Casa d'Austria ye'l nome col que se conoz a la dinastía Habsburgu reinante na Monarquía Hispánica nos sieglos xvi y xvii; dende la proclamación como rei de Carlos I en 1516, hasta la muerte ensin socesión direuta de Carlos II, que provocó la Guerra de Socesión española.

La Monarquía Hispánica —o Monarquía Católica— foi mientres toa esa dómina la mayor potencia d'Europa. Mientres los llamaos Austrias mayoresCarlos I y Felipe II—, algamó l'apoxéu de la so influencia y poder. L'heriedu territorial de Carlos I, procedente de los Habsburgu —Países Baxos y Condáu de Borgoña en 1506— y de los Trastámaras —Corones d'Aragón y Castiella en 1516—, xunto cola conquista d'América, conformó la base de lo que se conoz como Imperiu español.

Sicasí, los reinaos de los llamaos Austrias menoresFelipe III, Felipe IV y Carlos II—, coincidentes colo meyor del Sieglu d'Oru de les artes y les lletres, significaron la decadencia española»: la perda de la hexemonía europea y una fonda crisis económica y social. Na segunda metá del sieglu xvi, los españoles fueron sustituyíos na hexemonía europea pola Francia de Lluis XIV.

Los entamos del imperiu (1504-1522) editar

 
Xuana I de Castiella (r. 1504-1506), Kunsthistorisches Museum, Viena.
 
Árbol xenealóxicu de los reis d'España y familia de la casa d'Austria (n'azul).
Nota: Felipe I foi namái rei de Castiella.

España, tantu na so configuración territorial como na definición de la so entidá estatal, nun llegó a presentar un aspeutu similar al actual hasta la muerte de Carlos II. Con ella produció la estinción de los Habsburgu de Madrid, l'ascensión de Felipe V y l'inauguración de la Dinastía Borbón y les sos reformes. L'área política referida -sobremanera na so perceición esterior- como España yera, ello ye que la unión na persona del rei de bien diverses entidaes polítiques salíes de la Edá Media. La trescendencia del matrimoniu de Fernandu II d'Aragón y Sabela I de Castiella en 1469, y les personalidaes d'estos reis tuvieron enforma que ver con ello, anque tamién l'azar que foi atayando dalgunos de los sos proyeutos y faciendo trunfar otros. Nun fuera la única opción considerada, siendo posible igualmente una unión de Castiella con Portugal, bien ensin Aragón (de trunfar la so sobrina Xuana la Beltranexa na Guerra de Socesión Castellana) o bien con él (de sobrevivir el so nietu'l príncipe Miguel de Paz).

En 1504, la reina Isabel morrió, y anque Fernando intentó caltener la so posición sobre Castiella tres la so muerte, les Cortes de Castiella escoyeron coronar reina a la fía d'Isabel, Xuana[ensin referencies]. El so home, Felipe d'Habsburgu, fíu del Emperador del Sacru Imperiu Romanu Maximiliano I y María de Borgoña, simultáneamente convertir nel rei-consorte Felipe I de Castiella. Poco dempués Juana empezó a cayer na llocura. En 1506, Felipe asumió la rexencia, pero morrió pocu más tarde, esi mesmu añu so circunstancies que delles fontes consideren compatibles con un envelenamientu ordenáu pol so suegru[1]. Como'l so fíu mayor, Carlos, tenía namái seis años, les Cortes, a remolera[ensin referencies], dexaron a Fernando, el padre de Juana, gobernar el país como'l rexente de Juana y Carlos.

España taba agora xunida so un namái gobernante, Fernandu II d'Aragón. Como únicu monarca, Fernando adoptó una política más agresiva que la que tuvo como home d'Isabel, ampliando la esfera d'influencia d'España a Italia, fortaleciéndola contra Francia. Como gobernante d'Aragón, Fernando tuvo arreyáu na llucha contra Francia y Venecia pol control d'Italia; estos conflictos convertir nel centru de la política esterior de Fernando como rei. El primer usu de fuercies españoles per parte de Fernando llegó na Guerra de la Lliga de Cambrai contra Venecia, onde los soldaos españoles estremar nel campu de batalla al llau de los sos aliaos franceses na Batalla de Agnadello (1509). Namái un añu más tarde, Fernando xunir a la Lliga Católica contra Francia, viendo una oportunidá de tomar Nápoles y Navarra -de les que caltenía una reivindicación dinástica-. En 1516 Francia aceptó una tregua que dexó Milán baxu control francés y reconoció la hexemonía española en Nápoles y el sur de Navarra. El matrimoniu de Fernando con Xermana de Foix, de sobrevivir el fíu de dambos, rompiera la unidá política de Castiella y Aragón, pero'l so fíu Juan morrió a temprana edá.

 
Estandarte de los monarques de la Casa de los Austrias n'España, usáu dende 1580 hasta 1668.

La muerte de Fernando llevó a l'ascensión al tronu del mozu Carlos como Carlos I de Castiella y Aragón. El so heriedu español incluyó toles posesiones españoles nel Nuevu Mundu y alredor del Mediterraneu. Dempués de la muerte del so padre Habsburgu en 1506, Carlos heredara'l territoriu denomináu Flandes o los Países Baxos (onde naciera y crecíu) y el Francu Condáu. En 1519, cola muerte del so güelu paternu Maximiliano I, Carlos heredó los territorios Habsburgos d'Alemaña, y foi debidamente escoyíu esi mesmu añu como Emperador col nome de Carlos V. La so madre permaneció como la reina titular de Castiella hasta la so muerte en 1555, pero por cuenta de la so salú, Carlos (col títulu de rei tamién ellí) exerció tol poder ensin contemplaciones, lo que produció la sulevación conocida como Guerra de les Comunidaes. Encalorada la sulevación en 1521, al igual que la simultánea de les Germanías de Valencia, l'Emperador y Rey Carlos yera l'home más poderosu de la Cristiandá.

L'acumuladura de tanto poder nun home y una dinastía esmolecía enforma al rei de Francia, Francisco I, que s'atopó arrodiáu de territorios Habsburgu. En 1521, Francisco invadió les posesiones españoles n'Italia ya inauguró una segunda ronda del conflictu francu-español. Les Guerres Italianes fueron un desastre pa Francia, que sufrió derrotes tantu na llamada Guerra de los Cuatro Años (1521-1526) -Biccoca (1522) y Pavía (1525, onde Francisco foi prindáu)- como na Guerra de la Lliga de Cognac (1527-1530) -Landriano (1529)- primero que Francisco dexara y abandonara Milán, en beneficiu una vegada más d'España.

Un emperador y un rei (1521-1556) editar

 
Un mapa de los dominios de los Habsburgu dempués de la Batalla de Mühlberg (1547) como s'amuesa en The Cambridge Modern History Atles (1912); les tierres de los Habsburgu tán pintaes en verde.

La victoria de Carlos na Batalla de Pavía en 1525, sorprendió a munchos italianos y alemanes y amenó esmoliciones de que Carlos s'esforciaría por ganar inda más poder. El papa Clemente VII camudó de bandu y xunióse a Francia y a importantes estaos italianos contra'l Emperador Habsburgu na Guerra de la Lliga de Cognac. En 1527, por cuenta de la incapacidá de Carlos de pagar abondo a los sos exércitos nel Norte d'Italia, éstos remontaron y escalaron Roma pol botín, forzando a Clemente, y a los socesivos papes, a ser considerablemente más prudentes nos sos tratos coles autoridaes seculares: en 1533, el refugu de Clemente a anular el matrimoniu d'Enrique VIII d'Inglaterra con Catalina d'Aragón (tía de Carlos) foi una consecuencia direuta del so deséu de nun ofender al emperador y tener quiciabes la so capital escalada una segunda vegada. La Paz de Barcelona, roblada ente Carlos y el Papa en 1529, estableció una rellación más cordial ente dambos líderes. Ello ye que el Papa nomó a España como'l proteutor de la causa Católica y reconoció a Carlos como rei de Lombardía en cuenta de la intervención española en derrocar a la rebalba República florentina.

