Eleiciones en Madrid durante la Segunda República Española

En 1930, Madrid yera la capital d'España. Colos sos 952 832 habitantes yera la segunda ciudá en población del país (tres Barcelona, que devasaba llixeramente'l millón d'habitantes). Anque dende'l fin del Antiguu Réxime y el advenimiento del Estáu lliberal llevárense a cabu numberosos procesos eleutorales n'España, los años de la Segunda República constituyeron un periodu escepcional mientres el cual l'actividá política adquirió una intensidá inusitada. Ello foi asina porque la proclamación de la República supunxo'l advenimiento de les mases a la vida pública, un procesu que la dictadura de Primo de Rivera tratara de torgar y que concluyera con un fracasu, que primero acabó cola mesma dictadura y que finalmente, por aciu les eleiciones municipales del 12 d'abril de 1931, llevó a un cambéu de réxime. Per otra parte, les eleiciones de la dómina republicana fueron más llimpies y reflexaron el sentir del país muncho meyor que les de la monarquía.[1] A pesar de tratase d'una dómina de creciente radicalización ya inestabilidá política, que remató nuna guerra civil, el periodu entendíu ente 1931 y 1936 foi'l periodu democráticu más enllargáu del qu'esfrutó España antes de la reinstauración del réxime democráticu na década de 1970, llevándose a cabu cuatro procesos eleutorales direutos d'ámbitu estatal.

Mientres la Segunda República hubo cuatro proceso eleutorales de calter nacional: trés a Cortes y unu pa eleición de compromisarios pa escoyer al Presidente de la República.

Los partíos políticos otorgaben una gran importancia a les eleiciones en Madrid, al tratase de la capital del Estáu, presentando a los sos líderes y figures más representatives por dicha circunscripción. Acordies cola llexislación eleutoral, la ciudá de Madrid formaba una única circunscripción eleutoral, dixebrada de la so provincia, na que mientres tol periodu republicanu diose'l trunfu de les candidatures republicanes y d'izquierdes, cuasi siempres en grandes coaliciones, magnificadas pola llei eleutoral, inclusive cuando l'enclín nel restu d'España yera contraria: Conxunción Republicanu-Socialista en 1931 y Frente Popular en 1936, pero PSOE en 1933 (ente que nel restu d'España asocedió xustamente lo contrario, col trunfu de les candidatures radicales y cedistas). Diputaos per Madrid fueron ministros, presidentes de les Cortes, como Julián Besteiro o Diego Martínez Barrio, del Conseyu de Ministros, como Manuel Azaña, Alejandro Lerroux, Francisco Largo Caballero, Juan Negrín o Rodolfo Llopis (nel exiliu), o de la República, como'l mesmu Azaña.

La nueva llexislación eleutoral editar

Artículo 6º
[...] La ciudá de Madrid y la ciudá de Barcelona van constituyir circunscripciones propies, y el restu de los pueblos de caúna d'eses provincies van formar de la mesma circunscripciones independientes de la capital. [...]

Artículu 7º
A los fines de la eleición de Diputaos, queda modificáu l'artículu 21 nel sentíu de que nes circunscripciones va verificar pol sistema de llistes con votu acutáu, pa lo cual, onde haya qu'escoyer 20 Diputaos, cada eleutor va poder votar 16; onde 19, 15; onde 18, 14; onde 17, 13; onde 16; 12; onde 15, 12; onde 14, 11; onde 13, 10; onde 12, 9; onde 11, 8; onde 10, 8; onde 9, 7; onde 8, 6; onde 7, 5; onde 6, 4; onde 5, 4; onde 4, 3; onde 3, 2, y onde 2, 1.

Artículu 11º
Por que los candidatos puedan ser proclamaos Diputaos a Cortes Constituyentes va ser precisu, amás d'apaecer col mayor númberu de votos escrutados, de conformidá colo dispuesto nel artículu 52 de la llei Eleutoral, llograr cuandoquier el 20 por 100 de los votos emitíos. Cuando un candidatu, a pesar de nun llograr la mayoría relativa, non algame'l tantu per cientu aludíu, va declarase, tocantes a él, nula la eleición y va dar# en celebrar otra'l domingu siguiente, en que'l so escrutiniu'l votu va quedar acutáu, según la escala aplicable al númberu de vacantes que resultaren de la primer eleición. Pa ser proclamáu Diputáu na segunda eleición, va bastar con llograr la mayoría relativa de los votos.

Acordies cola llexislación eleutoral promulgada pol gobiernu provisional por aciu un decretu'l 8 de mayu de 1931,[2] que modificaba la llei eleutoral entós a valir (la del 8 d'agostu de 1907) y que con mínimos cambeos, taría a valir mientres tola República, la ciudá de Madrid constituyía una circunscripción eleutoral distinta del restu de la provincia (según l'artículu 6, les ciudaes de Madrid y Barcelona constituyíen circunscripciones separaes de la so provincia, al igual que toles capitales de provincia que, col so partíu xudicial, superaren los 100.000 habitantes, y nesi casu capital y partíu xudicial formaben una circunscripción eleutoral y el restu de la provincia otra).

El cambéu fundamental de la nueva llexislación consistió n'introducir, «en cuenta de l'antigua eleición uninominal por pequeñu circunscripciones, la eleición por llista y por provincia, por un sistema mistu ente mayoritariu y proporcional, que concedía amplia prima a la candidatura mayoritaria, pero acutaba ciertu númberu de puestos a la minoritaria [un 20%]»,[3] y tou ello, tal como indicaba'l prefaciu del propiu decretu, pa evitar la coaición caciquil [y] la compra de votos». Asina, les llistes eleutorales teníen d'incluyir, como muncho, un 80% de los puestos elegibles na circunscripción. Cada eleutor podía votar a lo más a esi mesmu númberu de candidatos (que sicasí nun teníen que pertenecer a les mesmes llistes). Los candidatos más votaos, hasta'l númberu d'escaños atribuyíos a la circunscripción, yeren proclamaos diputaos. Introducíase tamién un mínimu del 20 por 100 de los votos emitíos pa poder ser proclamáu diputáu. En casu de nun llegar a esti mínimu, inclusive si'l candidatu llograra los votos necesarios pa ser escoyíos en rellación col restu, la eleición d'esi candidatu declarábase nula y tenía de dar# en una segunda vuelta.[1] Polo xeneral, la llista ganadora llograba'l 80% de los escaños, destinaos a les mayoríes, ente que los restantes quedaben pa la minoría más importante (en casu de resultaos reñíes podía asoceder que los candidatos menos votaos de la candidatura ganadora fueren devasaos polos más votaos de la candidatura siguiente en votos, colo que podría haber llixeros cambeos y quedar fuera dalgunu de los candidatos de les mayoríes).

Tamién s'esaniciaba'l revesosu artículu 29 de la llei eleutoral vixente, por aciu el cual, cuando había una única candidatura, los sos integrantes proclamar ensin votación.

En 1933 aprobóse una llei, la Llei de Reforma Eleutoral de 27 de xunetu de 1933, que tenía como principal conteníu la potenciación del calter mayoritariu de la llexislación esistente. que refuerza'l calter mayoritariu de la llexislación anterior. Por que los candidatos vencedores en primer vuelta pudieren ser proclamaos electos ensin necesidá de dir a una segunda, riquíase que'l primer candidatu de la llista triunfante llograra, siquier, el 40% de los votos. Nel casu de que nengún de los candidatos de la llista llegara a dichu porcentaxe, tenía de realizase una segunda vuelta'l segundu domingu dempués de la primera. Nesta segunda vuelta namái podíen presentase aquellos candidatos qu'en primer vuelta llograren más del 8% de los votos escrutados.[4]

El propósitu de la llei eleutoral yera potenciar parlamentariamente a los partíos más fuertes, siguiendo'l modelu mayoritariu británicu,[1] creando mayoríes estables que sofitaren al gobiernu y, coles mesmes, dexar la representación de les minoríes (sicasí, yera posible forzar el propósitu de la llei y aspirar a acopar tolos escaños d'una circunscripción, como fixeron les dereches navarres en 1933 y 1936, que formaben una candidatura col mesmu númberu de miembros qu'escaños a escoyer na circunscripción; a la de presentalos, sicasí, distribuyir polos diversos distritos eleutorales de cuenta que namái se presentara en cada unu'l númberu de candidatos llegal; el predominiu eleutoral yera tan grande que al faer la suma de votos en tolos distritos, tolos candidatos resultaben escoyíos). Esi propósitu amosó llueu'l so fracasu, al favorecer, en cuenta de unos pocos partíos compactos, grandes coaliciones que depués nun actuaben xuníes nes Cortes, dexando inclusive la representación de grupos minoritarios que, inclusive con una representación puramente proporcional, nunca aportaren al Parllamentu (como por casu comunistes o falanxistes). Finalmente, l'efeutu más gafíu de la llei eleutoral foi'l de favorecer grandes bandazos na composición de les Cortes ente una llexislatura y la siguiente, que nun se correspondíen col pesu efeutivu de cada partíu o coalición ente la población y sí col grau d'amplitú de les distintes coaliciones formaes.

Mientres la Segunda República tuvieron llugar cuatro procesos eleutorales direutos en tol Estáu: tres eleiciones xenerales y una eleición de compromisarios pa la eleición de Presidente de la República (esistieron tamién otres convocatories de rangu inferior, como les eleiciones pa escoyer los vocales rexonales del Tribunal de Garantíes Constitucionales, en 1933,[5] los plebiscitos pa l'aprobación de los estatutos d'autonomía de Cataluña, en 1931, País Vascu, en 1933, y Galicia, en 1936; les eleiciones municipales nos conceyos nos que s'impugnara la eleición del 12 d'abril de 1931, celebraes el 31 de mayu del mesmu añu,[6] naquelles nos qu'en 1931 escoyérase la corporación ensin votación, en virtú del artículu 29 de l'antigua llei eleutoral, celebraes l'23 d'abril de 1933[6] y les convocaes en Cataluña'l 14 de xineru de 1934;[7] y les eleiciones al Parllamentu de Cataluña de 1932). Fueron les siguientes: les eleiciones a diputaos pa les Cortes Constituyentes (1 de xunetu de 1931, con segunda vuelta'l 12 del mesmu mes); les eleiciones xenerales del 19 de payares de 1933 (con segunda vuelta'l 3 d'avientu); les eleiciones xenerales del 16 de febreru de 1936 (con segunda vuelta'l 4 de marzu); y la eleición de compromisarios pa la eleición del presidente de la República del 26 d'abril de 1936.

Eleiciones a Diputaos pa les Cortes Constituyentes editar

Primer vuelta (1 de xunetu de 1931) editar

 
Tres la proclamación de la República, fueron convocaes Cortes Constituyentes, n'eleiciones celebraes el 1 de xunetu de 1931, que redactaron y aprobaron la Constitución el 9 d'avientu de 1931.

Tres la instauración de la Segunda República, llevar a cabu les eleiciones a Cortes Constituyentes el 1 de xunetu de 1931. A estes eleiciones les dereches allegaron de forma totalmente desorganizada (los monárquicos, entá asoraos pola abdicación d'Alfonso XIII y la proclamación de la República nun comparecieron como tales, espresando asina'l so refugu escontra un réxime, el republicanu, que la so llexitimidá negaben) en cuantes que la Conxunción Republicanu-Socialista presentó una llista única, formada por candidatos de pesu, fundamentalmente per parte del PSOE, anque tamién per parte de dalgunos de los diversos partíos republicanos. Escoyíense 18 diputaos (polo que les candidatures presentaben a 14 candidatos, quedando cuatro escaño pa les minoríes). Les candidatures que se presentaron en Madrid fueron les siguientes:

Coalición republicanu-socialista

Madrid foi unu de los pocos llugares onde se caltuvo la coalición republicanu-socialista nos mesmos términos que pa les eleiciones municipales.[8] La candidatura taba compuesta a partes iguales por candidatos socialistes y republicanos,[8] incluyendo a dos ministros del gobiernu provisional de la República, Largo Caballero y Lerroux.[9]

Per parte socialista, l'Agrupación Socialista Madrilana escoyó a Cordero, Largo Caballero, Besteiro, Saborit, Ovejero, Sanchís Banús y Trifón Gómez.[10] D'ellos, trés yeren intelectuales o procedíen del mundu universitariu, Besteiro, Ovejero y Sanchís Banús. Seis (toos menos Sánchez Banús) pertenecíen al nucleu dirixente de la Unión Xeneral de Trabayadores y el PSOE.[nota 1] D'ellos, cuatro pertenecíen a la corriente besteirista del movimientu socialista (el mesmu Besteiro, Saborit, Ovejero y Trifón Gómez),[11] que dimitieren de les comisiones executives del PSOE y l'UXT en febreru.[12] Xunto con Sanchís Banús, los besteiristas fueron los que recibieron menos votos nes antevotaciones.[nota 2] Cinco de los candidatos (toos salvu Sánchez Banús y Ovejero) fueren escoyíos conceyales madrilanos nes eleiciones d'abril.[13]

Per parte republicana, resultaron escoyíos polos sos partíos o en virtú del so prestíu na conxunción republicanu socialista los siguientes candidatos: Pedro Ricu (alcalde de Madrid dende les eleiciones d'abril, d'Aición Republicana, el partíu de Manuel Azaña), Marial (federal), Tapia (radical socialista), Lerroux (líder del Partíu Republicanu Radical y ministru d'Estáu nel gobiernu provisional), Juarros (Derecha Lliberal Republicana)[nota 3] y dos independientes: Castrovido (representante de la prensa republicana)[14][nota 4] y Sánchez Román (el prestixosu xurista, unu de los participantes nel pactu de San Sebastián).[15]

Candidatura d'Aición Nacional

La candidatura derechiega más relevante foi la d'Aición Nacional, partíu fundáu'l 29 d'abril anterior y que foi'l primer esfuerciu pa entamar la derecha católica heredera del conservadorismu dinásticu (incluyendo al maurismo, versión del rexeneracionismu personalizada en Antonio Maura, muertu en 1925). L'equipu redactor de L'Alderique, el periódicu de l'Asociación Católica Nacional de Propagandistes, encabezáu por Herrera Oria, yera'l nucleu del partíu en Madrid. En collechando la negativa d'antiguos dirixentes del lliberalismu monárquicu, como José Sánchez Guerra, que se negaron, la candidatura incluyó finalmente a candidatos próximos a la estrema derecha. Los integrantes de la candidatura, que se presentaba namái a les minoríes, fueron, amás del propiu Herrera Oria, direutor de L'Alderique y dirixente d'Aición Nacional, el marqués de Lema, antiguu alcalde de Madrid y ministru conservador, Goicoechea, ex ministru maurista y ex diputáu por Madrid, darréu fundador de Renovación Española y Manuel Castellano Coca, dirixente empresarial.[16] El diariu monárquicu ABC llamó a votar a esta candidatura.[17]

Candidatura tradicionalista Los

jaimistas (carlistes siguidores de Jaime de Borbón) presentaron un únicu candidatu: Hernando de Larramendi.[18]

Candidatura de sofitu a la República Tratar

d'una candidatura de calter moderáu y entamada en Madrid por Félix Montiel, presidente del Círculu Mercantil y direutor del Agora. Amás d'él, integraron la candidatura, pa les minoríes, Ossorio y Gallardo, Sánchez Guerra y Melquiades Álvarez, antiguu líder del Partíu Reformista, toos ellos antiguos dirixentes monárquicos qu'amosaren la so adhesión a la República.[19]

Otres candidatures

Amás esistieron delles candidatures minoritaries. Tratar en munchos casos de candidatures disidentes de los partíos oficiales y, na so inmensa mayoría, pertenecíen a la estrema izquierda, yá fora burguesa o comunista: la candidatura de Pureza Republicana (candidatura d'un grupu disidente de la Derecha Lliberal Republicana, que namái presentaba siete candidatos, pa ser votaos en llugar de los socialistes de la llista republicanu-socialista), la candidatura republicana democráticu-federal (candidatura disidente del Partíu Republicanu Federal, de la que formaben parte Joaquín Pi y Arsuaga, Eduardo Barriobero —que darréu sería presidente de los federales— y el conspirador republicanu Ramón Franco, que poco antes participara nun conato de revuelta anarquista n'Andalucía), la candidatura radical-socialista revolucionaria o del bloque revolucionariu (candidatura del Partíu Radical Socialista Revolucionariu, un grupúsculo encabezáu por José Antonio Balbontín, espulsáu en mayu del Partíu Republicanu Radical Socialista,[20] de calter izquierdista y estremista, y de la que tamién formaba parte Ramón Franco), la candidatura del pueblu (otru grupúsculo de agitadores de diversos enclinos xuníos pol so iñerizu al republicanismu gobernante, na que de nuevu atópase Ramón Franco) y tres candidatures autoproclamadas comunistes: la candidatura presidencial comunista, promovida por un insignificante partíu republicanu presidencialista, ensin rellación real col comunismu, la candidatura del Bloque Obreru y Llabrador, promovida pola faición disidente del comunismu dirixida por Joaquín Maurín, mayoritaria en Barcelona pero insignificante en Madrid, y la candidatura oficial comunista, liderada pol secretariu xeneral del PCE José Bullejos.

Candidatos más votaos nes eleiciones a Cortes Constituyentes¹
Candidatu !width=30% Votos %
Lerroux (rep.) 133.789 87,03
Castrovido (rep.) 126.603 82,35
Sánchez Román (rep.) 125.375 81,55
Pedro Ricu (rep.) 124.227 80,81
Largo Caballero (soc.) 118.431 77,04
Besteiro (soc.) 117.917 76,70
Tapia (rep.) 115.769 75,30
Juarros (rep.) 114.326 74,37
Sanchís (soc.) 111.879 72,77
Ovejero (soc.) 110.866 72,12
Marial (rep.) 106.879 69,52
Cordero (soc.) 104.567 68,02
Saborit (soc.) 103.882 67,57
Trifón Gómez (soc.) 98.290 63,93
Ossorio y Gallardo (sofitu Rep.) 38.970 25,35
Melquiades Álvarez (sofitu Rep.) 35.621 23,17
Sánchez Guerra (sofitu Rep.) 35.124 22,85
Herrera Oria (Acc. Nac.) 27.865 18,13
Notes:
  1. Los datos son los tomaos del diariu El Lliberal.[21]
Resultaos

Los resultaos constituyeron una victoria aplastante de la candidatura republicanu-socialista, esistiendo una astención del 34%. Asina, el so candidatu más votáu, Lerroux, llogró un 90% de los votos (un 58% de los eleutores). El primeru de los socialistes, Besteiro, devasó'l 75%. Reparar, dientro de la candidatura republicanu-socialista, una preferencia de los eleutores pola moderación y pol relieve de los candidatos dientro de la política española, lo cual esplica que los candidatos republicanos tean percima de los socialistes, siquier nos puestos más importantes. Les diferencies ente los candidatos más y menos votaos esplicar pol votu de parte del eleutoráu moderao y derechiego a los candidatos republicanos más allegaos (esto ye, munchos votantes votaríen namái a los candidatos republicanos de la coalición republicanu-socialista, dexando fora a los socialistes). Los candidatos socialistes y d'otros grupos izquierdistes llograren los sos meyores resultaos nos distritos del sur y, polo xeneral, nos de condición social proletaria. Definir d'esta forma una distribución xeográfica del votu que permanecería constante en gran midida mientres tola duración de la República y qu'empezara a constatase dende 1893, cuando s'enllantó'l sufraxu universal. Según esti enclín, los distritos del sur dieren los sos votos en gran midida a republicanos y darréu a republicanu socialistes.

De siguío atopábase la candidatura de Sofitu a la República, magar con una votación sensiblemente inferior (unos 60.000 votos con respectu al candidatu socialista menos votáu. Probablemente, estos candidatos llograron sufraxos de persones que prescindieron del votu a los socialistes dientro de la candidatura republicanu-socialista. El más votáu foi Ossorio y Gallardo, de filiación inequívocamente republicana, siendo siguíu por Melquiades Álvarez y Sánchez Guerra, personaxes de relevancia nacional pero non específicamente republicanos. Namái Montiel, relativamente desconocíu, ye devasáu por candidatos d'Aición Nacional.

La candidatura d'Aición Nacional sufrió una notable derrota, especialmente comparada col porcentaxe llográu poles candidatures monárquiques nes eleiciones municipales, magar los sos cuatro candidatos llograron más de 20.000 votos. Ye probable que la popularidá del nuevu réxime sustraxera votos del eleutoráu derechiegu qu'enantes votaba a les candidatures monárquiques. Les diferencies ente Herrera y el restu de componentes de la so candidatura débese probablemente al so calter monárquicu.

El restu de candidatos llogra votaciones testimoniales. Larramendi, el candidatu carlista, saca 7.521 votos. Del restu de candidatures disidentes, destaquen Soriano, con 9.480 y Ramón Franco, con 4.916. El candidatu comunista, Bullejos, apenes llega a 2.769 votos.

Segunda vuelta (12 de xunetu de 1931) editar

Acordies cola llexislación eleutoral, por que un diputáu fora proclamáu tenía de llograr más del 20% de los votos emitíos. De nun llogralos, los puestos non cubiertos tendríen de dir a una segunda vuelta a la que presentaríen toles candidatures que la deseyaren. Nel casu madrilanu, Ángel Herrera Oria nun llegaba al 20% del sufraxu, polo qu'hubo que dir a una segunda vuelta pa un únicu escañu. Amás d'Herrera Oria presentáronse'l periodista Luis Bello, d'Aición Republicana, pola coalición republicanu-socialista, el marqués de Lema por Aición Nacional, el carlista Larramendi y un candidatu nuevu, Larrabeiti, proclamáu "lerrouxista autónomu".[22]

La eleición presentábase como pocu reñida y, efeutivamente, cuntó con una astención del 88% (50.700 votos frente a un censu de 230.308). El candidatu republicanu llogró l'escañu con 47.933 votos.[23]

Eleición parcial (4 d'ochobre de 1931) editar

Resultaos de les eleiciones parciales del 5 d'ochobre de 1931
Candidatu !width=30% Votos %
Cossío (republicanu-socialista) 56.401 61,83
Primo de Rivera (dereches) 28.651 31,41
Bullejos (comunista) 5.983 6,56

Esta eleición parcial llevar a cabu pa completar la representación de la ciudá de Madrid nes Cortes, al ser escoyíu Melquiades Álvarez tamién na circunscripción de Valencia capital.[24][nota 5] En tomando posesión, efeutuóse un sortéu'l 18 d'agostu y a Álvarez correspondió-y representar a Valencia. Por cuenta de ello, yera necesariu llevar a cabu una eleición parcial pa escoyer al so sustitutu. Estes eleiciones parciales llevar a cabu en toa España'l 4 d'ochobre (salvu en Barcelona, onde se realizaron una selmana dempués).[25]

Sicasí, esta eleición parcial tuvo lloñe de la apatía de la segunda vuelta de xunetu. De magar, les Cortes Constituyentes empezaren a aldericar intensamente les disposiciones de la nueva Constitución republicana y les dereches empezaren a esmolese, especialmente ante'l carís que taben tomando asuntos como la cuestión relixosa o'l estatutu catalán. Presentáronse namái tres candidatures: la de José Antonio Primo de Rivera, que se presentaba reivindicando la figura del so padre, Miguel Primo de Rivera (Falanxe Española nun sería fundada hasta 1933), arrexuntando a los sectores de la derecha antirrepublicana; la d'estrema izquierda revolucionaria, liderada pol líder del PCE, Bullejos; y Manuel Bartolomé de Cossío, l'insigne pedagogu, como candidatu republicanu-socialista.

La participación foi bastante superior a la de la segunda vuelta anterior, llegando a cuasi un 40% (91.214 votos d'un censu de 230.308). El trunfu volvió ser de la candidatura republicanu-socialista pero reparar un amenorgamientu del so porcentaxe, por un gran crecedera de la candidatura de les dereches (sicasí, Bartolomé de Cossío, enfermu, nun llegaría a tomar posesión de la so acta de diputáu).

Rellación de diputaos escoyíos pola circunscripción de Madrid capital na llexislatura 1931-1933 editar

Los siguientes 18 diputaos fueron electos pola circunscripción de Madrid capital. D'ellos, Manuel Bartolomé Cossío nun llegó a tomar posesión. Melquíades Álvarez fuera escoyíu tamién, pero al ser escoyíu tamién n'otra circunscripción, escoyó aquella y la so plaza hubo de cubrir nuna segunda vuelta. Indícase la fraición política a la que pertenecieron nel Parllamentu:

En total: 7 socialistes, 4 republicanos independientes, 3 d'Aición Republicana, 1 radical, 1 federal y 1 republicanu progresista.

Eleiciones xenerales de payares de 1933 editar

Primer vuelta (19 de payares de 1933) editar

Les eleiciones de 1933, les primeres nes que les muyeres pudieron votar, llevar a cabu nuna situación de desunión y desconciertu de les fuercies republicanes ya izquierdistes, tres la crisis de la mayoría gubernamental y el abrupto fin de la llexislatura. En Madrid (onde esta vegada escoyíense 17 diputaos, con 13 pa la mayoría y 4 pa les minoríes) presentóse una gran cantidá de candidatures, de les que namái cinco lo faíen poles mayoríes: pola derecha presentáronse dos, una republicana en redol a los radicales y los conservadores de Miguel Maura, y otra que tenía como base a Aición Popular (derecha católica) y la derecha monárquica antirrepublicana (la cual unificaría finalmente a tradicionalista y alfonsinos y diríase faciendo más autoritaria, al asimilar les tesis del legitimismo maurrasiano francés); pola izquierda trés, una republicana procedente básicamente d'Aición Republicana y los radical-socialistes independientes; otra socialista y finalmente otra comunista.

