Guerra civil de Nixeria

(Redirixío dende Guerra civil nixeriana)

La Guerra Civil de Nixeria, tamién conocida como Guerra de Biafra (6 de xunetu de 1967 a 13 de xineru de 1970), foi'l conflictu armáu políticu-étnicu causáu pol intentu de secesión de les provincies del sureste de Nixeria sol nome de República de Biafra. La guerra saltó a los medios pola fame en diverses zones sitiaes, y la consecuente acusación de xenocidiu procedente en gran midida de los igbo d'estes rexones. Bernard Kouchner y otru doctores franceses que tuvieron na Biafra sitiada crearon, en 1971, la ONG Médicos Ensin Fronteres como resultáu de la guerra.[15]

Guerra civil de Nixeria
Fecha 6 xunetu 1967 → 15 xineru 1970
Llugar Biafra, Nixeria
Causes Independencia unillateral de Biafra
Resultáu Victoria nixeriana
Belixerantes
Nixeria
Exiptu (EAF)[1]
Sofitaos por:
XRSS
Reinu Xuníu
Sudán
Siria
Níxer
Arabia Saudita
Estaos Xuníos
Biafra
Benín
Mercenarios
Sofitaos por:
Sudáfrica
Rodesia
Israel
Francia
Portugal
Comandantes
Yakubu Gowon
Murtala Mohammed
Benjamín Adekunle
Olusegun Obasanjo
Odumegwu Ojukwu
Philip Effiong
Albert Nwazu Okonkwo
Fuercies en combate
85.000[2]-150.000[3](1967)
(probablemente 100.000)[4][5]
250.000 (1968)[6]
200.000[7]-250.000[3](1970)
10.000[5]-100.000[3](1967)
(probablemente 30.000)[2]
110.000 (1968)[8]
50.000[7]-100.000[9](1970)

Militares: 45.000[7]-100.000 muertos[10][11]
Civiles: 500.000[7]-3.000.000[12]muertos (probablemente 1.000.000)[11]
Movíos: 2.000.000 antes de la guerra y 4.500.000 mientres la guerra[13]
Abellugaos: 500.000[14]-3.000.000[6]
[editar datos en Wikidata]

Golpe militar editar

A Nixeria foi-y concedida la independencia total en 1960, como una federación de tres rexones, caúna reteniendo un sustancial grau d'autonomía. Entós los igbos componíen el 60 o 70% de la población del sureste, los fulani el 65% de los del norte y los yorubes el 75% de los del suroeste.

Los barruntos de fraudes nes eleiciones anteriores, la crisis económica, les acusaciones de corrupción a importantes funcionarios y la creciente polarización política llevaron el 15 de xineru de 1966 a un golpe militar per parte de los oficiales más nuevos del exércitu, na so mayoría igbos de mandos medios o baxos d'enclín izquierdista y empobinaos pol mayor Chukwuma Nzeogwu.

Sicasí, la mayoría del exércitu permaneció fiel al gobiernu y al so comandante en xefe, xeneral Johnson Aguiyi-Ironsi, quien rápido encarceló a los golpistes, restableció l'orde ya instauró un réxime militar, convirtiéndose en xefe d'Estáu en reemplazu del presidente Nnamdi Azikiwe, que s'atopaba en Londres recibiendo tratamientu médicu. El xeneral Aguiyi-Ironsi, un ibo de relixón católica, conocíu afectuosamente como “Johnny Ironside” dende la so dómina de comandante en xefe de les fuercies de les Naciones Xuníes na República del Congo, suspendió la constitución, eslleió tolos cuerpos llexislativos, prohibió los partíos políticos, nomó gobernadores militares en toles rexones y formó a un gobiernu, integráu por un Conseyu Supremu Militar y un Conseyu Executivu federal. Mentanto, creció la rensía nes rexones norte y oeste onde'l golpe militar foi interpretáu como una maniobra de los ibos pa faese col poder, esto diba especialmente en contra de los oficiales yorubas o ḥauses.

El 29 de xunetu de 1966, los nortizos realizaron un contra-golpe, dirixíu pol alférez coronel Murtala Mohammed. Esto asitió nel poder al alférez coronel Yakubu Gowon. Les tensiones étniques consecuencia de los socesivos golpes aumentaron y conducieron, en setiembre de 1966, a les masacres a gran escala de igbos cristianos residentes nel norte musulmán, produciéndose unes 8.000 a 30.000 muertes de igbos.[16]

El descubrimientu de grandes cantidaes de petroleu nel delta del ríu Níxer, cola so enorme rede de ríos y barraqueres na punta más al sur del país, ente les rexones del este y suroeste, llevó a les provincies del sureste a anexonase esta rexón pa ser autosuficientes y cada vez más prósperos. Sicasí, la esclusión del poder de les rexones orientales fizo que munchos tarrecieren que los beneficios llograos del petroleu fueren emplegaos en beneficiu de les árees del norte y suroeste, y non nel sureste. Toos estos factores llevaron a los igbos a reclamar la secesión.

La secesión editar

El gobernador militar del Sureste igbo, el coronel Odumegwu Ojukwu, aludiendo a les masacres nortices y al fraude eleutoral, anunció nel parllamentu sureñu la secesión de la rexón del sureste de Nixeria y proclamó el 30 de mayu de 1967 (29 de mayu en diverses fontes) la República de Biafra como nación independiente. Anque gociaben de la simpatía europea y de munches otres partes del mundu, namái cuatro países reconocieron l'acabante fundar república. Tamién se diz qu'una de les principales razones poles que Ojukwu proclamó la República de Biafra foi que nun reconocía a Gowon como xefe d'estáu yá que nun yera'l siguiente oficial na xerarquía militar tres Ironsi. Los distintos alcuerdos de paz, y especialmente el d'Aburi, Ghana (Alcuerdu de Aburi) nun tuvieron resultancia y los tiroteos siguieron.

Los estaos batallosos editar

Ente los distintos estaos que combatieron estrémense tres países:

  • Nixeria: con 60 millones d'habitantes (incluyendo los territorios seccionados), gobernáu por militares con recursos petroliferos y mayoría musulmana nel centru y norte. El so exércitu yera unu de los meyores d'África xunto al d'Exiptu y Sudáfrica.
  • Biafra: con 14 millones d'habitantes, ricu en petroleu con una mayoría ibo de 8 millones, cristianos y animistas.
  • República de Benín: estáu proclamáu por tropes biafreras llegó a tener 3 millones d'habitantes.

Guerra civil editar

Ofensives biafreras editar

El gobiernu nixerianu llanzó una "aición policial" pa recuperar el territoriu secesionista tres una meyora de les fuercies de Biafra en territoriu axacente non perteneciente a los igbos. La guerra empezó'l 6 de xunetu de 1967, cuando les tropes federales nixerianes avanzaron en dos columnes escontra Biafra. La columna derecha entró na ciudá de Nsukka, que cayó'l 14 de xunetu, ente que la columna de la izquierda tomó Garkem, que foi prindada'l 12 de xunetu. Pero Biafra respondió con una ofensiva'l 9 de xunetu, cuando 7.000 rebeldes moviéronse al traviés del ríu Níxer,[17] dende l'oeste escontra les tierres del centru del país, pasando pela ciudá de Benin City (tomada ente'l 11 y 16 d'agostu tres duros combates por 3.000 soldaos y milicianos biafreños al mandu del teniente coronel Victor Banjo ganando a los 300 defensores del gobernador, teniente coronel Ejoor),[17]que se proclamara tamién "república independiente", hasta algamar el 21 d'agostu la ciudá d'Ore, xustu sobre la frontera del estáu, a 130 milles al este de la capital de Nixeria, Lagos. Anque Benin City volvió a manes de los nixerianos el 22 de setiembre, Biafra cumplió con ésitu'l so primer oxetivu de sitiar el máximu de tropes federales de Nixeria posible. Precisáronse cuatro batallones de la Segunda División d'Infantería de Nixeria pa faer recular a Biafra y esaniciar les conquistes territoriales consiguíes na ofensiva. Pero los nixerianos fueron espulsaos tres veces al intentar cruciar el Níxer n'ochobre.

Contraataque nixerianu editar

Los nixerianos, nesi momentu, aselaron les sos ofensives y empezaron un periodu d'asediu a Biafra. Desembarcos anfibios de la flota naval nixeriana llevaron a la conquista de les ciudaes sureñes de Bonny, al sur de Port Harcourt, el 26 de xunetu y del puertu de Calabar el 18 d'ochobre per parte de miembros de la tercer división de Marina de Nixeria. Al norte, les fuercies de Biafra fueron obligaes a recular al so propiu territoriu, y la ciudá d'Enugu (capital de Biafra) foi prindada poles fuercies nixerianes de la Primer División d'infantería'l 4 d'ochobre de 1967. Los biafreños aguantaron nes tierres centrales igbos, siendo nel intre arrodiaos poles fuercies nixerianes.

Sicasí, la reorganización del exércitu nixerianu, la reticencia de l'armada biafreña a llanzar nuevos ataques y los efeutos del bloquéu naval, aereu y terrestre sobre Biafra llevaron a un cambéu nel equilibriu de les fuercies. El excéntrico conde suecu Carl Gustav von Rosen dirixó una brigada d'aviones miniCOINS (MFI-9b), la BAF o Fuercia Aérea de Biafra, formada por trés suecos y dos biafreños.

Emboscada de Abagana editar

El 31 de marzu de 1968 una columna de 6.000 soldaos nixerianos de la Segunda División al mandu del coronel Murtala Mohamed dirixir d'Enugu a Onitsha en 96 camiones per un camín selvático, cuando cerca del pueblu de Abagana fueron emboscados por fuercies rebalbes al mandu del mayor Jonathon Uchendu, col camín bloquiáu, arrodiaos y so un intensu fueu enemigo los soldaos fueron masacrados. Bien pocos llograron escapar, cuntáronse 7.000 cadabres (6.000 nixerianos y 1.000 rebeldes). Foi la mayor victoria de los biafreros y un humillante golpe al gobiernu nixerianu, que llevó a la destitución de Murtala Mohammed como comandante del área de Onitsha. Tres la batalla los nixerianos prefirieron arrodiar Biafra matando de fame a la so población, esperando qu'esta se debilitara p'atacar de nuevu.[18][19][20][21]

L'asediu de Biafra editar

 
Fotografía d'un pequeñu neñu sufriendo kwashiorkor nun campu de refuxaos de la guerra civil.

Dende 1968 d'equí p'arriba, la guerra cayó nunes llargues tables, coles fuercies nixerianes incapaces de realizar meyores significatives nes zones inda so control biafreño. Sicasí, otra ofensiva nixeriana, realizada d'abril a xunu de 1968, empezó a estrechar el círculu sobre Biafra, gracies a les meyores nos dos frentes del Norte y a la conquista de Port Harcourt el 19 de mayu de 1968. Esti asediu tuvo de resultes el desastre humanitariu de fame y inanición nes árees igbos, una y bones una de les táctiques más utilizaes poles fuercies nixerianes foi'l sabotage de les tierres de cultivu. Les imáxenes de neños biafreños afeutaos pola fame dieron la vuelta al mundu, ente que'l gobiernu de Biafra acusó a Nixeria d'utilizar la fame y el xenocidiu pa ganar la guerra, reclamando l'ayuda del restu de naciones.

Numberosos grupos de voluntarios entamaron vuelos d'ayuda a Biafra, con comida, medicines, ya inclusive n'ocasiones armes (según diverses fontes). Nixeria tamién acusó al gobiernu de Biafra de reclutar mercenarios estranxeros pa enllargar la guerra. Bernard Kouchner foi unu de los doctores voluntarios de la Cruz Roxa francesa que trabayó n'hospitales y centros de nutrición na sitiada Biafra. La Cruz Roja riquía a los sos voluntarios la firma d'un alcuerdu, consideráu por munchos (como Kouchner y los sos partidarios) como un alcuerdu-mordaza”, y diseñáu pa caltener la neutralidá de la organización, ensin importar les circunstancies. Kouchner y otru doctores franceses roblaron esti alcuerdu.

N'entrando nel país, los voluntarios, según los trabayadores d'hospitales y centros de salú biafreños, fueron atacaos pol exércitu nixerianu y fueron testigos de los asesinatos y inanición de civiles.

Kouchner foi tamién testigu d'estos acontecimientos, y particularmente del gran númberu de neños afamiaos. Cuando tornó a Francia criticó públicamente al gobiernu nixerianu y a la Cruz Roja pola supuesta complicidá de los sos comportamientos. Col respaldu d'otros doctores franceses, Kouchner asitió a Biafra nel centru de l'atención pública y reclamó una respuesta internacional pa solucionar la situación. Esti doctores, lideraos por Kouchner, vieron la inesistencia d'una organización humanitaria qu'ignorara les fronteres políticu-relixoses y que priorizara'l bienestar de les víctimes y en 1971 constituyeron Médecins Sans Frontières (Médicos ensin fronteres).

Mientres tou 1968 y parte de 1969, les dificultaes loxístiques fixeron que les fuercies federales nixerianes nun dieren el golpe de gracia a una guerra que se decantaba al so favor. A pesar de l'ayuda esterior y el dañu políticu causáu en Nixeria, l'área controlada pol gobiernu biafreño yera cada vez más y más pequeña. El 22 de marzu de 1968 cayó Onitsha, el 28 d'ochobre cayó Aba en poder de tropes nixerianes, el 18 de setiembre cayó Ogoja y Owerri. Pero en mayu de 1969, los biafreños llanzaron una ofensiva desesperada coles mires de caltener el desequilibriu ente los nixerianos y enllargar la esistencia de la nación separatista'l máximu posible, llogrando recuperar Owerri (26 de mayu) y Onitsha (23 de xunetu). Sofitáron-yos pilotos mercenarios estranxeros, que siguíen apurriendo comida, melecines y armes. Unu de los mercenarios más notables foi'l conde suecu Carl Gustaf von Rosen, que dirixó a cinco Malmö MFI-9 MiniCOINS, pequeños aviones con motor de pistones, armaos con llanzacohetes y ametralladores, nel ataque a los campos d'aviación militares de Nixeria en Port Harcourt, Enugu, Benin y Ughelli en xunu. Nesta acometida, consiguióse algamar dalgunos de los jets nixerianos (utilizaos p'atacar los aviones d'ayuda humanitaria) y trés de los seis bombarderos Ilyushin Il-28, usaos diariamente pa bombardear los pueblos y granxes de Biafra. Anque despreveníos ante la sorpresa de la ofensiva de Biafra, los nixerianos recuperáronse llueu y contuvieron a los biafreños lo suficiente como pa paralizar la so ofensiva. Los ataques aéreos biafreños esbarataron les operaciones de combate de la fuercia aérea nixeriana, pero namái mientres unos meses.

Les fuercies federales nixerianes llanzaron la so ofensiva final con 120.000 homes[16]contra Biafra el 23 d'avientu de 1969, con una gran acometida per parte de la tercer división Marine Commando, que consiguió estremar el territoriu biafreño en dos partes escontra finales d'añu. La ofensiva final, llamada “Operación viento de cola”, llanzóse'l 7 de xineru de 1970 cola incursión de la tercer división Marine Commando, sofitada pola primer división d'infantería nel Norte y la segunda nel Sur. Les ciudaes biafreñas d'Owerri y Uli cayeron el 9 y 11 de xineru, respeutivamente. El 13 de xineru cayó Amichi, el día anterior el líder rebalbu Effiong rindióse.

La guerra acabó'l 15 de xineru de 1970 cola rindición final de les fuercies de Biafra en Umuhaia, última ciudá controlada pol so exércitu. El 8 del mesmu mes, Ojukwu fuxó al exiliu escontra la república de Costa de Marfil, dexando los detalles de la rindición al so vicepresidente y socesor Philip Effiong. Pa sorpresa del restu del mundu, la mayoría de les represalies y masacres prometíes nun tuvieron llugar, ya intentóse de manera sincera la reconciliación.

Remortines editar

Más d'una docena de golpes tuvieron llugar en Nixeria dende 1960. La guerra foi bien costosa pa Nixeria en términos de vides humanes, dineru ya imaxe esterior. Envalórase qu'alredor de tres millones de persones morrieron pola mor del conflictu, básicamente por fame y enfermedaes;[16]cerca de 3 millones de igbos fuxeron a Camerún como abellugaos mientres el conflictu (otru millón fuxo mientres el caos previu a la guerra).[22]La reconstrucción, impulsada pol dineru procedente del petroleu, foi rápida. Sicasí, les antigües tensiones étniques y relixoses siguieron caracterizando la vida política nixeriana. El gobiernu militar caltuvo'l poder mientres munchos años, y los habitantes de les árees productores de petroleu reclamaben una repartición xusta de los beneficios procedentes del combustible. Aprobáronse lleis poles cualos los partíos nun podía tener oríxenes étnicos o tribales. Sicasí, esti puntu foi malo de llevar a la práutica.

El 29 de mayu de 2000, el periódicu The Guardian of Lagos informó que'l presidente Olusegun Obasanjo retiraba los cargos contra tolos militares que llucharon pola secesión de Biafra na Guerra civil nixeriana. Nuna retresmisión nacional, afirmó qu'esta decisión taba basada nel principiu de que "la xusticia tenía de tar siempres anidiada pola compasión". Tamién se cree que Obasanjo intentó al traviés de les sos declaraciones apangar a los igbos, yá que, mientres les eleiciones que tuvieron llugar l'añu anterior, recibiera un respaldu eleutoral masivu d'estes rexones.

Cronoloxía editar

Cronoloxía de la guerra civil de Nixeria:[23]

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Inglés Egyptian Air Force
  2. 2,0 2,1 Nkwocha, 2010: 156
  3. 3,0 3,1 3,2 Karl DeRouen & O. K. Heo (2007). Civil wars of the world: Major conflicts since World War II. Tomu I. Santa Bárbara: ABC CLIO, páxs. 569. ISBN 978-1-85109-919-1.
  4. Alfred Obiora Uzokwe (2003). Surviving in Biafra: The Story of the Nigerian Civil War : Over Two Million Died. Lincoln: iUniverse, pp xvi. ISBN 978-0-595-26366-0. Principalmente ḥauses y yorubes.
  5. 5,0 5,1 Dr. Onyema Nkwocha (2010). The Republic of Biafra: Once Upon a Time in Nixeria My Story of the Biafra-Nigerian Civil War - A Struggle for Survival (1967-1970). Bloomington: AuthorHouse, páxs. 25. ISBN 978-1-4520-6867-1.
  6. 6,0 6,1 Biafra War. Global Security.
  7. 7,0 7,1 7,2 7,3 Phillips, Charles, & Alan Axelrod (2005). "Nigerian-Biafran War". Encyclopedia of Wars. Tomu II. New York: Facts On File, Inc., ISBN 978-0-8160-2853-5.
  8. West Africa. Londres: Afrimedia International, 1969, páxs. 1565.
    Malnutrition affects adults less than children, half of whom have now died, reports Debrel who also describes the reorganisation of the Biafran army after the 1968 defeats, making it a "political" army of 110,000 men; its automatic weapons, (...).
  9. Stan Chu Ilo (2006). The Face of Africa: Looking Beyond the Shadows. Bloomington: AuthorHouse, páxs. 138. ISBN 978-1-4208-9705-0.
  10. Paul R. Bartrop (2012). A Biographical Encyclopedia of Contemporary Genocide. Santa Bárbara: ABC-CLIO, páxs. 107. ISBN 978-0-313-38679-4.
  11. 11,0 11,1 Bridgette Kasuka (2012). Prominent African Leaders Since Independence. Bankole Kamara Taylor, páxs. 331. ISBN 978-1-4700-4358-2.
  12. Ndirangu Mwaura (2005). Kenia Today: Breaking the Yoke of Colonialism in Africa. Nairobi: Algora Publishing, páxs. 214. ISBN 978-0-87586-320-7.
  13. Godfrey Mwakikagile (2001). Ethnic Politics in Kenia and Nixeria. Huntington: Nova Publishers, páxs. 176. ISBN 978-1-56072-967-9.
  14. DeRouen & Heo, 2007: 570
  15. 1971 : La création de Médecins Sans Frontières. Médicos ensin Fronteres.
  16. 16,0 16,1 16,2 Global Security - Biafra War
  17. 17,0 17,1 Midwest Invasion of 1967
  18. Gilles Caron, Mort au Biafra!, édition Solar, Paris, 1968.
  19. Blunders of the Nigerian Civil War-10
  20. Heores of Biafra and the new generation
  21. Dictionary of Battles and Sieges: A-Y, Tony Jaques, páxs. 2, Greenwood Publishing Group, 2007.
    Abagana. 1968. Biafra War
    Supporting the siege of rebel-held Onitsha by Nigerian Federal forces under Colonel Murtala Mohammed, a weakly escorted Federal convói of almost's 100 trucks was ambushed to the northeast at Abagana by Biafra Major Jonathon Uchendu. When the two escorting armoured cars fled, the column was burned and destroyed, cutting supplies to the siege, but Onisha was already doomed (31 March 1968).
  22. Case Study Archiváu el 14 de febreru de 2017 na Wayback Machine.
  23. Atles Xeográficu Universal y de Chile, editorial Océanu, 2001, Barcelona, editores: Ana Biosca, Daniel Torras & María Villalba, páxs. 278. ISBN 84-494-1132-7.