En 1543, Francisco I, rei de Francia, anunció la so alianza ensin precedentes col sultán otomanu, Solimán el Magníficu, ocupando la ciudá de Niza, controlada per España, en cooperación coles fuercies turques. Enrique VIII d'Inglaterra, que guardaba mayor rensía contra Francia que'l que tenía contra l'Emperador por aguantase nel camín al so divorciu, xunir a Carlos na so invasión de Francia. Anque l'exércitu español foi dafechu ganáu na Batalla de Cerisoles, en Saboya, a Enrique foi-y meyor, y Francia foi forzada a aceptar los términos. Los austriacos, lideraos pol hermanu menor de Carlos, Fernando, siguieron lluchando contra los otomanos nel Este. Con Francia vencida, Carlos pudo ocupase d'un problema más antiguu: la Lliga de Esmalcalda.

 
Carlos I d'España na so victoria contra los Protestantes na Batalla de Mühlberg (1547), pintáu por Ticianu.

La Reforma Protestante empezara n'Alemaña en 1517. Carlos, al traviés de la so posición como Emperador del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu, les sos estratéxiques posesiones patrimoniales asitiaes a lo llargo de les fronteres alemanes, y la so cercana rellación colos sos parientes Habsburgos n'Austria, tuvo gran interés en caltener la estabilidá del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu. La Guerra de los llabradores alemanes españara nel Imperiu en 1524 y afaró el país hasta que foi dafechu encalorada en 1526. Carlos, inclusive tando tan lloñe d'Alemaña, taba comprometíu en caltener l'orde. Dende la Guerra de los llabradores, los protestantes entamárense nuna lliga defensiva pa protexese del Emperador Carlos. So la proteición de la Lliga de Esmalcalda, los estaos protestantes cometieren un gran númberu d'otomíes a los güeyos de la Ilesia Católica — la confiscación de dellos territorios eclesiásticos, ente otres coses— y desafiaren l'autoridá del Emperador.

Quiciabes en gran midida dende la perspeutiva estratéxica del rei español, la Lliga aliárase colos franceses, y los sos esfuercios n'Alemaña pa debilitar la Lliga fueren desairados. La derrota de Francisco en 1544 llevó a l'anulación de l'alianza colos protestantes, y Carlos aprovechó la oportunidá. Primero intentó'l camín de la negociación na Dieta de Worms de 1521 y el Concilio de Trento de 1545, pero'l lideralgu protestante y el sentimientu de traición creáu pola postura tomada polos católicos nel concilio llevaron a aquellos a la guerra, lideraos pol eleutor Mauricio de Saxonia. Como respuesta, Carlos invadió Alemaña al mandu de un exércitu compuestu por tropes españoles y flamenques, esperando restaurar l'autoridá imperial. L'emperador personalmente infligió una severa derrota militar a los protestantes na histórica Batalla de Mühlberg en 1547, pero nun llegó a tener consecuencies decisives, pos en 1555 Carlos tuvo que roblar colos estaos protestantes la Paz de Augsburgu, que restauraba la estabilidá n'Alemaña al traviés del principiu cuius regio, eius religio; esto ye, la reconocencia de la llibertá relixosa na práutica pa los príncipes alemanes protestantes del norte. La implicación de Carlos n'Alemaña establecería un rol pa España como proteutora de la causa católica-Habsburgu nel Sacru Imperiu Romanu Xermánicu; el precedente sentáu entós llevaría siete décades más tarde a la participación nes Guerra de los Trenta Años qu'acabaríen finalmente col estatus d'España como una de les potencies líderes d'Europa.

En 1526, Carlos casóse cola infanta Isabel, hermana de Xuan III de Portugal. En 1556, Carlos abdicó de les sos posesiones, pasando'l so Imperiu español al so únicu fíu sobreviviente, Felipe II d'España, y el Sacru Imperiu Romanu Xermánicu al so hermanu, Fernando. Carlos retirar al monesteriu de Yuste (Estremadura, España), onde se piensa que tuvo una crisis nerviosa[ensin referencies], y morrió en 1558.

De San Quintín a Lepanto (1556-1571) editar

 
El trunfu de la Muerte (c. 1562), por Pieter Brueghel el Viejo, reflexa'l tratamientu severu que les Diecisiete Provincies recibieron nel sieglu XVI.

Europa entá nun taba en paz, una y bones l'agresivu Enrique II de Francia llegó al tronu en 1547 y darréu anovó'l conflictu armáu. El socesor de Carlos, Felipe II, consiguió entartallar al exércitu francés na Batalla de San Quintín en Picardía en 1557 y ganar a Enrique de nuevu na Batalla de Gravelinas l'añu siguiente. La Paz de Cateau-Cambrésis, roblada en 1559, reconoció definitivamente les reivindicaciones d'España n'Italia. Nes celebraciones posteriores al tratáu, Enrique morrió por una estiella esviada d'una llanza. Mientres los siguientes trenta años Francia foi azotada por guerres civiles y desordes internos (vease Guerres de relixón de Francia) y foi incapaz de competir conducentemente con España y los Habsburgu na llucha pol poder européu. Lliberáu de cualquier oposición francesa seria, España guardó l'apoxéu del so poder y espansión territorial nel periodu 1559-1643.

Según un estendíu puntu de vista, que dacuando yera espresáu polos diputaos castellanos nes Cortes, Carlos y los sos socesores, en cuenta de centrar los sos esfuercios en Castiella, el corazón del so Imperiu, intentando una unificación de los territorios españoles con una perspeutiva centralista, considerar namái como otra parte del so imperiu. Neso la monarquía autoritaria de los Habsburgu difería de la orientación absolutista o abondo ceo nacionalista d'otres potencies europees (Francia, Inglaterra o los Países Baxos), siendo aldericáu pola historiografía la so condición moderna (el estáu-nación) o más bien continuadora d'ideales y entidaes medievales de vocación universal (papáu ya imperiu). Consiguir los oxetivos políticos de la dinastía –que primero de too significó debilitar el poder de Francia, caltener la hexemonía Católica Habsburga n'Alemaña, y contener al Imperiu Otomanu– foi más importante pa los gobernantes Habsburgu que la proteición d'España. Esta énfasis, que se explicitó na frase atribuyida a Felipe II: Antes preferiría perder los mios Estaos y cien vides que tuviera que reinar sobre herexes, contribuyiría decisivamente al cayente del poder imperial español.

L'Imperiu español había crecíu sustancialmente dende los díes de Fernando ya Isabel. Los imperios azteca y inca fueron conquistaos mientres el reináu de Carlos, de 1519 a 1521 y de 1540 a 1558, respeutivamente. Estableciéronse asentamientos españoles nel Nuevu Mundu: Florida foi colonizada nos años 1560, Buenos Aires foi asitiada en 1536 y Nuevu Reinu de Granada Nueva Granada (anguaño Colombia) foi colonizada nos años 1530. Manila, nes Filipines, foi asitiada en 1572. L'Imperiu español nel estranxeru convertir nel orixe de la riqueza y poder español n'Europa, pero contribuyó tamién a la inflación. En cuenta de impulsar la economía española, la plata americano fixo a España dependiente de los recursos estranxeros de materies primes y bienes manufacturados. Los tresformamientos económicu y social qu'empobinaben a Europa Noroccidental na transición del feudalismu al capitalismu nun tuvieron el mesmu ritmu n'España -nin na Europa Central y Meridional-.

 
La Batalla de Lepanto (1571) marcó'l final de la espansión del Imperiu otomanu nel Mediterraneu.

Dempués de la victoria d'España sobre Francia en 1559 y l'entamu de les guerres relixoses de Francia, les ambiciones de Felipe crecieron. L'Imperiu otomanu amenaciara dende diba tiempu les llendes de los dominios de los Habsburgu n'Austria y el Noroeste d'África, y como respuesta Fernando ya Isabel unviaren espediciones al norte d'África, prindando Melilla en 1497 y Orán en 1509. Carlos prefirió combatir a los otomanos al traviés d'una estratexa considerablemente más marítima, atrabancando los desembarcos otomanos nos territorios venecianos nel Este del Mediterraneu. Namái en respuesta al hostigamiento contra les costes mediterránees españoles, Carlos lideró personalmente los ataques contra los asentamientos nel Norte d'África, como en la Xornada de Túnez en 1535 y la Xornada d'Arxel en 1541. En 1565, los españoles ganaron un desembarcu otomanu na estratéxicamente vital islla de Malta, defendida polos Caballeros de San Juan. La muerte de Solimán el Magníficu l'añu siguiente y la so socesión pol menos capacitáu Selim II envalentonó a Felipe, que decidió llevar la guerra a les tierres otomanes. En 1571, una espedición naval mista (con Xénova, Venecia y el Papáu) liderada pol fíu illexítimu de Carlos, Juan d'Austria, aniquiló la flota otomana na Batalla de Lepanto, una de les más célebres de la historia naval. L'ésitu cristianu, ensin comprometer la hexemonía naval otomana nel Mediterraneu Oriental, sí consiguió solliviar la presión sobre l'Occidental, calteniéndose'l statu quo mientres los sieglos siguientes.

El rei solmenáu (1571-1598) editar

 
Retrato de Felipe II d'España obra de Sofonisba Anguissola (antes atribuyida a Sánchez Coello).

El tiempu d'allegría en Madrid foi efímeru. En 1566, disturbios lideraos por calvinistes nos Países Baxos Españoles (aproximao equivalentes a los actuales Países Baxos y Bélxica, heredaos por Felipe de la mano de Carlos y los sos antepasaos borgoñonos) provocaron que'l Duque d'Alba dirixiera una espedición militar pa restaurar l'orde con una enérxica represión. En 1568, Guillermo d'Orange encabezó una sulevación armada contra Alba, de la qu'empecipia la guerra propagandística antiespañola conocida como "Lleenda Negra". Foi l'entamu de la Guerra de los Ochenta Años que, col tiempu, estremó'l territoriu ente un norte mayoritariamente protestante que llogró la independencia (les Provincies Xuníes encabezaes por Holanda), y un sur católicu que permaneció so control español (l'actual Bélxica).

Dende la Baxa Edá Media esistía una fuerte conexón económica ente Flandes y los intereses laneros de l'aristocracia y los comerciantes castellanos, particularmente col vital puertu d'Amberes, que s'intensificaren cola esplotación colonial d'América. En 1572, una banda de rebeldes corsarios holandeses conocíos como los watergeuzen ("Méndigos de mar") tomaron dellos pueblos costeros holandeses, cortando la salida al mar d'Amberes y los territorios del norte, en sofitu de Guillermo.

 
La defensa de Cádiz, por Zurbarán.

Pa España, la guerra foi un verdaderu desastre. En 1574, l'exércitu español al mandu de Luis de Requesens foi repelido nel asediu de Leiden dempués de que los holandeses destruyeren los diques que conteníen el Mar del Norte, anubriendo'l territoriu y torgando les maniobres militares. En 1576, a la vista de la imposibilidá de sostener los costos del so exércitu d'ocupación de los Países Baxos de 80.000 homes y los de la enorme flota vencedora de Lepanto, Felipe tuvo qu'aceptar la quiebra. L'exércitu nos Países Baxos remontóse non muncho dempués, escalando Amberes y el Sur de los Países Baxos, impulsando a delles ciudaes de les enantes pacífiques provincies del Sur a xunise a la rebelión. Los españoles escoyeron el camín de la negociación y pacificaron la mayoría de les provincies del Sur de nuevu cola Unión d'Arres en 1579.

L'alcuerdu d'Arres riquió que toles tropes españoles abandonaren estes tierres. En 1580, esta circunstancia dio-y al rey Felipe la oportunidá de consolidar la so posición hexemónica n'Europa, cuando l'últimu miembru masculín de la familia real portuguesa, el Cardenal Enrique de Portugal, morrió. Felipe reclamó los sos derechos socesorios al tronu portugués y en xunu unvió un exércitu a Lisboa al mandu del Duque d'Alba p'aseguralos. Los territorios castellanos y portugueses en ultramar punxeron nes manes de Felipe la cuasi totalidá del Nuevu Mundu esploráu xunto a un vastu imperiu comercial n'África y Asia.

 
L'Armada Invencible (1588).

Caltener Portugal baxu control riquió una amplia fuercia d'ocupación y España taba inda recuperándose de la quiebra de 1576. En 1584 Guillermo d'Orange foi asesináu por un fanáticu católicu. La muerte del popular líder de la resistencia holandesa (que la so cabeza fuera puesta a preciu por Felipe II) esperábase que traería los fin de la guerra, pero nun lu fixo. En 1586, la reina Sabela I d'Inglaterra, sofitó la causa protestante nos Países Baxos y Francia, y Sir Francis Drake hostigaba los intereses comerciales españoles en el Caribe y l'Océanu Pacíficu, xunto con un ataque particularmente agresivu al puertu de Cádiz. En 1588, esperando acabar cola intromisión d'Isabel, Felipe unvió l'Armada Invencible a atacar Inglaterra. De los 130 barcos unviaos na misión, namái la metá tornaron a España ensin incidentes, y unos 20.000 homes perecieron. Dalgunes fueron víctimes de los barcos ingleses, pero la mayoría dir del duru tiempu atopáu mientres el so viaxe de regresu. La desastrosa resultancia, consecuencia d'una combinación del tiempu desfavorable y de la suerte y eficacia de la flota inglesa de Lord Howard de Effingham, provocó una completa revisión y arreglu de los barcos de l'armada española, les armes y les táctiques. Los ataques ingleses fueron respondíos, y gracies a un erráu contraataque inglés (Armada Inglesa) el poder naval español recuperó rápido la posición preeminente que caltuvo mientres otru mediu sieglu. España tamién apurrió ayuda a una perdura guerra irlandesa que baleró a Inglaterra de recursos y onde tamién resultaron asaltaos los pueblos costeros ingleses. Sicasí, agora la Casa d'Austria tenía otra vegada un enemigu con quien competir, forzando a España a caltener una armada inda más fuerte y cara, amás de los enormes gastos de los exércitos nos sos munchos territorios esvalixaos.

España implicárase na guerra relixosa de Francia dempués de la muerte d'Enrique II. En 1589, Enrique III, el postreru del llinaxe Valois, morrió nes muralles de París. El so socesor, Enrique IV de Navarra, el primer rei de Francia Borbón, foi un home de gran capacidá, que llogró victories clave contra la Lliga Católica n'Arques (1589) y Ivry (1590). Decidíos a evitar qu'Enrique se convirtiera en rei de Francia, los españoles estremaron el so exércitu nos Países Baxos ya invadieron Francia en 1590.

