrid, 1979, p. 237.

Bibliografía antigua editar

Esisten fontes primaries contemporánees a los fechos:

  • Andrés Bernáldez Historia de los Reis Católicos (impresa en 1856)
  • Fernando del Pulgar Crónica de los Señores Reis Católicos Don Fernando y Doña Isabel de Castiella y d'Aragón / escrita pol so cronista Hernando del Pulgar; cotexada con antiguos manuscritos y aumentada de delles ilustraciones y enmiendes accesible na web: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes (Reproducción dixital de 2003 basada na edición de 1780: Valencia, Imprenta de Benito Monfort)
  • Nun tien de confundir se a esti autor con Hernán Pérez del Pulgar, que tamién escribió un testimoniu contemporaneu qu'inclúi fechos de la guerra col títulu Curtiu parte de les fazañes del escelente nomáu Gran Capitán, publicáu por Francisco Martínez de la Rosa (1834) Hernan Pérez del Pulgar el de les fazañes: esquisa histórica Madrid, Imprenta de Tomás Xordán, accesible en fascimil digitalizado en bibliotecavirtualandalucia

La Crónica de Fernando del Pulgar, que muerre en 1493, atayar en 1490, y ye siguida por

  • Continuación de la Crónica de Pulgar por un autor anónimu, editor lliterariu Cayetano Rosell (1953), Madrid, Biblioteca d'Autores Españoles.
  • Alonso de Santa Cruz Crónica de los Reis Católicos editada por J. de Matu Carriazo, Sevilla, 1951

Dedicaes puramente a los sucesos de la Guerra de Granada, esisten:

Nun convien confundir estes fontes col llibru homónimu dedicáu al episodiu asocedíu un sieglu más tarde conocíu como la Rebelión de les Alpujarras, tamién d'autor clásicu * Diego Hurtado de Mendoza Guerra de Granada, Madrid: Castalia ISBN 84-7039-099-6

Utilícense tamién referencies nes Epístoles de Diego de Valera (muertu en 1488) o del Opus epistolorum de Pedro Mártir de Anglería

Bibliografía actual editar

(1987) Castiella y la conquista del Reinu de Granada, Granada: Diputación Provincial de Granada (edición orixinal: Valladolid, 1967)

    • (1979) Granada. Historia d'un país islámicu (1232-1571), Madrid: Gredos
    • (1964) Milicia y economía na guerra de Granada: El cercu de Baza, Valladolid: Universidá de Valladolid
  • José Y. López de Coca (1989) El Reinu de Granada na dómina de los Reis Católicos. Repoblación, comerciu, frontera, Granada: Universidá de Granada **

(ed.) (1988) Estudios sobre Málaga y el Reinu de Granada nel V Centenariu de la Conquista, Málaga: Diputación Provincial de Málaga * Joseph Pérez (1988) Isabel y Fernando. Los Reis Católicos, Madrid: Nerea, ISBN 84-86763-06-1

Artículos editar

  • Rachel Arié: Sobre la vida sociu-cultural na frontera oriental nazarí: L'ambiente humano y la irradiación intelecual accesible na web [5]
  • Teresa de Castro: Suministru y consumu alimenticios nel reinu de Granada accesible na web [6]
  • Francisco Vivar: La "Guerra de Granada": microcosmos de dos cultures engarraes, en Confluencia: Revista hispánica de cultura y lliteratura ISSN 0888-6091, Vol. 21, Nº 1, 2005, pags. 56-67
  • Ricardo Córdoba de la Llave y José Luis del Pino García: Los servicios sustitutivos na guerra de Granada: el casu de Córdoba (1460-1492), en Rellaciones esteriores del Reinu de Granada: actes IV del Coloquiu d'Historia Medieval Andaluza (coord.: Cristina Segura Graiño), 1988, ISBN 84-86862-00-0, pags. 185-210
  • Carlos de Miguel Mora: Tomar de Baza: estratexa militar y política internacional accesible na web [7]
  • Miguel Ángel Ladero Quesada: La repoblación del reinu de Granada, en Hispania nº 110, 1968
  • María Jesús Viguera Molíns: Fontes árabes alredor de la guerra de Granada, en Miguel Ángel Ladero Quesada (ed.) (1993) La incorporación de Granada a la Corona de Castiella. Actes del Symposium conmemorativo del Quintu Centenariu (Granada, 2 al 5 d'avientu de 1991) Granada páxs. 419-139.

Enllaces esternos editar

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.