L'estrés (del llatín stringere ‘apertar'[1] al traviés del so deriváu n'inglés stress ‘fatiga de material') ye una reaición fisiolóxica del organismu nel qu'entren en xuegu diversos mecanismos de defensa pa encarar una situación que se percibe como amenazante o de demanda montada. Fisiolóxica o biolóxica ye la respuesta d'un organismu a un factor d'estrés tales como una condición ambiental o un estímulu.[2] L' estrés ye la manera d'un cuerpu de reaicionar a un desafíu. D'acordies con l'eventu estresante, la manera del cuerpu a responder al estrés ye por aciu'l sistema nerviosu simpáticu d'activación que da llugar a la respuesta de llucha o fuxida. Por cuenta de que'l cuerpu nun puede caltener esti estáu mientres llargos periodos de tiempu, el sistema parasimpáticu tien enclín a facer tornar al cuerpu a condiciones fisiolóxiques más normales (homeostasis). Nos humanos, l'estrés normalmente describe una condición negativa (distrés) o pela cueta una condición positiva (eustrés), que puede tener un efeutu mental, físicu ya inclusive de bienestar o malestar nun ser humanu, o inclusive n'otra especie d'animal.

Estrés
Clasificación y recursos esternos
CIE-10 Z73.3
CIE-9 308.9
Wikipedia nun ye un consultoriu médicu Avisu médicu 
[editar datos en Wikidata]

Historia editar

Na década de 1930, Hans Selye –fíu del ciruxanu austriacu Hugo Selye–, reparó que tolos enfermos a quien estudiaba, independientemente de la enfermedá que carecieren, presentaben síntomes comunes: fatiga, perda del mambís, baxada de pesu y astenia, ente otres posibles sintomatoloxíes. Por ello, Selye llamó a esti conxuntu de síntomes el síndrome de tar enfermu.

En 1950 publicó la que sería la so investigación más famosa: Estrés. Un estudiu sobre l'ansiedá. El términu estrés provién de la física y fai referencia a la presión qu'exerz un cuerpu sobre otru (la fatiga de materiales), siendo aquel que más presión recibe'l que puede estrozase- y foi adoptáu pola psicoloxía, pasando a denominar el conxuntu de síntomes psicofisiológicos antes mentáu, y que tamién se conocen como síndrome xeneral d'adautación. Los estudios de Selye con posterioridá llevaron a plantegar que'l estrés ye la respuesta inespecífica a cualquier demanda a la que seya sometíu, ye dicir que'l estrés puede presentase cuando se da un besu apasionáu.

Selye, que foi fisiólogo, convertir nel direutor del Institutu de Medicina y Ciruxía Esperimental na Universidá de Montreal.

Eustrés y distrés editar

Anque cuasi siempres, principalmente nos humanos, la pallabra estrés suel tener una connotación negativa (lo opuesto quiciabes sería'l nirvana budista o'l principiu de nirvana de S.Freud) la ciencia estrema dos tipos de estrés, tantu n'animales como n'humanos:

  • Eustrés o estrés positivu: ye un procesu natural y habitual d'adautación, que consiste nuna activación mientres un periodu curtiu de tiempu coles mires de resolver una situación concreta que rique más esfuerciu.[3] Nos animales non humanos el eustrés s'evidencia nos estímulos que por reaición favorecen a la vida.
  • Distrés o estrés negativu: ye aquel que nun animal (incluyíu'l ser humanu) supera'l potencial de homeostasis o equilibriu del organismu causándo-y fatiga, mayores niveles d'ansiedá, d'irritabilidá y de roxura. El estrés calteníu puede provocar l'apaición de consecuencies físiques, debíes al aumentu del gastu d'enerxía, una mayor rapidez d'actuación, menor descansu del necesariu y el consiguiente escosamientu de les fuercies.[3]

Fisiopatoloxía editar

L'efeutu que tien la respuesta estrés nel organismu ye fondu:

El cuerpu desenvuelve estos mecanismos p'aumentar les probabilidaes de sobrevivencia frente a una amenaza al curtiu plazu, pero non pa ser calteníos indefinidamente. A mediu y llargu plazu, esti estáu d'alerta sosteníu folia les reserves del organismu.[3] El estrés (especialmente'l distrés) provoca inmunodepresión. La lliberación d'hormones de estrés inhibe la maduración de los linfocitos, encargaos de la inmunidá específica.[4]

Reaiciones psicolóxiques editar

Les reaiciones psicolóxiques que causa'l estrés tien trés componentes: l'emocional, el cognitivu y el de comportamientu.[2] El estrés y les emociones tienen bien de rellación qu'hasta la definición son similares. Les emociones pueden definise como un estáu d'animo qu'apaez como reaición a un estímulu. Lo que fai pensar que'l estrés ye una emoción yá que tien les carauterístiques d'una emoción.

