Pedro Sánchez Ciruelo (1470 (greg.)Campo de Daroca (es) Traducir y ciudad de Daroca (es) Traducir – 1548 (greg.)Salamanca) foi un matemáticu y teólogu español del sieglu XVI.

Pedro Ciruelo
Vida
Nacimientu Campo de Daroca (es) Traducir y ciudad de Daroca (es) Traducir1470 (greg.)[1]
Nacionalidá España
Señal Real d'Aragón Reinu d'Aragón
Muerte Salamanca1548 (greg.)[2] (77/78 años)
Estudios
Estudios Universidá de Salamanca
Llingües falaes llatín[1]
castellanu
Oficiu traductor, filósofumatemáticu
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

En 1482 foi a la Universidá de Salamanca, onde se llicenció n'artes y tuvo por unu de los sos maestros a Rodrigo Basurto; d'ende coló en 1492 a París, onde se doctoró en Teoloxía y pasó cerca de diez años, rellacionándose con otros españoles como Gaspar Lax, Miguel Francés, Jacobo Ramírez y Alfonso Osorio.

Mientres la so estancia na capital francesa impartió clases na Sorbona y publicó un tratáu d'aritmética práutica (Tractatus arithmeticae practice) en 1495. En felicidá obra, delles vegaes reimpresa, estudia los enteros, les fracciones físiques» y les fracciones sexagesimales», poles sos aplicaciones astronómiques, escluyendo les cuestiones d'aritmética comercial; les sos fontes paecen ser la Arithmetica de Boecio, otros autores medievales y el D'arte numerandi de Johannes de Sacrobosco, a quien sigue en bona parte de la so obra; tamién corrixó los trataos Arithmetica speculativa y Geometria speculativa de Thomas Bradwardine. Tamién s'ocupó n'editar la Sphera de Johannes de Sacrobosco, qu'inclúi los catorce cuestiones que Pierre d'Ailly había compuestu sobre esta mesma tema, según comentarios de la propia Cirolar y un diálogu ente un «Darocensis», entiéndese que'l mesmu Ciruelo, y «Burgensis».

Vueltu a España, en 1502 consiguió una cátedra de filosofía nel Colexu de San Antonio de Portaceli, en Sigüenza, onde tuvo tres años mientres los cuál ordenó sacerdote. Dempués ye bien posible que colara a la Universidá de Zaragoza; el casu ye qu'en 1509 el Cardenal Cisneros escoyó-y pa la futura Universidá d'Alcalá que pensaba fundar, a la que s'incorporó pa enseñar teoloxía tomista mientres más de venti años, llegando a tener ente los sos alumnos, ente otros, a Domingo de Soto. El so gran prestíu nel claustru de Alcalá demostrar el fechu que fora encargáu de pronunciar la oración aciaga, tantu nes exequias de Cisneros (1517) como de Nebrija (1522).

Ye bien posible qu'enseñara tamién matemátiques: en 1516 publicó un cursu completu d'esta disciplina, el Cursus quattuor mathematicarum artium liberalium, que sintetiza los trabayos de Bradwardine y de dellos matemáticos árabes sirviéndose de la estructura compositiva de cuatro partes (el «quadrivium») de les artes lliberales: aritmética, xeometría, perspeutiva y música. Nel capítulu de les figures d'ángulos salientes» ye orixinal la indicación de que pueden considerase los polígonos d'ángulos salientes (estrellaos) como resultáu de xunir los puntos de división d'una circunferencia (idea que pudo adquirir y xeneralizar de Ramón Llull) y l'ampliación del teorema de Campano relativu a la suma de los ángulos del pentágonu estrelláu de primer orde a tolos polígonos y a tolos órdenes

Compendió tamién la Perspeutiva commtínis de John Peckham y estudió la visión fundándose en Ibn al-Haytham (Alhazén), Al-Kindi (Alkindus) y otros autores, con comentarios propios. No que se refier a música, sigue los Elementa musicalia de Jacques Le Févre d'Estaples (Jacobus Faber Stapulensis).

En 1527 asistió a la Xunta que xulgaba la ortodoxa de les obres d'Erasmu de Rotterdam en Valladolid y declaróse contra la mesma. Ente 1533 y 1537 tuvo en Segovia col cargu de maxistral de la catedral y consagróse a los estudios bíblicos. Dempués pasaría a ser canónigu maxistral de la catedral de Salamanca, hasta la so muerte.

Foi preceptor de Felipe II; anque los sos escritos nun revelen orixinalidá, afayen una portentosa erudición y aportaciones de poco fuste; el so saber estender a la música, la historia, la filosofía y les humanidaes polo xeneral, d'onde vieno'l dichu xeneral popular de "saber más que Cirolar". Tradució'l Xénesis al llatín y escribió contra la Cábala siguiendo les idees de Giovanni Pico della Mirandola, y contra l'astroloxía y les supersticiones xenerales na so bien famosa y reimpresa Reprobación de supersticiones y hechicerías (Alcalá de Henares, 1538).

Publicó amás escritos d'astroloxía,[3] trés obres de lóxica y diez Paradoxae quaestiones.

Bibliografía primaria editar

 
Pedro Ciruelo, Cursus quattuor mathematicarum artium liberalium..., Alcalá, A. G. de Brocar, 1516.
 
Hexameron theologal sobre el regimiento medicinal contra la pestilencia (Alcalá de Henares, Arnao Guillén de Brocar, 1519).
  • Spherae Mundi commentarium, París, 1508
  • Cursus quatttuor mathematicarum artium liberalium, 1516[4]
  • Increpa feras arundinis congregatio taurorum in Vaccis Populorum, Alcalá, 1517
  • Prima pars Logicae adveriores Aristolelis sensus, Alcalá, 1519
  • Arte del bien confesar, assí pal confesor como pal penitente, Alcalá, 1519
  • Hexameron Theologal sobre'l reximientu melecinal contra la pestilencia, Alcalá, 1519
  • Apotelesmata astrologiae humanae, Alcalá, 1521
  • In summulas Petri Hispani, 1537
  • Reprovación de les supersticiones y hechizerías, Salamanca, Pedro de Castro, 1538; nueva edición al cargu de José Luis Herrero Ingelmo. Salamanca, Diputación de Salamanca, 2003.

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  2. Afirmao en: Gran Enciclopèdia de la Música. Identificador en la Gran Enciclopèdia de la Música: 15961. Apaez como: Pedro Ciruelo. Llingua de la obra o nome: catalán. Data d'espublización: 1999. Editorial: Grup Enciclopèdia.
  3. Na so dómina, la diferencia ente lo qu'agora se llama Astroloxía y l'Astronomía taba bien pocu definida. La Cátedra d'Astronomía de la Universidá de Salamanca, llamar d'Astroloxía (= conocencia de los astros)
  4. Edición dixital de la Universidá de Sevilla.

Bibliografía secundaria editar

  • Herrero Ingelmo, José Luis (ed. introducción y notes) a Pedro Ciruelo, Reprovación de les supersticiones y hechizerías, Salamanca, Diputación de Salamanca, 2003. La introducción contién una Vida y obra de Pedro Ciruelo», páxs. 15-19. Páxs. 3-7 del documentu en rede.
  • Lorente Pérez, J. M., Biografía y analís de les obres de matemática pura de Pedro Sánchez Ciruelo. Madrid, 1921.
  • Rey Pastor, Julio, Los matemáticos españoles del sieglu XVI. Madrid, 1926.
  • Ayala Martínes, Jorge Manuel, El maestru darocense Pedro Sánchez Ciruelo, Aragón na Edá Media, nº 10-11, 1993, páxs. 85-100 Dialnet.