Dalmacia[1][2] (croata: Dalmacija, [dǎlmaːt͡sija]) ye una rexón histórica y xeográfica que s'atopa na mariña del mar Adriáticu que pertenez a Croacia, y en pequeña midida sigue escontra Montenegru, hasta la ciudá de Kotor (italianu: Cattaro) y la badea homónima. Bosnia y Herzegovina tien una pequeña salida al Adriáticu en redol a la ciudá de Neum, d'unos 20 km.

Dalmacia
flag of Dalmatia (en) Traducir coat of arms of Dalmatia (en) Traducir
Alministración
Tipu d'entidá rexón histórica
Nome llocal Dalmacija (hr)
Xeografía
Coordenaes 43°48′46″N 16°13′08″E / 43.81276°N 16.21876°E / 43.81276; 16.21876
Superficie 12158 km²
Demografía
Población 852 068 hab. (2011)
Densidá 70,08 hab/km²
Cambiar los datos en Wikidata

Xeografía editar

 
Históricamente dende los tiempos del Imperiu Romanu, Dalmacia coincide cola área de los Alpes Dinaricos. Anguaño considérase Dalmacia solamente l'área costera ente Istria y el norte d'Albania, que ye parte de Croacia, Bosnia y Herzegovina, y Montenegru.

Ocupa una superficie d'aproximao 120.000 km² que s'estiende por una estrecha franxa de tierra qu'entiende l'aguada occidental de los Alpes Dináricos y l'llanura mariniega a lo que se suman un conxuntu d'islles allargaes y paraleles a la mariña (archipiélagu Dálmata), que'l so orixe deber al fundimientu de cadenes montascoses. La mayoría de la población (2.000.000 habitantes aproximao) concentrar na mariña peninsular. La capital rexonal ye la ciudá portuaria de Split (Spalato). Otres ciudaes, tamién puertos importantes, son: Dubrovnik (Ragusa) y Zadar (Zara). La península d'Istria considérase históricamente como parte de la rexón, como tamién la mariña d'Albania hasta la ciudá puertu de Cattaro (Kotor) (conocida d'antiguo como l'Albania veneciana).

La Dalmacia estremóse dempués en trés partes. De la primera apoderáronse los venecianos, la otra pasó al dominiu de los turcos, y na tercera alzóse la República de Ragusa, que la so capital yera l'antigua Epidauro. Nel día lo que pertenecía a Venecia y lo que formaba la República de Ragusa, xunto cola Albania veneciana, compón una provincia del imperiu d'Austria col antiguu nome de Dalmacia, quedando lo restante en poder de los turcos.

Historia editar

 
La provincia romana de Dalmacia.
 
Escudu del Reinu de Dalmacia sol Imperiu Austriacu.

Na antigüedá Dalmacia tuvo poblada por ilirios y allugó colonies griegues. Dalmacia formaba n'otru tiempu un Estáu poderosu, qu'a mediaos del sieglu II taba sometíu a Gencio, rei d'Iliria. Los dálmates-ilirios fueron vasallos de los romanos dende l'añu 229. Pablo Emilio apoderar de Delminium (términu del que se cree derivó'l nome actual de Dalmacia) nel 21. Marcio Figulo (155), y Nasica Corculum (154), sometieron a los dálmates y los autariales. Metelo sometió'l restu del país ensin arramar sangre en 118, y tomó d'ellí'l nome de Dalmáticu.

Nel añu 9, Dalmacia remontóse, pero esta sulevación foi al momentu encalorada. Dempués de la cayida del imperiu d'Occidente, Dalmacia foi conquistada polos hérulos, dempués polos Ostrogodos, hasta que d'últimes quedó axuntada al imperiu de Constantinopla baxu Justiniano. N'efeutu la Dalmacia romana, según l'historiador Theodor Mommsen, taba dafechu romanizada (cuando empezaron les invasiones bárbares) y tolos sos habitantes falaben el llatín.

En 640 AD, los sorabos (un pueblu eslavu) establecer nella, coles mesmes que los khrowatas o croates en Liburnia (Croacia). Estos pueblos fueron dalgún tiempu tributarios de los ávaros; reconocieron aína la soberanía de los emperadores francos. Sicasí, la Dalmacia marítima, ye dicir. Zara, Trau, Spalato, Ragusa quedó autónoma en manes de los autóctonos neollatinos[3]

La Dalmacia actual foi cedida a los bizantinos pol tratáu de 812. Adulces estos pueblos fixéronse independientes. Los croates y los dálmates de la mariña exercieron llargu tiempu la piratería, de lo que provinieron les guerres con Venecia (997), que s'apoderó de les ciudaes de la Dalmacia marítima. En 1052, el croata Kresimir Pedro reconquistar y tomó el títulu de rei de Dalmacia y de Croacia. Tuvo por socesores a Demetrio Zvonimir y a Esteban, que nomó polos sos herederos a los reis de Hungría en 1088.[4]

Mientres la Edá Media apostáronse la so posesión bizantinos y francos, pasando más tarde a tar sometida dafechu a Venecia dende 1420 hasta 1797. La influencia de Venecia empezó alredor del añu 1000 y terminó solamente con Napoleón, que la incluyó nel so Reinu napoleónicu d'Italia (1805–1814). Dicha influencia foi predominante no cultural y artístico, manifestándose tamién nel idioma italianu que yera faláu como llingua madre por un terciu de los dálmates cuando llegó Napoleón y entendíu por toos.[5]

 
Mapa de la Dalmacia veneciana en 1797, colos sos dos principales etnies: la italiana (anaranxáu) y la serbocroata (verde).

D'alcuerdu al viaxeru español Pedro Estala, nel so llibru editáu en 1800 rellata que:

En primer llugar los esclavones, que formen un mesmu pueblu colos servianos ó rascianos qu'entemecíos con dellos húngaros y alemanes habiten na Esclavonia. En segundu llugar los croates que xuníos con colonies d'alemanes y de válacos ocupen la Croacia y la Esclavonia: en terceru los dálmates, que tán mezlados con colonies venecianes, turques y albaneses. La llingua d'estes naciones ilíricas ye la esclavona con tres dialeutos diversos, el de Dalmacia, el de Croacia y el de Rascia: sicasí, los croatos y los rascianos (servios) falen nel día l'húngaru y l'alemán; los dálmates, l'italianu y el turcu; y los válacos, que s'establecieron nel país llanu de la Illiria, falen la llingua válaca. Los croatos y los rascianos vístense xeneralmente a la húngara, los dálmates a la veneciana y a la turca, sacante dalgunos que caltienen los sos antiguos traxes. Los ilirios emplegar na agricultura, nel comerciu y na carrera militar; pero los dálmates aplíquense más bien a la nave.»[6]

Tres la cayida del imperiu napoleónicu foi incorporada por Austria. Dempués de la I Guerra Mundial, Italia incorporó Istria, Zara y les islles del norte de Dalmacia (Cherso, Lussino y Lagosta), ente que Yugoslavia se anexonó el restu. Italia (mientres la II Guerra Mundial) conquistó la mayor parte de Dalmacia en 1941, creando l'italianu Gobiernatorado de Dalmacia, que duró hasta setiembre de 1943 cuando Italia rindir a los Aliaos. De resultes de la derrota, cuasi tola comunidá italiana sumió de Dalmacia (Masacre de les foibe) nos años de Tito.[7]

Toa Dalmacia pasó finalmente (1945) a formar parte de Yugoslavia hasta la so desintegración, momentu en que se constituyó nuna de les rexones de Croacia. Na actual Croacia democrática tán desenvolviéndose organizaciones polítiques rexonales dálmates que deseyen una autonomía y que s'inspiren nel antiguu alcalde de Spalato/Split, Antonio Bajamonti.

Una pequeña parte de Dalmacia pertenez a Montenegru (alredor de Cattaro) y a Bosnia, enclave heredáu de los tiempos de la ocupación otomana, llamáu Neum.

La rexón ta teniendo anguaño un considerable desenvolvimientu turísticu.

Disputes modernes pola composición xeográfica de Dalmacia editar

Manifestóse que la composición xeográfica de la Dalmacia histórica, qu'entendía históricamente les ciudaes de Zadar (Zara), Split (Spalato), Sibenik (Sebenico), Dubrovnik (Ragusa) y Kotor (Cattaro), quedaba llindada a los cuatro primeres, dexando de llau tamién al enclave de Neum, perteneciente a Bosnia y Herzegovina. Esto debe a que mientres el sieglu XX na rexón solo considerábase'l porcentaxe mayor de representación étnica pa determinar si determinada rexón o llocalidá pertenecía a un estáu, siendo asina que independientemente de la pertenencia xeográfica d'una llocalidá, esta diba a xunida a la composición étnica de la población, en desterciu del allugamientu históricu-xeográfica de tal ciudá, como ye'l casu de Kotor (Cattaro), asimilando a Dalmacia solu lo que pertenez güei a Croacia.

Bibliografía editar

  • Luigi Tomaz, In Adriatico nell'Antichità y nell'Alto Medioevo. Da Dionigi di Siracusa ai dogi Orseolo, Presentazione di Arnaldo Mauri, Think ADV, Conselve 2004.
  • Luigi Tomaz, Il confine d'Italia in Istria y Dalmazia. Duemila anni di storia, Presentazione di Arnaldo Mauri, Think-ADV, Conselve, 2008.
  • Luigi Tomaz, In Adriatico nel secondo millennio, Presentazione di Arnaldo Mauri, Think ADV, Conselve, 2010.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: dálmata
  2. Esti topónimu apaez na traducción al asturianu de los Mapes de l'Associació Bíblica de Catalunya
    Esta fonte emplégase como referencia dende'l puntu de vista llingüísticu.
  3. Historia de Dalmacia na antiguedad. (n'italianu)
  4. Historia de Dalmacia nel Medievu (n'italianu)
  5. La Dalmacia de Venecia (n'italianu)
  6. El viagero universal o noticia del antiguu y nuevu mundu
  7. Historia de Dalmacia mientres el Reinu d'Italia (n'italianu)

Enllaces esternos editar