Derechos civiles y políticos

(Redirixío dende Derechos civiles)

Derechos civiles y políticos, o derechos cívicos, son los derechos que protexen les llibertaes individuales de la so quebrantamiento illegal (represión) per parte del poder (sía'l de los gobiernos o'l de cualesquier otru axente políticu públicu o priváu), y garanticen la capacidá del ciudadanu para participar na vida civil y político del Estáu en condiciones d'igualdá, y ensin discriminación.

Derechos civiles son los reconocíos a tolos ciudadanos pola llei; y nello estrémense de los derechos humanos y de los derechos naturales. Los derechos civiles son concedíos dientro d'un Estáu, ente que los derechos naturales o los derechos humanos son internacionales, y, tiénense, o bien pol pixín fechu de nacer, según la teoría iusnaturalista, o bien pola mera constitución de la sociedá, según la teoría contractualista (el iuspositivismo, que dixebra moral y derechu, nun se plantega la esistencia de derechos naturales). John Locke sostuvo que los derechos naturales a la vida, la llibertá y la propiedá teníen de ser convertíos en derechos civiles y protexese pol Estáu soberanu como aspeutu del contratu social (derechos constitucionales).

Los derechos políticos constitúin la primer porción de la Declaración Universal de Derechos Humanos de 1948 (según los derechos económicos, sociales y culturales entienden la segunda parte). La teoría de les tres generación de derechos humanos considera a esti grupu de derechos como los "derechos de primer xeneración", y la teoría de los derechos negativos y positivos (llibertá negativa y positiva) designar como derechos negativos. Sicasí, en cuanto los derechos sociales o positivos xustificar nel arreglu de defectos qu'atrabanquen gravemente l'exerciciu de la plena condición de ciudadanu, son tamién "civiles", al tener la so correspondiente definición precisa na contrapartida d'una obligación establecida per parte de los poderes públicos.[1]

El Pactu Internacional de Derechos Civiles y Políticos de 1966[2] inclúi'l "derechu de llibre determinación" de "tolos pueblos".[3] Los llamaos "derechos coleutivos", por oposición a los "derechos individuales", tán ente los "derechos de tercer xeneración" según la teoría de los trés xeneraciones de derechos.

Derechos incluyíos editar

Los derechos civiles inclúin la garantía de la integridá física (derechu a la vida) y moral (derechu al honor) y de la seguridá de les persones, les cases[4] y les comunicaciones; el derechu a la igualdá y la proteición contra la discriminación aniciada en cualquier condición personal o social[5] (edá, condición sexual -lo qu'apocayá se designa col términu "xéneru"-, discapacidá física o mental, marxinación económica o social, creencies relixoses o d'otru tipu, condición étnica -designada como "raza" o de cualesquier otra forma-) y los derechos individuales, ente los que tán la propiedá y una numberosa llista de derechos y llibertaes: llibertá de pensamientu, espresión, prensa ya imprenta, llibertá de cultu, llibertá de circulación y residencia; xunto colos derechos de participación na vida civil y político, como'l derechu de sufraxu, el derechu de pidimientu, el derechu de xunta derechu de xunta y manifestación, el derechu d'asociación, etc. Los derechos políticos inclúin la xusticia natural o equidad procesal,[6] espresada nos derechos de les partes y de los reo o acusaos y nel derechu a un xuiciu xustu con garantíes procesales (debíu procesu),[7] incluyíes les garantíes contra una detención illegal, el derechu a conocer l'acusación y al acusador, el derechu a rebatir les acusaciones, el derechu a defensa derechu a asistencia, representación y defensa xurídica,[8] a nun declarar, l'ausencia de tortura, el habeas corpus, la presunción d'inocencia, la irretroactividad de les lleis sancionadores, la proporcionalidad de les penes, el derechu al recursu procesal, a llograr una arreglu, etc...

Movimientu polos derechos civiles editar

Movimientu polos derechos civiles[9] ye la denominación habitual del movimientu políticu y social que tien como fin la reconocencia de los derechos civiles, anque la etiqueta acomúñase especialmente al movimientu polos derechos civiles n'Estaos Xuníos del tercer cuartu del sieglu XX, protagonizáu pola minoría negra.

Bibliografía editar

  • BILBAO UBILLOS, J.M. (1997). La eficacia de los derechos fundamentales nes rellaciones ente particulares. Madrid: Centru d'Estudios Constitucionales. ISBN.
  • BRAGE CAMAZANO, J. (2005). Les llendes a los derechos fundamentales. Madrid: Dykinson. ISBN.
  • BIDART CAMPOS, Germán J. (2007. 5 Tomos). Tratáu Elemental de Derechu Constitucional Arxentín. Buenos Aires: Ediar. ISBN 950-574-079-4.
  • DALLA VIA, Miguel Angel (2004 1ª Edición). Manual de Derechu Constitucional. Buenos Aires: Editorial: Lexis Nexis. ISBN 978-987-1178-04-9.
  • LOPRESTI, Roberto P. (1998). Constitución Arxentina Comentada. Buenos Aires: Unilat. ISBN 987-96049-3-8.
  • C. B. Macpherson, Teoría política del individualismu posesivu. De Hobbes a Locke, 1962.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Los derechos humanos son la base de la ciudadanía democrática de la que naide puede quedar escluyíu por abychuby y un principiu según considerancies circunstanciales. Pero nel momentu d'aplicalos a defender y sofitar la ciudadanía ye precisamente cuando los sos títulos más ambiciosos queden demasiáu imprecisos y xenerales como p'ayudar a quien lo precisen. Como esplicó Michael Oakeshott en "La política de la fe y la política del escepticismu", un derechu vien ser la forma de reparar la frustración del mio deséu d'actuar de determinada manera causada por un abusu del poder establecíu. El derechu a la llibertá d'espresión o d'asociación equival a reparar l'abusu de que se me torgar prauticar ensin torgues una o otra, salvo causa xustificada y precisada convenientemente por una llei democrática. El derechu a nun ser discrimináu poles mios idees relixoses, la mio raza o'l mio sexu establez l'arreglu llegal qu'anula los intentos abusivos d'invocar tales causes pa escluyime de les actividaes que deseyo llevar a cabu. De xacíu, el mio derechu a nun ser encarceláu arbitrariamente o condergáu ensin un xuiciu xustu acordies con el procedimientu establecíu repara atropellos posibles nestos terrenes qu'amenacien la mio integridá cívica. N'otros casos, el derechu nun consiste en reparar un abusu coercitivo sinón una falta qu'amenacia tamién l'exerciciu de la mio ciudadanía. Por casu el derechu a la educación y a la sanidá públiques, según otres formes de proteición social, vienen reparar defectos qu'atrabancaríen gravemente la mio plena condición de ciudadanu (qu'en democracia, nun lo escaezamos, esixe'l mio participación en tomar de decisiones y resumides cuentes nel gobiernu del país, imposible cuando se carecen lacras d'abandonu, miseria ya inorancia).

    En toos estos casos, el derechu que se me reconoz correspuendi a la reconocencia d'una obligación concreta per parte de les instituciones estatales. Ye precisamente esa obligación la que define, concreta y sustancia el derechu invocáu. Si tal obligación queda folgazana ya imprecisa, el derechu mesmu va tar aquexáu por idénticu fraxilidá, por muncha que seya la so significación nel planu del ideal políticu o inclusive antropolóxicu. Asina asocede en proclames tan xustamente célebres como "el derechu a la vida, la llibertá y la busca de la felicidá". ¿Qué obligaciones concretes de los poderes públicos o qu'arreglos intelixibles pueden ser establecíes pa implementar tales derechos? Y esta interrogación sigue siendo válida inclusive en reclamaciones aparentemente menos xenériques y ambicioses, como'l "derechu a una vivienda digna o a un puestu de trabayu". Dientro de los derechos humanos o fundamentales constitucionalmente reconocíos poles democracies, podríamos considerar derechos civiles a los que tienen la so correspondiente definición precisa na contrapartida d'una obligación establecida per parte de los poderes públicos.

    Tien De quedar claro qu'esta segunda categoría nun quita d'interés ya importancia a los derechos humanos más xenerales y ambiciosos. Proclamalos ye reconocer un ideal de convivencia que señala la orientación que tienen de siguir les reformes sociales y polítiques que pretendan llexítimamente collaborar a un efectivu progresu de les nueses comunidaes. Quiciabes nun reclamen tantu midíes concretes de los gobiernos esistentes como aspiren a una forma distinta de gobernar y de convivir.

    Fernando Savater, Derechos humanos y civiles, op. cit., pg. 74.
  2. Oficina del Altu Comisionado de les Naciones Xuníes pa los Derechos Humanos
  3. Art. 1
  4. La necesidá d'una orde xudicial pal rexistru d'un casa. La especial proteición de les cases ye una traza propia del derechu anglosaxón, con implicaciones nel conceutu de defensa propia (castle doctrine, a man's home is his castle - "Assembly, Non. 159, State of New Jersey, 213th Legislature, The "New Jersey Self Defense Law", fonte citada en en:Castle doctrine-) y en la mesma definición de democracia: nun tópicu atribuyíu a Winston Churchill, el sistema nel que si llamen la to casa de madrugada, nun tienes d'esmolecer te, porque va ser el llecheru (Democracy means to know that when somebody rings at the door of your house in the morning it is the milkman -Rolandis, Alderique nel Conseyu d'Europa, pg. 219, 29 d'abril de 1982-).
  5. '... ensin distinción dalguna de raza, color, sexu, idioma, relixón, opinión política o d'otra índole, orixe nacional o social, posición económica, nacencia o cualesquier otra condición social (Pactu Internacional..., op. cit., art. 2.
  6. Héctor Peñaranda, Principiu de equidad procesal, en Nómades. Revista Crítica de Ciencies Sociales y Xurídiques, nᵘ21, 2009:
    En cuanto de primeres de equidad nun se trata sinón de la xusticia del casu concretu, el xuez ante'l rigorismo de la llei va fallar pol sentimientu del deber o de la conciencia, más bien que pol testu terminante de la llei, ye xusticia natural por oposición a la lletra de la llei positiva. Faculta al xuez pa decidir conforme a la equidad en dos situaciones bien definíes pola llei: 1.- Cuando les partes de común alcuerdu asina lo soliciten y 2.- Cuando se trate de derechos disponibles.
  7. Ver tamién derechu procesal.
  8. Neubauer, David W. (2005). America's Courts and the Criminal Justice System. Wadsworth. p. 320. ISBN 0-534-62892-3. Fonte citada en en:Defense (llegal) y en en:Affirmative defense.
  9. Dooley, Brian. "Second Class citizens", in Black and Green: The Fight for Civil Rights in Northern Ireland and Black America. (London:Pluto Press, 1998). Fonte citada en en:Civil rights movement

Enllaces esternos editar