Documental

xéneru cinematográficu

El documental ye la espresión d'un aspeutu de la realidá, amosada en forma audiovisual. La organización y estructura d'imáxenes y soníos (testos y entrevistes), según el puntu de vista del autor, determina'l tipu de documental.

Esta cámara Bolex de 16 mm "H16" Reflex ye una cámara popular de nivel d'entrada utilizáu nes escueles de cine

La secuencia cronolóxica de los materiales, el tratamientu de la figura del narrador, la naturaleza de los materiales —dafechu reales, recreaciones, imáxenes infográficas, etcétera— dan llugar a una variedá de formatos tan amplia na actualidá, que van dende'l documental puru hasta documentales de creación, pasando por modelos de reportaxes bien variaos, llegando al docudrama (formatu nel que los personaxes reales interpretar a sigo mesmos), llegando hasta'l documental falsu conocíu dacuando como Mockumentary.[1]

Con frecuencia, los programes de ficción adopten una estructura y manera de narración bien cercanes al documental, y de la mesma, dellos documentales reproducen recursos propios de la creación d'obres de ficción.

Historia del documental editar

Oríxenes: Louis Lumière y el cinematógrafu (antes de 1900) editar

Escontra 1899, dellos inventores taben na carrera por desenvolver nuevos aparatos pa prindar el movimientu a partir de fotografíes, ente los cualos atopábense l'estauxunidense Thomas Alva Edison y los franceses hermanos Lumière. Estos postreros consiguiríen el trunfu en 1895 col so aparatu: el "cinématographe" o cinematógrafu. Esta era portátil y pesaba tan solu cinco kilogramos, frente al xigantescu "kinetoscope" o quinetoscopio d'Edison, que riquía de dellos homes pa movelo d'un sitiu a otru y taba xeneralmente fondiáu al suelu nuna especie d'estudiu.

Estes distintes téuniques ufiertaron la posibilidá de tresportar fácilmente'l cinematógrafu a cualesquier parte, pudiendo retratar la realidá del mundu esterior. Amás esti aparatu ufiertaba otres carauterístiques bien curioses: con solo unos pequeños axustes podía tresformase en proyeutor y tamién en máquina d'impresión.

 
Fotograma de La Sortie des usines Lumière à Lyon.

El mesmu Louis Lumière encarnaría la figura del mesíes del documental, non solo col so gran inventu, sinón tamién col primer filme documental, el planu secuencia La Sortie des usines Lumière à Lyon. Depués vendría la presentación pública del inventu onde Lumière proyeutó públicamente dichu filme nel salon indien du Grand Café de París el 28 d'avientu de 1895.[2] Dempués d'esa presentación siguieron otres en distintos partes de Francia, creando una gran incertidume. Lumière non solo llindóse a presentar esti filme, sinón que realizaría otros, incluyendo a personalidaes importantes que veníen ver el so inventu y qu'ensin sabelo fueren prindaos pola lente de Lumière, pa dempués, con gran sorpresa, trate retrataos nos filmes a los qu'asistíen y allegaben.

Sicasí, los planes de Lumière nun se llindaben a estes demostraciones. Con gran visión y astucia dedicar a contratar y entrenar un pequeñu exércitu de viaxeros que s'encargaríen de llevar el so inventu a tolos rincones del planeta; persones que coles mesmes se fueron a documentar dichos llugares y a amosar dellos filmes yá realizaos por Lumière.

El so personal encargar de prindar filmes d'un solu planu, llamaos "películes d'actualidá", onde se retrataben momentos tales como la llegada de botes a un puertu, l'aproximamientu d'un tren, xente trabayando, etc. D'esta manera, esta etapa temprana de la nacencia del cine tuvo marcada pola moda d'amosar un eventu en curtios ralos, debíu principalmente a que les cámares solo podíen contener pequeñes cantidaes de filme, munchos d'ellos d'un minutu o menos de duración.

