Fuente Vaqueros

conceyu de la provincia de Granada (España)

Fuente Vaqueros (tamién llamáu popularmente La Fuente) ye una llocalidá y conceyu español asitiáu na parte occidental de la contorna de la Vega de Granada, na provincia de Granada, comunidá autónoma d'Andalucía. Llenda colos conceyos de Santa Fe, Chauchina, Cijuela, Láchar y Pino Puente, anque namái una estrecha franxa de 100 metros de llargor dixebrar de la llende ente Pinos y Valderrubio.[2] Otres llocalidaes cercanes son Romilla, Alitaje, Zujaira y Casanueva. Pol so términu municipal escurre'l ríu Genil, nel que desagua'l Cubillas próximu al nucleu de Láchar. Fuente Vaqueros ye una de los cincuenta y dos entidaes que componen el Área Metropolitana de Granada.

Fuente Vaqueros
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Granada
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Fuente Vaqueros (es) Traducir Francisco José Martín Suárez
Nome oficial Fuente Vaqueros (es)[1]
Códigu postal 18340
Xeografía
Coordenaes 37°13′10″N 3°46′59″W / 37.219444444444°N 3.7830555555556°O / 37.219444444444; -3.7830555555556
Fuente Vaqueros alcuéntrase n'España
Fuente Vaqueros
Fuente Vaqueros
Fuente Vaqueros (España)
Superficie 16.01 km²
Altitú 543 m
Llenda con Santa Fe, Chauchina, Cijuela, Láchar y Pinos Puente
Demografía
Población 4594 hab. (2023)
- 2210 homes (2019)

- 2196 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Granada
0% de Andalucía
0.01% de España
Densidá 286,95 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
fuente-vaqueros.com
Cambiar los datos en Wikidata
Paséu de la Reina, en Fuente Vaqueros.

El conceyu fuenterino entiende los nucleos de población de Fuente Vaqueros, La Paz, y una pequeña parte de Pedro Ruiz, asitiáu ente la llende municipal de Fuente Vaqueros y Santa Fe. Amás esistió l'aldega d'El Martinete, un antiguu molín de farina del que namái se caltienen les sos ruines.

Nesti pueblu nació'l poeta español más importante del sieglu XX: Federico García Lorca, que la so figura ye'l principal reclamo turísticu y cultural de la llocalidá.

Historia editar

Fuente Vaqueros comparte hestoria col restu de los llugares de la Vega granadina. D'orixe probablemente árabe, vivió la rellumanza de la Dinastía Nazarí, hasta la Reconquista en 1492. Sufrió tamién, como los demás pueblos de la zona, la espulsión de los moriscos y la so posterior repoblación con colonos d'otres rexones.

El Sotu de Roma, propiedá de los Reis de Granada, pasó a formar parte de los bienes direutos de la Corona dempués de la Toma de Granada, como llugar de caza y recréu, con mestos montes y plantíos. Mientres trescientos años tuvo en manes reales, regalándo-yla La so Maxestá el Rey Carlos III a Ricardo Wall en 1756. En 1767 empezó la colonización de la finca. En 1777 volvió a manes de la Corona, pasando depués a Manuel Godoy. Al volver de nuevu a la Corona, en 1813 les Cortes donaron la finca a perpetuidad al Duque de Wellington como pagu polos servicios emprestaos mientres la Guerra de la Independencia contra los franceses.

 
Situación de Fuente Vaqueros (en moráu) al respective de la Vega de Granada; La ciudá de Granada en moráu claru.

Nel centru d'esta enorme finca esistía una zona onde s'atropaba muncha agua, aportando a un banzáu n'ocasiones por cuenta de les perdes del acuíferu de la vega, atopábense dos alqueríes: Alquería de la Fuente y Alquería de los Vaqueros, que darréu daríen llugar a Fuente Vaqueros.

Hasta 1940 l'actual conceyu de Fuente Vaqueros perteneció al Duque de Wellington, teniendo les sos tierres arrendaes a los colonos y adulces foi vendiéndo-yles a los mesmos, que poblaron y dieron pasu al actual conceyu.

Demografía editar

Según l'Institutu Nacional d'Estadística d'España, nel añu 2017 Fuente Vaqueros cuntaba con 4388 habitantes censaos.[3]

Evolución de la población editar

Gráfica d'evolución demográfica de Fuente Vaqueros ente 1900 y 2017
Datos según el nomenclátor publicáu pol INE.

