Fuentes de Valdepero

conceyu de la provincia de Palencia (España)

Fuentes de Valdepero ye un conceyu y llocalidá española de la contorna del Campos, na provincia de Palencia, comunidá autónoma de Castiella y Lleón.

Fuentes de Valdepero
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Palencia
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Fuentes de Valdepero (es) Traducir Fernando Martin Antolin
Nome oficial Fuentes de Valdepero (es)[1]
Códigu postal 34419
Xeografía
Coordenaes 42°04′00″N 4°30′00″W / 42.066666666667°N 4.5°O / 42.066666666667; -4.5
Fuentes de Valdepero alcuéntrase n'España
Fuentes de Valdepero
Fuentes de Valdepero
Fuentes de Valdepero (España)
Superficie 42 km²
Altitú 770 m
Llenda con Palencia, Husillos, Monzón de Campos, Valdeolmillos y Villalobón
Demografía
Población 481 hab. (2023)
- 237 homes (2019)

- 214 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Palencia
0.02% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 11,45 hab/km²
fuentesdevaldepero.dip-palencia.es
Cambiar los datos en Wikidata

Economía llocal editar

Agricultura, ganadería, hostelería, industria alimentaria.

Demografía editar

1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 1970 1981 1991 2016
969 830 707 754 718 798 706 437 281 235 423

Historia editar

Nel añu 1095, foi dominiu del conde Pedro Ansúrez, fundador de Valladolid, pa pasar a los Castru darréu.

Según el Magüetu de les Behetrías (mediaos del XIV), la villa pertenecía a Juan Rodríguez Sandoval, y a finales del mesmu sieglu a la familia Sarmiento. A mediaos del XV Diego Pérez de Sarmiento edificó la nueva fortaleza. A finales del sieglu XV, la so nieta Constanza Sarmiento, casóse con Andrés de Ribera, alcalde y correxidor de Burgos.

Según un documentu de 1475, Isabel la Católica impunxo a los pueblos de la merindad de Cerrato la contribución de 335.223 maravedinos, determinando lo que se correspondía a cada unu d'ellos: "A vos el conçejo de Ruyuela, catorze mill y syeteçientos." (Segovia, 24 de xineru de 1475).[2]

En 1521, el so fíu, Andrés de Ribera, foi propietariu del castiellu cuando, tres dellos intentos, foi tomáu polos comuñeros al mandu del obispu Acuña, quien lo afararon y prindaron a les Ribera que fueron llevaos a Valladolid onde permanecieron hasta la so lliberación tres la batalla de Villalar de los Comuneros.

Acabada la guerra vuelve tomar posesión del castiellu Andrés de Ribera, tasando los daños en 20.000 ducaos y solicitando a la corona l'arreglu económicu de les perdes. Reconstruyóse'l castiellu regruesando la torre, se ataludaron los sos murios y los grandes ventanales fueron sustituyíos por escuros tragaluces al empar que s'achicaron les puertes.

En 1538, la llocalidá foi vendida a Diego d'Acebal, ensin que, posiblemente, terminárense les reformes. Darréu'l rei Felipe II d'España dio a Pedro Enríquez de Acevedo, gobernador del Milanesado, el condáu de Fuentes de Valdepero. A partir del sieglu XVIII foi señoríu de la Casa d'Alba.

El 12 de xunetu de 1935, una impresionante tromba o tornáu desamarróse sobre'l pueblu, causando grandes daños nes edificaciones y destruyendo munches d'elles. Como resultáu d'esti fenómenu, hubo que deplorar una víctima mortal y numberosu mancaos.[3][4]

Patrimoniu editar

Castiellu de los Sarmiento editar

Construyíu ente los sieglos XIV y XVI, anguaño ye la sede del Archivu de la Diputación Provincial de Palencia. La hestoria del Castiellu de Fuentes de Valdepero esta íntimamente amestada al llinaxe de los Sarmiento. Yá nel sieglu XIII apaecía la familia Sarmiento como rica hacendada venceyada a Villarramiel, Llombes y el Valle de Cocer. Esta familia tuvo dos grandes árees d'actuación: la zona del El Cerrato castellanu y el sur del reinu de Galicia, del que yeren adelantraos mayores.

En 1428 yera'l señor de la Villa de Fuentes de Valdepero Don Diego Pérez Sarmiento, terceru del fonduxe en llevar esti nome, Adelantado Mayor de Galicia. El 15 de payares de 1442 foi nomáu conde de Santa Marta pol rei Xuan II y en 1465 arrenunció al Adelantamientu de Galicia, en favor del so fíu Don Bernardino.

Precisamente ye ente estos años, 1442-1465, cuando hai qu'asitiar les obres d'edificación del castiellu na so construcción inicial, cronoloxía acotada nes prospecciones arqueolóxiques realizaes arriendes de les obres de rehabilitación del castiellu qu'asitien nel sieglu XV los primeros nicios d'ocupación del recintu. Estes feches concuerden colos dos inscripciones que porten dos talos escudos coles armes de la familia Sarmiento nel cubu sureste: "Don Diego Pérez Sarmiento conde de Santa Marta, Adelantado Mayor de Galicia". El repartu de los bienes dexaos por Don Diego Pérez Sarmiento tres la so muerte, foi la razón pola cual la Villa de Fuentes de Valdepero dexó de formar parte de les posesiones del Adelantado Mayor de Galicia y Conde de Santa Marta y pasó a una de les cañes colaterales de los Sarmiento, concretamente a Andrés de Ribera, casáu con una nieta del Conde, Doña Constanza. Con esti motivu realizó una estimación del costu que supunxo la construcción de la fortaleza de Fuentes de Valdepero. El desembolsu foi valoráu en 2.326.875 maravedinos. Foi'l so descendiente, Andrés de Ribera II, señor de Fuentes, tráxicu protagonista d'unu de los fechos más relevantes de la hestoria del Castillo; en xineru de 1521 sufrió nel Castiellu l'asediu de los comuñeros a les órdenes del Obispu Acuña a quien dexó la entrada na fortaleza n'axustando una capitulación honrosa que l'Obispu traicionó, prindando a tola so familia y escalando tou lo de valor qu'había. El castiellu permaneció en poder de los Comuneros hasta finales d'abril de 1521, dempués de que fueren ganaos na Batalla de Villalar. Paez que los vecinos de Fuentes de Valdepero caltener al marxe del conflictu; solo a títulu particular consta la participación de dellos vecinos tantu ente los defensores, como ente los atacantes.

L'ataque comuñeru y los sucesos posteriores debieron de provocar tal impresión n'Andrés de Rivera que cuando acometió les obres d'arreglu de los desperfectos causaos polos comuñeros na fortaleza, remocicar, probablemente, al envís de faela inexpugnable, hasta'l puntu de que s'engrosaron los sos murios de forma escesiva, achicáronse puertes y ventanes, quiciabes de manera desproporcionada y anacrónica. Ye por tanto nestes feches, dempués de 1521, cuando se realizó la siguiente fase constructiva del castiellu. En 1531, seique ensin concluyir la remodelación y dempués de pleitiar enforma colos vecinos pel monte, vendió'l castiellu y el Señoríu de Fontes a Don Diego d'Acebal; la siguiente tresmisión de la propiedá ye a la so fía, Doña Juana d'Acebal y Fonseca. Siendo ésta Señora de Fuentes, nel añu 1572, el Rei Felipe II instituyó el títulu condal nella, asina pos foi la primer Condesa de Fuentes de Valdepero. Tres socesives tresmisiones en 1739, el castiellu y el títulu Condal pertenecíen a Doña María Teresa Álvarez de Toledo con quien entroncó cola casa d'Alba, que na actualidá sigue detentando el títulu de Condesa de Fuentes de Valdepero en Doña Cayetana Fitz-James Stuart, Duquesa d'Alba. La propiedá del castiellu sicasí desvenceyóse de la casa d'Alba en 1874 por venta de Don Jacobo Fitz-James Stuart. Tres diverses tresmisiones, la Diputación de Palencia adquirir en 1995, gracies al impulsu y les xestiones de l'asociación d'amigos del castiellu y monumentos de Fuentes de Valdepero. Dende entós tánse realizando importantes obres de rehabilitación del castiellu y acondicionamientu de la redolada.