«Dios ye español» (1596-1626) editar

Encarando les guerres contra Inglaterra, Francia y los Países Baxos, caúna dirixida por líderes extraordinariamente capaces, la yá escosa España taba enchida. Lluchando de cutio contra la piratería qu'enzancaba'l so tráficu marítimu nel Atlánticu anque nun atayaba les sos vitales unviaes d'oru dende'l Nuevu Mundu (namái foi prindáu unu de los convóis, el de 1628, pol holandés Piet Hein), la Real Facienda viose forzada a almitir la quiebra de nuevu en 1596. Los españoles intentaron lliberar de dellos conflictos nos que taben arreyaos, primero roblando la Paz de Vervins con Francia en 1598, reconociendo a Enrique IV (convertíu al catolicismu dende 1593) como rei de Francia y restaurando munches de les estipulaciones de l'anterior Paz de Cateau-Cambrésis. Un tratáu con Inglaterra foi alcordáu en 1604, dempués de l'ascensión del más tratable rei estuardo Xacobu I.

La paz con Inglaterra y Francia significó qu'España podría centrar les sos enerxíes en restaurar el so gobiernu de les provincies holandeses. El holandeses, lideraos por Mauricio de Nassau, el fíu de Guillermo d'Orange y quiciabes el meyor estratega del so tiempu, tuvieron ésitu en tomar delles ciudaes de la frontera dende 1590, incluyendo la fortaleza de Breda. Dempués de la paz con Inglaterra, el nuevu comandante español Ambrosio Spinola primió duramente a los holandeses. Spinola, un xeneral de capacidá similar a Mauricio, nun pudo conquistar los Países Baxos, ente otres coses pola repetición d'una nueva quiebra en 1607. Nun exerciciu de realismu fayadizu al temperamentu del rei Felipe III y el so valíu'l duque de Lerma, roblar en 1609 la Tregua de los Dolce Años ente España y les Provincies Xuníes de los Países Baxos, periodu conocíu como Pax Hispánica.

España nun consiguió grandes ventayes de la tregua, les finances siguieron en desorde y l'imperiu colonial siguió sufriendo ataques cada vez más humillantes, en beneficiu sobremanera d'Holanda. Nos Países Baxos, el gobiernu de la fía de Felipe II, Isabel Clara Eugenia y el so home, l'archiduque Alberto, restauró la estabilidá nos Países Baxos del Sur y amortiguó los sentimientos antiespañoles nel área. El socesor de Felipe II, Felipe III, foi un home de capacidá llindada non interesáu en política, que prefería dexar qu'otros s'encargaren de los detalles. El so valíu, Lerma, sollerte sobremanera a lo que tocaba a los sos intereses particulares, llogró dar la vuelta a los llibros de cuentes españoles y faese unu de los homes más ricos d'Europa con una fortuna d'unos 44 millones de táleros. L'ésitu personal de Lerma acarretó-y enemigos y allegamientos bien fundaes de corrupción, que llevaron al cadafalsu al so home d'enfotu, Rodrigo Calderón. En 1618 ye sustituyíu pol so fíu'l duque de Uceda, no que puede considerase como una transición, pos algamó'l poder sofitáu pol bandu nobiliariu rival al so propiu padre. Nun va ser hasta 1621, cola llegada del nuevu rei, Felipe IV, que los Sandoval fueren sustituyíos nel puestu de máximu enfotu polos Zúñiga (primero Baltasar de Zúñiga y depués el conde duque d'Olivares). Ente que los valíos de Felipe III habíense desinteresáu polos asuntos d'Austria, el so aliáu dinásticu; Zúñiga yera un veteranu embaxador de Viena y creyó que la clave pa contener a los resurgentes franceses y esaniciar a los holandeses yera una alianza más cercana colos Habsburgu.

 
La rindición de Breda (1625) d'Ambrosio Spinola, por Velázquez. Nun se representa'l trunfalismu habitual de la victoria.

En 1618, tres les defenestraciones de Praga, Austria y l'Emperador del Sacru Imperiu Romanu, Fernandu II, embarcar nuna campaña contra la Unión Protestante y Bohemia. El nuevu rei y los sos valíos yeren considerablemente más activos que Felipe III, pero inclusive mientres los últimos años d'ésti, Zúñiga, que yá gociaba d'una posición elevada na corte, consiguiera'l sofitu a los Habsburgu austriacos na guerra, y Ambrosio Spinola, la creciente estrella del exércitu español, foi unviáu como'l xefe del Exércitu de Flandes pa intervenir, invadiendo'l Palatináu. Asina, España entró na Guerra de los Trenta Años. A la muerte de Zúñiga en 1622, ésti foi reemplazáu pol so sobrín Gaspar de Guzmán y Pimentel, conde-duque d'Olivares, un home capacitáu que creía que'l centru de toles traxedies d'España atopar n'Holanda. Dempués de ciertos contratiempos iniciales, los bohemios fueron ganaos na batalla del Monte Blancu en 1621, y de nuevu en Stadtlohn en 1623. Mientres tuvo a valir la tregua de los dolce años, España taba en paz colos Países Baxos protestantes, pero la tregua, que expiraba en 1621, nun s'anovó, añadiendo otru frente de conflictu. Spinola tomó la fortaleza de Breda en 1625. La intervención del rei danés Cristián IV na guerra aumentó les esmoliciones (Cristián yera unu de los pocos monarques d'Europa que nun tenía problemes coles sos finances) pero la victoria del xeneral imperial Albrecht von Wallenstein sobre'l daneses en Dessau y de nuevu en Lutter, dambes en 1626, esanició l'amenaza. Hubo esperanza en Madrid de que los Países Baxos podíen ser finalmente reincorporaos dientro del Imperiu, y dempués de la derrota de Dinamarca los protestantes n'Alemaña paecíen apagaos. Francia viose envolubrada de nuevu nes sos propies inestabilidaes (el famosu asediu de La Rochelle empezó en 1627), y la preeminencia d'España paecía irrefugable. El conde-duque d'Olivares rinxosamente afirmó "Dios ye español y combate cola nuesa nación estos díes” (Brown and Elliott, 1980, p. 190) y munchos de los adversarios d'España taríen d'alcuerdu a remolera.

El camín escontra Rocroi (1626-1643) editar

 
El rei Felipe IV d'España (r. 1621-1665) por Velázquez.

Olivares foi un home desgraciadamente fora de tiempu; diose cuenta de qu'España precisaba reformase, y pa reformase precisaba paz. La destrucción de les Provincies Xuníes de los Países Baxos foi añadida a la so llista de necesidaes porque detrás de cada coalición anti-Habsburgos había dineru holandés: los banqueros holandeses sofitaben los comerciantes d'India Oriental de Sevilla, y perdayuri del mundu'l entamadores y colonizadores holandeses debilitaben les hexemoníes española y portuguesa. Spinola y l'exércitu español centrar nos Países Baxos, y la guerra paecía dir a favor d'España.

En 1627, la economía castellana esbarrumbóse. Los españoles tuvieren devaluando la so moneda pa pagar la guerra y los precio españaron n'España de la mesma manera que lo fixeron los años anteriores n'Austria. Hasta 1631, partes de Castiella funcionaben nuna economía de trueque como resultáu de la crisis monetaria, y el gobiernu yera incapaz de recaldar cualquier impuestu significativu del campesinado, dependiendo sicasí de les sos colonies (Flota d'Indies). Los exércitos españoles n'Alemaña reordenar pa "pagase ente ellos" na tierra. Olivares, que sofitara ciertes midíes nos impuestos d'España pendientes de la conclusión de la guerra, foi amás culpáu por una embarazosa ya infructuosa guerra n'Italia (vease Guerra de Socesión de Mantua). El holandeses, que mientres la Tregua de los Dolce Años fixeren de la so armada una prioridá, afararon el comerciu marítimu español y especialmente el portugués, del cual España yera dafechu dependiente dempués del esbarrumbe económicu. Los españoles, colos recursos espardíos, yeren cada vez más incapaces de trepar coles rápido crecientes amenaces navales.