Delles respuestes de tipu emocional que se presenten en persones afeutaes pol estrés son les siguientes: abatimientu, murnia, irritabilidá, apatía, indiferencia, inestabilidá emocional, etc. Dizse que los axentes estresores lleguen per mediu de los órganos de los sentíos (vista, oyíu, tactu, gustu, olfatu), que dempués lleguen les emociones. Entós dempués del estrés vienen les emociones y viceversa.

Factores desencadenantes editar

Los llamaos estresores o factores estresantes son les situaciones desencadenantes del estrés y pueden ser cualquier estímulu, esternu o internu (tantu físicu, químicu, acústicu o somáticu como sociocultural) que, de manera direuta o indireuta, favoreza la desestabilización nel equilibriu dinámicu del organismu (homeostasis).

Una parte importante del esfuerciu que se realizó pal estudiu y comprensión del estrés, centróse en determinar y clasificar los distintos desencadenantes d'esti procesu. La revisión de los principales tipos de estresores que s'utilizaron pa estudiar el estrés, apúrrenos un primer aproximamientu al estudiu de les sos condiciones desencadenantes, y amuésanos la esistencia de diez grandes categoríes de estresores:

  1. situaciones que fuercen a procesar el celebru #

estímulos ambientales

  1. perceiciones d'amenaza #

alteración de les funciones fisiolóxiques (enfermedaes, adicciones, etc.)

  1. aislamientu y confinamiento
  2. bloqueo en nuesos intereses
  3. presión grupal
  4. frustración
  5. nun consiguir oxetivos entamaos
  6. rellaciones sociales complicaes o fallíes

Sicasí, cabo la posibilidá de realizar distintes taxonomíes sobre los desencadenantes del estrés en función de criterios puramente descriptivos; por casu, la que propunxeron Lazarus y Folkman (1984), pa quien el estrés psicolóxicu ye una rellación particular ente l'individuu y la redolada (que ye evaluáu pol individuu como amenazante o desbordante de los sos recursos y que pon en peligru'l so bienestar). Por eso haise tendíu a clasificalos pol tipu de cambeos que producen nes condiciones de vida. Convien falar, entós, de cuatro tipos d'acontecimientos estresantes:

  • Los estresores únicos: faen referencia a cataclismos y cambeos drásticos nes condiciones de la redolada de vida de les persones y que, davezu, afecten a un gran númberu d'elles.
  • Los estresores múltiples: afecten solo a una persona o a un pequeñu grupu d'elles, y correspuéndense con cambeos significativos y de transcendencia vital pa les persones.
  • Los estresores cotidianos: referir al cúmulu de molesties, imprevistos y alteraciones nes pequeñes rutines cotidianes.
  • Los estresores biogénicos: son mecanismos físicos y químicos que disparen direutamente la respuesta de estrés ensin la mediación de los procesos psicolóxicos.

Estos estresores pueden tar presentes de manera aguda o crónica y, tamién, pueden ser resultáu de l'anticipación mental alrodiu de lo que puede asoceder nel futuru.

Endocrinoloxía editar

Apurrir filognéticos más antiguos y los mecanismos de la reaición de estrés neuroendocrina del ser humanu son práuticamente idénticos a los de tolos demás mamíferos. La perceición de nueves constelaciones d'estímulos, clasificaos como amenazadores por procesamientu asociativu, cuerre pareya cola xeneración d'un patrón d'actividá inespecífica n'estructures corticales y subcorticales asociatives. Un papel especial xugar equí la corteza prefrontal y, sobremanera el complexu amigdalino, la corteza o córtex prefrontal ye una rexón principalmente responsable de la interpretación de les entraes multimodales sensoriales y de los fenómenos anticipatorios. Sicasí entá más relevancia que cualquier zona cortical (una y bones el estrés ye una respuesta orgánica a estímulos primitivos y la so respuesta atópase en cuasi tolos animales dotaos d'un sistema nerviosu central o SNC tengan o non desenvueltes les sos árees corticales ye que na activación d'estes árees de la corteza asociativa inflúi na xeneración d'un patrón d'activación carauterísticu dende sistema límbico y principalmente dende les "primitives" y subcorticales árees del circuitu de premiu-compensa y del sistema amigdalino (responsable en gran midida nos humanos del mieu ya inclusive terror y, por contrapartida, la roxura); el estrés procedente del esterior ya inclusive el endosomático primeramente provoquen los sos estímulos d'una manera vexetativa ya inconsciente o subsceptivo (en realidá, si de suxetos humanos falamos, munchos nun saben que tán distresados hasta que nun saben qué ye'l estrés acabante afayar a mediaos de s. XX). Nel interior del sistema límbico atópase l'amígdala y el yá mentáu complexu amigdalino, que tien una importancia especial, pos equí los patrones d'escitación más minuciosos dótense calidable afeutiva por aciu l'activación de redes neuronales innates, filoxenéticamente más vieyes. Por aciu proyeiciones descendentes, cuantimás nos nucleos centrales noradrenérgicos del troncoencéfalu, llegar a la simulación del sistema simpáticu y adrenomuscular (SAM). Filamentos ascendentes de les neurones noradrenérgicas alcontraes nel locus coeruleus y nel troncoencéfalu refuercen l'activación na zona de la amígdala y nel nucleu central hipotalámico, según –al traviés de l'activación de proyeiciones dopaminérgicas mesocorticales– na zona de la corteza prefrontal. D'esta miente surde un patrón d'escitación que va xubiendo por ente la corteza cerebral, el sistema límbico y los nucleos centrales noradrenérgicos, que si non ver reprimíu por otres entraes– conduz a l'activación de les célules neurosecrecionales nel nucleu paraventricular y collo a la estimulación del sistema hipotalámico-hipofíseo-adrenocortical (HPA).[5]

El sistema noradrenérgico actívase yá por aciu estímulos nuevos, inesperaos, esto ye, tamién por aciu axentes estresantes que nun cuerren pareyos con nenguna activación, o una activación solo débil, de la exa HPA. Una controlable reaición de estrés d'esti tipu produzse siempres que tán disponibles estratexes de conducta (y tamién de represión) pa la evitación y eliminación del axente estresante; pero la eficiencia d'estos mecanismos (entá) nun basta pa superar la nueva esixencia por aciu una reaición convertida en rutinaria, nin pa evitar l'activación d'una reaición de estrés. Estes sobrecargues controlables producen una activación preferencial del sistema SAM noradrenérgico y periféricu central y (si acasu) solo una estimulación curtia de la exa HPA.[6]

Cada reaición a un axente estresante psíquicu empieza con una activación inespecífica d'estructures del celebru corticales y límbicas que conduz a la estimulación del sistema noradrenérgico central y periféricu (arousal). Asina, a resultes d'esta activación inespecífica, atópase una posibilidá pa la solución del cambéu respeutivu, cola activación de les conexones neuronales participaes nesta reaición de la conducta, se deslíe l'activación inicial. Primero de too, la secreción reforzada de noradrenalina nes rexones del celebru corticales y límbicas activaes produz toa una serie de cambeos funcionales y metabólicos nes célules nervioses y gliales, que contribúin direuta o indireutamente a la estabilización y canalización de les conexones neuronales implicaes na respuesta. Cuando apaez una sobrecarga pa la que determinada persona nun ve nenguna posibilidá de solución por aciu la so propia aición, o pa la que nun sirve nenguna de les reaiciones y estratexes anteriores, entós produzse la denomada «reaición de estrés incontrolada». Esta caracterízase por una duraderu activación de les estructures corticales y límbicas, según del sistema noradrenérgico central y periféricu, una activación qu'aumenta tantu qu'a la fin desagua na activación del sistema HPA, con una estimulación masiva y persistente de la secreción de cortisona al traviés de les glándules suprarrenales. Tales sobrecargues incontrolables tienen otres consecuencies importantes nes conexones del celebru distintes a les reaiciones de estrés controlables antes descrites.[7]

La comprobación de receptores de glucocorticoides nel celebru ayudó a ver meyor un fenómenu qu'hasta agora apenes se tuviera en cuenta nel estudiu del estrés; esto ye, que'l celebru nun ye solo un puntu de partida, sinón tamién un importante órganu de destín de la reaición de estrés neuroendocrina, viose coles mesmes con mayor claridá que les reaiciones desencadenaes nel SNC (sistema nerviosu central) por aciu un axente estresante (por casu, una reforzada secreción de catecolamina a resultes de l'activación de nucleos centrales noradrenérgicos, una secreción múltiple de CRF y vasopresina por aciu axones intra y extrahipotálamicos, como por casu por aciu célules de la adenohipófisis que producen AHTH) pueden influyir de múltiples maneres mientres la reaición de estrés nos procesos d'ellaboración centra-nerviosos. Tamién de la inducida estimulación del estrés del sistema simpáticu y de la secreción de noradrenalina y adrenalina dende la glándula suprarrenal surde toa una serie d'efeutos direutos ya indireutos nel SNC. Estos van dende cambeos nel riego sanguineu cerebral y la múltiple disposición de substratos pal metabolismu de enertías hasta cambeos na disponibilidad de fases previes pa la síntesis de catecolamina y serotonina. Gracies a un ascendente nivel de glucocorticoides en circulación, non solo llégase a una activación direuta de receptores de glucocorticoides nel SNC con consecuencies de suma importancia y de cutiu de llargu plazu pa la función de les respeutives célules nervioses y gliales. Tamién los efeutos indireutu y periféricu tresmitíos por glucocorticoides (amenorgamientu del nivel d'hormona sexual, represión de la síntesis y secreción de mediadores de la comunicación intracelular tales como la prostaglandina y la citoquina, cambeos nel suministru de sustratu, etcétera) pueden influyir de manera múltiple na función del SNC mientres una sobrecarga de estrés.[8]

Los mecanismos enriba indicaos que s'activen nel cursu d'una sobrecarga de estrés y los cambeos al llargu plazu resultantes dependen de la clase de sobrecarga a la que se ve espuesta una persona determinada; esto ye, dependen de la valoración individual de la controlabilidad del axente estresante. Una reaición de estrés controlable produzse siempres que les conexones enllantaes hasta agora non apoderaes en principiu pa la eliminación de la perturbación, pero nun son lo bastante eficientes pa responder a ésta de manera plena y rutinaria en cierta midida. Una tal sobrecarga de estrés descríbese meyor col conceutu de «retu».[9]

Les activaciones de la exa HPA de llarga persistencia y pa los aumentos de llargu plazu del nivel de glucocorticoides en circulación prodúcense siempres que la sobrecarga de estrés resulta incontrolable, esto ye, cuando nenguna de les estratexes de conducta (nin tampoco de represión) disponibles ye apoderada pa restablecer l'equilibriu orixinal. N'animales de llaboratoriu reparar en tales condiciones un fenómenu que se llama behavioural inhibition. La repitida confrontación con dellos axentes estresantes incontrolables conduz a un estáu de learned helpplessness y sirve de modelu animal pa les enfermedaes producíes por estrés.[10]

Son munches les coses qu'abogen por que les nociones adquiríes con animales de llaboratoriu sobre los mecanismos de l'activación central-nerviosa de la respuesta de estrés neuroendocrina valen tamién pa los seres humanos. Les particularidaes de la reaición de estrés néstos son frutu de la enorme dilatación de la corteza asociativa y de lal resultante capacidá pal almacenamientu al llargu plazu de conteníos de memoria muncho más complexos, según pa la valoración y control de les emociones y el pilotaje de la conducta apropiada. Factores importantes que determinen la respuesta de estrés estudiaos nos animales nos últimos años, como por casu la importancia de la esperiencia previa d'un individuu con determináu factor estresante o del influxu de factores sociales (sofitu social, estatus social) na respuesta de estrés, nel ser humanu desempeñen un papel enforma mayor que nos animales de llaboratoriu y son decisivos pa la enorme varianza interindividual de la so respuesta de estrés. Una cuestión de la que s'ocupó pocu hasta agora l'estudiu del estrés esperimental ye la de los desencadenantes normales y la frecuencia de l'activación de la reaición de estrés so les condiciones de vida d'una especie en cuestión. En tolos mamíferos socialmente entamaos, y en particular nos seres humanos, el conflictu psicosocial ye la causa principal y más frecuente de l'activación de la reaición de estrés, que puede volvese fácilmente incontrolable. Esto concierne particularmente a individuos con un repertoriu insuficientemente desenvueltu d'estratexes de conducta (y de coping) sociales. Pero tamién cambeos sópitos, inesperaos del marcu social, pal que se desenvolvieron estratexes de coping esitoses, como por casu cambeos nes rellaciones sociales pola perda de la pareya o por un sópitu cambéu de normes culturales y sociales, son causa de sobrecargues incontrolables nes persones afeutaes. Una ulterior causa frecuente de estrés incontrolable ye'l nun poder algamar les metes propuestes o nun satisfaer necesidaes y deseos esperimentaos nel marcu de contestos socioculturales daos. Según un déficit d'información relevante constitúi la causa d'una conducta desaparente y, poro, del estrés psicosocial, un superávit d'información puede conducir tamién a una incapacidá pa l'aición y, poro, a sobrecargues de estrés incontrolables al nun consiguir clasificar les informaciones disponibles al respeutive de la so relevancia actual. Finalmente, solo'l ser humanu, sobre la base de les sos capacidaes asociatives, ta en condiciones de representase un escenariu que non solo contenga una sobrecarga de estrés, sinón que tamién produza de fechu la correspondiente reaición neuroendocrina. Como l'escenariu qu'anicia'l mieu solo esiste nel mundu de les idees, nun ye posible una reaición fayadiza y resulta inevitable una reaición de estrés incontrolable.[11]

