Democracia direuta

forma de gobiernu

La democracia direuta, llamada tamién democracia pura,[1] ye una forma de democracia na cual el poder ye exercíu direutamente pol pueblu nuna asamblea. Dependiendo de les atribuciones d'esta asamblea, la ciudadanía podría aprobar o derogar lleis, según escoyer a los funcionarios públicos. La democracia direuta exercer na Antigua Grecia, y na actualidá testimonialmente na asamblea añal de los ciudadanos de dellos cantones suizos d'altu monte.[2]

Una asamblea (Landsgemeinde) del cantón suizu de Glaris, en 2006.

Por cuenta de la imposibilidá que tolos eleutores d'un país pueda axuntase en tiempu y llugar, l'aplicación de la democracia direuta en toles etapes de toma de decisiones nun tuvo aplicación práutica. Por ello la forma común d'aplicación ye por aciu democracia semidirecta, onde se tien un gobiernu representativu y dispónense de mecanismos de democracia direuta. Esti tipu de democracia ye aplicada principalmente en Suiza.[3]

Sicasí, l'usu d'Internet (votu per Internet o wikilegislación), dio llugar a propuestes que dexaríen la posibilidá de que pueda aplicase la democracia direuta nel día ente día, conocíes so los nomes de democracia direuta dixital, democracia líquida/delegativa, o wikidemocracia. Esisten distintos movimientos sociales que busquen el so implementación, Movimientu Occupy, o 15M son dalgunos d'ellos.


Mecanismos de la democracia direuta editar

Los mecanismos de la democracia direuta (embrivíos como MDD) son, en principiu, cinco: el referendu, el plebiscitu, la iniciativa popular, la revocación (recall) y l'avocación[2].

El referendu puede emplegase p'aprobar o refugar una determinada llei. La iniciativa popular dexa a los ciudadanos presentar pidimientos a los poderes del Estáu por que un determináu asuntu públicu seya tomáu en considerancia, como pue ser una reforma llexislativa o inclusive constitucional, onde darréu esa propuesta de llei o reforma ye votada por aciu referendu venceyante. La revocatoria de mandatu da al pueblu'l derechu de destituyir del so cargu a los funcionarios electos antes de rematar el so mandatu.

Aplicación editar

Los mecanismos de democracia direuta son aplicaos na actualidá na democracia semidirecta, principalmente Suiza. La mayoría de democracies actuales son del tipu democracia representativa, dexando formes llindaes de democracia direuta, y xeneralmente non venceyantes.

Grecia y Roma editar

Los primeros rexistros que se caltienen de democracia direuta provienen de l'antigua democracia ateniense, empezando en 507 e.C. Esta esperiencia duró aproximao dos sieglos, mientres los cualos el poder recayó nuna asamblea na que taben tolos ciudadanos varones que nun yeren esclavos nin estranxeros. Los cargos públicos yeren escoyíos por sortéu, y un representante escoyíu pola asamblea encargar de liderar l'exércitu de la ciudá, llamáu estratega.

Debíu al tamañu amenorgáu de la ciudá estáu d'Atenes entós daquella (en redol a les 45.000 persones) y a les restrictives condiciones pa ser consideráu ciudadanu (namái los varón ser) y, por tanto, pa poder participar na vida política de la ciudá, embrivíen les dificultaes loxístiques inherentes a esta forma de gobiernu.

Tamién hai que tener en cuenta la hestoria de l'Antigua Roma, na que los ciudadanos realizaben y aprobaben les lleis, qu'empezó en redol a 449 e.C. y duró aproximao cuatro siglos, hasta la muerte de Xuliu César en 44 a.C, anque munchu historiadores ponen el fin de la República romana nel añu 43 e.C., cola aprobación d'una llei llamada Lex Titia. Según dellos historiadores[¿quién?], el fechu de que los ciudadanos tuvieren el protagonismu de faer les lleis foi un factor importante que contribuyó a la puxanza de Roma y la civilización grecorromana.

Suiza editar

La democracia direuta, tal como foi establecida nes antigües polis griegues, ye aplicada por aciu asamblees populares en tan solo en dos cantones suizos: Appenzell Rodas Interiores y Glaris., onde entá anguaño ye la más alta institución política a nivel cantonal. Llámase Landgemeindeplatz, porque'l pueblu axuntar na plaza pública de la ciudá o nuna pradería una vegada al añu, onde aprueben les lleis, el presupuestu y tamién les reformes constitucionales. Por cuestiones práutiques estes asamblees fueron esaniciaes del restu de cantones suizos.[3]

Democracia direuta dixital editar

La democracia direuta dixital o electrónica ye una forma de democracia direuta na cual Internet y otres teunoloxíes de comunicación electrónica usar p'ameyorar la burocracia arreyada colos referendos, rexistrando electrónicamente los votos. Munchos partidarios piensen que tamién se pueden incluyir nesta noción les meyores teunolóxiques al procesu deliberativo, o inclusive a la xestión de gobiernu p'averala a los ciudadanos. A la democracia direuta electrónica llámase-y dacuando EDD (munchos otros nomes usar pa lo que ye esencialmente'l mesmu conceutu).

Según el conceutu d'aplicación moderada de la teunoloxía a la democracia direuta, los ciudadanos tendríen el derechu de votar n'asuntos llexislativos ante'l parllamentu o'l congresu, escribir nuevos proyeutos llexislativos y revocar representantes en cualquier etapa na que s'atopa un determináu país.

Un exemplu contemporaneu que toma un acercamientu evolucionario a la Democracia Direuta Electrónica ye aquel nel que los representantes conducen referendos independientemente usando Internet o otres teunoloxíes de la comunicación. Esti pasu potencial escontra la democracia direuta electrónica nun riquir cambeos constitucionales, yá que a cencielles refuerza la rellación ente l'eleutor y l'escoyíu. L'estremu sería aquel nel cual los representantes electos del pueblu nun parllamentu o nun gobiernu llindar a tresmitir a los ciudadanos aquellos proyeutos que se proponen a la so decisión, y faer efectivos dempués los resultaos d'esos referendos electrónicos.

Ross Perot foi por un tiempu un prominente defensor de la Democracia Direuta Electrónica cuando propunxo Conceyos Electrónicos mientres les sos campañes presidenciales de 1992 y 1996 nos Estaos Xuníos. Esti conceutu foi recuperáu por otros movimientos en diversos llugares del mundu na actualidá gracies a les posibilidaes d'Internet.

Aplicación actual editar

La democracia direuta electrónica como sistema nun foi implementada totalmente en nengún llugar del mundu, anque Suiza, yá gobernada parcialmente por democracia direuta, mover en direición a dichu sistema.[4][5]

Crítiques al sistema presencial editar

Ente les oxeciones más importantes que se suelen imputar a la democracia direuta referir a la so practicidad y eficiencia. Decidir sobre toos o cuasi toles temes d'importancia pública por aciu referendu pue ser lentu y costosu, y puede provocar nos ciudadanos apatía y fatiga. Los defensores actuales de la democracia direuta suelen suxurir que la democracia electrónica (con ferramientes como los wikis, los foros o la televisión dixital) puede desaniciar esos problemes. El modelu suizu demuestra, sicasí, qu'a pesar de ser posible decidir sobre toles temes, en realidá solo poques temes lleguen a votación popular, una y bones el pixín fechu de que podría convocase un referendu obliga a los políticos a buscar compromisos nel trámite parllamentariu pa evitar un referendu. D'esta miente la democracia direuta xenera resultaos consensuaes ensin la necesidá de que tou seya votáu n'urnes. El nun solicitar un referendu equival a una aprobación implícita de les decisiones tomaes pol parllamentu.

Puesto que les entrugues tienen de ser curties, con una respuesta de sigo o non, los votantes podríen coles mesmes escoyer polítiques incoerentes. Por casu, una mayoría podría votar a favor d'amenorgar los impuestos ente que una mayoría podría tamién votar por una medría del gastu públicu n'educación. La respuesta común a esta crítica ye que'l problema de les decisiones inconsistentes nun ye esclusivu d'esta forma de democracia.

Dellos estudiosos utilicen el términu democracia semidirecta pa describir sistemes de democracia direuta que cunten con mecanismos pa protexer les llibertaes civiles, según pa protexer de la mayoría a los intereses de les minoríes (ver: derechos fundamentales, igualdad ante la llei, imperiu de la llei). La puesta en práutica de la democracia direuta suel traducise nun procesu de confrontación, nel que la ciudadanía alderica y escueye dos opciones definíes por espertos. Esti procesu carauterizar por una falta de deliberación empobinada escontra'l consensu, y el peligru de derivar nuna dictadura de la mayoría, latente en cualquier tipu de democracia.

El modelu canadiense d'asamblea de ciudadanos procura sortear munches de les desventaxes de la democracia direuta al traviés d'un procesu basáu na deliberación y el consensu, abondo distintu del carauterizáu poles iniciatives y los referendos.

Democracia aleatoria editar

Esiste una contracorriente reaccionaria de cuñu anglosaxón que defende como posible variante de la democracia direuta la implementación de combinaciones de les instituciones actuales con aplicaciones democrátiques del sortéu (ver: demarquía). Ente los autores más relevantes d'esta corriente pueden citase a John Burnheim, Ernest Callenbach, A. Barnett y Peter Carty, Bárbara Goodwin o, nel ámbitu francés, Yves Sintomer. Los autores consagraos que dedicaron más espaciu a esti tipu de propuestes son Robert A. Dahl y Benjamin Barber. Nel mundu hispanofalante la receición entá ye bien amenorgada, pero estremar de l'anglosaxona en que nun contendría elementos reaccionarios. Por casu, autores como Juan Ramón Capella plantegaron la posibilidá d'allegar al sortéu como ferramienta democratizadora.[6]

Realmente nun dexa de ser una democracia representativa, con una dosis aleatoria de democracia direuta.

Ver tamién editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar