Historia de Nixeria

La pallabra Nixeria foi acuñada pola escritora británica Flora Shaw, pa dar nome a la colonia que'l so maríu, lord Frederick Lugard, ayudó a conquistar y entamar. Sicasí, la historia de Nixeria tien el so entamu muncho primero de la dómina colonial.

Imaxe de terracota de la Cultura Nok, (Muséu del Louvre)

Prehistoria y primeres cultures editar

En tiempos prehistóricos, grupos de cazadores, pescadores, pastores y llabradores de color moricu fuéronse estendiendo progresivamente pola sabana nixeriana hasta la franxa de monte tropical. Les investigaciones arqueolóxiques atoparon evidencies de la presencia humana nel suroeste de l'actual Nixeria a lo menos 9000 años antes de la Era Cristiana

Cultura Nok editar

La primer cultura conocida que se desenvolvió en territoriu nixerianu ye la Cultura Nok, que florió ente los sieglos VI y I e.C. na zona del ríu Benue.

Yoruba editar

 
Cabeza masculina de terracota de Cultura d'Ife, s. XII-XIV)
 
Cabeza personaje Femenín Ifé

Darréu, ente los sieglos X y XIV, una nueva cultura nixeriana creció en redol a Ife, ciudá sagrada del pueblu yoruba. Carauterístiques d'ella son unes belles cabeces humanes en latón y terracota, que les sos almirables faiciones recuerden les del arte griego del sieglu VI e.C. ; estes cabeces utilizar pal cultu de los antepasaos, cuantimás nes ceremonies relixoses, y tamién nes de circuncisión de los mozos.

Reinu de Nri editar

Tamién nel país ibo atopáronse oxetos de bronce y de cobre que denotan la esistencia d'una cultura avanzada ente los sieglos VIII y X; l'Estáu ibo más tempranu foi Nri, que surdió escontra'l 900 d. C.

Reinu de Benín editar

Amestáu a la tradición yoruba, surdió escontra'l sieglu XII el Reinu de Benín, al suroeste del delta del ríu Níxer, que'l so fundador foi, según paez, Eveka, príncipe procedente de Ife. D'ellí paez ser que tamién procedía la téunica que dexó'l surdimientu d'un arte estatuario en bronce bien estimable: cabeces de reis y reines, animales, so relieves qu'afataben la fachada de los palacios reales, etc.

Estaos ḥausa editar

La parte norte del país tuvo en contautu colos vecinos reinos de Ghana, Malí, Kanem-Bornu y Songhai y, a partir del sieglu XIV, recibió influencies islámiques. En dicha zona, l'amiestu de la población negra sudenesa con beréberes y árabes anició'l pueblu ḥausa, que creó una organización política de ciudaes estáu (Kano, Daura, Gobir, Katsina, Zaria, Biram, Rano) dedicaes al comerciu de sal, oru y esclavos colos Estaos del norte d'África, y qu'algamaron el so apoxéu ente los sieglos XV y XVII. Asina, la ciudá de Kano convertir nun importante centru comercial y tuvo rellacionada col Sudán occidental.

La situación camudó cola llegada de los pastores fulanis (o peules) que, dende escontra tiempu, empezaren a enfusar colos sos ganaos en territoriu ḥausa. En 1790, Usman dan Fodio, un fulani que vivía nel Estáu ḥausa de Gobir, rompió colos sos gobernantes y proclamó contra ellos la guerra santa, basándose en que los reis ḥausa yeren pocu menos que paganos. El movimientu encabezáu por Dan Fodio implicó la sustitución de les vieyes dinastíes ḥausa por emires fulanis, el más importante de los cualos va ser el de Sokoto.

Imperiu oyo editar

Mientres el postreru terciu del sieglu XV, la mariña nixeriana foi esplorada polos portugueses. En 1485 llegó a Benín la espedición de Joao Alfonso d'Aveiro -que traxo les primeres armes de fueu y les primeres granes de cocu-, empecipiándose dende entós un siguíu comerciu colos europeos, centráu principalmente en tratar d'esclavos, al empar que faíen la so presencia los primeros misioneros cristianos. El tráficu d'esclavos llegó a adquirir tal magnitú que la rexón pasó a conocese como “Mariña de los Esclavos”.

Cuando s'estableció'l comerciu atlánticu coles potencies europees, delles ciudaes estáu llocales, como Benín y la yoruba Oyo, fixéronse poderoses política y económicamente, ente qu'otres, como Ife, tornaben, anque esta postrera caltuvo la so importancia como centru relixosu. Oyo, en cantu de la sabana ente Ife y el ríu Níxer, supo esplotar la so posición p'actuar como intermediariu comercial y pudo entamar un exércitu de caballería nes praderíes llibres de mosca tsé-tsé. Mientres el sieglu XVII, Oyo impunxo la so supremacía'l reinu de Nupé y sobre los sos parientes yoruba, establecíos más al sur, y gran parte del comerciu d'esclavos de Nixeria treslladar dende Benín a puertos como Badagri y Lagos.

Periodu precolonial 1500-1800 editar

Estaos igbo editar

Otru importante esportador d'esclavos foi la confederación liderada polos aru, una cla d'orixe mistu” igbo y ibibio, que la so patria taba na rexón próxima al ríu Cross. Dende finales del sieglu XVII, los aru construyeron una complexa rede d'aliances y trataos con munchos de los clanes ibo y el so famosu oráculu, Chukwu, pasó a ser por demás respetáu. Asina, la so influencia relixosa como sacerdotes del oráculu, xunto con una combinación de comprendoria comercial y habilidá diplomática, dexó a los aru crear un importante imperiu mercantil al este del Níxer.

Los igbos del interior sirvíen d'intermediarios comerciales colos pueblos de la mariña, que-yos vendíen sal y mercáben-yos esclavos pa vendelos a los europeos. Yeren una comunidá pocu estructurada, anque prauticaron dende bien antiguu'l comerciu a llarga distancia, como lo demuestra l'usu de minerales importaos pa l'artesanía del bronce.

 
Mázcara de marfil del Reinu de Benín, sieglu XVI (Nueva York, Metropolitan Museum of Art)

Akwa Akpa (Vieya Calabar) editar

Nel delta del Níxer tamién se fueron constituyendo pequeños Estaos pa controlar los beneficios de tratar. Atopamos asina frente a un ensame de pequeñes ciudaes de constitución aparentemente “republicana” (Vieya Calabar, Brass) o monárquica (Bonny o Nueva Calabar), qu'utilizaben les instituciones tradicionales de les sociedaes acéfales, secretes, pa caltener una apariencia d'autoridá. El representante de la familia fundadora de la ciudá o aldega, que na tradición africana gociaba de cierta preponderancia xerárquica, presidía l'asamblea del pueblu; solía tener al so cargu la representación de la comunidá frente a los estranxeros a que los sos güeyos apaecía como un verdaderu xefe, anque la mayoría de les vegaes nun exercía n'absolutu la correspondiente autoridá. Na práctica'l poder taba en manes d'una oligarquía de la riqueza que se sofitaba nel xuegu de les citaes asociaciones de calter relixosu o militar.

Finales del sieglu XVIII editar

Escontra finales del sieglu XVIII, dempués de más de tres siglos de comerciu européu, nes mariñes de l'actual Nixeria la influencia europea nun se dexara sentir demasiáu y la de les misiones tamién fuera escasa; namái los primeros portugueses interesárense na espansión del cristianismu.

Foi nesi tiempu qu'empezó la decadencia de Oyo y, con ella, una dómina de grandes cambeos. Según la tradición, la descomposición del Imperiu de Oyo empecipiar escontra 1793 cuando'l alafin (rei) Aole cometió'l sacrilexu de querer atacar la ciudá d'Apomu, que dependía de Ife, ciudá santa de los yorubes. Al ser refugáu, suicidar escontra 1796; siguió depués un interregno d'una ventena d'años, que foi un periodu d'inestabilidá política y económica (1797-1817).

Ello ye que la situación respondió en gran parte a los tresformamientos que taben empezando a operase tantu nel norte como nel sur. Nel norte, los musulmanes fulani-ḥausa, sol mandu de Osman dan Fodio, conquistaron el reinu de Nupé y, dende ellí, avanzaron escontra la rexón yoruba septentrional. La zona, na que l'Isllam convertir na relixón d'Estáu, foi estremada n'emiratos dependientes de Sokoto. Tomar de Ilorin (1832) provocó la disgregación definitiva del Imperiu de Oyo. La barrera fulani cerraba la principal fonte d'esclavos y les lluches intestinas acabaron de sumir al país nel tracamundiu. La población viose obligada a emigrar en masa y a instalase na redoma de la rexón montiega, nel Nuevu Oyo, escontra 1837.

Nel sur, a partir de la década de 1810, dellos pueblos empezaron a solmenase'l xugu de Oyo y a combatir unos contra otros pa estender les sos fronteres y controlar les rutes comerciales. Por cuenta de estes guerres (les guerres yorubas”), gran númberu de cautivos foi amenorgáu a la esclavitú, convirtiéndose esta zona n'unu de los mercaos esclavistes más importantes d'África occidental. Asina, nuevos centros de poder -Ibadán, Abeokuta, Owo y Warri- pasaron a apostase'l control del tráficu negreru, nun momentu en que los británicos non solo abandonaren de dichu tráficu sinón que, amás, dedicar a escorrer a los barcos de los tratantes d'esclavos. So presión británica, la gran mayoría de les restantes potencies marítimes europees aceptaron gradualmente declarar illegal el comerciu de persones.

Periodu británicu editar

Abolición de la esclavitú editar

L'abolición de tratar marcó un viraje decisivu en tol sur de l'actual Nixeria. La crisis foi superada pola readaptación de los xefes de la mariña qu'entamaron un codalosu mercáu del aceite de palma, polo que la zona foi denomada “los Ríos d'Aceite” (Oil Rivers). L'aniciador foi'l rei Opubu “el Grande”, de Bonny (1792-1830), quien tomó la iniciativa de simultanear el tráficu d'aceite col d'esclavos, basando la so prosperidá nuna flota de grandes piragües armaes con pequeños cañones. Pero, el poderíu de los pueblos mercaderes de la mariña foi progresivamente frayáu pola meyora británicu.

Esploración editar

En 1830, los hermanos Richard y John Lander —Richard fuera l'únicu sobreviviente de la espedición de Hugh Clapperton— que botaren la so embarcación nel Níxer mediu, llegaron, pa plasmu de tol mundu, a los Ríos d'Aceite, constatando con seguridá qu'estos constituyíen a cencielles el delta del Níxer, que la so desaguada ignorar hasta entós. El Reinu Xuníu, qu'inda non s'interesó oficialmente por esta rexón que paecía ensin futuru, una vegada que s'hubo descubiertu que se trataba del delta del Níxer camudo d'opinión. Los mercaderes británicos frecuentaron muncho más la zona y el cónsul británicu na islla de Fernando Po foi declaráu competente nos asuntos del delta.

Colonia de Lagos editar

En 1861, cola escusa d'evitar los enfrentamientos ente africanos, la ciudá de Lagos ye ocupada y convertida en colonia de británica, empecipiándose con ello la penetración. Venti años dempués, el cónsul de Reinu Xuníu en Fernando Po pasó a morar en Calabar, teniendo so'l so xurisdicción toa'l territoriu costeru dende Lagos a Camerún.

Paradóxicamente, la gran depresión económica de 1873-1895 tuvo un efeutu dinámicu sobre la espansión europea: la exasperación de les rivalidaes comerciales llevó a los comerciantes y a los alministradores llocales a promover un nuevu equilibriu políticu. De 1851 a 1881, el preciu del aceite de palma cayó de 40 a 22 llibres la tonelada. Frente al amenorgamientu de los sos márxenes de beneficios, les compañíes de Lagos (12 en 1880, solo 5 en 1892) viéronse enfrentaos a dos oxetivos contradictorios: aumentar la masa del productu y el preciu de les mercancíes qu'intercambiaben colos nativos, tou coles mesmes. La crisis causó una guerra comercial, non solo ente ingleses y franceses, sinón tamién ente europeos y africanos. Los Estaos productores nativos tamién tomaron midíes coercitivas; el fraude aumentó per dambes partes y el zarru de les rutes comerciales fíxose cada vez más frecuente. Coles mesmes, como munchos xefes del interior vivíen entá del comerciu negreru de contrabandu, cuando esti resultó impracticable recurrieron, de manera natural, a los sos procedimientos tradicionales: el saquéu de los vasallos y el tributu. Pero, estos métodos paecíen cada vez más anacrónicos nel mundu del capitalismu internacional. Ello dio llugar a la intensificación del movimientu intervencionista: los comerciantes británicos reclamaron proteición, superflua mientres los negocios fueren prósperos. La Cámara de Comerciu de Lagos, venceyada colos puertos de la metrópolis, responsabilizó del marasmo a les xefatures natives. Les compañíes taben sofitaes polos alministradores llocales quien, inquietos al ver avanzar a los franceses y alemanes nes rexones vecín y deseosu de desaniciar la mediocridá del presupuestu colonial por aciu la espansión escontra l'interior de los ingresos aduaneros, amosaron l'enclín a asitiar, en munchos casos, a la metrópolis ante los fechos peracabaos.

Un negociante británicu natural de la islla de Man, George Goldie, más tarde sir George Taubmann Goldie, interesar pol Níxer a partir de 1877. Tomó rápido'l control del comerciu nel delta y constituyó la United African Co., qu'en 1882 convertir na National African Co. Ltd. En cierta midida repite la operación de Cecil Rhodes n'África del Sur y, en connivencia col Gobiernu británicu, remonta'l cursu del Níxer que los franceses tán intentando baxar dende l'interior.

Protectoráu del delta nixerín editar

Sicasí, al anunciase la convocatoria a la Conferencia de Berlín sobre África, el Gobiernu británicu decide que ye hora d'intervenir de manera oficial. En 1884 unvia un axente, Hewett, provistu col títulu de cónsul de Calabar, por que concluya oficialmente alcuerdos colos xefes llocales del delta del Níxer. Al añu siguiente, el Parllamentu británicu ratifica los alcuerdos alcanzaos na Conferencia de Berlín y constitúi el protectoráu del delta nixerín (Oil Rivers Protectorate), que la so sede taba en Calabar. Pero, mientres llargu tiempu, esti protectoráu permaneció siendo puramente teóricu.

En realidá, siguía siendo Goldie el qu'actuaba. Ye la so compañía, que remonta'l Níxer, la que va concluyir alcuerdos nel país ḥausa, principalmente col emir de Sokoto. En 1886, la firma recibe del Gobiernu británicu'l monopoliu del comerciu nel Baxu Níxer, convirtiéndose na compañía privilexada Royal Niger Co., chartered and limited, inesperáu mediu de respetar el compromisu tomáu en Berlín sobre'l control de la navegación nel ríu colos menores gastos. Sicasí, Goldie tien de defender el so monopoliu contra les empreses de los franceses, qu'empiecen a baxar el Níxer. Una espedición francesa sobre'l ríu ye refugada en 1889 por una tribu aliada de la compañía.

Conquista militar editar

 
Lord Frederick Lugard.

Pero, habiendo'l franceses sometíu Dahomey, Goldie tarrez polos sos proyeutu nel país ḥausa y pide ayuda a Frederick Lugard, un antiguu oficial del exércitu de la India reclutado pola African Lakes Co. en 1888 y que yá dio pruebes de les sos dotes como militar y alministrador pacificando Uganda. Lugard toma'l mandu del exércitu priváu de la compañía de Goldie (subvencionada, per otra parte, pol Gobiernu británicu) y en 1897 empieza a exercer la so autoridá nel norte del territoriu que se va llamar Nixeria. Pero, los trataos roblaos apresuradamente pola Compañía colos emires y col sultán de Sokoto conviértense práuticamente en lletra muerta. Les sos campañes contra'l Nupe y contra Ilorin marcaron el cayente d'una empresa que, finalmente, foi incapaz d'establecer unes redes comerciales series y que nun taba en condiciones d'asumir coles mesmes una verdadera guerra de conquista contra los nativos y contra les ambiciones franceses. En 1898, un alcuerdu francu-británicu delimita les fronteres, dexando a los franceses l'accesu al Chad. La Compañía pierde'l so monopoliu, anque continua la so actividá comercial tomando'l nome de United Africa Co. (recordando la primitiva designación de United African), acomuñada a la firma Unilever pa la esplotación del aceite de palma y práuticamente absorbida por ella.

El 1 de xineru de 1900, constitúyese'l Protectoráu del Norte de Nixeria (Northern Nixeria Protectorate) y Lugard ye nomáu altu comisariu del mesmu. La so xera va consistir, per una parte, en poner términu al tráficu d'esclavos esistente nos emiratos fulanis (va precisar dellos años pa casi consiguilo) y, por otra, en cortar el camín a cualquier intentu de meyora francesa, col fin d'entamar el protectoráu. Lugard instituye entós el sistema, típicamente británicu, de l'alministración indireuta y de les “native authorities”, llindando la intervención de los axentes británicos al caltenimientu del orde, la llimitación del tráficu comercial coles posesiones franceses y la supresión del tráficu d'esclavos.

El sur de Nixeria forma tamién un protectoráu, dixebráu en principiu de la colonia y el protectoráu de Lagos, que s'estiende sobre'l país yoruba. Esti Protectoráu del Sur de Nixeria (Southern Nixeria Protectorate) se anexona tamién el reinu de Benín, que fuera ocupáu militarmente polos británicu en 1897.

En 1906, la colonia y el protectoráu de Lagos fundir col Protectoráu del Sur de Nixeria. Finalmente, pa completar la unificación, recúrrese nuevamente a sir Frederick, que coles mesmes s'atopaba en Hong-Kong, y en 1912 confíase-y el gobiernu de los dos protectoraos, el del Norte y el del Sur. Dos años dempués, ye nomáu gobernador de la nueva y unificada Colonia de Nixeria, que s'acaba de crear. Los emires nortizos son calteníos, obviamente so supervisión británica, lo mesmo que'l Conseyu llexislativu de Lagos que, pela so parte, tien d'incorporar dos africanos. El gobernador xeneral de la colonia va tar asistíu por un Gran Conseyu compuestu por funcionarios, que formen la mayoría, por siete homes de negocios británicos y por seis xefes africanos. Prohibir a los europeos tener tierres y les escueles corániques tradicionales caltener nel norte y les misiones cristianes nel sur.

Nixeria colonia británica editar

 
Bandera de la Colonia de Nixeria

Apenes entamada la colonia, españó la Primer Guerra Mundial (agostu de 1914), mientres la cual les tropes nixerianes, dirixíes polos xenerales británicos Charles Dobell y Frederick Cunliffe, intervinieron viviegamente na conquista de Camerún y darréu na campaña del África Oriental Alemana. Mientres duró'l conflictu, el gobiernu colonial destinó una gran parte del presupuestu nixerianu al esfuerciu de guerra imperial. Amás, Lugard tomó midíes p'amontar la recaldación impositiva lo qu'anició un fuerte descontentu, especialmente nel sur, y contribuyó a provocar disturbios y protestes contra la política británica. En 1919, Hugh Clifford asocedió a Lugard como gobernador xeneral.

En 1920, la Lliga de Naciones asignó la zona noroeste del antiguu Camerún alemán al Reinu Xuníu, que les alministró como la parte de Nixeria, y llueu esti país tresformar nuna de les colonies que mayores beneficios brindaba al Reinu Xuníu. Asitiáu por entero fora de la zona desértica, los sos recursos yeren numberosos: nel norte cultivábase'l cacagüés, el miyu y l'algodón y la cría d'animales domésticos yera importante; nes húmedes sabanes y selves del sur llográbase aceite de palma, cacáu y maderes; a esto había qu'añader importantes recursos minerales. Esistíen bonos puertos y una escelente vía de penetración pelos ríos Níxer y Benue, complementada por una rede de ferrocarriles. Pero, había un problema: la diversidá de poblaciones. Cuntábense más de 250 dialeutos y la única llingua de comunicación yera l'inglés; d'ende que se llamara a Nixeria "la India d'África".

Ye que'l país yera la resultancia de la división y del montaxe efeutuaos por lord Lugard antes de la Primer Guerra Mundial, y poques coses venceyaben a les trés rexones en que la colonia foi subdividida. El Norte taba principalmente pobláu polos ḥauses y los fulanis, pero a estos pueblos musulmanes sumábense poblaciones paganes bien diverses (tivs, nupes); nel Oeste apoderaben los yorubas y los sos parientes los binis, musulmanes y cristianos protestantes, ente que nel Este yeren mayoría los ibos, ente los que l'aición de los misioneros cristianos -principalmente católicos- tuvo grandes ésitos.

A estes diferencies étnicu y relixosu añadieron les de la evolución. Como n'otres partes, les rexones costeres, en contautu dende faía enforma tiempu colos europeos, tomaron ventaya nel campu de la occidentalización y de la enseñanza. Numberosos nixerianos d'eses zones, na so mayoría ibos, estudiaron ya inclusive se doctoraron n'universidaes europees y estauxunidenses, surdiendo adulces una elite educada y bien formada. Asina, los ibos fueron ocupando, pol so nivel de formación y el so espíritu d'iniciativa, importantes posiciones na alministración pública, nes empreses y nes fuercies de seguridá, estendiéndose por tol país. Pero esto, xunto con ciertu enclín a considerase indispensables, fizo que los sos compatriotes tomárenlos pocu apreciu. Los ibos tamién apurrieron a Nixeria'l so primera gran líder políticu, Nnamdi Azikiwe.

Benjamin Nnamdi Azikiwe, familiarmente llamáu "Zik" yera un ibo nacíu, sicasí, en Nixeria del Norte. Dempués d'estudiar en Pennsylvania, vuelve a Lagos en 1934 y funda un movimientu de mocedá, el Nixeria Youth Movement (NYM) y dellos periódicos ("la prensa Zik").

Sicasí, en 1941 un yoruba, Obafemi Awolowo, qu'estudiara en Londres, quitó a Azikiwe el control del movimientu xuvenil y, darréu, reorganizar como un partíu políticu predominantemente yoruba, el Grupu d'Aición. En 1944, Azikiwe volvió al país ibo pa fundar ellí un movimientu políticu, el Conseyu Nacional de Nixeria y los Camerunés (National Council of Nixeria and the Cameroons), que reclamó la independencia de Nixeria dientro del marcu de la Commonwealth.

Los territorios del Norte, pela so parte, quedaron fora del movimientu políticu; los emires,a última hora, afixéronse perbién a tutelar británica y nun teníen qu'esperar nada bonu d'una independencia total, d'una democratización de les mases y de un espardimientu de l'actividá de l'actividá política.

La Independencia editar

Nos años que siguieron a la Segunda Guerra Mundial, el nacionalismu estender ente los africanos y Gran Bretaña empezó a adoptar midíes por que estos empezaren a participar na alministración. En 1946, el gobernador sir Arthur Richard promulgó una constitución -la llamada “Constitución Richard”-, que consagró la división del país en tres rexones (Norte, Oeste y Esti), caúna de les cuales dispondría d'una asamblea autónoma; la capital, Lagos, formaría un distritu estreme. Amás, estableció un Conseyu Llexislativu federal que los sos miembros yeren designaos casi na so totalidá. La introducción del principiu federal, señaló la reconocencia definitiva de la diversidá del país. Pero, anque realista na so valoración de la situación de Nixeria, la Constitución Richards”, considerada pol so propiu autor como una institución de transición, de xuru intensificó'l rexonalismu como una alternativa a la unificación política y terminó per nun dar prestu a naide.

Constitución Macpherson editar

Un nuevu gobernador, sir John Macpherson, trató d'enriar los reclamos por una mayor autonomía, que dieron por resultancia la convocatoria a una conferencia interparlamentaria en Ibadán en 1950, onde s'esbozaron los términos d'una nueva constitución. La llamada “Constitución Macpherson”, qu'entró en vixencia al añu siguiente, creó una Cámara de Representantes federal, compuesta por un presidente y 184 miembros escoyíos poles asamblees rexonales, y un gobiernu central integráu por seis miembros oficiales y dolce escoyíos pola Cámara.

Constitución Lyttleton editar

Les revisiones subsecuentes incorporaes na nueva “Constitución Lyttleton”, promulgada en 1954, establecieron firmemente'l principiu federal y pavimentaron el camín escontra la independencia. Dicha constitución estableció un Conseyu de ministros, so la presidencia del gobernador xeneral británicu (sir James Wilson Robertson, dende xunu de 1955) que representaba a la reina. El númberu de ministros yera de 10, trés procedentes de caúna de les rexones y unu del Camerún.

En mayu de 1957 axuntar en Londres la Conferencia Constitucional de Nixeria, presidida pol ministru británicu de Colonies, Lennox-Boyd, col fin de preparar una nueva serie de reformes conducentes a la independencia del país. Ente'l so alcuerdos envaloróse la conveniencia de nomar un primer ministru federal y, el 30 d'agostu de 1957, el primer ministru de la rexón Norte, Abubakar Tafawa Balewa, foi nomáu pa esi cargu. El so gobiernu guio el país mientres los siguientes trés años, operando con una autonomía casi completa nos asuntos interiores.

Esta organización favorecía a los intereses británicos, pos la unión artificial” de pueblos bien distintos diba ser causa segura de discordias y de debilidá del país; d'ella tamién se beneficiaben los líderes tribales de la rexón Norte, la más poblada, que podíen apoderar la Cámara de Representantes.

Estáu independiente editar

Finalmente, el 1 d'ochobre de 1960, Nixeria convertir nun Estáu independiente. Esi día, nuna colorida ceremonia celebrada en Lagos, la princesa Alejandra de Kent, en representación de la reina Sabela II del Reinu Xuníu, apurrió al primer ministru nixerianu, sir Abubakar Tafawa Balewa, los documentos de ratificación de la independencia. Con esti actu, al qu'asistieron numberoses personalidaes estranxeres representantes d'unos sesenta países -ente elles el gobernador neoyorquín Nelson Rockefeller-, Nixeria tresformar na mayor nación soberana d'África y nel 16° Estáu d'esi continente que llograba la independencia esi mesmu añu. Solo un incidente avafó les celebraciones pol magno acontecimientu: unos díes antes, tribus de la rexón septentrional desencadenaron una serie d'actos violentos debíu al comportamientu tiránicu de ciertu xefes llocales; hubo casi un centenar de muertos y dellos centenares de deteníos.

El nuevu país adoptó la forma monárquica de gobiernu. El xefe d'Estáu yera la soberana británica, representada por un gobernador xeneral, ente que'l xefe de Gobiernu yera'l primer ministru. Al cesar el gobernador británicu, sir James Robertson, el cargu pasó a ser desempeñáu pol doctor Nnamdi Azikiwe, siguiendo como primer ministru Tafawa Balewa. La constitución a valir previa una estructura federal, con una autoridá central y les trés rexones parcialmente autónomes (Norte, Oeste y Esti) yá mentaes. El gobiernu central tenía xurisdicción sobre rellaciones esteriores, defensa, bancos, aduanes y comunicaciones. El parllamentu entendía dos cámares: una Cámara de Representantes escoyida por sufraxu universal y un Senáu compuestu por dolce miembros per cada rexón, más cuatro por Lagos y cuatro designaos.

Partíu políticos editar

Na Nixeria federal diose una apariencia de democracia parllamentaria no que respecta al gobiernu central, pero caúna de les trés rexones principales taba apoderada de fechu por un partíu políticu.

  • Congresu de los Pueblos del Norte. Nel Norte, que tenía la metá de los escaños parllamentarios, el poder yera monopolizado pol Congresu de los Pueblos del Norte (Northern People's Congress – NPC), que nun se trataba d'un partíu democráticu, sinón a cencielles de la conxunción de los musulmanes y tradicionalistes emires fulani-ḥauses, que les sos “alministraciones natives” fueren favorecíes pol dominiu británicu.
  • Grupu d'Aición. Na rexón Oeste apoderaba'l Grupu d'Aición (Action Group) d'Awolowo.
  • Congresu Nacional de Ciudadanos Nixerianos. Na rexón Este'l Congresu Nacional de Ciudadanos Nixerianos (National Council of Nigerian Citizens – NCNC) d'Azikiwe.

Pa controlar el gobiernu federal, el NPC y el NCNC alcordaron una alianza de conveniencia que se caltuvo mientres los trés años darréu posteriores a la independencia, a pesar de la bien distinta naturaleza de los dos agrupaciones: mientres la primera carauterizar por ser rexonalista, musulmana y aristocrática, la segunda yera nacionalista, cristiana y populista.

Crisis política de 1962 editar

En 1962, españó una crisis política na rexón Oeste arriendes de la diferencia de criterios ente los dos principales dirixentes del Grupu d'Aición: el xefe Awolowo, líder de la oposición nel parllamentu federal, y Samuel Akintola, primer ministru rexonal. Awolowo favorecía l'adopción del socialismu democrático como política partidaria, siguiendo la llinia ideolóxica del réxime de Kwame Nkrumah en Ghana. La ideoloxía radical que Awolowo espresaba, contraria a les sos posiciones más tempranes, viose como un intentu de tresformar al Grupu d'Aición nun partíu interregional que captara'l sofitu de los votantes más nuevos y educaos de tol país, que les sos mires ver atayaes pol desemplegu y el creciente costu de vida. Akintola, otra manera, intentó retener el sofitu de los sectores conservadores del partíu, que se sintieron alteriaos pola retórica de Awolowo, y de les autoridaes federales. En mayu de 1962, depués de sangrientos enfrentamientos ente los partidarios de dambos dirixentes, el Gobiernu federal declaró l'estáu d'emerxencia na rexón Oeste, eslleió la llexislatura rexonal y nomó a un alministrador federal, unu de que los sos primeros actos foi poner a munchos partidarios de Awolowo baxu arrestu domiciliariu.

A finales d'esi añu, Awolowo y a los sos principales collaboradores fueron procesaos so l'acusación de proyeutar faese col poder federal por aciu l'usu de la fuercia. Akintola se desligó d'entós del Grupu d'Aición, creando una nueva agrupación, el Partíu Popular Xuníu, colos sos siguidores d'enclín moderáu. El procesu contra Awolowo, terminó en setiembre de 1963, cola condena d'aquel a diez años de cárcel; otros 17 imputaos recibieron penes inferiores. Ante'l tribunal, Awolowo declaró: “Ye una ironía de la historia que seya unu de los arquiteutos de la independencia nixeriana y pasara los trés primeros años d'esa independencia nuna o otra forma de confinamientu”. Nun xuiciu estreme foi xulgáu'l xefe Anthony Enahoro, collaborador de Awolowo, que s'abelugara en Gran Bretaña, pero al que-y foi negáu l'asilu político y devuelto a Nixeria en cumplimientu d'una demanda d'estradición; estradición que xeneró vivos discutinios nos medios políticos británicos. Enahoro finalmente foi condergáu a quince años de cárcel. Esti gran procesu contra'l principal partíu de la oposición, empezó a amenar series duldes alrodiu de la viabilidá del sistema parllamentariu nixerianu.

La Primer República editar

El 1 d'ochobre de 1963, el país camudó la so forma de gobiernu, de Monarquía a República, permaneciendo dientro de la Commonwealth y calteniendo la so estructura federal. La reina Sabela II de Gran Bretaña foi sustituyida por Nnamdi Azikiwe na xefatura del Estáu. Azikiwe, gobernador xeneral dende la independencia, foi escoyíu presidente pa un periodu de cinco años por un colexu eleutoral compuestu polos miembros de la Cámara de Representantes y del Senáu. Nel cargu de primer ministru permaneció'l nortizu Abubakar Tafawa Balewa.

Eleiciones xenerales editar

Preparativos editar

L'añu 1964 tuvo marcáu polos preparativos pa les eleiciones xenerales, les primeres d'esi tipu dende la independencia, que tendríen llugar n'avientu. Samuel Akintola reorganizó'l Partíu Popular Xuníu, por aciu la incorporación de dellos disidentes del Congresu Nacional de Ciudadanos Nixerianos, y camudó el so nome pol de Partíu Nacional Democráticu Nixerianu (Nigerian National Democratic Party - NNDP). Esta nueva agrupación política, con mayoría na Asamblea de la rexón Oeste, intentó reemplazar al Grupu d'Aición, que fuera'l representante más calificáu d'esa rexón y que práuticamente sumiera como resultancia del affair Awolowo. Antes de les eleiciones, el Partíu Nacional Democráticu Nixerianu de Akintola apautó una alianza col Congresu de los Pueblos del Norte y otros partíos menores del sur, qu'adoptó'l nome d'Alianza Nacional Nixeriana (Nigerian National Alliance -NNA).

Paralelamente, la coalición ente los ibos orientales y los ḥauses septentrionales que, ello ye que gobernara'l país dende la independencia, rompióse antes de les eleiciones. El NCNC, agrupación mayoritaria na rexón Este, acusó al partíu de Akintola de ser una "ferramienta del NPC" y el primer ministru de dicha rexón, doctor Okpara, aliar colos remanentes del Grupu d'Aición formando la Gran Alianza Progresista Xunida (United Progressive Grand Alliance - UPGA).

Non sorprendentemente, la NNA adoptó una plataforma que reflexaba les idees de la élite política nortiza y ximelgó el mieu de los yoruba ante la posibilidá de que los ibos apoderaren el gobiernu federal. La UPGA, pela so parte, presentó un programa reformista que, ente otres coses, proponía estremar el país n'Estaos que reflexaren meyor la so diversidá étnica. Les eleiciones quedaron, pos, plantegaes ente dos grandes bloques: unu representativu del réxime aristocráticu del Norte, y otru, encabezáu polos dirixentes ibos de la rexón Este, d'enclín más avanzáu y popular.

La tensión aumentó a midida que averábase'l 30 d'avientu, fecha fita pa les eleiciones. El doctor Okpara denunció los abusos eleutorales que se preparar na rexón Oeste y na rexón Norte, principalmente l'encarcelamientu de los candidatos opositores a los partíos dominantes neses rexones.

Censo editar

Otru motivu de quexa yera'l censu nacional de población que se realizara en 1963, d'importantes implicaciones polítiques yá que por él tenía de determinase'l númberu de banques que-y correspondíen a cada rexón na Cámara de Representantes federal. El censu reportó, en principiu, una población de 60.5 millones, qué dellos espertos consideraron increíblemente alta. Diversos “axustes” finalmente llevaron la cifra a 55.6 millones, incluyendo 29.8 millones na rexón Norte (54 % de la población total del país), cifra que foi aceptada pol gobiernu federal, quedando asina la representación llexislativa práuticamente inalterada y atayaes les esperances del sur d'acabar col predominiu políticu nortizu. Los líderes del NCNC acusaron públicamente al gobiernu de la rexón Norte de fraude, una imputación que foi negada tantu por Tafawa Balewa, primer ministru federal, como por Ahmadu Bello, primer ministru rexonal.

Boicó editar

La Gran Alianza Progresista Xunida, dirixida por Okpara y que cuntaba cola simpatía del presidente Azikiwe, decidió boicotiar les eleiciones. En víspores de la consulta eleutoral, el presidente convocó a los primeros ministros rexonales pa tratar d'atopar una solución. Pero, la xunta fracasó pola incomparencia del primer ministru de la rexón Norte, sir Ahmadu Bello, sardauna de Sokoto y home fuerte del NPC, qu'alegó que dicha xunta yera pa poner n'entredichu la unidá de Nixeria, y acusó específicamente a los dirixentes del NCNC de buscar la secesión de la rexón Este.

Resultaos editar

La situación política del país entró asina nun progresivu procesu de desintegración. Les eleiciones federales finalmente celebráronse na fecha prevista (30 d'avientu de 1964) a pesar boicó declaráu pola Gran Alianza Progresista Xunida, que'l so ésitu foi parcial, yá que solo 54 de les 312 banques de la Cámara de Representantes quedaron bacantes. Sicasí, el presidente Aziwike negar a nomar un nuevu primer ministru. A la fin, Tafawa Balewa, unu de los dirixentes de l'Alianza Nacional Nixeriana –que llograra 198 banques-, saldó les sos diferencies con Azikiwe sobre la base d'un alcuerdu qu'incluyía, ente otros puntos, la renovación del sistema eleutoral, y foi designáu nuevamente primer ministru. El nuevu gabinete, de 17 miembros, yera casi dafechu monocolor –de l'Alianza Nacional-, sacante dos carteres.

La celebración d'eleiciones nes rexones enantes boicotiaes pola oposición, el 18 de marzu de 1965, dio'l trunfu a la Gran Alianza Progresista Xunida con 51 de les 54 banques en disputa, polo que la so representación parllamentaria xubió a 108 diputaos, frente a 199 del partíu gubernamental. La tensión político siguió aumentando y llegó a un puntu álgido por cuenta de los comicios rexonales que se celebraron el 11 d'ochobre na rexón Oeste, que se convirtió nun verdaderu campu de batalla ente los siguidores del Partíu Nacional Democráticu Nixerianu y los del Grupu d'Aición Gran Alianza Progresista Xunida. Cuando la primer agrupación ganó les mentaes eleiciones, los sos rivales protestaron violentamente, produciéndose graves disturbios que causaron decenes de muertos. Al rematar l'añu la situación yera esplosiva.

Mientres toos estos años, la política esterior nixeriana foi marcadamente favorable a Occidente, anque'l gobiernu federal declarárase fiel de primeres de neutralidá. Nixeria recibió un contingente de 400 miembros del Cuerpu de Paz norteamericanu, el más numberosu d'ente tolos países africanos, integráu na so mayoría por maestros y profesores. En xunetu de 1965, Nixeria concluyó les negociaciones pa la so asociación col Mercáu Común Européu, noticia que nel país africanu causó ciertu escepticismu, pos ésti quedaría apostráu a suministrar materies primes a Europa.

Tanto los xuicios contra Awolowo y los sos siguidores como los abusos eleutorales, debilitaron severamente l'enfotu públicu nel sistema político y xudicial. Les práutiques corruptes taben llargamente estendíes, incluyíes la intimidación d'opositores, manipulación de la constitución y les cortes, esviación de fondos públicos a los partíos y l'usu priváu, fraudes eleutorales y la corrupción de funcionarios públicos que los sos patrocinadores políticos esperaben qu'ellos punxeren los intereses del partíu per delantre de les sos responsabilidaes llegales.

Revuelta de 1966 editar

El 15 de xineru de 1966, al términu de la conferencia estraordinaria de la Commonwealth que s'axuntara en Lagos pa tratar la cuestión de Rodesia, un grupu de mozos oficiales del Exércitu, na so mayoría ibos, lideraos pol mayor Chukwuma Nzeogwu, remóntense y asesinen al primer ministru federal Abubakar Tafawa Balewa, según al premier de la rexón Norte, sir Ahmadu Bello, xunto con otros altos funcionarios federales y rexonales y manquen de gravedá al líder del Oeste, Samuel Akintola. Esta revuelta, que los sos organizadores bautizaron col nome en códigu de “Operación Damisa” (Lleopardu), foi'l golpe d'Estáu más sangrientu qu'África guardara hasta entós.

Sicasí, bona parte del Exércitu permaneció fiel al Gobiernu y el so comandante en xefe, xeneral Johnson Aguiyi-Ironsi, quien rápido encarceló a los revoltosos, restableció l'orde ya instauró un réxime militar, convirtiéndose en xefe d'Estáu en reemplazu del presidente Akintola, que s'atopaba en Londres recibiendo tratamientu médicu. El xeneral Aguiyi-Ironsi, un ibo de relixón católica, conocíu afectuosamente como “Johnny Ironside” dende la so dómina de comandante en xefe de les fuercies de les Naciones Xuníes nel República Democrática d'El Congu, suspendió la constitución, eslleió tolos cuerpos llexislativos, prohibió los partíos políticos, nomó gobernadores militares en toles rexones y formó a un gobiernu, integráu por un Conseyu Supremu Militar y un Conseyu Executivu federal. Mentanto, creció la rensía nes rexones Norte y Oeste onde'l golpe militar foi interpretáu como una maniobra de los ibos pa faese col poder.

Ironsi y los sos collaboradores amosáronse partidarios de constituyir un Estáu unitariu frente a la solución federal precedente, yá que pensaben qu'asina s'esaniciaría'l rexonalismu intransixente que bloquiara al progresu político y económico del país. Un decretu emitíu en marzu abolió la federación, unificándose los servicios civiles federales y rexonales. Paralelamente, una comisión d'espertos civiles, principalmente ibos, empezó a trabayar na ellaboración d'una nueva constitución que caltendría un gobiernu unitariu centralizáu, como'l NCNC favoreciera dende los años cincuenta.

Golpe d'Estáu de 1966 editar

Sicasí, la decisión gubernamental d'abolir el sistema federal produció grandes biltos de violencia, especialmente na rexón Norte, onde la medrana a una dominación de la etnia ibo provocó l'españíu d'un verdaderu pogrom qu'acabó cola vida de centenares de ibos residentes ellí. El 28 de xunetu, un grupu d'oficiales naturales del Norte, llevó a cabu un nuevu golpe d'Estáu, nel cursu del cual el xeneral Aguiyi-Ironsi ye asesináu xunto con otros oficiales ibos. La rebelión atopó escasa resistencia na rexón septentrional, pero hubo sangrientos enfrentamientos na capital, Abeokuta y Ibadán.

El caos estender pol país mientres tres díes, hasta que'l teniente coronel Yakubu Gowon, un cristianu perteneciente a una de les minoríes étniques de la rexón Norte (los angas), consiguió faese coles riendes del poder. Oficial nuevu y relativamente escuru, que se desempeñaba como xefe del Estáu Mayor del Exércitu, Yakubu "Jack" Gowon nun había estáu envueltu na organización del golpe, pero esfrutaba d'ampliu sofitu ente les tropes nortices, de resultes de lo cual pudo llegar a la presidencia del Gobiernu. Darréu, dio en restablecer el federalismu, al par que ponía en llibertá a los dirixentes políticos yorubas Awolowo y Enahoro.

Pero, la situación taba lloñe d'aselase. En setiembre de 1966, Radio Cotonou, nel vecín Dahomey (güei República de Benín), tresmitió la noticia de que dellos ciudadanos del Norte fueren asesinaos na rexón Este. Ensin esperar a que se confirmara la veracidá de tal noticia, na rexón Norte, la población salió a les cais y masacró a mamplén de civiles ibos. Aterrados, bien de miembros d'esta etnia –falar de cerca d'un millón- emigraron a -y rexón Este.

Estos acontecimientos fixeron que los sentimientos secesionistes fueren ganando terrenal ente los ibos, y un incidente paeció confirmar les medranes de dixebra: en payares, un avión piloteado por un estauxunidense con siete tonelaes d'armes con destín a la rexón Este estrellar en Camerún. N'efeutu, el gobernador de dicha zona, teniente coronel Odumegwu Ojukwu, empezara a armase pa defender una posible secesión de la so rexón. Gowon declaró darréu que reprimiría cualquier biltu secesionista y reorganizó l'Exércitu.

Guerra civil 1967-1970 editar

Tres enllargaes negociaciones ente Gowon y Ojukwu nun se llegó a nengún alcuerdu y, a principios de mayu de 1967, el Gobiernu federal empecipió un bloquéu postal y de telecomunicaciones contra la rexón Este, que, selmanes antes, había yá conxeláu l'unvió a Lagos de los impuestos federales. Los acontecimientos deterioráronse de tala forma que el 27 de mayu Gowon estableció, por decretu, que Nixeria camudaría la so estructura federal, pasando'l país a tar estremáu en doce rexones en cuenta de cuatro. Esto implicaba la división de la rexón Este, patria de los ibos, en tres distritos separaos. El 30 de mayu, Ojukwu esquitóse proclamando la independencia de la so rexón col nome de República de Biafra, empecipiándose una sangrienta guerra civil qu'habría d'enllargase por 31 meses.

Al igual que nel Congo la rica provincia cuprífera de Katanga quixo dixebrase del Estáu congoleñu, tamién nesti casu Ojukwu intentó convertir nun país independiente a la parte de Nixeria más rica en xacimientos de petroleu. Por ello, los intereses de les compañíes estranxeres nun dexaron d'influyir nestos acontecimientos.

Los biafreños llanzar al ataque y ocuparon la mayor parte del área entendida ente les ciudaes de Benín y Lagos, cola esperanza que la población del Oeste fixera causa común con ellos contra los del Norte. Pero, esta desacobardada xugada falló y, a fines del branu de 1967, la guerra civil empezó a decantase a favor del gobiernu federal; Enugu, capital de Biafra cayó'l 10 d'ochobre. A partir d'entós la meyora de les tropes federales foi continuu, anque lentu, polo que la campaña convertir nuna serie de saqueos y matances de la que foi víctima la población civil.

A pesar de la reconocencia que llogró de dellos países (Tanzania, Zambia, Costa de Marfil, Gabón, Haití) y de l'ayuda militar que recibió, principalmente de Portugal y Francia, Biafra nun pudo superar el sofitu que Reinu Xuníu y la Xunión Soviética emprestaron a Gowon.

La cayida de Port Harcourt (24 de mayu de 1968) cortó la salida al mar de les fuercies secesionistes y la nueva república quedó amenorgada a un enclave nel corazón del país ibo, atarraquitáu de refuxaos afamiaos. La suerte de la población de Biafra trescaló al mundu, pero, a pesar de los espectaculares intentos aéreos d'ayuda internacional, producióse una fame desastrosa. A principios del branu de 1968 envalorábase que cerca de trés mil persones morríen diariamente d'inanición.

N'abril de 1969, les fuercies federales tomaron les ciudaes d'Umuahia, capital alministrativa de Biafra, y Owerri. Esta postrera foi recuperada'l 25 d'abril polos biafreños que, nel mes de mayu, llanzaron una ofensiva desesperada coles mires d'enllargar la esistencia de la nación separatista'l máximu posible. N'este mesmu mes, Biafra empezó a bombardear los campos d'aviación militares y les instalaciones petrolíferes de Nixeria, causándo-y importantes daños, magar la calidá rudimentaria de los sos aviones d'ataque: North American T-6 Texan, piloteados por portugueses, y Malmö Flygindustri MFI-9B Minicom de fabricación sueca, que'l conde Carl Gustav von Rosen condució contra los centros neurálxicos nixerianos.

Les fuercies federales nixerianes llanzaron la so ofensiva final contra Biafra na segunda selmana de xineru de 1970. N'axuntando per última vegada al so Gobiernu, el líder biafreño Ojukwu dexó'l poder al so xefe d'Estáu Mayor, xeneral Philip Effiong, y el 11 de xineru partió n'avión camín de Costa de Marfil.

Oficialmente'l conflictu acabó'l día 15 de xineru de 1970, cuando Effiong declaró'l fin de la esistencia del Estáu de Biafra y rindióse direutamente al xeneral Gowon.

Nun hubo represalies colos vencíos y el Gobiernu de Nixeria trató a los antiguos habitantes de Biafra meyor de lo qu'esperaben. Vistu como trescurriera la guerra, un ciertu grau de reconciliación nacional llogróse pasaos unos pocos años.

Sicasí nada pudo borrar los repulgos, nin tampoco de les retines los efeutos d'una cruel guerra civil que costó aproximao un millón de vides, la inmensa mayoría civiles y víctimes direutes de la fame.

Golpe d'Estáu de 1975 editar

El 29 de xunetu de 1975, Gowon foi depuestu por un golpe militar, cuando asistía en Kampala (Uganda) a una xunta de la OUA (Organización de la Unidá Africana), siendo reemplazáu pol xeneral Murtala Mohammed, quien n'ochobre de 1975 prometió devolver el poder a los civiles y que s'ellaboraría un nuevu testu constitucional. Muertu Mohammed n'ocasión d'una atayada rebelión de mozos oficiales (febreru de 1976), asocedió-y na presidencia'l tamién xeneral Olusegun Obasanjo, que siguió colos planes del so predecesor pa restablecer el gobiernu civil. Nesi mesmu añu, creáronse siete nuevos estaos y anuncióse la construcción d'una nueva capital en Abuya, nel centru del país, pa reemplazar a la superpoblada Lagos.

 
El xeneral Obasanjo col presidente d'Estaos Xuníos Jimmy Carter, en Lagos, n'abril de 1978

En 1977 foi escoyida una Asamblea constituyente p'aldericar el proyeutu de la nueva constitución, que ye aprobada en setiembre del añu siguiente, cuando tamién ye derogada la prohibición sobre l'actividá de los partíos políticos. Per otru llau, el gobiernu de Obasanjo foi atopando problemes económicos progresivos que-y obligaron a adoptar midíes de “austeridá” que provocaron la oposición estudiantil.

La Segunda República editar

Finalmente, en 1979, cinco partíos políticos compitieron nuna serie d'eleiciones nes que Shehu Shagari del Partíu Nacional de Nixeria (National Party of Nixeria - NPN) foi escoyíu presidente. Los cinco partíos llograron representación na Asamblea Nacional. N'agostu de 1983 Shagari y el NPN volvieron llograr una gran victoria eleutoral, con una mayoría de banques na Asamblea Nacional. Pero, les eleiciones viéronse enturbiaes pola violencia y les acusaciones de fraude.

Golpe d'Estáu de 1983 editar

El golpe d'Estáu del 31 d'avientu de 1983, encabezáu pol xeneral Mohamed Buhari, acabó nuevamente col réxime democráticu. Otru golpe d'Estáu en 1985 asitió al xeneral Ibrahim Babangida nel poder. L'adopción d'una serie de drástiques midíes destinaes a desaniciar el deterioru económicu causó un gran malestar ente la población, reflexáu en graves disturbios.

En 1988 empecipióse un procesu destináu al reestablecimientu d'un gobiernu civil, autorizándose la formación de partíos políticos con vistes a la celebración d'eleiciones en 1990, pero fueron nuevamente prohibíos nesi mesmu añu. Anque Babandiga reafitó darréu la so promesa de devolver el poder a los civiles, l'apertura democrática realizar so un ríxidu control. Depués de ser eslleíes toles organizaciones polítiques esistentes, anuncióse la creación de dos partíos que seríen los únicos que podríen allegar a los comicios presidenciales, el Social Demócrata (Social Democratic Party - SDP) y la Convención Republicana Nacional (National Republican Convention - NRC), dambos financiaos y direutamente supervisaos pol gobiernu.

Golpes d'Estáu de 1990 editar

En xineru de 1990, no que se llamó'l golpe nidiu”, el presidente Babandiga destituyó al xefe del Estáu Mayor de les Fuercies Armaes, xeneral Domkat Bali, consideráu'l tercer home más poderosu del país. El poder de Babandiga aumentó y tamién la rocea de parte de la población, que lo acusaba de querer “isllamizar” el país. Aparentemente foi esta la razón que motivó a un grupu d'oficiales, encabezaos pol mayor Nguasa Orkar, a intentar derrocalo n'abril de 1990 per mediu d'un golpe d'Estáu, el séptimu dende la independencia del país. Sicasí, el golpe fracasó y munchos implicaos fueron deteníos y sometíos a xuiciu. En xunetu, a pesar de les solicitúes internacionales, 42 de los arreyaos na intentona, ente ellos Nguasa Orkar, fueron executaos y na segunda fase del xuiciu, de 160 deteníos resultaron 27 condenes a muerte.

La Tercer República editar

En xineru de 1993, el gobiernu del país foi asumíu pol Conseyu de Transición y el Conseyu de Defensa y Seguridá Nacional. En xunu d'esi mesmu añu celebraron eleición presidenciales, de les que salió vencedor el líder de la oposición y xefe del Partíu Social Demócrata, Moshood Abiola, pero'l réxime militar anuló la so resultancia, encarceló a Abiola y apurrió la presidencia al xeneral Sani Abacha.

Dictadura militar de Abacha editar

En marzu de 1995 producióse una nueva intentona golpista y, en payares del mesmu añu, la dictadura militar encabezada por Abacha manda executar a nueve líderes de la etnia ogoni. En cumpliéndose la execución, Nixeria quedó aisllada internacionalmente: la Xunión Europea retiró a los sos embaxadores del país y ésti foi espulsáu temporalmente de la Commonwealth (organización que recién volvió a readmitirlo en 1999).

La presión internacional obligó al gobiernu de Abacha a dar pasos en pos de la democratización y, n'avientu de 1997, celebráronse eleiciones de representantes de los 36 estaos de la nación pa conformar una Asamblea, na que venció'l Partíu Únicu del Congresu que sofitaba al xeneral Abacha. Pero, la inesperada muerte d'ésti en xunu de 1998 sumió al país nun vacíu de poder.

La Cuarta República editar

La cúpula militar ocupar del gobiernu hasta la celebración d'eleiciones llexislatives y presidenciales. Los comicios tuvieron llugar en 1999 y dieron la victoria al Partíu Democráticu Popular (People's Democratic Party - PDP) del ex presidente Olusegun Obasanjo, ente acusaciones de fraude eleutoral per parte de la oposición, acusaciones que volvieron repitise tres el nuevu trunfu de Obasanjo y el so partíu nes eleiciones de 2003.

Nos últimos tiempos, Nixeria vivió los solmenaos ocho años de mandatu de Olusegun Obasanjo, quien fixo frente a un cientu d'impugnaciones, esbarafustes y quiebres del orde, tou n'acabamientu de la estabilidá democrática del país más grande del África negra por población (aproximao 148 millones d'habitantes, según estimaciones de 2008) y, tres Sudáfrica, el segundu por pesu económicu.

Asina, asocediéronse los conflictos institucionales cola Asamblea Nacional, magar tar apoderada pol so propiu partíu, el PDP, que amagó con destituyir a Obasanjo en más d'una ocasión; tamién, les protestes sindicales contra les reformes liberalizadoras de la economía (privatizaciones, desregulaciones), l'axuste financieru, el conxelamientu salarial antiinflacionista y la revisión a l'alza de los precios subvencionaos de la gasolina, aiciones toes elles prescrites pol Fondu Monetariu Internacional; o'l desabastecimiento de combustible, penuria paradóxica nun país que siendo l'octavu esportador mundial de petroleu amosábase incapaz de refinar la mayoría del crudu destináu al consumu propiu.

Corrupción y violencia editar

La corrupción, desaforada, siguió drenando ingentes recursos económicos, tal como espunxo añalmente la organización Tresparencia Internacional, a pesar de les comisiones anticorrupción montaes pol Executivu y del arrestu y encarcelamientu d'altes personalidaes de l'alministración pública, dando llugar a procesos sensacionalistes. Y les eleiciones xenerales d'abril y mayu de 2003, que revalidaron al oficialismo nel poder, desamarraron na oposición liderada pol All Nixeria Peoples' Party (ANPP), la Alliance for Democracy (AD) y la All Progressives Grand Alliance (APGA)- un tabayón d'acusaciones de fraude, que los organismos internacionales observadores del procesu nun pudieron menos qu'acotar parcialmente.

Pero'l mayor y más dramáticu problema qu'asombraba'l futuru del país foi la socesión d'esplosiones de violencia sectaria qu'empezó nos estaos del norte arriendes de la imposición de la llei islámica o sharía, y que s'estendió a los estaos centrales, Plateau n'especial, y a los de mayoría yoruba del suroeste, a la gran ciudá de Ibadán ya inclusive a la megalópolis costera de Lagos, unu de los corazones financieros del continente. Nestos llugares los enfrentamientos armaos presentaron carauterístiques relixoses (musulmanes contra cristianos) y étniques (yorubas contra ḥauses y fulanis), anque nes árees rurales nun dexaron de traslucir lluches pola posesión d'unos recursos agropecuarios achicaos pol desaxuste ente los ritmos de la crecedera demográfica –unu de los más vertixinosos del mundu- y l'económicu.

A la falta de tolerancia relixosa sumóse-y, como causa de conflictu, les importantes reserves de petroleu que tien Nixeria –afayaes a fines del periodu colonial- y el consiguiente deséu de controlales. Y ye que'l 90 % de les esportaciones del país deber al oru negro”. Na década de 1970 el Gobiernu federal aprobó un decretu que-y otorgaba'l derechu esclusivu sobre la riqueza del suelu y les zones costeres y robló codalosos contratos con multinacionales como Shell, Texaco o Chevron que, al empar que expoliaban el país, exercíen un gran control sobre los sos territorios. Nesa década les ventes petrolíferes dexaron que los indicadores económicos xubieren, anque nun asocedió lo mesmo nel ámbitu social, lo que provocó la indignación de munches etnies, como los ijaw y los ilaje -mayoritaries na rexón onde se da la mayor estraición del crudu (el delta del ríu Níxer)-, que nun duldar n'atentar contra los pozos sufriendo la posterior represión per parte de les fuercies del Gobiernu.

2003 editar

Dende 2003 agravóse la situación d'inseguridá nes ciudaes de Warri y Port Harcourt, pola irrupción de milicies armaes de base tribal qu'igual cometíen atentaos contra instalaciones industriales y secuestraben a trabayadores del sector petroquímico como combatíen ente sigo y contra les fuercies del orde públicu. En tol país, abondaron les milicies de sesgu tribal y relixosu, según grupos de autodefensa civil dedicaos a lluchar al marxe de la llei contra la delincuencia común, crecida al par de les lluches reivindicatives. La producción petrolera viose afeutada poles constantes aiciones violentes, sumando paros d'actividá a los xeneraos poles fuelgues obreres. L'Exércitu mesmu compartió una alta responsabilidá na xeneración d'esti estáu d'anarquía intermitente y alcontrada al realizar dures operaciones de castigu contra poblaciones onde elementos llocales dieren muerte a miembros de la institución armada.

2004 editar

Ente febreru y mayu de 2004, hasta un millar de persones pereció en vengaciones relixoses perpetaes en distintos puntos de los estaos de Plateau, mayormente na ciudá de Yelwa, y Kano. N'agostu siguiente'l bañu de sangre tuvo como escenariu Port Harcourt. En febreru de 2006 grupos de cristianos de la ciudá meridional d'Onitsha, nel estáu d'Anambra, masacraron a un centenar de residentes musulmanes en represalia pol asesinatu d'una ventena de cristianos en Katsina y el tamién nortizu estáu de Borno nel cursu d'unes protestes entamaes por comunidaes musulmanes contra la publicación en medios de prensa europeos d'unes caricatures del profeta Mahoma. Cuando'l segundu cuatrieniu col PDP nel poder llegaba al so fin, Nixeria tenía de llamentar la muerte de non menos de 12.000 persones, víctimes toes de los distintos frentes de violencia.

Eleiciones presidenciales de 2007 editar

Nes eleiciones presidenciales del 21 d'abril de 2007, el candidatu sofitáu por Obasanjo, Umaru Yar'Adua -musulmán nortizu y ex gobernador del estáu de Katsina-, ganó col 70% de los votos (24.600.000 votos) según los resultaos oficiales publicaos el 23 d'abril. La eleición foi fuertemente criticada polos observadores, según polos dos principales candidatos de la oposición, Muhammadu Buhari del Partíu Popular de Toa Nixeria (All Nixeria Peoples Party - ANPP) y Atiku Abubakar del Congresu pa l'Aición (Action Congress - AC), quien alegaron que se cometiera fraude en favor de Yar'Adua. Munchos afirmaron qu'esta eleición foi amañada por Obasanjo, yá quería que'l so socesor tuviera los mesmos ideales básicos qu'él tenía como presidente.

Buhari y Abubakar presentaron denuncies pa invalidar los resultaos eleutorales, pero'l 26 de febreru de 2008 un tribunal refugó les sos demandes.

El presidente Yar'Adua morrió'l 5 de mayu de 2010, siendo asocedíu pol so vicepresidente Goodluck Jonathan. Pela so parte nel delta del Níxer les diverses etnies que lluchen por territoriu, los ijaw formaron la milicia NDPVF que mientres los años 1990 y 2000 costó la vida de 2.000 persones, en 2003 los milicianos algamaben los 3.000 homes.[1]

Referencies editar

Bibliografía editar

  • Toyin Falola (dir.), Nigerian history, politics and affairs : the collected essays of Adiele Afigbo, Africa World Press, Trenton, NJ, 2005, 722 p. (ISBN 1-59221-324-3)
  • Toyin Falola et Matthew M. Heaton, A history of Nixeria, Cambridge University Press, Cambridge, 2008, XL-329 p. (ISBN 978-0-521-68157-5)
  • Akinwumi Ogundiran (dir.), Precolonial Nixeria : essays in honor of Toyin Falola, Africa World Press, Trenton, NJ, 2005, 556 p. (ISBN 978-1-59221-219-4)
  • Olufemi Vaughan, Nigerian chiefs : traditional power in modern politics, 1890s-1990s, University of Rochester Press, Rochester, NY, 2000, XIV-293 p. (ISBN 1-58046-040-2)

Enllaces esternos editar