Sicasí, esti cine llamóse más palantre cine documentu porque si yera ciertu qu'amosaba imáxenes de la realidá, nun amosaba un puntu de vista claro d'ella nin intentaba una Kamasutra propia; yeren namái planos que taben acorde cola evolución nesi momentu del llinguaxe cinematográficu, eses filmaciones nun son documentales. El términu documental foi-y atribuyíu más palantre a John Grierson quien, amás de faer delles obres, teorizó sobre la tema.

Vértov y Flaherty: padres del documental editar

Si los hermanos Lumière fueron los encargaos de sentar les bases de la rellación del cine col mundu: mirando a lo que teníen más cerca, Dziga Vértov y Robert Flaherty fueron de los primeres n'adoptar el formatu naciente, y yá amenaciáu pola oxetividá, y defender la so esencia cinematográfica. Cada unu dende posiciones bien distintes, pero siempres alloñaos de lo qu'años más tarde s'identificaría como documental: el noticiario televisivu o reportaxes.

Dziga Vértov editar

Foi primero de too un artista y un esperimentador. Muncho primero de recayer nel cine, trabayó'l soníu, y la radio, esperimentando con colaxs sonoros, en busca d'un montaxe non necesariamente oxetivu nin realista. La so película más célebre, L'home de la cámara, parte de la idea de recoyer "la vida d'improviso", y supón una de los cumes de la cinematografía mundial pola so esperimentación formal, el so montaxe aceleráu y el so movimientu del planu y non dientro del planu, como venía siendo habitual. La película, rodada en distintes ciudaes, recrea un día na vida d'un camarógrafu que percuerre la ciudá en busca d'imáxenes. Amás de ser una de les primeres películes ensin intertítulos, ye la primera en desvelar el procesu de creación de la mesma película, al amosar a la montadora escoyendo, cortando y montando planos, poniendo de relieve que, tal que defendía Vértov, la oxetividá nun esiste, a lo menos nel cine. Promulgó la teoría del "cine güeyu", nel que la cámara amuesa lo que'l güeyu nun ve, pa lo cual esperimentó en delles ocasiones cola velocidá de la cinta y les posiciones de la cámara, escorriendo lo que'l güeyu nun podía ver.

Robert Flaherty editar

Consideráu unu de los padres del cine documental. La so primer película, Nanuk l'esquimu (1921), tuvo que rodala dos veces, en perdiendo tol material rodáu mientres años nuna quema nel llaboratoriu. Esti accidente abrió-y los güeyos, y decidió nun llindase a rexistrar la realidá, pa pasar a intervenir nella más viviegamente, creando, a partir de materiales reales, una narración complexa. Flaherty sentaba asina les bases d'un cine documental bien alloñáu de lo que darréu se vieno a considerar documental: el reportaxe televisivu. Les sos posteriores películes afondaron nesa forma de trabayar y de concebir el cine documental, más como una visión personal del autor que como una semeya oxetiva de la realidá.

Tipos de documental editar

 
Esfir Shub, creadora de les películes de montaxe.
  1. Centráu nun acontecimientu. El socesu ye l'escayu dorsal de la película. Puede tratase de la botadura d'un barcu, una feria de productos lácteos o la captura d'un famosu criminal. L'acontecimientu tien fases, y nel so intre pueden apaecer entrevistes, cachos oportunos del pasáu o inclusive fragmentos del futuru (rellatu del criminal).
  2. Definitoriu d'un procesu. Presenten fechos en cadena que componen un procesu interesante. Cada fechu ye complementu d'otru; tratar d'amenorgar a lo esencial de cada unu d'ellos, dando como resultáu la ironía y comparanza ente los distintos fragmentos.
  3. De viaxe. L'aliciente del viaxe, con tolos sos matices metafóricos y los sos ritmos incorporaos de movimientu aplicar al documental.
  4. Ciudá cercada. Ye la qu'utiliza un microcosmos pa suxurir una crítica a mayor escala.
  5. Históricu. Puesto que tou filme reproduz tou aquello que yá pasó, toles películes son históriques. El cine ye un mediu pa resucitar el pasáu. El mesmu mediu cinematográficu, pol so realismu y el so movimientu, ye ineluctable al traviés del tiempu; nun hai manera d'ilustrar; la pantalla paez un vehículu desaxeradamente probe porque'l sentíu de la historia ye pura astracción. El documental históricu nun tien como fin primordial tresmitir a l'audiencia toa l'algame d'un asuntu: el so oxetivu puede ser un personaxe o un asuntu determináu.