Candidatura de dereches non republicanes

Taba formada por un carlista (Larramendi), dos miembros del partíu monárquicu alfonsino Renovación Española (Calvo Sotelo y Goicoechea), un agrariu, Royo Villanova (d'encendíu nacionalismu español y significáu oponente al estatutu d'autonomía de Cataluña, contra'l que llegó a publicar un llibru, Un berru contra l'Estatutu), tres miembros de la CEDA (Marín Lázaro, Valiente y Gil-Robles) y seis independientes (dos monárquicos lliberales, ente los que s'atopaba Luca de Tena, propietariu del diariu monárquicu ABC, tres miembros d'instituciones económiques y Pujol, direutor del diariu derechiegu Informaciones). Nes conversaciones pa crear la candidatura, Gil-Robles consiguiera imponer la so visión de la candidatura como frente antimarxista en cuenta de netamente derechiega ya inclusive d'estrema derecha, vetando la participación de candidatos como Sanjurjo (presu pola so participación nel golpe d'Estáu del añu anterior), Albiñana o Primo de Rivera.

Candidatura de dereches republicanes

Formar col sofitu de los radicales y los conservadores de Miguel Maura. Trátase d'una candidatura compuesta por homes de prestíu, incluyendo figures polítiques de talla nacional y grandes figures intelectuales. Asina, integraben la candidatura Lerroux, Pi y Arsuaga (dirixente del Partíu Federal y fíu de Francisco Pi y Margall), Miguel Maura, Lara, Zavala, Martínez Reus, Unamuno, Malagarriga, Vives, Montero y Cardona. Al paecer, Lerroux ufiertara la entrada na candidatura a Ortega y Gasset y Gregorio Marañón, que refugar.

Candidatura d'izquierdes republicanes

Taba compuesta básicamente polos mesmos partíos que formaren l'últimu gobiernu de Manuel Azaña: Aición Republicana, radical-socialistes independientes y federales del enclín franchista de l'agrupación de Madrid.[43][nota 6] Mientres el periodu de confección de la candidatura, na cual cada agrupación provincial tenía autonomía, ufiertárase a los socialistes integrase nuna candidatura conxunta, dándo-yos diez de los puestos,[44][nota 7] ufierta que fuera refugáu. La candidatura formar finalmente seis miembros d'Aición Republicana: Manuel Azaña, Roberto Castrovido, Adolfo Hinojar, Mariano Ruiz Funes, Amós Salvador y Leandro Pérez Urria; cinco radical-socialistes independientes: Marcelino Domingo, Ángel Galarza (darréu miembru del PSOE), Francisco Barnés, Catalina Salmerón y José Escudero y Escudero; y dos federales: Melchor Marial y Manuel de la Torre Eguía.[43] Ente los candidatos había un ex-presidente del Gobiernu (Azaña), ex ministros (Domingo, Barnés) y seis diputaos salientes, figures significatives de los gobiernos de la llexislatura qu'acababa de terminar o de los partíos que los sofitaron. Tres les eleiciones, los partíos principales de la coalición madrilana fundir pa constituyir Izquierda Republicana y por tanto, la mayor parte de la candidatura siguiría a Azaña a dichu partíu tres la so creación.

Candidatura socialista Una vegada

refugada la coalición colos republicanos d'izquierda, l'Agrupación Socialista Madrilana compunxo una candidatura qu'incluyía a la práctica totalidá de la plana mayor del partíu, con representantes de tolos enclinos ya incluyendo intelectuales y líderes sindicales de Madrid y la so provincia: Largo Caballero, Besteiro, Trifón Gómez, Jiménez de Asúa, Araquistáin, Álvarez del Vayo, Lucio Martínez Gil, Ramón Lamoneda (prietista y secretariu xeneral del PSOE a partir de 1935), Hernández Zancajo, Llopis, Gracia, Negrín y Mairal.

Candidatura comunista La candidatura comunista llevaba como candidatos

a los principales líderes del partíu, apocayá anovada tres la purga que fixera sumir a Bullejos y los sos partidarios. Asina, formaben parte d'ella José Díaz, el nuevu secretariu xeneral del partíu, o Dolores Ibárruri.

Otres candidatures

Finalmente esistió una candidatura eleutoral con un únicu candidatu, el xurista y prestixosu republicanu Felipe Sánchez Román (que más tarde fundaría l'efímeru Partíu Nacional Republicanu), que fuera escoyíu diputáu por Madrid nes eleiciones anteriores como independiente nes llistes de la coalición republicanu-socialista.

Candidatos más votaos nes eleiciones xenerales del 19 de payares de 1933
Candidatu !width=30% Votos %
Besteiro (soc.) 151.905 39,05
Jiménez de Asúa (soc.) 146.762 37,73
Largo Caballero (soc.) 145.461 37,40
Araquistáin (soc.) 144.651 37,19
Álvarez del Vayo (soc.) 144.243 37,08
Llopis (soc.) 141.264 36,32
Negrín (soc.) 140.737 36,18
Lamoneda (soc.) 139.577 35,88
Trifón Gómez (soc.) 139.312 35,82
Martínez (soc.) 139.079 35,76
Royo Villanova (dereches) 139.047 35,75
Gracia (soc.) 137.903 35,45
Mairal (soc.) 136.672 35,14
Gil-Robles (dereches) 136.538 35,10
Zancajo (soc.) 135.381 34,81
Calvo Sotelo (dereches) 133.557 34,34
Matesanz (dereches) 133.410 34,30
Pujol (dereches) 133.374 34,29
Resultaos

Unu de los aspeutos más relevantes de los resultaos eleutorales foi que, al presentase los partíos republicanos y d'izquierda por separáu, en llugar d'integrando grandes coaliciones, el so analís dexa cubicar con más finura la implantación de caúna de les corrientes polítiques.

A diferencia d'en el restu d'España, na circunscripción de Madrid capital hubo una afecha victoria de los socialistes. Estos llograron un 39% de los votos, en cuantes que la candidatura de dereches quedaba nun 35,7%. Siguíen-yos la de derecha republicana (20,8%), izquierda republicana (11,8%) y comunistes (3,2%).[nota 8] A pesar de la fragmentación de les anteriores coaliciones, puede reparase que'l votu en Madrid ye relativamente estable: un cuartu de los votos pa caúna de los enclinos representaos (dereches non republicanes, izquierdes socialistes, y republicanos, de tolos enclinos), en cuantes que'l cuartu restante abstiense. La participación (con un censu que, gracies a la concesión del votu femenín, pasara d'unos 230.000 eleutores a 530.000) ameyorara, pasando d'un 66% na anterior eleición al 73%.

Polo que respecta a la candidatura de centru derecha republicana, reparar que gran parte de los sos votos nes eleiciones anteriores fuéronse a otres opciones que yá nun comparten candidatura colos radicales (socialistes y republicanos d'izquierda) o a la yá facedera opción de dereches non republicana. Aun así, la so candidatura llogra unes resultaos significatives: el mesmu Lerroux (81.000 votos), Maura (76.000) y Unamuno (75.000) encabecen los sufraxos de la candidatura. El postreru candidatu llogra 65.000 votos.

La candidatura de centru izquierda republicana sufre una seria derrota, frutu de la so impopularidá nel últimu tramu de la llexislatura. La resultancia más notable ye'l del propiu Azaña, qu'apenes llega a 46.000 votos (Azaña sería escoyíu diputáu por Vizcaya, na llista socialista liderada por Indalecio Prieto), en cuantes que el del postreru de la so candidatura, Galarza, llogra 16.000, a poca distancia de los comunistes. El segundu candidatu, Marcelino Domingo, apenes llega a los 28.000 votos.

La candidatura de dereches non republicanes llogra un gran trunfu, especialmente si comparar colos resultaos de les eleiciones anteriores. Les diferencies dientro d'esta candidatura son de les menores, apenes 9.000 votos. Polo xeneral, los candidatos percibíos como más moderaos llogren el mayor númberu de sufraxos. Asina, el candidatu más votáu ye Royo Villanova, favorecíu poles sos campañes en contra del estatutu catalán, pero aceptando na práctica'l réxime republicanu. El segundu foi Gil-Robles, d'acreditáu prestíu parllamentariu. De terceres, Calvo Sotelo, al qu'ensin dulda benefició'l prestíu alcanzáu pol so exiliu, y que la so evolución escontra la derecha estrema entá nun se produxera. Los postreros puestos fueron ocupaos polos candidatos de más significada adscripción derechiega: Marín (CEDA), Goicoechea (líder de Renovación Española) y Larramendi (carlista).

Na candidatura socialista ocupen los primeros puestos los candidatos de calter intelectual, beneficiaos pol votu de les izquierdes republicanes, en cuantes que los líderes sindicales de calter llocal ocupen los postreros, siendo inclusive devasaos por candidatos de les dereches. Salvu Largo Caballero, beneficiáu pol so calter relevante na política nacional, tolos primeros puestos (Besteiro, Jiménez de Asúa, Araquistáin, Álvarez del Vayo, Llopis y Negrín) tienen calter intelectual.

La candidatura comunista llogra unes resultaos mediocres, llogrando malapenes un 3,2% de los votos. Curiosamente, los meyores resultaos (14.000 votos) llograr Balbontín, procedente de la faición más estremista de los radicales-socialistes (y qu'encabezó en 1931 la candidatura radical-socialista revolucionaria), que llogra votos de los eleutores más izquierdistes del republicanismu. De siguío (13.700) asítiase Francisco Galán, beneficiáu ensin dulda pol fechu de ser hermanu del mártir de la República, Fermín Galán, fusiláu en Jaca en 1931. El secretariu xeneral, Díaz, llogra 12.700 votos.

Finalmente, anque la candidatura de Sánchez Román llogra unes resultaos insuficientes pa consiguir un escañu (26.550 votos), recibe más votos que cualesquier de los candidatos comunistes y que bona parte de los integrantes de la candidatura republicana d'izquierda.

De nuevu, la correlación clase social-enclín de votu apaez clara. Los socialistes llogren los sos meyores resultaos nos distritos proletarios d'Inclusa, Hospital y Llatina, siendo nos barrios burgueses de los distritos de Centru, Hospiciu y Buenavista onde los sos porcentaxes son menores. Nel casu de la candidatura derechiega, les sos resultaos son precisamente los inversos.

Como conclusión final puede falase de recuperación de les dereches y práctica desapaición del republicanismu d'izquierdes, con un caltenimientu del socialismu. Si en cuenta de la llei eleutoral mayoritaria'l sistema fuera proporcional, resultaríen escoyíos 7 socialistes, 5 derechiegos, 3 o 4 republicanos de centru y 2 o 1 republicanos d'izquierdes.

Segunda vuelta (3 d'avientu de 1933) editar

Candidatos más votaos na segunda vuelta de les eleiciones de payares de 1933 (3 d'avientu)
Candidatu !width=30% Votos %
Besteiro (soc.) 177.655 50,15
Jiménez de Asúa (soc.) 176.249 49,75
Negrín (soc.) 176.171 49,73
Mairal (soc.) 176.005 49,69
Araquistáin (soc.) 175.895 49,65
Álvarez del Vayo (soc.) 175.913 49,66
Gracia (soc.) 175.851 49,64
Martínez (soc.) 175.842 49,64
Hernández Zancajo (soc.) 175.736 49,61
Lamoneda (soc.) 175.707 49,60
Trifón Gómez (soc.) 175.679 49,59
Largo Caballero (soc.) 175.254 49,47
Llopis (soc.) 175.168 49,45
Matesanz (dereches) 171.381 48,38
Rodríguez Jurado (dereches) 171.319 48,36
Riesgo (dereches) 171.106 48,30
Pujol (dereches) 170.721 48,19

La Llei de Reforma Eleutoral del 27 de xunetu de 1933, que modificaba llixeramente'l decretu del gobiernu provisional de 1931, axustaba que por que los candidatos vencedores pudieren ser proclamaos electos riquíase que siquier un candidatu de la llista triunfante llograra a lo menos el 40% de los votos. Al habese quedáu Besteiro a unos 4.000 votos de dichu porcentaxe, foi necesariu repitir les eleiciones. A diferencia de les segundes vueltes anteriores, la nueva llexislación acutaba la presentación de candidatos a esta segunda vuela a les candidatures que llograren siquier un 8% de los votos, lo que dexó fora a comunistes y a Sánchez Román.

A pesar de que la llei dexaba la presentación de les mesmes llistes y tamién que s'alteriaren los miembros de les candidatures, finalmente allegaron namái dos, les que llograren meyores resultaos na primer vuelta: socialistes y dereches non republicanes. Toles candidatures republicanes retiráronse. Les d'izquierda vistu'l fracasu en primer vuelta y la necesidá de la collaboración de los socialistes pa llograr representación parllamentaria (lo qu'asocedería con Azaña, escoyíu en segunda vuelta en Bilbao, gracies a la posibilidá que brindaba la nueva llei de modificar les candidatures na segunda vuelta). Los radicales pol so refugu a xunise a los monárquicos de la coalición derechiega. Los pronósticos apuntaben a la victoria socialista, por cuenta de la previsible astención radical. Por ello, cinco de los candidatos de la llista derechiega, los más prestixosos y conocíos, ente ellos los que meyores resultaos llograren (Goicoechea, Calvo Sotelo, Royo Villanova, Gil-Robles y Valiente), al ser escoyíos n'otros puntos d'España en primer vuelta, nun se presentaron.

Na segunda vuelta, aumentó l'astención, pero non espectacularmente (namái un 5%). Los resultaos, anque constituyeron una victoria de los socialistes, dieron unes resultaos cercanes al empate. La diferencia ente'l primera derechiega, Matesanz, y el primer socialista, Besteiro, foi d'apenes 6.000 votos (si comparar colos postreros candidatos socialistes, Llopis y Largo Caballero, apenes 4.000). Ente que l'aumentu de votos socialistes al respective de la primer vuelta ye d'unos 26.000 votos, nel casu derechiegu ye mayor, unos 32.000. Dientro de la candidatura derechiega, les peores resultaos van a los candidatos más inequívocamente derechiegos, como Luca de Tena o'l carlista Larramendi. Nel campu socialista ye significativa la penúltima posición alcanzada por Largo Caballero, secretariu xeneral del partíu, esplicable por derivar revolucionaria qu'empieza a manifestase na campaña eleutoral. Acordies cola llei eleutoral, los socialistes llograron 13 diputaos y les dereches 4 (nuna distribución proporcional, malapenes un escañu dixebrara dambes candidatures).

Rellación de diputaos escoyíos pola circunscripción de Madrid capital na llexislatura 1933-1936 editar

Los siguientes 15 diputaos fueron electos pola circunscripción de Madrid capital. Dos más llograron tamién un escañu pero arrenunciaron a la so acta al ser escoyíos por otres provincies (Ramón Lamoneda, socialista, escoyíu tamién pola circunscripción de Granada[45][46] y Rodolfo Llopis, tamién socialista, escoyíu tamién per Alicante[47][46]). Los sos escaños quedaron vacantes tou la llexislatura. Indícase la fraición política a la que pertenecieron nel Parllamentu:

Luis Araquistáin:[49] PSOE * Julián Besteiro:[50] PSOE * Trifón Gómez:[51] PSOE * Anastasio de Gracia:[52] PSOE * Carlos Hernández Zancajo:[53] PSOE * Luis Jiménez de Asúa:[54] PSOE * Francisco Largo Caballero:[55] PSOE * Antonio Mairal Perallos:[56] PSOE * Lucio Martínez:[57] PSOE * Mariano Matesanz:[58] Independiente * Juan Negrín:[59] PSOE * Juan Pujol Martínez:[60] CEDA[nota 9]

Adolfo Rodríguez Jurado:[62] Agrariu En total: 9 socialistes (más 2 qu'arrenunciaron), 2 de DEXAR, 1 agrariu y 1 independiente de derecha.

Eleiciones xenerales del 16 de febreru de 1936 editar

 
Monumentu a Largo Caballero nos Nuevos Ministerios, Madrid (J. Noja, 1985). Largo Caballero foi, xunto con Julián Besteiro, l'únicu diputáu que foi escoyíu pola circunscripción de Madrid en toles eleiciones a Cortes del periodu republicanu.

Les eleiciones de febreru de 1936 tuvieron llugar metanes un clima de creciente división política de la sociedá española, de la cual Madrid yera un vivu exemplu. La ellaboración de les candidatures en Madrid resultó dificultosa, por cuenta de la presentación, namái de dos grandes coaliciones eleutorales, lo qu'obligaba a complexes negociaciones p'afaer a tolos posibles candidatos. De nuevu escoyíense 17 diputaos.

Candidatura del Frente Popular

Alcordárase que la candidatura del Frente Popular cuntara con 7 miembros del PSOE y 6 de los restantes partíos (cuatro d'Izquierda Republicana, unu d'Unión Republicana y un comunista). Los cuatro partíos presentaron a los sos líderes como candidatos. Nel casu d'Unión Republicana y el Partíu Comunista, Martínez Barrio y José Díaz fueron presentaos respeutivamente como candidatos. Sicasí, la eleición del candidatu comunista viose envolubrada en discrepancies desconocíes hasta entós, yá que per primer vegada había posibilidaes reales de consiguir un escañu. El fechu de que los partíos presentaren a los sos máximos líderes per Madrid suxuría que nel casu comunista debía de ser igual y que'l secretariu xeneral, José Díaz, fora'l representante comunista na candidatura del Frente Popular. Sicasí, Pablo Yagüe, secretariu del comité provincial de Madrid, opúnxose, postulando que Díaz tendría de presentase pela so ciudá natal, Sevilla. Finalmente, el buró políticu del PCE tomó una decisión ya impunxo a Díaz como candidatu.[63]). Socialistes y Izquierda Republicana realizaron antevotaciones. Nes republicanes, los escoyíos polos militantes fueron Manuel Azaña, Leandro Pérez Urria, Enrique Ramos y Antonio Velao (quedando fora, por casu, republicanos pernomaos como Castrovido).

Les antevotaciones socialistes fueron significatives porque amosaben el creciente predominiu de la faición revolucionaria caballerista, que controlaba la potente Agrupación Socialista Madrilana (alzada yá en contrapoder dientro del partíu a la executiva federal controlada por Prieto), siendo barrida la candidatura besteirista. Caballero foi'l candidatu más votáu, con 2.886 votos de los 3.039 votantes. Besteiro, pela so parte, foi namái l'octavu candidatu más votáu, con 1.269 votos (esta última resultancia debióse probablemente al so prestíu personal yá que otros besteiristas llograron resultaos testimoniales, como Trifón Gómez, qu'apenes llogró 368 votos). La única esceición al predominiu caballerista foi Luis Jiménez de Asúa, prietista, que foi'l segundu candidatu más votáu. Al llograr la mayoría necesaria namái cinco candidatos (Caballero, Álvarez del Vayo, Araquistáin y De Francisco, xunto a Jiménez de Asúa), hubo d'allegase a una segunda vuelta, na que sí que foi escoyíu Besteiro, que devasó nunos pocos votos a otru candidatu caballerista, Hernández Zancajo.[64]

Candidatura de les dereches

Na candidatura de les dereches, les dificultaes yeren mayores si quepe. En primer llugar pola reclamación de los monárquicos d'un númberu eleváu de candidatos. Darréu, los mesmos monárquicos propunxeron como candidatu a Giménez Caballero, ideólogu del fascismu español, a lo que s'opunxo de nuevu Gil-Robles, ensin ésitu. Finalmente, la candidatura tuvo compuesta por cinco miembros de VENCER (con Gil-Robles a la cabeza), trés de Renovación Española (siendo Calvo Sotelo l'elementu más destacáu), un carlista, dos radicales y dos independientes (Royo Villanova y Giménez Caballero).

Mientres el periodu anterior a les eleiciones, embaraxóse la posibilidá de qu'esistiera una candidatura centrista liderada por Portela Valladares, que nun llegó a concretase. Tamién se presentó una candidatura falanxista formada pola so plana mayor: Primo de Rivera, Ruiz de Alda, Sánchez Mazas y Fernández Cuesta.

Candidatos más votaos nes eleiciones xenerales del 16 de febreru de 1936
Candidatu !width=30% Votos %
Besteiro (PSOE) 224.540 53,95
Martínez Barrio (UR) 224.337 53,90
Manuel Azaña (DIR) 223.826 53,78
Pérez Urria (DIR) 222.642 53,50
Jiménez de Asúa (PSOE) 222.639 53,50
Ramos (DIR) 222.600 53,49
Velao (DIR) 222.556 53,48
Araquistáin (PSOE) 221.247 53,16
De Francisco (PSOE) 221.129 53,13
Hernández Zancajo (PSOE) 220.893 53,08
Álvarez del Vayo (PSOE) 220.838 53,06
Largo Caballero (PSOE) 220.310 52,94
José Diaz (PCE) 220.195 52,91
Marín (CEDA) 186.090 44,71
Bermúdez (CEDA) 185.997 44,69
Serrano (CEDA) 185.929 44,68
Riesgo (CEDA) 185.706 44,62
Resultaos

Les eleiciones cuntaron con una amplia participación, superior a la d'eleiciones anteriores (un 77,48%). Los resultaos amuesen un trunfu claru, pero non aplastante, de la candidatura del Frente Popular en Madrid, superior al socedíu, siquier en porcentaxe de votos, en toa España (54% de los votos, frente a un 45% de les dereches y un residual 1% falanxista), lo cual fixo innecesaria una segunda vuelta. El trunfu foi maximizado pola llei eleutoral.

Dientro de la candidatura del Frente Popular, los meyores resultaos correspuenden a los más moderaos: Besteiro y los candidatos republicanos. Otra manera, los llograos polos socialistes son función inversa del so radicalismu (siendo Largo Caballero'l menos votáu y, fora del socialismu, el comunista José Díaz llogró resultaos inclusive per debaxo). El segundu socialista en resultaos, Jiménez de Asúa, pertenez a la faición prietista del PSOE. Les candidatures frentepopulistas llograron la victoria nos distritos con mayor proporción d'obreros industriales: Inclusa (76,1%), Hospital (69,9%), La Llatina (66%) y Universidá (58,3%), en cuantes que collechaba les sos peores resultaos en Centru (34,8%), Hospiciu (39%) y Buenavista (40,8%). La correlación base social-enclín políticu faise más clara que nunca.

La candidatura derechiega foi ganada claramente pola izquierdista, pero xube en votos y porcentaxe comparándola cola segunda vuelta de 1933 (anque si comparar cola primer vuelta, na que'l 41% del eleutoráu votara a candidatos de centroderecha como Lerroux y Royo Villanova, reparar un amenorgamientu, hasta'l 34%), lo que podría indicar que parte del eleutoráu radical siguía siendo reticente a votar a una candidatura qu'incluyera candidatos monárquicos. Les primeres resultaos llograr los candidatos de VENCER, siguíos pol radical Montero y pol tamién cedista Gil-Robles (que resultaría escoyíu pola circunscripción de Salamanca). Los candidatos menos votaos son los más claramente antisistema: el carlista y el fascista. Anque polo xeneral los candidatos más moderaos llogren meyores resultaos, esta regla nun afecta a los candidatos radicales, previsiblemente desacreditados polos escándalos que solmenaren al so partíu na llexislatura saliente (magar llogren meyores resultaos que los monárquicos de Renovación Española. Les dereches vencieron nos distritos de Centru (62,4%), Hospiciu (59,9%), Buenavista (58,2%) y Palaciu (56,6%).

La candidatura falanxista llogró unes resultaos insignificantes (con Primo de Rivera como candidatu más votáu, con 4.995 votos), bien inferiores a los llograos polos comunistes nes eleiciones anteriores, llogrando los sos meyores resultaos nos distritos de clase alta. La diferencia de votos ente Primo de Rivera y el restu de candidatos (que se quedaron nuna forqueta ente 3.700 y 3.200 votos) indica la popularidá d'aquel ente determinaos sectores derechiegos.

Rellación de diputaos escoyíos pola circunscripción de Madrid capital na llexislatura 1936-1939 editar

Los siguientes 17 diputaos fueron electos pola circunscripción de Madrid capital. Indícase la fraición política a la que pertenecieron nel Parllamentu::

Luis Araquistáin:[66] PSOE * Manuel Azaña:[67] Izquierda Republicana * Antonio Bermúdez Cañete:[68] CEDA * Julián Besteiro:[69] PSOE * José Díaz:[70] PCE

Carlos Hernández Zancajo:[72] PSOE * Luis Jiménez de Asúa:[73] PSOE * Francisco Largo Caballero:[74] PSOE * Rafael Marín Lázaro:[75] CEDA * Diego Martínez Barrio:[76] Unión Republicana. Sería'l presidente de les Cortes mientres la llexislatura 1936-1939, y como tal, presidente accidental de la República tres la destitución de Niceto Alcalá Zamora en 1936 y tres l'arrenunciu de Manuel Azaña en 1939.

Enrique Ramos:[78] Izquierda Republicana * Honorio Riesgo:[79] CEDA * Mariano Serrano:[80] CEDA * Antonio Velao:[81] Izquierda Republicana En total: 7 socialistes, 4 d'Izquierda Republicana, 4 de DEXAR, 1 comunista y 1 d'Unión Republicana.

Eleición de compromisarios del 26 d'abril de 1936 editar

 
El Palaciu Nacional yera la residencia oficial del Presidente de la República. La destitución de Niceto Alcalá-Zamora punxo en marcha los mecanismos pa escoyer un nuevu presidente, por aciu la eleición de compromisarios.
Resultaos de les eleiciones a compromisarios del 26 d'abril de 1936
Candidatu !width=30% Votos %
Castrovido (DIR) 194.241 83,04
Serrano (DIR) 193.746 82,83
Salmerón (DIR) 193.679 82,80
Ballester (DIR) 192.996 82,51
Rodrigo (UR) 192.671 82,37
Menéndez (PSOE) 188.968 80,79
Lois (PSOE) 188.713 80,68
Mazón (PSOE) 188.633 80,64
Cabu (PCE) 188.586 80,62
Muñoz (PSOE) 188.434 80,56
Cantares (PSOE) 187.946 80,35
Del Rosal (PSOE) 187.816 80,29
Díaz Alor (PSOE) 187.770 80,27
Tarodo (conservador rep.) 27.968 11,96
Lafora (conservador rep.) 27.915 11,93
Robles Romero-Robledo (conservador rep.) 27.907 11,93
Moreno (conservador rep.) 27.883 11,92
En blancu 12.840 5,49
Dellos 808 0,35

Estes eleiciones convocáronse arriendes de la destitución del presidente de la República, Alcalá Zamora, poles Cortes Xenerales (7 d'abril de 1936). Según la Constitución, el nuevu presidente tenía de ser escoyíu poles Cortes y por un númberu de compromisarios, escoyíos al efeuto, igual al númberu de diputaos (nel casu de Madrid escoyer de nuevu a 17, con 13 pa la mayoría y 4 pa les minoríes).

La situación política deteriorárase dende'l mes de febreru y les dereches anunciaron la so astención nestes eleiciones, invocando l'estáu de desorde al so xuiciu esistente y el comportamientu, llomáu d'irregular, de la Comisión d'Actes de les Cortes nos casos de Cuenca y Granada, que les sos eleiciones fueron anulaes. Per parte frentepopulista tamién esistía ciertu tracamundiu, al nun ser claru quien yera'l candidatu del Frente Popular a la presidencia. Tres el vetu socialista a Prieto, Azaña yera quien amenaba mayores sofitos, pero Izquierda Republicana aguantar a perder al so líder y apostralo a un puestu más bien pasivu y secundariu.

Presentáronse namái dos candidatures. Una d'elles yera la gubernamental del Frente Popular, que reproducía les mesmes proporciones que nes eleiciones de febreru: siete socialistes (Luis Menéndez, Manuel Lois, Eduardo Mazón, Mariano Muñoz, Matilde Cantares, Amaro del Rosal y José Díaz Alor), cuatro miembros d'Izquierda Republicana (Roberto Castrovido, José Serrano, José Salmerón y José Ballester), unu d'Unión Republicana (Cipriano Rodrigo) y un comunista (Luis Cabu). Enfrente había una única candidatura, promovida pol Partíu Republicanu Conservador de Miguel Maura, col propósitu de dar visos de normalidá a les eleiciones y tratar d'atraese a una parte de los eleutores de dereches al sistema republicanu. Formar miembros locales del partíu de Maura (Miguel Moreno, Santiago Tarodo, Juan Lafora y Mariano Robles Romero-Robledo), constituyida namái pa ocupar los cuatro puestos correspondientes a les minoríes, dando per descontáu'l trunfu frentepopulista.[82][nota 10]

La participación foi bien inferior a la d'anteriores eleiciones (233.910 votantes d'un censu de 532.765, un 43,9%), frutu de l'astención de les dereches. Los resultaos llograes pola candidatura frentepopulista fueron bien similares a los llograos en febreru anterior, magar con un amenorgamientu nunos 30.000 votos. Esti amenorgamientu puede achacar tanto a lo poco reñíu de la eleición como a la insatisfaición cola política del gobiernu. De manera similar a anteriores eleiciones, los candidatos más moderaos, los republicanos, llogren resultaos significativamente superiores a los socialistes y comunistes.

Los republicanos conservadores llograron una votación non refalgable pero qu'amosaba de forma clara'l so fracasu n'atraer al eleutoráu derechiegu. Los votos en blancu son significativos (constituyeron el 5,5% de los votos) y son atribuyibles a eleutores de dereches que, entá descontentos poles candidatures esistentes, entá aceptaben el sistema (tamién de funcionarios d'ideoloxía derechiega, yá que, por llei, los funcionarios taben obligaos a votar). Tolos candidatos fueron escoyíos, al ser igual al númberu de puestos en xuegu.

Diputaos escoyíos pola circunscripción madrilana nos trés llexislatures editar

Los sufraxos na circunscripción de Madrid permanecieron relativamente estables a lo llargo de los trés llexislatures. Namái la llexislación eleutoral republicana y l'alteración de les coaliciones concurrentes, especialmente nel campu de la izquierda y el republicanismu, fixeron que les formaciones que llograren representación fueren muncho más cambiantes que'l sofitu eleutoral que realmente amenaben. El PSOE foi l'únicu partíu que llogró una representación sustancial a lo llargo de toles eleiciones, al tratase del partíu con mayor respaldu eleutoral na capital. Sicasí, la mesma evolución de l'Agrupación Socialista Madrilana, progresivamente inclinada al largocaballerismo revolucionariu, y l'esistencia de primaries, fixeron que fueren pocos los diputaos socialistes que repitieron nes distintes convocatories. D'esta miente namái los socialistes Julián Besteiro, que gociaba de gran prestíu personal, y Francisco Largo Caballero, que controlaba la ASM, resultaron escoyíos diputaos pola capital nos trés llexislatures republicanes. Na primera, na llista de la Conxunción Republicanu-Socialista; na segunda, na del PSOE; y na tercera, na del Frente Popular. Otros, como Araquistáin, Azaña, Anastasio de Gracia, Jiménez de Asúa, Lerroux, Martínez Barrio, o Negrín, diputaos nos trés llexislatures, dir en dalguna d'elles por una circunscripción distinta a la madrilana.

Notes editar

  1. Nel XVI congresu de la UXT celebráu en 1928, Besteiro fuera escoyíu presidente; Saborit, vicepresidente; Largo, secretariu xeneral; Cordero y Trifón Gómez, vocales (Redero San Román, 1992, pp. 17-18). Nel XII congresu del PSOE, celebráu'l mesmu añu, Besteiro fuera escoyíu presidente; Largo, vicepresidente; Saborit, secretariu-tesoreru; Cordero, Ovejero y Trifón Gómez, vocales (Redero San Román, 1992, pp. 17)
  2. De les 634 papeletes de votu computaes, Cordero llogró 612 y Largo 607. Besteiro venía de siguío, con 596 y el restu de besteiristas dempués (Tusell, 1970, pp. 29).
  3. Tusell identifica al prestixosu médicu César Juarros como independiente (Tusell, 1970, pp. 29). Sicasí, tanto la so ficha nel Congresu de los Diputaos, como diverses fontes (Íñigo Fernández, 1999, pp. 45), identifíquenlu como miembru de Derecha Lliberal Republicana.
  4. Anque Tusell indica que Castrovido pertenecía a la Derecha Lliberal Republicana, el partíu del presidente de la República, Alcalá Zamora (Tusell, 1970, pp. 29), Castrovido yera un veteranu republicanu que tenía yá sesenta y dos años, fuera diputáu republicanu antes de la dictadura y formara yá en 1918, col concursu d'Alejandro Lerroux y Marcelino Domingo, una coordinadora de partíos y personalidaes republicanes. Tres la constitución de les Cortes Constituyentes, Castrovido inscribióse primeramente primeramente como miembru d'Alianza Republicana, el pactu robláu en 1926 qu'arrexuntaba a los distintos partíos republicanos, fundamentalmente'l Partíu Radical de Lerroux y Aición Republicana, de Azaña. Ensin embardo, este indica nos sos diarios que, en xunetu de 1931, Castrovido afiliárase apocayá a Aición Republicana (Azaña y Juliá, 2000, p. 165), polo que Castrovido integrar na minoría parllamentaria de dichu partíu (Avilés Farré, 2006, pp. 105,108)
  5. (Tusell, 1970, p. 65) señala, equivocadamente, que la razón d'esta eleición parcial yera que'l númberu de diputaos escoyíos na eleición anterior nun yera proporcional al númberu d'eleutores esistentes en Madrid, d'alcuerdu a la llei eleutoral
  6. Amás d'Aición Republicana y radical-socialistes independientes, Tusell fala tamién de "independientes d'izquierda y dalgún federal" (Tusell, 1970, pp. 91). Sicasí, la candidatura presentada en ABC indica claramente que nun hai independientes y sí dos federales.
  7. Tusell fala de "diez de los quince puestos". Sicasí les llistes poles mayoríes teníen 13 y non 15 integrantes.
  8. Los porcentaxes de votos nun suman un 100% yá que se calcularon tomando'l meyor de los candidatos en cada candidatura.
  9. Na so ficha parllamentaria apaez como "Aición Popular", unu de los partíos que participó na creación de VENCER
  10. Les filiaciones completes de los candidatos, que nun apaecen na obra de Tusell, estrayxéronse de la noticia colos resultaos de Madrid dada por La Vanguardia el 28 d'abril de 1936.

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 1,2 (De Carreras, 1983, p. 165)
  2. Testu digitalizado del decretu tal como lu publicó'l 10 de mayu la Gaceta de Madrid (rique visor de formatu d'imáxenes TIFF)
  3. Tuñón de Lara, 2000, páxs. 317.
  4. (De Carreras, 1983, p. 166)
  5. Carreras y Tafunell, 2005, páxs. 1111.
  6. 6,0 6,1 (Carreras y Tafunell, 2005, pp. 1110-1111)
  7. Eleiciones Municipales de 12 d'abril de 1931
  8. 8,0 8,1 (Tusell, 1970, pp. 28)
  9. Composición del primer gobiernu (provisional) de la Segunda República Española
  10. (Tusell, 1970, pp. 29)
  11. Redero San Román, 1992, páxs. 18.
  12. Redero San Román, 1992, páxs. 17-18.
  13. «Resultaos de les eleiciones municipales en Madrid]». ABC. 14 d'abril de 1931. http://hemeroteca.abc.es/nav/Navigate.exe/hemeroteca/madrid/abc/1931/04/14/028.html. 
  14. Avilés Farré, 2006, páxs. 38.
  15. Gil Pecharromán, 1989, páxs. 22.
  16. «La Unión Xeneral del Patronos Comerciantes ya Industriales». ABC. 6 de mayu de 1930. http://hemeroteca.abc.es/nav/Navigate.exe/hemeroteca/madrid/abc/1930/05/06/039.html. 
  17. Tusell, 1970, páxs. 30-31.
  18. Tusell, 1970, páxs. 31.
  19. Tusell, 1970, páxs. 31-32.
  20. Portillo Portillo, 2003, páxs. 3.
  21. Tusell, 1970, p. 204-208.
  22. Tusell, 1970, páxs. 62-63.
  23. Tusell, 1970, páxs. 63.
  24. Ficha de Melquiades Álvarez (llexislatura 1931-33) nel Congresu de los Diputaos
  25. 25,0 25,1 25,2 25,3 25,4 25,5 Cambeos de diputaos nes Cortes Constituyentes 1931 - 1933, en historiaelectoral.com
  26. Ficha de Lluis Bello (llexislatura 1931-33) nel Congresu de los Diputaos
  27. Ficha de Julián Besteiro (llexislatura 1931-33) nel Congresu de los Diputaos
  28. Ficha de Manuel Cordero (llexislatura 1931-33) nel Congresu de los Diputaos
  29. Ficha de Trifón Gómez (llexislatura 1931-33) nel Congresu de los Diputaos
  30. Ficha de César Juarros (llexislatura 1931-33) nel Congresu de los Diputaos
  31. Azaña, Juliá y 2000, 295.
  32. Ficha de Francisco Largo Caballero (llexislatura 1931-33) nel Congresu de los Diputaos
  33. Ficha d'Alejandro Lerroux (llexislatura 1931-33) nel Congresu de los Diputaos
  34. Ficha de Melchor Marial (llexislatura 1931-33) nel Congresu de los Diputaos
  35. Ficha d'Ángel Ossorio y Gallardo (llexislatura 1931-33) nel Congresu de los Diputaos
  36. Ficha d'Andrés Ovejero (llexislatura 1931-33) nel Congresu de los Diputaos
  37. Ficha de Pedro Ricu (llexislatura 1931-33) nel Congresu de los Diputaos
  38. Ficha d'Andrés Saborit (llexislatura 1931-33) nel Congresu de los Diputaos
  39. Ficha de José Sánchez-Guerra (llexislatura 1931-33) nel Congresu de los Diputaos
  40. Ficha de Felipe Sánchez-Román (llexislatura 1931-33) nel Congresu de los Diputaos
  41. Ficha de José Sanchís (llexislatura 1931-33) nel Congresu de los Diputaos
  42. Ficha de Luis de Tapia (llexislatura 1931-33) nel Congresu de los Diputaos
  43. 43,0 43,1 «Otra candidatura republicana per Madrid». ABC (Madrid). 7 de payares de 1933. http://hemeroteca.abc.es/nav/Navigate.exe/hemeroteca/madrid/abc/1933/11/07/015.html. 
  44. Tusell, 1970, páxs. 92.
  45. Ficha de Ramón Lamoneda (llexislatura 1933-36) nel Congresu de los Diputaos
  46. 46,0 46,1 Cambeos de diputaos nes I Cortes de la República 1933 - 1935, en historiaelectoral.com
  47. Ficha de Rodolfo Llopis (llexislatura 1933-36) nel Congresu de los Diputaos
  48. Ficha de Julio Álvarez del Vayo (llexislatura 1933-36) nel Congresu de los Diputaos
  49. Ficha de Luis Araquistáin (llexislatura 1933-36) nel Congresu de los Diputaos
  50. Ficha de Julián Besteiro (llexislatura 1933-36) nel Congresu de los Diputaos
  51. Ficha de Trifón Gómez (llexislatura 1933-36) nel Congresu de los Diputaos
  52. Ficha d'Anastasio de Gracia (llexislatura 1933-36) nel Congresu de los Diputaos
  53. Ficha de Carlos Hernández Zancajo (llexislatura 1933-36) nel Congresu de los Diputaos
  54. Ficha de Luis Jiménez de Asúa (llexislatura 1933-36) nel Congresu de los Diputaos
  55. Ficha de Francisco Largo Caballero (llexislatura 1933-36) nel Congresu de los Diputaos
  56. Ficha d'Antonio Mairal (llexislatura 1933-36) nel Congresu de los Diputaos
  57. Ficha de Lucio Martínez (llexislatura 1933-36) nel Congresu de los Diputaos
  58. Ficha de Mariano Matesanz (llexislatura 1933-36) nel Congresu de los Diputaos
  59. Ficha de Juan Negrín (llexislatura 1933-36) nel Congresu de los Diputaos
  60. Ficha de Juan Pujol (llexislatura 1933-36) nel Congresu de los Diputaos
  61. Ficha de Honorio Riesgo (llexislatura 1933-36) nel Congresu de los Diputaos
  62. Ficha d'Adolfo Rodríguez Jurado (llexislatura 1933-36) nel Congresu de los Diputaos
  63. Hernández Sánchez, 2010, páxs. 105.
  64. Tusell, 1970, páxs. 134-135.
  65. Ficha de Julio Álvarez del Vayo (llexislatura 1936-39) nel Congresu de los Diputaos
  66. Ficha de Luis Araquistáin (llexislatura 1936-39) nel Congresu de los Diputaos
  67. Ficha de Manuel Azaña (llexislatura 1936-39) nel Congresu de los Diputaos
  68. Ficha d'Antonio Bermúdez Cañete (llexislatura 1936-39) nel Congresu de los Diputaos
  69. Ficha de Julián Besteiro (llexislatura 1936-39) nel Congresu de los Diputaos
  70. Ficha de José Diaz (llexislatura 1936-39) nel Congresu de los Diputaos
  71. Ficha d'Enrique de Francisco (llexislatura 1936-39) nel Congresu de los Diputaos
  72. Ficha de Carlos Hernández Zancajo (llexislatura 1936-39) nel Congresu de los Diputaos
  73. Ficha de Luis Jiménez de Asúa (llexislatura 1936-39) nel Congresu de los Diputaos
  74. Ficha de Francisco Largo Caballero (llexislatura 1936-39) nel Congresu de los Diputaos
  75. Ficha de Rafael Marín (llexislatura 1936-39) nel Congresu de los Diputaos
  76. Ficha de Diego Martínez Barrio (llexislatura 1936-39) nel Congresu de los Diputaos
  77. Ficha de Leandro Pérez Urria (llexislatura 1936-39) nel Congresu de los Diputaos
  78. Ficha d'Enrique Ramos (llexislatura 1936-39) nel Congresu de los Diputaos
  79. Ficha de Honorio Riesgo (llexislatura 1936-39) nel Congresu de los Diputaos
  80. Ficha de Mariano Serrano (llexislatura 1936-39) nel Congresu de los Diputaos
  81. Ficha d'Antonio Velao (llexislatura 1936-39) nel Congresu de los Diputaos
  82. Tusell, 1970, p. 183.

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar