Estinción masiva del Cretácicu-Paleóxenu

La estinción masiva del Cretácicu-Paleógeno o Cretácicu-Terciariu foi un periodu d'estinciones masives d'especies hai aproximao 65 millones d'años.[1] Correspuende a la fin del periodu Cretácicu y al entamu del periodu Paleógeno (primer periodu del Cenozoicu). Tamién se-y conoz abreviadamente como estinción masiva de la llende K/T (del alemán Kreide/Tertiär Grenze) o K/Pg. El términu Terciariu ta en desusu, polo que la lliteratura científica moderna referir a la estinción del Cretácicu-Paleógeno (K/Pg) pa esti eventu.

Intensidá de la estinciones a lo llargo de la historia de la vida. La estinción del Cretácicu ta representada por «Final Cr».
Triceratops y Tyrannosaurus, dos exemplos de dinosaurios estinguíos nesti episodiu.

Nun se conoz la duración exacta d'esti eventu. Cerca del 75 % de los xéneros biolóxicos sumieron, ente ellos la mayoría de los dinosaurios, los reptiles voladores (pterosaurios), la mayor parte de reptiles acuáticos (plesiosaurios, pliosaurios y ictiosaurios) y los ammonites. Propunxéronse munches esplicaciones a esti fenómenu, y una de les más conocida ye que foi resultáu del Impautu K/T por un oxetu estraterrestre.

Causes editar

Col pasu de los años intentóse esplicar esti fenómenu con delles hipótesis. Por cuenta de que el fenómenu asocedió hai millones d'años, ye cuasi imposible saber con exactitú qué foi lo qu'asocedió, polo cual toles hipótesis presenten una serie de problemes, sicasí, la teoría más aceptada pola comunidá científica a nivel mundial ye la hipótesis de Álvarez y collaboradores.

Hipótesis de Álvarez y collaboradores editar

 
Testigu de la llende K-T del ribayu del Gredero en Caravaca de la Cruz (Rexón de Murcia). Esposición "Fósiles de la Rexón de Murcia".

En 1980 un grupu d'investigadores lideraos pol físicu Luis Álvarez (Premiu Nobel), el so fíu'l xeólogu Walter Álvarez y otros collaboradores afayaron, nes muestres tomaes per tol mundu de les capes entemedies ente los periodos Cretácicu y Terciario de hai 65 millones d'años, una concentración d'iridiu cientos de vegaes más alta que lo normal.

Plantegaron l'asina llamada «hipótesis Álvarez» o «hipótesis d'Álvarez», conforme a la cual la estinción de los dinosaurios y de munches otres formes de vida sería causada pol impautu d'un gran meteoritu contra la superficie de la Tierra hai 65 millones d'años.

Pa demostrar esta hipótesis, les investigaciones centrar n'atopar una capa na corteza de la Tierra con niveles elevaos d'iridiu. Los niveles del iridiu son xeneralmente más altos n'asteroides y otros oxetos estraterrestres. La evidencia del iridiu foi afayada enantes al descubrimientu del cráter de Chicxulub. Anguaño esta hipótesis ye la más aceptada anque tamién tien los sos problemes.

El cráter de Chicxulub editar

 
Cráter de Chicxulub en Yucatán.
 
Cercu allugáu nel centru del cráter, nel pobláu de Chicxulub Puertu, Yucatán, Méxicu.

Mientres la década que siguió a la publicación del estudiu, la hipótesis de la estinción pol choque d'un asteroide siguió siendo tema de bancia ente xeólogos y paleontólogos.

Unu de les mayores oxeciones a esta hipótesis yera que nun se conocía un cráter que les sos dimensiones correspondieren al tamañu calculáu, que tendría de tener ente 150 y 200 km de diámetru. Magar nun sería imposible que la Tierra camudara dende entós escondiendo una deformación tal, en 1990 allugar nicios n'Haití d'un tsunami de grandes proporciones qu'abasnó residuos d'iridiu. Buscando estudios xeolóxicos realizaos dende los años 1960 d'equí p'arriba pudo allugase un cráter en Chicxulub, na península de Yucatán, con un diámetru d'unos 180 km.

Pa dellos científicos, un problema d'esta teoría ye que la llectura de los rexistros fósiles suxure que la estinción masiva de hai 65 millones d'años duró cerca de diez millones d'años, lo que nun cuadra bien con que la so causa fuera l'impautu. Otros autores sostienen que la estinción foi bien rápida pa la mayor parte de les especies. Rescampla que gran parte d'estos discutinios ta condicionada pola escasez de restos fósiles en grupos como los dinosaurios, si calcúlase que la población al momentu de la so estinción pudo ser de 10 000 millones d'estos animales en tol mundu. Hasta'l momentu, la única zona conocida rica en restos de dinosaurios con continuidá sedimentaria al traviés de la llende K/T ye la Formación Hell Creek de Norteamérica, onde los especialistes en dinosaurios lleven décades aldericando sobre si la so estinción foi catastrófica o se produció gradualmente a lo llargo de los postreros 10 millones d'años del Cretácicu.

A pesar de la dificultá d'atopar series riques en fósiles de dinosaurios onde se rexistrara la llende K/T, un bonu aproximamientu al alderique puede realizase calculando cómo varia la so diversidá col tiempu. Nesti sentíu, l'equipu de D. Y. Fastowsky publicó en 2004, na prestixosa revista Geology, un trabayu onde analizaben estadísticamente la base de datos más completa qu'esiste sobre la diversidá de restos óseos, güevos, coprolitos y buelgues de dinosaurios atopaos nos cinco continentes. Dichos autores concluyeron que, lloñe de baxar, la diversidá de xéneros fósiles rellacionaos colos dinosaurios dientro de los postreros 18,5 millones d'años del Cretácicu algamó un máximu xustamente mientres los dos millones d'años previos a la llende K/T, contradiciendo l'aparente cayente gradual que dellos autores defendieron.

Los foraminíferos planctónicos (organismos unicelulares marinos) son otru grupu bien estudiáu en rellación coles estinciones de la llende K/T. Según les recién resultaos científiques d'un equipu internacional d'investigadores lideraos por Gerta Keller (Universidá de Princeton, EE. UU.) y Thierry Adatte (Universidá de Neuchâtel, Suiza), el cráter ye 300 000 años más antiguu que la llámina K/T (Cretácicu-Terciariu). Otra manera, otros estudios con foraminíferos planctónicos llevaos a cabu pol equipu de Jan Smit (Universidá Llibre d'Ámsterdam) o por equipu de micropaleontoloxía de la Universidá de Zaragoza (España), sostienen que l'impautu meteorítico tuvo llugar coincidiendo cola llende K/T.[2]

Teoría de los múltiples impautos editar

La teoría o hipótesis de los múltiples impautos ye otru de los escenarios plantegaos como posible causa de la estinción masiva del Cretácicu Terciariu. La teoría guarda una paecencia a la presentada polos Álvarez, yá que tamién diz que la causa de la estinción sería'l choque d'un oxetu extraterreste cola tierra, pero plantega dos escenarios. Espón que múltiples meteoritos topetaron cola tierra, o bien, qu'un solu meteoritu o asteroide que s'estazó en delles partes al entrar en contautu cola tierra, siendo l'impautu que causó'l cráter de Chicxulub unu d'ellos. Otros posibles escenarios d'impautu seríen el cráter Silverpit y el cráter Shiva, en que la so formación pudo producise un ascensu del mantu terrestre al traviés de quebrar, esplicando l'orixe xeolóxicu de los Traps del Deccán. L'impautu podría ser paecíu al asocedíu ente'l cometa Shoemaker-Levy 9 con Xúpiter.

Los traps del Decán editar

La xigantesca actividá volcánica que produció los traps del Decán, na India, tamién foi llamada a ser la causa de la estinción. Hai delles maneres en qu'estes pudieron causar la estinción, incluyendo la espulsión de polvu y otros gases que menguaren la cantidá de lluz qu'ingresa al planeta, enzancando asina la fotosíntesis amás d'esfrecer el planeta; pa depués con otros gases como'l CO2 calecer el planeta y causar un efeutu ivernaderu.[3]

Orixinalmente pensábase que l'actividá volcánica empezó cerca de 68 millones d'años tras y duró cerca de 2 millones d'años, anque estudios más recién afirmen que pudieron ser aproximao 800 000 años.[4] Años tras esta teoría taba acomuñada a una estinción lenta, sicasí, depués Luis Álvarez espunxo que los paleontólogos taben resalvando'l efeutu Signor–Lipps. Pa problematizar más esta teoría, la mayoría de la evidencia atopada dende la década de 1980 fala d'una estinción más rápida que coincide más col impautu d'un meteoritu.

L'amenorgamientu del nivel del mar editar

A la fin de Cretaceu, nel Maastrichtiense, hai evidencies d'un fuerte amenorgamientu del nivel del mar, lo que causara un significativu amenorgamientu del espaciu de la plataforma continental, hábitat de gran parte de la vida marina, amás d'otros cambeos climáticos como l'aumentu de la temperatura. Sicasí, estudios más recién contradicen esta teoría enfatizando que nun ye posible que por sigo sola llograra causar una estinción tan significativa.[5]

Múltiples causes editar

Archibald y Fastovsky proponen, en 2004, un escenariu que combina trés causes principales: l'actividá volcánica, l'amenorgamientu del nivel del mar y l'impautu d'un oxetu contra la tierra. Nesti escenariu, les especies tanto marines como terrestres yá enfrentaben serios problemes causaos polos cambeos climáticos y pola perda del hábitat, asina al ser los dinosaurios los animales más grandes, fueron los primeres en ser afeutaos. Coles mesmes, el polvu y gases producto de l'actividá volcánica esfrecieron y ensugaron grandes árees del planeta. Metanes esti ambiente de tensión y estrés pa la naturaleza, llegó l'impautu d'un meteoritu, lo que causó'l colapsu de les especies qu'utilizaben la fotosíntesis, que son la base de la cadena alimenticia, polo que tola cadena colapsó. La mayor diferencia ente esta hipótesis coles otres que traten solo una causa ye qu'espón que les especies yá s'atopaben lluchando pola so sobrevivencia antes del impautu, lo que debilitó severamente la so capacidá de reacción y recuperación.[6]

Ver tamién editar

  • Gerta Keller, paleontóloga que quita importancia a la hipótesis d'Álvarez.

Referencies editar

Notes editar

  1. «International Commission on Stratigraphy: International Chronostratigraphic Chart v2015/01» (inglés) (Xineru de 2015). Consultáu'l 12 d'ochobre de 2015.
  2. Ver parte del alderique científicu xeneráu en redol a esta tema en esta páxina.
  3. Duncan RA, Pyle DG (1988). «Rapid eruption of the Deccan flood basalts at the Cretaceous/Tertiary boundary». Nature 333 (6176):  páxs. 841–843. doi:10.1038/333841a0. Bibcode1988Natur.333..841D. 
  4. Keller G, Adatte T, Gardin S, Bartolini A, Bajpai S (2008). «Main Deccan volcanism phase ends near the K–T boundary: Evidence from the Krishna-Godavari Basin, S'India». Earth and Planetary Science Letters 268 (3–4):  páxs. 293–311. doi:10.1016/j.epsl.2008.01.015. Bibcode2008Y&PSL.268..293K. 
  5. Marshall CR, Ward PD (1996). «Sudden and Gradual Molluscan Extinctions in the Latest Cretaceous of Western European Tethys». Science 274 (5291):  páxs. 1360–1363. doi:10.1126/science.274.5291.1360. PMID 8910273. Bibcode1996Sci...274.1360M. 
  6. David, Archibald; David Fastovsky (2004). «Dinosaur Extinction», Weishampel David B, Dodson Peter, Osmólska Halszka (eds.): The Dinosauria, 2nd, Berkeley: University of California Press, páx. 672–684. ISBN 0-520-24209-2.

Enllaces esternos editar


Predecesor:
 
 

Estinción masiva del Cretácicu-Paleógeno
Socesor: