Congresu de la República del Perú

El Congresu de la República de Perú o Congresu Nacional de Perú,[3] ye l'órganu qu'exerz el poder llexislativu na República de Perú, ocupando una posición principal dientro del Estáu Peruanu. Ye, dende 1995, un congresu unicameral por cuanto ta conformáu por una sola cámara llexislativa primeramente de 120 congresistes y partir del 28 de xunetu de 2011 por 130 congresistes, escoyíos por múltiple distritos (por cada departamentu d'alcuerdu a la población eleutoral) pa un periodu de cinco años, coincidiendo col periodu presidencial. El sistema eleutoral aplicáu ye'l del votu proporcional preferencial. L'actual congresu instalóse'l 26 de xunetu del 2016.

Congresu de la República
(Periodu 2016-2021)

Congresu de la República de Perú
Datos Xenerales
País  Perú
Creación
Tipu Unicameral
Lideralgu
Presidente Pedro Olaechea
Estructura
Miembros 130 congresistes
Congreso Perú 2018.svg
Grupos representaos   61   Fuercia Popular[nota 1]  16   Independiente  15   Peruanos Pol Kambio  10   Frente Ampliu  10   Nuevu Perú  9   Alianza Pal Progresu  5   Aición Popular  5   APRA
Salariu S/15,600/mes (base, nun inclúi los S/7,617 por gastos de representación)
Sedes
Pleno del Congreso (6881735788).jpg
Hemiciclu del Palaciu Llexislativu
Plaza Bolívar, Lima
Congresu de la República
[editar datos en Wikidata]

La so sede principal ye'l Palaciu Llexislativu de Perú, allugáu nel centru históricu de Lima, a escases cortes de la Casa de Pizarro.

L'actual Presidente del Congresu ye Pedro Olaechea, representante de Lima.

Historia editar

Depués de la proclamación protocolar de la Independencia de Perú en 1821, José de San Martín convocó a eleiciones pa la conformanza d'un Congresu Constituyente que sancionara una Carta Política pal país n'acurres. Esti congresu constituyente, presidíu por Francisco Xavier de Luna Pizarro, redactó la Constitución de 1823 que previo pal naciente Estáu Peruanu un sistema llexislativu de calter unicameral.

Les diferencies ideolóxiques -sobre'l tipu de réxime republicanu o pro monárquicu- ente'l Proteutor y el cuerpu llexislativu, motivó l'arrenunciu y retiru del país, per parte de San Martín. La mesma suerte corrieron José de La Mar y José de la Riva Agüero.

En 1824, Simón Bolívar llegó al Perú y el Congresu de la República diolu ampliu poder. Con Bolívar se estructuró una nueva constitución presidencialista y estableció un Congresu con trés cámares. La de diputaos, como la cámara baxa, la de senadores como la cámara alta, y la de tribunos como una suprema cámara. Esta constitución, llamada "vitalicia", nun llegó a rexir na práutica político y social, al retirase'l Llibertador apuráu por asuntos de Nueva Granada.Cf.(1)

La constitución de 1828, promulgada por José de la Mar estableció la bicameralidá, la mesma que se caltuvo de manera ininterrumpida -salvu pol periodu de la Confederación Perú Boliviana- en toles constituciones de Perú hasta l'añu 1992. Mientres esos años, el congresu foi un protagonista principal de la solmenada vida política de Perú. Delles vegaes el so llocal foi clausuráu, les sos asamblees disueltes y los sos presidentes nomaos como mandatarios del gobiernu.

En 1956 escoyer por primer vegada a nueve representantes muyeres: Irene Silva de Santolalla, María Mercedes Colina Lozano de Gotuzzo, María Eleonora Silva y Silva, Juana Ubilluz de Palacios, Lola Blanco Montesinos de La Rosa Sánchez, Alicia Blanco Montesinos de Salinas, Manuela C. Billinghurst López, Matilde Pérez Palaciu Carranza y Carlota Ramos de Santolaya.

En 1968, el Xeneral EP Juan Velasco Alvarado dio un golpe d'estáu- Alegando la perda de la páxina once del contratu col IPC- destituyendo al Presidente de la República Fernando Belaúnde Terry y eslleió el Congresu de la República, el mesmu que nun volvió abrir les sos puertes sinón hasta 1978. Ye nesi añu en que'l Presidente Francisco Morales Bermúdez, Xeneral EP, vese forzáu poles circunstancies sociales y polítiques del momentu, a establecer un mecanismu por que el Perú retorne a un réxime de gobiernu escoyíu, y a una democracia formal.