Cuadru clínicu editar

Estaos d'adautación editar

Selye describió'l síndrome xeneral d'adautación como un procesu en tres etapes:

  1. alarma de reaición: cuando'l cuerpu detecta l'estímulu esternu;
  2. adautación: cuando'l cuerpu toma contramedidas defensives escontra l'agresor;
  3. escosamientu: cuando empiecen a escosase les defenses del cuerpu.

El estrés inclúi 'distrés', con consecuencies negatives pal suxetu sometíu a estrés, y 'eustrés', con consecuencies positives pal suxetu estresáu. Esto ye, falamos de eustrés cuando la respuesta del suxetu al estrés favorez l'adautación al factor estresante. Otra manera, si la respuesta del suxetu al estrés nun favorez o enzanca l'adautación al factor estresante, falamos de distrés. Por poner un exemplu: cuando un depredador acésmanos, si la resultancia ye que corremos tamos teniendo una respuesta de eustrés (cola resultancia positiva de que llogramos fuxir). Si pela cueta quedamos inmóviles, preses del terror, tamos teniendo una respuesta de distrés (cola resultancia negativa de que somos taramiaos). En dambos casos hubo estrés. Tien de tenese en cuenta amás, que cuando la respuesta estrés enllargar demasiáu tiempu y algama la fase d'escosamientu, vamos tar ante un casu de distrés.

El estrés puede contribuyir, direuta o indireutamente, a l'apaición de trestornos xenerales o específicos del cuerpu y de la mente.

De primeres, esta situación fai que'l celebru poner en guardia. La reaición del celebru ye preparar el cuerpu pa l'aición defensiva. El sistema nerviosu centrar nel estímulu potencialmente lesivu y les hormones lliberaes, activen los sentíos, aceleren el pulsu y la respiración, que se torna superficial y entérriense los músculos. Esta respuesta (dacuando denomada reaición de llucha o fuxida) ye importante, porque nos ayudar a defendenos contra situaciones amenazantes. La respuesta prográmase biolóxicamente. Tol mundu reacciona más o menos de la mesma forma, tanto si la situación producir na casa como nel trabayu.

Los episodios curtios o infrecuentes de estrés representen pocu riesgu. Pero cuando les situaciones estresantes asoceder ensin resolución (esto ye, en casos de distrés), el cuerpu permanez nun estáu constante d'alerta, lo cual aumenta la tasa de gastadura fisiolóxica y carga alostática lo cual trai a l'aballa o direutamente al dañu físicu, y la capacidá del cuerpu pa recuperase y defendese puede vese seriamente comprometida. Como resultancia, aumenta'l riesgu de mancadura o enfermedá.

El estrés de trabayu puede definise como un conxuntu de reaiciones nocives, tanto físiques como emocionales, qu'alleguen cuando les esixencies del trabayu superen les capacidaes, los recursos o les necesidaes del trabayador. El estrés de trabayu puede conducir a la enfermedá psíquica y hasta física,llegando a xenerar dende dolores de cabeza hasta úlceras d'estómagu.[12] El conceutu del estrés de trabayu munches vegaes confundir col desafíu (los retos), pero ambos conceutos son distintos. El desafíu nos vigoriza psicolóxica y físicamente, y motívanos a aprender habilidaes nueves y llegar a apoderar los nuesos trabayos. Cuando atopamos con un desafíu, sentímonos relaxaos y satisfechos. Entós, dicen los espertos, el desafíu ye un ingrediente importante del trabayu sano y granible.

