Manuel Godoy y Álvarez de Faria Ríos Zarosa (12 de mayu de 1767Badayoz – 4 d'ochobre de 1851París) foi un noble y políticu español, favoritu y primer ministru de Carlos IV ente 1792 y 1798, y home fuerte na solombra de 1800 a 1808. Foi duque de la Alcudia y de Ducáu de Sueca Sueca y príncipe de la Paz pola so negociación de la Paz de Basilea en 1795, títulu qu'años dempués Fernandu VII declaró illegal y que Godoy reemplazó, yá nel exiliu, pol italianu de príncipe de Bassano. La compra del feudu de Bassano di Sutri, cerca de Roma y Viterbo, dio-y derechu a esti títulu, tres concesión del papa Pío VIII.[6]

Manuel Godoy
secretario de Estado de España (es) Traducir

15 payares 1792 - 28 marzu 1798
Pedro Pablo Abarca de Bolea y Ximénez de Urrea (es) Traducir - Francisco de Saavedra (es) Traducir
Vida
Nacimientu Badayoz12 de mayu de 1767[1]
Nacionalidá España
Muerte París[2]4 d'ochobre de 1851[1] (84 años)
Sepultura Cementeriu de Père-Lachaise
Familia
Casáu con María Teresa de Borbón y Vallabriga (es) Traducir (1797 – )[3]
Pepita Tudó (es) Traducir (1829 – )[3]
Fíos/es
Estudios
Llingües falaes castellanu[5]
Oficiu militarpolíticu
Premios
Graduación Xeneralísimu
Cambiar los datos en Wikidata

D'orixe fidalgu, foi alzáu de forma meteórica al poder por Carlos IV, que-y concedió títulos y honores, dotó-y d'una inmensa riqueza y confió-y los más altos cargos del Estáu ante la incapacidá de les camarillas cortesanes del entamu del so reináu encabezaes polos condes de Floridablanca (secretariu d'Estáu de 1777 a 1792) y Aranda (ídem en 1792), pa faer frente a les turbulencias del momentu.

Como secretariu d'Estáu (1792-1798) y Xeneralísimu (1801-1808) tuvo al frente del Gobiernu d'España mientres la crisis europea provocada pola Revolución francesa y les ambiciones de Napoleón Bonaparte, que remató cola invasión francesa de 1808 y la guerra d'Independencia, pocos meses dempués de la cayida de Carlos IV y el mesmu Godoy pola mor del Motín d'Aranjuez. A lo llargo del so valimientu, llenu de lluces y solombres, llogró caltener la situación d'España ante'l poderíu de Francia con una política esterior pragmática – en cuantes qu'otres potencies como Austria, Prusia o Holanda yeren humildaes o anexonaes–, ente que nel interior trató de llevar a cabu un programa reformista ilustráu que xeneró un fondu refugu en munchos grupos sociales, cuantimás ente la nobleza y el cleru.

Godoy, unu de los personaxes más vilipendiados de la Historia d'España, foi oxetu nos últimos tiempos d'una serie d'estudios rehabilitadores coincidentes col 150º aniversariu de la so muerte.

Primeros años editar

Nació na cai Santa Lucía de Badayoz[7] el 12 de mayu de 1767, fíu de José Godoy y Sánchez de los Ríos, rexidor perpetuu de Badayoz y alcalde de Santa Hermandá pol estamentu nobiliariu en 1768, 1778, 1779 y 1786[8] y de María Antonia Xusta Álvarez de Faria y Sánchez Zarzosa,[9] d'orixe portugués pero nacida en Badayoz. Dambos pertenecíen a la nobleza de provincies, lo que-yos dexaba l'accesu a cargos que namái podíen ocupar los nobles naquellos tiempos. Foi bautizáu colos nomes de Manuel Domingo Francisco.

El so padre, José Godoy, coronel del exércitu y con cargos nel gobiernu municipal de Badayoz, esmolecióse cuanto pudo de la instrucción de los sos fíos nel aspeutu intelectual y físicu per mediu de la práutica de la equitación y la esgrima, indispensables por que pudieren siguir con ésitu la carrera militar. Dempués d'acabar los estudios elementales, Godoy adquirió conocencies de matemátiques, humanidaes y filosofía.

En 1784 llegó a la Corte de Madrid y foi almitíu por Carlos III na Guardia de Corps, onde sirvía'l so hermanu mayor Luis. Estudió francés ya italianu colos hermanos Joubert, a los que manifestaba deber enforma, según al so confesor.

La rápida ascensión de Godoy editar

 
Manuel Godoy, nuevu Guardia de Corps, pintáu por Francisco Folch de Cardona, Real Academia de Belles Artes de San Fernando.

El 15 de payares de 1792, ocho años dempués d'ingresar na Guardia de Corps, Manuel Godoy foi alzáu al cargu de primer secretariu d'Estáu o del Despachu, esto ye, primer ministru o ministru universal, pol nuevu soberanu Carlos IV, quien desque xubió al tronu en 1788 nun cesara d'enllena-y d'honores: cadete, ayudante xeneral de la Guardia de Corps, brigadier, mariscal de campu y sarxentu mayor de la Guardia.

Yá primer ministru, Godoy robló'l 25 de mayu de 1793 n'Aranjuez el conveniu provisional d'alianza defensiva contra Gran Bretaña colos títulos de duque de la Alcudia, Grande d'España y de primer clase, rexidor perpetuu de la ciudá de Santiago de Compostela, caballeru del Toisón d'Oru, gran Cruz de la Orde de Carlos III, comendador de Valencia del Airosu y d'Aceuchal en 1796 y 1793, respeutivamente, conseyeru d'Estáu, primer secretariu, secretariu de la reina, superintendente xeneral de Correos y Caminos, gentilhombre de cámara con exerciciu, capitán xeneral de los Reales Exércitos, inspeutor y sarxentu mayor del Real Cuerpu de Guardia de Corps.

A toos estos honores los reis añadirán-y el de príncipe de la Paz pola firma del segundu Tratáu de Basilea el 22 de xunetu de 1795. Más tarde, Godoy foi nomáu señor de Sotu de Roma y del Estáu de Albalá; rexidor perpetuu de la villa de Madrid y de les ciudaes de Cádiz, Málaga, Écija y Reus, trayendo esti últimu cargu'l títulu de barón de Mascalbó; venticuatro de Sevilla; caballeru gran cruz de la Orde de Cristu y de la relixón de San Juan; proteutor de la Real Academia de Nobles Artes y de los Reales Institutos d'Historia Natural, Xardín Botánicu, Llaboratoriu Químicu y Observatoriu.

En 1801 foi nomáu Xeneralísimu, títulu nunca dau antes n'España. Finalmente, en 1807, cerca yá de la so cayida, Carlos IV concedió-y el títulu de gran almirante, con tratamientu d'Alteza Serenísima, y de presidente del Conseyu d'Estáu.

 
Godoy retratáu por Agustín Esteve.

Motivos de la so rápida ascensión editar

  • Los rumores y l'historiografía tradicional favorable al reináu de Fernandu VII atribuyir al favor de la reina María Lluisa y a la so presunta rellación amorosa: guapura ya intelixencia fueron les virtúes que la soberana apreció nel so protexíu, y l'idea que llegó a forxase del talentu político de Godoy llogró infundírsela tamién al so maríu. La so supuesta aventura cola reina contribuyó al desprestixu de la monarquía. Godoy desmiente discretamente esos rumores nes sos memories al calificar al rei de persona ensin mancha.
  • Otru sector de la historiografía moderna (como Seco Serrano, Bullón de Mendoza, La Parra o Rúspoli) nun reconoz como creíble l'aventura de la reina con Godoy: María Lluisa de Parma, amás d'una vida privada casi inesistente, na so condición de reina, tuvo trece embarazos y once abortos, dando a lluz a catorce hijos, siete de los cualos morrieron. Confirmen esti autores que la rápida ascensión de Godoy foi impulsada poles repercusiones que la revolución francesa y el so xiru cada vez más radical tuvieron na península. Ante los acontecimientos qu'obligaron a arrenunciar al tronu a Lluis XVI, el ministru Floridablanca adoptó una actitú duldosa, ensin atrevese a intervenir, de la qu'intentaba caltener a salvo el país de la ideoloxía revolucionaria (1789-1791). Fracasada esta política, Aranda tomó'l poder, pero nun supo ameyorar la delicada situación de la monarquía de Carlos IV, nin la del rei de Francia, país nel cual yá proclamar una república. Ante estos acontecimientos, el rei llamó a gobernar a Godoy, un home llibre de les influencies y rellaciones con Floridablanca o col partíu aragonés de Aranda. Debía tou lo que yera y lo que tenía a los reis, y por eso foi-yos lleal namái a ellos.
  • Delles reformes entamaes por Godoy tienen como fin llindar o controlar el poder de l'Alta Nobleza. Carlos IV alzó hasta la más alta nobleza (grande d'España de primer clase, duque y príncipe, maríu d'una prima del rei) a Godoy col fin d'autoriza-y ante la nobleza y inmunizarle contra los argumentos nel so contra dimanantes del so orixe humilde. Faciéndo-y poderosu, tendría autoridá frente a los poderosos.
 
Bustu idealizáu de Godoy, por Juan Adán (1794, R.A.B.A.S.F.). Ye retratáu como un emperador romanu, intentando reflexar con ello'l gran poder políticu y militar que tenía entós.

Nos sos Memories, el favoritu protesta contra los qu'atribuyeron al cortexo y a les tonaes les preferencies de los reis: «Na mio vida entendí de guitarra, nin de cantar, nin podía allegar a eses habilidaes, que nun tenía, pa sosteneme na corte. Yo voi dicir poques coses sobre esto, y voi reparar el decoro que rique la so memoria, como convien ente españoles». Nun puede negase nobleza d'intención en diches pallabres.