En 1630, Gustavo Adolfo de Suecia, unu de los más capaces comandantes del momentu, desembarcó n'Alemaña y lliberó el puertu de Stralsund que yera la última fortaleza nel continente controlada por fuercies alemanes contraries al Emperador. Gustavo entós coló escontra'l Sur llogrando victories notables en Breitenfeld y Lützen, atrayendo más respaldu de la causa protestante a midida que avanzaba. La situación pa los católicos ameyoró cola muerte de Gustavo en Lützen en 1632 y una impresionante victoria de les fuercies imperiales sol Cardenal-Infante Fernando y Fernandu II d'Hungría na batalla de Nördlingen en 1634. Dende una posición de fuercia, l'Emperador averar a los estaos alemanes cansaos de la guerra con una paz en 1635; munchos aceptaron, incluyíos los dos más poderosos, Brandeburgu y Saxonia.

El Cardenal Richelieu fuera un fuerte partidariu de los holandeses y los protestantes dende l'entamu de la guerra, unviando fondos y material nun intentu de detener la fuercia de los Habsburgu n'Europa. Richelieu decidió que l'acabante roblar Paz de Praga yera contraria a los intereses franceses y declaró la guerra al emperador del Sacru Imperiu Romanu y a España pocos meses dempués de roblase la paz. Les más esperimentaes fuercies españoles anotáronse ésitos iniciales; Olivares ordernó una campaña rescamplu nel Norte de Francia dende los Países Baxos Españoles, esperando estrozar la firmeza de los ministros del rey Lluis XIII y derrocar a Richelieu primero que la guerra escosara les finances españoles y de que los recursos militares de Francia pudieren ser dafechu esplegaos. Nel "année de Corbie", 1636, les fuercies españoles avanzaron al Sur hasta Amiens y Corbie, amenaciando París y terminando la guerra nes sos cercaníes.

 
Rocroi, el postreru terciu, por Augusto Ferrer-Dalmau (2011). La Batalla de Rocroi (1643) ye'l principiu del fin simbólicu d'España como la gran potencia dominante.

Dempués de 1636, sicasí, Olivares, medrosu de poder provocar otra desastrosa quiebra, paró la meyora. L'exércitu español nunca enfusaría de nuevu. Asina, los franceses ganaron tiempu pa movilizase correutamente. Na batalla de les Dunes en 1639 una flota española foi destruyida pola armada holandesa, y los españoles atopáronse incapaces de reforzar y aprovir afechiscamente a les sos fuercies nos Países Baxos. L'Exércitu de Flandes español, que representó lo meyor de los soldaos y líderes españoles, enfrentar a una invasión francesa liderada por Lluis II de Borbón, príncipe de Condé nos Países Baxos Españoles en Rocroi en 1643. Los españoles, lideraos por Francisco de Melo, fueron afaraos, cola mayoría de la infantería española masacrada o prindada pola caballería francesa. La bona reputación del Exércitu de Flandes foi rota en Rocroi, y colla, la rellumanza d'España.

El fin de la Casa d'Austria (1643-1700) editar

 
Árbol xenealóxicu de la Casa d'Austria y la so rellación colos Borbones.

Sofitaos polos franceses, los catalanes, napolitanos y portugueses llevantar en revuelta contra'l monarca español nos años 1640. Colos Países Baxos Españoles efeutivamente perdíos dempués de la batalla de Lens en 1648, los españoles fixeron les paces colos holandeses y reconocieron la independencia de les Provincies Xuníes na Paz de Westfalia qu'acabó tanto la Guerra de los Ochenta Años como la Guerra de los Trenta Años.

La guerra con Francia siguió mientres once años más. Anque Francia sufrió una guerra civil en 1648-1652 (vease Guerres de la Fronda) la economía española taba tan escosa que fueron incapaces de sacar provechu de la inestabilidá francesa. Nápoles foi tomada de nuevu en 1648 y Cataluña en 1652, pero la guerra llegó efeutivamente a la so final na batalla de les Dunes onde l'exércitu francés sol vizconde de Turenne ganó los restos del exércitu español nos Países Baxos. España aceptó la Paz de los Pirineos en 1659, na que venció a Francia'l Rosellón, Conflent, Vallespir y parte de la Cerdaña, Foix, Artois, parte de Lorena y otres places europees.

Portugal remontárase en 1640 sol lideralgu de Xuan IV, pretendiente al tronu de la dinastía de Braganza, no que se conoz como la Guerra de Restauración. Recibió un sofitu xeneralizáu de los portugueses, y los españoles – que teníen qu'ocupase de les rebeliones n'otros llugares y de la guerra contra Francia – fueron incapaces de responder. Los españoles y portugueses vivieron nun estáu de paz de facto de 1644 a 1657. Cuando Xuan IV morrió en 1657, los españoles intentaron arrincar Portugal del so fíu Alfonsu VI, pero fueron ganaos n'Ameixial (1663) y Montes Claros (1665), conduciendo a la reconocencia d'España de la independencia portuguesa en 1668.

 
Carlos II, el postreru Habsburgu rei d'España (r. 1665-1700).

Felipe IV, que viera mientres l'intre de la so vida la devastación del imperiu d'España, cayó amodo nuna depresión dempués de tener que despidir al so cortesanu favoritu, Olivares, en 1643. Atristayóse inda más dempués de la muerte del so fíu Baltasar Carlos en 1646 a la puesta edá de diecisiete años. Felipe foi cada vez más místicu cerca del final de la so vida, y n'última instancia intentó enmendar dalgunos de los daños que fixera al so país. Morrió en 1665 primero que nada pudiera ser camudáu, esperando que'l so fíu podría ser de dalguna manera más afortunáu. Carlos, el so únicu fíu sobreviviente, yera gravemente deforme y retrasáu mental, y permaneció so la influencia de la so madre mientres tola so vida. Lluchando contra les sos deformidaes, les mires y les burlles de la so familia y la corte, Carlos llevó una desgraciada esistencia, lo que-y supunxo llevar el llamátigu de "l'abruxáu".

Carlos y la so rexencia fueron incompetentes n'ocupase de la Guerra de Devolución que Lluis XIV de Francia llevó alantre contra los Países Baxos Españoles en 1667-1668, perdiendo considerable prestíu y territoriu, incluyendo les ciudaes de Lille y Charleroi. Na Guerra de los Nueve Años Luis de nuevu invadió los Países Baxos Españoles. Les fuercies franceses lideraes pol duque de Luxemburgu ganaron a los españoles en Fleurus (1690), y darréu vencieron a les fuercies holandeses baxu Guillermu III, que lluchaben nel bandu d'España. La guerra acabó cola mayoría de los Países Baxos Españoles so ocupación francesa, incluyendo les importantes ciudaes de Gante y Luxemburgu. La guerra amosó al mundu lo vulnerable y retrasar que yeren les defenses y burocracia españoles, anque l'ineficaz gobiernu español nun tomó nenguna aición p'ameyorales.

Les últimes décades del sieglu XVII vieron la decadencia y l'estancamientu completu n'España; mientres el restu d'Europa pasó por apasionantes cambeos nel gobiernu y la sociedá - la Revolución Gloriosa n'Inglaterra y el reináu del "Rei Sol" Lluis XIV en Francia - España siguió al debalu y cerrada en sí mesma. La burocracia española que se forxara alredor del carismáticu, trabayador ya intelixente Carlos I y Felipe II esixía un monarca sólidu; la debilidá de Felipe III y IV llevó a la decadencia d'España. Como los sos deseos finales, el rei d'España ensin fíos deseyó que'l tronu pasara al príncipe Borbón Felipe d'Anjou, en cuenta de a un miembru de la familia que-y acoradara mientres tola so vida. Carlos II morrió en 1700, rematando la llinia de la Casa d'Austria nel tronu d'España esautamente dos sieglos dempués de que naciera Carlos I.

 
La familia de Carlos II, «l'abruxáu».

La sociedá española y l'Inquisición (1516-1700) editar

 
Autu de fe celebráu na Plaza Mayor en 1680 en presencia de Carlos II. Oleu de Francisco Rizi calteníu nel Muséu del Prado.

La Inquisición española foi formalmente fundada mientres el reináu de los Reis Católicos, siguida polos sos socesores Habsburgos, y nun terminó hasta'l sieglu XIX. Baxu Carlos I la inquisición convertir nun ministeriu formal del gobiernu español qu'adquirió un control propiu a midida que avanzaba'l sieglu XVI. Carlos tamién aprobó los Estatutos de llimpieza de sangre, una llei que torgaba l'accesu a munches instituciones y cargos públicos a los que nun yeren cristianos vieyos puros, ensin sangre xudío. Anque la tortura yera común n'Europa, la manera cómo se practicaba na Inquisición fomentó la corrupción y delación, y convirtióse nun factor coadyuvante de la decadencia española. Convertir nun métodu pa enemigos, amigos celosos ya inclusive rellaciones reñíes pa usurpar influencia y propiedaes. Una acusación, inclusive si yera en gran parte infundada, llevaba a un llargu y angustiosu procesu que podía durar años antes de llegar a un veredictu, y entrín y non la reputación y estima del acusáu yeren destruyíes. El tristemente célebre autu de fe yera un espectáculu social, en que s'humildaba públicamente a los penitentes (l'espectáculu dantescu de quema de los "relaxaos" na foguera realizar en "braseros", llugares apartaos).

Si Carlos siguió la práutica de la Inquisición, Felipe II espandir, y fixo de la ortodoxa relixosa un oxetivu de la política pública. En 1559, trés años dempués de que Felipe llegara al poder, prohibir a los estudiantes d'España viaxar al estranxeru, los líderes de la Inquisición fueron puestos al cargu de la censura, y torgóse la importación de llibros. Felipe intentó con puxanza esaniciar el protestantismu n'España, participando n'innumberables campañes pa esaniciar la lliteratura luterana y calvinista del país, esperando evitar el caos qu'asocedía en Francia.

La ilesia n'España fuera purgada de munchos de los sos escesos alministrativos nel sieglu XV pol Cardenal Cisneros, y l'Inquisición sirvió pa expurgar a munchos de los reformadores más radicales qu'intentaben camudar la teoloxía de la ilesia a como los reformadores protestantes queríen. Sicasí, España, acabante salir de Reconquistar, convertir na impulsora de la Contrarreforma. Desenvolver n'España dos filos únicos de pensamientu contrarreformista nes persones de la abulense Santa Teresa de Jesús y el vascu Inaciu de Loyola. Teresa defendía los monasticismo estrictu y un reestablecimientu de tradiciones más antigües de penitencia. Esperimentó un éxtasis místicu que resultó fondamente influyente na cultura y arte español. Inaciu de Loyola, fundador de la Compañía de Xesús, tuvo una influencia mundial na so énfasis na excelencia espiritual y mental y contribuyó a un resurdimientu de la conocencia n'Europa. En 1625, nun momentu cume de prestíu y poder español, el Conde-Duque d'Olivares estableció'l Colexu Imperial xesuita en Madrid pa preparar a los nobles españoles nes humanidaes y les artes militares.

 
La espulsión de los Moriscos de Valencia, por Pere Oromig.

Los moriscos del sur d'España fueren convertíos a encomalo al cristianismu en 1502, pero sol gobiernu de Carlos I pudieron llograr un grau de tolerancia de los sos gobernantes cristianos. Dexóse-yos prauticar les sos costumes anteriores, indumentaria ya idioma; y les lleis relixoses fueron laxamente impuestes. Sicasí, en 1568, so Felipe II los moriscos remontáronse (vease Rebelión de les Alpujarras) dempués de que s'impunxeren de nuevu les antigües lleis. La revuelta namái pudo ser encalorada por tropes italianes baxu Don Juan d'Austria, ya inclusive entós los moriscos retirar a les zones montascoses y nun fueron ganaos hasta 1570. A la revuelta siguió-y por un enorme programa de reasentamiento onde 12.000 llabradores cristianos reemplazaron los moriscos. En 1609, aconseyáu pol Duque de Lerma, Felipe III espulsó a los 300.000 moriscos d'España.

La Ilustración criticó principalmente a los españoles pol so escesivu celu relixosu y el so "galbana". Ente los miembros de l'aristocracia, que gociaben de más seguridá nes sos posiciones de poder (a diferencia de los sos colegues en Francia ya Inglaterra que yeren cada vez más competitivos) podía aplicase l'argumentu de la "galbana española". La espulsión de los trabayadores moriscos y xudíos verdaderamente fixo pocu p'ayudar a la economía y sociedá española que dependía del so trabayu y habilidá muncho más de lo que los cristianos creíen.

La burocracia española (1516-1700) editar

Los españoles recibieron un enorme influxu d'oru como botín dende les colonies nel Nuevu Mundu cuando éstes fueron conquistaes, enforma del cual Carlos usar pa llevar alantre les sos guerres n'Europa. Nun foi hasta los años 1540 que grandes depósitos de plata fueron atopaos en Potosí y Guanajuato y una estable fonte d'ingresos foi llograda. Los españoles dexaron la minería a la iniciativa privada pero establecieron un impuestu conocíu como'l "quintu real" al traviés del cual una quinta parte del metal yera recaldáu pol gobiernu. Los españoles tuvieron abondo ésitu faciendo cumplir l'impuestu na totalidá del so vastu imperiu nel Nuevu Mundu; tolos lingotes tuvieron que pasar al traviés de la Casa de Contratación de Sevilla, so la direición del Conseyu d'Indies. El suministru de mercuriu d'Almadén, vital para estrayer plata de la mena, foi controláu pol estáu y contribuyó al rigor de la política d'impuestos española.

Anque les conquistes iniciales nes Amériques apurrieron marcaos repiques n'importaciones d'oru dende les colonies, nun foi hasta los años 1550 cuando se convirtieron nuna fonte habitual y vital de los ingresos d'España. La inflación - tantu n'España como nel restu d'Europa - foi principalmente causada pola delda; Carlos llevara a cabu la mayoría de les sos guerres a creitu, y en 1557, un añu dempués de qu'abdicara, España viose forzada na so primer quiebra.

 
Un galeón español, el símbolu del imperiu marítimu d'España.

Encarando la creciente amenaza de la piratería, en 1564 los españoles adoptaron un sistema escolta bien adelantráu al so tiempu, cola salida de les flotes de l'ayalga de les Amériques n'abril y agostu. La política resultó eficiente, y tuvo abondo ésitu. Namái dos convóis fueron prindaos; unu en 1628 que foi prindáu polos holandeses, y otru en 1656, prindáu polos ingleses, pero aquel día los convóis yeren una solombra de lo que fueren nel so momentu cume a finales del sieglu anterior. Sicasí inclusive ensin ser dafechu prindaes, frecuentemente fueron atacaes, lo qu'inevitablemente tuvo un preciu. Non tol comerciu marítimu del esvalixáu imperiu podía protexese por grandes convóis, dexando a los corsarios holandeses, ingleses y franceses y a los pirates tener la oportunidá d'afarar el comerciu ente les costes americano y español y asaltar asentamientos aisllaos. Esto foi particularmente xavaz a partir de los años 1650, con dambos bandos cayendo a estraordinarios niveles de barbarie, inclusive polos estándares de la dómina. España tamién tuvo qu'encargase de la piratería berberisca nel Mediterraneu y d'Oriente y la piratería holandesa nes agües alredor de les Filipines.

La espansión del Imperiu español nel Nuevu Mundu foi llevada a cabu dende Sevilla, ensin la cercana direición de los dirixentes de Madrid. Carlos I y Felipe II tuvieron principalmente ocupaos colos sos deberes n'Europa, y asina el control de les Amériques foi lleváu por virréis y alministradores coloniales que funcionaben con efeutiva autonomía. Los reis Habsburgu consideraron les sos colonies como sociedaes feudales en cuenta de partes integrantes d'España. Los Habsburgu, familia que gobernara tradicionalmente sobre diversos dominios non allegantes y fuera forzada a delegar autonomía a alministradores locales, doblaron estes polítiques feudales n'España, particularmente nel País Vascu y Aragón.

Esto significó que los impuestos, la meyora d'infraestructures y les polítiques de comerciu interior fueron definíes independientemente per cada rexón, llevando a munches barreres d'aduanes interiores y peaxes, y polítiques contradictories inclusive dientro de los dominios de los Habsburgu. Carlos I y Felipe II fueron capaces d'apoderar les distintes cortes al traviés de la so impresionante enerxía política, pero Felipe III y IV dexaron que decayera, y Carlos II foi dafechu incapaz de controlales. El mesmu desenvolvimientu d'España foi atrabancáu pol fechu de que Carlos I y Felipe II pasaren la mayoría del so tiempu nel estranxeru; mientres la mayor parte del sieglu XVI, España foi alministrada dende Bruxeles y Amberes, y foi namái mientres la Guerra de Flandes que Felipe tornó a España, onde pasó la mayoría del so tiempu en retiru nel palaciu monásticu d'El Escorial. El desigual imperiu, calteníu xuníu por un decidíu rei que caltenía la enchida burocracia xunta, se desenmarañó cuando un débil gobernante llegó al tronu.

Hubo intentos pa reformar l'anticuada burocracia española. Carlos, al convertise en rei, topetó colos sos nobles mientres la Guerra de les Comunidaes de Castiella cuando intentó ocupar posiciones de gobiernu con efeutivos oficiales holandeses y flamencos. Felipe II atopar con una importante resistencia cuando intentó imponer la so autoridá sobre los Países Baxos, contribuyendo a la rebelión nesi país. El Conde-Duque d'Olivares, ministru xefe de Felipe IV, siempres consideró esencial pa la sobrevivencia d'España que la burocracia tuviera centralizada; Olivares inclusive sofitó la unión completa de Portugal con España, anque nunca tuvo la oportunidá de faer realidá les sos idees. Ensin la mano firme y dilixencia de Carlos I y Felipe II, la burocracia fíxose cada vez más enchida y corrupta hasta que, pola destitución d'Olivares en 1643, volvióse obsoleta.

La economía española (1516-1700) editar

 
La ciudá de Zaragoza, por Juan Bautista Martínez del Mazo, llenzu frecuentemente atribuyíu a Velázquez.

Como la mayoría d'Europa, España sufriera fame y la peste mientres los sieglos XIV y XV. Pal añu 1500, Europa taba empezando a salir d'estos desastres demográficos, y les poblaciones empezaron a crecer - Sevilla, que yera llar de 60.000 persones en 1500 creció rápido a 150.000 pa finales del sieglu. Hubo un movimientu sustancial escontra les ciudaes d'España pa sacar provechu de les nueves oportunidaes como constructores de barcos y comerciantes pa sirvir al impresionante y creciente Imperiu español.

La inflación n'España, como resultáu de la delda del estáu y l'importación de plata y oru dende'l Nuevu Mundu, provocó privaciones pal campesinado. El costu mediu de los bienes quintuplicar nel sieglu XVI n'España, encabezáu pola llana y les ceberes. Anque razonable cuando se compara col sieglu XX, los precios nel sieglu XV camudaron bien pocu, y l'economía europea foi solmenada pola llamada revolución de los precios. España, xunto con Inglaterra yera l'únicu productor européu de llana, primeramente beneficiáu pol rápidu crecedera. Sicasí, como n'Inglaterra, ellí n'España empezó un movimientu de desamortización qu'afogó la crecedera d'alimentos y despobló pueblos enteros que los sos residentes tuvieron forzaos a treslladase a les ciudaes. Pero a diferencia d'Inglaterra, l'alta inflación, la carga de les guerres de los Habsburgu y los esaxeraos impuestos aduaneros qu'estremaben el país y acutaben el comerciu coles Américas, afogaron la crecedera de la industria que podía apurrir una fonte alternativa d'ingresos nos pueblos.

La ganadería d'oveyes foi practicada estensamente en Castiella, y creció rápido col aumentu de precios de la llana sofitáu pol rei. Oveyes merines yeren treslladaes añalmente cada iviernu dende los montes del norte hasta'l más templáu sur, inorando los senderos mandaos pol estáu que teníen la intención d'evitar que la oveya apatayara les tierres de llabranza. Les quexes presentaes contra'l gremiu de pastores, la Mesta, fueron inoraes por Felipe II que llograba un bon negociu de los ingresos de la llana. Finalmente, Castiella volvióse maneru, y España foi dafechu dependiente d'alimentos importaos que, dáu'l costu del tresporte y el riesgu de la piratería, yeren muncho más caros n'España qu'en cualesquier otru llugar. Como resultancia, la población d'España creció muncho más amodo que la de Francia; en tiempos de Lluis XIV, Francia tenía una población mayor que la d'España ya Inglaterra combinaes.

 
El segadores, de Pieter Brueghel el Viejo.

El creitu surdió como una estendida ferramienta de negociu española nel sieglu XVI. La ciudá d'Amberes, nos Países Baxos Españoles, taba nel corazón del comerciu européu y los sos banqueros financiaron la mayoría de los creitos de les guerres de Carlos V y Felipe II. L'usu de "notes de cambéu" volvióse común a midida que los bancos d'Amberes fueron cada vez más poderosos y llevó a una amplia especulación qu'ayudó a esaxerar los cambeos de precios. Anque estos enclinos punxeron los cimientos pal desenvolvimientu del capitalismu n'España y Europa en xunto, la falta total de regulación y la corrupción dominante significó que los pequeños terratenientes de cutiu perdieron tou con un únicu golpe de mala suerte. Los terrenes n'España volviéronse progresivamente más grandes y l'economía volvióse cada vez menos competitiva, particularmente mientres los reinaos de Felipe III y IV cuando crisis especulatives repitíes solmenaron a España.

La Ilesia Católica fuera siempres importante pa la economía española, y particularmente nos reinaos de Felipe III y IV, que tuvo ataques d'intensa piedá personal y filantropía relixosa, grandes árees del país fueron donaes a la Ilesia. Los postreros Habsburgu nun fixeron nada pa fomentar la redistribución de les tierres, y a finales del reináu de Carlos II, la mayoría de Castiella taba nes manes d'unos pocos selectos terratenientes, el mayor de los cualos yera de lloñe la Ilesia.

Arte y cultura española (1516-1700) editar

 
Real Monesteriu de San Lorenzo del Escorial.

El Sieglu d'Oru español foi un floreciente periodu pa les artes y la lliteratura n'España, que tomó aproximao dende 1492 hasta 1650. Nesta dómina surdieron figures de la talla d'El Greco y Velázquez en pintura o Garcilaso de la Vega, Miguel de Cervantes, Luis de Góngora, Francisco de Quevedo, Lope de Vega y Calderón de la Barca tocantes a les lletres refierse. N'América destaca la poeta Juana Inés de la Cruz, la postrera representante de la lliteratura áurea n'español.

El monumentu arquiteutónicu más relevante de la dómina ye'l Monesteriu de San Lorenzo del Escorial, mandáu alzar nel reináu de Felipe II como símbolu de la monarquía universal católica, que, col so estilu renacentista pero austero debíu al diseñu de Juan de Herrera, quería representar el cume del Imperiu español nel so periodu de máxima rellumanza.