Na actualidá esiste una gran variedá de datos esperimentales y clínicos que ponen de manifiestu que'l estrés, si la so intensidá y duración devasen ciertes llendes, puede producir alteraciones considerables nel celebru. Estes inclúin dende cambeos más o menos leves y reversibles hasta situaciones nes que puede haber muerte neuronal. Sábese que l'efeutu perxudicial que puede producir el estrés sobre'l nuesu celebru ta direutamente rellacionáu colos niveles d'hormones (glucocorticoides, concretamente) secretados na respuesta fisiolóxica del organismu. Anque la presencia de determinaos niveles d'estes hormones ye de gran importancia pal fayadizu funcionamientu del nuesu celebru, l'escesu de glucocorticoides puede producir toa una serie d'alteraciones en distintes estructures cerebrales, especialmente nel hipocampu, estructura que xuega un papel críticu en munchos procesos d'aprendizaxe y memoria. Por aciu distintos trabayos esperimentales púdose establecer que la esposición siguida a situaciones de estrés (a niveles elevaos de les hormones del estrés) puede producir tres tipos d'efeutos perxudiciales nel sistema nerviosu central, a saber:

  1. Atrofia dendrítica Ye un procesu de retraición de los allongamientos dendríticas que se produz en ciertes neurones. Siempres que termine la situación de estrés, puede producise una recuperación de la arborización dendrítica. Poro, puede ser un procesu reversible.
  2. Neurotoxicidad. Ye un procesu qu'asocede de resultes del caltenimientu sosteníu d'altos niveles de estrés o GC (mientres dellos meses), y causa la muerte de neurones hipocampales.
  3. Exacerbación de distintes situaciones de dañu neuronal. Ésti ye otru mecanismu importante pol cual, si coles mesmes que se produz una agresión neural (apoplexía, anoxia, hipoglucemia, etc.) coesisten altos niveles de GC (glucocorticoides), amenórgase la capacidá de les neurones pa sobrevivir a dicha situación dañible.

Estrés postraumáticu editar

Una variación del estrés ye'l trestornu por estrés postraumáticu (TEPT), un trestornu debilitante que de cutiu se presenta dempués de dalgún sucesu apavoriante poles sos circunstancies físiques o emocionales, o un trauma (accidente de tráficu, robu, violación, desastre natural, ente otros). Esti acontecimientu provoca que la persona que sobrevivió al sucesu tenga pensamientos y alcordances persistentes y apavoriantes d'esa esperiencia. Puede asoceder en persones que vivieron l'amenaza, guardar o imaxinaron que podría pasalos a elles. El TEPT puede dase en toles edaes, siendo los neños una población bien vulnerable pa esti trestornu.[13]

Datos de estrés postraumáticu:

- El trauma convertir en postraumáticu cuando nun se trata. La clave pa prevenilo ye teniendo intervención clínica y psiquiátrica.
- Ye necesariu que les imáxenes traumátiques reprimíes no inconsciente traer a la conciencia, pa evitar que la so represión tenga efeutos nocivos sobre'l siquismu ya inclusive sobre l'organismu, dende la escuela psicoanálisis considérense bien importantes descargues del distrés acumuláu nel siquismu la verbalización y l'abreaición (o catarsis).
- Considérase un episodiu postraumáticu si'l mesmu caltiénse a lo más un mes (ye dicir poco tiempu), anque si'l distrés ye psíquicu puede quedar mazcaráu mientres dellos años con efeutos nocivos sobre l'organismu.
- Velees, flash back, culpabilidá de sobreviviente.
- Volume hipocampal pequeñu.
- Hipersensibilidad al cortisol (recordar que'l cortisol ye la principal hormona derivada del estrés y atópase principalmente d'una manera frecuente nel distrés, tal hormona en dosajes elevaos mientres un tiempu relativamente enllargáu estropia al organismu).

Estrés llaboral editar

Nel estrés llaboral combínense les respuestes físicu y emocional nocives que se producen cuando los requisitos del puestu nun coinciden coles capacidaes y los recursos o les necesidaes del trabayador, o bien, cuando les demandes del trabayu devasen por enforma les llendes de capacidá, conocencia y habilidá de quien intervienen na empresa, dende'l nivel direutivu hasta la planta trabayadora. El estrés llaboral puede afectar a la salú mental y físico, causando dañu. Hai reaiciones agudes, como'l estrés mesmu y la fatiga, conductes contraries al caltenimientu de la salú, como'l tabaquismu, alcoholismu, apnea y dolencies cróniques, que pueden manifestase de diverses formes, dende un refriáu-alerxa, hasta disfunción de dalgún órganu; un exemplu son los trestornos cardiovasculares que s'acomuñar a los horarios ampliaos ya irregulares, ente otros factores.

Pa poder actuar preventivamente ya inclusive responder efeutivamente al factor estrés, suxúrese que les empreses contraten especialistes o alleguen a instancies esternes que puedan diagnosticar en tiempu y forma les corrientes que podríen tomar les esixencies del mercáu (medríes-decrementos de la demanda del productu o serviciu, alza de preciu de insumos, ufierta del productu-serviciu de rexones non avezaes, etc.), según ufiertar talleres, conferencies, cursos o seminarios d'actualización a tou nivel y pa tol personal, empezando por quien tienen la responsabilidá direutiva.

Una de les principales fontes de estrés ye l'ambiente de trabayu, que destacóse por ser una fonte de prestu de les necesidaes humanes, como pueden ser la autorrealización, les rellaciones interpersonales, según tamién representar una fonte d'enfermedá pa los trabayadores, amenaciando les necesidaes de realización personal y profesional, según la salú físico y mental[14]

Siegrist acomuña al estrés llaboral col desequilibriu ente l'esfuerciu y el pagu nel trabayu, faciendo referencia a que'l trabayu dar por aciu un procesu social que la so compensa sería la estima y les oportunidaes de crecedera, pero cuando se da un desequilibriu ente un altu control y un baxu pagu, produzse un estáu de estrés.[15]

Cano define'l estrés llaboral como una perceición suxetiva productu de la interaición ente la persona y el so ambiente de trabayu. Dende esta perspectiva'l estrés xenérase cuando se produz una diferencia ente les demandes del ambiente, y los recursos de la persona pa face-yos frente. El estrés ye una respuesta adaptativa per parte del individuu, que nun primer momentu déxa-y responder más rápida y conducentemente a situaciones que la riquen.[16] Delboni describe que los niveles altos de estrés nun ambiente de trabayu causen un menor desempeñu, enfermedaes y sufrimientu nel trabayador.[17] Na vida d'un trabayador pueden surdir ciertes consecuencies negatives cuando nun se consigue trepar con situaciones estresantes, como ansiedá, velea, depresión, indecisión o perda d'eficiencia nel trabayu.[18]

Tratamientu editar

Encarar memoria sobre'l trauma qu'anicie'l estrés. Pa combatir el estrés suélense encamentar los exercicios respiratorios de relaxación. L'oxetivu ye exercer un control voluntariu sobre la respiración de manera que la utilicemos como calmante cuando nos acorvien les situaciones de estrés.

Otres aiciones pa evitar el estrés son les siguientes:

  • Realizar exercicios físicos y de recreación.
  • Evitar situaciones que causen estrés.
  • Planiar les actividaes diaries.
  • Caltener una dieta saludable.
  • Tener siquier dos ataques de rises al día (dexa la lliberación d'endorfines).
  • Caltener un clima prestosu mientres la xinta, evitando esmoliciones.
  • Tomase un tiempu pa la relaxación por aciu los xuegos de meses (comprobóse qu'estos tipos de xuegos aselen la mente).

Esisten terapies preparaes pa combatir el estrés y l'ansiedá nel enclín actual escontra tou lo natural, les corrientes sobre curiaos de salú de les distintes cultures, xuníes a los encamientos de la OMS sobre la necesidá d'utilizar los "métodos tradicionales y complementarios" pa consiguir ameyorar la salú de la población. La so construcción carauterizar por una vasta rede d'interaiciones, tanto como pa promover la salú, como pa prevenir la enfermedá y establecer nuevos procesos nel tráficu del malestar qu'ella produz escontra la recuperación del bienestar. Ente elles podemos atopar una gran variedá a utilizar d'alcuerdu a gustos y necesidaes de cada persona, solo por mentar delles esta la: risoterapia , aromaterapia y auriculoterapia.

La resistencia al estrés editar

Les variables que confieren a la personalidá les carauterístiques que la faen más resistente ante les demandes de les situaciones y que recibieron mayor atención, son aquelles que faen referencia a les creencies, yá que na so mayor parte son enclinos xeneralizaos a percibir la realidá o a percibise a sigo mesmu d'una determinada manera (Lazarus, 1991). Contreras Chavez y Aragón, (2012), "La baxa autoestima ye'l factor de mayor pesu pa la eleición d'estratexes de afrontamiento al estrés improductives, como autu inculpase, ignorar el problema o abusu de sustancies nocives.[19]

Polo xeneral, tratar d'un conxuntu de creencies rellacionaes, principalmente, cola sensación de dominiu y d'enfotu sobre la realidá de la redolada, que van desenvolviéndose a lo llargo de la vida, y que tán bien rellacionaes ente sigo. El nucleu de creencia d'una persona va incidir sobre'l procesu de estrés, modulando los procesos de valoración sobre les condiciones estresantes.

Ente felicidaes carauterístiques inclúyense:

  • el sentimientu d'autoeficacia (Bandura, 1977, 1997)
  • el locus de control (Rotter, 1966)
  • la fortaleza (Maddi y Kobasa, 1984)
  • el optimismu (Scheir y Carver, 1987)
  • el sentíu de coherencia (Antonovsky, 1987)

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. «stress.» Etymology Online. Consultáu'l 19 de payares de 2014.
  2. 2,0 2,1 Cabral, João Carlos Centurion; Veleda, Gessyka Wanglon; Mazzoleni, Martina; Colares, Elton Pinto; Neiva-Silva, Lucas; Nieves, Vera Torres das (2016). «Stress and Cognitive Reserve as independent factors of neuropsychological performance in healthy elderly». Ciência & Saúde Coletiva 21 (11):  páxs. 3499–3508. doi:10.1590/1413-812320152111.17452015. ISSN 1413-8123. http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1413-81232016001103499&lng=en&nrm=iso&tlng=en. Consultáu'l 16 d'avientu de 2016. 
  3. 3,0 3,1 3,2 Gobierno d'España. Ministeriu de Sanidá, Servicios Sociales ya Igualdá. «Bienestar emocional. ¿Qué ye'l estrés?». Consultáu'l 7 de marzu de 2016.
  4. «baldre/2010a/643/Consecuencies%20d'el%20estres%20psicologico.htm Consecuencies del estrés psicolóxicu».
  5. Hüther, Gerald (2012). Bioloxía del mieu. El estrés y los sentimientos. Barcelona: Plataforma Editorial, páx. 47-48. ISBN 978-84-15115-81-6.
  6. Hüther, Gerald (2012). Bioloxía del mieu. El estrés y los sentimientos. Plataforma Editorial, páx. 49. ISBN 978-84-15115-81-6.
  7. Hüther, Gerald (2012). Bioloxía del mieu. El estrés y los sentimientos. Plataforma Editorial, páx. 51-52. ISBN 978-84-15115-81-6.
  8. Hüther, Gerald (2012). Bioloxía del mieu. El estrés y los sentimientos. Plataforma Editorial, páx. 52-53. ISBN 978-84-15115-81-6.
  9. Hüther, Gerald (2012). Bioloxía del mieu. El estrés y los sentimientos. Plataforma Editorial, páx. 53. ISBN 978-84-15115-81-6.
  10. Hüther, Gerald (2012). Bioloxía del mieu. El estrés y los sentimientos. Plataforma Editorial, páx. 53-54. ISBN 978-84-15115-81-6.
  11. Hüther, Gerald (2012). Bioloxía del mieu. El estrés y los sentimientos. Plataforma Editorial, páx. 57-59. ISBN 978-84-15115-81-6.
  12. «Estrés: los peligros nel trabayu.» (14 de payares de 2014. Consultáu 16 de febreru de 2017).
  13. Trestornu por Estrés Postraumático. (TEPT)
  14. Murta, G. S., & Trócolli, T. B. (2004). Avaliação de Intervenção em Estresse Ocupacional.Revista Psicologia: Teoria  y Pesquisa, (20), 39-47.

  15. Siegrist, J.(1996) Adverse health effects of high-effort/low-reward conditions. J Occupational Health Psychology, (1), 27-41.
  16. Cano, A. (2002). La Naturaleza del Estrés. IV congresu internacional de la Sociedá Española pal estudiu d'Ansiedá y Estrés. Madrid: SÍAS.
  17. Delboni, T. H. (1997) Vencendo o stress: como melhorar as relaçõye de trabalho pa viver melhor. São Paulo: Makron Books.
  18. Hespanhol, A. (2004).Burnout y stress ocupacional. Revista Portuguesa de Psicossomática,7(2) 153-162.
  19. Contreras, O.; Chávez, M. Y Aragón, L. A., (2012), "Estilos de afrontamiento al estrés y pensamientu constructivu n'estudiantes universitarios", Journal of Behavior, Health & Social Issues vol. 4 num. 1 Pp. 39-53 may-2012 / oct-2012 DOI:10.5460/jbhsi.v4.1.32970
Notes
  • Wulf SAur. (2012). Enfermedaes acomuñaes al puestu de trabayu. Biomedical Therapy, Volume 5, (Númberu 1), páx. 4-13.
  • Estrés lo qu'usté querdría preguntar y tien de conocer / Pablo Raúl Cólica. Córdoba: Editorial Bruxes, 2012. http://site.ebrary.com/lib/biblioitesosp/docDetail.action?id=10693440
  • Estrés: aspeutos médicos/C.A. Martínez Plaza; De Leodegario Fernández Sánchez. Madrid, España: Ministeriu de Trabayu y Asuntos Sociales: Institutu Nacional de Seguridá ya Hixene nel Trabayu, 2001, c2001.

Enllaces esternos editar