Margaret Cavendish (1623Colchester – 15 d'avientu de 1673Reinu d'Inglaterra), Duquesa de Newcastle, foi una aristócrata inglesa y una prolífica escritora. Nacida Margaret Lucas.[5] Foi una de les muyeres más importantes de la so dómina, escribió un gran númberu d'obres, na que dexa constancia del so pensamientu lliberal y llucha por dar a la muyer el sitiu que merez.

Margaret Cavendish
Vida
Nacimientu Colchester1623[1]
Nacionalidá Bandera de Inglaterra Reinu d'Inglaterra
Muerte Reinu d'Inglaterra15 d'avientu de 1673[1] (49/50 años)
Sepultura Abadía de Westminster[2]
Familia
Padre Thomas Lucas
Madre Elizabeth Leighton
Casada con William Cavendish (es) Traducir (1645 – )[3]
Hermanos/es
Estudios
Llingües falaes inglés[4]
Oficiu filósofa, física, poeta, escritora, ensayista, escritora de ciencia ficcióndama de compañía
Trabayos destacaos The Blazing World (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata
Margaret Cavendish.

Biografía. editar

Margaret Cavendish nació en 1623. Los sos padres son Thomas Lucas y Elizabeth Leighton Lucas. Margaret Cavendish foi la mayor d'ocho hermano. Nació nuna familia aristocrática polo que tenía abondo dineru y un bon estatus social.

Recibió una educación típica de les muyeres de la dómina, esto ye, empuesta pa curiar los neños y la casa, por ello, nun pudo llograr nenguna conocencia en ciencia, en filosofía, nin pudo aprender llatín o griegu. Anque compenso con que dende bien temprana edá demostró la so intención pol aprendizaxe polo que al tener accesu a les grandes biblioteques privaes privaes d'Inglaterra pola so estatus, pudo superar la so falta d'enseñanza lleendo, foi según aprendió sobre les materies mentaes enantes. Amás, el so hermanu John foi un estudiosu de la filosofía y les ciencies naturales ya inclusive falaba hebréu, llatín y griegu, polo que foi una gran ayuda pa Margaret Cavendish. John convertiríase, darréu, n'unu de los padres fundadores de la Royal Society.

 
Retrato de Margaret Cavendish, Duquesa de Newcastle-upon-Tyne. (1673).

En 1640 españó la guerra civil n'Inglaterra. Entós daquella, Margaret tenía 17 años y fuxó a Oxford cola so hermana, ellí atopábense Carlos I y la so corte nel exiliu. Foi dama de la reina Enriqueta María de Francia[6] y acompañar al exiliu nel so país, viviendo ciertu tiempu na corte de Lluis XIV. En 1644 les fuercies realistes fueron ganaes y la reina tuvo que fuxir al exiliu en Francia. Foi la primer vegada que Margaret Cavendish dixebrar de la so hermana, esti fechu ye destacable yá que dicha separación va ser un motivu recurrente na so lliteratura. En París, conoció al so futuru maríu y casóse con 22 años en 1655, convertir na segunda esposa de Sir William Cavendish, Barón de Ogle, 1ᵉʳ Marqués de Newcastle y darréu 1ᵉʳ duque de Newcastle (1592-1676), 31 años mayor qu'ella.

Mientres el so matrimoniu, vivieron en Rotterdam y en Amberes anque, cola llegada de la Restauración a Inglaterra, tornaron. Mientres esti periodu, Margaret Cavendish llogró una enseñanza informal de ciencia y filosofía tantu del so home como del hermanu d'esti Sir Charles Cavendish.

Yera conocida como “Mag Madge” por cuenta de que yera una muyer bastante escéntrica, según los sos contemporáneos ya inclusive dacuando tamién la llamaben “la lloca Madge”.[7]

En 1651, Margaret tornó a Inglaterra. Mientres esti periodu escribió'l so primer llibru. Trátase d'una coleición de poemes titulada Poemes y Fantasíes. La publicación d'esti llibru provocó gran númberu de crítiques, critícose-y pola sociedá inglesa de la dómina, que consideraba qu'una muyer de la so clase tenía de dedicase namái a los sos llabores. Tamién tantu pola so ortografía como pol so xéneru narrativu, yá que yera un estilu carauterizáu pola ficción. Amás, criticóse-y el so llinguaxe coloquial, yá que tenía una conocencia del inglés daqué llindáu.[8]

La Restauración de 1660 traxo como premiu a la fidelidá a Carlos II d'Inglaterra per parte del so home la conversión del so marquesáu en ducáu de Newcastle-upon-Tyne.

Comenenciuda en tou tipu de ciencies, foi la primer muyer en ser recibida na Royal Society de Londres,[9] tres munchos años d'aventones y desprecios escontra la so persona. Ello ye que les sos diverses coleiciones particulares (principalmente, de telescopios) taben muncho meyor provistes que les de la mesma institución. Tres una obstinada insistencia, la duquesa consiguió asistir a una sesión d'esperimentos de Robert Boyle na Royal Society en 1667.

Tamién fixo declaraciones feministes como "Les muyeres viven como esperteyos o uxos, trabayen como besties y muerren como viérbenes",[10] a pesar de les crítiques, de la presión social y de la política d'aquellos tiempu.

Anguaño tien una gran reputación y considérase-y una muyer brillosa por cuenta de la so capacidá pa remontase contra lo establecío consiguir asina tener llibertá pa poder desenvolver la so carrera profesional.

Retirada nes posesiones del so home, en Welbeck Abbey (Nottinghamshire), Margaret Lucas-Cavendish finó sópitamente'l 15 d'avientu de 1673, con tan solo 50 años y con 14 obres publicaes na so haber. Tal yera'l so prestíu, que Carlos II dispunxo que fuera soterrada con honores na Abadía de Westminster (Londres), privilexu que se concedía namái a los personaxes más relevantes del país.

El duque de Newcastle, vilbu y aquexáu de la enfermedá de Parkinson, morrería 3 años dempués, en 1676, a la edá de 84 años.

Obra editar

 
Margaret Cavendish, The life of William Cavendish (1667).

Margaret tuvo gran importancia lliteraria, foi una autora prolífica, llegando a publicar tanto poemes, obres de teatru, crítiques lliteraries como obres sobre filosofía natural.A pesar de les numberoses crítiques recibíes nunca abandonó los sos ideales, por esti motivu nun dexo d'escribir. Realizó ventidós obres mientres la so vida. Hai de solliñar que Margaret Cavendish introdució na so obra'l diálogu,[11] ye un recursu qu'utilizó por que les nueves conocencies que diben empobinaos, principalmente, a un públicu nuevu, calaren y fueren entendíu con claridá. El diálogu dexaba siguir con más facilidá les nueves idees.

Participó en discutinios sobre la materia y el movimientu, la esistencia del vacíu, la perceición y la conocencia. Tamién na formulación de les primeres teoríes moleculares. Llegó a escribir diez llibros de filosofía natural (lo que güei llamamos física).

La obra de Cavendish, foi desautorizada, por cuenta de que consideróse non científica. Inclusive, les idees atomistes de Cavendish nun se citen na hestoria a pesar qu'esta idea foi compartida pola mayoría de los sos contemporáneos.  

Tamién sabemos que Margaret Cavendish repitió en poner el so nome y una semeya en caúna de les sos obres. Esto facer pa dexar constancia de que yera una muyer y que yera ella la que realizaba dicha obra.

 
Margaret Cavendish, The Blazing-World, (1666)

La so obra "New Blazing World", ta considerada la primer novela de ciencia ficción[12] de la dómina y la primer obra roblada por una muyer en toa Europa. Na que narra un viaxe a un mundu ocultu nel interior de la nuesa Tierra y al que s'aportaba dende'l Polu Norte.

Trabayos destacaos.[13] editar

En 1653 realiza la obra: Poems and Fancies. Esta obra ye una escoyeta de dellos poemes, epístoles y delles proses. Destaca por cuenta de que'l principiu d'esti llibru son dellos poemes sobre los átomos y esplica dellos fenómenos naturales. Tamién realiza otros poemes cola vida, la muerte, l'amor, etc, como protagonista.

En 1655 escribe Philosophical and Physical Opinions. Nesta obra, Margaret alderica la variedá qu'esiste na naturaleza y la posibilidá que tenemos nós de conocer esa naturaleza.

En 1662 Orations of Divers Sorts. Esta obra ye una coleición sobremanera aquello que tien que ver con una sociedá ficticia que ta en cantu d'una guerra civil. El discursu espón los pros y los contras de la paz y de la guerra como son la recaldación d'impuestos, la llibertá, los robos, etc. A lo último, tamién esplora sobre la posición de la muyer na sociedá y el porqué de la posición de sumisión que tienen ante l'home.

 
Margaret Cavendish. Philosophical letters (1664).

En 1664 Philosophical Letters. El trabayu presenta la filosofía natural de Cavendish y rellaciónase coles idees de Hobbes, Descartes, Henry More, J.B. Van Helmont y otros filósofos del sieglu diecisiete como Robert Boyle y William Harvey. Por casu, Cavendish analiza les sos esplicaciones mecániques de la perceición, la lluz y los colores, la opinión de que'l movimientu puede tresferise y los sos puntos de vista sobre les sustancies inmateriales. Ella tamién alderica les llendes de la conocencia humana. El trabayu de cutiu interprétase como una respuesta crítica a estos filósofos.

En 1667 lleva a cabu la obra The life of William. Ye una biografía del so maríu, William Cavendish, el primer duque de Newcastle. La biografía fíxose bien popular y se reimprimió delles vegaes.

 
Margaret Cavendish, Grounds of Natural Philosophy (1668)

En 1668 redacta Grounds of Natural Philosophy. Trátase de la tercer edición de Philosophical and Physucal Opinions, Cavendish da la so visión sobre la filosofía natural y les sos implicaciones pa una variedá de fenómenos naturales, como la perceición, la reproducción animal y humano, los mambises y pasiones, los suaños humanos, la enfermedá, etc. Tamién alderica fenómenos naturales tales como fueu, marees, vientu, los movimientos de los planetes, etc. La obra inclúi cinco apéndice sobre les temes de los espíritus inmateriales, la posibilidá d'otros mundos, etc.

Rellación d'obres.[14] editar

Ente los sos catorce obres, destaquen:

  • Poems and Fancies, 1653
  • Philosophical Fancies 1653.
  • The World's Olio1655.
  • Philosophical and Physical Opinions, 1655
  • Natures Pictures, 1656
  • A True Relation, 1656 (autobiografía)
  • Playes & Orations of Divers Persons, 1662
  • Orations of Divers Sorts 1662.
  • The Convent of Pleasure.
  • The Life of William Cavendish, 1667 (biografía del so home)
  • Observations upon Esperimental Philosophy, 1668
  • Grounds of Natural Philosophy, 1668, obra na que refuta tol pensamientu racionalista de Descartes.

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  2. URL de la referencia: https://www.westminster-abbey.org/abbey-commemorations/commemorations/william-margaret-cavendish/. Data de consulta: 2 setiembre 2018.
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 Afirmao en: Kindred Britain.
  4. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  5. Patricia Rodríguez. Lady Margaret Cavendish. La científica revolucionaria Journal of Feelsynapsis (JoF). ISSN 2254-3651. 2011.(1): 22-24
  6. Lorenzo Modia, María Jesús. «THE CONTRIBUTION OF MARGARET CAVENDISH TO SCIENTIFIC KNOWLEDGE». http://ruc.udc.es/dspace/bitstream/handle/2183/16166/Lorenzo_Modia_Maria_Jesus_2015_Contribution_Margaret_Cavendish.pdf?sequence=2&isAllowed=y. http://ruc.udc.es/dspace/bitstream/handle/2183/16166/Lorenzo_Modia_Maria_Jesus_2015_Contribution_Margaret_Cavendish.pdf?sequence=2&isAllowed=y. Consultáu'l 4 de mayu de 2018. 
  7. Marta Machu Standler (en castellanu). cuerpos-papel-margaret-cavendish/ Los cuerpos de papel' de Margaret Cavendish | Ciencia y más | Muyeres con ciencia. Muyeres con ciencia. https://mujeresconciencia.com/2016/10/31/los cuerpos-papel-margaret-cavendish/. Consultáu'l 23 de mayu de 2018. 
  8. «Margaret Cavendish, Duchess of Newcastle-upon-Tyne» (n'inglés). Wikipedia. 18 de mayu de 2018. https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Margaret_Cavendish,_Duchess_of_Newcastle-upon-Tyne&oldid=841792995. Consultáu'l 23 de mayu de 2018. 
  9. Canale, Florencia. «Margaret Cavendish, feminista en plenu sieglu XVII» (castellanu). Consultáu'l 23 de mayu de 2018.
  10. Gilbert, Sandra M.; Gubar, Susan (1998). muyeres+viven+como+murci%C3%A9llagos+y+b%C3%BAhos,+trabayen+como+besties+y+muerren+como+viérbenes&source=bl&ots=lAmZ2rShYz&sig=TTtvfvjGrq9MZ158Roqbd3bQjo0&hl=es&sa=X&ved=0ahUKEwi0rr7iuZvbAhWFchQKHX4rCBsQ6AEIODAG#v=onepage&q=%22Les%20muyeres%20viven%20como%20murci%C3%A9llagos%20y%20b%C3%BAhos,%20trabayen%20como%20besties%20y%20muerren%20como%20viermes&f=false La lloca del desván: la escritora y l'imaxinación lliteraria del sieglu XIX (en castellanu). Universitat de València. ISBN 9788437616681. Consultáu'l 23 de mayu de 2018.
  11. Gómez, Alicia Gil; Salvador, Dora Sales; Sales, Dora (2000). Mujer: mediar pa reconocer otros mundos nesti mundu (en castellanu). Universitat Jaume I. ISBN 9788480213264. Consultáu'l 23 de mayu de 2018.
  12. (en castellanu) ciencia-ficcion-inventar-una muyer-12757.asp/ Margaret Cavendish, la muyer qu'inventó la ciencia ficción. Ente línea. 26 de mayu de 2017. http://abcblogs.abc.es/arte/public/post/cuando-la ciencia-ficcion-inventar-una muyer-12757.asp/. Consultáu'l 23 de mayu de 2018. 
  13. Team, Project Vox (n'inglés). Cavendish (1623-1673). Project Vox. http://projectvox.org/cavendish-1623-1673/. Consultáu'l 23 de mayu de 2018. 
  14. Cameron Kroetsch. «List of Margaret Cavendish's Texts, Printers, and Booksellers (1653-1675)».

Referencia esterna. editar

«Dixital Cavendish Project». Dixital Cavendish Project (n'inglés estauxunidense). Consultáu'l 2018-05-23.

[1]

  1. «Dixital Cavendish Project» (inglés). Consultáu'l 23 de mayu de 2018.