Cereceda de la Sierra

Cereceda de la Sierra ye un conceyu y llocalidá española de la provincia de Salamanca, na comunidá autónoma de Castiella y Lleón. Intégrase dientro de la contorna de la Sierra de Francia. Pertenez al partíu xudicial de Béjar y a la Mancomunidá Les Deveses.[3]

Cereceda de la Sierra
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Salamanca
Partíu xudicial Béjar
Tipu d'entidá conceyu d'España
Nome oficial Cereceda de la Sierra (es)[1]
Códigu postal 37621
Xeografía
Coordenaes 40°34′17″N 6°05′46″W / 40.571388888889°N 6.0961111111111°O / 40.571388888889; -6.0961111111111
Cereceda de la Sierra alcuéntrase n'España
Cereceda de la Sierra
Cereceda de la Sierra
Cereceda de la Sierra (España)
Superficie 15.48 km²
Altitú 979 m[2]
Llenda con
Demografía
Población 66 hab. (2023)
- 33 homes (2019)

- 31 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Salamanca
0% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 4,26 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

El so términu municipal ta formáu por un solu nucleu de población, ocupa una superficie total de 15,48 km² y según los datos demográficos recoyíos nel padrón municipal ellaboráu pol INE nel añu 2017, cuenta con una población de 66 habitantes.

Toponimia y xentiliciu editar

Moteyo editar

El llamatu de los habitantes de Cereceda de la Sierra ye "gatos"; ésti provién del dichu "arreguñan les bardes" o bien de la Peña del Gatu que ta asitiada cerca de la entrada norte del pueblu. Cada pueblu de la Sierra tien el so llamatu y asina a los habitantes de Tamames llámase-y puchereros, pola actividá típica de fabricación de pucheros, o a los de Navarredonda conózse-yos como caleros pol cal, o a los de Sequeros chicolateros o botoneros.

Historia editar

La fundación de Cereceda de la Sierra diose dientro del procesu de repoblación lleváu a cabu pol rei Alfonsu IX de Lleón a entamos del sieglu XIII, cuando esti monarca creó'l conceyu de Miranda del Castañar en que'l so alfoz quedó integrada Cereceda, dientro del Reinu de Lleón.[4] Cola creación de les actuales provincies en 1833, Cereceda de la Sierra foi englobada na provincia de Salamanca, dientro de la Rexón Lleonesa.[5]

Demografía editar

La so población foi menguando dende los años 50 y 60, al igual qu'en tola contorna, por cuenta de la emigración por motivos llaborales escontra otres partes d'España y l'estranxeru. D'esta forma la mayor parte d'habitantes d'ente 17 y 40 años colar a la zona norte d'España, a la industria de Vizcaya y Guipúzcoa; tamién a Salamanca, Madrid, Asturies, Galicia, Cataluña o a Francia y a Suiza. La mayoría d'estos emigrantes siguen tornando a la llocalidá onde tienen una segunda vivienda.

Gráfica d'evolución demográfica de Cereceda de la Sierra ente 1900 y 2017
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia.

Xeografía editar

La so superficie ye de 15,48 km². La so altitú ye de 981 m sobre'l nivel del mar.

Asitiar a aprox. 68 km. de Salamanca capital, a 12 km. de La Alberca, a 15 km de Tamames y a 45 km de Ciudad Rodrigo. Cerca, a 14 km, atópase la Peña de Francia un monte qu'alluga'l Santuariu cola Virxe de la Peña. Amás de tar enclaváu na Sierra de Francia forma parte de la Sierra de les Quilamas.

 
Peña de Francia vista dende Cereceda

El términu municipal de Cereceda de la Sierra llenda al norte con Aldeanueva de la Sierra y La Bastida; al este con Cilleros de la Bastida; al oeste con El Cabaco y al sur con Nava de Francia, San Martín del Castañar y San Miguel del Robledo.

Noroeste: El Cabaco Norte: Aldeanueva de la Sierra Nordeste: La Bastida
Oeste: El Cabaco   Este: Cilleros de la Bastida
Suroeste: Nava de Francia Sur: San Martín del Castañar Sureste: San Miguel del Robledo

Tresportes editar

Autobús

Carreteres

Rede Complementaria Preferente de Salamanca
Identificador Denominación
 SA-215  CARRETERA DE LA FONTE DE SAN ESTEBAN ( N-620  ) A  SA-220 
 SA-220  CARRETERA DE Béjar ( N-630  ) A CIUDAD RODRIGO


Rede Secundaria de Salamanca
Identificador Denominación
 DSA-261   SA-215  A  SA-201  POR CERECEDA DE LA SIERRA


Alministración y política editar

Eleiciones municipales editar

1999 Votos %

Participación

Astención

Votos en blancu

Votos nulos

98

13

1

3

88,29%

11,71%

1,02%

3,06%

PSOE

PP

31

50

31,63%

51,02%

2003 Votos %

Participación

Astención

Votos en blancu |.


72

22

3

77,32%

22,68%

4,00%

PSOE

PP

38

34

50,67%

45,33%

2007 Votos %

Participación

Astención

Votos en blancu |.


115

18

0

86,47%

13,53%

0%

PSOE

PP

65

50

56,52%

43,48%

2011 Votos %

Participación

Astención

Votos en blancu

Votos nulos

95

18

1

4

84,07%

15,93%

1,10%

4,21%

PSOE

PP

48

26

52,75%

28,57%

2015 Votos %

Participación

Astención

Votos en blancu

Votos nulos

57

20

1

1

74,03%

25,97%

1,75%

1,79%

PSOE

PP

44

10

78,57%

17,86%

Economía editar

El númberu de comercios o chigres menguó al igual que la población pasando de trés o cuatro negocios a tan solo unu na actualidá. De los típicos chigres nos que se sirvía sobremanera vieno pasar al llocal de xunta con una arribación notable mientres los meses de branu. Anguaño delles pontes y fines de selmana según les vacaciones de Selmana Santa y el mes d'agostu sirven pa dar vida al típicu chigre del pueblu.

La reconstrucción y rehabilitación de viviendes locales ye tamién un focu d'economía qu'inflúi na construcción y nes industries locales, yá que son munchos los propietarios de cases que deciden restaurales o convertir los locales o corrolades antigües en viviendes de veranéu. D'esta manera caltiénse "vivu" el pueblu y al empar modernízase en dellos aspeutos.

 
Ilesia Ntra. Sra. del Rosario

Agricultura y ganadería: A destacar el cultivu de pataca, fresa, hortolices, y como indica'l nome del pueblu la cereza. La cría de ganáu ye principalmente bovín, caprino y porcín. Estes actividaes tradicionales de la contorna tamién se vieron bien amenorgaes nos últimos venti años por cuenta de la enantes citada emigración y al avieyamientu de los habitantes.

 
Conceyu de Cereceda

Símbolos editar

Escudu editar

Partíu. Primero, de gules con una zrezal de plata, frutado de lo mesmo, arrancada, y sumáu del anagrama coronáu de María Santísima, tou de plata. Segundu de plata con una banda de sable, y brochante una cadena d'oru d'ocho eslabones, puesta n'orla. Al timbre, la Corona Real Española.[6]

Bandera editar

Cuadrada, jironada de seis jirón de plata y otros tantos de gules, y brochante del escudu conceyil propiu y significativu, timbrado cola Corona Real Española zarrada.[7]

Monumentos y llugares d'interés editar

Ilesia Ntra. Sra. del Rosario

La ilesia parroquial, construyida so la advocación de La nuesa Señora del Rosario, destaca como legáu artísticu. Nella puédese apreciar el retablu de la Virxe apocayá restauráu.


 
Puente Cantería

Puente Cantería

Un exemplu de l'arquiteutura local ye la ponte romana denomináu "Puente Cantería", asitiáu pela redolada del nucleu urbanu.


Conceyu

L'antiguu conceyu, asitiáu na plaza, faía les vegaes de consultoriu médicu y acoyía tamién unu de los chigres, incluyendo l'únicu teléfonu públicu del pueblu. Nel añu 1987 y con financiamientu provincial construyóse'l nuevu conceyu que consta de dos pisos con oficines, consultoriu médicu (non permanente) y teléfonu públicu. La so fachada principal foi reformada nel añu 2010. Amás, dende esi mesmu añu, dispón d'una zona Wi-Fi habilitada que dexa a los vecinos y visitantes del conceyu conectase a Internet de manera gratuita.

 
Edificiu de Les Escueles
 
Frontón de Les Escueles


Les Escueles

L'edificiu de les antigües escueles caltiénse anque s'utiliza como club social. Na parte de tras atópase'l frontón construyíu nos años 50 onde amás se xuega al deporte tradicional de la calva.


La Piñuela

A 1 km en direición Béjar atópase'l parque natural "La Piñuela", concretamente na carretera de Cereceda a San Miguel del Robledo. Trátase d'un ampliu terrén metanes una carbayera bien frondoso que cunta con espacios preparaos con merenderu, barbacoa, fontes y chigre según zona gratuita de camping, parque infantil, piscina y un pequeñu abellugu. Mientres les fines de selmana y tamién na dómina braniza tien un gran númberu de visitantes, yá seya de la capital Salamanca o de los pueblos colindantes.

Cultura editar

Festividaes patronales editar

Na actualidá, a pesar del amenorgáu númberu d'habitantes que permanecen nel pueblu fora de la dómina braniza, siguen celebrándose les festividaes n'honor a los patrones San Pablo y San Marcos. En oficiándose la tradicional eucaristía sácase la imaxe del santu en procesión alredor de la ilesia p'asitiala frente a la puerta d'entrada, onde tien llugar el ofertorio. Los actos relixosos son amenizados cola música de los tamboriteros y los bailles populares d'un grupu típicu de "charros" y "charres". [1] [2]

Fiestes de branu editar

Unu de los motivos más importantes de xunta de los habitantes y emigrantes son les fiestes que se desenvuelven en branu y más concretamente mientres el mes d'agostu en tola Sierra de Francia. Suponen un puntu importante de desenvolvimientu non yá pa esti pueblu sinón tamién pa les llocalidaes estremeres. Estes fiestes entamábense d'antiguo per parte de los habitantes de la población alredor de les fiestes patronales, pero por cuenta de la emigración treslladar a feches vacacionales de branu, cerca del 15 d'agostu. Coles mesmes creóse l'asociación "Amigos de Cereceda" a principios de los años 80, que englobaba tanto a los habitantes de Cereceda como a los que vivíen fora. Editóse un pequeñu periódicu que sirvía pa dar noticies del pueblu y caltener el contautu ente los cerecedanos, pero tres unos años l'asociación sumió y colla la organización de les fiestes.

Tan solo un curtiu paréntesis nel mes d'agostu de 1991, cuando s'entamaron unes fiestes de manera bonal, mientres una fin de selmana, movides pola ilusión d'un grupu de fíos del pueblu que al coincidir en branu quixeron esfrutar de la so tierra y remembrar vieyos tiempos.

Sería yá en 1995 cuando un nuevu Conceyu y una nueva asociación llamada "Cereceda Entama" rellanzaron les fiestes; con un presupuestu compartíu realizáronse actividaes tales como bailles rexonales, velaes musicales, xuegos infantiles, les tradicionales procesiones y mises, torneos de tute y mus, partíos de fútbol, etc.

Tres unos años nos que l'arribación viose amontada, los pocos habitantes d'esti pueblu y el cada vez menor númberu de visitantes faen imposible un bon nivel d'actividá festera, a diferencia d'otros pueblos con una población mayor y con sofitu d'empreses y comercios locales, pero hai que destacar l'enfotu de les xentes de Cereceda por que non decaigan estes fiestes.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: https://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/cereceda-de-la-sierra-id37099.
  3. Llorente Maldonado, Antonio (1976). Centro d'Estudios Salmantinos: contornes históricu y actual_de_l.html?id=wZQtAQAAIAAJ Les contornes históricu y actual de la provincia de Salamanca (en castellanu), páx. 157. Consultáu'l 9 de payares de 2011. «La Sierra de Francia Alta entiende, más o menos, los siguientes conceyos: Llinares, El Tornadizo, San Miguel de Valero, La Bastida, Cilleros de la Bastida, Cereceda, El Cabaco, Maíllo, Monsagro, La Alberca, Nava de Francia y Arroyomuerto. A La Sierra de Francia Baxa pertenecen Valero, San Esteban de la Sierra, Santibáñez de la Sierra, Garcibuey, Les Cases del Conde, San Martín del Castañar, Villanueva del Conde, Monforte de la Sierra, Miranda del Castañar, Madroñal, Cepeda, Herguijuela de la Sierra, Sotoserrano, Pinedas, Molinucu, topándose Sequeros nuna posición entemedia (...) Dempués de tar delles vegaes en Monsagro, pueblu que nun conocía en 1974, tengo que rectificar, pos evidentemente, y dende tolos puntos de vista, Monsagro a pesar de topase na aguada suroeste de la Sierra de Francia, pertenez al Campu de Agadones, a la Sierra de Gata (páxina 128) Las Quilamas topar na aguada meridional de la Sierra Mayor, esto ye, de la Sierra de Tamames y Navarredonda, ente Llinares, San Miguel de Valero y La Bastida. Espeñar por mediu de los sos fragosos argañales el ríu Quilama (páxina 75) en Picu Cervero, términu de Escurial, y que la so sierra estrema a la de Francia, del Campu, esto ye, al sur de Picu Vercero ta la Sierra de Francia, al norte ta'l Campu, nesti casu La Huebra (páxina 95) Entiende La Calería los pueblos de La Rinconada, Navarredonda, Escurial (Huebra) y Llinares (Sierra). En Rinconada, Navarredonda y Escurial son charros, y vistíen de charru, en Llinares son yá serranos, y vistíen de serranu; nos trés primeros pueblos la so fala tien una pronunciación castellana; en Llinares, sicasí, pronunciación yá meridional, estremeña (páxina 75) A xulgar polo que se diz nel fueru, y n'otros documentos, la Sierra incluyiría non yá la Sierra de Francia puramente dicha y tola depresión del alagón si non tamién tola Sierra de Tamames o Navarredonda o Escurial, esto ye, l'alliniación montascosa que va dende Llinares y San Miguel de Valero hasta'l Puerto de la Calderilla y la redoma de Tamames y que constitúi un ramal transveral de la mesma Sierra de Francia (páxina 51) como yá diximos antes, Llinares, a caballu ente La Sierra y El Campu, y ente La Huebra y Les Bardes pertenez realmente a La Calería, subcomarca especial, ensin dexar, por ello, de formar parte de La Sierra, de ser, viniendo del Campu de Salamanca, el primer pueblu que puede ser consideráu llingüística y etnológicamente serranu, o a lo menos non charru (páxina 96) Recordemos los dos microcomarcas de Las Batuecas y Las Quilamas, dambes en La Sierra, y concretamente en La Serranía de Francia (páxina 128)»
  4. Mínguez, José María (Coord.) (1997). Historia de Salamanca. II Edá Media. Salamanca: Centru d'Estudios Salmantinos. Páx. 324
  5. «Real Decretu de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territoriu español na Península ya islles axacentes en 49 provincies» (castellanu). Gaceta de Madrid.
  6. «RESOLVIMIENTU de 22 d'ochobre de 1997, de la Diputación Provincial de Salamanca, aprobatoria del Escudu Heráldicu Municipal del Conceyu de Cereceda de la Sierra de la provincia de Salamanca» (castellanu). Consultáu'l 3 d'avientu de 2011.
  7. «ANUNCIO d'aprobación de la Bandera Municipal del Conceyu de Cereceda de la Sierra» (castellanu). Consultáu'l 3 d'avientu de 2011.

Enllaces esternos editar