L'Asamblea Constituyente de 1978, liderada por Víctor Raúl Haya de la Torre, estableció una Constitución nel plazu d'un añu, dando llugar asina a la Constitución de 1979. En dicha asamblea, el Partíu Aprista y el Partíu Popular Cristianu tuvieron les mayoríes.

Esa constitución estableció un Congresu Bicameral onde la Cámara de Senadores escoyer por distríto únicu y la Cámara de Diputaos per distritu múltiple (per cada Departamentu, güei Rexones). Esti congresu tuvo en funciones hasta abril de 1992, siendo'l que rixó mientres los gobiernos de Fernando Belaúnde Terry, Alan García Pérez y hasta cuasi la metá del primer gobiernu d'Alberto Fujimori en 1992.

El 5 d'abril de dichu añu, Fujimori eslleió'l Congresu de la República pa neutralizar a los sos opositores Partíu Aprista Peruanu y Frente Democráticu. La so disolución diose metanes la Crisis constitucional de 1992, destituyendo asina a Roberto Ramírez del Villar como Presidente de la Cámara de Diputaos y a Felipe Osterling Parodi como Presidente del Senáu.

En 1993 convocar por última vegada a l'Asamblea Constituyente (Congresu Constituyente Democráticu - CCD) quien sancionó la Constitución de 1993 (anguaño vixente). Esta Constitución estableció'l modelu vixente del congresu con una sola cámara y 120 congresistes, darréu ampliáu a 130. En 1995 la congresista Martha Chávez foi la primer muyer na historia peruana d'exercer la Presidencia del Congresu.

Nos últimos cincuenta años varios Presidentes de la República de Perú, tamién fueron parllamentarios electos: Fernando Belaúnde Terry, diputáu independiente (1946); Alan García Pérez, diputáu aprista (1980); y Valentín Paniagua Corazao, presidente de la Cámara de Diputaos y presidente del Congresu.

Mientres el 2005 y 2006 falóse bien siguíu sobre la posibilidá de restituyir la Carta Magna de 1979, anque ensin mayor ésitu, una y bones esta nun contemplaba organismos anguaño vixentes como la Oficina Nacional de Procesos Eleutorales o la Defensoría del Pueblu.

Funciones editar

D'alcuerdu al artículu 102, son atribuciones del congresu:

  1. Dar lleis y resoluciones llexislativos, según interpretar, modificar o derogar les esistentes.
  2. Velar pol respetu de la Constitución y de les lleis, y disponer lo conveniente pa faer efectiva la responsabilidá de los infractores
  3. Aprobar los trataos, de conformidá cola Constitución.
  4. Aprobar el Presupuestu y la Cuenta Xeneral.
  5. Autorizar emprestos, conforme a la Constitución.
  6. Exercer el derechu d'amnistía.
  7. Aprobar la demarcación territorial que proponga'l Poder Executivo.
  8. Emprestar consentimientu pal ingresu de tropes estranxeres nel territoriu de la República, siempres que nun afecte, en forma dalguna, la soberanía nacional.
  9. Autorizar al Presidente de la República pa salir del país.
  10. Exercer les demás atribuciones que-y señala la Constitución y les que son mesmes de la función llexislativa.

Periodos Parllamentarios editar

Constitución de 1979 editar

So la Constitución de 1979, el congresu peruanu tuvo estructurado como un sistema bicameral, conformáu por una Cámara de Diputaos y una Cámara de Senadores. La continuidá d'esta estructura foi rota col Autogolpe de 1992 del entós presidente Alberto Fujimori qu'eslleió'l Congresu pa darréu convocar a un Congresu Constituyente que redactó l'actual Constitución de 1993 y adoptó el sistema Unicameral. Una vegada rematada la redaición del nuevu testu constitucional, esti Congresu siguió funcionando hasta 1995 como un congresu ordinariu (facultaes llexislatives).