Escudos: Nel cubu sureste, l'únicu de la construcción orixinal que se caltuvo de pies, hai dos escudos circulares iguales, dambos sosteníos por una figura d'home de traces arcaiques, qu'amuesen les armes del adelantado Mayor de Galicia Don Diego Pérez Sarmiento: en campu d'azur trelce bezantes d'oru dispuestu en tres palos (armes de llinaxe), orlado cola inscripción que diz: "Don Diego Pérez Sarmiento Conde de Santa Marta, Adelantado mayor de Galisia". Hai dos escudos más dafechu borraos nel llau sur, otros dos nel llau Oeste y otru sueltu ente los garitones de la entrada principal nel llau Este.

Muséu Teófilo Calzada editar

Denominamos Muséu Teófilo Calzada a un edificiu donáu al pueblu por D Rosariu Calzada, en memoria del so pernomáu padre D. Teófilo Calzada. Doña Rosario pagó nel añu 2000, el costu del edificiu y punxo como condición la creación del Muséu Teófilo Calzada, nel que s'amuesen oxetos personales sos y oxetos del so padre y que se dedicara a la cultura, a la que'l so padre dedicó tola so vida. L'edificiu consta de trés sales. La primer sala en planta baxa, ta dotada d'ordenadores ya internet. La segunda sala na planta baxa ta preparada pa charres, coloquios y conferencies y la tercer sala na segunda planta ta preparada pa esposiciones.

Muralles editar

Esistieron dos puertes nesta población cercada. La puerta Sur que conducía a Palencia, caltién dellos restos y realizóse la so reconstrucción teórica. La puerta Norte que conducía a Monzón de Campos, de la cual caltiénse l'arcu que foi restauráu cola intervención de l'Asociación Esti arcu, asitiáu na parte norte de la población. Foi construyíu nel postreru terciu del sieglu IX, cuando les tropes de Reconquistar algamaron esti llugar. Lo cierto ye que la villa tuvo que sufrir les consecuencies de les tarrecibles campañes entamaes por Almanzor contra'l reinu de Lleón.

Ilesia parroquial editar

Ntra. Sra. de l'Antigua de Fuentes de Valdepero, de grandes dimensiones, ta dedicada a La nuesa Señora, so la advocación de "L'Antigua".

Esti bellu y grandiosu templu empezó a construyise nel sieglu XIII, siendo reformáu y ampliáu nos siguientes sieglos, especialmente nel XVI y XVII. Consta d'una sola nave, amplia y elevada, estremada en cuatro tramos, con murios de bona piedra de sillería. Lleva arcos de mediu puntu, cubrir con bóvedes de cañón con lunetos na nave y con bóveda de crucería na capiya mayor o presbiteriu. Tien dos portaes d'accesu. Una asítiase a los pies del templu, con arcu apuntáu. Otra ábrese nel llau de la epístola. Tamién apuntada, protexida con un grandiosu pórticu, enmarcáu tou pol atriu, siendo ésta pola so orientación, la utilizada de manera ordinaria. La torre, tamién de piedra, con dos cuerpos, llevantar a los pies del templu. Esta curtia descripción de la fábrica del templu pon yá de manifiestu, qu'atopamos ante un bien o monumentu de verdaderu interés cultural. Llau del Evanxeliu, sepulcru con figura yaciente, con inscripción perteneciente a Lázaro García, fináu en 1761. Nuna capiya, retablu neoclásicu del sieglu XVIII, con escultures de la mesma dómina: San Miguel, San Roque, San Antonio de Padua, San José y San Franciscu Xavier. Pintura exvoto de Doña Ana García, ufiertando a la virxe a los sos trés fíos, sieglu XVII. Pintura de San Bruno, sieglu XIX. Pintura de Santa Teresa, sieglu XVII. Retablu Rococó, de mediaos del XVIII, con escultures de Santu Domingu, San Vicente Ferrer, San Antonio y Virxe ensin vistir. Pintura de San José col Neñu, sieglu XIX. Retablu del sieglu XVII, con pintures de los cuatro Evanxelistes, San Joaquín, Santa Ana, San José y la Virxe del Carmen, sieglu XVIII. Presbiteriu: Retablu mayor, trazáu por Lucas Ortiz de Boar y executáu por Alonso de Pumar en 1711. Relieves y escultures atribuyíes a Pedro d'Ávila. Consta de bancu, un solu cuerpu y atriu en forma de cascarón. Nel bancu, relieves de l'Anunciación y la Visitación. Escultures: nel camerín tresparente, Virxe col Neñu; San Pedro, San Pablo, San Isidro Llabrador y el Salvador. Nel atriu, los cuatro Evanxelistes y relieve de la Coronación de la Virxe. Llau de la Epístola: Pintura de la Virxe col Neñu, del sieglu XVII. Retablu barrocu, del primer cuartu del sieglu XVII, con escultures de Santa Bárbara, atribuyible a Pedro d'Ávila, primer cuartu del sieglu XVIII. Pintures de la Verónica, sieglu XVII y pintures de finales del sieglu XVI d'estilu de Gregorio Martínez, que representen a Santu Domingu, San Francisco, San Xuan Bautista, San Xuan Evanxelista, Santa Catalina, Santa Cristina, San Esteban y San Llorienzo. Pintura de La nuesa Señora de Popolo, sieglu XVIII. Retablu Rococó, postreru terciu del sieglu XVIII, con escultures de San Miguel, San Pablo Ermitañu, San Bernardo y l'Inmaculada. Pintura d'un exvoto fecháu en 1685. Retablu Barrocu del tercer cuartu del sieglu XVII, con escultura de crucifixu, mediaos del sieglu XVI, del círculu de Juan de Balmaseda; Virxe d'un calvariu tercer cuartu sieglu del XVI, Cristu Resucitáu, finales del sieglu XVI, y Ecce Homo de vistir, del sieglu XVIII. Lucillo sepulcral de Don Andrés Calvo, primer cuartu del sieglu XVI. Pila bautismal de gallones, sieglu XVI. Coru: Ufierta antepechu platerescu, primer cuartu de sieglu XVI, caxa d'órganu barroca de mediaos del sieglu XVIII. Sacristía: Dos espeyos del sieglu XVIII, con cornucopias d'estilu rococó. Cajonería del sieglu XVII, con escultura de Crucifixu de la mesma dómina. Pintura de la Doliosa del sieglu XVIII. Pintura de Cristu a la columna, fecháu en 1797. Pintura de la Piedá, del sieglu XVII y otra de Cristu cola cruz arrecostines, del sieglu XVII. Llaváu del sieglu XVII. Situación: La ilesia ta enclavada nel centru del pueblu, na so zona más alta.

Ermita de San Pedro editar

Asítiase a unos quinientos metros al este del pueblu nel llugar onde n'otru tiempu esistió'l nucleu habitáu. El titular ye San Pedro, anque la devoción popular dedicára-y a la Virxe del Consuelu. Construyida nun altu dende'l que s'acolumbra'l castiellu y el pueblu. Trátase de la típica ermita solitaria y llena d'encantu, ye una construcción de finales del románicu llevantada en piedra de sillería mientres los primeros años del sieglu XIII. Consta de capiya mayor cuadrada cubierta con bóveda de crucería y un cuerpu d'ilesia formáu por trés naves separaes por columnes y cubiertes con cubrición de madera. Nel esterior atopa una espadaña d'un solu cuerpu; anexu a esto, atópase'l campusantu con sepultures modernes y delles antigües importantes. Nel muriu de la epístola abrió un arcosolio apuntáu destináu a enterramientu que foi cegáu en redol a los sieglos XVII y XVIII, utilizándose como parte de relleno dos talles de madera que representen a la Virxe y a San Juan, que formaben parte d'un Calvariu. Estes talles fueron afayaes va unos años y restauraes. Anguaño puede almirase esti conxuntu de Calvariu góticu na ilesia parroquial de Ntra. Sra. de l'Antigua. Nel so interior tien l'altar mayor dedicáu a San Pedro, cola so escultura sedente, de traza bien carauterística y un retablu góticu con numberoses tables de la escuela castellana (con influencia flamenca). Estes tables vender nel añu 1959 pa realizar obres d'importancia na ilesia parroquial y na recontracción de la so torre. Tamién na ermita realizáronse obres d'arreglu y arreglu por aciu aportaciones de los fíos del pueblu, que caltienen el ciñu a les tradiciones de la so tierra.

Fiestes editar

  • La nuesa Señora l'Antigua: 15 d'agostu.
  • La Virxe del Consuelo: 8 de setiembre.
  • Cristu de Varlozado: 14 de setiembre.
  • San Isidro Llabrador: 15 de mayu.

Festival Castillo Máxicu editar

Pel branu de 2012 inauguróse un festival de maxa col nome Castillo Máxicu col marcu del Castiellu de Los Sarmiento de Fuentes de Valdepero. Esti festival ta entamáu pola Diputación de Palencia y so la direición artística del magu palentín Ángel Simal.

Nos sos dos primeres ediciones les actuaciones tuvieron llugar nel patiu d'armes de la Fortaleza de Fuentes de Valdepero, sicasí foi tanta l'arribación de publico que na so tercer edición, treslladáronse les actuaciones a la parte esterior del Castillo. Anguaño les actuaciones tienen llugar na plaza mayor de Fuentes de Valdepero, a apenes unos metros de la muralla del Castillo.

Dalgunos de los meyores ilusionistes d'España pasaron pol escenariu d'esti festival:

Ediciones del festival:

Añu | width="312" | Actuaciones

2012

17 Julio -€“ Ángel Simal

20 Julio -€“ Freddy Varó

28 Julio -€“ Amélie

1 Agosto -€“ Héctor Mancha

7 Agostu -€“ Eric Malesys

10 Agosto -€“ Ángel Simal

2013

16 Julio - Alberto de Figueiredo

21 Julio -€“ Brando y Silvana

23 Julio -€“ Jaime Figueroa

30 Xunetu -€“ Magu Tucu

4 Agosto -€“ Jesús Duque

6 Agostu - Edama

2014

8 Julio - Murphy

15 Julio -€“ Christian Miró

22 Julio -€“ Fernando Arribas

29 Julio -€“ Ángel Simal

3 Agosto - tresmagos@.son

12 Agostu - Amélie

2015

7 Julio -“ Nuel Galán

14 Xunetu -€“ El Magu Toño

21 Xunetu - Pepín Bágara

28 Julio -€“ Mag Marín

4 Agostu - Nano Arranz y David Ruiz

11 Agosto - Daniel Ka

2016

5 Julio - Héctor Sansegundo

12 Julio -€“ Iván Ojeda

19 Julio - Pablo Cánovas

26 Julio - Jaime Figueroa

2 Agostu -€“ G.Alexander

9 Agostu -€“ Edama

16 Agostu -€“ Lautaro

23 Agosto -€“ Samuel Arribas

2017

4 Xunetu -

Galería de semeyes editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. SERRANO, Luciano (ed.). Coleición diplomática de San Salvador del Moral. Valladolid: Cuesta, 1907, p. 223
  3. ABC (ed.): «Una tromba d'aire destrúi'l pueblu palentín de Fuentes de Valdepero» (castellanu) (13 de xunetu de 1935). Consultáu'l 15 d'agostu de 2016.
  4. La Vanguardia (ed.): «Una tromba d'aire destruyó un pueblu de la provincia de Palencia» (castellanu) (13 de xunetu de 1935). Consultáu'l 15 d'agostu de 2016.

Enllaces esternos editar