Los pintores más destacaos del Sieglu d'Oru podríen ser El Greco y Velázquez. El primeru, activu a fines del sieglu XVI, ye reconocíu poles sos representaciones relixoses. El segundu ta consideráu como'l más importante de los artistes españoles nel terrén pictóricu polos sos precisos y realistes semeyes de la corte contemporánea de Felipe IV. Amás d'estos dos figures capitales, un nutríu grupu de pintores secundáron-yos con similares méritos: Bartolomé Esteban Murillo, Francisco de Zurbarán o José de Ribera cuntar ente los pintores de primera fila que produció esta dómina.

El Greco, formáu na so tierra natal de Creta y darréu n'Italia, onde almiró y aprendió l'arte de Michelangelo, llega a España pa cultivar un peculiar manierismu rellacionáu col espíritu ascéticu y místicu de la realidá española del reináu de Felipe II y cola prosa y el versu d'estes corrientes na so aguada lliteraria de Fray Luis de León, Santa Teresa de Jesús y San Juan de la Cruz.

 
Luis de Góngora, por Velázquez.

Tocantes a Velázquez, apréciase, amás de la so pintura de corte, los de temes relixoses, como El Cristu, los de xéneru mitolóxicu, como La fragua de Vulcano o El trunfu de Baco ya inclusive se quixo ver nél a un precursor del impresionismu nel tratamientu de la lluz y la pincelada suelta que reflexen los sos pequeños cuadros de la Villa Médici. Pero ensin dulda les sos obres maestres son Les filanderes, pintáu escontra'l final de la so trayeutoria, y sobremanera Les Meninas, un cuadru que produció llargues reflexones, como la que-y prodigó José Ortega y Gasset.

La rellumanza de les lletres castellanes empecipiar cola obra teórica del humanista Antonio de Nebrija, qu'en 1492 publica la primera Gramática castellana. A partir de 1528 y cola obra poética de Garcilaso de la Vega, la llírica va esperimentar un importante cambéu d'aldu, adoptando la métrica italiana de los autores del Renacimientu y afitando asina, con plenitú, la qu'había de ser la lliteratura del Sieglu d'Oru español, somorguiada dafechu nes temes y maneres de la renacencia lliteraria.

Una obra realista anónima inaugura'l xéneru que darréu se llamó novela picaresca: El Lazarillo de Tormes. La so atención a la marginalidad social y la crítica implícita de les instituciones relixoses y l'hipocresía social provocó una serie de noveles continuadores ente les que destaca'l Guzmán de Alfarache de Mateo Alemán. El xéneru foi llargamente asonsañáu darréu en Francia y Alemaña n'obres como'l Gil Blas de Lesage o Moll Flanders de Daniel Defoe.

Cervantes escribe a empiezos del sieglu XVII Don Quixote de la Mancha, la obra más universal de la lliteratura española de tolos tiempos. Concebida como una crítica en forma de parodia de los aspeutos más fabulosos de los llibros de caballería, la que foi considerada'l puntu d'entamu de la novela moderna reflexa la realidá ablayada del campu español y consigue axuntar tolos xéneros narrativos de la renacencia pa da-yos nueva forma con una perspeutiva irónico y alloñao non exenta, sicasí, d'una conocencia fonda de la esencial humanidá de los personaxes.

Bien importante coles mesmes ye la creación de la Comedia Nueva per parte d'un conxuntu de dramaturgos encabezaos por Lope de Vega. La capacidá de coneutar col públicu al empar que creara les bases pa un desenvolvimientu integral del teatru español, ganó-y el calificativu del Fénix de los Inxenios». Traxedies como El caballeru de Olmedo o comedies como La dama boba cimentan la so condición de figura clásica del teatru hispanu. Dignu socesor tuvo nel más cerebral y barrocu Calderón de la Barca, qu'apoderó la escena dende la muerte de Lope hasta pasada la metá del sieglu XVII. La vida ye suañu ye considerada obrar cume del teatru español poles sos implicaciones filosófiques.

Polo que respecta a la poesía barroca, dos figures, enforma tiempu consideraes opuestes pero güei xuníes na estética del conceutu, apoderaron la xerarquía llírica: El difícil y brillante, pero de guapura inmarcesible, Luis de Góngora y l'atélite, sogón y gran creador del llinguaxe Francisco de Quevedo. Ye Juana Inés de la Cruz la postrera gran escritora del Sieglu d'Oru. Morrió en Nueva España en 1695. Atisbos de reivindicación de la condición femenina y un llinguaxe culteranu de gran fondura conceptual respuenden por la so calidá poética.

Ver tamién editar

Referencies editar

N'español editar

  • Black, Jeremy (2003). Atles ilustráu de la guerra: De la Renacencia a la Revolución, 1492-1792. Ediciones Akal. ISBN 84-460-0979-X
  • Braudel, Fernand (1953). El Mediterraneu y el mundu mediterraneu na dómina de Felipe II. Fondu de Cultura Económica. ISBN 84-375-0095-8
  • Brown, J. y Elliott, J. H. (1981). Un palaciu pal rei. El Bon Retiru y la corte de Felipe IV. Revista d'Occidente: Alianza Editorial. ISBN 84-292-5111-1
  • Domínguez Ortiz, Antonio (1989). El sieglu d'Oru (sieglu XVI). Editorial Planeta.
  • Edwards, John (2001). La España de los Reis Católicos: 1474-1520. Editorial Crítica. ISBN 84-8432-266-1
  • Kamen, Henry (1997). Felipe d'España. Sieglu XXI d'España Editores. ISBN 84-323-0962-1
  • Kamen, Henry (2003). Imperiu: la forxa d'España como potencia mundial. Editorial Aguilar. ISBN 84-663-1277-3
  • Kamen, Henry (1984). Una sociedá conflictiva: España, 1469-1714. Alianza Editorial. ISBN 84-206-0064-4
  • Parker, Geoffrey (1988). La Guerra de los Trenta Años. Editorial Crítica. ISBN 84-7774-238-3
  • Parker, Geoffrey (2000). L'exércitu de Flandes y el Camín Español (1567-1659). Alianza Editorial. ISBN 84-206-2933-2
  • Parker, Geoffrey (1997). Felipe II. Alianza Editorial. ISBN 84-206-6365-4
  • Stradling, R. A. (1989). Felipe IV y el gobiernu d'España, 1621-1665. Ediciones Cátedra. ISBN 84-376-0823-6
  • Dellos (2000). Historia de la lliteratura española. Editorial Ariel.

N'inglés editar

  • Armstrong, Edward (1902). The emperor Charles V. New York: The Macmillan Company
  • Brown, Jonathan (1998). Painting in Spain: 1500-1700. New Haven: Yale University Press. ISBN 0-300-06472-1
  • Harman, Alec (1969). Late Renaissance and Baroque music. New York: Schocken Books.
  • Parker, Geoffrey (1977). The Dutch revolt. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN 0-8014-1136-X
  • Parker, Geoffrey (1997). The general crisis of the seventeenth century. New York: Routledge. ISBN 0-415-16518-0
  • Wright, Esmond, ed. (1984). History of the World, Part II: The last five hundred years (3rd ed.). New York: Hamlyn Publishing. ISBN 0-517-43644-2.
  • Gallardo, Alexander (2002), Spanish Economics in the 16th Century; Theory, Policy, and Preactice, ed. Lincoln, NE:Writiers Club Press,2002. ISBN 0-595-26036-5.


Predecesor:
Xuana la Lloca
Periodos de la historia d'España
Casa d'Austria
Socesor:
Reformismu borbónicu