D'esta familia de documentales subyace otru grupu carauterísticu principalmente de la etapa contemporánea, y son los siguientes:

  1. El documental del absurdu: Utiliza l'humor surrealista pa esplorar lo que sería una murnia situación.
  2. Película de tesis: Se vale de testimonios p'argumentar los casos.
  3. La comedia escéntrica: Retrata personaxes y situaciones absurdes.
  4. Película biográfica: Narra la vida d'un personaxe.
  5. El documental negru: Xune, al traviés del so estilu fatalista y escuru, el mundu y los sos participantes col del cine negru.
  6. Documental cronista: Enfocar nun puntu de vista oxetivu.
  7. Documental abogáu: Amuesa'l drama de lo cotidiano.
  8. Documental esplorador: Imáxenes en movimientu constitúin la base de la vida.

Documental de montaxe editar

Amás esiste la llamada película de montaxe, que correspuende a una película realizada por aciu el montaxe de material audiovisual yá esistente, xuníu pa producir un discursu distintu. La creadora d'esti tipu de documentales foi la direutora de cine y documentalista soviética Esfir Shub. Los sos primeros trabayos d'esti tipu fueron La cayida de los Romanov (1927), La gran ruta o El gran camín (1927) y La Rusia de Nicolás II y Tolstoi (1928). Shub nun grabó nenguna escena pa nenguna d'estos trés películes.[3]

El documental güei: les posibilidaes de la rede editar

Les múltiples opciones qu'ufierten les nueves teunoloxíes pa producir y poner al algame del públicu esti tipu d'obres fixeron que'l xéneru del curtiumetraxe esperimentara una enorme crecedera nos últimos años. Al traviés de plataformes como YouTube, la sumida MSN Soapbox de Microsoft, Yahoo! Videu o Joost, los internautes pueden colgar los sos videos documentales y esfrutar de les obres d'otros usuarios.

En cuanto al visionado de documentales n'Internet, munchos d'éstos tán suxetos a derechos d'autor, polo que nun son d'accesu llibre, anque esisten munches opciones pa ver esti tipu de películes respetando les lleis de propiedá intelectual. Por casu, n'España, los internautes tienen la opción de visionar documentales de forma gratuita por aciu l'accesu a páxines especializaes en cine qu'ufierten delles películes (títulos clásicos y actuales) a los sos usuarios.

Documentales en televisión editar

Festivales de cine documental editar

Magar que el cine nació documental, la supremacía taquillera de la ficción, el tracamundiu respeuto al xéneru, y l'apropiación del términu per parte de los reportaxes televisivos, apostraron al cine documental a una posición cuasi marxinal.

Los festivales fueron, y cada vez lo son más, la manera de caltener vivu'l xéneru. Amás, constitúin el principal puntu d'alcuentru ente direutores, aficionaos y públicu, si non l'únicu. Los festivales son en parte responsables (y reflexu tamién) del boom o moda documental que los medios de mases empeñar n'anunciar dende va unos años, y que nun ye sinón una mayor visibilidá d'un xéneru que siempres esistió.

  • América del Sur:
    • DOCBsAS: DOC Buenos Aires (Arxentina)
    • FeLCO: Festival Llatinoamericanu de la Clase Obrera (Arxentina)
    • Festival de Cine de Lima, Perú **

Amuesa Internacional Documental de Bogotá, Colombia

Referencies editar

  1. De les pallabres ingleses "mock" y "documentary".
  2. Institut Lumière (s/f). «La première séance publique payante» (francés). www.institut-lumiere.org. Archiváu dende l'orixinal, el 7 de marzu de 2013. Consultáu'l 21 de marzu de 2013.
  3. ARTIUM - Biblioteca y Centru de Documentación. «tratamientu creativu-de-la realidá/montaxe-documental Montaxe documental». Consultáu'l 20 d'abril de 2014.

Enllaces esternos editar