Denominación Periodu
Periodu parllamentariu 1980-1985 del Congresu de la República de Perú 1980-1985
Periodu parllamentariu 1985-1990 del Congresu de la República de Perú 1985-1990
Periodu parllamentariu 1990-1992 del Congresu de la República de Perú 1990-1992

Constitución de 1993 editar

So l'actual Constitución de 1993 el Perú adoptó un sistema unicameral. Coles mesmes, acordies con el Reglamentu Internu del Congresu (Art. 47°) un periodu parllamentariu tien una duración ordinaria de cinco años qu'entiende dende la instalación d'un nuevu Congresu escoyíu por sufraxu popular, hasta la instalación del escoyíu nel siguiente procesu eleutoral. Coles mesmes, establezse (Art. 48°) que'l periodu añal de sesiones entiende dende'l 27 de xunetu d'un añu hasta'l 26 de xunetu del siguiente añu.[4]

Cada vez que s'escueye un nuevu Congresu fórmase una Xunta Preparatoria, que'l so Presidente ordena que se llea l'Acta de la resultancia de la votación de Congresistes unviada pol Xuráu Nacional d'Eleiciones, les normes reglamentaries pertinentes, l'avisu de conformanza de la Mesa Direutiva de la Xunta Preparatoria publicáu pola Oficialía Mayor del Congresu y, finalmente, el testu de la citación publicada nel diariu oficial, y de momentu declara instalada y en sesión permanente la Xunta Preparatoria del Congresu y presenta l'axenda.

La sesión de Xunta Preparatoria ye siguida hasta que se cumpla colos asuntos de l'axenda. Antes namái puede ser suspendida. En primer llugar dar# en la incorporación formal de los Congresistes electos por aciu el xuramentu, y depués nos díes socesivos a la eleición de la Mesa Direutiva del Congresu. Escoyida ya incorporada la Mesa Direutiva del Congresu ya incorporaos los demás Congresistes, o'l númberu d'ellos cimeru a sesenta incorporaos hasta la fecha de la instalación de la Xunta, el Presidente del Congresu declara constituyíu'l Congresu pal periodu parllamentariu correspondiente y llevanta la sesión de Xunta Preparatoria, citando a los señores y les señores Congresistes a la sesión d'instalación del Congresu y del periodu añal de sesiones, pal 27 de xunetu.

Axuntáu'l Plenu del Congresu'l 27 de xunetu, el Presidente da en la instalación del respeutivu periodu añal de sesiones y del primer periodu ordinariu de sesiones, citando a los Congresistes pa la sesión solemne d'asunción del cargu de Presidente de la República a realizase'l día 28 de xunetu.

Denominación Periodu
Congresu Constituyente Democráticu (CCD) 1993-1995
Denominación Periodu
Periodu parllamentariu 1995-2000 del Congresu de la República de Perú 1995-2000
Periodu parllamentariu 2000-2001 del Congresu de la República de Perú 2000-2001
Periodu parllamentariu 2001-2006 del Congresu de la República de Perú 2001-2006
Periodu parllamentariu 2006-2011 del Congresu de la República de Perú 2006-2011
Periodu parllamentariu 2011-2016 del Congresu de la República de Perú 2011-2016
Periodu parllamentariu 2016-2021 del Congresu de la República de Perú 2016-2021

Sedes editar

 
Fachada principal del edificiu del Congresu.
 
Fachada posterior del edificiu.

Mientres el sieglu XIX, el parllamentu tuvo dos sedes: la Cámara de Diputaos celebraba les sos sesiones nel antiguu local virreinal de la Universidá de San Marcos, y la Cámara de Senadores na sede del estinguíu Tribunal de la Santa Inquisición, dambos na actual Plaza Bolívar, antes conocida como Plaza de los Trés Virtúes, del Congresu o de la Inquisición. Tres la baltadera del antiguu local sanmarquino y la construcción del Palaciu Llexislativu actual, dambes cámares del parllamentu empiecen a axuntase en dicha sede.

Mientres la historia del país, el congresu convocar en dellos llugares ya inclusive, mientres la Guerra con Chile facer de incógnito.

Nel sieglu XX el Congresu de la República treslladar al so actual llocal del Palaciu Llexislativu de Perú nel centru de la ciudá de Lima frente a la Plaza Bolívar a escases cinco cuadres al este del Palaciu de Gobiernu.

Apocayá foi inauguráu una nueva sede llexislativa con instalaciones a costa fecha pa caúna de les comisiones de trabayu y otres pal cumplimientu d'otros llabores del Parllamentu. L'edificiu recibió'l nome del líder aprista "Víctor Raúl Haya de la Torre"

Propuestes de reforma editar

Como yá se mentó, el Congresu yera hasta 1992 un Parllamentu bicameral, dómina en que gociaba d'una baxa aprobación popular. Ésa foi una de les razones poles que se dio'l autogolpe y la subsecuente disolución del Congresu - "hasta l'aprobación d'una nueva estructura orgánica del Poder Llexislativu" (A. Fujimori, 5 d'abril de 1992)[5]" - autogolpe y disolución que gociaron d'un masivu sofitu popular bordiando'l 80 % de la población. Güei, sicasí, a más de 13 años d'instalase la unicameralidad, la sensación xeneral ye que'l Parllamentu ye cada vez más corruptu y sobremanera mediocre: ye por ello que distintos analistes, constitucionalistas, y agrupaciones polítiques propunxeron diverses reformes pal Parllamentu; dalgunes de les cualos diben ser aldericaes pol Plenu del Congresu en xunu de 2008[6] (finalmente l'alderique atayóse y foi retardáu). Los dos puntos principales a los que felicidaes propuestes de reforma suelen referise son a la estructura del Poder Llexislativu y a la manera d'eleición de los sos miembros.

Ente les propuestes más modestes cúntense la renunciabilidad del cargu pa los parllamentarios reelectos -propuesta impulsada por Javier Valle Riestra-, y la vacancia nel cargu pa los que falten repitida y injustificadamente a les sesiones del Plenu impulsada pol otrora presidente de la Cámara Luis Gonzales Posada-; esto postreru col fin d'asegurar un ampliu quorum pa tales sesiones, onde de normal apenes si cumple'l reglamentariu. Otra propuesta renovadora, plantegada pol ex presidente del Parllamentu Henry Pease, ye sancionar severamente el transfuguismo al interior del hemiciclu.[7][8]

Un puntu que se tocó ye'l votu preferencial nes eleiciones congresales: la so esistencia "focaliza la política nel congresista y non nel partíu como actor principal nel xuegu democráticu[9]" (Alberto Adrianzén), y xenera graves conflictos y braceos intestinas qu'esgañen los partíos políticos y les bancaes congresales. Cada congresista tien d'engarrar el so curul col so propiu correlixonariu y cuando lleguen al Congresu, el individualismu reina. Sicasí, pa la eliminación de dichu mecanismu -propuesta qu'atopó ecu nes voces de políticos como Felipe Osterling,[10] Susana Villarán[11] y Henry Pease[7]-, riquiríase implementar una verdadera democracia interna nos partíos políticos, pa lo que fueron presentaos dos talos proyeutos de reforma ante'l Congresu con cuenta de la ONPE entame les eleiciones internes y seya el JNE quien alministre la xusticia eleutoral nesos casos.

"(El) votu preferencial que pudo tener un sentíu democráticu nel so momentu pero que se convirtió nuna competencia selvaxe ente candidatos d'una mesma llista. Si históricamente tuvo sentíu pa romper el control de los partíos nel orde de les llistes pa dexar que los ciudadanos tuvieren una pallabra, agora resulta contraproducente.
Munches d'estes decisiones dependen de los tiempos. (...) En Paraguái, (...) (onde un) partíu que vien gobernando fai sesenta años –el partíu Coloráu, creación del dictador Stroessner–, (...) el votu preferencial podría tener bien de sentíu. El control de la cúpula partidaria ye ferrial y la democracia interna bien discutible.
El casu paraguayu ilustra bien les distintes necesidaes de reforma política que tienen los nuesos países. Nel Perú la supresión del votu preferencial ye vital; en Paraguái el so instauración podría significar un gran cambéu.[12]"
Pepi Patrón, docente de la PUCP.

Otru asuntu propuestu ye la restitución de la bicameralidá, reforma que nel Congresu foi impulsada pol Partíu Aprista, el Partíu Popular Cristianu y Aición Popular, principalmente. La propuesta, sicasí, nun gocia de muncha simpatía na población, principalmente porque se cree qu'implicaría un mayor presupuestu. A favor de la propuesta atópense distintos argumentos, como'l que dos cámares llexislatives representaríen meyor a la población pol so númberu y la so diferencia de naturaleces, y que coles mesmes elles viabilizarían lleis meyor analizaes y de mayor calidá xurídica. Munchos xuristes coinciden en que si s'implementaren dambes cámares, con clares diferencies n'atribuciones y naturaleza -una reflexiva (el Senáu) y otra más política (la Diputación), como'l fechu de que les iniciatives llexislatives tramítense namái na segunda-, esto sería positivu.

"Lo que güei tenemos ye un congresu unicameral de 120 miembros, que nun correspuende a un país como'l nuesu. La bicameralidá dexa una meyor representación (poblacional, territorial), un meyor control de les lleis al traviés de la revisión, una meyor eleición d'altos funcionarios del Estáu, ente otres coses.
En términos comparaos, les democracies más estables y modernes son bicamerales. Amás del criteriu históricu, el tamañu del país foi importante. Ye por eso qu'ente los 10 países más poblaos del mundu, cuasi toos son bicamerales, ente que na llista de los más pequeños, cuasi toos son unicamerales.
Los congresos unicamerales --como'l nuesu-- atópense xeneralmente en países pequeños (los de Centroamérica, Bhutan, Namibia, etc.), nórdicos de monarquíes constitucionales (Suecia, Noruega, Dinamarca, Finlandia), socialistes (China, Cuba), ex socialistes (Xeorxa, Hungría, Lituania, Albania) o reformaos por gobiernos autoritarios (Venezuela con Chávez y Perú, con Fujimori). El restu, salvo esceiciones, son bicamerales.[13]"
Fernando Turra Soldevilla, ex xefe de la ONPE, direutor del Institutu d'Opinión Pública de la PUCP.
"Depués de más de 11 años de Congresu Unicameral, el cambéu más importante que contién esta propuesta ye que s'opta pola torna a la bicameralidá.(...)
Ye precisu señalar que'l réxime de cámara única trai'l peligru de la Dictadura o'l despotismu d'asamblea. Esa ye la verdadera razón que xustifica Ia esistencia del Senáu, que, de dalguna manera permedie al pesu de la Cámara de Diputaos.
A manera d'comparanza podemo sindicar que nel modelu federal de los Estaos Xuníos, el Senáu representa a los Estaos, en cuantes que la Cámara Baxa representa direutamente a la población.(...) Pero'l Senáu nun ye esclusivu del réxime federal. Tamién esiste nel Réxime Unitariu por excelencia, que ye'l de Francia.(...)
Nel Perú, salvo la Constitución de 1823, la bolivariana o vitalicia de 1826, la de 1867 y la de Fujimori de 1993, les nueses Constituciones consagraron uniformemente'l réxime bicameral. Si'l Senáu y la Cámara de Diputaos tienen el mesmu orixe y si desempeñen idéntica funclón, entós una cámara nun vien ser sinón duplicación de la otra. Nel testu constitucional de 1979 esplegóse un gran esfuerciu por que'l Senáu y la Cámara de Diputaos tengan diversa procedencia eleutoral y por que desempeñen funciones distintes magar comparten inevitablemente la misión esencial del Congresu, que ye la de dar lleis. Esta mesma visión ye la que recoyemos nel presente proyeutu(...); faciendo posible que la Cámara de Diputaos seya eminentemente política y d'iniciativa y el Senáu desempéñese puramente como Cámara de reflexón y revisión.[14]"
ESPOSICIÓN DE MOTIVOS, Proyeutu de Llei 00589/2006-CR, Célula Parllamentaria Aprista.

Con respectu a la manera d'eleición de les eventuales cámares, hai consensu en que la Cámara baxa heredaría la manera d'eleición del actual Congresu; mentanto, nel casu del Senáu, propunxéronse'l distritu eleutoral únicu nacional, y l'esistencia d'un númberu igual de senáures -dos o trés- pa cada rexón del país.

Otru puntu importante ye l'amenorgamientu del mandatu parllamentariu: renovación por tercios del Parllamentu unicameral o, yá na bicameralidá, un Senáu escoyíu cada cinco años y una Diputación que s'anueve por mitaes cada dos años -un mandatu de cuatro años de cada diputáu-.[7][8] Coles mesmes, propúnxose treslladar la simultaneidá de les eleiciones presidenciales y congresales, a la segunda vuelta eleutoral cola cuenta d'asegura-y mayoría al nuevu presidente; otros, otra manera, taríen a favor de desligar dafechu la eleición presidencial y la congresal.

Otres propuestes son: la incorporación los partíos y movimientos rexonales a la política nacional;[15] el financiamiento estatal de los partíos políticos nel Perú;[12][7] l'adopción de la institución del ombuds o "Defensor de la Política" na Llei de Partíos, por que cautele la ética política y reciba les quexes ciudáanas de quien son representantes o funcionarios d'enfotu,[16] etcétera.

Ver tamién editar

Notes editar

  1. Fuercia Popular llogró 73 curules nel procesu eleutoral de 2016, quedándose con 71 depués de los arrenuncios de les congresistes Yeni Vilcatoma y Patricia Donayre.[2]

Referencies editar

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar