Federalismu

ideoloxía política

El federalismu ye una doctrina política que busca qu'una entidá política o organización tea formada por distintos organismos (Estaos, asociaciones, agrupaciones, sindicatos, etc.) que s'acomuñen delegando delles llibertaes o poderes propios a otru organismu superior, a el que pertenez la soberanía, (Estáu federal o federación) y que caltienen una cierta autonomía, una y bones delles competencies pertenécen-yos puramente.

Estaos federales editar

 
Mapa d'estaos federales.

Dellos países con réximenes federales son: Alemaña, Arxentina, Estaos Xuníos, Suiza (qu'a pesar de llamase Confederación Helvética funciona como una federación), Bélxica, Brasil, Méxicu, India y Venezuela.

Sicasí, Colombia, España, Italia y el Reinu Xuníu son Estaos descentralizaos. La so organización territorial tiende a paecese al federalismu. La reforma constitucional en cursu n'Italia tien por oxetivu crear una república federal.

D'ente los grandes Estaos de la Xunión Europea, Francia ye l'únicu que caltién una alministración dafechu centralizada y exenta de toa descentralización. Sicasí, la revisión constitucional del 28 de marzu de 2003 incluyó esti procesu descentralizador na Constitución.

La Xunión Europea ye una confederación (ver federalismu européu). Les Naciones Xuníes nun son más qu'una asociación intergubernamental, pero si se tienen en cuenta'l conxuntu de trataos que formen organizaciones como la OMC, la FAO, el FMI, etc., llógrase un resultáu semeyante a una filosofia.

Personaxes federalistes editar

Filósofos federalistes editar

Ver tamién editar