Cultura editar

Federico García Lorca editar

Internacionalmente conózse-y por ser el pueblu natal de Federico García Lorca.

Nesti pueblu tuvi'l mio primer suañu d'alloñanza. N'este pueblo yo voi ser tierra y flores

Esti poeta nació'l 5 de xunu de 1898 na casa de la maestra del pueblu, doña Vicenta Lorca, la so madre. D'ende que nesti conceyu atopen munches referencies y buelgues del universal poeta y dramaturgu, con monumentos y museos construyíos na so memoria.

Cristu de la Victoria editar

Mientres la Guerra de la Independencia (1808-1812), nuna aldega llamada Darajali vivíen de caseros los güelos d'una vecina del pueblu, más conocida como Enanilla de Rute.

Una nueche picaron cuatro homes, ensin sabese si yeren españoles o franceses, pidiendo lleña en cuenta de daqué que llevaben escondíu: un cristu cola so cruz y a tamañu natural.

El caseru dio-yos lleña y quedóse col cristu, pero la vivienda yera bien pequeña y nun teníen sitiu onde tenelo, asina que lo llevaron al almacén de granu del pueblu, que se llamaba El Trébole.

El cristu pasó ellí unes cuantes selmanes, hasta que llegaron al pueblu unos oficiales franceses, ocupando l'almacén de trigu. L'alcalde del pueblu, que se llamaba Don Vidal, y la so señora, Doña Vicenta, ordenaron a los caseros que llevaron el cristu al almacén que fixeren de comer a los franceses. Los oficiales, al ver el cristu, queríen quemar pa calecer, pero l'alcalde evitar, ufiertándo-yos lleña.

L'alcalde Don Vidal llevar al cristu a la so casa, escondiéndolo debaxo de la cama, onde les xentes del pueblu visitar y diéron-y el nome de Señor del tíu Vidalico.

Cuando Don Vidal morrió, los sos fíos donaron el cristu a la ilesia del pueblu, col nome de Santísimu Cristu de la Victoria, nome que-y vien de la victoria d'España a los franceses.

El día del cristu yera'l 3 de setiembre, en plena Feria Real del Ganáu (díes 1, 2, 3 y 4 d'esi mes), pero'l párrocu de la Ilesia, Don Eduardo Martín Granados, nun consentir que la figura se procesionara na Feria, porque según él, les feries yeren paganes. Asina que viaxó hasta Roma (Italia), pa poder inscribilo como santu patrón de Fuente Vaqueros, y camudó el so día, que dende los años 50 pasó a ser el 14 de setiembre, día de la Esaltación de la Santa Cruz.

Política editar

Los resultaos en Fuente Vaqueros de les postreres eleiciones municipales, celebraes en mayu de 2015, son:

Eleiciones Municipales - Fuente Vaqueros (2015)

Partíu políticu Votos %Válidos Conceyales
Partíu Socialista Obreru Español (PSOE)
1.555
62,15%
7
Izquierda Xunida-Fuente Vaqueros pa la Xente (PG)
490
19,58%
2
Partíu Popular (PP)
232
9,27%
1
Agora Sí Podemos (AHR)
197
7,87%
1

Gastronomía editar

Les verdures y hortolices que se cultiven nes fértiles tierres de Fuente Vaqueros protagonicen los platos tradicionales del conceyu. Ello ye que'l so principal cultivu de regadío ye'l espárragu verde –que xunto coles pataques, espinaques y pimientos– ye componente habitual del so recetario. Como platos de verdures destaquen la lleche pavo, que nun lleva lleche sinón calabaza, la sopa de maimones y les pataques en gloria, con aceite y vinagre. Tocantes a les carnes, destaquen preparaciones como les pescozaes en ajillo, cochifritos y el gochu y los sos derivaos, que se cocinen nes típiques matances. Los güevos a la nieve ye un postre típicu fuenterino, xunto colos roscos de vinu. Los frutales, como los pumares, ciruelos, caquis y perales que jalonan los campos de Fuente Vaqueros, ponen el postre a los sos menús.

Hermanancies editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar


Noroeste: Pino Puente Norte: Pino Puente Nordeste: Pino Puente
Oeste: Pino Puente   Este: Pino Puente
Suroeste: Láchar Sur: Cijuela, Chauchina y Santa Fe Sureste: Santa Fe
El conteníu d'esti artículu incorpora material d'una entrada de Granadapedia, publicada en castellanu so la llicencia GFDL.