Sicasí, la repunancia de los españoles pol advenedizu foi grande: asina lo atestigua'l ablaya Muriel según el sentir xeneral de la dómina; non pola mocedá de Godoy, pos un mozu podía gobernar bien, y n'Inglaterra teníen l'exemplu de Pitt, sinón pola forma en que llegara al cargu.

Pela so parte, Carles, miembru de la embaxada francesa en Madrid y de que la so imparcialidá cabo duldar, esplica que la rápida ascensión d'aquel aventureru» yera causa de murmuración de toles clases sociales y que la falta de modestia de la reina lasciva», quien arriquecía al so favoritu por cuenta de l'ayalga pública, escupuliciaba a toos.

En 1908, Juan Pérez de Guzmán intentaba per primer vegada la vindicación de la desprestixada María Lluisa.

El marqués de Villaurrutia, bien gustosu de los chismes y autor de Parola Diplomática, zahiere de nuevu a la soberana na so obra de la década de 1920 La reina María Lluisa, esposa de Carlos IV.

El mexicanu Carlos Pereyra, na so edición de les Cartes confidenciales de la reina María Lluisa y de don Manuel Godoy, na década de 1940, consideró calumniosu tou lo referente a la pernomada dama y someter a aguda crítica.

Na penúltima edición de les Memories del Príncipe de la Paz, Carlos Seco ufierta quiciabes una de les versiones más desapasionaes y completes del orixe de la privanza del favoritu. Almite la posibilidá d'amores con María Lluisa, pero da-yos una importancia secundaria. L'orixe del fervor de dambos soberanos —non yá de la reina— habría qu'atopalo na busca, cuando yeren príncipes d'Asturies, de daquién que-y lo debiera tou a ellos, pa contraponerlo a los omnipotentes ministros de Carlos III, con quien non simpatizaban.

La guerra con Francia y la paz de Basilea editar

 
Manuel Godoy, grabáu d'A. L. J de Laborde en Viaxe históricu y pintorescu d'España.

El 21 de xineru de 1793, Lluis XVI morrió na guillotina. Tres dellos intentos inútiles de detener la execución, Godoy provocó'l conflictu pa castigar el magnicidiu y la Convención abrió les hostilidaes. La guerra de la Convención foi nun principiu favorable pa España. El xeneral Antonio Ricardos llegó hasta Perpiñán pero la organización de la defensa per parte francesa frenó l'emburrie inicial. N'avientu de 1794, españoles ya ingleses, aliaos, llevantaron l'asediu de Tolón, plaza que fuera recuperada polos franceses.

La contraofensiva francesa esfreció los ánimos de los españoles, que fueren a la guerra en defensa de la relixón y de la monarquía. Godoy ganó la partida a Aranda, partidariu del cese de la llucha, polo que foi desterráu. La muerte del xeneral Antonio Ricardos y la invasión de Cataluña, Navarra y País Vascu polos franceses republicanos, según el fayadizu retruque español, estabilizaron los frentes.

Ante'l cansanciu de dambos contendentes, llegar a la paz de Basilea (22 de xunetu de 1795), na qu'España dexaba a Francia la so parte de la islla de La Española Santu Domingu y ciertes ventayes económiques en cuenta de la retirada francesa de los territorios peninsulares conquistaos.

Godoy entainar a recoyer el premiu del cese d'hostilidaes y foi investido pol so soberanu como Príncipe de la Paz, amás de recibir cuatro grandeces d'España, siete grandes cruces de Carlos III, diez bandes de María Lluisa y otros munchos premios.

Alianza col Direutoriu y guerra con Inglaterra editar

Entós Godoy escaeció la enemistá con Francia y alióse con ella por aciu el primer tratáu de San Ildefonso el 18 d'agostu de 1796. El favoritu tarrecía que'l rearmamientu inglés utilizar contra los territorios hispanos d'ultramar, debíu al disgustu que provocó a Inglaterra la firma en Madrid de la Paz de Basilea, ensin una previa consulta al antiguu aliáu. Amás Carlos IV y María Lluisa precisaben el sofitu francés ante'l futuru del ducáu de Parma yá que la so fía María Lluisa taba casada col herederu d'aquel territoriu.

Finalmente, Godoy apalpaba la hostilidá creciente escontra la so persona y al tarrecer la cayida, como se manifestó pola fracasada combalechadura de Malaspina, pensó qu'aliándose col Direutoriu acallantaría les últimes requilencies republicanistas surdíos n'España, lo que-y atraería, inda más si cabo, l'agradecimientu de los sos augustos señores.

Anque la derrota de la escuadra española xunto al cabu de San Vicente el 14 de febreru de 1797 y la conquista inglesa de la islla Trinidá foi compensada pola defensa de Cádiz, Puertu Ricu y Tenerife, les intrigues contra'l favoritu, tizaes por el mesmu Direutoriu, qu'abrió negociaciones de paz con Inglaterra ensin cuntar con España dieron el so frutu y Godoy tuvo que retirase como primer secretariu de Despachu'l 28 de marzu de 1798.

Política n'España editar

Mentanto, Godoy volvió a entamar les polítiques reformistes pero nun pudo menguar el so desprestixu. Amenorgó los monopolios gremiales, sofitó la llei agraria, suprimió dellos impuestos, liberalizó los precios de les manufactures y, inclusive en 1797, axuntó un gobiernu integráu polo más granao de la Ilustración española, la mayoría del cual yá desempeñara puestos relevantes con Carlos III. Gaspar Melchor de Xovellanos convertir en secretariu de Xusticia, Francisco de Saavedra fíxose cargu de la Facienda, Francisco Cabarrús, unu de los creadores del Bancu de San Carlos, foi unviáu como embaxador a París, los escritores y políticos Juan Meléndez Valdés y Mariano Luis de Urquijo ocuparon tamién puestos importantes. Nun ye más qu'un episodiu de quebrar ideolóxica que la Revolución francesa y les guerres napoleóniques producieron na sociedá española.

Segundu Ministeriu editar

 
Manuel Godoy retratáu como vencedor de la guerra de les Naranxes, por Goya. Real Academia de San Fernando, Madrid.

Na cayida de Godoy intervinieren dellos ministros qu'él incorporara al so Conseyu pa conferi-y ciertu tonu lliberal. Asina lo fixeron Saavedra y Xovellanos, que quedaron como homes fuertes de los destinos del país, pero nun tardaron en ser relevaos por motivos de salú.

En 1801, Godoy desentemangar de los sos rivales y, anque'l cargu de primer secretariu ocupar el so primu políticu Pedro Cevallos, volvió ser de nuevu la figura preeminente del gobiernu.

Napoleón, primer cónsul de Francia, ufiertó a la duquesa de Parma, fía de Carlos IV, el nuevu reinu de Etruria como propiedá de la familia real española (Segundu Tratáu de San Ildefonso, ochobre de 1800); a cambéu, España prometía la Louisiana a Francia y tenía de xunir el destín de la so flota al de la francesa, según abrir les hostilidaes con Portugal pa obliga-y a arrenunciar a l'alianza inglesa. Esta curtia guerra, denomada de les naranxes pol ramu de dicha fruta qu'ufiertó Godoy a la reina,[10] duró del 16 de mayu al 6 de xunu de 1801, supunxo'l visu de la gloria del valíu. Godoy llogró de manera casi incruenta una paz favorable a España y Portugal, y contraria a los intereses de Bonaparte: el Tratáu de Badayoz, pol cual Portugal dexaba a España la plaza d'Olivenza y comprometíase a cerrar los sos puertos a los ingleses.

Magar la resultancia nun satisfixo a Napoleón, precisáu d'una tregua, acabó per roblar la Paz de Amiens con Inglaterra (1802), pola qu'España repunxo Menorca, perdida mientres la guerra, y dexó la islla Trinidá a los británicos. Pela so parte, el príncipe de la Paz ratificaba'l tratáu de San Ildefonso de 1800.

El 31 d'avientu de 1802, el Cabildru de Buenos Aires propunxo al rei Carlos IV d'España que nomara al so valíu y ministru el Príncipe de la Paz, rexidor honorariu del Cabildru de Buenos Aires. El rei aportó por Real Cédula del 29 d'ochobre de 1803.

Cola sida de que Godoy favorecía a los ingleses, Napoleón obligaba a España, con amenaces, a executar les sos designios. Asina, arrincó primero a Carlos IV un conveniu de neutralidá y dempués una nueva alianza (1805), que traxo la derrota de la flota francu-española en Trafalgar (21 d'ochobre de 1805) a manes britániques. Entós Godoy diose cuenta de que la so privanza tocaba al so fin. En redol al príncipe herederu Fernando arrexuntáronse los descontentos cola política del favoritu, quien, al tarrecer pola so suerte y la de Carlos IV, creyó que, enagora, lo meyor yera xunise más estrechamente al emperador francés.

Napoleón apreciaba a Godoy como home y como ministru, pero fomentó aquelles rocees y ambiciones pa los sos fines. Ente 1805 y 1806, Godoy propúnxo-y entrar nuna repartu de Portugal y que-y concediera una de les porciones. Al paecer inclusive entamó camudar l'orde de socesión al tronu español pa esaniciar al príncipe herederu Fernando o exercer él la rexencia. Nel iviernu de 1806, l'emperador concedió'l reinu de Nápoles al so hermanu José n'espulsando a Fernandu IV de Borbón, hermanu del soberanu español y padre de María Antonia, casada col príncipe d'Asturies. Llograr l'aprobación de Carlos IV nun fuera fácil ensin cuntar cola perceguera de Godoy al príncipe.

Napoleón, nel cumal de la so gloria, desoyó les pretensiones del favoritu y esixó sicasí homes, dineru, l'adhesión d'España al bloquéu continental contra Inglaterra, según el puertu de Pasaia o les Baleares pal rei destronáu de Nápoles. Godoy diose cuenta entós de les verdaderes intenciones del emperador y pretendió alloñar de la so órbita, pos hasta pensó n'aliase colos sos enemigos (Cuarta Coalición), pero la victoria francesa de Jena obligó-y a azorronar.

