Contaminación hídrica

La contaminación hídrica o la contaminación de l'agua ye un cambéu d'esta, xeneralmente provocada pol ser humanu, que la vuelve impropia o peligrosa pal consumu humanu, la industria, l'agricultura, la pesca y les actividaes recreatives, según pa los animales.[1]

Arramáu d'agües contaminaes
Contaminantes sólidos nel llagu de Maracaibo

Anque la contaminación de les agües puede provenir de fontes naturales, como la ceniza d'un volcán,[2] la mayor parte de la contaminación actual provién d'actividaes humanes.

El desenvolvimientu y la industrialización suponen un mayor usu d'agua, una gran xeneración de residuos, munchos de los cualos van parar a l'agua y l'usu de medios de tresporte fluvial y marítimu qu'en munches ocasiones, son causa de contaminación de les agües pol so petroleu o combustible. Les agües superficiales son polo xeneral más vulnerables a la contaminación d'orixe antrópico que les agües soterrañes, pola so esposición direuta a l'actividá humana. Per otra parte, una fonte superficial puede restaurase más rápido qu'una fonte soterraña al traviés de ciclos de escorrentía estacionales. Los efeutos sobre la calidá van ser distintos pa llagos y banzaos que pa ríos, y distintos p'acuíferos de roca o arena y grava de sable.

La presencia de contaminación xenera lo que se denominen “ecosistemes forzaos”, ye dicir ecosistemes alteriaos por axentes esternos, esviaos de la situación d'equilibriu previa obligaos a modificar el so funcionamientu pa embrivir la tensión a la que se ven sometíos.[3]

Principales contaminantes de l'agua editar

 
Espluma sobre l'agua

Según la Organización Mundial de la Salú (OMS), l'agua ta contaminada cuando la so composición alteriárase de cuenta que nun axunte les condiciones necesaries pa ser utilizada beneficiosamente nel consumu del ser humanu y de los animales. Nos cursos d'agua, los microorganismos descomponedores caltienen siempres igual el nivel de concentración de les distintes sustancies que puedan tar eslleíes nel mediu. Esti procesu denominar auto depuración de l'agua. Cuando la cantidá de contaminantes ye escesiva, la autodepuración resulta imposible. Los principales contaminantes de l'agua son los siguientes:

  • Basures, refugayes químiques de les fábriques, industries, etc.
  • Agües residuales y otres residuos que demanden osíxenu (na so mayor parte materia orgánico, que la so descomposición produz la desoxigenación de l'agua).
  • Axentes patóxenos, tales como bacteries, virus, protozoarios, parásitos qu'entren a l'agua provenientes de refugayes orgániques, qu'inclúin fieces y otros materiales que pueden ser descompuestos por bacteries aerobies.
  • Productos químicos, incluyendo los pesticidas, diversos productos industriales, les sustancies tensoactivas conteníes nos deterxentes, y los productos de la descomposición d'otros compuestos orgánicos.
  • Petroleu, especialmente'l procedente de los arramaos accidentales.
  • Minerales inorgánicos y compuestos químicos.
  • Sedimentos formaos por partícules del suelu y minerales arrastraos poles nubes y escorrentías dende les tierres de cultivu, los suelos ensin proteición (cobertoria vexetal), les esplotaciones mineres, les carreteres y los valtamientos urbanos.
  • Sustancies radioactives procedentes de los residuos producíes pola minería y el refináu del uraniu y el toriu, les centrales nucleares y l'usu industrial, médicu y científicu de materiales radiactivos.
  • El calor tamién puede ser consideráu un contaminante cuando l'arramáu de l'agua emplegada pa la refrigeración de les fábriques y les centrales enerxétiques fai xubir la temperatura de l'agua de la que s'abastecen.
  • Vertimiento d'agües sirvíes. La mayor parte de los centros urbanos arramen direutamente los desaguadorios (agües negres o sirvíes) a los ríos, a los llagos y al mar. Los desaguadorios contienen escrementos, deterxentes, residuos industriales, petroleu, aceites y otres sustancies que son tóxiques pa les plantes y los animales acuáticos. Col vertimiento de desaguadorios, ensin previu tratamientu, esvalíxense axentes productores d'enfermedaes (bacteries, virus, fungos, güevos de parásitos, amebas, etc.).
  • Vertimiento de basures y desmontes nes agües. Ye costume xeneralizada nel país el vertimiento de basures y desmontes nes veres del mar, los ríos y los llagos, ensin nengún cuidu y en forma absolutamente desordenada. Esti problema produzse especialmente cerca de les ciudaes ya industries. La basura contién plásticos, vidrios, llates y restos orgánicos, qu'o nun se descomponen o al descomponese producen sustancies tóxiques (el fierro produz óxidu de fierro), d'impautu negativu.
  • Vertimiento de relaves mineros. Esta forma de contaminación de les agües ye bien espublizada y los responsables son los centros mineros y les concentradoras. Los relaves mineros contienen fierro, cobre, cinc, mercuriu, plomu, arsénicu y otres sustancies por demás tóxiques pa les plantes, los animales y el ser humanu. Otru casu ye'l de los llavaderos d'oru, pol vertimiento de mercuriu nes agües de ríos y quebraes.
  • Vertimiento de productos químicos y refugayes industriales. Consiste na deposición de productos diversos (abonos, petroleu, aceites, ácidos, soda, agües de formación o fondes, etc.) provenientes de les actividaes industriales.
  • Ruiu de construcciones marítimes, barcos y pozos petroleros producen ondes sonores non naturales qu'afecten la forma de vida d'animales que se comuniquen per mediu de la ecolocación como la ballena y el delfín.

Los mares son un sumidoriu. De forma constante, grandes cantidaes de fangos y otros materiales, abasnaos dende tierra, arramar nos océanos. Anguaño, sicasí, a apurrir naturales añaden cantidaes cada vez mayores de refugayes xeneraes poles nueses sociedaes, especialmente agües residuales cargaes de contaminantes químicos y de productos de refugaya procedentes de la industria, l'agricultura y l'actividá doméstica, pero tamién de residuos radiactives y d'otros tipos.

En realidá, los océanos operen como xigantesques plantes carnívores, a condición de nun superar l'estragal de lo que pueden tolerar. De lo contrario, xenérense destrucción y muerte de les persones, ya inconvenientes económicos y envelenamientos de la población humana. Esto, al curtiu plazu. Al llargu plazu, les consecuencies podríen ser catastrófiques. Basta pensar namái nos efeutos que la contaminación biolóxica –de resultes de la medría de fertilizantes- podría acarretar si la proliferación de formes microscópiques fuera tan grande que s'amenorgara significativamente el nivel d'osíxenu disuelto na agua oceánico.

La contaminación tiende a concentrase nos llugares próximos a les zones habitaes ya industrializaes. Asina, la contaminación marina d'orixe atmosféricu ye, en determinaes zones axacentes a Europa (Bálticu, mar del Norte, Mediterraneu), por términu xeneral, diez veces mayor que mar adientro, n'el mesmu Atlánticu norte; cien veces cimeru que nel Pacíficu norte y mil veces más elevada que nel Pacíficu sur. Sicasí, y de resultes de la circulación xeneral de los aires y de les agües, cada añu detéctense nuevos contaminantes en zones tan estremaes como L'Antártida –atopóse DDT na grasa de los pingüinos antárticos- o les fueses oceániques.

La contaminación del mediu marín provocada pol ser humanu ye bien cimeru a l'atribuyible a causes naturales. Les tases d'apurra de dellos elementos son elocuentes: el mercuriu llega al océanu a un ritmu dos veces y media cimera al que sería debíu namái a factores naturales; el manganesu multiplica por cuatro dichu ritmu natural; el cobre, el plomu y el cinc por dolce; l'antimoniu por trenta y el fósforu por ochenta.

Dalgunos de los metales pesaos, como'l mercuriu y el plomu, xunto col cadmiu y l'arsénicu, son contaminantes graves, pos enfusen nes cadenes alimentarias marines, y, al traviés d'elles, concéntrense. Asina, por casu, la enfermedá de Minamata –afayada nos años 20 na badea xaponesa de mesmu nome- provocó, en Xapón y n'Indonesia, miles de muertes y un númberu enforma mayor d'enfermos con mancadures cerebrales. La causa que la produció foi'l consumu d'atún y otros pexes con conteníos elevaos de mercuriu procedente de los arramaos industriales d'aquella zona costera. Igualmente, productos químicos como'l DDT y los PCB son otros contaminantes químicos bien peligrosos.

La crecedera de la contaminación na agua solo fixo qu'acaldía más nos veamos afeutaos, una y bones esta afectación fai que cada unu de nós este esbardiando esti pervalible recursu como lo ye l'agua, y si nun dexamos de botar basures o refugayes y si nun faemos daqué abondo importante que camude la mentalidá de la nuesa xente, nunca se va a llograr llegar al oxetivu pol que munchos de nós tratemos de lluchar de dalguna manera asina seya con un pocu de lo qu'aprendimos sobre'l cuidu ambiental. Y esto ensin un pocu de conciencia escontra les industries que son la principal causa de contaminación nos nuesos océanos esto va siguir igual y en pocos años nun vamos poder cuntar con estes grandes y maraviyoses fueyes azules que percuerren tou nuesu planeta y que pol descuidu de toos nós dexemos tras. Esto solo ye una de les coses poles cualos débese curiar lo que tenemos el nuesu alredor, incluyendo esti ecosistema que cubre'l 71 % de la nuesa corteza terrestre y que tamos dexando dir.

L'agua ye l'únicu líquidu vital, esto ye, ensin ella nun podríamos vivir. Nos últimos años viose un gran deterioru del planeta. El ser humanu avanzó tocantes a Ciencia y Teunoloxía, pero de resultes munchos ecosistemes viéronse afeutaos pola meyora del desenvolvimientu humanu.

Los principales contaminantes de l'agua son refugayes tóxiques, estos son refundiaos pol ser humanu, puede dir dende una persona qu'empuerca l'agua con grandes cantidaes de deterxente o bien y el más perxudicial, empreses y fábriques qu'arramen tonelaes de venenu a ríos, llagos, valles y océanos. Una manera que podría ser bien efeutiva pa menguar la contaminación hídrica sería nun utilizar cantidaes inmenses de deterxentes y que les fábriques buscaren implementar téuniques pa nun tirar les sos refugayes tóxiques a zones vitales pal planeta, se que se gastar más dineru del qu'ellos tendríen previstu y de xuru nun lo fadríen pola so propia voluntá yá que lo que deseyen ye tener muncha más ganancia económica.

Fuentes de contaminación naturales. editar

Delles fontes de contaminación de l'agua son naturales. Por casu; el mercuriu que s'atopa naturalmente na corteza de la Tierra y nos océanos xenera contaminación de forma natural d'estos. Daqué similar pasa colos hidrocarburos y con munchos otros productos.

De normal les fontes de contaminación natural son bien esvalixaes y nun provoquen concentraciones altes de polución, sacante en dellos llugares bien concretos. La contaminación d'orixe humanu, sicasí, concéntrase en zones concretes y, pa la mayor parte de los contaminantes, ye muncho más peligrosa que la natural.

Los factores naturales nun pueden controlase fácilmente y pueden tener un impautu significativu sobre la calidá d'una fonte d'agua. Los factores que se deben considerar son los siguientes: el clima, les carauterístiques de la cuenca, la xeoloxía, la crecedera microbiolóxica y de los nutrientes, les quemes, la intrusión salina y l'estratificación térmica.

Efeutos de la contaminación de l'agua. editar

L'agua que nos apurre, nes sos distintes formes, la naturaleza, nun axunta los requisitos pa ser consumida de forma direuta pol ser humanu, por cuenta de la contaminación que contién. Pa llograr la calidá satisfactoria na agua, y que ésta seya potable, realícense destilaciones o otros procesos de purificación.

L'agua puede contaminase de distintes formes, anque la más común na actualidá ye por aciu descarga d'agua sirvida o cloaques d'árees urbanes en ríos y regueros.

Otros focos de contaminación de les agües son les refugayes orgániques provenientes de mataderos de ganáu o d'aves. El procesamientu de frutes y vexetales rique grandes cantidaes d'agua pa la llavadura, el peláu y blanquiáu, lo que produz gran cantidá d'agua sirvida con altu conteníu orgánico.

Estes concentraciones de materia orgánico anicien un altu porcentaxe de fosfatos na agua de los ríos o regueros en que se descarguen. Estos fosfatos causen una rápida crecedera na población d'algues. Les algues utilicen l'osíxenu en gran cantidá, lo que fai que mengüe na agua la concentración necesaria d'ésti pa dexar la respiración de los animales acuáticos, causando la so muerte.

Clima editar

L'efeutu principal causáu por efeutos climáticos qu'afecta a la calidá de l'agua ye la precipitación. Los climes húmedos o con periodos de precipitación de réxime considerable pueden dar llugar a velocidaes de escorrentía elevaes o favorecer condiciones d'hinchente que pueden causar la resuspensión de los sedimentos, amontando los niveles de turbieza, color, metales o otru tipu de contaminantes. En condiciones de seca enllargada, los niveles baxos de drenaxe pueden xenerar estancamientu, amontando en consecuencia la posibilidá d'actividá microbiolóxica y crecedera d'algues. De la mesma, amóntase l'impautu de descargues de fontes puntuales pol amenorgamientu nel efeutu de dilución y na capacidá asimilativa del cuerpu d'agua.

La temperatura tamién ye un factor climáticu importante qu'afecta la velocidá de l'actividá biolóxica, la concentración d'osíxenu y los coeficientes de tresferencia de masa.

Carauterístiques de la cuenca editar

Les distintes carauterístiques naturales d'una cuenca de drenaxe pueden tener un efeutu significativu na calidá de l'agua. Asina, por casu, la topografía afecta la velocidá de fluxu. Les rimaes pronunciaes pueden erosionar la capa superficial de suelu o les márxenes de ríos o regueros, introduciendo residuos, sedimentos y nutrientes que pueden amontar el conteníu d'algues, color y turbidez. El tiempu de residencia en llagos y reservorios tamién ye función de la topografía y afecta la calidá de l'agua, influyendo na sedimentación y l'actividá biolóxica. Otru aspeutu d'importancia ye la descomposición de la cubierta vexetal que produz color y ye una fonte de compuestos húmicos y fúlvicos, frecuentemente acomuñaos cola formación de subproductos de desinfeición.

La cubierta vexetal, sicasí, actúa como filtru natural frente a l'aición de la escorrentía de contaminantes provenientes de fontes non puntuales, exerciendo un mecanismu de proteición a l'actividá humana.

Contaminación térmica. L'agua caliente lliberada por centrales d'enerxía o procesos industriales alza, n'ocasiones, la temperatura de ríos o banzaos colo que mengua la so capacidá de contener osíxenu y afecta a la vida de los organismos.

Xeoloxía editar

La xeoloxía local impacta en forma direuta sobre la calidá de fontes superficiales y soterrañes. Una agua soterraño que por casu presenta durez elevada, deriva d'una formación xeolóxica soterraña con un conteníu de calciu y magnesiu considerable. Los suelos xueguen un rol importante pola so capacidá amortiguadora na escorrentía de la precipitación aceda. La presencia de radionucleidos n'agües soterrañes, tales como'l radón, o la presencia de cenices xeneraes n'erupciones volcániques, constitúin exemplos del efeutu significativu qu'exerz la xeoloxía sobre la calidá de l'agua.

Crecedera microbiolóxica y de los nutrientes editar

L'estáu d'un cuerpu d'agua depende de los niveles de nutrientes y actividá microbiolóxica. El ciclu de vida natural d'un cuerpu d'agua arreya tres estaos conocíos como niveles tróficos: oligotrófico (concentración de nutrientes y actividá microbiolóxica baxes), mesotrófico (concentración de nutrientes y actividá microbiolóxica moderaes) y eutrófico (concentración de nutrientes y actividá microbiolóxica altes).

Na mayoría de llagos, ríos y corrientes d'agua, la producción de plantes ta principalmente regulada pola disponibilidad de fósforu. Verifícase que los llagos que presenten un conteníu de fósforu eleváu sufren una gran crecedera d'algues xenerando turbieza na agua y produciéndose acumuladures d'algues sobre les sos mariñes. Otramiente, al llargu plazu tamién se favorez la crecedera de vexetación con raigaños. Por estos motivos l'estáu tróficu de los llagos y cursos d'agua xeneralmente esprésase en función de la so concentración de fósforu. Sicasí, en dellos casos particulares, como por casu cuerpos d'agua que s'atopen bien eutrofizados, los niveles de fósforu pueden ser tan altos que'l suministru de nitróxenu puede aportar a el limitante de la producción vexetal.

L'indicador d'eutrofización más común ye la presencia d'algues, cuantimás les del tipu cianobacteries. Suelen producise crecederes desatamañaes de la población d'algues, causando problemes antiestéticos y sobre la calidá del cuerpu d'agua. Ye bien común que mientres los meses d'iviernu, en que la temperatura de l'agua ye baxa y tiénense periodos de lluz más curtiu, prodúzase un amenorgamientu de l'actividá fotosintética. Mientres esti tiempu los nutrientes permanecen disponibles y vanse atropando.

Cuando los díes allárguense y la temperatura aumenta, produzse una medría de l'actividá microbiolóxica con una crecedera desatamañada de la población d'algues. Esta medría sigue hasta que s'escosen los nutrientes del mediu, produciéndose entós l'amenorgamientu de la población de microorganismos. El defectu d'osíxenu causada pola actividá microbiolóxica, desenvuelve un ambiente reductor que produz la solubilización de minerales y nutrientes que s'atopen presentes nos sedimentos.

Quemes editar

Anque les quemes forestales pueden asoceder como resultáu de l'actividá humana, el fueu considérase como un factor natural yá que esti tipu de desastres suel producise pola combinación de seca y lluz.

La destrucción de montes puede producir efeutos adversos sobre la calidá de l'agua, yá que al esaniciase la so función de filtru natural, aumenta la velocidá de drenaxe superficial, amontándose la probabilidá d'erosión. Per otra parte les cenices pueden lixiviar nitratos, ente que la madera carbonizao contribúi a amontar el conteníu de fenol que al combinase col cloru produz problemes de golor y sabor.

Sicasí, les quemes forestales tienen tamién un efeutu positivu, yá que son un mediu natural de remocicamientu de los montes.

Intrusión salina editar

Ye una fonte de contaminación debida al movimientu permanente o envernada de l'agua salao que mueve a l'agua duce. La intrusión salina puede asoceder tantu en fontes superficiales como soterrañes que s'atopen allugaes en rexones costeres. Nel casu d'agües soterrañes, la esplotación del acuíferu puede producir un abatimientu del nivel estáticu tal que xenere un movimientu de la interfase salina, colo cual va ingresar l'agua salao.

Nun acuíferu costeru ensin esplotación l'agua duce arramar al mar, yá seya al traviés de cursos d'agües superficiales o bien soterrañes. Esta fuga d'agua soterraño caltién una cierta posición de la interfaz agua duce-salada. Si allúguense bombeos pa recuperar esta agua, ye en desterciu d'esti fluxu y, poro, tien d'establecese un nuevu equilibriu cola agua del mar.

Si quier caltenese llindada la intrusión marina tien de dexase un ciertu fluxu d'agua de mar, que ye'l tributu qu'hai que pagar pa caltener un ciertu equilibriu. Si, de resultes d'un amenorgamientu de fluxu d'agua al mar, esiste una recirculación de l'agua duce que dexe los sales nel terrén, como nos regadíos con agua soterraño, tiense una cierta medría del salín de l'agua duce d'orixe distintu a la contaminación pel agua del mar.

Los acuíferos cautivos y los acuíferos llibres con un nivel impermeable superior tán protexíos naturalmente contra la contaminación, qu'en principiu solo puede producise onde l'acuíferu cautivu pasa a ser llibre o falta'l nivel impermeable superior. Na realidá, un acuíferu cautivu puede ser contamináu al traviés de pozos mal construyíos o con escomios.

Estratificación térmica editar

La mayoría de los llagos y reservorios con una fondura de más de 5 metros se estratifican mientres gran parte del añu. Esti fenómenu desenvolver mientres la primavera por cuenta de que la superficie calecer pola radiación atmosférico y solar. Como la densidá de l'agua mengua col aumentu de la temperatura produz una situación d'equilibriu hidrodinámicu, onde la capa más llixera sobrenada a la más pesada.

De resultes, desenvuélvese una estructura térmica vertical con una capa cimera bien entemecida llamada epilimnio, siguida por una rexón de rápidu descensu de temperatura llamada termoclina, y una tercer capa d'agua más trupo y fría llamada hipolimnio.

Fuentes de contaminación antrópica editar

Les fontes de contaminación antrópica qu'afecten a la calidá de l'agua suelen categorizarse en dos tipos: puntuales y non puntuales.

  • Fuentes de contaminación puntuales: son aquelles caracterizaes por descargues úniques o discretes, nes que los contaminantes entornar dende una única área xeográfica aisllada o confinada. Ente estes puédense mentar: descargues de efluentes domésticos, descargues de efluentes industriales, operaciones con residuos peligroses, drenaxe en mines, derrames y descargues accidentales.
  • Fuentes de contaminación non puntuales: arreyen fontes de contaminación difuses y entienden actividaes que tomen grandes árees, pudiendo causar la contaminación xeneral de l'agua soterraño. Pueden clasificase según la procedencia: agricultura y ganadería, drenaxe urbanu, esplotación del suelu, rellenos sanitarios, deposición atmosférica y actividaes recreatives. Son más difíciles de controlar que les fontes puntuales.

De siguío méntense delles carauterístiques d'agües residuales de les distintes actividaes humanes.

Orixe domésticu editar

Les agües doméstiques son les que provienen de nucleos urbanos. Contienen sustancies procedentes de l'actividá humana (alimentos, deyecciones, basures, productos de llimpieza, xabones, etc.). La contaminación d'una agua usada urbana envalorar en función del so caudal, de la so concentración en materies en suspensión y de la so demanda biolóxica. Almítese qu'un habitante d'una comunidá concreta, nun país o rexón determinaos, y según les condiciones de suministru d'agua, nivel de vida y sistemes d'alcantarelláu disponible, arrama una cantidá media de contaminación fixa, bien determinada, base del equivalente-habitante. Polo xeneral, afitóse un valor de 60 mg/día de DBO y 70 mg/día de sólidos en suspensión per habitante-equivalente. La dotación d'agua asítiase en redol a los 100-300 l/Hb/día. Nes grandes ciudaes amontar pol so usu en xardinos y llimpieza pública diaria. El caudal d'agües residuales doméstiques presenta una variación diaria de tipu sinusoidal. El máximu presentar al mediudía, los valores medios a les 9 de la mañana y a la 7 de la tarde y el valor mínimu escontra les 6 de la mañana. Físicamente presenten color gris y diverses materies flotantes. Químicamente contienen gran cantidá de materia orgánico. Biolóxicamente contienen gran cantidá de microorganismos, dalgunos de los cualos pueden tresmitir enfermedaes. Una de les carauterístiques principales d'una agua residual urbana ye la so biodegradabilidad, esto ye, la posibilidá de depuración por aciu tratamientos biolóxicos, siempres que pueda dase una alimentación equilibrao de les bacteries en nitróxenu y fósforu. Ye conveniente que les agües residuales lleguen a la estación de tratamientu nun estáu abondo frescu, una y bones una agua cheiriento ye tóxica pal tratamientu, polo que, si quixera consiguise una bona depuración, habría de sometese a una preaereación o a una precoloración antes de la decantación.

Orixe agrícola – ganaderu editar

Son la resultancia del riego y d'otros llabores como les actividaes de llimpieza ganadera, que pueden apurrir a l'agua grande cantidaes de cuchu y orinos, esto ye, muncha materia orgánico, nutrientes y microorganismos. Quiciabes unu de los mayores problemes qu'anicia l'agricultura seya la contaminación difusa, siendo la más importante la provocada por nitratos. Trátase d'actividaes estendíes en grandes árees, polo que resulta práuticamente imposible la so depuración. Tienen de tomase les midíes precises p'atayar y amenorgar na midida de lo posible la contaminación por nitratos, tantu n'agües soterrañes, porque'l so efeutu ye acumulativu, como nes superficies nes que favorecen el procesu de eutrofización.

Orixe pluvial editar

Al llover, l'agua abasna tola suciedá qu'atopa al so pasu, presentándose más turbia que la que se deriva del consumu domésticu. Nes ciudaes esta agua abasna aceites, materia orgánico y distintu contaminantes de l'atmósfera, nel campu abasnen pesticidas, abonos, etc. Na industria les agües pluviales abasnen les sustancies que se cayeron sobre'l terrén, pudiendo presentar un gran problema si son sustancies tóxiques. Amás, si esiste acumuladura de residuos en zones ensin preparar pa ello, los lixiviados de los residuos van ser arrastraos. Ye conveniente tener una rede de pluviales, anque según la composición que tenga, va decidise la so unión al colector que desagua na depuradora o se va realizar una esviación virtiendo direutamente a les agües superficiales.

Orixe na navegación editar

Les zones más contaminaes en mar abiertu, correspuenden a les rutes de navegación, principalmente de barcos petroleros. Los arramaos de petroleu, accidentales o non, provoquen importantes daños ecolóxicos.

Según l'estudiu realizáu pol Conseyu Nacional d'Investigación de los Estaos Xuníos, en 1985 vertir al mar unes 3 200 000 tonelaes d'hidrocarburos.

Los océanos fueron consideraos, hasta va delles décades un xigantescu depósitu de refugayes que podía recibir, ensin dañu dalgunu, tou tipu de refugaya. Esta situación produz sableres insalubres y un aumentu d'algues. Con un efeutu similar al de la eutrofización de les agües continentales. Los efeutos nel ambiente marino, especialmente los cercanos a les mariñes, reparar tantu na destrucción de corales, en mares tropicales, como nos daños a la salú de los seres humanos.

A lo llargo de la década de los ochenta tomáronse diverses midíes pa menguar la contaminación de los mares y l'Academia de les Ciencies d'Estaos Xuníos envaloraba que s'amenorgaren nun 60 % los arramaos mientres estos años. Puede calculase qu'en 1989 vertir al océanu daqué más de 2 000 000 tonelaes. D'esta cifra'l mayor porcentaxe correspuende a les agües residuales urbanes y a les descargues industriales (en total más del 35 %). Otru terciu correspondería a arramaos procedentes de buques (más por operaciones de llimpieza y similares, anque'l so valor va menguando nos últimos años, que por accidentes) y el restu a filtraciones naturales ya hidrocarburos que lleguen al traviés de l'atmósfera. Convenios como'l Marpol (Amenorgamientu de la polución marina procedente de tierra) de 1974 y actualizáu en 1986 y otros, impulsaron una serie de midíes pa frenar esti tipu de contaminación.

Orixe industrial editar

Los procesos industriales xeneren una gran variedá d'agües residuales, que pueden tener oríxenes bien distintos, en función de los usos más frecuentes a los que se destine:

  • Producción d'enerxía por vaporización, en centrales clásiques o nucleares.
  • Tresporte de caloríes pa condensación de vapor, refrigeración de fluyíos d'aparatos.
  • Tresporte de materies primes o de refugayes como na industria conservero, carbón nos llavaderos, fibres en papeleres, etc.
  • Fabricación de productos en papeleres, industries testiles y alimentaríes.
  • Tresporte d'iones en galvanoplastia.
  • Esclariáu de pieces o llaváu de productos en tratamientos de superficies, semiconductores, industries agrícoles, etc.
  • Llaváu de gases utilizáu na industria metalúrxico y nes industries químiques.
  • Preparación de baños en electroforesis, aceites solubles, etc.

Poro, los tipos d'agües residuales llograes van ser les utilizaes como mediu de tresporte de sustancies y calor en llavadura y enxagüe, nos tresformamientos químicos, como disolvente y subproductu de procesos físicos de filtración o destilación, etc.

Con independencia del posible conteníu de sustancies similares a los arramaos d'orixe domésticu, pueden apaecer elementos propios de cada actividá industrial, ente los que cabo citar: tóxicos, iones metálicos, productos químicos, hidrocarburos, deterxentes, pesticidas, etc.

Los residuos orgániques de delles industries, por casu les de pasta de papel, pueden ser iguales o más importantes que los d'una comunidá media d'habitantes.

Los contaminantes pueden atopase en forma disuelta o en suspensión, y ser orgánicos ya inorgánicos pola so naturaleza química.

Tipos de contaminantes de l'agua editar

Los contaminantes de l'agua pueden clasificase de distintes maneres. Una posibilidá bastante usada ye arrexuntalos nos siguientes ocho grupos:

  • Microorganismos patóxenos: son los distintos tipos de microorganismos (bacteries, virus, protozoos y otros organismos microscópicos) que tresmiten enfermedaes como'l roxura, tifus, gastroenteritis diverses, hepatitis, etc. Nos países en víes de desenvolvimientu les enfermedaes producíes por estos patóxenos son unu de los motivos más importantes de muerte prematura, sobremanera de neños. De normal estos microbios lleguen a l'agua nes fieces y otros restos orgánicos que producen les persones infestaes. Por esto, un bon índiz pa midir la salobridá de les agües, no que se refier a estos microorganismos, ye'l númberu de bacteries coliformes presentes na agua. La OMS (Organización Mundial de la Salú) encamienta que na agua pa beber haya 0 colonies de coliformes por 100 ml d'agua.
  • Refugayes orgániques: son el conxuntu de residuos orgániques producíos polos seres humanos, ganáu, etc. Inclúin fieces y otros materiales que pueden ser descompuestos por bacteries aeróbicas, ye dicir en procesos con consumu d'osíxenu. Cuando esti tipu de refugayes atópense por demás, la proliferación de bacteries escosa l'osíxenu, y yá nun pueden vivir nesta agua peces y otros seres vivos que precisen osíxenu. Bonos índices pa midir la contaminación por refugayes orgániques son la cantidá d'osíxenu disuelto, OD, n'agua, o la DBO (Demanda biolóxica d'osíxenu).
  • Sustancies químiques inorgániques: nesti grupu tán incluyíos ácidos, sales y metales tóxicos como'l mercuriu y el plomu. Si tán en cantidaes altes pueden causar graves daños a los seres vivos, menguar los rendimientos agrícoles y escomer los equipos que s'usen pa trabayar cola agua.
  • Nutrientes vexetales inorgánicos: Nitratos y fosfatos son sustancies solubles n'agua que les plantes precisen pal so desenvolvimientu, pero si atópense en cantidá escesiva inducen la crecedera escomanada d'algues y otros organismos provocando la eutrofización de les agües. Cuando estes algues y otros vexetales muerren, al ser descompuestos polos microorganismos, escósase l'osíxenu y faise imposible la vida d'otros seres vivos. La resultancia ye una agua con mal golor y inutilizable.
  • Compuestos inorgánicos: Munches molécules inorgániques como petroleu, gasolina, plásticos, plaguicidas, disolventes, deterxentes, etc. acaben na agua y permanecen, en dellos casos, llargos periodos de tiempu, al ser productos fabricaos pol home, tienen estructures moleculares complexes difíciles de degradar polos microorganismos.
  • Sedimentos y materiales suspendíos: Munches partícules desprendíes del suelu y arrastraes a les agües, xunto con otros materiales qu'hai en suspensión nes agües, son, en términos de masa total, la mayor fonte de contaminación de l'agua. La turbidez que provoquen na agua enzanca la vida de dellos organismos, y los sedimentos que se van atropando destrúin sitios d'alimentación o friega de los pexes, rellenen llagos o banzaos y apexen canales, ríos y puertos.
  • Sustancies radiactives: Hai isotopos radiactivos solubles pueden tar presentes na agua y, dacuando, pueden dise atropando a les llongura de les cadenes trófiques, algamando concentraciones considerablemente más altes en dellos texíos vivos que les que teníen na agua.
  • Contaminación térmica: L'agua caliente lliberada por centrales d'enerxía o procesos industriales alza, n'ocasiones, la temperatura de ríos o banzaos colo que mengua la so capacidá de contener osíxenu y afecta a la vida de los organismos

Conceutu de eutrofización editar

Un ríu, un llagu o un banzáu sufren eutrofización cuando les sos agües arriquecer en nutrientes. Podría paecer a la primer vista que ye bonu que les agües tean bien apinaes de nutrientes, porque asina podríen vivir más fácil los seres vivos. Pero la situación nun ye tan senciella. El problema ta en que si hai escesu de nutrientes crecen a esgaya les plantes y otros organismos. Más tarde, cuando muerren, podrécense y enllenen l'agua de malos golores y dan-y un aspeutu cheirientu, menguando drásticamente la so calidá.

El procesu de podrizu consume una gran cantidá del osíxenu disuelto y les agües dexen de ser aptes pa la mayor parte de los seres vivos. La resultancia final ye un ecosistema cuasi destruyíu.

Agua eutrófica y oligotrófica editar

Cuando un llagu o banzáu ye probe en nutrientes (oligotrófico) tien les agües clares, la lluz enfusa bien, la crecedera de les algues ye pequeñu y caltién a pocos animales. Les plantes y animales que s'atopen son los carauterísticos d'agües bien osixenaes como les truches.

Al dir cargándose de nutrientes el llagu convertir en eutrófico. Crecen les algues en gran cantidá colo que l'agua enturbiar. Les algues y otros organismos, cuando muerren, son descompuestos pola actividá de les bacteries colo que se gastar l'osíxenu. Nun pueden vivir peces que precisen agües riques n'osíxenu, por eso nun llagu d'estes carauterístiques vamos atopar barbos, perques y otros organismos d'agües pocu ventiladas. En dellos casos van producise podrizos anaeróbicas acompañaes de malos golores. Les agües son turbies y de poca calidá dende'l puntu de vista del consumu humanu o del so usu p'actividaes deportives. El fondu del llagu va rellenándose de sedimentos y la so fondura va menguando.

Nutrientes que eutrofizan les agües editar

 
Los deterxentes ente 1960 y 1970 taben compuestos por más del 50 % el so conteníu con tripolifosfato de sodiu, unu de los principales causantes de la eutrofización.

Los nutrientes que más inflúin nesti procesu son los fosfatos y los Nitratos. En dellos ecosistemes el factor limitante ye'l fosfatu, como asocede na mayoría de los llagos d'agua duce, pero en munchos mares el factor limitante ye'l nitróxenu pa la mayoría de les especies de plantes.[4]

Nos postreros 20 o 30 años les concentraciones de nitróxenu y fósforu en munchos mares y llagos cuasi se doblaron. La mayor parte lléga-yos polos ríos. Nel casu del nitróxenu, una elevada proporción (alredor del 30 %) llega al traviés de la contaminación atmosférica. El nitróxenu ye más móvil que'l fósforu y puede ser llaváu al traviés del suelu o saltar al aire por evaporación del amoniacu o por desnitrificación. El fósforu ye absorbíu con más facilidá poles partícules del suelu y ye abasnáu pola erosión erosionadas o disueltu peles agües de escorrentía superficiales.[4]

En condiciones naturales entra a un sistema acuáticu menos de 1 kg de fosfatu per hectárea y añu. Colos arramaos humanos esta cantidá xube enforma. Mientres munchos años los xabones y deterxentes fueron los principales causantes d'esti problema. Nes décades de 1960 y 1970 el 65 % del pesu de los deterxentes yera un compuestu de fósforu, el tripolifosfato de sodiu, que s'usaba pa "suxetar" (quelar) a los iones Ca, Mg, Fe y Mn. D'esta forma consiguíase qu'estos iones nun torgar el trabayu de les molécules surfactantes que son les que faen la llavadura. Estos deterxentes teníen alredor d'un 16 % en pesu de fósforu. La resultancia yera que los arramaos domésticos y de llavanderíes conteníen una gran proporción de ion fosfatu. A partir de 1973, Canadá primeru y depués otros países, prohibieron l'usu de deterxentes que tuvieren más d'un 2,2 % de fósforu, obligando asina a usar otros quelantes con menor conteníu d'esti elementu. Delles llexislaciones llegaron a prohibir los deterxentes con más de 0,5 % de fósforu.[4]

Fuentes de eutrofización editar

  • Eutrofización natural. La eutrofización ye un procesu que se va produciendo amodo de forma natural en tolos llagos del mundu, porque toos van recibiendo nutrientes.
  • Eutrofización d'orixe humanu. Los arramaos humanos aceleren el procesu hasta convertilo, munches vegaes, nun grave problema de contaminación. Les principales fontes de eutrofización son:
    • Los arramaos urbanos, que lleven deterxentes y refugayes orgániques.
    • Los arramaos ganaderos y agrícoles, qu'apurren fertilizantes, refugayes orgániques y otres residuos riques en fosfatos y nitratos.

Midida del grau de eutrofización editar

Pa conocer el nivel de eutrofización d'una agua determinao suelse midir el conteníu de clorofila d'algues na columna d'agua y esti valor combinar con otros parámetros como'l conteníu de fósforu y de nitróxenu y el valor de penetración de la lluz.

Midíes pa evitar la eutrofización editar

Lo más eficaz pa lluchar contra esti tipu de contaminación ye menguar la cantidá de fosfatos y Nitratos nos arramaos, usando deterxentes con baxa proporción de fosfatos, emplegando menor cantidá de deterxentes, nun abonando por demás los campos, usando les refugayes agrícola y ganaderu como fertilizantes, en cuenta de vertilos, etc.

En concretu:

  • Tratar les agües residuales n'estaciones depuradores d'agües residuales qu'incluyan tratamientos biolóxicos y químicos qu'esanicien el fósforu y el nitróxenu.
  • Almacenar afechiscamente'l cuchu que s'usa n'agricultura.
  • Usar los fertilizantes más eficientemente.
  • Camudar les práutiques de cultivu a otres menos contaminantes. Asina, por casu, retrasar l'aráu y la preparación de los campos pal cultivu hasta la primavera y llantar los cultivos de cebera na seronda asegura tener cubiertes les tierres con vexetación mientres l'iviernu colo que s'amenorga la erosión.
  • Amenorgar les emisiones d'óxidos de nitróxenu y amoniacu.

Efeutos de la contaminación de les agües editar

Los contaminantes de l'agua, yá sían introducíos per vía doméstica, industrial o agrícola, pueden producir, polo xeneral, numberosos tipos d'efeutos que van haber d'estudiase en función del usu que quiera dase a l'agua, o bien, dientro de la perspeutiva de tener unes agües de meyor calidá, con fin de caltener la vida acuática y podela dedicar a fines recreativos o puramente estéticos. De siguío van mentase los principales efeutos que producen cada unu de los elementos contaminantes, yá sían sobre l'home, los ecosistemes o los materiales.

Hai que destacar, amás de los efeutos que l'agua contaminada puede producir pol so consumu direutu, aquellos que s'anicien indireutamente, como ye'l casu de la producción d'alimentos con agua contaminada o la tresmisión d'enfermedaes (güéspedes entemedios).

Efeutos provocaos por sólidos en suspensión editar

Los sólidos en suspensión absuerben la radiación solar, de cuenta que mengüen l'actividá fotosintética de la vexetación acuática. Coles mesmes apexen los calces, banzaos y llagos. Tamién intervienen nos procesos de producción industrial y pueden escomer los materiales y encarecer el costo de depuración de l'agua.

Efeutos provocaos polos fenoles editar

Los pexes, especialmente les especies grases como la trucha, el salmón y les anguiles, atropar. Pero'l mayor problema mora en que cuando lleguen a les plantes de cloración convencionales dan llugar a los clorofenoles, confiriendo a l'agua un sabor bien desagradable inclusive n'unidaes de ppm (partes per millón).

Efeutos provocaos poles grases y aceites editar

El fechu de que sían menos trupos que l'agua y inmiscibles con ella, fai que s'espublicen pola superficie, de cuenta que pequeñes cantidaes de grases y aceites pueden cubrir grandes superficies d'agua. Amás de producir un impautu estéticu, amenorguen la reoxigenación al traviés de la interfase aire-agua, menguando l'osíxenu disuelto y absorbiendo la radiación solar, afectando a l'actividá fotosintética y, arriendes d'ello, la producción interna d'osíxenu disuelto. Encarecen los tratamientos de depuración, y dellos aceites, especialmente los minerales, suelen ser tóxicos.

Efeutos provocaos pol calor editar

El principal efeutu ye l'amenorgamientu del osíxenu disuelto. De la mesma, puede actuar direutamente sobre'l metabolismu de los animales acuáticos. L'aumentu de temperatura amonta les velocidaes de reaición biolóxiques y la solubilidá de dellos compuestos.

Efeutos provocaos polos deterxentes editar

Nun ye solo la bioconcentración el problema medioambiental, tamién los deterxentes, una vegada esleíos na agua, nun dexen l'accesu del osíxenu a la masa d'agua, por causa de la espluma xenerada na superficie y el fechu d'aumentar la toxicidá del 3,4-benzopireno, otru microcontaminante d'enorme aición canceríxena. El verdaderu problema medioambiental causáu polos deterxentes mora nos polifosfatos, incluyíos na so formulación p'allandiar l'agua.

Efeutos provocaos polos hidrocarburos editar

Los más destacables pola so peligrosidá son los hidrocarburos arumosos policíclicos (PAH's), (nucleos arumosos entestaos), non yá presentes en perpequeña cantidá nel petroleu sinón tamién nos montes d'abetos y hayas. Son canceríxenos ysobremanera'l benzopireno –que ye'l meyor estudiáu-, nel que reparó un curtiu periodu de llatencia.

A pesar del so enorme liposolubilidad, apenes s'atropen nel texíu graso yá que se metabolizan llueu, siendo unu de los sos metabolitos l'axente canceríxenu. Constitúin un gran númberu, y por ello suel llindar el so analís a los seis más frecuentes: fluoranteno; 3,4-benzofluorantenos; 11,12-benzofluoranteno; 3,4-benzopireno; 1,12-benzopireno; indeno-1,2,3-pireno.

Nel procesu de potabilización una parte suel ser esaniciada na floculación-filtración y la otra na oxidación, quedando bien poca cantidá na agua tratada.

Paez ser que los deterxentes potencien la so toxicidá, como antes díxose. A pesar de la so inercia química comprobóse la so biodegradación, anque lenta.

Los efeutos de la contaminación del petroleu pueden considerase a curtiu y al llargu plazu. Los efeutos al curtiu plazu se engloban en dos categoríes:

  1. Los causaos por revestimiento y afuega. Ente los efeutos atópense: l'amenorgamientu de la tresmisión de lluz, amenorgamientu del osíxenu disuelto, daños nes aves acuátiques, una y bones les buceadores y nadadores sufren la impregnación de les plumes, lo que les incapacita pal vuelu y la flotación.
  2. Los procedentes de la toxicidá del petroleu. Ente los efeutos debíos al calter tóxicu del petroleu pueden sorrayase los siguientes: Narcosis: los hidrocarburos enchíos con baxos puntos de ebullición producen, en baxa concentración, narcosis nos invertebraos marinos, y en mayores concentraciones la so muerte. Letalidad: los hidrocarburos arumosos de baxu puntu de ebullición (xileno, tolueno, bencenu) son venenosos pa los seres vivos, pudiendo provocar la muerte por contautu direutu cola mancha de petroleu.

Ente los efeutos al llargu plazu podemos destacar:

  • Acumuladura y amplificación na cadena trófica: una vegada qu'un hidrocarburu enfusa na cadena trófica va permanecer totalmente inalterable independientemente de la so estructura, lo que conduz a la so acumuladura y ulterior concentración hasta algamar cantidaes tóxiques.
  • Vehículación de ciertos compuestos: ciertos compuestos, como los plaguicides, eslleíos na película de petroleu pueden algamar concentraciones más elevaes de les que de normal algamaríen n'agua contaminada, llegando asina más fácilmente hasta los organismos susceptibles de contaminase.

Efeutos provocaos poles sustancies húmicas editar

Nun presenten un problema medioambiental por sigo soles, sinón porque al ser degradaes amodo, lleguen, entrín y non, a les plantes urbanes de cloración, onde producen compuestos halorgánicos (xeneralmente clorados) d'unu o dos átomos de carbonu, sustancies, como sabemos, canceríxenes (el más abondosu ye'l cloroformu). Esto nun seria problema si añadiérase mayor cantidá de cloru de forma que se completara la so oxidación, pero al nun ser posible, solo aferrúñense parcialmente y los restos orgánicos que queden producen los llamaos trihalometanos o compuestos haloformes. Como en tantos tóxicos canceríxenos, resulta bien difícil establecer la rellación causa-efeutu ente cloración y carcinogenicidad, debíu al llargu periodu de llatencia (de 20 a 30 años) ente esposición y supuesta apaición del cáncer.

Efeutos provocaos pola materia orgánica editar

Los sos efeutos son distintos según trátese de materia orgánico biodegradable o non biodegradable. La primera provoca un amenorgamientu del osíxenu disuelto por consumu d'ésti nos procesos de degradación, amenorgando la capacidá de autodepuración d'un ríu.

Cuando se consumió tol osíxenu disuelto, la degradación tórnase anaeróbica, sumiendo la vida animal y apaeciendo compuestos típicos de la podrizu, xeneralmente mal golor, como'l sulfhídrico, la putrescina, etc. La segunda puede presentar efeutos distintos como son l'acumuladura nos texíos animales y la toxicidá.

Efeutos provocaos pola materia inorgánica editar

Los efeutos debíos a la presencia de materia inorgánico pueden ser de carauterístiques bien diverses. Pueden ser tóxicos, como los efeutos producíos polos sales de los metales pesaos, inductivos, como los producíos pola acidez y l'alcalinidad, que varien la toxicidá de delles sustancies, eslleen precipitaos, etc.

La salín, polo xeneral, mengua la concentración d'osíxenu disuelto, favorez la formación d'esplumes y aumenta la presión osmótica. Per otra parte, la presencia de sales inorgánicos en grandes cantidaes puede inutilizar procesos industriales y producir incrustaciones.

Un problema peligrosu ye'l que presenten los Nitratos qu'entren a formar parte del mediu hídricu per vía agrícola. Inda nun ta totalmente esclariáu l'efeutu que puede tener sobre la salú humana'l consumu d'agua con altu conteníu de nitratos. El principal efeutu patóxenu que podría atribuyise a los nitratos ye la metahemoglobinemia, aniciada pola reaición de los nitritos cola hemoglobina del sangre, con formación de fierro ferroso y xeneración de metahemoglobina.

Esta enfermedá carauterizar por una dificultá respiratoria que n'ocasiones acaba n'afuega. Los más propensos a sufrir esta intoxicación son los neños y los animales de granxa.

Cuando la concentración normal de meta hemoglobina, que ta entendida ente'l 1 y 2 % alzar al 10 %, preséntase como primer manifestación clínica un procesu de cianosis. Concentraciones ente'l 30 y el 40 % producen signos d'anoxia, pudiendo presentase estaos de coma con concentraciones cimeres.

Polo que se refier a una posible rellación de los nitratos col cáncer, debida a la formación de nitrosaminas, nun esiste hasta'l momentu evidencia direuta.

Asina mesmu la esposición a concentraciones elevaes del mercuriu puede provocar daños permanentes nel celebru, los reñones y nos fetos en desenvolvimientu, como asocedió nos habitantes de Minamata en Xapón qu'inxirieron pexe contamináu con mercuriu o cola población de Guatemala qu'inxirió granes trataes con mercuriu. En particular, el sistema nerviosu ye bien sensible a los efeutos del mercuriu, que manifiéstense por distintos tipos de desordes que son más severos conforme la esposición aumenta (irritabilidá, nerviosismu, temblón, cambeos na visión y audición, problemes de memoria) (2,3). Auníu a lo anterior, esposiciones de curtia duración a vapores conteniendo concentraciones elevaes de mercuriu metálicu, según esposiciones continues por llargos periodos a concentraciones menores, pueden estropiar los pulmones, causar estomagada, vultura o foria, alzar la presión sanguínea y causar irritación de la piel y de los güeyos. L'absorción del mercuriu depende de la so forma química, por casu, el metil mercuriu absorber nun 90 % y el cloruru de mercuriu namái nun 2 %. Los neños son especialmente vulnerables a los efeutos del mercuriu yá que pasa más al so celebru que nel adultu ya interfier col so desenvolvimientu.

Los metales pesaos son tóxicos por ser biorrefractarios y bioacumulativos. Cuando s'arrinca dende los niveles tróficos más baxos y algama a los superiores o l'home, el metal pudo concentrase inclusive dellos miles de vegaes. L'exemplu más espectacular, en rellación cola actividá biolóxica, ye'l tráxicu episodiu asocedíu na ciudá de Minimata (Xapón) en 1960. N'efeutu, na badea del mesmu nome yeren arramaes agües residuales que conteníen compuestos orgánicos ya inorgánicos de mercuriu. Los microorganismos presentes na agua tresformaben estos compuestos de mercuriu en metilmercurio, compuestu extraordinariamente tóxicu que ye fácilmente asimiláu y concentráu pola cadena alimentaria hasta llegar a la población humana al traviés de los pexes.

La esposición a concentraciones elevaes del mercuriu puede provocar daños permanentes nel celebru, los reñones y nos fetos en desenvolvimientu, como asocedió nos habitantesde Minamata en Xapón qu'inxirieron pexe contamináu con mercuriu o cola población de Guatemala qu'inxirió granes trataes con mercuriu. En particular, el sistema nerviosu ye bien sensible a los efeutos del mercuriu, que manifiéstense por distintos tipos de desordes que son más severos conforme la esposición aumenta (irritabilidá, nerviosismu, temblón, cambeos na visión y audición, problemes de memoria). Auníu a lo anterior, esposiciones de curtia duración a vapores conteniendo concentraciones elevaes de mercuriu metálicu, según esposiciones continues por llargos periodos a concentraciones menores, pueden estropiar los pulmones, causar estomagada, vultura o foria, alzar la presión sanguínea y causar irritación de la piel y de los güeyos. L'absorción del mercuriu depende de la so forma química, por casu, el metil mercuriu absorber nun 90 % y el cloruru de mercuriu namái nun 2 %.

Los neños son especialmente vulnerables a los efeutos del mercuriu yá que pasa más al so celebru que nel adultu ya interfier col so desenvolvimientu.[5]

Efeutos provocaos polos compuestos orgánicos sintéticos editar

Nes últimes décades producióse una intensa proliferación de compuestos orgánicos de síntesis. Ente ellos, los PCB y los pesticidas son los que mayor esmolición ambiental amenaron. Esto debe a que son compuestos relativamente estables, difíciles o amodo degradables, capaces de bioacumularse y d'amplificase a lo llargo de les cadenes trófiques de los ecosistemes, y con efeutos tóxicos pa distintos niveles d'organismos, manifestando la so toxicidá de forma aguda y, sobremanera, crónica: alteraciones na conducta, nel desenvolvimientu embrionariu, na viabilidá de los individuos.

Efeutos provocaos polos organismos patóxenos editar

Según la Organización Mundial de la Salú (OMS), los efeutos que los distintos tipos d'organismos pueden producir sobre l'home son los siguientes:

Sistemes de saneamientu nel ambiente, como fueses sépticas y letrinas de fuexu, o descargues de residuos que falten tratamientu abondu, pueden causar niveles altos de patóxenos.[6]

Efeutos provocaos por contaminación acústica editar

En grandes mases d'agua'l soníu viaxa a una gran velocidá y les ondes pueden viaxar quilómetros ensin perder intensidá y a lo llargo de los últimos dos sieglos aumentó considerablemente la cantidá de ruiu submarino causáu per centros comerciales, militares y científicos; el tráficu marín, les esploraciones petrolíferes y sonares de baxa frecuencia. Tou esto xeneró daños severos de la vida marina principalmente a los cetáceos.

La contaminación acústica per parte de les embarcaciones afecta a estos animales. Por casu, atopóse una correlación ente'l tránsitu de belugas pola desaguada del ríu Saguenay (menguáu nel 60 %) y les actividaes recreatives con botes a motor nel área. Tamién s'atopó un amenorgamientu drásticu de llamaos (de 3,4 a 10,5 llamaos/min a 0 o <1) ente los animales, dempués de la esposición al ruiu producíu polos buques, siendo más persistente ya intensa con embarcaciones grandes como los tresbordadores que con navíos más pequeños. Pueden detectar a gran distancia, inclusive a 50 km, la presencia de buques grandes (por casu ruempexelos) y evitar moviéndose rápido en direición contraria o perpendicular siguiendo los cantos del xelu moviéndose, inclusive, hasta 80 km pa refugalos. La presencia de navíos produz reaiciones de evitación induciendo grandes inmersiones p'alimentase, disgregación de los grupos y asincronía nel bucéu.

Contaminación per consumismu editar

Pero, quiciabes el mayor problema tea xuníu al consumismu, cada vez hai más oxetos que tán fabricaos pa durar unos años y dempués ser sustituyíos por otros, lo que se denomina obsolescencia programada. Munchos productos, como los ordenadores, electrodomésticos, etc., tán diseñaos pa ser usaos y depués refugaos, y el casu ye que tampoco hai una conciencia clara, en munchos casos, de qué faer con ellos.

Esta economía basada na máxima producción, el consumu, la esplotación ilimitada de recursos y el beneficiu como únicu criteriu de la bona marcha económica, ye insostenible, imponiéndose cada vez más na sociedá la idea, o a lo menos esa ye la perceición actual, de qu'hai que dir a un desenvolvimientu real, que dexe la meyora de les condiciones de vida, pero compatible con una esplotación racional del planeta que curie y respete el mediu ambiente y asina protexer el pervalible recursu.

Contaminación por fitosanitarios editar

 
L'usu de plaguicidas dende medios aéreos puede llegar a contaminar les agües de la zona al ser abasnaos pol vientu.

En principiu, estos productos son sustancies pocu solubles, fácilmente degradables y absuérbense fuertemente pel suelu, lo que llenda la so afección a los acuíferos. Pero si da la circunstancia de qu'algamen a les agües soterrañes, los procesos de degradación y retención de los contaminantes ralentícense notablemente y los efeutos pueden ser bien graves.

La presencia de plaguicides constatóse nos acuíferos de tolos países desenvueltos. Les téuniques analítiques actuales nun dexen detectar dellos fitosanitarios o los sos productos de degradación a concentraciones bien baxes, ye posible que los estudios realizaos sían pocu realistes, pos el muestreo representativu de pesticidas ye bastante complexu, y los elevaos costos de les analítiques llindaron a unes poques les sustancies rastrexaes. A última hora, nun se conoz esautamente la contaminación por fitosanitarios de les agües soterrañes, pero si saber con certidume qu'estos productos tán presentes nos acuíferos de toles rexones con agricultura intensiva.[7]

Tamién se sabe que los productos más problemáticos son los insecticides organoclorados y organofosforados y los yerbicides del grupu de les triazines (atrazina, desmetrina, simazina, terbutrina).

Dalgunos de los metabolitos, o productos resultantes de la descomposición, de los fitosanitarios son tantu o más tóxicos que la sustancia orixinal. El paraoxon ye un metabolito del insecticida paratión qu'aumenta la inhibición del enzima colinesterasa (sistema nerviosu), el diazoxon producir a partir del insecticida diazinon y tien los mesmos efeutos que'l paraoxon, diversos metabolitos de la yerbicida atrazina tienen efeutos canceríxenos, el etilen-tio-urea (ETU) formáu a partir de EBDC y diversos funguicides (maneb, mancoceb, zineb) tien igualmente efeutu canceríxenu y el DDE ye un disruptor hormonal tan potente o más que'l DDT del que procede.[8]

Midíes pa evitar la contaminación por fitosanitarios editar

  • Prauticar l'agricultura ecolóxica L'agricultura ecolóxica basa'l

control de les plagues y enfermedaes en consiguir un equilibriu na parcela que torgue la proliferación de los patóxenos a niveles que causen daños. Procúrase la mayor diversidá posible, poténciase la presencia d'enemigos naturales de les plagues, realícense asociaciones y rotaciones de cultivos y escuéyese les variedaes más rústiques y afeches a la zona.

Cuando ye necesariu realizar dalgún tratamientu empleguen productos naturales que resulten inocuos tantu pal mediu ambiente como pa la salú de les persones y degrádense rápido en sustancies que nun presenten nengún riesgu.

  • Emplegar métodos de control biolóxicos físicos y culturales:

Anguaño esisten nel mercáu diversos tipos de trampes coles que prindar les plagues, midida qu'en dellos casos puede ser abondu. N'otros casos el control d'una plaga puede realizase al traviés de llabores culturales como'l laboreo, el riego o la fradadura.

  • Caltener los equipos de tratamientu llimpios y en bon estáu, ser prudentes mientres el tresporte, llenu y llimpieza de los equipos y estremar los procuros al tratar cerca de ríos y llagos, pos si fai vientu esti puede abasnar parte del productu llevándolo hasta los calces d'agua.

Contaminación por petroleu editar

Añalmente más de 3 millones y mediu de gramos de petroleu (cuasi'l 100 % de la producción mundial) contaminen el mediu marín. En realidá, solamente alredor del 50 % d'esti crudu vien de petroleros, de cutiu barcos pequeños y anticuaos. El restu, provién de tierra firme. Esta última metá llega al mar al traviés de les agües y arramaos residuales (un 20 % d'orixe urbanu, otru 20 % industrial y al traviés de l'atmósfera'l 10 % restante).

Arramaos accidentales aparte, los petroleros refundien añalmente y de forma apostada más d'un millón de tonelaes de crudu nes operaciones de llavadura de los sos tanques. Tradicionalmente, felicidá práutica consistía en bombiar agua y refundiala –entemecida coles impureces de los tanques- de nuevu al mar, antes de volver cargar crudu. Na actualidá puede realizase una llimpieza menos agresiva: la llavadura a esquita con petroleu crudo a alta presión procedente de la carga del propiu barcu. Esta nueva téunica puede efeutuase mientres el procesu de descarga, con cuenta d'evitar aquella importante fonte de contaminación.

Les perdes accidentales de petroleu apurren un volume global d'unes 100 000 tonelaes de dichu material a los océanos a lo llargo del añu. Per otra parte, los arramaos de petroleu, provocaos por accidentes como la esplosión en 1979 del Campeche na mariña mexicana, por cuenta de la cual virtiéronse cerca de 400 000 tonelaes de petroleu, o l'anterior (1978) fundimientu del Amoco Cádiz na canal de la Mancha,[9][10] según l'accidente asocedíu en 1989, del Exxon Valdez frente a les mariñes d'Alaska,[11] son fenómenos de gran espectacularidá.

La contaminación na agua tamién afecta actividaes como la pesca. Por casu, el desenvolvimientu de la pesca n'Estaos Xuníos menguó principalmente por factores de contaminación provocaos pol derrame de petroleu nel Golfu de Méxicu, que afectó a la zona del Atlánticu na producción de langostinos y cámbaros.

Agües residuales editar

 
Planta pa tratamientu d'agües residuales

Munches persones de pocos recursos vense obligaes a vivir en condiciones precaries y desaparentes a veres de ríos y/o cañaes; onde eventualmente tienen servicios d'agua potable, pero bien frecuentemente nun tienen servicios d'alcantarellaos d'agües negres. Eses agües residuales, que contienen deterxentes, agua caliente, grases, materiales esplumoses, sustancies fecales, etc. son descargaes direutamente a los ríos y/o cañaes. Alredor d'un 74 % de les agües residuales doméstiques, como tamién de los establecimientos comerciales, van al ríu o fuécares, ensin antes ser trataes, situación qu'anicia una gama importante d'enfermedaes.

Contaminantes de l'agua soterraño nes zones de recarga editar

Les zones de recarga d'acuíferos son particularmente delicaes dende'l puntu de vista de la contaminación hídrica, una y bones les sustancies contaminantes una vegada qu'entren nos acuíferos permanecen ellí mientres periodos bien llargos. Particularmente delles actividaes humanes lleven implícitos determinaos peligros de contaminación. La tabla siguiente menta delles actividaes peligroses si desenvueltes en zones de recarga.

Fonte de Contaminación Tipu de contaminante[12]
Actividá agrícola Nitratos; amoniacu; pesticides; microorganismos fecales
Saneamientu in situ Nitratos; microorganismos fecales; traces d'hidrocarburos sintéticos
Gasolineres y Talleres automotrices bencenu; otros hidrocarburos arumosos; fenoles; dalgunos hidrocarburos haloxenaos
Depósitu final de residuos sólides Amoniu; salín; dellos hidrocarburos haloxenaos; metales pesaos
Industries metalúrxiques Tricloroetileno; tetracloroetileno; otros hidrocarburos haloxenaos; metales pesaos; fenoles; cianuru
Talleres de pintura y esmaltes Alcalobencenos; tetracloroetileno; otros hidrocarburos haloxenaos; metales; dellos hidrocarburos arumosos
Industria maderero Pentaclorofenol; dellos hidrocarburos arumosos
Tintoreríes Tricloroetileno; tetracloroetileno
Manufactura de pesticidas dellos hidrocarburos haloxenaos; fenoles; arsénicu; metales pesaos
Depósitu final de folles residuales domésticos Nitratos; plomu; cinc; dellos hidrocarburos haloxenaos
Curtidurías Cromu; salín; dellos hidrocarburos haloxenaos; fenoles;
Esplotación y estraición de petroleu/gas Salín (cloruru de sodiu); hidrocarburos arumosos
Mines de carbón y de metales Acidez; diversos metales pesaos; fierro; sulfatos

Daños a la salú editar

Ye sabíu que la contaminación hídrica ye una de les principales fontes d'enfermedá gastrointestinales en neños menores d'un añu; carecimientos causaos por bacteries, virus y protozoarios patóxenos que s'esvalixen al traviés de la ruta fecal-oral y que potencialmente pueden ser tresmitíos pel agua de consumu, utilizada pa diverses actividaes nel llar (hixene personal, y recreación). Según la Organización Mundial de la Salú (OMS), el 80 % de les enfermedaes infeicioses y parasitarias gastrointestinales y una tercer parte de los fallecimientos causaos por éstes, deber al usu y consumu d'agua contaminada; esti organismu internacional tamién reconoz que solo un 41 % de la población mundial consume agua tratao y desagafao como pa ser considerada “segura”.[13]

Tamién esisten les llamaes “enfermedaes químiques”, acomuñaes principalmente cola ingestión de sustancies tóxiques naturales o artificiales en concentraciones dañibles, caracterizaes pola so llocalización específica: hidroarsenisismo y fluorosis.

Alternatives pa la prevención y control editar

  • Desarrollu y adautación de metodoloxíes d'analises pa la determinación de microorganismos patóxenos que nun pueden ser aisllaos por aciu métodos convencionales.
  • Siguimientu calidable bacteriolóxica de fontes de suministru y agües de suministru en comunidaes rurales o marxinales.
  • Usu d'enerxía solar pa la desinfeición de l'agua en pequeñes comunidaes.
  • Diseñu y evaluación d'un sistema de tratamientu basáu n'alúmina activada p'ablayar la esposición a arsénicu en colonies d'escasos recursos económicos.
  • Tratamientu fayadizu de les descargues d'agües residuales, sofitándose en sistemes de vixilancia de la calidá físicu, química y microbiolóxica, qu'apurren información pa prevenir problemes ambientales.

Ver tamién editar


Notes y referencies editar

  1. Conseyu d'Europa. «Carta de l'Agua de 1968».
  2. Organización Panamericana de la Salú. «Erupción volcánica en sistemes d'agua». Archiváu dende l'orixinal, el 2 de payares de 2013. Consultáu'l 29 d'abril de 2013.
  3. Margalef, Ramón (1983) Limnoloxía. Omega, S. A., páx. 831. ISBN 84-282-0714-3.
  4. 4,0 4,1 4,2 Luis Echarri, 2007. Contaminación de l'agua. Universidá de Navarra. Páxina 10. Consultáu'l 10 de febreru de 2013.
  5. http://www.inecc.gob.mx/descargues/publicaciones/93.pdf
  6. EPA. “Illness Related to Sewage in Water.” Accessed February 20, 2009. Archiváu el 27 d'abril de 2006 na Wayback Machine.
  7. Eutrofización.
  8. Fitosanitarios.
  9. Major Oil Spills. International Tanker Owners Pollution Federation. Consultáu'l 2 de payares de 2008.
  10. Amoco Cádiz. National Oceanic and Atmospheric Administration. Consultáu'l 16 de payares de 2008.
  11. Elizabeth Bluemink, 10 de xunu de 2010. Size of Exxon spill remains disputed Archiváu el 12 de xunetu de 2010 na Wayback Machine. (n'inglés). Anchorage Daily News. Consultáu'l 29 de xunu de 2010.
  12. Bedoya Sotu, J.M. Propuesta Metodolóxica pal Manexu d'Acuíferos Costeros: El Problema de la Intrusión Salina. Medellín, Colombia. 2009.
  13. https://web.archive.org/web/20130118122007/http://www.salud.gob.mx/unidaes/cofepris/bv/llibros/Cap02.pdf

Enllaces esternos editar