El Príncipe de la Paz plegóse entós a les exorbitantes esixencies napoleóniques, mientres el francés asonsañaba creer na sinceridá de Godoy y aliábase colos partidarios del príncipe Fernando. España xuntar al bloquéu continental (19 de febreru de 1807 y dio a Napoleón el so concursu militar. Pero como yera precisu que Portugal entrara tamién nel bloquéu y el rexente del reinu oponíase, l'emperador francés preparó con Eugenio Izquierdo, axente secretu de Godoy, el tratáu de Fontainebleau (27 d'ochobre de 1807), pol que Portugal s'estremaría en trés partes: la del norte, pa compensar a los destronaos reis d'Etruria, la del centru, pa camudala por Xibraltar y demás colonies arrebataes polos ingleses, y la del sur, pa Godoy, como príncipe de los Algarves. Carlos IV, a quien Napoleón garantizaba la posesión de les sos Estaos d'Europa, tomaría'l títulu d'emperador de les Amériques. Un exércitu francés entraría n'España camino de Portugal, al que siguiría otru español. Cuando Godoy afayara que nos cálculos napoleónicos, amás de someter a Portugal, topábase'l d'ocupar la mesma España, yá nun tendría remediu.

Motín d'Aranjuez: la cayida de Godoy editar

 
Cayida y prisión del Príncipe de la Paz: 19 de marzu n'Aranjuez.

Poco primero de la ratificación del tratáu, tropes franceses devasaron los Pirineos col beneplácito de Godoy, que confiaba no apautao, y del príncipe Fernando, qu'averáu a Napoleón pa faer cayer al favoritu, intentara, ensin consiguilo, emparentar col emperador, al enviudar de la princesa María Antonia. Pero Godoy afayó los planes del partíu fernandista pa derrocar a Carlos IV. Nel procesu d'El Escorial (ochobre de 1807-xineru de 1808) el príncipe d'Asturies, al ser perdonáu, contribuyó a que'l desprestixu de Godoy fora n'aumentu.

Les tropes franco-españoles apoderar de Portugal, mientres les principales places d'España yeren guarníes por tropes del emperador. Entós Napoleón esixó un camín militar hasta Portugal o la llinia del Ebro como frontera con Francia. Los reis dende Aranjuez decidieron –aconseyaos por Godoy– salir en direición a Cádiz, pos asina taríen más protexíos del emperador y tendríen vía llibre pa partir escontra América si ver necesariu. El pueblu sollertóse, y anque s'afitó una proclama na que se declaraba falsu'l proyeutáu viaxe, fixo culpable a Godoy de la desgraciada política llevada hasta entós.

La nueche del 19 de marzu de 1808, el populacho, dirixíu per una parte de la nobleza desdeñosa ante'l retayu de los sos privilexos impulsáu por Godoy, asaltó'l palacete del favoritu, nel llamáu Motín d'Aranjuez, tres el cual foi destituyíu de los sos cargos y honores, como lo foi'l rei Carlos, anonadado ante'l golpe d'Estáu perpetáu pol so fíu, siendo zarráu nel castiellu de Villaviciosa de Odón (Madrid), por orde del príncipe Fernando, y a dures penes salvó la vida gracies a la intervención de Murat, quien lo condució a Bayonne, onde se vio per primer vegada direutamente con Napoleón. Ellí atopóse tamién colos sos señores y col so enemigu Fernando; nin padre nin fíu yeren yá reis por faer cesión de los sos derechos sobre la corona española a la dinastía Bonaparte (Abdicaciones de Bayonne).

Carlos IV, home del antiguu réxime, nun podía concebir la traición del so fíu n'El Escorial (anque la perdonó) o n'Aranjuez (que-y costó la corona) y tampoco podía concebir que l'emperador de los franceses engañára-y ensin faer nengún honor a la so pallabra, y sometiendo España a la destrucción, el sangre y el fueu. Esi comportamientu traicioneru nun emperador yera daqué que nun yera capaz d'entender, que nun-y podía entrar na cabeza. Dizse que por non siguir un comportamientu asemeyáu, qu'implicaba engañu, Carlos IV retrasara indefinidamente la espansión d'España nel norte d'África.

Los palacios y posesiones de Godoy fueron oxetu de rampiña. La corte taba n'Aranjuez, polo que poca xustificación política tenía l'asaltu a les cases de Madrid. Mesonero Romanos comenta, nos sos Memories d'un setentón, que'l so padre adquirió, y él caltuvo tola so vida, un par d'oxetos sustraíos por alteriar de les viviendes de Godoy na calle Barquillu.[11] Tamién l'Estáu facer cola posesión de munchos de tales bienes, apurriendo unos al duque de Wellington (posesiones en Granada y hasta'l mesmu vellocino d'oru que se contempla en Apsley House que perteneciera a Godoy), arriqueciendo otros al propiu Estáu (Palaciu de Buenavista) y siguiendo otros de tales bienes los más estraños caminos hasta acabar na National Gallery, como Venus del Espeyu, Muséu Lázaro Galdiano (Mesa de Godoy), Muséu del Prado (Mayes vistida y desnuda) o Real Academia de Belles Artes de San Fernando (la so semeya por Goya na batalla de les Naranxes). Por tanto'l motín foi económicamente rentable pa munchos.

Destierru y muerte editar

 
Atopo de Fernandu VII y Godoy cuando esti yera conducíu a prisión. Grabáu de la dómina.

Dende les abdicaciones de Bayonne, Napoleón había alloriáu decidiendo'l destín nel exiliu de Carlos, María Lluisa y Godoy. Primero, Compiègne, a cien quilómetros de París. Dempués, Marsella, onde vivieron xunto al so numberosu séquitu más de trés años. A lo último, y debíu en parte a la participación de Godoy nel plan de fuga, afaláu por Gran Bretaña, que dio en llamase la combalechadura del Midi», Napoleón decidió treslladar a toos a Italia. Non al reinu de Nápoles, como prefirieren los ex-monarques, sinón a la corte papal, a Roma. Ellí llegaron el 16 de xunu de 1812. La so primer residencia foi'l palaciu Borghese.[12]

Nel exiliu, Godoy permaneció fiel a los sos antiguos soberanos. La so esposa, María Teresa de Borbón y Vallabriga, prima de Carlos IV y condesa de Chinchón, con quien casó en 1797, abandonar cansada de la so constante infidelidá con Pebida Tudó, pa la que Godoy solicitara los títulos de condesa de Castillofiel y vizcondesa de Rocafuerte con cuenta de dambos títulos pudieren ser tresmitíos a los dos fíos estramatrimoniales que tuviera con ella.

 
Manuel Godoy, Príncipe de Bassano, pintáu por José de Madrazo. Real Academia de Belles Artes de San Fernando.

En 1815, instalar con ellos nel palaciu Barberini de Roma, onde tuvo ocasión d'acompañar a María Lluisa nel trance de la so muerte, asocedida'l 4 de xineru de 1819. Pocos díes dempués, el 19 de xineru del mesmu añu, morrió Carlos en Nápoles, onde viaxara convidáu pol so hermanu.[13] Fernandu VII, yá rei d'España, escorrió a Godoy constantemente. Obligó-y a arrenunciar a los títulos de Príncipe de la Paz y príncipe de Bassano, ésti concedíu pol Papa, ya invalidó el testamentu que la reina fixo nel so favor pa compensar enormes perdes que lu llevaríen a la miseria, lo que supunxo un destierru que foi acompañáu de la confiscación de tolos sos bienes ensin formación de causa dalguna. Poco antes morrió en París la so esposa llexítima, que foi soterrada en Boadilla del Monte, y Godoy entainar a regularizar la so unión con Pebida Tudó, anque finalmente ésta treslladóse a Madrid pa siguir de cerca los procedimientos xudiciales y los sos intereses n'España y nunca volvió xunto a él. Pebida Tudó morrió en Madrid y ta soterrada na Sacramental de San Isidro.

Instaláu en París en 1832, Lluis Felipe d'Orleans concedió-y una modesta pensión, cola que pudo dedicase a escribir les sos Memories, traducíes al francés pol coronel Esménard y publicaes en París ente 1836 y 1838 y depués en Madrid en versión española. Son un documentu indispensable pa conocer les aiciones de gobiernu y los principios que les impulsaron.

Dos decretos de 1844 y 1847 de Sabela II devolvieron sobre'l papel a Godoy tolos sos bienes. Fuéron-y reintegrados los honores, cargos militares y títulos, salvo los de príncipe de la Paz, Xeneralísimu y gran almirante. A los ochenta años, Godoy pudiera por fin volver a la so patria, pero nun se decidió. En París asistió a les xornaes revolucionaries de xunu de 1848 y a la esaltación al poder de Napoleón III. La demoranza na entrega de los sos bienes superó'l momentu de la so muerte, siguiendo los sos herederos les reivindicaciones, hasta qu'en tiempos de la Primer República (1873) el presidente Emilio Castelar declaró la nacionalización de tolos bienes de Godoy, magar que ésti tenía sobre ellos los títulos de propiedá y les sentencies xudiciales al so favor que declaraben como espoliación illegal les confiscaciones que sufriera dende 1808.

El 4 d'ochobre de 1851 finó, ensin que la so desapaición apenes interesara nin en Francia nin n'España. Nun primer momentu los sos restos permanecieron na cripta de la ilesia de Saint Roch. Trescurríu un añu ensin que naide reclamara'l so cadabre, unu de los sos postreros banqueros mercó un amenorgáu espaciu nel campusantu del Este, conocíu güei como Père-Lachaise, a onde treslladóse-y y permanez, al pie d'una senciella llábana cola so semeya.

El Conceyu de Badayoz tomó en 2008 l'alcuerdu de devolver los sos restos a la so ciudá natal,[14] onde-y foi llevantáu un monumentu,[15] y depositalos sol mesmu na plaza de San Atón, onde s'atopaba'l Seminariu de San Atón nel qu'estudió Godoy. Per otru llau, la voluntá del propiu Godoy yera la de ser soterráu na ilesia del antiguu conventu de San Gabriel de Badayoz, llamada agora de la Concepción, si finaba en Badayoz, yá que dende 1796 yera patronu d'esi conventu.[16][17]

Descendencia editar

 
Carlota Luisa de Godoy y Borbón, fía de Manuel Godoy.

Del so matrimoniu cola condesa de Chinchón sobrevivió-y una fía: Carlota Luisa de Godoy y Borbón, heredera del condáu y duquesa de Sueca, que se casó con Camilo Ruspoli, un príncipe romanu al que conoció nel llargu exiliu que vivió en Roma al pie del so padre, y que los sos descendientes viven n'España.

Con Pebida Tudó tuvo cuatro fíos, de los que sobrevivieron dos: Manuel de Godoy y Tudó (1805-1871) y Luis de Godoy y Tudó (1807-1818)

Valoración editar

Foi'l postreru de los valíos del Antiguu Réxime, con un poder cimero a Lerma o a Olivares, yá que consiguió ser oldeáu a la realeza: los sos criaos vistíen igual que los del monarca, Carlos IV visitába-y na so casa y ayudábalu a vistise, xunir en matrimoniu con una prima del rei, etc.

Con notables esceiciones antes de 1990, como la de Carlos Seco Serrano (editor y comentarista de les Memories de Godoy pa la edición de la Biblioteca d'Autores Españoles en 1956), Alfonso Bullón de Mendoza y bien pocos otros, la hestoria se ensañó polo xeneral con Godoy, cuantimás pol orixe del so rápidu encumbramiento y l'amplitú de los sos poderes, y la so fama ya imaxe polo xeneral fueron nefastes mientres décades. Sicasí, los últimos estudios sobre Godoy, a partir del añu 2001, empiecen a tresmitir una imaxe y valoración más positives, amosando cómo la propaganda napoleónica manipolió y tracamundió la realidá pa poner al pueblu en contra de Godoy y de los reis, y cómo se xunió más tarde a ella la propaganda negativa, y más duradera, del repuestu Fernandu VII, que considerara siempres a Godoy, especialmente dende l'accesu d'ésti al principáu, como un peligrosu rival.

Nel aspeutu ideolóxicu la so actuación foi duldosa, pos, anque favoreció'l regalismo y l'enciclopedismu y caltuvo a raya a la Inquisición, dacuando valióse d'ésta pa los sos fines. Autorizó la vuelta de los ilustraos xesuites, tres una espulsión y exiliu difícilmente xustificables, decretaos por Carlos III a instancies del conde de Campumanes[18] y d'otros regalistas.

La so oposición a los privilexos de l'alta nobleza (de la qu'entra a formar parte como mediu de desactivala dende dientro) acaba costándolu l'odiu d'una parte d'esti importante estamentu, la más cercana a Fernandu VII con Escoiquiz y Caballero a la cabeza, que –como pudo comprobase mientres el reináu fernandino- constituyía la faición más reaccionaria de la España d'esos años.

Llabor científicu y cultural editar

El so llabor científico y cultural, pocu conocida por efeutu de les citaes propagandes pero revalorizada mientres la última década (2001-2011), arriendes de conmemorase los 150 años de la so muerte, resultó ponderatible. En 1793 fundó la primer escuela de Veterinaria y dos años dempués, una Escuela Cimera de Medicina en Madrid. Creó'l Cuerpu d'Inxenieros Cosmógrafos, el Xardín Botánicu de Sanlúcar, el Cuerpu d'Inxenieru de caminos Inxenieros de Caminos, el Depósitu Hidrográficu, l'Observatoriu Astronómicu, la Escuela de Sordomudos, l'Institutu Pestalozziano, etc. Apocayá (2001) afayóse'l so desconocíu papel como mecenes de l'Arqueoloxía española, xunto con el mesmu rei, y agora sábese que se debieron a la iniciativa de dambes escavaciones arqueolóxiques en Duratón, Segóbriga, Sagunto o Mérida, la restauración de la Torre de Hércules en La Coruña, la creación de la figura del xuez conservador d'antigüedaes (en Sagunto y Mérida), o'l patrociniu de delles publicaciones filolóxicu y arqueolóxicu notables, empezando pol siempres supuestu como francés Voyage Pittoresque et historique de l'Espagne, d'Alexandre de Laborde. Quiciabes sía lo más destacable l'haber auspiciado la primer llexislación d'algame nacional pa la proteición d'antigüedaes, la Instrucción formada pola Real Academia de la Historia sobre la manera de recoyer y caltener los monumentos antiguos descubiertos o que s'afayen nel Reinu, de 6 de xunetu de 1803, una normativa vanguardista que per primer vegada obligaba a la proteición tamién de los monumentos hebréu y árabe, a la qu'animaba un interés por ameyorar la conocencia popular, y que de xuru s'había alloriáu xestando dende la creación de la Sala d'Antigüedaes de la Real Academia de la Historia, en 1792.[19]

Foi tamién un gran mecenes artísticu: protexó a Goya, Meléndez Valdés, Moratín, etc. Paez que foi él quien encargó a Goya les famoses Mayes (Muséu del Prado).

Títulos, órdenes y emplegos[20] editar

Títulos editar

Órdenes editar

Reinu d'España editar

Estranxeres editar

Emplegos editar

Ancestros editar

Ver tamién editar

Notes y referencies editar

  1. 1,0 1,1 Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  2. Afirmao en: Gran Enciclopedia Soviética (1969–1978). Sección, versículu o párrafu: Годой Мануэль. Data de consulta: 28 setiembre 2015. Editorial: Большая Российская энциклопедия. Llingua de la obra o nome: rusu. Data d'espublización: 1969.
  3. 3,0 3,1 Identificador de persona en The Peerage: p11352.htm#i113517. Data de consulta: 7 agostu 2020.
  4. 4,0 4,1 Afirmao en: The Peerage. Llingua de la obra o nome: inglés. Autor: Darryl Lundy.
  5. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  6. Espada Burgos, 2006, p. 230.
  7. Confirmar él mesmu nes sos Memories (llibro I, cap. II, páx. 23), anque ye frecuente'l tracamundiu con una nacencia en Castuera, pueblu de procedencia y solariego de la familia, que se treslladara, sicasí, a Badayoz yá nel primer terciu del sieglu XVIII, en dómina de los sos güelos. La casa solariega de Castuera taba por aquella dómina casi arruinada.
  8. A. Barredo de Valenzuela y A. Alonso de Cadenes, Nobiliariu d'Estremadura, tomu III, Madrid, 1998: "Godoy", páxs. 140-147.
  9. Asina los sos nomes y apellíos nel llistáu de la Orde de la reina María Lluisa (ed. 1998, páx. 111).
  10. Pérez Galdós, Benito (2011). La Corte de Carlos IV. Buenos Aires: Tecnibook, páx. 27. ISBN 9789871842421. «El favoritu mandó construyir unes angarielles qu'afató con flores y ramasques, y sobre esta máquina mandó poner a la reina, que foi tan chabacanamente llevada en procesión ante les tropes, pa recibir de manes del Xeneralísimu un ramu de naranxes, coyíu en Elvas polos nuesos soldaos.»
  11. «[...] un preciosu llenzu de media vara d'altu, representando a la Purísima Concepción [...], según tamién un títulu orixinal de Rexidor perpetuu de la ciudá de Llerena [...]». Mesonero Romanos, Ramón (2011). Memories d'un setentón, natural y vecín de Madrid. Fundación Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. ISBN 978-84-15348-03-0.
  12. Espada Burgos, 2006, p. 219.
  13. Espada Burgos, 2006, páxs. 222 y ss..
  14. Romasanta, A.M. (1 de payares de 2007). «Los restos de Godoy van traer de París y van reposar nun monumentu en San Atón». La Crónica de Badayoz. http://www.lacronicabadajoz.com/noticias/noticia.asp?pkid=25768. 
  15. Monumentu a Godoy, al fondu Teatro López de Ayala
  16. F. Llión (18 de marzu de 2011). «La última voluntá de Godoy, Príncipe de la Paz». El Periódico Extremadura. Consultáu'l 17 de xunu de 2012.
  17. Cruz Villalón, María; Kurtz Schaefer, Guillermo S. (1994-1995). «La ilesia de San Gabriel-La Concepción de Badayoz, supuesta de Ventura Rodríguez». Norba-arte (14-15):  páxs. 195-218. ISSN 0213-2214. http://dialnet.unirioja.es/servlet/ficheru_articulo?codigo=107488. 
  18. P. Rodríguez de Campumanes, Dictame fiscal d'espulsión de los xesuites d'España, 1766-67, cf. Archivu del conde de Campumanes.
  19. Sobremanera ello vease, siguiendo un trabayo de meyora de 1994-1995, los dos monografíes d'Alicia M. Cantar, Mérida y l'Arqueoloxía Ilustrada. Les llámines de don Manuel de Villena (1791-1794) (Catálogu de la esposición del mesmu títulu nel Muséu Nacional d'Arte Romano de Mérida), Madrid, 2001, espec. pp. 13-22 y dibuxos_de_Merida_de_don_Manuel_de_Villena_Mozino_1791-1794_ L'Arqueoloxía española na dómina de Carlos IV y Godoy. Los dibuxos de Mérida de don Manuel de Villena Moziño (1791-1794), Madrid, 2001, espec. pp. 32-70.
  20. Burgos, Augusto de. Blasón d'España: llibru d'oru de la so nobleza : reseña xenealóxica y descriptiva de la Casa Real, el grandor d'España y los títulos de Castiella : parte primer. Imprenta y estereotipía de M. Rivadeneyra. Consultáu'l 2 de marzu de 2017.
  21. (1829) Almanach royal... : présenté à Sa Majesté par Testu. A. Guyot et Scribe. Consultáu'l 24 de xunetu de 2017.

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar


Predecesor:
Conde de Aranda
Secretariu d'Estáu
1792-1798
Socesor:
Francisco de Saavedra